Żołnierze wyklęci - instrukcja?

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Deltharis
Posty: 183
Rejestracja: 10 lip 2010, 00:41
Lokalizacja: Wodzisław Śl.

Żołnierze wyklęci - instrukcja?

Post autor: Deltharis »

Brat wygrał ostatnimi czasy talię do gry Żołnierze Wyklęci. Jest to polska gra karciana, kolekcjonerska o ile dobrze zrozumiałem, a informacje na jej temat w internecie są nadzwyczaj znikome (zapewne z powodu niskiej popularności gry i przykryciem przez historycznych żołnierzy wyklętych). Może ktoś jednak miał z nią styczność? Skoro już jest to możnaby wypróbować jak działa... Ale instrukcji brak, a bezpośredni klon Magica to nie jest.

Oficjalna strona gry to pod względem szukania informacji na jej temat dobry żart, oficjalny profil na facebooku zajmuje się wieloma dziwnymi sprawami i też nie okazał się pomocny.
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3370
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 126 times
Been thanked: 131 times

Re: Żołnierze wyklęci - instrukcja?

Post autor: maciejo »

ponoć ta gra jest niegrywalna :?
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... f=1&t=6471
ale klip niezły :wink:
http://podziemiezbrojne.blox.pl/2008/11 ... KLECI.html
szkoda bo temat zacny :(
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Żołnierze wyklęci - instrukcja?

Post autor: WRS »

Coś tam w necie zostało:
http://web.archive.org/web/200904132136 ... asady.html
Poniższe zasady są zmodyfikowaną wersją zasad, które znalazły się w instrukcji dodawanej do gry. Instrukcja ta miała wiele uchybień stąd też postanowiliśmy ją zmienić. Stare zasady są nadal dostępne TUTAJ (http://web.archive.org/web/200904132136 ... sady2.html)

Poniższa mechanika gry jest stosowana na turniejach ŻW stąd też zalecamy jej stosowanie. Ponadto nowe zasady zostały opatrzone komentarzem historycznym.

Cel gry
Zasady ogólne
Początek krok po kroku
Faza walki
Punkty
Atak na MO, PUBP lub więzienie
Koniec gry


Cel gry

Żołnierze Wyklęci to gra oparta na prawdziwej historii. Fakt ten wyklucza szczęśliwe zakończenie. Oddziały leśne mogą wygrać potyczki, ale nie wygrają wojny. Dlatego celem nie jest zwycięstwo lecz przetrwanie. Przegrywa: 1) ten kto pierwszy straci ostatniego żołnierza leśnego lub 2) ten kto zdobędzie mniej punktów w ciągu określonej liczby tur lub 3) gdy przeciwnik zdobędzie określoną liczbę punktów (np. 100). Warunki przegranej (gra do wyniszczenia oddziału lub na punkty) określają sami gracze.

Zasady ogólne

Każdy gracz posiada 4 rodzaje kart:
a) karty leśnych oraz
b) karty komunistów
c) karty terenu
d) karty specjalne leśnych oraz komunistów

W grze wykorzystuje się kości sześciościenne. Rozróżniamy dwa rodzaje rzutów: rzut jedną kością (1k6) oraz rzut dwiema kośćmi (2k6).

Początek krok po kroku

KROK 1: Ułóż swoje karty terenu. Pierwsza z lewej powinna znajdować się karta LAS natomiast pierwsza z prawej karta POSTERUNEK MO, PUBP lub WIĘZIENIE. Ułożenie reszty kart terenu zależy od gracza. Zasadniczo powinno zostać wyłożonych 7 kart terenu.

KROK 2: Połóż swoje karty leśnych pod pierwszą kartą terenu z lewej (LAS), natomiast swoje karty komunistów pod pierwszą kartą z prawej u swojego przeciwnika (MO, PUBP lub WIĘZIENIE).

Limit kart leśnych i komunistów w rozgrywce gracze ustalają między sobą. Należy jednak pamiętać by na samym początku leśnych było więcej niż komunistów. O ile gracze nie zadecydują inaczej jest to 22 leśnych i 20 komunistów.

