Ora et Labora (Uwe Rosenberg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: ja_n »

bogas pisze:Raczej na pewno nie ;) Jacku przeczytaj jeszcze raz. W wariancie "krótkim" kierat obraca się co dwie akcje, a nie co jedną.
A, faktycznie - kierat rusza się przed rundą każdego gracza, ale gracze wykonują po dwie akcje w rundzie. Tak czy owak - rusza się częściej niż w wariancie długim, więc mniejsze ilości z kieratu są przez to rekompensowane, a budynków jednak mniej do zbudowania. Pewnie dzisiaj wypróbujemy wariant "krótki".
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2109
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: pabula »

A ja mam gdzieś karty pomocy - nikt na to nie patrzy.
Rozkładamy budynki, które wyjdą po następnej fazie osad tak że wszyscy je widzą - wystarczy.
Nikt z początkowych graczy nie planuje bardziej w przód.
A doświadczeni gracze już wiedzą, na które budynki trzeba polować.
Chyba mam inne podejście do gier niż większość geeków.
Nawet jak się trochę karty zniszczą, zabrudzą, zamoczą piwem to przecież gra się tak samo.
Jedyna strata jest jak elementy gier z tajnymi informacjami się zniszczą - wtedy już są znaczone i gra trochę traci. Ale w Ora tego nie ma więc cieszmy się że gra jest tania.
Zawsze można kupić nową grę jak się za bardzo zniszczy.

A teraz dla tych, którzy czekali:
http://www.boardgamegeek.com/file/downl ... h_solo.pdf

Dodałem wersję solo gry.
Trochę się zastanawiałem nad instrukcją i nie jestem 100% pewny czy dobrze zrobiłem, potwierdźcie.
Faza osad jest jak kierat jest przed polem pokazującym ikonę "A" czy za?
Awatar użytkownika
witek
Posty: 254
Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:05
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 14 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: witek »

Faza osad jest jak kierat jest przed polem pokazującym ikonę "A" czy za?
Kierat musi "stuknąć" znacznik osady, żeby uaktywnić fazę osad. Wychodzi więc na to, że za.
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 81 times
Been thanked: 12 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: adikom5777 »

Dziś zagrałem partię solo. Chyba górskie powietrze mi służy, bo w wariancie francuskim zdobyłem 536PZ. Wybudowałem przy pomocy Warowni wszystkie osady, kluczowy był także budynek zamieniający wino i chleb na 8PZ. Punkty za cuda i żetony: 192, za budynki i osady: 164 oraz dodatkowe punkty za osady: 180.
Awatar użytkownika
Monk
Posty: 227
Rejestracja: 16 lip 2006, 16:42
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: Monk »

Udało się komukolwiek wygrać tworząc dużo cudów? Bo póki co widzę po swoich grach, że dominuje pójście w osady.
BTW: http://boardgamegeek.com/thread/754529/ ... nged-chits
Awatar użytkownika
witek
Posty: 254
Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:05
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 14 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: witek »

Udało się, udało. W naszej ostatniej trzyosobowej partii zdobyłem 267 punktów, z czego 103 z dóbr (3 cuda).
Ale zanim do tego doszedłem, kilka razy sromotnie przegrałem z kumplem namiętnie grającym na osady.
dgbm
Posty: 54
Rejestracja: 14 cze 2011, 20:19
Been thanked: 2 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: dgbm »

Moim dwóm kolegom udało się (niezależnie) ciężko zniszczyć resztę towarzystwa za pomocą Domu Klasztornego (o ile dobrze zapamiętałem nazwę - pięciomoneta daje dwa punkty w żetonach za każdy budynek klasztorny), ale to bardziej ze względu na brak efektywnych działań wyprzedzających ze strony oponentów; ogólnie mój "problem" z tą grą polega na tym, że zdarza mi się zafiksować na wypróbowanie jakiejś kombinacji budynków i wtedy jakoś nie mogę się zmusić do układania strategii pod przeszkadzanie przeciwnikom - niewątpliwie świadczy to o braku profesjonalizmu, ale także mówi wiele o radościach płynących z uczenia się Ory :).

Mówiąc w skrócie: tak, w mojej (początkującej) opinii zdecydowanie można skutecznie zażetonować obszarnika, no chyba że pozwala się mu na bezkarne kupowanie np. Kaplicy lub innych Brochów ;).
Awatar użytkownika
the_ka
Posty: 471
Rejestracja: 13 lis 2006, 16:35
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 33 times
Been thanked: 27 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: the_ka »

