Stronghold

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
aliennowicz
Posty: 55
Rejestracja: 27 gru 2011, 19:58
Lokalizacja: Kluczbork
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: aliennowicz »

Witam,

Rozegrałem kilka partii w powyższy tytuł. Zrodziły się następujące pytania:

1. Wybudowałem machinę. Czy traktuję ją przy wymarszu jako jednostkę, czy kładę na pole wskazane w instrukcji (np. dowolne przedpole)

2. Czy na jednym przedpolu może stać tylko jedna machina? (Niby instrukcja tego nie zabrania, ale (!) napisane jest, że stos kart (chybił - trafił) kładziemy na przedpolu a na nim machinę. Na przedpolu mieści się tylko jeden stos kart. Stąd moje wątpliwości)

3. Czy gobliny strzelając mogą "skumulować" siły i zabić np żołnierza? Jeśli nie to co daje mi możliwość podwojenia siły strzałów goblinów?

4. Dlaczego są dwa kolory znaczników klepsydr - szukałem i szukałem ale nie znalazłem na to odpoweidzi

5. Po co właściwie służy dziedziniec?

Po rozegraniu kilku partii stwierdziłem, że jeśli grając najeźcą nie wygram, w każdej kolejnej jest to bardzo ciężkie. Okazało się, że nie byłem pierwszy który widzi w tym problem. Jak Wy - szanowni gracze - sobie z tym radzicie? A może to nie problem, tylko brak doświadczenia?
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

1. Machinę kładziesz na wskazanym przedpolu/przedmurzu. Machina nie jest jednostką.

2. Na jednym przedpolu/przedmurzu znajdować się może jedna machina - jeden stos kart. Wynika to z faktu, iż na jednym polu planszy (w tym przypadku przedpolu/przedmurzu) może znajdować się tylko jeden element - stos kart.

3. Gobliny nie mają możliwości "skumulowania siły". Jeden goblin zabija jednego strzelca.

4. Dwa kolory klepsydr używane są w grze 4 osobowej (wydanie II str. 24 instrukcji)

5. Na Dziedzińcu trzymasz np. jednostki które mogą zasilić jakiś oddalony odcinek muru lub basztę.

Generalnie gram tylko najeźdźcą i muszę powiedzieć, że wygrać jest trudno. Praktycznie cały przebieg bitwy musisz mieć opracowany już na początku, a potem grać tak by zmylić przeciwnika. Nie jest to łatwe zwłaszcza gdy grasz z doświadczonym obrońcą.
UncleLion
Posty: 512
Rejestracja: 19 lut 2010, 13:37
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: UncleLion »

Mam pytanie odnośnie "ołtarza".
W instrukcji jest napisane:

"Umiejscowienie: kartę ołtarza należy położyć na wybranym przedpolu"

NIestety nie znalazłem w pudełku karty ołtarza: to błąd w instrukcji czy wybrakowany egzemplarz?
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

W pierwszym wydaniu gry, ołtarz przedstawiony był za pomocą karty, takiej samej wielkości jak trafienia i pudła do np.: katapulty. W drugim wydaniu (ja takie posiadam) jest tylko żeton ołtarza a więc, albo obaj mamy wybrakowane egzemplarze albo raczej jest to błąd instrukcji.
UncleLion
Posty: 512
Rejestracja: 19 lut 2010, 13:37
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: UncleLion »

Kasper pisze:W pierwszym wydaniu gry, ołtarz przedstawiony był za pomocą karty, takiej samej wielkości jak trafienia i pudła do np.: katapulty. W drugim wydaniu (ja takie posiadam) jest tylko żeton ołtarza a więc, albo obaj mamy wybrakowane egzemplarze albo raczej jest to błąd instrukcji.
także mam drugie wydanie. Pozostaje napisać do Portalu zapytanie. zobaczymy co odpiszą.
Awatar użytkownika
kemotix
Posty: 111
Rejestracja: 23 lut 2011, 20:14
Lokalizacja: Bydgoszcz / Poznań / Toruń

Re: Stronghold

Post autor: kemotix »

Jest to błąd instrukcji. Karta została zastąpiona żetonem :)
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 81 times
Been thanked: 92 times

