Agricola - Torfowisko

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: Perpetka »

Lucf pisze:Jak to jest z tymi losowo dobieranymi zestawami ułożenia LASU i TORFU? Ile tych kart jest?

9 kart, każdy sobie losuje.
Lucf pisze:Po co to w ogóle? :)
Chyba żeby za każdym razem mieć trochę inaczej? U nas już dawno opracowaliśmy schemat "tu chata, pośrodku pola, na końcu lotnisko-pastwisko", teraz nie jest tak łatwo się go trzymać.
Lucf pisze:Nie mogliby mieć wszyscy tak samo jak w podstawce?
Myślę, że homerule "losujemy jedną kartę i wszyscy układają sobie tak samo" nic nie popsuje. Ale karty wyglądają na zbalansowane, zawsze jest po tyle samo lasów i bagien.
Lucf pisze:Czy można np. orać pola kiedy nie ma DOJŚĆIA od domku do pustego pola po prawej? Tzn kiedy chłpo musiałby przejść przez las - czy dopiero jak się wyrąbie drogę ?
Nie znalazłam nigdzie zasady, że nie można, więc można.
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2111
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 70 times

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: pabula »

Zauważyłem że na kartach akcji specjalnych w polskim wydaniu nie są przetłumaczone usprawnienia (małe i duże). Są po niemiecku. Dziwne bo to przecież czarny kolor, a chyba tylko ten jest zmieniany w każdym wydaniu ...
Choć super expertem w dziedzinie drukowania nie jestem ...
Chyba że do drukowania były użyte 2 kolory czarne...
Ktoś zaangażowany w polską edycję się wypowie? Lacerta?

OT: a widzieliście w Fabrikmanager paczkę ze znaczkiem i napisem Lacerty? Czy to oznacza że będzie polskie wydanie?
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: melee »

niekoniecznie ;)
w le havre też są odniesienia do Lacerty. Po prostu krąg znajomych i partnerów i ukłony do nich.
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: Lucf »

Zauważyłem że na kartach akcji specjalnych w polskim wydaniu nie są przetłumaczone usprawnienia (małe i duże).
No to niezła wpadka ! :shock:
W Agri czegoś takiego nie zauważyłem.
Awatar użytkownika
Pancho
Posty: 2687
Rejestracja: 18 cze 2004, 08:40
Lokalizacja: W-wa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: Pancho »

Straszna wpadka, napisy są mikroskopijne, a po barwie kart i tak wiadomo o którą kartę chodzi.
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: Perpetka »

pabula pisze:Zauważyłem że na kartach akcji specjalnych w polskim wydaniu nie są przetłumaczone usprawnienia (małe i duże). Są po niemiecku. Dziwne bo to przecież czarny kolor, a chyba tylko ten jest zmieniany w każdym wydaniu ...
Chodzi o te ikonki opisujące akcje "[ikonka opału] -> [obrazek rewersu karty małego usprawnienia]" i "[ikonka opału] + [ikonka żywności] -> [obrazek rewersu karty dużego usprawnienia]"? To tam są jakieś napisy?

Btw, chciałam się pochwalić, że da się zmieścić Torfowisko do pudełka razem z podstawką (i Talią Z, i kilkunastoma kartkami z zapisami partii solowych, i wyciśniętymi wypraskami). Nie wiem, czy za drugim razem też się uda, ale na razie pudełko się zamknęło :)
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2111
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 70 times

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: pabula »

Perpetka pisze:Btw, chciałam się pochwalić, że da się zmieścić Torfowisko do pudełka razem z podstawką (i Talią Z, i kilkunastoma kartkami z zapisami partii solowych, i wyciśniętymi wypraskami). Nie wiem, czy za drugim razem też się uda, ale na razie pudełko się zamknęło :)
Ja jeszcze nie spróbowałem ale też mi to chodzi po głowie :)
A im bardziej myślę o tej "wielkiej wpadce" :D tym bardziej jestem przekonany że to część CMYK-owa druku i w każdej edycji będzie tak wyglądała - nieedytowalna
I pamiętajcie, że podałem ją jako ciekawostkę ... :)
dsk
Posty: 11
Rejestracja: 16 kwie 2009, 22:58

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: dsk »

U nas pierwsza gra to 59:51. Bardzo ciekawa, mimo braku pomocników, bo gra się dużo więcej usprawnień. Teraz gra kieruje się mocno w stronę usprawnień, to nic trudnego zagrać 5 małych i 7 dużych. ;)

Za to tego samego dnia w zwykłą Agricolę mieliśmy 66:56:48 i te 66 punktów to jak na razie rekord u nas. :) Od razu dodam, że gra prowadzona uczciwie, bez naciągania żadnych zasad - jesteśmy w tym względzie bardzo uważni. Combo Guwernera i Wójta sporo dało zwycięzcy, no i on miał Węglarza, a ja strategię budowania wielu pieców (dwa z dużych i dwa z małych).

