Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
100rk
Posty: 448
Rejestracja: 27 sty 2011, 23:19
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Been thanked: 1 time

Re: carcassonne - fazy ruchu

Post autor: 100rk »

To jest prawidłowy ruch i zgodny z zasadami, tura gracza składa się z dołożenia kafla, położenia/bądź nie na nim piona i ewentualnego punktowania (dokładnie w takiej kolejności).
6% zniżki Rebel, 7% Planszomania, 7% 3 Trolle - chętnie się podzielę.
sprzedam/kupię/wymienię
kolekcja - w miarę aktualna
lista życzeń
cretu
Posty: 7
Rejestracja: 31 mar 2012, 21:25

Re: Carcassonne - Opactwo i Burmistrz

Post autor: cretu »

Witam,

A ja mam parę wątpliwości odnośnie opactwa...

1. Instrukcja "Takie posunięcie (ułożenie płytki opactwa) może wywołać ukończenie wszystkich elementów planszy, z jakimi sąsiaduje opactwo (z czterech otaczających je teraz płytek)." - czy w takim wypadku opactwo jest wliczane do takiej drogi/miasta - gracz, który miał zbójcę/rycerza dostaje punkty? Wydaje mi się, ze nie ale nie jestem pewien...
2. Instrukcja "Graczowi wolno ustawić na płytce opactwa swój pionek na identycznych zasadach, co mnicha." - czy to oznacza, że opactwo "działa" tak jak klasztor i po otoczeniu go ośmioma płytkami dostaję 9 punktów?

Z góry dziękuję za pomoc.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - Opactwo i Burmistrz

Post autor: WRS »

Dwakroć TAK.

1. Opactwo kończy wszelkie obiekty na granicy kafli - samo nie wlicza się ni do miasta, ni do drogi (pola takoż :) )
2. Opactwo jest budynkiem kościelnym i można na nim postawić mnicha. Punktuje jak klasztor.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
cretu
Posty: 7
Rejestracja: 31 mar 2012, 21:25

Re: Carcassonne - Opactwo i Burmistrz

Post autor: cretu »

... i wszystko jasne :D

Dzięki serdeczne.
cretu
Posty: 7
Rejestracja: 31 mar 2012, 21:25

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: cretu »

Witam,

Chciałbym zweryfikować jedną wątpliwość z Carcassonnowymi wyjadaczmi :wink:

Koniec gry.
Trzech graczy (A,B,C) jest właścicelami pola (mają po tylu samo chłopów).
Dwaj (A,B) mają ponadto na tym polu swoje świnki.

Czy słuszie przyjmuję, że punktacja za miasta na tym polu będzie następująca:
- wszyscy trzej gracze punktują za miasta
- A i B punktują za każde miasto bonusowo (za świnkę)
- C punktuje za każde miasto standardowo (bez świnki).

Z góry dziękuję.

Pozdrawiam,
Cretu
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2494
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 436 times
Been thanked: 126 times

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: Coen »

Na wszystkie pytania: tak.
Świnki nie są dodatkowymi poplecznikami, także wszyscy punktują, a dwóch ze świnkami z bonusem.
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
cretu
Posty: 7
Rejestracja: 31 mar 2012, 21:25

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: cretu »

Dziękuję :)
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: TTR_1983 »

Witam:
Mam następujące pytania:
1) Czy kładąc na trakcie "rondo" z dodatku Opactwo i Burmistrzowie, aby dostać punkty na trakt ze zbójca oczywiście muszę to rondo zamknąć z każdej strony?
2) Czy postawienie Opactwa "kończy" łąkę, czy też należy je traktować jak klasztor czyli przedłużenie łąki?
3) Czy jeśli na danej łące mam przewagę chłopów ( np 2 do 1) to ja dostaję punkty podwójnie za każde miasto, a drugi gracz nic? Czy on również na swojego jednego chłopa dostaje pojedyncze punkty ?
Awatar użytkownika
Moniczka.s
Posty: 549
Rejestracja: 18 lut 2010, 20:06
Lokalizacja: Ostrowiec Św.\Warszawa
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: Moniczka.s »