Re: Stronghold

Post autor: Olgierdd »

w pierwszej edycji jest karta i żeton. kartę kładzie się po wybudowaniu na przedpolu, a żetonem w czasie walki oznacza się odcinek muru, który wspomaga się ołtarzem.
UncleLion
Posty: 512
Rejestracja: 19 lut 2010, 13:37
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: UncleLion »

dwa żetony są. ale jak rozumiem ołtarz można zastosować przy dwóch odcinkach muru?
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Jeżeli wybudowałeś dwa Ołtarze - jeden na przedpolu wschodnim, drugi na przedpolu zachodnim, to możesz położyć jeden żeton Ołtarza przy jednym odcinku muru po jednej stronie, drugi przy drugim odcinku muru po drugiej stronie.
UncleLion
Posty: 512
Rejestracja: 19 lut 2010, 13:37
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: UncleLion »

Czy ma ktos jakiegoś innego maila do wydawnictwa Portal niż to na stronie? Wysyłam zapytanie na tego na stronie i cisza....
Awatar użytkownika
szymon15121998
Posty: 23
Rejestracja: 15 lip 2009, 16:25
Lokalizacja: Tokarnia

Re: Stronghold

Post autor: szymon15121998 »

Witam !
Jeszcze jedno pytanie..
Czy najeźdźca dostaje ,co turę 5 surowców , czy tylko przed rozpoczęciem gry ?
A! i jeszcze gdy np. katapulta trafia w jeden odcinek muru to niszczy tylko jeden klocek, tak ?
i czy mozna w 1 turze zbudowac wiecej niz np. jedną oslone?
Ostatnio zmieniony 01 lut 2012, 16:44 przez szymon15121998, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

Instrukcja str 3 "Po każdej fazie Najeźdźcy Obrońca MUSI wydać wszystkie zgromadzone klespydry"

Instrukcji str 5 rysunek na samej górze "Odcinek muru" - dwa klocki jeden obok drugiego
Awatar użytkownika
szymon15121998
Posty: 23
Rejestracja: 15 lip 2009, 16:25
Lokalizacja: Tokarnia

Re: Stronghold

Post autor: szymon15121998 »

To znowu ja :D
Mam duuuużą serie pytań.
1.Ile razy mozna wykonać dany rozkaz? (np.wykorzystam furię goblinów to wtedy odrzucam żeton z gry czy po prostu odkladam na bok?)
2.Poprawcie mnie jesli źle zrozumialem:
a) Jeżeli na Przedpolu jest 5 jednostek to jeśli zagram "duży wymarsz" i wprowadze z obozu na przedpole 2 jednostki ,co razem daje 7 jednostek i czy teraz mogę to potraktować jako jedną calość i ruszyć nimi na przedmurze? Wówczas 2 jednostki , które zostały wprowadzone na przedpole,w jednej turze ruszyłyby się 2 razy
b)Oficer dodaje +1 siły przy rozpatrywaniu przewagi za 1 klepsydrę zasili 1 jednostkę ,a za 2 klepsydry 2 jednostki ?
c) "Błogosławieństwo strzelców" i "Nieziemski blask" możemy użyć tylko raz w ciągu 10 tur?
d)Przykład szturmu:
Na przedmurzu posiadam 3 gobliny i ogniomistrza ,a Obrońca 2 elementy muru,1 strzelca i 2 żołnierzy.Siła moich goblinów wynosi 3 ,a siła Obrońców (2+2+1+1+1)Przewaga Obrońcy wynosi 4 i wtedy moje gobliny giną czy jest inaczej ?
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

1. Rozkazy można wydawać w każdej turze gry w fazie wymarszów. Wykonany (lub usunięty) rozkaz jest po szturmie zdejmowany z planszy i dostępny do użycia w kolejnej turze.

2. a) Każda jednostka można przemaszerować tylko raz (np. z obozu na przedpole) w jednym wymarszu. W podanym przez Ciebie przykładzie te dwie jednostki, które weszły z obozu na przedpole muszą na nim pozostać. Natomiast piątka bedąca na przedpolu może iść na przedmurze.

Możesz natomiast zrobić dwa wymarsze: zarówno duży jak i mały. Wówczas każda jednostka może poruszyć się dwa razy w czasie fazy wymarszów (strona 21, II edycja).


b) Oficer dodaje +1 kazdej jednostce na danym odcinku muru (czyli strzelec ma siłe 2, żołnierz 3, a weteran 4).

Natomiast za pomocą przemowy może sam z siebie dodać przy rozpatrzeniu siły od 1 do 4 punktów (zależnie od wydanych na przemowę klepsydr).


c) Możesz użyć obu akcji raz w każdej kolejnej turze o ile masz na nie klepsydry.


d) W takim przypadku występuje tylko ostrzał strzelców i goblinów (nie masz jednostek na murze).

