Torres (Michael Kiesling, Wolfgang Kramer)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Al
Posty: 560
Rejestracja: 01 mar 2006, 14:22
Lokalizacja: Wodzisław Śl. ( Gorzyce )

Post autor: Al »

Sorry za zamieszanie z fotkami w moich aukcjach ( nie zwróciłem na to uwagi, a powinienem - to chyba te temperatury ;-) ). Bazik kupił jednego Torresa ale jest jeszcze do wzięcia drugi. Czyli zapraszam na Allegro.
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=116584141
Awatar użytkownika
Saise
Posty: 182
Rejestracja: 19 kwie 2006, 21:09
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Saise »

Drugiego Torresa wziałem ja. Al, pudło doleciało. Gra ma niemiecką intrukcję :shock: Ale szybki rzut oka na internet et voila, angielskie tłumaczenie kart i zasad. Zasady są proste łatwe i przyjemne a sama gra tak jak mówił J_an - absolutny kosiarz umysłów, jeden błąd popełnisz i możesz przegrać grę jeżeli szybko swoich głupot nie naprawisz. Superowa gra logiczna o wypasionych możliwościach. A granie w wariant Master to jest dopiero krawa rozgrywka. Recenzja się pisze, będzie na Blogasku 8)
-- Hubert 'Saise' Spala --
http://grasuch.blogspot.com - reaktywowany blog o planszówkach!
Poziom -1 | Blue City Warszawa | Sklep z grami towarzyskimi Graal
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3080
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 91 times

Post autor: cezner »

Czy ktoś wie czym się różnią edycje 1 od 2 Torresa. Wlasnie zakupilem tą gierkę i podejrzewam ze jest to edycja 1 i tak z ciekawosci sie pytam...
Czy róźnica jest tylko wszacie graficznej i elementach gry czy może też coś zmieniono w zasadach?
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Post autor: folko »

Z tego co słyszałem, różnica jest tylko w wyglądzie.
Awatar użytkownika
McLer
Posty: 15
Rejestracja: 16 sie 2007, 22:13
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: McLer »

Witam :)

Jakoś mało o samej grze jak na tę liczbę postów :o ...

Mam pytanie/a/ co do ruchu rycerzem - może odpowiedź jest oczywista,
ale wolę się upewnić:

-Czy w tzw. szczerym polu (czyli pomijam np. możliwy wpływ wież na ruch, chodzi o "chodzenie po poziomie zerowym po gołej planszy")
ruch może się odbyć po tzw. linii łamanej (np. krok w przód, potem krok
w prawo, potem znów w przód i znów w prawo) ?

-Zakładam także, że gdyby rysunek ze str. 5 instrukcji był pokazany nie
z boku, a w rzucie z góry (ten z ruchem rycerza przez kolejne zamki),
to ta trasa ruchu też mogłaby być właśnie linia łamaną, prawda ?

Z góry dziękuję za odpowiedź :)
Na tym Forum chyba tylko jedna osoba jest ode mnie starsza, więc nie nabijajcie się z oldboya, please :)
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Post autor: bogas »

Jak najbardziej tak.
Tylko ruch po skosie jest niedozwolony, no chyba że z kartą akcji, która na to zezwala.
Awatar użytkownika
McLer
Posty: 15
Rejestracja: 16 sie 2007, 22:13
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: McLer »

Dzięki za błyskawiczną odpowiedź :D

I jeszcze jedna wątpliwość - chodzi o czwartą z kart Akcji (ze str. 10 instrukcji), tę, gdzie na rysunku rycerz wchodzi przez drzwi na parterze
i wychodzi przez inne drzwi na trzecim piętrze.

Czy ostatnie zdanie opisu oznacza po prostu to, że rycerz po wyjściu na
jakieś wolne pole właśnie na tym polu kończy swój ruch ? (a inaczej: gdy
mowa, że pole końcowe musi być sąsiadujące w pionie/poziomie z drzwiami, to chodzi o drzwi WYJŚCIOWE, prawda ?).

Pozdr. :)
Na tym Forum chyba tylko jedna osoba jest ode mnie starsza, więc nie nabijajcie się z oldboya, please :)
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Post autor: bogas »

McLer pisze:I jeszcze jedna wątpliwość - chodzi o czwartą z kart Akcji (ze str. 10 instrukcji), tę, gdzie na rysunku rycerz wchodzi przez drzwi na parterze
i wychodzi przez inne drzwi na trzecim piętrze.

