Świat bez końca
Re: Świat bez końca
Tak właśnie jest, "kładzie" się wirtualne klocki na budowli, ewentualnie, jeden z graczy daje znacznik materiału budowlanego i zapisuje sobie jeden na kartce, oraz jaki to typ (drewno, kamień). My tak graliśmy i nikt nie zgłaszał problemów.
-
- Posty: 333
- Rejestracja: 16 mar 2007, 11:51
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- Has thanked: 1 time
Re: Świat bez końca
Liczba elementów jest ograniczona (wyraźnie napisane w instrukcji) jak nie ma gracz dostaje punkt zwycięstwa zamiast zasobu.
Re: Świat bez końca
Mam jeszcze wątpliwości co do trwałej karty wydarzenia "Adwokat Gregory Longfellow..." o treści: Każdy gracz, który nie posiada żetonów lojalności, traci 1 złotą monetę lub 1 punkt zwycięstwa. Czy to, że jest to karta trwała oznacza, że jeśli zostanie wylosowana na początku rozdziału to pechowy gracz, który ma problem ze zdobyciem żetonu lojalności traci 1 pkt lub 1 monetę aż 6 razy do końca rozdziału (bo tyle rund pozostało do końca rozdziału)? Jeśli tak to jest to bardzo problematyczna karta, żeton lojalności nie jest do wzięcia z karty akcji, a nie zawsze jest on dostępny na karcie wydarzenia. My grając przyjmujemy jednorazowość tej karty, rozpatrujemy ją po przyznaniu zysku każdego gracza i wówczas rozpatrujemy jej wpływ.
-
- Posty: 115
- Rejestracja: 22 kwie 2011, 11:56
- Lokalizacja: Breslau
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Re: Świat bez końca
Dokładnie tak jest, w każdej rundzie karta ma zastosowanie bo jest to efekt stały
Re: Świat bez końca
Jedni ją lubią, inni nienawidzą W takim układzie może ona komuś mocno dopiec, ale w sumie to nie jedyna karta tego typu w grze. Świat bez końca taki już jest, że niespodziewanie karta wydarzeń może napsuć potężnie w planach (i punktach).
Re: Świat bez końca
No i dlatego ta gra jest taka fajna. Nawet grając kilka razy pod rząd, nie uda Ci się, stosując tę samą taktykę, wygrać, właśnie dlatego, że karty wydarzeń na to nie pozwalają i nakazują wręcz dostosować taktykę, strategię itp do aktualnych wydarzeń na planszy.
Re: Świat bez końca
Mam pytanie:
Czy zawsze w I rozdziale mamy do dyspozycji tylko sześć kart akcji z gwiazdką, czy jest to sposób na oswojenie się z grą, a podczas kolejnych partii od początku dysponujemy pełną pulą kart akcji?
Pozdrawiam
Czy zawsze w I rozdziale mamy do dyspozycji tylko sześć kart akcji z gwiazdką, czy jest to sposób na oswojenie się z grą, a podczas kolejnych partii od początku dysponujemy pełną pulą kart akcji?
Pozdrawiam
- espresso
- Posty: 1559
- Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
- Lokalizacja: poznań
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 103 times
Re: Świat bez końca
Sposób na oswojenie z grą. Ja grając z nowymi graczami zawsze rozdaje od początku pełen zestaw kart, ale mówię, że te z gwiazdką są polecane w pierwszym rozdziale, jeżeli ktoś nie wie, co zagrać Ot tak, żeby nie zawężać niepotrzebnie wyboru.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Q!
str. 3 instrukcjiwesolykowal pisze:1. Czy zagrywanie wyłożonej akcji jest obowiązkowe ?
Wskazówka: Wykonanie akcji przedstawionej na karcie jest dobrowolne.
Gracz może w dowolnym momencie zrezygnować z wykonywania akcji. Jeżeli została zagrana karta akcji, która nie może zostać wykonana, nic się nie dzieje.