Najpierw strzelec zabije jednego goblina (siła ostrzału -> 1), następnie dwa pozostałe przy życiu gobliny zabiją strzelca (siła ostrzału -> 2). Gobliny mogą strzelać tylko do strzelców.
Awatar użytkownika
szymon15121998
Posty: 23
Rejestracja: 15 lip 2009, 16:25
Lokalizacja: Tokarnia

Re: Stronghold

Post autor: szymon15121998 »

szymon15121998 pisze:Oficer dodaje +1 kazdej jednostce na danym odcinku muru (czyli strzelec ma siłe 2, żołnierz 3, a weteran 4).

Natomiast za pomocą przemowy może sam z siebie dodać przy rozpatrzeniu siły od 1 do 4 punktów (zależnie od wydanych na przemowę klepsydr).
Czyli oficer daje siłe +1 kazdemu ale jezeli chcemy miec wiecej sily to mozemy zaplacic 1-4 klepsydry ,Tak?
Awatar użytkownika
szymon15121998
Posty: 23
Rejestracja: 15 lip 2009, 16:25
Lokalizacja: Tokarnia

Re: Stronghold

Post autor: szymon15121998 »

szymon15121998 pisze:Oficer dodaje +1 kazdej jednostce na danym odcinku muru (czyli strzelec ma siłe 2, żołnierz 3, a weteran 4).

Natomiast za pomocą przemowy może sam z siebie dodać przy rozpatrzeniu siły od 1 do 4 punktów (zależnie od wydanych na przemowę klepsydr).
Czyli oficer daje siłe +1 kazdemu ale jezeli chcemy miec wiecej sily to mozemy zaplacic 1-4 klepsydry ,Tak?
Awatar użytkownika
szymon15121998
Posty: 23
Rejestracja: 15 lip 2009, 16:25
Lokalizacja: Tokarnia

Re: Stronghold

Post autor: szymon15121998 »

szymon15121998 pisze:Oficer dodaje +1 kazdej jednostce na danym odcinku muru (czyli strzelec ma siłe 2, żołnierz 3, a weteran 4).

Natomiast za pomocą przemowy może sam z siebie dodać przy rozpatrzeniu siły od 1 do 4 punktów (zależnie od wydanych na przemowę klepsydr).
Czyli oficer daje siłe +1 kazdemu ale jezeli chcemy miec wiecej sily to mozemy zaplacic 1-4 klepsydry ,Tak?
Awatar użytkownika
szymon15121998
Posty: 23
Rejestracja: 15 lip 2009, 16:25
Lokalizacja: Tokarnia

Re: Stronghold

Post autor: szymon15121998 »

Sorka za tyle postów ale komp muli :d
Ostatnio zmieniony 02 lut 2012, 14:04 przez szymon15121998, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Stronghold

Post autor: Edwardo »

Tak
Tak
Tak
Tak
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
szymon15121998
Posty: 23
Rejestracja: 15 lip 2009, 16:25
Lokalizacja: Tokarnia

Re: Stronghold

Post autor: szymon15121998 »

I chyba ostatnie pytania :D
1."gobliny nie strzelają na Odcinek muru ,na którym toczy się walka" oznacza to ,ze gobliny mogą strzelac na baszty lub na mur pod warunkiem ,ze na murze nie znajdują się wojska najezdzcy?
2.Przykład szturmu:
1 troll (3) walczy przeciwko 2 żołnierzom (2+2+1+1) (te dwie 1 to odcinki muru)
Przewaga po stronie obrońcy to 3 a wiec usuwamy jednego trolla?

1 ork walczy przeciwko 2 strzelcom (1+1+1+1) Przewaga po stronie obroncy to 2 a więc usuwamy orka?
3. Jezeli wybiorę Maly wymarsz i ruszę 5 trollami na przed murze gdzie bedzię POGANIACZ to aby sie ruszyc na sąsiednie przed murze muszę uzyc Duzy wymarsz?
4. czy najezdzca co ture otrzymuje 5 drewna +x ktore sam zbierze?
5.Do czego sluzy czarny walec pdobny do Oficera/wojownika?
Z góry dzięki i pozdrawiam :D
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Stronghold

Post autor: Edwardo »

1. Gobliny mogą strzelać tylko do tych odcinków muru na których nie ma jednostek najeźdźcy (czyli gdzie nie toczy się walka), do baszt zawsze mogą strzelać (o ile są tam strzelcy).
2. tak dla obu przykładów (w tym drugim przykładzie jak byłby tam troll zamiast orka to też trzebaby go usunąć).
3. tak albo poczekać i poruszyć ich w kolejnej turze.
4. tak, co turę 5 drewna.
5. Czarny walec służy do oznaczenia wytrzymałości bramy.
Ostatnio zmieniony 03 lut 2012, 13:23 przez Edwardo, łącznie zmieniany 1 raz.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
Edwardo
Posty: 573
Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
Lokalizacja: Wroclove
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Re: Stronghold

