Twilight Struggle( Zimna Wojna) - pytania o zasady
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Dzięki za szczegółówe wyjaśnienie. Zasady gry są proste, ale niestety instrukcja momentami jest dosyć niejasna. I to nawet w przypadku tak podstawowej sprawy jak zagrywanie kart. Reszta na chwilę obecną raczej zrozumiała, jednak jeszcze cały czas pierwszą grę mam przed sobą. Zrozumienie zasad wyjdzie w praniu
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Grałem USA i wpadło mi w rękę combo: "Kryzys kubański" (DEFCON->2) + "Pogrzebiemy was..." (ZSRR obniża DEFCON o 1).
Wyszło na to, że nie wysilając się uwaliłem ZSRR, będące o krok od wygranej. Czy to tak właśnie da się rozegrać? Jeśli tak, jak ZSRR ma się przed czymś takim obronić?
Wyszło na to, że nie wysilając się uwaliłem ZSRR, będące o krok od wygranej. Czy to tak właśnie da się rozegrać? Jeśli tak, jak ZSRR ma się przed czymś takim obronić?
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Aktywny gracz jest odpowiedzialny za wojnę nuklearną w jego turze. Nie ma znaczenia czyj był event i kto podejmuje decyzje.
W szczególności olimpiada przy defconie 2 to samobójstwo.
W szczególności olimpiada przy defconie 2 to samobójstwo.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
1. Pytanie do karty NORAD. Ja rozumiem ją tak, że kiedy jest zagrywana przez ZSRR (lub USA jako wydarzenie), to nie jest ważne czy USA kontroluje Kanadę. Po prostu kładzie się ją obok planszy i pod koniec każdej rundy, w której spełniony zostaje warunek karty (DEFCON obniżany jest na 2 oraz USA kontroluje Kanadę) gracz USA dostaje darmowy PW do umieszczenia w kraju, gdzie ma już jakieś PW. Zgadza się, czy coś poknociłem?
2. Odrzucanie wydarzeń, np. karta Mój człowiek w Teheranie. Karta posiada asterysk informujący że po rozegraniu wydarzenia jest usuwana z gry. ZSRR zagrywa tę kartę, ale USA nie kontroluje żadnego kraju na Bliskim Wschodzie, więc warunek karty nie został spełniony . Czy karta jest odkładana na stos kart odrzuconych czy usuwana z gry?
2. Odrzucanie wydarzeń, np. karta Mój człowiek w Teheranie. Karta posiada asterysk informujący że po rozegraniu wydarzenia jest usuwana z gry. ZSRR zagrywa tę kartę, ale USA nie kontroluje żadnego kraju na Bliskim Wschodzie, więc warunek karty nie został spełniony . Czy karta jest odkładana na stos kart odrzuconych czy usuwana z gry?
Ostatnio zmieniony 21 sty 2012, 21:11 przez adikom5777, łącznie zmieniany 1 raz.
- olocop
- Posty: 333
- Rejestracja: 22 wrz 2011, 13:43
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 160 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
1. Tak. Chyba że zostanie zagrana karta Bagno
2. Jeśli została zagrana jako wydarzenie, to jest usuwana bez wzgledu na to czy USA coś kontroluje. Może być zagrana przez ZSSR własnie wtedy, gdy USA tam nic nie ma, by uniknąć niechcianego wydarzenia. Karta idzie na stos kart odrzuconych tylko wtedy, gdy wydarzenie nie może mieć miejsca (np karta NATO, jeśli jest zagrywana przed Planem Marshalla lub UW) lub w wyniku akcji z karty (np. Interwencja ONZ)
2. Jeśli została zagrana jako wydarzenie, to jest usuwana bez wzgledu na to czy USA coś kontroluje. Może być zagrana przez ZSSR własnie wtedy, gdy USA tam nic nie ma, by uniknąć niechcianego wydarzenia. Karta idzie na stos kart odrzuconych tylko wtedy, gdy wydarzenie nie może mieć miejsca (np karta NATO, jeśli jest zagrywana przed Planem Marshalla lub UW) lub w wyniku akcji z karty (np. Interwencja ONZ)
"Wojna? Kataklizm? Po co? Diabły te przysłały Europie coś, co się nazywa: Mah-jong. Mah-jong jest to taka chińska gra, w którą umiał grać dobrze jeden stuletni mandaryn, ale się wreszcie powiesił" Kornel Makuszyński, "Wycinanki",1925
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
doprecyzuję punkt 1.
