Wysokie napięcie - pytanie o zasady

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Post autor: MichalStajszczak »

Dasilwa napisał:
MichalStajszczak napisał:
Moim zdaniem gracze ustalaja tylko gdzie (na jakim obszarze) będzie toczyła sie gra.

To jest oczywiste i nikt nad tym nie dyskutuje
Moja wypowiedź dotyczyła innego pytania, które zostało chyba skasowane. Chodziło o to, czy kazdy gracz musi zaczynać grę na innym kolorze
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Post autor: Geko »

Oczywiście, że nie. Gracze tylko wybierają obszary do gry, a nie swoje obszary startowe. Każdy może zacząć budowę sieci na dowolnym obszarze. Niestety instrukcja nie za bardzo to wyjaśnia.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Post autor: MichalStajszczak »

Grałem wczoraj w 4 osoby na planszy Beneluxu i gra była ... dziwna. Karty tak się ułożyły, że już w drugiej rundzie mogłem kupić elektrownię o wartości 35, która z jednej beczki oleju zasila 5 miast. Ponieważ inni gracze głównie korzystali z elektrowni wiatrowych, cent surowców były bardzo niskie. Przez 7 rund (bo tylko tyle trwała gra) nikt nie kupił elektrowni na odpady, w związku z tym ich cena spadła do 2. Olej kosztował 1, węgiel 2, a uran 5. Do wygranej wystarczyło zasilenie 15 miast.
Ostatnio zmieniony 13 lis 2006, 13:26 przez MichalStajszczak, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Valmont
Posty: 1461
Rejestracja: 04 cze 2004, 08:08
Lokalizacja: Warszawa -serce w Białymstoku ;)

Post autor: Valmont »

MichalStajszczak pisze: Do wygranej wystarczyło zasilenie 15 miast.
To faktycznie ciekawe, bo z tego co kojarzę przy 4 graczach trzeba zbudować 17 miast, żeby skończyć grę. Ale to pokazuje słabe zarządzanie na linii posiadane miasta/zasilone miasta. Skoro żaden gracz, nawet ten który zbudował ich 17 zasilił tylko 15 miast.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Post autor: MichalStajszczak »

Valmont napisał:
Ale to pokazuje słabe zarządzanie na linii posiadane miasta/zasilone miasta. Skoro żaden gracz, nawet ten który zbudował ich 17 zasilił tylko 15 miast.
Po prostu w ostatniej rundzie dołączyłem 5 miast, bo jako jedyny mogłem zasilić 15. Inni gracze mieli tyle miast, ile mogli zasilić
Torquemada.
Posty: 18
Rejestracja: 17 kwie 2006, 14:16
Lokalizacja: Mysłowice

Post autor: Torquemada. »

Valmont pisze:
MichalStajszczak pisze: Do wygranej wystarczyło zasilenie 15 miast.
Ale to pokazuje słabe zarządzanie na linii posiadane miasta/zasilone miasta. Skoro żaden gracz, nawet ten który zbudował ich 17 zasilił tylko 15 miast.
Moim zdaniem niekoniecznie słabe zarzadzanie, bo przecież nie chodzi o to żeby cały czas zachowywać równe proporcje w możliwościach elektrowni do punktów odbioru energii. Ostanią grę wygrałem zasilając 13 punktów (przy trzech graczach), oni skupili się na kupowaniu elektrowni byli w stanie zasilić 16 i 15 przy 12 i 11 punktach odbioru energii. Ja byłem w stanie zasilic "tylko" 13, ale przez odpowiednie zarzadzanie miałem kasę na dobudowanie 6 w rundzie która okazała sie ostatnią :)
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Post autor: ragozd »