Czy ostatnie zdanie opisu oznacza po prostu to, że rycerz po wyjściu na
jakieś wolne pole właśnie na tym polu kończy swój ruch ? (a inaczej: gdy
mowa, że pole końcowe musi być sąsiadujące w pionie/poziomie z drzwiami, to chodzi o drzwi WYJŚCIOWE, prawda ?).

Pozdr. :)
Instrukcji pod ręką nie mam, ale jest tak jak myślisz. Wchodzisz drzwiami na piętrze niższym i wychodzisz drzwiami na wyższym (nie można wyjść na "dach") i po wyjściu kończysz ruch. To pole musi być puste i sąsiadujące w pionie/poziomie z drzwiami WYJŚCIOWYMI. Bardzo przydatna karta :wink:
Awatar użytkownika
McLer
Posty: 15
Rejestracja: 16 sie 2007, 22:13
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: McLer »

Dzięki, bogas :D

I jeszcze jedna wątpliwość - dotyczy ósmej z kart Akcji, tej, która mówi
o zabieraniu wież z już istniejących zamków:
-czy przez pojęcie "wolna"/"pusta" wieża rozumie się taką, na której nie
stoi żaden rycerz/król ?
-czy wieżę wolno zabrać z dowolnego poziomu (zatem zarówno z poziomu
planszy, jak i nawet jakąś najwyżej położoną w danym zamku, btw. wieża = klocek, a nie tzw. stos, wiadomo) ?

Oczywiście to powyższe przy zachowaniu innych reguł (np. po "kradzieży"
nie mniej niż 6 zamków, każdy o powierzchni nie mniejszej niż wysokość).
Tak czy owak wychodzi mi na to, że akurat żadnego stosu (2 lub więcej
wieże) zabrać jednym ruchem się w tej grze nie da, prawda ?

Znów "z góry dziękuję" i pozdrawiam :)
Na tym Forum chyba tylko jedna osoba jest ode mnie starsza, więc nie nabijajcie się z oldboya, please :)
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Post autor: bogas »

McLer pisze:Dzięki, bogas :D
Nie ma sprawy :D
McLer pisze: I jeszcze jedna wątpliwość - dotyczy ósmej z kart Akcji, tej, która mówi
o zabieraniu wież z już istniejących zamków:
-czy przez pojęcie "wolna"/"pusta" wieża rozumie się taką, na której nie
stoi żaden rycerz/król ?
-czy wieżę wolno zabrać z dowolnego poziomu (zatem zarówno z poziomu
planszy, jak i nawet jakąś najwyżej położoną w danym zamku, btw. wieża = klocek, a nie tzw. stos, wiadomo) ?

Dokładnie. Wszystko na czym nie stoi rycerz/król może być zabrane przy zachowaniu zasad o których wspomniałeś.
McLer pisze:Tak czy owak wychodzi mi na to, że akurat żadnego stosu (2 lub więcej
wieże) zabrać jednym ruchem się w tej grze nie da, prawda ?
Prawda.
Awatar użytkownika
Saise
Posty: 182
Rejestracja: 19 kwie 2006, 21:09
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Saise »

Pusta to taka, na której nie stoi absolutnie żaden rycerz/król.
Można ruszać tylko "parterówki" i ruch ten nie może złamać zasad odnośnie zamków (nie może doprowadzić do połączenia zamków, nie może być to kawałek wykradziony z ośmiu zamków początkowych etc.).
A więc nie ma możliwości poruszania całymi stosikami wież.
Jeżeli się mylę, niech mnie ktoś poprawi ;)
-- Hubert 'Saise' Spala --
http://grasuch.blogspot.com - reaktywowany blog o planszówkach!
Poziom -1 | Blue City Warszawa | Sklep z grami towarzyskimi Graal
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Post autor: bogas »

Saise pisze:Można ruszać tylko "parterówki" i ruch ten nie może złamać zasad odnośnie zamków (nie może doprowadzić do połączenia zamków, nie może być to kawałek wykradziony z ośmiu zamków początkowych etc.).
Tu wbiłeś mi klina. Trzeba będzie dokładnie sprawdzić na BGG.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Post autor: bogas »

Po lekturze BGG wynikałoby, że można brać tylko elementy leżące na planszy czyli jak to określił Saise "parterówki". Można natomiast brać (likwidować) zamki startowe. Tak więc jak zwykle okazało się, że prawda leży gdzieś pośrodku :wink:
Niestety nie zostało to potwierdzone cytatem z instrukcji czy oficjalnego FAQ, a więc dalej mam wątpliwości :?
Awatar użytkownika
Duch
Posty: 209
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Duch »