No trochę sensu by to miało... Wykonywanie niektórych czynności jako pierwszy ma spore znaczenie:Perpetka pisze:Jedyne na co takie ewentualne "podwójne" przekazywanie znacznika by wpływało to "przemieszanie", że nie zawsze ten sam gracz (dwóch graczy w przypadku gry 4-osobowej) rozpoczynałby rozdział. Czy pierwsza runda rozdziału różni się jakoś znacząco od innych rund i może to mieć znaczenie?
- leczenie (wyleczonych domów, już się nie leczy drugi raz )
- pobieranie zasobów/czynszu (są one ograniczone i można zabrać ostatni!)
- budowa domu (ilość miejsc jest ograniczona!)
- przysługa (przesunięcie na kolejne pole uniemożliwia wykorzystanie tego pola następnemu! albo daje szanse na inne)
- projekt budowlany (przy ograniczonej ilości można skończyć i uniemożliwić innym użycie - sensowne - tej akcji)
Z prostej analizy wynika, że stosując zasadę "podwójnego skoku" mamy:
przy czterech graczach - każdy rozdział zaczyna inny gracz (a nie A i C dwukrotnie)
przy trzech graczach - A zaczyna dwukrotnie, B i C po razie (a nie zawsze! A)
przy dwóch graczach - każdy zaczyna dwukrotnie, (a nie zawsze! A)
Przy czym ogólna ilość rund, które gracze rozpoczynają pozostaje bez zmian.
Nie znalazłem (ale może źle szukałem) opinii na ten temat na BGG. Ale brzmi to rozsądnie.
A tego nadal nie wiem. Co w takiej sytuacji?wesolykowal pisze:Jeszcze jedno - 3 budynki są w trakcie budowania, przechodzimy do kolejnego rozdziału więc powinniśmy na każdym dołożyć materiał budowlany. Co jeśli nie ma wystarczającej ilości na każdy budynek? Wybieramy który chcemy rozbudować ? Nie dodajemy do żadnego ?
- krokodiler
- Posty: 402
- Rejestracja: 30 kwie 2008, 11:04
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 4 times
Re: Q!
No właśnie, jest kilka wątków na BGG, ale nigdzie nie ma oficjalnej wersji; może być np. ten wątek albo ten (trzeci post).WRS pisze:A tego nadal nie wiem. Co w takiej sytuacji?wesolykowal pisze:Jeszcze jedno - 3 budynki są w trakcie budowania, przechodzimy do kolejnego rozdziału więc powinniśmy na każdym dołożyć materiał budowlany. Co jeśli nie ma wystarczającej ilości na każdy budynek? Wybieramy który chcemy rozbudować ? Nie dodajemy do żadnego ?
Natomiast wydaje mi się, że przez analogię do zamieszczonego w instrukcji wyjaśnienia do karty wydarzenia Merthin spełnił swoje marzenie... można przyjąć, że stosuje się wtedy zamienniki.
- gafik
- Posty: 3651
- Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
- Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 119 times
Re: Świat bez końca
Na pytanie kol. Elvis84 odnośnie toru przysług i zamkniętych pól:
Ale w instr. jest napisane, że zamknięte pole liczy się podczas przesuwania znacznika i jeśli akurat na nim staniemy to się go po prostu nie rozpatruje... i ja tak właśnie gram... Jak wy to rozumiecie?
Mam jeszcze pytania, które już były, ale nie zakumałem:
1.Czynsz z domów pobierany jest w momencie budowy, co turę, czy tylko po zagraniu odpowiedniej karty akcji?
2.Jeśli projekt budowlany automatycznie się wybuduje z końcem rozdziału i ja mam na nim swąją pieczęć datku, to czy otrzymuję nagrodę mimo, że ja go nie wybudowałem?
Gierka jest fajna, ale na razie gramy na 2 osoby i chyba Filary Ziemi są przyjemniejsze... Ale to się okaże po większej ilości partii
Kol. Palmer odpowiedział tak:Elvis84 pisze:...Żeton zamknięcia przykładowo zamyka oba pola Banita na torze przysług na skutek karty wydarzeń. Czy gracz aktywny poruszając się na torze przysług ma traktować zamknięte pola jako nieistniejące (czyli jeżeli ma przesunąć znacznik o dwie pozycje, to pole banita do tych dwóch przesunięć się nie liczy), czy też jako istniejące, ale nie wiążące się z żadnymi profitami bądź stratami (czyli przesuwając znacznik liczę też te pole, ewentualnie jeśli akurat przyjdzie mi na nim stanąć to można na zamkniętym polu położyć znacznik). Skłaniam się ku pierwszemu, ale istniała tutaj pewna wątpliwość...
