Carcassonne - pytania i wątpliwości
- 100rk
- Posty: 448
- Rejestracja: 27 sty 2011, 23:19
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- Been thanked: 1 time
Re: carcassonne - fazy ruchu
To jest prawidłowy ruch i zgodny z zasadami, tura gracza składa się z dołożenia kafla, położenia/bądź nie na nim piona i ewentualnego punktowania (dokładnie w takiej kolejności).
6% zniżki Rebel, 7% Planszomania, 7% 3 Trolle - chętnie się podzielę.
sprzedam/kupię/wymienię
kolekcja - w miarę aktualna
lista życzeń
sprzedam/kupię/wymienię
kolekcja - w miarę aktualna
lista życzeń
Re: Carcassonne - Opactwo i Burmistrz
Witam,
A ja mam parę wątpliwości odnośnie opactwa...
1. Instrukcja "Takie posunięcie (ułożenie płytki opactwa) może wywołać ukończenie wszystkich elementów planszy, z jakimi sąsiaduje opactwo (z czterech otaczających je teraz płytek)." - czy w takim wypadku opactwo jest wliczane do takiej drogi/miasta - gracz, który miał zbójcę/rycerza dostaje punkty? Wydaje mi się, ze nie ale nie jestem pewien...
2. Instrukcja "Graczowi wolno ustawić na płytce opactwa swój pionek na identycznych zasadach, co mnicha." - czy to oznacza, że opactwo "działa" tak jak klasztor i po otoczeniu go ośmioma płytkami dostaję 9 punktów?
Z góry dziękuję za pomoc.
A ja mam parę wątpliwości odnośnie opactwa...
1. Instrukcja "Takie posunięcie (ułożenie płytki opactwa) może wywołać ukończenie wszystkich elementów planszy, z jakimi sąsiaduje opactwo (z czterech otaczających je teraz płytek)." - czy w takim wypadku opactwo jest wliczane do takiej drogi/miasta - gracz, który miał zbójcę/rycerza dostaje punkty? Wydaje mi się, ze nie ale nie jestem pewien...
2. Instrukcja "Graczowi wolno ustawić na płytce opactwa swój pionek na identycznych zasadach, co mnicha." - czy to oznacza, że opactwo "działa" tak jak klasztor i po otoczeniu go ośmioma płytkami dostaję 9 punktów?
Z góry dziękuję za pomoc.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - Opactwo i Burmistrz
Dwakroć TAK.
1. Opactwo kończy wszelkie obiekty na granicy kafli - samo nie wlicza się ni do miasta, ni do drogi (pola takoż )
2. Opactwo jest budynkiem kościelnym i można na nim postawić mnicha. Punktuje jak klasztor.
1. Opactwo kończy wszelkie obiekty na granicy kafli - samo nie wlicza się ni do miasta, ni do drogi (pola takoż )
2. Opactwo jest budynkiem kościelnym i można na nim postawić mnicha. Punktuje jak klasztor.
Re: Carcassonne - podliczanie
Witam,
Chciałbym zweryfikować jedną wątpliwość z Carcassonnowymi wyjadaczmi
Koniec gry.
Trzech graczy (A,B,C) jest właścicelami pola (mają po tylu samo chłopów).
Dwaj (A,B) mają ponadto na tym polu swoje świnki.
Czy słuszie przyjmuję, że punktacja za miasta na tym polu będzie następująca:
- wszyscy trzej gracze punktują za miasta
- A i B punktują za każde miasto bonusowo (za świnkę)
- C punktuje za każde miasto standardowo (bez świnki).
Z góry dziękuję.
Pozdrawiam,
Cretu
Chciałbym zweryfikować jedną wątpliwość z Carcassonnowymi wyjadaczmi
Koniec gry.
Trzech graczy (A,B,C) jest właścicelami pola (mają po tylu samo chłopów).
Dwaj (A,B) mają ponadto na tym polu swoje świnki.
Czy słuszie przyjmuję, że punktacja za miasta na tym polu będzie następująca:
- wszyscy trzej gracze punktują za miasta
- A i B punktują za każde miasto bonusowo (za świnkę)
- C punktuje za każde miasto standardowo (bez świnki).
Z góry dziękuję.
Pozdrawiam,
Cretu
- Coen
- Posty: 2494
- Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
- Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
- Has thanked: 436 times
- Been thanked: 126 times
Re: Carcassonne - podliczanie
Na wszystkie pytania: tak.
Świnki nie są dodatkowymi poplecznikami, także wszyscy punktują, a dwóch ze świnkami z bonusem.
Świnki nie są dodatkowymi poplecznikami, także wszyscy punktują, a dwóch ze świnkami z bonusem.