Co do pudełka, to zastanawiam się nad zakupem pudełek do decoupage - nie jestem tylko pewien, czy przegródki pomieszczą karty, a sprzedawca na Allegro nie raczy odpowiadać (ma to w nosie). Ale robi się tyle tych żetonów i znaczników, że takie pudełka by się przydały.
Awatar użytkownika
Padre
Posty: 209
Rejestracja: 17 cze 2009, 10:52
Has thanked: 16 times
Been thanked: 123 times

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: Padre »

Pierwsza partia z Torfowiskiem (2 graczy) nie rzuciła mnie na kolana. Gra się fajnie, ale jestem daleki od stwierdzenia, że granie z dodatkiem jest lepsze lub gorsze od "gołej" Agricoli. Odniosłem wrażenie, że zmiany docenią głównie hardkorowcy, zwolennicy płonących zwojów mózgowych. W naszej luźnej rozgrywce wyglądało to tak, że dodatkowe wymagania (zbieranie opału, czyszczenie pól z lasów i torfowisk) nie wchodziły w drogę głównej machinie żywieniowo-usprawnieniowej. Zawsze komuś zostawało trochę drewna, była pod ręką wolna akcja karczowania/kopania torfu albo gracz posiadał tyle żetonów pożywienia, że mógł sobie odpowiednią kartę odkupić. Póki co nie podzielam zdania wielu recenzentów, którzy nie wyobrażają sobie powrotu do "gołej" Agricoli. Nawet chętniej zagram bez dodatku z uwagi na fakt, że wsuwanie nowych kart dużych usprawnień pod stare działa mi na nerwy :D
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: Perpetka »

Padre pisze: wsuwanie nowych kart dużych usprawnień pod stare działa mi na nerwy :D
Tu się zgodzę - jedyna rzecz, która nie bardzo mi się w dodatku podoba :)
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: bogas »

Perpetka pisze:
Padre pisze: wsuwanie nowych kart dużych usprawnień pod stare działa mi na nerwy :D
Tu się zgodzę - jedyna rzecz, która nie bardzo mi się w dodatku podoba :)
Sama czynność rzeczywiście denerwująca, ale już gra się z tym fajnie. Natomiast cały dodatek oceniam pozytywnie, ale też jestem daleki od opinii, że to taka obowiązkowa pozycja i bez dodatku już bym w Agricolę nie grał. Nie zaprzeczę jednak, że fajne jest poznawanie nowych kart usprawnień, próbowanie innych strategii itd. Po 50 partiach w podstawkę jest to jakieś ożywienie. Ponadto sporo zmienia się w grze 2-osobowej, gdzie zawsze największe boje toczyły się o drewno, którego brakowało. Teraz dzięki karczowaniu można nieco bardziej skupić się na innych rzeczach. Czy to dobrze czy źle jeszcze nie wiem ;)
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: BloodyBaron »

bogas pisze: Ponadto sporo zmienia się w grze 2-osobowej, gdzie zawsze największe boje toczyły się o drewno, którego brakowało. Teraz dzięki karczowaniu można nieco bardziej skupić się na innych rzeczach. Czy to dobrze czy źle jeszcze nie wiem ;)
o drewno? ;) hmm... u nas najbardziej zawsze brakuje gliny i trzciny :) fajna ta Agricola ;)
_________
Moje gry
Megash
Posty: 5
Rejestracja: 25 lis 2009, 15:07

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: Megash »

A karty duzych usprawnien ktore nie sa na wierzchu nie mozna kupowac?
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: bogas »

Megash pisze:A karty duzych usprawnien ktore nie sa na wierzchu nie mozna kupowac?
Nie można.
Awatar użytkownika
wuszu
Posty: 122
Rejestracja: 20 gru 2008, 01:44
Lokalizacja: Kraków

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: wuszu »

Odgrzewam, w związku z czym dwa pytania:

Jestem po pierwszej rozgrywce z Torfowiskiem, ale jak wspominał któryś z przedmówców, nie rzuciło na kolana. Fakt, że była to wersja light tzn bez usprawnień i pomocników.

