Agricola - Torfowisko

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: Geko »

Średnie oceny z BGG:

Agricola: 8,25
Agricola-Torfowisko: 8,28

Więc chyba tak źle nie jest. Mi osobiście fajniej się gra z dodatkiem niż bez. A gonienia za punktami od początku nie odczułem. Zresztą podejrzałem właśnie moje trzy gry w Torfowisko na BGG, wszystkie były 4-osobowe i rozpiętość punktowa między 1. a 4. miejscem wynosiła 56-36, 45-24, 49-20. Jak porównuję z normalnymi partiami to jest to trochę więcej, ale bez przesady. Na pewno nie ma czegoś takiego, że od początku lecę sobie w punkty i tralala. Trzeba się rozwijać, obrać jakąś strategię i całą grę są trudne wybory. A że na koniec się lepiej punktuje, to co z tego? Inni też lepiej punktują więc wygrana nie przychodzi sama tylko trzeba ją wypracować.

Torfowisko to moim zdaniem perfekcyjny dodatek. Pozostawia ducha podstawki i jednocześnie dużo dodaje. Zawartość jest wypasiona (nie jakieś tam 15 nowych kart, 1 żetonik domku, dwa żetoniki lasu i to wszsytko i dawaj panie 100 zł), rozgrywka naprawdę daje poczucie fajnego rozwinięcia podstawki. Ale to dodatek dla osób które lubią podstawkę. Jak nie, to niech nie liczą, że gra im się nagle spodoba.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
siemian
Posty: 114
Rejestracja: 07 wrz 2010, 22:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: siemian »

Osobiście się zgadzam, że Torfowisko wnosi do gry bardzo dużo nowych, ciekawych rozwiązań ale nie można nie zwrócić uwagi na fakt, iż średnia punktów w rozgrywkach znacznie się podnosi. W moich rozgrywkach ze znajomymi (w podstawową wersję) wynik w okolicach 40 punktów był wynikiem pozwalającym myśleć o zwycięstwie, a wynik powyżej 50 pkt. oznaczał zrównanie przeciwników z ziemią. W dodatku wyniki 50 punktów nikogo nie dziwią. Stąd mój wniosek, że gra jest bardziej nastawiona na punktowanie niż na przeżycie.
Wg mnie charakter gry jest mocno zmieniony jeżeli gramy z Torfowiskiem, nie zmienia to jednak mojego zdania, że dodatek jest warty swojej ceny.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: Geko »

siemian pisze:Osobiście się zgadzam, że Torfowisko wnosi do gry bardzo dużo nowych, ciekawych rozwiązań ale nie można nie zwrócić uwagi na fakt, iż średnia punktów w rozgrywkach znacznie się podnosi.
Ano z tym się zgadzam (patrz wyżej), ale nie widzę w tym nic złego.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2111
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 70 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: pabula »

Ale to jest logiczne że więcej zdobywasz punktów - przecież masz więcej akcji.
Spróbuj w podsatwkę zagrać od początku 3 akcjami gdzie musisz wyżywić jednego mniej - na pewno zdobędziesz więcej punktów.
Awatar użytkownika
7koliberek9
Posty: 283
Rejestracja: 03 lip 2011, 14:23
Lokalizacja: Mazowieckie
Has thanked: 33 times
Been thanked: 12 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: 7koliberek9 »

Torfowisko rzeczywiście na dwie osoby ułatwia grę i zdobywa się więcej punktów. Ja jednak w podstawkę a teraz z dodatkiem gram najczęściej na cztery osoby i wtedy jest masakra! Każdy chce być graczem rozpoczynającym albo chociaż drugim żeby wykopać torf lub zlikwidować las nie dla surowców a dla miejsca. Inaczej nie ma gdzie stawiać pół, budować pastwisk i brakuje punktów. Jeśli nie masz pól to nie masz zboża, jeśli nie masz pastwisk to nie masz zwierząt i pojawia się problem wyżywienia którego bez korzystnych kart zwykle brakuje na planszy. Na odkupienie karty specjalnej za dwie żywności zwykle mnie nie stać.

W torfowisku na planszy gracza jest 5 miejsc wolnych i 7 zajętych. Dla dwóch graczy na jednej karcie są możliwości likwidacji lasów i torfowisk. Przy 14 rundach wychodzi akurat że średnio jednemu graczowi wpada karta w rękę co drugą rundę. Przy grze na 4 osoby takich kart jest dwie w tym tylko jedna z kopaniem torfu, jest walka o pozycję gracza rozpoczynającego żeby wziąć jedna z kart bez płacenia jakże cenną żywnością :)

Ja i moi współgracze jesteśmy bardzo zadowoleni z Torfowiska :D
Awatar użytkownika
zioombel
Posty: 1149
Rejestracja: 21 wrz 2010, 13:19
Lokalizacja: Wołomin
Has thanked: 202 times
Been thanked: 98 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: zioombel »

Czy wersja PL różni się czymś od ANG? Angielska jest sporo tańsza. Jaki jest powód?
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: TTR_1983 »

Nakład Torfowiska PL się wyczerpał. Jest planowany dodruk?
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: tomb »

Na forum Lacerty padła odpowiedź , że tak, ale dopiero, gdy wydawcy w innych krajów się dołożą. Najwcześniej w 2014.
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: TTR_1983 »