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
-
- Posty: 3950
- Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 89 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
Witam:
Mam następujące pytania:
1) Czy kładąc na trakcie "rondo" z dodatku Opactwo i Burmistrzowie, aby dostać punkty na trakt ze zbójca oczywiście muszę to rondo zamknąć z każdej strony?
2) Czy postawienie Opactwa "kończy" łąkę, czy też należy je traktować jak klasztor czyli przedłużenie łąki?
3) Czy jeśli na danej łące mam przewagę chłopów ( np 2 do 1) to ja dostaję punkty podwójnie za każde miasto, a drugi gracz nic? Czy on również na swojego jednego chłopa dostaje pojedyncze punkty ?
Mam następujące pytania:
1) Czy kładąc na trakcie "rondo" z dodatku Opactwo i Burmistrzowie, aby dostać punkty na trakt ze zbójca oczywiście muszę to rondo zamknąć z każdej strony?
2) Czy postawienie Opactwa "kończy" łąkę, czy też należy je traktować jak klasztor czyli przedłużenie łąki?
3) Czy jeśli na danej łące mam przewagę chłopów ( np 2 do 1) to ja dostaję punkty podwójnie za każde miasto, a drugi gracz nic? Czy on również na swojego jednego chłopa dostaje pojedyncze punkty ?
- Moniczka.s
- Posty: 549
- Rejestracja: 18 lut 2010, 20:06
- Lokalizacja: Ostrowiec Św.\Warszawa
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Carcassonne - podliczanie
Tak, w takim przypadku należy zakończyć drogę z każdej strony.mulek18 pisze: 1) Czy kładąc na trakcie "rondo" z dodatku Opactwo i Burmistrzowie, aby dostać punkty na trakt ze zbójca oczywiście muszę to rondo zamknąć z każdej strony?
Sama jestem ciekawa, jak powinno się to traktować.mulek18 pisze: 2) Czy postawienie Opactwa "kończy" łąkę, czy też należy je traktować jak klasztor czyli przedłużenie łąki?
Wydaje mi się, że osoba z 2 chłopami powinna dostać po 3 punkty za każde zamknięte miasto, natomiast ta z jednym nie dostanie żadnych punktów.mulek18 pisze: 3) Czy jeśli na danej łące mam przewagę chłopów ( np 2 do 1) to ja dostaję punkty podwójnie za każde miasto, a drugi gracz nic? Czy on również na swojego jednego chłopa dostaje pojedyncze punkty ?
Mam rabat 10% w Planszomanii i chętnie pomogę w zakupach.
- Coen
- Posty: 2494
- Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
- Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
- Has thanked: 436 times
- Been thanked: 126 times
Re: Carcassonne - podliczanie
Opactwo nie przedłuża łąki, czyli ją kończymulek18 pisze: 2) Czy postawienie Opactwa "kończy" łąkę, czy też należy je traktować jak klasztor czyli przedłużenie łąki?
Ten kto ma przewagę punktuje za każde miasto, drugi nie dostaje nic.mulek18 pisze: 3) Czy jeśli na danej łące mam przewagę chłopów ( np 2 do 1) to ja dostaję punkty podwójnie za każde miasto, a drugi gracz nic? Czy on również na swojego jednego chłopa dostaje pojedyncze punkty ?
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
-
- Posty: 3950
- Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 89 times
- Kontakt:
Carcassonne - Hrabia z Carcassonne
Czy ktoś mógłby przystępnie wyjaśnić zasady tego dodatku? Czytam po raz 5 i nadal nie rozumiem zasad przemieszczania poddanych. Z instrukcji rozumiem, w jaki sposób się je umieszcza w Carcassonne. Potem jednak nagle płynnie przechodzi do przemieszczania ich "do podliczonego..." i tu zaczynają się schody.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - Hrabia z Carcassonne
Jeśli gracz umieści żeton, który spowoduje, że przynajmniej jeden z przeciwników otrzyma minimum jeden punkt, podczas, gdy zagrywający żeton nie otrzyma żadnych punktów może pod koniec swojej tury umieścić jeden ze swoich pionków na jednej, wybranej przez siebie części Miasta (zamek, katedra, targ lub kuźnia).
Czyli jako nagroda pocieszenia można przygotować "desant" w mieście Carcassonne.
Gra toczy się dalej. Aż do chwili, gdy:
Później, gdy miasto, droga, klasztor lub farma jest punktowana, wszyscy gracze, których pionki są w odpowiedniej części Miasta (zobacz ramka poniżej) mogą poruszyć swoje pionki z Miasta do punktowanego miejsca zanim przewaga (dominacja) zostanie określona w miejscu punktowanym, jeśli pion hrabiego nie stoi w danej części Carcassonne.