Z twojej strony nie - ale juz u przeciwnikow ... :P
Trzeba przewidywac ze ta juz runda moze byc koncowa, i albo blokowac potencjalnego lidera albo wtedy rownowazyc proporcje.
Z drugiej strony czasem moze braknac 1 elektro by zakonczyc gre w danej turze, a w kolejnej role sie odwracaja.
Kiedys wygralem wydajac cala kase co do sztuki w ostatniej turze :)
Przeciwnicy nie wykorzystali mozliwosci podkupienia surowcow - a wystaczyloby kupic tylko jeden wiecej :) i brakloby mi 1 elektro
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Post autor: MichalStajszczak »

ragozd napisał:
Przeciwnicy nie wykorzystali mozliwosci podkupienia surowcow - a wystaczyloby kupic tylko jeden wiecej i brakloby mi 1 elektro
Ale musisz przyznać, że nie tak łatwo było im przewidzieć taką sytuację, szczególnie gdy gracze nie ujawniają posiadanych pieniędzy. Ponadto surowce kupuje się przed domkami i w zwiazku z tym prognozowanie tego, ile kto kupi domów przy takiej czy innej cenie jakiegos surowca jest mozliwe chyba tylko w grze korespondencyjnej
grucha
Posty: 362
Rejestracja: 08 paź 2006, 08:18
Lokalizacja: Szamotuły, k/Poznania
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Post autor: grucha »

Nie wiem dlaczego ale bardzo odczuwam pewien niedosyt jesli chodzi o zakonczenie gry. Jest jak dla mnie bez emocji poniewaz zazwyczaj juz ture przed widzimy kto prawdopodobnie dolaczy 17 miasto, widzimy tez ile moze zasilic i od razu wiemy czy bedzie to wiecej niz my :cry: . Jak wy to odbieracie?
Awatar użytkownika
Van
Posty: 1062
Rejestracja: 24 sie 2006, 19:10
Lokalizacja: Rybnik
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Post autor: Van »

Jeżeli tak Ci to przeszkadza to możesz wprowadzić urozmaicenie, że np. Swoje elektrownie i pieniądze będziecie trzymali za parawanikiem. Jeżeli masz zaufanie do graczy i wiesz, że nie będą oszukiwać to myślę, że to jest dobre rozwiązanie 8)
Van_Hoover
#Lista gier
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: ja_n »

grucha pisze:Nie wiem dlaczego ale bardzo odczuwam pewien niedosyt jesli chodzi o zakonczenie gry. Jest jak dla mnie bez emocji poniewaz zazwyczaj juz ture przed widzimy kto prawdopodobnie dolaczy 17 miasto, widzimy tez ile moze zasilic i od razu wiemy czy bedzie to wiecej niz my :cry: . Jak wy to odbieracie?
Naprawdę macie takie sytuacje regularnie? Może nie wykorzystujecie możliwości wykupienia całego paliwa? Jeżeli ktoś na spokoju podchodzi do końcówki, z zapasem paliwa w elektrowniach a inni nie mają szans, to znaczy że ten ktoś zagrał miażdżąco lepiej niż pozostali. Albo pozostali pokpili sprawę i nie licytowali ostro o decydujące elektrownie. Zazwyczaj zwycięzca atakuje na ostatnim oddechu - na styk starcza mu kasy na podłączenie miast, wcześniej na styk kupuje paliwo. Możliwości blokowania zwycięzcy jest w WN mnóstwo (licytacje ważnych elektrowni, blokowanie na miastach, wykupywanie paliwa) i niemal nigdy nie wiadomo do końca kto wygra. Przeczytajcie jeszcze raz instrukcję (jeśli gracie stałą grupą to najlepiej niech każdy przeczyta i porównajcie wrażenia). Może wykryjecie jakieś błędy, które tak psują grę. To co piszesz o końcówkach WN z pewnością nie jest normalne.
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: ja_n »

Van_Hoover pisze:Jeżeli tak Ci to przeszkadza to możesz wprowadzić urozmaicenie, że np. Swoje elektrownie i pieniądze będziecie trzymali za parawanikiem. Jeżeli masz zaufanie do graczy i wiesz, że nie będą oszukiwać to myślę, że to jest dobre rozwiązanie 8)
Pieniądze w WN są tajne. Należy je trzymać tak żeby nikt nie mógł ich dokładnie policzyć. Zazwyczaj wystarczy ułożyć je w stosik.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Post autor: ragozd »

Zgadzam sie z ja_n. Odradzam jednak chowanie pieniedzy - kiedys kolega odkryl pod plansza 1 lelektro ktore tam chwal - przegral bo braklo mu 1 elektro do wybudowania domu ...
Torquemada.
Posty: 18
Rejestracja: 17 kwie 2006, 14:16
Lokalizacja: Mysłowice

