Agricola - Torfowisko
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Agricola - Torfowisko
Średnie oceny z BGG:
Agricola: 8,25
Agricola-Torfowisko: 8,28
Więc chyba tak źle nie jest. Mi osobiście fajniej się gra z dodatkiem niż bez. A gonienia za punktami od początku nie odczułem. Zresztą podejrzałem właśnie moje trzy gry w Torfowisko na BGG, wszystkie były 4-osobowe i rozpiętość punktowa między 1. a 4. miejscem wynosiła 56-36, 45-24, 49-20. Jak porównuję z normalnymi partiami to jest to trochę więcej, ale bez przesady. Na pewno nie ma czegoś takiego, że od początku lecę sobie w punkty i tralala. Trzeba się rozwijać, obrać jakąś strategię i całą grę są trudne wybory. A że na koniec się lepiej punktuje, to co z tego? Inni też lepiej punktują więc wygrana nie przychodzi sama tylko trzeba ją wypracować.
Torfowisko to moim zdaniem perfekcyjny dodatek. Pozostawia ducha podstawki i jednocześnie dużo dodaje. Zawartość jest wypasiona (nie jakieś tam 15 nowych kart, 1 żetonik domku, dwa żetoniki lasu i to wszsytko i dawaj panie 100 zł), rozgrywka naprawdę daje poczucie fajnego rozwinięcia podstawki. Ale to dodatek dla osób które lubią podstawkę. Jak nie, to niech nie liczą, że gra im się nagle spodoba.
Agricola: 8,25
Agricola-Torfowisko: 8,28
Więc chyba tak źle nie jest. Mi osobiście fajniej się gra z dodatkiem niż bez. A gonienia za punktami od początku nie odczułem. Zresztą podejrzałem właśnie moje trzy gry w Torfowisko na BGG, wszystkie były 4-osobowe i rozpiętość punktowa między 1. a 4. miejscem wynosiła 56-36, 45-24, 49-20. Jak porównuję z normalnymi partiami to jest to trochę więcej, ale bez przesady. Na pewno nie ma czegoś takiego, że od początku lecę sobie w punkty i tralala. Trzeba się rozwijać, obrać jakąś strategię i całą grę są trudne wybory. A że na koniec się lepiej punktuje, to co z tego? Inni też lepiej punktują więc wygrana nie przychodzi sama tylko trzeba ją wypracować.
Torfowisko to moim zdaniem perfekcyjny dodatek. Pozostawia ducha podstawki i jednocześnie dużo dodaje. Zawartość jest wypasiona (nie jakieś tam 15 nowych kart, 1 żetonik domku, dwa żetoniki lasu i to wszsytko i dawaj panie 100 zł), rozgrywka naprawdę daje poczucie fajnego rozwinięcia podstawki. Ale to dodatek dla osób które lubią podstawkę. Jak nie, to niech nie liczą, że gra im się nagle spodoba.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
- siemian
- Posty: 114
- Rejestracja: 07 wrz 2010, 22:00
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 2 times
Re: Agricola - Torfowisko
Osobiście się zgadzam, że Torfowisko wnosi do gry bardzo dużo nowych, ciekawych rozwiązań ale nie można nie zwrócić uwagi na fakt, iż średnia punktów w rozgrywkach znacznie się podnosi. W moich rozgrywkach ze znajomymi (w podstawową wersję) wynik w okolicach 40 punktów był wynikiem pozwalającym myśleć o zwycięstwie, a wynik powyżej 50 pkt. oznaczał zrównanie przeciwników z ziemią. W dodatku wyniki 50 punktów nikogo nie dziwią. Stąd mój wniosek, że gra jest bardziej nastawiona na punktowanie niż na przeżycie.
Wg mnie charakter gry jest mocno zmieniony jeżeli gramy z Torfowiskiem, nie zmienia to jednak mojego zdania, że dodatek jest warty swojej ceny.
Wg mnie charakter gry jest mocno zmieniony jeżeli gramy z Torfowiskiem, nie zmienia to jednak mojego zdania, że dodatek jest warty swojej ceny.