Dochodzi do sytuacji, gdy obiekt jest punktowany. Wtedy gracz mający meepla (albo i więcej niż jednego) w odpowiedniej części miasta (i NIE ma tam Hrabiego!) może przenieść tylko jednego meepla do tego obiektu, by wpłynąć na przewagę. Zaczyna gracz następny po aktywnym. Bieżący gracz (aktywny) ma przywilej obserwowania co inni zrobili. Dopiero po tym następuje punktowanie.
4 graczy. Kolejność graczy: zielony, żółty, niebieski, czerwony
Przykład A
żółty i czerwony mają pionki w Kuźni (ważne dla dróg), ale stoi tam także Hrabia. Zielony zamyka długaśną drogę. Ale nie można skorzystać z desantu, bo w Kuźni jest Hrabia (nie wypada wychodzić )
Przykład B
żółty ma jednego meepla, a czerwony dwa pionki w Zamku. Hrabia nadal w Kuźni. Zielony zamyka miasto, w którym żółty ma jednego meepla, zielony dwa, a czerwony też dwa.
Teraz żółty może dołożyć (desant!) meepla z Zamku do tego miasta. Robi to i ma dwa pionki. Niebieski nie może, bo nie ma. Czerwony może i dokłada. Zielony (gracz aktywny ostatni) chciałby, ale nie może, bo nie ma.
Sytuacja wygląda teraz: żółty ma dwa meeple, zielony nadal dwa, a czerwony już trzy.
Zatem punkty za miasto zdobywa tylko i wyłącznie czerwony (zresztą jak zwykle ).
Czyli jako nagroda pocieszenia można przygotować "desant" w mieście Carcassonne.
Gra toczy się dalej. Aż do chwili, gdy:
Później, gdy miasto, droga, klasztor lub farma jest punktowana, wszyscy gracze, których pionki są w odpowiedniej części Miasta (zobacz ramka poniżej) mogą poruszyć swoje pionki z Miasta do punktowanego miejsca zanim przewaga (dominacja) zostanie określona w miejscu punktowanym, jeśli pion hrabiego nie stoi w danej części Carcassonne.
Dochodzi do sytuacji, gdy obiekt jest punktowany. Wtedy gracz mający meepla (albo i więcej niż jednego) w odpowiedniej części miasta (i NIE ma tam Hrabiego!) może przenieść tylko jednego meepla do tego obiektu, by wpłynąć na przewagę. Zaczyna gracz następny po aktywnym. Bieżący gracz (aktywny) ma przywilej obserwowania co inni zrobili. Dopiero po tym następuje punktowanie.
4 graczy. Kolejność graczy: zielony, żółty, niebieski, czerwony
Przykład A
żółty i czerwony mają pionki w Kuźni (ważne dla dróg), ale stoi tam także Hrabia. Zielony zamyka długaśną drogę. Ale nie można skorzystać z desantu, bo w Kuźni jest Hrabia (nie wypada wychodzić )
Przykład B
żółty ma jednego meepla, a czerwony dwa pionki w Zamku. Hrabia nadal w Kuźni. Zielony zamyka miasto, w którym żółty ma jednego meepla, zielony dwa, a czerwony też dwa.
Teraz żółty może dołożyć (desant!) meepla z Zamku do tego miasta. Robi to i ma dwa pionki. Niebieski nie może, bo nie ma. Czerwony może i dokłada. Zielony (gracz aktywny ostatni) chciałby, ale nie może, bo nie ma.
Sytuacja wygląda teraz: żółty ma dwa meeple, zielony nadal dwa, a czerwony już trzy.
Zatem punkty za miasto zdobywa tylko i wyłącznie czerwony (zresztą jak zwykle ).
Re: Carcassonne - podliczanie
Chcialbym uscislic pewne zdanie z instrukcji:
Za kazdego rozbojnika, rycerza czy mnicha gracz otrzymuje teraz tylko po 1 punkcie za zeton.
Jesli mam w miescie 2 rycerzy, a miasto niedokonczone sklada sie z 5 kafli, to na koniec gry dopisuje sobie ile pkt?
Gralismy ze 5...
Za kazdego rozbojnika, rycerza czy mnicha gracz otrzymuje teraz tylko po 1 punkcie za zeton.
Jesli mam w miescie 2 rycerzy, a miasto niedokonczone sklada sie z 5 kafli, to na koniec gry dopisuje sobie ile pkt?
Gralismy ze 5...
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
Chodzi raczej o sytuację, gdy na jednym kaflu są dwa kawałki miasta połączone innymi kaflami.
Punktuje się wyłącznie za kafle, a nie za ilość kawałków miasta.