Post autor: Torquemada. »

grucha pisze:Nie wiem dlaczego ale bardzo odczuwam pewien niedosyt jesli chodzi o zakonczenie gry. Jest jak dla mnie bez emocji poniewaz zazwyczaj juz ture przed widzimy kto prawdopodobnie dolaczy 17 miasto, widzimy tez ile moze zasilic i od razu wiemy czy bedzie to wiecej niz my :cry: . Jak wy to odbieracie?
Dla nas końcówki są najbardziej emocjonujące. Jeśli kogoś stać na wybodowanie 17u a ma mniej elektrowni do zasilenia np. na 15 to wystarczy dobudować punkty odbioru energii do 15-go i to może go odwiesć od budowy 17-go bo będzie go to kosztować więcej niż Ciebie i wygrasz kasą budując tylko 15. Jest motyw z wykupem surowców o którym pisął ja_n i wiele innych, końcówka to jednak najczęściej wielkie emocje.
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Post autor: bazik »

moze kupujecie max 1 domek w kolejce? jakie to ma znaczenie kto kupi 17ty domek, jesli nie wiesz czy ktos nie kupi na koniec elektrowni dajacej w sumie np. 19 i bedzie go stac na zbudowanie 19 domkow?
grucha
Posty: 362
Rejestracja: 08 paź 2006, 08:18
Lokalizacja: Szamotuły, k/Poznania
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Post autor: grucha »

Gramy zgodnie z zasadami i nie wiem z czego to wynikalo dlatego tez pytam jak top wyglada u innych.
Mozliwe ze za bardzo patrzymy na wlasne korzysci nie starajac sie blokowac "lidera".
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: ja_n »

grucha pisze:Gramy zgodnie z zasadami i nie wiem z czego to wynikalo dlatego tez pytam jak top wyglada u innych.
Skąd ta pewność? Powtarzam - przeczytajcie instrukcję jeszcze raz. W tej grze bardzo łatwo przeoczyć jakiś szczegół, który może mocno wpływać na grę. Jeśli nie wiesz kto ma ile kasy, to przewidzenie zwycięzcy na rundę przed końcem jest po prostu niemożliwe. Kupno silnej elektrowni, paliwa do niej i zbudowanie więcej niż 17 miast może każdemu dać wygraną. Wystarczy że ma na to kasę.
grucha
Posty: 362
Rejestracja: 08 paź 2006, 08:18
Lokalizacja: Szamotuły, k/Poznania
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Post autor: grucha »

Dokladnie nie wiem ile przeciwnik ma kasy ale wiem ile dostal za zasilenie domkow i widze jak ja wydaje (jakie elektrownie ile surowcow i domkow) takze mniej wiecej orientuje sie co jest w stanie zakupic i ile wybudowac.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Post autor: ragozd »

to albo jestes brydzysta i kontrolujesz na biezaco kase kazdego gracza, albo ja zpaisujesz. Inaczej nie da sie jej kontrolowac - przeciez kasa to nie tylko ostatni dochod ....
Mysmy np na poczatku zle grali - kolejnosc stanowila ilosc zasilanych domkow - powodowalo to ze gracze nie odpalali wszystkich elektrowni jesli chieli sie ustawic na koncu. Po zmianie tego gra nabrala pelnego smaku
Awatar użytkownika
Don Simon
Moderator
Posty: 5623
Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
Been thanked: 1 time

Post autor: Don Simon »

Chciałem się pochwalić moim pierwszym sukcesem. Otóż grę pokazałem na spotkaniu w małym gronie 4 znajomych, gdzie głównym punktem było granie na konsoli. Gra się bardzo spodobała (mimo, iż wygrałem ;-) ) - co mnie zaskoczyło spodobała na tyle, że nasz gospodarz właśnie kupił swój egzemplarz. A właściwie wszyscy współgracze z gier planszowych to tylko Monopol znali. Edukacja trwa, wkrótce spróbuję z kolejnym tytułem.
A to zdarzenie utwierdziło mnie w przekonaniu, że warto nawet gry niezależne językowo wydawać po polsku. Kolega swój egzemplarz kupił w Centrum Handlowym - cena gry wynosiła 125 pln, ale po stwierdzeniu, iż "przecież na allegro są po 109" cena spadła do allegrowego poziomu.