KROK 3: Rozpoczęcie tury. Obaj gracze rzucają kośćmi (2K6). Kto wyrzuci więcej oczek ten rozpoczyna turę.

Tura każdego gracza dzieli się na 2 części: ruch leśnych oraz ruch komunistów.

Podczas tury można wykonać następujące ruchy:

1) przenieść oddział
2) przegrupować oddział
3) zaatakować oddział przeciwnika
4) użyć karty specjalnej

Ad 1) Aby przenieść oddział na sąsiednią kartę terenu należy obrócić karty leśnych/komunistów o 90 stopni. Wymaga to poświęcenia odpowiedniej liczby tur. Liczba ta odpowiada sumie wartości ruchu kart. Wartość ruchu przedstawiona jest na pierwszej pozycji. W odliczeniu tur może pomóc położenie na kartach będących oddziałem odpowiedniej ilości monet jednogroszowych. Po upływie tur należy znów obrócić oddział o 90 stopni i przenieść go na docelową kartę terenu.

Przykład: Chcąc przejść z lasu (3/2) do lasu (3/2) musimy przeprowadzić działanie matematyczne 3+3=6. Wartości stojące na drugiej pozycji nas nie interesują podczas przemieszczania – oznaczają one wartość strategiczną terenu.

Komentarz: Długie przemieszczanie się jednostek w lasach może wydać się nużące, jednak uwzględnia uwarunkowanie terenu. Logicznie patrząc - przejście lasu powinno trwać dłużej aniżeli przejście wsi.

Ad 2) Aby przegrupować oddział należy podzielić go na 2 lub 3 części i skierować je na sąsiednie karty terenu. Istnieją 3 kombinacje: pierwsza gdy dzielimy oddział na 2 i jeden zostawiamy a drugi kierujemy na sąsiednią kartę terenu, druga gdy dzielimy oddział na 2 i oba przenosimy na sąsiednie karty terenu, trzecia gdy dzielimy oddział na 3 i jeden zostawiamy a pozostałe 2 przenosimy na sąsiednie karty terenu.

Ad 3) Aby zaatakować przeciwnika należy spełnić 2 warunki: pierwszy - znajdować się na tej samej karcie terenu co przeciwnik (zalicza się do tego sytuacja w której przeciwnik jest w ruchu); drugi - wyrzucić wartość (1k6), która jest podana na karcie terenu w postaci kości. Wyjątki są dwa. Warunek pierwszy można ominąć za pomocą odpowiedniej karty terenu, natomiast warunek drugi nie obowiązuje w przypadku posterunku MO, PUBP i więzienia. Przykład: Gdy chcemy zaatakować oddział przeciwnika znajdujący się na karcie terenu Las (z trzeba kościami do gry) to musimy wyrzucić 1, 2 lub 3. Zazwyczaj przysługuje tylko jeden rzut. Ale niektóre karty przyznają dodatkowe rzuty.

Gdy rzut się uda następuje faza szczególna - faza walki, podczas której nie można przemieszczać ani przegrupowywać oddziałów.

Ad 4) Karty specjalne można podzielić na dwie grupy. Pierwsza to te, których używamy poza walką a druga to te, których używamy podczas walki. Do pierwszej grupy należą m.in. Zdrada, Informator, Studebaker. Z kolei do drugiej należą m.in. Sanitariuszka, CKM, Reakcyjna wieś. Aby użyć karty specjalnej należy położyć ją po lewej stronie od kart terenu (walka rozgrywa się po prawej) oraz wskazać dokładnie kartę lub grupę kart na którą ma oddziaływać.

Przykład: jeśli chcemy użyć karty CKM - kładziemy ją po lewej stronie i wskazujemy żołnierza, który będzie używał ów CKM-u.

Faza walki

Gdy dochodzi do walki musimy rozstawić karty po prawej stronie względem kart trenu. Najpierw rozstawia gracz, który ATAKUJE. Może ułożyć maksymalnie 8 kart. Gracz, który ZOSTAŁ ZAATAKOWANY wystawia karty, które wychodzą naprzeciw jednostkom przeciwnika.