mulek18 pisze: 1) Czy kładąc na trakcie "rondo" z dodatku Opactwo i Burmistrzowie, aby dostać punkty na trakt ze zbójca oczywiście muszę to rondo zamknąć z każdej strony?
Tak, w takim przypadku należy zakończyć drogę z każdej strony.
mulek18 pisze: 2) Czy postawienie Opactwa "kończy" łąkę, czy też należy je traktować jak klasztor czyli przedłużenie łąki?
Sama jestem ciekawa, jak powinno się to traktować.
mulek18 pisze: 3) Czy jeśli na danej łące mam przewagę chłopów ( np 2 do 1) to ja dostaję punkty podwójnie za każde miasto, a drugi gracz nic? Czy on również na swojego jednego chłopa dostaje pojedyncze punkty ?
Wydaje mi się, że osoba z 2 chłopami powinna dostać po 3 punkty za każde zamknięte miasto, natomiast ta z jednym nie dostanie żadnych punktów.
Mam rabat 10% w Planszomanii i chętnie pomogę w zakupach.
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2494
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 436 times
Been thanked: 126 times

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: Coen »

mulek18 pisze: 2) Czy postawienie Opactwa "kończy" łąkę, czy też należy je traktować jak klasztor czyli przedłużenie łąki?
Opactwo nie przedłuża łąki, czyli ją kończy :)
mulek18 pisze: 3) Czy jeśli na danej łące mam przewagę chłopów ( np 2 do 1) to ja dostaję punkty podwójnie za każde miasto, a drugi gracz nic? Czy on również na swojego jednego chłopa dostaje pojedyncze punkty ?
Ten kto ma przewagę punktuje za każde miasto, drugi nie dostaje nic.
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Carcassonne - Hrabia z Carcassonne

Post autor: TTR_1983 »

Czy ktoś mógłby przystępnie wyjaśnić zasady tego dodatku? Czytam po raz 5 i nadal nie rozumiem zasad przemieszczania poddanych. Z instrukcji rozumiem, w jaki sposób się je umieszcza w Carcassonne. Potem jednak nagle płynnie przechodzi do przemieszczania ich "do podliczonego..." i tu zaczynają się schody.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - Hrabia z Carcassonne

Post autor: WRS »

Jeśli gracz umieści żeton, który spowoduje, że przynajmniej jeden z przeciwników otrzyma minimum jeden punkt, podczas, gdy zagrywający żeton nie otrzyma żadnych punktów może pod koniec swojej tury umieścić jeden ze swoich pionków na jednej, wybranej przez siebie części Miasta (zamek, katedra, targ lub kuźnia).

Czyli jako nagroda pocieszenia można przygotować "desant" w mieście Carcassonne.

Gra toczy się dalej. Aż do chwili, gdy:
Później, gdy miasto, droga, klasztor lub farma jest punktowana, wszyscy gracze, których pionki są w odpowiedniej części Miasta (zobacz ramka poniżej) mogą poruszyć swoje pionki z Miasta do punktowanego miejsca zanim przewaga (dominacja) zostanie określona w miejscu punktowanym, jeśli pion hrabiego nie stoi w danej części Carcassonne.
Dochodzi do sytuacji, gdy obiekt jest punktowany. Wtedy gracz mający meepla (albo i więcej niż jednego) w odpowiedniej części miasta (i NIE ma tam Hrabiego!) może przenieść tylko jednego meepla do tego obiektu, by wpłynąć na przewagę. Zaczyna gracz następny po aktywnym. Bieżący gracz (aktywny) ma przywilej obserwowania co inni zrobili. Dopiero po tym następuje punktowanie.

4 graczy. Kolejność graczy: zielony, żółty, niebieski, czerwony
Przykład A
żółty i czerwony mają pionki w Kuźni (ważne dla dróg), ale stoi tam także Hrabia. Zielony zamyka długaśną drogę. Ale nie można skorzystać z desantu, bo w Kuźni jest Hrabia (nie wypada wychodzić ;) )

Przykład B
żółty ma jednego meepla, a czerwony dwa pionki w Zamku. Hrabia nadal w Kuźni. Zielony zamyka miasto, w którym żółty ma jednego meepla, zielony dwa, a czerwony też dwa.
Teraz żółty może dołożyć (desant!) meepla z Zamku do tego miasta. Robi to i ma dwa pionki. Niebieski nie może, bo nie ma. Czerwony może i dokłada. Zielony (gracz aktywny ostatni) chciałby, ale nie może, bo nie ma.
Sytuacja wygląda teraz: żółty ma dwa meeple, zielony nadal dwa, a czerwony już trzy.
Zatem punkty za miasto zdobywa tylko i wyłącznie czerwony (zresztą jak zwykle :P).
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
ppski
Posty: 249
Rejestracja: 16 sty 2012, 12:15

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: ppski »

Chcialbym uscislic pewne zdanie z instrukcji:
Za kazdego rozbojnika, rycerza czy mnicha gracz otrzymuje teraz tylko po 1 punkcie za zeton.