Polecam Wysokie Napięcie jako propozycję dla osób ceniących nieco bardziej skomplikowaną rozgrywkę, a niespecjalnie zafascynowanych klimatem.

Pozdrawiam
Szymon
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
Nigella
Posty: 5
Rejestracja: 17 lut 2007, 22:39

Post autor: Nigella »

Witam, mam podstawowe problemy związane z zasadami gry. Przeczytałam kilka razy instrukcję, ale nadal nie rozumiem, co się powinno zrobić z surowcami, zużytymi do produkcji. Ponieważ w fazie 5-biurokracji jest napisane, że surowce zużyte do produkcji odkładane są do zbioru obok planszy. Czy to znaczy, że kiedy fazy zaczynają sie od nowa, to ponownie muszę kupować surowce, aby moja elektrownia mogła działać?
Mam również pytanie odnośnie rynku zasobów. Czy przed rozpoczęciem gry, niezależnie od ilości graczy, układa się po 3 węglena polach 1-8, ojeje na polach 3-8, odpady 7-8, a uran 14-16?Czy jest to uzależnione od ilości garczy?Bo rozumiem, że później dokłada się ilośc surowców zgodnie z tabelką na końcu instrukcji. Czyli dla np. 3 graczy w etapie 1-ale czy juz po pierwszej rozgrywce???-dokłada się 4 węgle, 2 oleje, 1 odpady i 1 uran?
czekam na odpowiedź, żebym mogła zacząć grać!!:))
Awatar użytkownika
dasilwa
Posty: 1128
Rejestracja: 18 maja 2005, 18:33
Lokalizacja: Stolica
Been thanked: 1 time

Post autor: dasilwa »

Oczywiście, że za każdym razem trzeba kupić surowce. Jeśli jakiś surowiec używasz do produkcji prądu to jest to równoznaczne że go spalasz(zużywasz), więc trzeba go kupować od nowa w odpowiedniej fazie gry. Już dawno nie grałem ale z tego co pamiętam początkowe ustawienie surowców jest zawsze takie same niezależnie od ilości graczy. Później oczywiście dokładamy w zależności od liczby graczy i od stopnia zasilania.
Nigella
Posty: 5
Rejestracja: 17 lut 2007, 22:39

Post autor: Nigella »

A co się stanie, jeśli posatwię już np. 3 domki, budując sieć, a potem w danej fazie kupię za mało paliwa, aby moja elektrownia mogła działać. czy muszę zdjąć domki z planszy?
I mam jeszcze jedno pytanie, ile surowców może kupić każdy gracz w fazie zakupów?Nieograniczoną ilość?i czy wszystkie razem? :roll:
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Post autor: Blue »

1. Zasilasz tyle ile dasz rade, wszystkie domki zostaja na planszy,ale tylko za zasilone dostajesz kase przy wypłacie. Zresztą pomyśl logicznie ;) - te "domki" to stacje transformatorowe, jak dana stacja nie dziala w danym okresie to dlaczego mialaby być usuwana? W grze nie ma taxa za działające elektrownie, więc państwo ci nie moze zagarnąć terenu ;).

2. Dana elektrownia moze składować 2 razy wiecej materiałów niż sama potrzebuje do zasilenia, co za tym idzie jezeli masz np 1dna eketrownie weglowa spalajaca 2 węgla, to mozesz na niej miec postawione 4y kostki węgla i nie wiecej.

Polecam jednak przeczytanie jeszcze raz instrukcji ;).
Nigella
Posty: 5
Rejestracja: 17 lut 2007, 22:39

Post autor: Nigella »

Ale, czy jeśli mam np. jedna elektrownię na dwa węgle, a inna np. na 4 odpady, to, czy mogę kupić w fazie zakupów, kiedy przyjdzie moja kolej, od razu 2 węgle i 4 odpady?
ODPOWIEDZ