Punktuje się wyłącznie za kafle, a nie za ilość kawałków miasta.
Re: Carcassonne - podliczanie
Czyli gralismy dobrze uff
Co oznaczaja takie male meeple na niektorych kafelkach?
Co oznaczaja takie male meeple na niektorych kafelkach?
Re: Carcassonne - podliczanie
Ah, ok! Mam tylko Inns i Katedry, a jak patrze na ich zdjęcia na BGG to nie ma tych meeple na nich ... why ?
Te meeple wyglądają jak ta księżniczka tylko mają nogi
Te meeple wyglądają jak ta księżniczka tylko mają nogi
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
Zajrzyj tu:
http://www.hans-im-glueck.de/fileadmin/ ... ste1_8.pdf
Jest to aktualna, oficjalna lista kafli wydanych przez HiG. I widać tam różne znaki stosowane na kaflach (tak wiele dodatków), by można było je posortować po rozgrywce.
Do tego warto pamiętać o pięciokącie stosowanym przez Spielbox do swoich dodatków http://www.boardgamegeek.com/image/1312 ... e-the-cult .
http://www.hans-im-glueck.de/fileadmin/ ... ste1_8.pdf
Jest to aktualna, oficjalna lista kafli wydanych przez HiG. I widać tam różne znaki stosowane na kaflach (tak wiele dodatków), by można było je posortować po rozgrywce.
Do tego warto pamiętać o pięciokącie stosowanym przez Spielbox do swoich dodatków http://www.boardgamegeek.com/image/1312 ... e-the-cult .
Re: Carcassonne - podliczanie
Wielkie dzieki!
To kolejne pytanka:
- Builder nie dodaje siły w walce o to na czym stoi ?
- Smok zabija swinki, builderow ? Mysle ze dla funu powinien i jeszcze zabierac zasoby dla kierujacego z miasta
To kolejne pytanka:
- Builder nie dodaje siły w walce o to na czym stoi ?
- Smok zabija swinki, builderow ? Mysle ze dla funu powinien i jeszcze zabierac zasoby dla kierujacego z miasta
-
- Posty: 1719
- Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Re: Carcassonne - podliczanie
Budowniczy ani świnka nie dodają "siły"
Smok zabija wszystkie meeple, czyli świnki i budowniczych również. Co przydaje się, jeśli gdzieś utkną i trzeba ich stamtąd wydostać
Smok zabija wszystkie meeple, czyli świnki i budowniczych również. Co przydaje się, jeśli gdzieś utkną i trzeba ich stamtąd wydostać
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
Warto dodać, że smok zżerający jedynego meepla z miasta/drogi na której mamy jeszcze budowniczego również wymusza zabranie tego budowniczego (bo budowniczy jest tylko pomocnikiem, a jak nie ma komu pomóc...). Podobnie, jeśli smok zeżre jedynego chłopa, to świnka również wraca do nas.
Smok nie zżera stodół (bo te stoją na złączeniu kafli!). Podobnie interpretowany jest zamek (gród) jako leżący na złączeniu i niedostępny dla smoka.
Smok nie zżera stodół (bo te stoją na złączeniu kafli!). Podobnie interpretowany jest zamek (gród) jako leżący na złączeniu i niedostępny dla smoka.
-
- Posty: 3950
- Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 89 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
Jeżeli połączą się elementy miasta tworząc jedną całość i w ukończonym mieście będzie moich 2 rycerzy to punktuje jeden czy obaj?
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
Liczba meepli (w mieście, na drodze, na polu) nie ma znaczenia dla punktacji.
Jeśli masz większość (albo tyle samo co inni gracze) to zdobywasz pkty. Jeśli nie masz większości, to nic z punktów - zero!
Jeśli masz większość (albo tyle samo co inni gracze) to zdobywasz pkty. Jeśli nie masz większości, to nic z punktów - zero!
-
- Posty: 3950
- Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 89 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
nie wiem czy się zrozumieliśmy chodzi mi o sytuacje jak podliczyć miasto gdzie mam np. 2 rycerzy swoich. inni gracze maja zero. podwójne punkty czy pojedyncze?
- vaski
- Posty: 670
- Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
- Lokalizacja: Rawicz
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Odp: Carcassonne - podliczanie
Dobrze WRS cię zrozumiał. W mieście możesz mieć i 10 ciu ale i tak otrzymasz tylko po 2 pkt za każdy kafel plus 2 pkt za każdą tarcze oczywiście o ile posiadasz tyle samo lub większą ilość rycerzy w punktowanym mieście niż przeciwnik. Liczba meepli służy tylko do ustalenia przewagi
Wysłane z mojego LT26i
Wysłane z mojego LT26i