Bagno kasuje NORAD tylko, gdy jest aktywny. Natomiast po tym jak Bagno zostanie zagrane jako wydarzenie, można spokojnie zagrać NORAD (o ile jest jeszcze w talii) i nie będzie można go skasować.
Bagno kasuje NORAD tylko, gdy jest aktywny. Natomiast po tym jak Bagno zostanie zagrane jako wydarzenie, można spokojnie zagrać NORAD (o ile jest jeszcze w talii) i nie będzie można go skasować.
All work and no play makes Jack a dull boy!
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Jestem po pierwszej grze i pojawiły się dwie wątpliwości, których wyjaśnienia nie znalazłem w instrukcji.
1) NORAD-czy ten dodatkowy punkt dostaję tylko w tej rundzie w której DEFCON spada na 2, czy w każdej rundzie w której jest on na tym poziomie?
2) O co chodzi z darmowym przewrotem? Na czym to polega? Co jest w nim darmowego?
1) NORAD-czy ten dodatkowy punkt dostaję tylko w tej rundzie w której DEFCON spada na 2, czy w każdej rundzie w której jest on na tym poziomie?
2) O co chodzi z darmowym przewrotem? Na czym to polega? Co jest w nim darmowego?
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
Zimna Wojna - kilka pytań.
juz poprawilem. Literki k oraz s zamienily sie miejscamiAndy pisze:Miłośnik komiksów, co?adikom5777 pisze:asteryks
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
Zimna Wojna - kilka pytań.
1. Punkt dostajesz na koniec rundy, w ktorej DEFCON spadl na poziom 2Jachu pisze:Jestem po pierwszej grze i pojawiły się dwie wątpliwości, których wyjaśnienia nie znalazłem w instrukcji.
1) NORAD-czy ten dodatkowy punkt dostaję tylko w tej rundzie w której DEFCON spada na 2, czy w każdej rundzie w której jest on na tym poziomie?
2) O co chodzi z darmowym przewrotem? Na czym to polega? Co jest w nim darmowego?
2. Robiac darmowy przewrot wybierasz dowolny kraj, ignorujac geograficzne ograniczenia zabraniajace przewrotow (np. mozesz zrobic przewrot w Europie przy DEFCON rownym 3). Pamietaj jednak, ze nadal obnizasz DEFCON o jeden przy przewrocie w panstwie strategicznym.
- charlie brown
- Posty: 220
- Rejestracja: 01 kwie 2006, 16:59
- Been thanked: 1 time
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
1. Jeśli karta zagrana w fazie wydarzeń dekady, pozwala mi przeprowadzić operację wykorzystując jej PO, to mogę to zrobić?
- lukaszkuch
- Posty: 243
- Rejestracja: 09 gru 2006, 23:02
- Lokalizacja: Rybnik
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 9 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Sure.charlie brown pisze:1. Jeśli karta zagrana w fazie wydarzeń dekady, pozwala mi przeprowadzić operację wykorzystując jej PO, to mogę to zrobić?
- macike
- Posty: 2308
- Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Nie ma aż tak dobrze. Za odpalenie nuke'a odpowiada gracz, aktywny. Zatem zagrywając w ten sposób karty przegrywały USA.macike pisze:Grałem USA i wpadło mi w rękę combo: "Kryzys kubański" (DEFCON->2) + "Pogrzebiemy was..." (ZSRR obniża DEFCON o 1).