Saise pisze:Pusta to taka, na której nie stoi absolutnie żaden rycerz/król.
Można ruszać tylko "parterówki" i ruch ten nie może złamać zasad odnośnie zamków (nie może doprowadzić do połączenia zamków, nie może być to kawałek wykradziony z ośmiu zamków początkowych etc.).
A więc nie ma możliwości poruszania całymi stosikami wież.
Jeżeli się mylę, niech mnie ktoś poprawi ;)
Chyba jednak nie do konca
Move any empty tower block on the board to another empty space on the board. A castle
may not be divided by this action.

If a castle consists only of a single tower block, you can take this block and eliminate this
castle. However, you may not reduce the total number of castles below six. Also, you may
not use this action to reduce the surface area of a castle if such action would cause that castle
to be taller than its surface area. You can use this action to begin a new castle by placing the
block on an empty space that is not orthogonally adjacent to any other castle.
Mozna wiec zdjac nie tylko "parterowki" (co nie jest zakazane jest dozwolone), ale zawsze jeden element, a nie cala wysoka wieze, oczywiscie.
Mozna tez zabrac element z podstawowych osmiu zamkow. Dwa z nich mozna wrecz unicestwic.
I mozna przy pomocy tej karty stworzyc nowy zamek.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Post autor: bogas »

Duch pisze:Mozna wiec zdjac nie tylko "parterowki" (co nie jest zakazane jest dozwolone), ale zawsze jeden element, a nie cala wysoka wieze, oczywiscie.
Mozna tez zabrac element z podstawowych osmiu zamkow. Dwa z nich mozna wrecz unicestwic.
I mozna przy pomocy tej karty stworzyc nowy zamek.

Co do likwidacji zamków startowych raczej wątpliwości nie mam. Chodzi o te "parterówki". Ale dlaczego nie można by było brać elementu z wyższych pięter? Nie wiem i dlatego gramy, że można i chyba nie wypacza to w żaden sposób rozgrywki 8)
Awatar użytkownika
McLer
Posty: 15
Rejestracja: 16 sie 2007, 22:13
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: McLer »

Cieszę się, że grono dyskutantów się zwiększyło, ale kwestii, czy wolno
brać tylko wieże z parteru, czy także te z wyższych pięter chyba nie uda się nam wyjaśnić w sposób definitywny :(

Czytając Wasze posty przełamałem swoje lenistwo i poczytałem dyskusje na BGG - chyba tylko w jednym jedynym miejscu p. Scott Johnson (który
wypowiedział się niezwykle autorytatywnie - być może dlatego, że jest także jakimś "Game Designerem" - ale akurat INNEJ gry...) - napisał, że
"TYLKO te z parteru". Napisał tak, jakby to było oczywiste (?)...
Jak dla mnie to za mało, dla mnie to jest tylko jego własny pogląd.

Być może powodem niejednoznaczności są DWIE nieco różne instrukcje
do "Torresa" - tu i ówdzie różne, chociaż obie są po niemiecku (?!):
otóż pierwsza pochodzi z 2000 r, z pierwszego wydania gry, znalazłem ją
na stronie Ravensburgera - i tam mowa jest o "dowolnej wolnej wieży z
planszy" (Spielplan), natomiast druga jest dodawana do tego nowszego wydania, z 2005 r, z Rio Grande Games - a tu z kolei piszą o "dowolnej wolnej wieży z zamku" (Burg).

Jeśli z planszy ("ze Spielplanu", że tak powiem), to może ktoś to rozumie
także tak*, że właśnie z PŁASZCZYZNY planszy (tj. poziomu zero), z kolei
"z zamku" - a to już dowolnie, z poziomu zero lub jakiegoś wyższego (?).
/* może chodziło zaś tylko o to, że "tych już z gry", a nie z tych leżących przed sobą ?/

Nie wiem, po kiego diabła RGG miałoby - wydając tę nowszą wersję - tłumaczyć z niemieckiego na niemiecki, ale - najwyraźniej - tak zrobili...
Nawet tym, że są z USA, wszystkiego się chyba nie da wyjaśnić ? :wink:

btw: już chyba przy okazji jakiejś innej gry (czy jakichś postów o niej na BGG) miałem wrażenie, że właśnie RGG wykazuje się niejakim brakiem
staranności przy tłumaczeniu (czy też nawet przepisywaniu istniejących)
zasad gry (?)...