Jesli mam w miescie 2 rycerzy, a miasto niedokonczone sklada sie z 5 kafli, to na koniec gry dopisuje sobie ile pkt?

Gralismy ze 5...
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: WRS »

Chodzi raczej o sytuację, gdy na jednym kaflu są dwa kawałki miasta połączone innymi kaflami.
Punktuje się wyłącznie za kafle, a nie za ilość kawałków miasta.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
ppski
Posty: 249
Rejestracja: 16 sty 2012, 12:15

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: ppski »

Czyli gralismy dobrze uff
Co oznaczaja takie male meeple na niektorych kafelkach?
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: Senthe »

Że są z dodatku.
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
ppski
Posty: 249
Rejestracja: 16 sty 2012, 12:15

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: ppski »

Ah, ok! Mam tylko Inns i Katedry, a jak patrze na ich zdjęcia na BGG to nie ma tych meeple na nich ... why ?
Te meeple wyglądają jak ta księżniczka tylko mają nogi ;)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: WRS »

Zajrzyj tu:
http://www.hans-im-glueck.de/fileadmin/ ... ste1_8.pdf
Jest to aktualna, oficjalna lista kafli wydanych przez HiG. I widać tam różne znaki stosowane na kaflach (tak wiele dodatków), by można było je posortować po rozgrywce.
Do tego warto pamiętać o pięciokącie stosowanym przez Spielbox do swoich dodatków http://www.boardgamegeek.com/image/1312 ... e-the-cult .
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
ppski
Posty: 249
Rejestracja: 16 sty 2012, 12:15

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: ppski »

Wielkie dzieki!

To kolejne pytanka:
- Builder nie dodaje siły w walce o to na czym stoi ?
- Smok zabija swinki, builderow ? Mysle ze dla funu powinien i jeszcze zabierac zasoby dla kierujacego z miasta :)
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: Senthe »

Budowniczy ani świnka nie dodają "siły" :P
Smok zabija wszystkie meeple, czyli świnki i budowniczych również. Co przydaje się, jeśli gdzieś utkną i trzeba ich stamtąd wydostać :P
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: WRS »

Warto dodać, że smok zżerający jedynego meepla z miasta/drogi na której mamy jeszcze budowniczego również wymusza zabranie tego budowniczego (bo budowniczy jest tylko pomocnikiem, a jak nie ma komu pomóc...). Podobnie, jeśli smok zeżre jedynego chłopa, to świnka również wraca do nas.

Smok nie zżera stodół (bo te stoją na złączeniu kafli!). Podobnie interpretowany jest zamek (gród) jako leżący na złączeniu i niedostępny dla smoka.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: TTR_1983 »

Jeżeli połączą się elementy miasta tworząc jedną całość i w ukończonym mieście będzie moich 2 rycerzy to punktuje jeden czy obaj?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: WRS »

Liczba meepli (w mieście, na drodze, na polu) nie ma znaczenia dla punktacji.

Jeśli masz większość (albo tyle samo co inni gracze) to zdobywasz pkty. Jeśli nie masz większości, to nic z punktów - zero!
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: TTR_1983 »

nie wiem czy się zrozumieliśmy chodzi mi o sytuacje jak podliczyć miasto gdzie mam np. 2 rycerzy swoich. inni gracze maja zero. podwójne punkty czy pojedyncze?
Awatar użytkownika
vaski
Posty: 670
Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
Lokalizacja: Rawicz
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Odp: Carcassonne - podliczanie

Post autor: vaski »

Dobrze WRS cię zrozumiał. W mieście możesz mieć i 10 ciu ale i tak otrzymasz tylko po 2 pkt za każdy kafel plus 2 pkt za każdą tarcze oczywiście o ile posiadasz tyle samo lub większą ilość rycerzy w punktowanym mieście niż przeciwnik. Liczba meepli służy tylko do ustalenia przewagi

Wysłane z mojego LT26i
ODPOWIEDZ