Wyszło na to, że nie wysilając się uwaliłem ZSRR, będące o krok od wygranej. Czy to tak właśnie da się rozegrać? Jeśli tak, jak ZSRR ma się przed czymś takim obronić?
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Kupiłem grę w grudniu w przedsprzedaży, do dzisiaj nie potrafię przejść przez instrukcje. Czy ona jest faktycznie tak fatalnie napisana, że ciężko cokolwiek z tego zrozumieć czy jestem może za głupi na nią?
Mogę przytaszczyć: MOJA KOLEKCJA
Gram online w Spyrium i Carcassonne
Gram online w Spyrium i Carcassonne
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Nie widziałem na oczy polskiej instrukcji. Zatem odpowiedź na twoje pytanie może być: "TAK", "NIE", "To Zależy", "Nie wiem".ugryz pisze:Kupiłem grę w grudniu w przedsprzedaży, do dzisiaj nie potrafię przejść przez instrukcje. Czy ona jest faktycznie tak fatalnie napisana, że ciężko cokolwiek z tego zrozumieć czy jestem może za głupi na nią?
A które fragmenty są szczególnie niezrozumiałe, zawsze ktoś może wytłumaczyć, wyjaśnić, wyklarować, ogólnie pomóc ;D
Pamietaj że dopóki nie zadasz konkretnego pytania to nie dostaniesz sensownej odpowiedzi.
Wpieriod! - niekoniecznie efektywnie, ale efektownie.
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Nie chcę być nie uprzejmy, ale wczoraj po raz pierwszy grałem w ZW, gdzie razem z kumplem raz czytaliśmy instrukcję, i nie było praktycznie zgrzytów. Ta pierwsza gra zajęła ok. 5 godzin i wszelkie kwestie sporne udawało się rozwiązać odpowiednim akapitem z zasad. Zamiast teoretycznie opanowywać podręcznik polecam rozłożyć planszę i zacząć grać.ugryz pisze:Czy ona jest faktycznie tak fatalnie napisana, że ciężko cokolwiek z tego zrozumieć czy jestem może za głupi na nią?
- Kmet
- Posty: 169
- Rejestracja: 12 wrz 2006, 11:04
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 3 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Jeżeli angielski Ci nie straszny sugeruję obejrzeć http://boardgamegeek.com/video/9064/twi ... t-struggle .ugryz pisze:Kupiłem grę w grudniu w przedsprzedaży, do dzisiaj nie potrafię przejść przez instrukcje. Czy ona jest faktycznie tak fatalnie napisana, że ciężko cokolwiek z tego zrozumieć czy jestem może za głupi na nią?
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 08 sty 2012, 23:09
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Witamugryz pisze:Kupiłem grę w grudniu w przedsprzedaży, do dzisiaj nie potrafię przejść przez instrukcje. Czy ona jest faktycznie tak fatalnie napisana, że ciężko cokolwiek z tego zrozumieć czy jestem może za głupi na nią?
Też nie dawno kupiłem "Zimną wojnę" i mam podobne odczucia. Po przeczytaniu instrukcji zrozumiałem tylko z czego składa się gra (razy, tury, wydarzenia dekady), reszta instrukcji to "czarna magia", jest napisana językiem totalnie niezrozumiałym i nie wyjaśnia jak w to grać i kto wygrywa w końcowym rozrachunku. Gra może fajna ale instrukcja dostaje ocenę poniżej niedostatecznej.
Pozdrawiam
- lukaszkuch
- Posty: 243
- Rejestracja: 09 gru 2006, 23:02
- Lokalizacja: Rybnik
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 9 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Instrukcja jest napisana poprawnie (podobnie wersja angielska). Problem wynika zazwyczaj z tym, że mechanicznie gra różni się od większości dostępnych gier i osoba nie 'otrzaskana' z grami ma problemy. Jeśli ktoś grał w jakieś gry z mechaniką CDG to ma dużo łatwiej.