Karty z rzędu 1 Gracza A odpowiadają kartom z rzędu 1 gracza B. Karty z rzędu 2 Gracza A odpowiadają kartom z rzędu 2 gracza B. Vide rysunek:

Gracz, który zainicjował potyczkę atakuje jako pierwszy i rzuca 2 kościami (2k6). Rzuca TYLKO RAZ i ten rzut jest dla wszystkich jego jednostek. W zależności od tego jakie wartości wyrzuci jego jednostki trafiają przeciwnika lub nie.

Atakując patrzymy na 3 wartości: na ilość oczek kości po lewej stronie i siłę ataku karty, która atakuje oraz na wartość obrony karty która się broni. Aby trafić przeciwnika należy spełnić 2 warunki. Suma oczek nie powinna być większa niż siła ataku (liczba na pierwszej pozycji). Ponadto gracz musi wyrzucić jedną z kości przedstawioną na karcie po lewej stronie.

Przykład: Leśny posiadający oraz siłę ataku 6 atakuje komunistę posiadającego wartość obrony 2. Aby atak był udany suma oczek nie może być większa niż 6 i musi być wśród wyrzuconych kości 1,2 lub 3.

Gdy więc leśny wyrzuci:
1 i 5 - atak jest udany
2 i 4 - atak jest udany
6 i 1 - atak jest nieudany
3 i 4 - atak jest nieudany

Jeśli rzut jest udany wówczas stawiamy na trafionej karcie monetę. Gdy suma monet jest równa sile obrony karty przeciwnika wówczas jednostka ginie. W przypadku podanego w przykładzie komunisty należy go trafić 2 razy aby zginął.

Jednostka, która zginęła powinna zostać usunięta z "pola walki". A jej miejsce powinno zostać zajęte przez inna kartę (spośród tych, które są w walczącym oddziale - czyli te, które gracz ma "na ręce"). Dlaczego? Bowiem gracz który został zaatakowany musi zablokować atak przeciwnika. Należy jednak rozważyć przypadek gdy liczba blokujących kart jest mniejsza niż 8. W tej sytuacji gracz ATAKUJĄCY musi zadecydować, którą kartę przeciwnika powinna zaatakować niezablokowana karta. W takiej sytuacji gdy atak jest udany karta atakowana traci tyle "punktów życia" ile było skutecznych trafień.

Przykład:

atakują komunistę:

Gdy rzuty są: 2 i 2 - trafia NN i Rój a komuch traci 2 "życia".
2 i 4 - trafia NN i Rój a komuch traci 2 "życia".
3 i 3 - trafia tylko Rój a komuch traci 1 "życie".
2 i 6 - trafia tylko Rój a komuch traci 1 "życie".
2 i 6 - nikt trafia.

Aby zabić komunistę mającego 3 punkty obrony należy go trafić 3 razy.

Aby wycofać się podczas fazy walki należy po pierwsze zakomunikować to przeciwnikowi a następnie wyrzucić (1k6) odpowiednią liczbę oczek odpowiadającej wartości do zainicjowania walki na sąsiedniej karcie terenu. Gdy rzut jest udany jednostki znajdujące się "na ręce" gracza przenoszą się na sąsiedni teren zaś te które zostały wystawione do walki walczą dalej.

W sytuacji gdy przeciwnikowi brakło jednostek (nie ma nic na ręce) a jego jednostki wystawione do walki mają 1 pkt życia gracz wygrywający potyczkę podczas ostatniej akcji może zdecydować o losie ostatnich trafionych kart.

Sytuacja 1: Na polu walki zostały tylko 3 karty komunistów każda z nich ma po 1 pkt "życia". Leśni trafiają wszystkich. Mogą udzilić im pomocy i uwolnić. Otrzymują wtedy punkty odpowiadające podwójności sumy ataku i obrony uwolnionych kart. A zatem za uwolnienie milicjanta 6/2 leśni dostaną 16 punktów (8x2). Karty uwolnione są przenoszone na posterunek MO, PUBP lub do więzienia. Leśni nie mogą uwolnić UBeków!!!