Monk pisze:Udało się komukolwiek wygrać tworząc dużo cudów? Bo póki co widzę po swoich grach, że dominuje pójście w osady.
BTW: http://boardgamegeek.com/thread/754529/ ... nged-chits
póki co u nas po 4 partiach 2 osobowych wciąż jest polowanie na cudy i jest to pierwsza rzecz do której się dąży. we wszystkich 4 grach wszystkie 8 cudów zostało zakupione... wiadomo w wariancie 2 osobowym gra nie kończy się po fazie osad więc jest więcej czasu na zbieranie... i tak po fazie osad D gra się nam ciągnie jeszcze drugie tyle
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2109
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: pabula »

witek pisze:
Faza osad jest jak kierat jest przed polem pokazującym ikonę "A" czy za?
Kierat musi "stuknąć" znacznik osady, żeby uaktywnić fazę osad. Wychodzi więc na to, że za.
instrukcja pisze:Runda z fazą osad wygląda następująco:
1. Odzyskanie mnichów przez obu graczy (o ile wszyscy byli w budynkach).
2. Obrót kieratu.
3. Umieszczenie wszystkich leżących na stole budynków na planszy gracza
neutralnego.
4. Opcjonalnie: wprowadzenie przeora gracza neutralnego do jednego
z nowowybudowanych budynków. W takim przypadku gracz rozgrywający
uiszcza opłatę za kontrakt do zasobów ogólnych.
5. Jeśli w wyniku wykonania kroku 4. gracz neutralny wprowadził ostatniego
wolnego mnicha do budynku, odzyskuje wszystkich trzech.
6. Faza osad.
7. Gracz rozgrywający wykonuje akcję w ramach swojej tury.

Wyjątek: w odróżnieniu od pierwszych czterech rund z fazą osad (A do D),
w ostatniej rundzie (oznaczonej literą E) powyżej opisany krok 7 należy
wykonać pomiędzy krokami 2 a 3. (Budowa budynków przez gracza neutralnego
oraz faza osad następują więc po zakończeniu tury gracza rozgrywającego).
Z instrukcji wywnioskowałem, że przed. Czyli jak kierat dojdzie do pola z ikonką osad.
Trochę to dziwne albo coś źle zrozumiałem...
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2801
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 357 times
Been thanked: 639 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: bogas »

pabula pisze: Z instrukcji wywnioskowałem, że przed. Czyli jak kierat dojdzie do pola z ikonką osad.
Trochę to dziwne albo coś źle zrozumiałem...
Strona 5 instrukcji szczegółowej:
Faza osad
Faza osad przeprowadzana jest za każdym razem, gdy na początku rundy ramię kieratu
minie stos kart osad i budynków oznaczonych kolejną literą alfabetu
(najpierw stos kart
A, później B, C, a na zakończenie stos kart D) i przesunie turkusowy znacznik fazy osad
(znacznik ten wskazuje kiedy będzie miała miejsce kolejna faza osad).
Piąta, a zarazem ostatnia faza osad (faza E), ma miejsce tuż przed zakończeniem gry.
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: ja_n »

pabula pisze:Z instrukcji wywnioskowałem, że przed. Czyli jak kierat dojdzie do pola z ikonką osad.
Trochę to dziwne albo coś źle zrozumiałem...
Ciekawe jak to wywnioskowałeś. Jeżeli krok 2 to obrót kieratu, a faza osad jest między krokiem 2 i 3, to w jaki sposób wnioskujesz, że faza osad jest przed obrotem kieratu?
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2109
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: pabula »

Jest jak byk w instrukcji:
instrukcja pisze:Runda z fazą osad wygląda następująco:
1. Odzyskanie mnichów przez obu graczy (o ile wszyscy byli w budynkach).
2. Obrót kieratu.
3. Umieszczenie wszystkich leżących na stole budynków na planszy gracza
neutralnego.
.....
6. Faza osad.
7. Gracz rozgrywający wykonuje akcję w ramach swojej tury.

Wyjątek: w odróżnieniu od pierwszych czterech rund z fazą osad (A do D),
w ostatniej rundzie (oznaczonej literą E) powyżej opisany krok 7 należy
wykonać pomiędzy krokami 2 a 3. (Budowa budynków przez gracza neutralnego
oraz faza osad następują więc po zakończeniu tury gracza rozgrywającego).
Faza osad w grze kilkuosobowej jest na koniec rundy.
Runda w której budujemy osady to cała runda.
Czyli przesuwając kierat na pozycję przed ikonką aktywujemy rundę z budową osad.
A więc osady (punkt 6) stawiamy przed ruchem. (punkt 7)

Czy tylko ja to widzę?

No chyba, że ostatnia runda w grze jest po minięciu ikonki końca gry i osad E?
Awatar użytkownika
witek
Posty: 254
Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:05
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 14 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: witek »

Na jedno wychodzi. Jak w punkcie drugim kierat stuknie w domek- gramy fazę osad od punktu trzeciego.
W momencie kiedy kierat znajdzie się przed polem z domkiem, mamy jeszcze dwie akcje (mówimy o grze solo).
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2109
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: pabula »

Nie na jedno - chodzi o 2 ruchy.
Albo mamy 64 albo 62 ruchy (+ dodatkowe za neutralnego przeora)
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2801
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 357 times
Been thanked: 639 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: bogas »

pabula pisze: No chyba, że ostatnia runda w grze jest po minięciu ikonki końca gry i osad E?
Tak ja to odebrałem.
Awatar użytkownika
witek
Posty: 254
Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:05
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 14 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: witek »