Polecam zagrać sobie samemu przykładową rozgrywkę z instrukcji (uwaga, są w niej błędy). Ja właśnie dzięki niej nauczyłem się jak grać.
Polecam zagrać sobie samemu przykładową rozgrywkę z instrukcji (uwaga, są w niej błędy). Ja właśnie dzięki niej nauczyłem się jak grać.
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
No to ja już nic nie rozumiem bo ja z kolei uważam że instrukcja jest napisana ok. Przeczytałem raz usiadłem z kumplem i graliśmy tym bardziej że w środku jest porządny przykład rozgrywki opisany. Nie miałem kompletnie problemów ze zrozumieniem co i jak. Jedyne co to po pierwszej grze miałem wrażenie totalnej losowości co wynikało z nieznajomości kart. Już po drugiej rozgrywce okazało się że losowość w grze tak naprawdę jest minimalna i gra ma naprawdę wielką moc.
rhcorvin
rhcorvin
Grać czy nie grać oto jest pytanie. OCZYWIŚCIE GRAĆ!!!
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Tak, rzeczywiście dobrze od razu grać na żywca przy okazji czytania instrukcji - wtedy jest dużo prościej.
A ja mam takie pytanie:
Na planszy mamy 5 pól na torze działań militarnych - czy to oznacza, że możemy maksymalnie wydać 5 PO na przewroty w turze?
Jeśli tak, to co jeśli zrobiłem przewrót za 3 PO i w kolejnej rundzie znowu za 3 PO? Nie mogę rzucić takiej karty?
W sumie taka sytuacja mi się nie zdażyła, ale pytam z ciekawości, bo wydaje mi się, że instrukcja milczy na ten temat.
A ja mam takie pytanie:
Na planszy mamy 5 pól na torze działań militarnych - czy to oznacza, że możemy maksymalnie wydać 5 PO na przewroty w turze?
Jeśli tak, to co jeśli zrobiłem przewrót za 3 PO i w kolejnej rundzie znowu za 3 PO? Nie mogę rzucić takiej karty?
W sumie taka sytuacja mi się nie zdażyła, ale pytam z ciekawości, bo wydaje mi się, że instrukcja milczy na ten temat.
- Edwardo
- Posty: 573
- Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
- Lokalizacja: Wroclove
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 19 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
możesz zrobić przewrót za 3PO w następnej turze, po prostu staniesz na ostatnim polu i tyle. Pamiętaj, że do działań militarnych zaliczają się nie tylko przewroty ale też wydarzenia wojenne.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
w kwestii kłopotów z instrukcją:
proponuję przeczytać instrukcję, żeby załapać podstawy mechaniki, a potem rozłożyć grę i rozegrać sobie przykładową rozgrywkę zamieszczoną pod jej koniec - powinno pomóc.
W tym wypadku dochodzi jeszcze jedna trudność, czyli błędy w przykładowej rozgrywce niezbędna więc będzie errata od wydawcy, żeby to co miało wyjaśnić, nie pokomplikowało jeszcze bardziej.
proponuję przeczytać instrukcję, żeby załapać podstawy mechaniki, a potem rozłożyć grę i rozegrać sobie przykładową rozgrywkę zamieszczoną pod jej koniec - powinno pomóc.
W tym wypadku dochodzi jeszcze jedna trudność, czyli błędy w przykładowej rozgrywce niezbędna więc będzie errata od wydawcy, żeby to co miało wyjaśnić, nie pokomplikowało jeszcze bardziej.
All work and no play makes Jack a dull boy!
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Zimna Wojna - kilka pytań.
Niestety w erracie (przynajmniej w tej, którą dysponuję) też są błędy, więc trzeba uważać podwójnie!godpuppet pisze:W tym wypadku dochodzi jeszcze jedna trudność, czyli błędy w przykładowej rozgrywce niezbędna więc będzie errata od wydawcy, żeby to co miało wyjaśnić, nie pokomplikowało jeszcze bardziej.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.