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Agricola - Torfowisko
Ano z tym się zgadzam (patrz wyżej), ale nie widzę w tym nic złego.siemian pisze:Osobiście się zgadzam, że Torfowisko wnosi do gry bardzo dużo nowych, ciekawych rozwiązań ale nie można nie zwrócić uwagi na fakt, iż średnia punktów w rozgrywkach znacznie się podnosi.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
- pabula
- Posty: 2111
- Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 70 times
Re: Agricola - Torfowisko
Ale to jest logiczne że więcej zdobywasz punktów - przecież masz więcej akcji.
Spróbuj w podsatwkę zagrać od początku 3 akcjami gdzie musisz wyżywić jednego mniej - na pewno zdobędziesz więcej punktów.
Spróbuj w podsatwkę zagrać od początku 3 akcjami gdzie musisz wyżywić jednego mniej - na pewno zdobędziesz więcej punktów.
- 7koliberek9
- Posty: 283
- Rejestracja: 03 lip 2011, 14:23
- Lokalizacja: Mazowieckie
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 12 times
Re: Agricola - Torfowisko
Torfowisko rzeczywiście na dwie osoby ułatwia grę i zdobywa się więcej punktów. Ja jednak w podstawkę a teraz z dodatkiem gram najczęściej na cztery osoby i wtedy jest masakra! Każdy chce być graczem rozpoczynającym albo chociaż drugim żeby wykopać torf lub zlikwidować las nie dla surowców a dla miejsca. Inaczej nie ma gdzie stawiać pół, budować pastwisk i brakuje punktów. Jeśli nie masz pól to nie masz zboża, jeśli nie masz pastwisk to nie masz zwierząt i pojawia się problem wyżywienia którego bez korzystnych kart zwykle brakuje na planszy. Na odkupienie karty specjalnej za dwie żywności zwykle mnie nie stać.
W torfowisku na planszy gracza jest 5 miejsc wolnych i 7 zajętych. Dla dwóch graczy na jednej karcie są możliwości likwidacji lasów i torfowisk. Przy 14 rundach wychodzi akurat że średnio jednemu graczowi wpada karta w rękę co drugą rundę. Przy grze na 4 osoby takich kart jest dwie w tym tylko jedna z kopaniem torfu, jest walka o pozycję gracza rozpoczynającego żeby wziąć jedna z kart bez płacenia jakże cenną żywnością
Ja i moi współgracze jesteśmy bardzo zadowoleni z Torfowiska![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
W torfowisku na planszy gracza jest 5 miejsc wolnych i 7 zajętych. Dla dwóch graczy na jednej karcie są możliwości likwidacji lasów i torfowisk. Przy 14 rundach wychodzi akurat że średnio jednemu graczowi wpada karta w rękę co drugą rundę. Przy grze na 4 osoby takich kart jest dwie w tym tylko jedna z kopaniem torfu, jest walka o pozycję gracza rozpoczynającego żeby wziąć jedna z kart bez płacenia jakże cenną żywnością
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja i moi współgracze jesteśmy bardzo zadowoleni z Torfowiska
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Posty: 3950
- Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 89 times
- Kontakt:
-
- Posty: 3950
- Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 89 times
- Kontakt:
Re: Agricola - Torfowisko
dziękiTomB pisze:Na forum Lacerty padła odpowiedź , że tak, ale dopiero, gdy wydawcy w innych krajów się dołożą. Najwcześniej w 2014.
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Agricola - Torfowisko
Nikt Ci nie odpowiedział ...zioombel pisze:Czy wersja PL różni się czymś od ANG? Angielska jest sporo tańsza. Jaki jest powód?
Różni się oczywiście językiem użytym na kartach. A że karty w Agricoli często nawiązują do nazw innych kart czy innych nazw użytych w grze to mieszając dwie wersje językowe możesz mieć kłopot z rozpoznaniem o co chodzi. Potęgowany przez to, że nie jest to angielszczyzna jaką używa się na co dzień, a taka dość archaiczna. Zrób sobie prosty test i powiedz pod jakimi polskimi nazwami szukałbyś kart: Layabout, Bricklayer, Cowherd czy Reeve. Jak wiesz to śmiało kupuj angielskie Torfowisko.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Re: Agricola - Torfowisko
Ostatnio zauważyłem że w sklepach znów pojawił się dodatek Torfowisko. Moje pytanie do właścicieli takiego dodatku czy warto? Ceny od 90 do 120.