Post autor: Edwardo »

Mam drugą edycję i zastanawiam się jaka jest w końcu maksymalna wytrzymałość bramy- 6 czy 8? W instrukcji jest napisane, że początkowa wytrzymałość to 6 a że maksymalna 8 ale zastanawiam się czy to 8 to nie pozostałość po pierwotnej wersji i czy nie powinno być 6, bo na mapie maksymalna wartość to 6 właśnie... Ktoś wie?
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Awatar użytkownika
szymon15121998
Posty: 23
Rejestracja: 15 lip 2009, 16:25
Lokalizacja: Tokarnia

Re: Stronghold

Post autor: szymon15121998 »

Jeszcze 3 pytanka :D
1.Czy da się zabić strzelców z baszt? Jeśli ,tak,to w jaki sposób?
2.Do czego służy czarny walec? (jest on taki sam jak walec Oficera/Wojownika tylko,ze jest czarny :D )
3.Jak się dokłada jednostki do elementów Tarana? PRZYKŁAD:
mam 3 elementy walca,strzelcy zabili mi jednostki w srodkowym elemencie i teraz jezeli chcę tam wyslac jednostki to robię to normalnie? Tzn.wybieram (w 6 fazie) Wymarsz i kładę tam 2 jednostki? A ,co jezeli nie zdecyduje się na wyslanie tam jednostek? Aktywne bedą 2 czesci ? walca (wtedy sila walca wynosila by 2 ) mimo ,iz ich ustawienie wyglada tak:1cz. tarana (2 jednostki) ,2cz. tarana (0 jednostek), 3cz. tarana (2 jednostki)?
Einar
Posty: 92
Rejestracja: 30 sty 2012, 17:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: Einar »

Mam drugą edycję i zastanawiam się jaka jest w końcu maksymalna wytrzymałość bramy- 6 czy 8? W instrukcji jest napisane, że początkowa wytrzymałość to 6 a że maksymalna 8 ale zastanawiam się czy to 8 to nie pozostałość po pierwotnej wersji i czy nie powinno być 6, bo na mapie maksymalna wartość to 6 właśnie... Ktoś wie?
Początkowa wytrzymałość każdej bramy wynosi 6 (w II edycji). Ale masz do dyspozycji akcje "wzmocnienie bramy", dzięki której możesz podnieść wytrzymałość maksymalnie do 8.

1.Czy da się zabić strzelców z baszt? Jeśli ,tak,to w jaki sposób?
Przede wszystkim ostrzałem goblinów.

Mam wątpliwości czy za pomocą balisty można strzelać w baszty (zakładam, że nie).


2.Do czego służy czarny walec? (jest on taki sam jak walec Oficera/Wojownika tylko,ze jest czarny )
Nie wiem, ale chętnie się dowiem ;)

3.Jak się dokłada jednostki do elementów Tarana? PRZYKŁAD:
mam 3 elementy walca,strzelcy zabili mi jednostki w srodkowym elemencie i teraz jezeli chcę tam wyslac jednostki to robię to normalnie? Tzn.wybieram (w 6 fazie) Wymarsz i kładę tam 2 jednostki? A ,co jezeli nie zdecyduje się na wyslanie tam jednostek? Aktywne bedą 2 czesci ? walca (wtedy sila walca wynosila by 2 ) mimo ,iz ich ustawienie wyglada tak:1cz. tarana (2 jednostki) ,2cz. tarana (0 jednostek), 3cz. tarana (2 jednostki)?
Zacznijmy od tego, że jeśli strzlecy zabili Ci jednostki przy taranie to nie masz już możliwości dostawienia tam nowych. Strzelcy (podobnie jak działa) strzelają w fazie szturmu, a zatem po wymarszach.

W opisywanym przykładzie zadziałają dwa elementy tarana (po prostu jednostki z trzeciego elementu przesuń sobie na drugi).
Awatar użytkownika
szymon15121998
Posty: 23
Rejestracja: 15 lip 2009, 16:25
Lokalizacja: Tokarnia

Re: Stronghold

Post autor: szymon15121998 »

No ale po szturmie chyba moge tam dołozyc jednostki?
ODPOWIEDZ