TomB pisze:Na forum Lacerty padła odpowiedź , że tak, ale dopiero, gdy wydawcy w innych krajów się dołożą. Najwcześniej w 2014.
dzięki
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3415
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: Lothrain »

Jak komuś bardzo zależy już dzisiaj, to mam otwarty i niegrany egzemplarz PL na sprzedaż...
matszmi
Posty: 8
Rejestracja: 30 kwie 2009, 10:59
Lokalizacja: Kraków

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: matszmi »

Cześć. Ja chętnie kupię.....
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: FortArt »

zioombel pisze:Czy wersja PL różni się czymś od ANG? Angielska jest sporo tańsza. Jaki jest powód?
Nikt Ci nie odpowiedział ...
Różni się oczywiście językiem użytym na kartach. A że karty w Agricoli często nawiązują do nazw innych kart czy innych nazw użytych w grze to mieszając dwie wersje językowe możesz mieć kłopot z rozpoznaniem o co chodzi. Potęgowany przez to, że nie jest to angielszczyzna jaką używa się na co dzień, a taka dość archaiczna. Zrób sobie prosty test i powiedz pod jakimi polskimi nazwami szukałbyś kart: Layabout, Bricklayer, Cowherd czy Reeve. Jak wiesz to śmiało kupuj angielskie Torfowisko.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
zioombel
Posty: 1149
Rejestracja: 21 wrz 2010, 13:19
Lokalizacja: Wołomin
Has thanked: 202 times
Been thanked: 98 times

Re: Odp: Agricola - Torfowisko

Post autor: zioombel »

Dzięki za odpowiedź. Już dawno kupiłem wersję pl, bo nie wiedziałem czy ang nie jest jakaś uboga ;-)
abarabam
Posty: 45
Rejestracja: 18 gru 2012, 07:28
Lokalizacja: Kraków

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: abarabam »

Ostatnio zauważyłem że w sklepach znów pojawił się dodatek Torfowisko. Moje pytanie do właścicieli takiego dodatku czy warto? Ceny od 90 do 120.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: tomb »

abarabam pisze:Ostatnio zauważyłem że w sklepach znów pojawił się dodatek Torfowisko. Moje pytanie do właścicieli takiego dodatku czy warto? Ceny od 90 do 120.
To ja ci szybko odpiszę, bo też mam na radarze, a robiłem przegląd opinii. Jedni są za, bo dodaje nowe opcje i daje większą możliwość ukierunkowanego rozwoju, zamiast "wszystkiego po trochu". Drudzy są przeciw, bo niepotrzebnie dodaje nowe opcje, przez co gra się komplikuje i wydłuża.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: romeck »

TomB pisze:daje większą możliwość ukierunkowanego rozwoju, zamiast "wszystkiego po trochu".
Nie wiem skąd taka opinia, która jest moim zdaniem nieprawdziwa. Torfowisko praktycznie nic nie zmienia jeśli chodzi o cel gry i punktację, a zatem równomierny i optymalny rozwój jest nadal celem samym w sobie.

Natomiast faktycznie dodatek daje nowe możliwości i sposoby gry, urozmaica rozgrywkę i chyba nieco zwiększa poziom trudności. Ja Torfowisko bardzo lubię i odkąd je mam, zawsze używam w rozgrywce.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: tomb »

romeck pisze:
TomB pisze:daje większą możliwość ukierunkowanego rozwoju, zamiast "wszystkiego po trochu".
Nie wiem skąd taka opinia, która jest moim zdaniem nieprawdziwa.
Ta opinia akurat stąd.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: romeck »

TomB pisze:
romeck pisze:
TomB pisze:daje większą możliwość ukierunkowanego rozwoju, zamiast "wszystkiego po trochu".
Nie wiem skąd taka opinia, która jest moim zdaniem nieprawdziwa.
Ta opinia akurat stąd.
Tak samo można zagrać i bez Torfowiska. Choć być może opcje, które z nim przychodzą ułatwiają to.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1933
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 154 times
Been thanked: 176 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: tomuch »

My gramy w Agri głównie w dwójkę i niestety zbytnio nam się gra z dodatkiem nie spodobała. Przy większej liczbie osób działa fajnie.
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: tomb »

tomuch pisze:My gramy w Agri głównie w dwójkę i niestety zbytnio nam się gra z dodatkiem nie spodobała. Przy większej liczbie osób działa fajnie.
A dlaczego na dwójkę nie?
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: romeck »

tomuch pisze:My gramy w Agri głównie w dwójkę i niestety zbytnio nam się gra z dodatkiem nie spodobała. Przy większej liczbie osób działa fajnie.
Ja też głównie gram w dwójkę i jak już napisałem, teraz gramy tylko z Torfowiskiem i nie chcemy grać bez niego.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Kin@a
Posty: 1272
Rejestracja: 27 lip 2015, 16:22
Has thanked: 16 times
Been thanked: 138 times

Re: Agricola - Torfowisko

Post autor: Kin@a »

Czy ktoś jeszcze miał problem z wypychaniem kafelków z wypraski?
Kilka mi się rozwarstwiło mimo ostrożnego wypychania... :(
Zastanawiam się czy tylko mój egzemplarz dodatku taki felerny bo w podstawce agri wszystko wychodziło bez problemów...
ODPOWIEDZ