Ja wypowiedź Palmera rozumien tak, że trzeba te pola przeskoczyć.Palmer pisze:...Pola zamknięte traktujemy jak nieistniejące...
Ale w instr. jest napisane, że zamknięte pole liczy się podczas przesuwania znacznika i jeśli akurat na nim staniemy to się go po prostu nie rozpatruje... i ja tak właśnie gram... Jak wy to rozumiecie?
Mam jeszcze pytania, które już były, ale nie zakumałem:
1.Czynsz z domów pobierany jest w momencie budowy, co turę, czy tylko po zagraniu odpowiedniej karty akcji?
2.Jeśli projekt budowlany automatycznie się wybuduje z końcem rozdziału i ja mam na nim swąją pieczęć datku, to czy otrzymuję nagrodę mimo, że ja go nie wybudowałem?
Gierka jest fajna, ale na razie gramy na 2 osoby i chyba Filary Ziemi są przyjemniejsze... Ale to się okaże po większej ilości partii
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3241
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Świat bez końca
ad 1) tylko po zagraniu karty akcji "Pobierz czynsz"
ad 2) otrzymujesz. nie ważne, kto wybuduje, ważne, że ukończone
ad opinia) Świat jest przyjemniejszy
ad 2) otrzymujesz. nie ważne, kto wybuduje, ważne, że ukończone
ad opinia) Świat jest przyjemniejszy
-
- Posty: 1270
- Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 193 times
Re: Świat bez końca
Instrukcja, str. 3 , zapisane jako Wskazówkagafik pisze:Na pytanie kol. Elvis84 odnośnie toru przysług i zamkniętych pól:Kol. Palmer odpowiedział tak:Elvis84 pisze:...Żeton zamknięcia przykładowo zamyka oba pola Banita na torze przysług na skutek karty wydarzeń. Czy gracz aktywny poruszając się na torze przysług ma traktować zamknięte pola jako nieistniejące (czyli jeżeli ma przesunąć znacznik o dwie pozycje, to pole banita do tych dwóch przesunięć się nie liczy), czy też jako istniejące, ale nie wiążące się z żadnymi profitami bądź stratami (czyli przesuwając znacznik liczę też te pole, ewentualnie jeśli akurat przyjdzie mi na nim stanąć to można na zamkniętym polu położyć znacznik). Skłaniam się ku pierwszemu, ale istniała tutaj pewna wątpliwość...Ja wypowiedź Palmera rozumien tak, że trzeba te pola przeskoczyć.Palmer pisze:...Pola zamknięte traktujemy jak nieistniejące...
Ale w instr. jest napisane, że zamknięte pole liczy się podczas przesuwania znacznika i jeśli akurat na nim staniemy to się go po prostu nie rozpatruje... i ja tak właśnie gram... Jak wy to rozumiecie?
" Jeżeli w wyniku działania karty wydarzenia niektóre pola zostaną zakryte, nie bierze się ich pod uwagę podczas poruszania znacznika przysługi"
Czyli jeśli pole przed znacznikiem jest zamknięte, a mamy wykonać ruch o 1, to stawiamy znacznik na polu bezpośrednio za zamkniętym.
Re: Świat bez końca
Mam pytanie: jakie koszulki polecacie do kart akcji (tych na ręce). Widzę, że z powodu ciągłego trzymania ich w ręce najbardziej się zużywają.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Świat bez końca
No nie róbmy scen!
Po co ich trzymać w ręce? Wybieram bieżące karty, reszta leży na stole...
No, nie wiem, może ktoś ma lęki i trzymanie kart pomaga...
A tak spokojniej/poważniej.
Wstępnie warto podzielić karty na 3 stosy: użyję/nie potrzebuję/może się przydadzą.
I w miarę wychodzenia wydarzeń reagować...
Koszulki to chyba zbędny wydatek.