Też tak uważam. Dlatego w regułach jest mowa o zmianie kolejności rozgrywania fazy osad E. Tak, żeby nasze ostatnie dwie akcje były przed, a nie jak zwykle po budowaniu osady i wykorzystywaniu przeora gracza neutralnego.
Awatar użytkownika
nahar
Posty: 1348
Rejestracja: 24 sty 2005, 21:11
Lokalizacja: Warszawa....teraz
Has thanked: 125 times
Been thanked: 86 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: nahar »

Grałem w dwie osoby (Irlandia) i Najlepsza z Żon poszła w cuda (5 lub 6 sztuk nie pamiętam). Przegrała, ale minimalnie (360:365). Ja miałem 2 lub 3 cuda (też nie pamiętam), ale lepiej ustawiłem osady no i miałem Warownię. Tak więc chyba można, tylko trzeba pamiętać, że Cud to tak naprawdę 13 pkt. Niezależenie czy w Kaplicy czy w tej kamiennej wieży. Warto mieć do przeora i posiadłość/zamek, żeby pod koniec już odpalić fabrykę cudów.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: Geko »

nahar pisze:tylko trzeba pamiętać, że Cud to tak naprawdę 13 pkt.
A dokładniej +13 pkt, bo te z wymienionych dóbr nie giną :wink:
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6131
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 647 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: pan_satyros »

Geko pisze:
nahar pisze:tylko trzeba pamiętać, że Cud to tak naprawdę 13 pkt.
A dokładniej +13 pkt, bo te z wymienionych dóbr nie giną :wink:
tzn.? w jakim sensie "nie giną"?
Awatar użytkownika
Monk
Posty: 227
Rejestracja: 16 lip 2006, 16:42
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: Monk »

pan_satyros pisze:
Geko pisze:
nahar pisze:tylko trzeba pamiętać, że Cud to tak naprawdę 13 pkt.
A dokładniej +13 pkt, bo te z wymienionych dóbr nie giną :wink:
tzn.? w jakim sensie "nie giną"?
Jezu, na serio?
Cuda są tworzone z ksiąg, relikwii i czegoś tam jeszcze. Same w sobie te dobra dają punkty zwycięstwa (bodajże 17). "Przerobienie" ich na cud daje dodatkowe 13 pkt względem ich wartości punktowej (bo cud jest wart 30 pkt).
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6131
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 647 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: pan_satyros »

Monk pisze: Jezu, na serio?
Cuda są tworzone z ksiąg, relikwii i czegoś tam jeszcze. Same w sobie te dobra dają punkty zwycięstwa (bodajże 17). "Przerobienie" ich na cud daje dodatkowe 13 pkt względem ich wartości punktowej (bo cud jest wart 30 pkt).
Ok, ok - to wiem. Po prostu myślałem, że w innym kierunki idzie rozumowanie Geko :) wszystko jasne.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6473
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 606 times
Been thanked: 954 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: Odi »

Monk pisze:
pan_satyros pisze:
Geko pisze:
A dokładniej +13 pkt, bo te z wymienionych dóbr nie giną :wink:
tzn.? w jakim sensie "nie giną"?
Jezu, na serio?
Cuda są tworzone z ksiąg, relikwii i czegoś tam jeszcze. Same w sobie te dobra dają punkty zwycięstwa (bodajże 17). "Przerobienie" ich na cud daje dodatkowe 13 pkt względem ich wartości punktowej (bo cud jest wart 30 pkt).
Istotny jest tu również wymierny zysk przestrzenno-czasowy, czyli zmniejszenie ilości zajmowanego miejsca na stole przez jeden żeton cudu w stosunku do kilku żetonów o mniejszej wartości, a także - co szczególnie przydatne - ułatwienie w liczeniu punktów na koniec gry :wink:
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2109
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: pabula »

Potwierdzenie Pontona - są 64 ruchy w solo grze.
Czyli runda z fazą osad jest jak kierat mija ikonki - również tę z E znakiem.
Czyli omijamy ikonkę E, mamy 2 ruchy, ruch neutralnym przeorem i faza osad.
Chyba coś przekombinowałem :)
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: Veridiana »

Może i przekombinowałeś, ale grunt, że dobrze :)
Po kilku partiach solo już się to wszystko pamięta bez problemu. a że namieszane te warianty to inna innkszość ;)
domel
Posty: 32
Rejestracja: 22 lut 2009, 08:53
Lokalizacja: Polanka Wielka/Oświęcim
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ora et Labora - Uwe Rosenberg

Post autor: domel »

Cześć
W obecnej chwili czekam na grę i czytam instrukcję ze strony Lacerty. Nurtuje mnie jedna rzecz: oprócz akcji podstawowych są akcje dodatkowe - czy te dodatkowe akcje dolicza się do limitu akcji podstawowych jakie można wykonać w turze czy można je wykonywać w dowolnym momencie w dowolnej ilości?
pzdr
tomek
ODPOWIEDZ