Re: Agricola - Torfowisko
To ja ci szybko odpiszę, bo też mam na radarze, a robiłem przegląd opinii. Jedni są za, bo dodaje nowe opcje i daje większą możliwość ukierunkowanego rozwoju, zamiast "wszystkiego po trochu". Drudzy są przeciw, bo niepotrzebnie dodaje nowe opcje, przez co gra się komplikuje i wydłuża.abarabam pisze:Ostatnio zauważyłem że w sklepach znów pojawił się dodatek Torfowisko. Moje pytanie do właścicieli takiego dodatku czy warto? Ceny od 90 do 120.
- romeck
- Posty: 2875
- Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
- Lokalizacja: Warszawa / Łódź
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Re: Agricola - Torfowisko
Nie wiem skąd taka opinia, która jest moim zdaniem nieprawdziwa. Torfowisko praktycznie nic nie zmienia jeśli chodzi o cel gry i punktację, a zatem równomierny i optymalny rozwój jest nadal celem samym w sobie.TomB pisze:daje większą możliwość ukierunkowanego rozwoju, zamiast "wszystkiego po trochu".
Natomiast faktycznie dodatek daje nowe możliwości i sposoby gry, urozmaica rozgrywkę i chyba nieco zwiększa poziom trudności. Ja Torfowisko bardzo lubię i odkąd je mam, zawsze używam w rozgrywce.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Re: Agricola - Torfowisko
Ta opinia akurat stąd.romeck pisze:Nie wiem skąd taka opinia, która jest moim zdaniem nieprawdziwa.TomB pisze:daje większą możliwość ukierunkowanego rozwoju, zamiast "wszystkiego po trochu".
- romeck
- Posty: 2875
- Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
- Lokalizacja: Warszawa / Łódź
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Re: Agricola - Torfowisko
Tak samo można zagrać i bez Torfowiska. Choć być może opcje, które z nim przychodzą ułatwiają to.TomB pisze:Ta opinia akurat stąd.romeck pisze:Nie wiem skąd taka opinia, która jest moim zdaniem nieprawdziwa.TomB pisze:daje większą możliwość ukierunkowanego rozwoju, zamiast "wszystkiego po trochu".
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
- tomuch
- Posty: 1933
- Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
- Lokalizacja: zza winkla
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 176 times
Re: Agricola - Torfowisko
My gramy w Agri głównie w dwójkę i niestety zbytnio nam się gra z dodatkiem nie spodobała. Przy większej liczbie osób działa fajnie.
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
Re: Agricola - Torfowisko
A dlaczego na dwójkę nie?tomuch pisze:My gramy w Agri głównie w dwójkę i niestety zbytnio nam się gra z dodatkiem nie spodobała. Przy większej liczbie osób działa fajnie.
- romeck
- Posty: 2875
- Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
- Lokalizacja: Warszawa / Łódź
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Re: Agricola - Torfowisko
Ja też głównie gram w dwójkę i jak już napisałem, teraz gramy tylko z Torfowiskiem i nie chcemy grać bez niego.tomuch pisze:My gramy w Agri głównie w dwójkę i niestety zbytnio nam się gra z dodatkiem nie spodobała. Przy większej liczbie osób działa fajnie.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Re: Agricola - Torfowisko
Czy ktoś jeszcze miał problem z wypychaniem kafelków z wypraski?
Kilka mi się rozwarstwiło mimo ostrożnego wypychania...
Zastanawiam się czy tylko mój egzemplarz dodatku taki felerny bo w podstawce agri wszystko wychodziło bez problemów...
Kilka mi się rozwarstwiło mimo ostrożnego wypychania...
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Zastanawiam się czy tylko mój egzemplarz dodatku taki felerny bo w podstawce agri wszystko wychodziło bez problemów...