Z braku czegokolwiek, co by mnie przekonywało na rzecz którejś z obu
wersji zasad przychylę się - grając - do poglądu bogasa, tj. do możliwości brania wież także z wyższych pięter, zresztą tak chyba będzie ciekawiej.

Pozdrawiam Kolegów Dyskutantów :)
Na tym Forum chyba tylko jedna osoba jest ode mnie starsza, więc nie nabijajcie się z oldboya, please :)
Awatar użytkownika
Duch
Posty: 209
Rejestracja: 03 lut 2007, 16:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Duch »

bogas pisze: Co do likwidacji zamków startowych raczej wątpliwości nie mam. Chodzi o te "parterówki". Ale dlaczego nie można by było brać elementu z wyższych pięter? Nie wiem i dlatego gramy, że można i chyba nie wypacza to w żaden sposób rozgrywki 8)
W zupełnosci sie z Toba zgadzam. Nie jest powiedziane wyraznie, ze nie mozna, wiec - jak mawial niewodomy dzokiej przed Wielka Pardubicka - nie widze przeszkod.
Ponadto w porownaniu z innymi kartami, nie jest to jakas nadzwyczaj potezna moc, ktora rozbalansowalaby rozgrywke.
kris1982
Posty: 96
Rejestracja: 18 maja 2010, 02:54

Re: Torres

Post autor: kris1982 »

Na jaką wersję najlepiej polować? Dostępna jest niemiecka ale nie wiem czy warto kupić?
Lunacy
Posty: 21
Rejestracja: 12 paź 2007, 18:06
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 14 times

Re: Torres

Post autor: Lunacy »

Osobiście nie zostałem fanem Torresa mimo, że bardzo ciekawie się zapowiadał po lekturze instrukcji. Jak dla mnie jest dużo bardziej taktyczny niż strategiczny (nawet w wersji zaawansowanej). Tym nie mniej "zielona edycja" wygląda FENOMENALNIE - jak dla mnie jedna z najładniej opracowanych gier planszowych w ogóle - i na tę wersję poluj. Szkoda, że Alessandra Cimatoribus nie ilustruje już gier... BTW: chodzi za bezcen na niemieckim e-bayu, sprawdź ;)
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Torres

Post autor: TTR_1983 »

Nowe wydanie od Huch& Friends w tym roku. A nuż w końcu ta gra zostanie wydana w Polsce.

Obrazek
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4678
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1045 times
Been thanked: 1989 times

Re: Torres

Post autor: warlock »

O, wygląda trochę jak Santorini :)
Awatar użytkownika
Markus
Posty: 2467
Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 574 times
Been thanked: 279 times

Re: Torres

Post autor: Markus »

Genialna gra. Dobrze ze jest wznawiana. Mam nadzieję że wielkość pudełka w nowym wydaniu będzie odpowiednia. Ostatnie wydanie miało koszmarne pudełko. Nie dało się nigdzie tego zmieścić. (Plecak, torba , cokolwiek)
Awatar użytkownika
the_ka
Posty: 471
Rejestracja: 13 lis 2006, 16:35
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 33 times
Been thanked: 27 times

Re: Torres

Post autor: the_ka »

To by pasowało do sharp games. Zapowiedzieli już dwie gry od huch! - Trajan i Ulm.
Awatar użytkownika
Czacha Games
Posty: 783
Rejestracja: 30 lis 2015, 15:14
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 48 times
Been thanked: 269 times
Kontakt:

Re: Torres

Post autor: Czacha Games »

My zapowiedzieliśmy również dwie gry od Hutcha - Keyflower oraz Tourię :)

Kto wie, kto wie...
Zapraszamy na : http://czachagames.pl
Awatar użytkownika
the_ka
Posty: 471
Rejestracja: 13 lis 2006, 16:35
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 33 times
Been thanked: 27 times

Re: Torres

Post autor: the_ka »

TTR_1983 pisze:Nowe wydanie od Huch& Friends w tym roku. A nuż w końcu ta gra zostanie wydana w Polsce.

Torres ‐ Multilingual edition 2017
Publisher: HUCH! & friends
Artist: Michael Menzel
Languages: Dutch, English, French, German, Polish, Spanish
Status: Unreleased

na bgg w zakładce wersje jest zaznaczone jak wyżej
ODPOWIEDZ