Sytuacja 2: Na polu walki zostały tylko 2 karty leśnych każda z nich ma po 1 pkt "życia". Komuniści trafiają wszystkich. Mogą udzilić im pomocy i uwięzić. Jeśli zdecydują się na taki ruch to przenoszą ich do więzenia, PUBP lub na posterunek MO oraz dostają punkty odpowiadające sumie ataku i obrony uwięzionych kart (to jedyna sytuacja, w której komuniści mogą zdobyć punkty) - za uwięzienie leśnego 6/2 komuniści dostaną 8 punktów.

Punkty

Gracz otrzymuje punkty nie tylko za uwolnienie lub uwięzienie kart przeciwnika, ale również za kontrolę tereny przez LEŚNYCH (nie dotyczy komunistów!). Aby kontrolować dany teren wymagana jest WYŁĄCZNA obecność oddziału leśnych w liczbie nie mniej niż 6 żołnierzy. Oddziały w ruchu nie kontrolują terenu. Punkty za daną turę podlicza się na początku tury następnej. Liczba punktów, która przypada na jedną turę jest przedstawiona na karcie terenu na drugiej pozycji.

Za punkty można uzupełniać oddziały komunistyczne. Karty można dobierać spośród specjalnej talii rezerwowej (nie ma limitu ilości kart znajdującej się w takiej talii) lub spośród zabitych anonimowych (N.N.) komunistów. Dobrane karty zawsze należy umieścić w posterunku MO, PUBP lub więzieniu.

Przykład: Oddział leśny w liczbie 6 żołnierzy zajmuje teren wieś (1/5). Na początku przyszłej tury otrzymuje 5 punktów. Mija kolejna tura - znów dostaje 5 punktów. Mija kolejna - znów 5. Zbliżają się jednak komuniści. Wchodzą na teren. Tura następująca po wejściu komunistów jest bez punktów. Aby dostać punkty leśni muszą rozbić oddział komunistów - wymagana jest bowiem WYŁĄCZNA obecność oddziału leśnych na danym terenie.

Komentarz: Leśni na samym początku mają przewagę. Z czasem ich jednak ubywa, komunistów też ubywa, jednakże w przeciwieństwie do leśnych mogą uzupełniać swoje szeregi. Ma to historyczne uzasadnienie. Wraz z czasem leśnych ubywało a UBeków, funkcjonariuszy MO i żołnierzy KBW przybywało. Po amnestii w 1947 roku w ukryciu pozostało już tylko od 1100 do 1800 leśnych.

Atak na MO, PUBP lub więzienie

Aby uwolnić więźniów przetrzymywanych przez komunistów należy zaatakować posterunek MO, PUBP lub więzienie. W tym celu należy zaatakować jednostki znajdujące się na tym terenie i albo wszystkie zabić/zranić, albo wyrzucić podczas fazy walki dwie szóstki. W przypadku udanego rzutu można wycofać jednostki atakujące jak również uwolnione karty (na sąsiednią kartę), można również kontynuować walkę używając więzionych uprzednio kart.

Koniec gry

Koniec gry następuje w momencie zabicia lub uwięzienia ostatniego leśnego jednej ze stron. Gracze mogą jednak ustalić inny warunek końca gry. Np. osiągnięcie odpowiedniej ilości punktów lub przekroczenie określonego limitu tur (wówczas bierze się pod uwagę zdobyte punkty).
Niestety obrazki zniknęły...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Żołnierze wyklęci - instrukcja?

Post autor: WRS »

Ha!
Mjr Bóbr odpisał na maila:
Czołem!

Końcem listopada lub początkiem grudnia powinniśmy ruszyć z nowym serwisem na http://www.tma.org.pl/wykleci - tam instrukcja będzie jako jedna z zakładek.

Tymczasem można ją ściągnąć jako PDF tutaj:
http://www.tma.org.pl/wykleci/przepis.pdf

Pozdrawiam i miłego grania!
mjr Bóbr
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Deltharis
Posty: 183
Rejestracja: 10 lip 2010, 00:41
Lokalizacja: Wodzisław Śl.

Re: Żołnierze wyklęci - instrukcja?

Post autor: Deltharis »

Wielkie dzięki :D
ODPOWIEDZ