Ale do rzeczy:
1. Czy konie rozmnażają się jak inne zwierzęta? Doszło do sytuacji w której nie miałem usprawnienia, w którym mógłbym je przetworzyć i przyrastały mi aż wypełniły wszystkie wolne obory.
2. Czy akcję specjalną mogę wykonać po zagraniu swoim ostatnim członkiem rodziny? Domyślam się, że nie ale zapytam pro forma, co mi tam;)
2a Czy mogę zagrać akcję na karcie z kartą specjalną, której inną akcję już wykorzystałem w danej rundzie, płacąc dwa żywności - czy też dotyczy to tylko kart, które zagrał już inny gracz?

BTW: czy jest możliwe dogrzebanie się do ukrytych kart dużych usprawnień? Przecież w grze z podstawką nie zdarza się chyba często (mnie się nigdy nie zdarzyło w kilkudziesięciu grach do 4 osób) odwrócenie planszy dużych usprawnień.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: yosz »

1. Rozmnażają się normalnie
2. Nie możesz i jest to gdzieś nawet w instrukcji
2a. z tego co kojarzę nie możesz
BTW. nie ma innego sposobu
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: Perpetka »

wuszu pisze:czy jest możliwe dogrzebanie się do ukrytych kart dużych usprawnień? Przecież w grze z podstawką nie zdarza się chyba często (mnie się nigdy nie zdarzyło w kilkudziesięciu grach do 4 osób) odwrócenie planszy dużych usprawnień.
Ale to nie jest tak, że układasz te nowe pod całą planszą i musisz zdjąć najpierw wszystkie stare, żeby dostać nowe. Zdejmujesz Kuchnię i masz dostępny Kącik Kuchenny (mogę pomieszać nazwy, bo nie mam pod ręką egzemplarza), zdejmujesz Mielerz i masz dostępne Muzeum Torfu itd.
Awatar użytkownika
wuszu
Posty: 122
Rejestracja: 20 gru 2008, 01:44
Lokalizacja: Kraków

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: wuszu »

Tego nie napisałem. Zdaję sobie sprawę, że nie muszę zdjąć wszystkich kart dużych usprawnień lezących na górze, żeby móc zacząć zagrywać karty na dole. Chodziło mi o to, że w wersji podstawowej, nawet 4-osobowej rzadko zdarza się, żeby zeszły więcej niż 3 duże usprawnienia. Stąd wyprowadziłem hipotezę, że w grze z dodatkiem "dokopanie się" do kart nowych usprawnień jest właściwie nierealne.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: mst »

W naszych partiach bez dużych usprawnień nie ma co marzyć o zwycięstwie - więc znika ich większość. :-)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
siepu
Posty: 1199
Rejestracja: 14 gru 2007, 22:10
Lokalizacja: Olecko / Warszawa
Has thanked: 270 times
Been thanked: 296 times

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: siepu »

W dodatku ze względu na karczowania gracze mają do dyspozycji więcej drewna, więc szybciej się rozmnażają i w konsekwencji mają więcej surowców -> duże usprawnienia znikają dużo szybciej, jest spora szansa, że na koniec nie będzie żadnego dostępnego ;)
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: macike »

wuszu pisze:2a Czy mogę zagrać akcję na karcie z kartą specjalną, której inną akcję już wykorzystałem w danej rundzie, płacąc dwa żywności - czy też dotyczy to tylko kart, które zagrał już inny gracz?
Nie wiem, jak w polskiej, ale w angielskiej kursywą jest podkreślone, że ponownie można zagrać [użytą już wcześniej] tylko kartę leżącą przed innym graczem.
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: BloodyBaron »

Graliśmy dziś pierwszą partię z dodatkiem, w wersję medium - czyli same małe usprawnienia bez pomocników - 4 karty usprawnień z dodatku, 3 karty z podstawki,
uwagi na gorąco:
dwa bardzo bardzo fajne mechanizmy, które wyraźnie zmieniają i uatrakcyjniają grę to zarośnięte lasem i pokryte torfowiskami plansze graczy - wreszcie nieco planistyki w zarządzaniu gospodarstwem - w podstawowej wersji gry element w zasadzie pomijalny i rozgrywany według schematu wypracowanego w 20+ partiach, oraz karty akcji, o które naprawdę jest walka i kolejna boleść decyzyjna - naprawdę świetne. Przy okazji z radością stwierdziliśmy, że gra 3-osobowa zajęła nam mniej więcej tyle co partie bez dodatku.
Opalanie chaty nie jest aż tak trudne, jak mogłoby się wydawać, bo drewna jest rzeczywiście pod dostatkiem, niemniej trzeba zaplanować jego pozyskanie tak by nie poświęcać na to zbyt wiele akcji. Koniki fajnie urozmaicają dostępne opcje zwierzęce i stanowią poważną zachętę do szybkiego inwestowania w pastwiska będąc przy okazji sensowną alternatywą żywieniową.

