Wczoraj zagraliśmy partię w 5 osób. Downtime w tym wariancie jest bardzo, bardzo męczący. Jednak wpisy z BGG o długiej rozgrywce na 5 osób nie są przesadzone
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
przy samym końcu czekanie na ruch innych graczy, w tym liczenie gdzie dołożyć budynek - wykańcza i psuje przyjemność z gry.
Co do rozgrywki - graliśmy z 2 interakcyjnymi gildiami - kradnij forsę/surowce, zatrudnij dowolnego ludzia, +4 drzewka i booster do wymiany na targu (nikt z tego nie korzystał)
Na początku był to problem dla każdego, ale w połowie gry każdy łatwo sobie z tym radził. Ja niwelowałem efekty tych budynków utrzymując cały czas pierwsze miejsce w kolejności rozgrywania. Mimo max liczby osób nie czuło się presji, ze coś nie wyjdzie. jakaś taka niepełna frajda z rozgrywki.
Lekkie resume wg mnie, po kilku partiach: gra w 4 osoby jest najlepsza. im szybciej mamy więcej ludzi do roboty, tym lepiej - wiadomo
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Losowość budynków nie jest taka uciążliwa, cokolwiek nie podejdzie można to dobrze wykorzystać. Można zawsze wybudować Library albo grac z gildią pozwalającą na wymianę kart (do ustalenia).
Zawsze na początku lepiej budować budynki dające duże korzyści, potem te dające po dwa domki. Wiadomo silniczek działa, potem masakrujemy przeciwników
Brak forsy jest zły, jednak trzeba dbać o poziom gotówki - zatrudnianie, wchodzenie do budynków, no i karty - ale na wszystko jest metoda
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
wczoraj miałem mało gotówki od 3 rundy, ale w fazie rozmieszczania korzystałem właściwie tylko z moich budynków, nie tych z miasta - gotówka dochodziła w dobrym momencie (marketx2) i było na gnoma, wymianę, kartę. Poza tym taka taktyka sprawiła, ze nikt nie kradł mi złota
W sumie doszliśmy do wniosku - po pierwszej grze we 3, bez gildii interakcyjnych - że nie warto na początku robić dużo punktów, no bo podatki...ale nagle wyskoczyć z budynkami jak się nazbiera mnóstwo surowców i zrobić wielką ekspansję na planszy
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Przy takich "pokojowych" ustawieniach gry brakuje czegoś takiego jak limit surowców na gracza.
Następnym razem protestujemy opcję z graniem z większą ilością gildii interakcyjnych i bez tych surowcowych, jednak zbyt pasjansowy charakter mi nie podchodzi
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)