Po co ich trzymać w ręce? Wybieram bieżące karty, reszta leży na stole...
No, nie wiem, może ktoś ma lęki i trzymanie kart pomaga...
A tak spokojniej/poważniej.
Wstępnie warto podzielić karty na 3 stosy: użyję/nie potrzebuję/może się przydadzą.
I w miarę wychodzenia wydarzeń reagować...
Koszulki to chyba zbędny wydatek.
- gafik
- Posty: 3651
- Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
- Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 119 times
Re: Świat bez końca
WRS +1
Wytarte karty są "trendy"
Ktoś tu na forum pisał, ze zużyte (w sensie "widać, że używane") gry, mają swoję historię, swój urok... Więc w grach, które nie "obracają" kartami [jak TCG] koszulki są IMO zbędne.
Ja np. w 51. Stan nie gram w koszulkach...
Wracając do tematu ŚWIAT BEZ KOŃCA i FILARY ZIEMI to przepiękne gry.
Wytarte karty są "trendy"
Ktoś tu na forum pisał, ze zużyte (w sensie "widać, że używane") gry, mają swoję historię, swój urok... Więc w grach, które nie "obracają" kartami [jak TCG] koszulki są IMO zbędne.
Ja np. w 51. Stan nie gram w koszulkach...
Wracając do tematu ŚWIAT BEZ KOŃCA i FILARY ZIEMI to przepiękne gry.
Re: Świat bez końca
Najpierw parę słów wyjaśnienia: nie jestem jakimś maniakiem koszulkującym wszystko, co mu wpadnie w ręce. Niemniej, zależy mi na tym, aby moja gra pozostałą jak najdłużej w dobrym stanie. W trakcie gry karty akcji najczęściej są jednak w rękach graczy, którzy - włącznie ze mną - na bieżąco zastanawiają się jaką akcję wykonać w danym momencie. Jeśli na stole są jeszcze jakieś przekąski typu chipsy to karty zaczynają się kleić.
Powracając do meritum - czy ktoś może mi jednak polecić jakieś koszulki zamiast dawać dobre rady?
Powracając do meritum - czy ktoś może mi jednak polecić jakieś koszulki zamiast dawać dobre rady?
Re: Świat bez końca
Ja kupiłem te koszulki. Są bardzo wytrzymałe i świetnie dopasowane. Jedyny minus - drogie, ale warte swej ceny. Tych nie polecam! Nie dość, że cienkie i strasznie się do siebie kleją, to jeszcze po 2 (słownie: DWÓCH) grach w osadników (bo te karty "zakoszulkowałem") kilka z nich się po prostu rozpadło! Szkoda kasy i nerwów. Mam nadzieję, że pomogłem.
Re: Świat bez końca
Mam pytanie dotyczące Kart Akcji.
W instrukcji napisno: "Zaczynając od aktywnego gracza, każdy z grających zagrywa z ręki 1 ze swoich kart akcji i wykonuje akcję na niej opisaną, po czym czynność tę wykonuje następny gracz w kolejności zgodnej z kierunkiem ruchu wskazówek zegara."
Jeżeli gracz A zagrał np. kartę Zboże to 1 snopek zboża biorą także gracze B,C i D czy tylko gracz A?
Pisząc jeszcze prościej: kiedy gracz zagrywa kartę akcji to tylko on ją wykonuje czy wszyscy gracze?
W instrukcji napisno: "Zaczynając od aktywnego gracza, każdy z grających zagrywa z ręki 1 ze swoich kart akcji i wykonuje akcję na niej opisaną, po czym czynność tę wykonuje następny gracz w kolejności zgodnej z kierunkiem ruchu wskazówek zegara."
Jeżeli gracz A zagrał np. kartę Zboże to 1 snopek zboża biorą także gracze B,C i D czy tylko gracz A?
Pisząc jeszcze prościej: kiedy gracz zagrywa kartę akcji to tylko on ją wykonuje czy wszyscy gracze?
Re: Świat bez końca
Tylko on.
Nie chodzi o to, żeby zmieniać świnie przy korycie.
Trzeba zabrać świniom koryto.
Trzeba zabrać świniom koryto.