podsumowując:
gra zyskuje odświeżenie dzięki nowym elementom mechanicznym, nowe karty usprawnień bardzo się przydadzą i urozmaicą nieco już przemielone karty małych usprawnień. Dla mnie rewelka, choć zgadzam się, że Agricola w wersji podstawowej jest tak bogata i rozbudowana, że komuś kto nie rozegrał kilkunastu partii przy różnej liczbie graczy odmiana w postaci tego dodatku nie jest raczej potrzebna.
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
olocop
Posty: 333
Rejestracja: 22 wrz 2011, 13:43
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 44 times
Been thanked: 160 times

Re: Agricola - Torfowiska

Post autor: olocop »

Hmm, a mnie Torfowisko prawdę mówiąc rozczarowało... spodziewałem się utrudnienia rozgrywki (opał, konieczność posiadania kolejnego zwierzaka i miejsca na niego), a tu lipa. Graliśmy z żoną na najtrudniejszym 3 poziomie (z nowymi, starymi usprawnieniami i pomocnikami) i w po 2/3 gry nie miałem co robić, poza nabijaniem punktów z dużych usprawnień. Tak więc:

ZALETY:
nowe karty małych usprawnień - dodatkowe urozmaicenie
nowy zwierzak
jakość dodatku (choć cena/jakość juz nie)

WADY:
-Gra przestała być grą o przeżycie, a jest grą o zdobywaniu punktów. Każdy teraz spokojnie ma na jedzenie, budowę i opał, surowców przestaje brakować, a na tym opierały się zmagania w podstawce.
-opał zdobywa się bardzo łatwo, w ogóle nie ma tego myślenia, jak było w przypadku jedzenia. Z resztą jedzenie w dodatku zdobywa się również łatwiej - patrz: karta akcji (Kiedyś cieszyłem się, że mam kozę, a teraz jedzenie "samo spływa").
- kolory kart różnią się od tych z podstawki. Nie jest to duża wada, jednak może wprowadzać w błąd (motywy roślinne przy obrazku różnią się od siebie, by można było je określać przy wymaganych ilościach usprawnień dla innych kart, a przez to, ze karty z podstawki mają kolor pośredni między różnymi kartami dodatku, nie wiadomo, jak je traktować - trzeba kontrolować literki talii i pamiętać, czy są z dodatku czy z podstawki)


Nowe karty dużych uspr. nie wnoszą za dużo, poza możliwością nabijania punktów. Wzięcie 2 koni w początku gry powoduje, że na końcu gry można posiadać i z 10 koni, które dadzą 10 pkt. To powoduje, że konie przestają być opcją, jak inne zwierzęta, ale każdy dąży do wypełnienia nimi pastwisk. Taka maszynka do podbijania punktacji... ale rozumiem, że Uwe w testach sprawdził, że limit 4 pkt tak jak przy innych zwierzakach lub punktowanie np. 1 punkt za każdą parę koni się nie sprawdzą.
My z żoną od razu po rozgrywce stwierdziliśmy, że trzeba utrudnić rozgrywkę :)
Na razie usunęliśmy zasadę, że w dowolnym momencie gry można wymienić 1 drewno na 1 opał, a przy karczowaniu lasu w zamian za 2 drewna, wprowadziliśmy 2 drewna lub 2 opały.

Bo cóż to za gra, w której nie ma wyzwań? :)
"Wojna? Kataklizm? Po co? Diabły te przysłały Europie coś, co się nazywa: Mah-jong. Mah-jong jest to taka chińska gra, w którą umiał grać dobrze jeden stuletni mandaryn, ale się wreszcie powiesił" Kornel Makuszyński, "Wycinanki",1925
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: Geko »

Ja mam podobne odczucia, co BB, opinii Olocopa nie podzielam. Dla mnie z Torfowiskiem jest jeszcze więcej decyzji, dylematów (walka o dodatkowe akcje, planowanie przestrzenne przez początkowe zawalenie planszy lasami i torfowiskami) i zabawy.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
siemian
Posty: 114
Rejestracja: 07 wrz 2010, 22:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: siemian »

Już kilka razy spotkałem się z osobami zawiedzionymi Torfowiskiem. Wynika to najprawdopodobniej z oczekiwań graczy, którzy szukają utrudnienia rozgrywki a otrzymują ułatwienie. W podstawce większy nacisk jest położony na wyżywienie rodziny, dopiero później myśli się o zdobywaniu punktów (lub przeplata te dwie czynności), w dodatku utrzymanie przychodzi o wiele łatwiej, dostęp do surowców też jest większy, można wyłożyć więcej kart więc właściwie od początku gry zdobywa się punkty.
ODPOWIEDZ