Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Zdecydowaną większość Waszych uwag uwzględniłem. Oczywiście ZAWSZE i w KAŻDYM MOMENCIE możecie zgłaszać kolejne.
Ach, poradnik nigdy nie był bogatszy i zarazem - mam nadzieję - bardziej czytelny, niż teraz
Kolejnym krokiem (ale to jak się znowu zbiorę, czyli... za rok? ) będzie wydzielenie poszczególnych kategorii gier do osobnych postów, by można było do nich linkować bezpośrednio ze Wstępu.
Jeśli ktoś bardzo chce, może przygotować fragment dotyczący tworzenia i projektowania gier planszowych (Część IV poradnika), z linkami, poradami, wątkami z forum itp. A jeśli nie chce, to ja coś takiego przygotuję w wolnej chwili (czyli... za rok )
Odi pisze:
Jeśli ktoś bardzo chce, może przygotować fragment dotyczący tworzenia i projektowania gier planszowych (Część IV poradnika), z linkami, poradami, wątkami z forum itp. A jeśli nie chce, to ja coś takiego przygotuję w wolnej chwili (czyli... za rok )
Będziesz chciał to zamieścić w ogólnym forum? Jakby nie patrzeć to mamy dział Pomysły i Idee, gdzie taki fragment idealnie pasuje, ale kłóci się to z numeracją IV Częścią poradnika.
konev pisze:Z prawej strony postu przy dacie wysłany masz taką karteczkę (na lewo od napisu Wysłany). Najeżdżasz i kopiujesz link i masz na przykład: II część
O kurczę! Ale fajne!
Dzięki konev!
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.
Hasło 'gry planszowe' kojarzy Ci się pewnie z... [...]
z Monopoly - taaak... Zdecydowanie Monopoly to najpopularniejsza gra planszowa na świecie. Sprzedała się w dziesiątkach tysięcy kopii, w różnych wersjach. A wiesz, które miejsce zajmuje na liście gier wszechczasów, układanej przez miłośników planszówek i karcianek z całego świata? 4721. Tak, cztery tysiące siedemset dwudzieste pierwsze. Średnia ocen: 4,52 na 10.
Monopoly reprezentuje stare podejście - rzut kostką, ruch, opłata lub kupno. Nie ma tu zbyt wiele okazji na podjęcie decyzji, na taktykę, nie ma żadnego odwzorowania choćby prostych mechanizmów rynkowych (podaż/popyt). Współczesne gry dają Ci możliwości wyboru własnej strategii, zaskakują, wciągają, pozwalają na żywa interakcję ze współgraczami, czasem posiadają element losowy (kostka, dobieranie kart, losowanie żetonów), czasem opierają się wyłącznie na decyzjach graczy. Dają poczucie, że grasz Ty, a nie kostka. Zabawa z banalnej, dziecinnej rozgrywki zamienia się w prawdziwe starcie godnych siebie przeciwników.
Bawiłeś się dobrze przy Monopoly? To fajnie. My kilkanaście lat temu również. Zapewne ucieszysz się na wieść, że oto jest co najmniej 4500 lepszych, atrakcyjniejszych tytułów, wiele z nich dostępnych w języku polskim, w przystępnych cenach
Ostro się zaczynało
Wiele osób wrzuciło swoje cegiełki do rozwoju poradnika - np. Wojo rzucił pomysł, żeby każdą z polecanych gier podlinkować kontem z BGG i recenzjami, westwood zapoczątkował mini-słownik itp.
I w ogóle, miał to być w założeniu swoim dość krótki tekst. A wyszło monstrum
1. Gry dodane do poradnika:
Mondo (do rodzinnych lekkich)
Na Chwałę Rzymu (do rodzinnych, średnich)
Eclipse (do rodzinnych, ambitniejszych)
Mage Knight (do przygodowych anglojęzycznych)
Strike of the Eagle (jako zmieniona, anglojęzyczna wersja Orła i Gwiazdy)
2. Gry usunięte z poradnika:
Stronghold (z dwuosobowych)
Runebound (z przygodowych)
Dragon's Ordeal (z przygodowych)
B-29 Superfortress (z jednoosobowych)
3. Małe zmiany w grach jednoosobowych i nawiązujących do kultury masowej (linki do serii gier, zamiast do pojedynczych tytułów)
4. Uzupełnienie i poprawienie opisów gier wydanych po polsku (Zimna Wojna, GoT, Kupcy i Korsarze, Chaos w Starym Świecie, Władcy Podziemi itp.)
5. Usunięcie kategorii oznaczeń gier jako ENG+ (wymagających dobrej znajomości języka angielskiego u wszystkich graczy) - uznaniowa i nieprzejrzysta. Teraz jest po prostu ENG.
6. Poprawione linki tam, gdzie zauważyłem, że nie działają i tam, gdzie mi o tym powiedziano (thx mnowaczy )
7. Z 'polskich wydawców gier' usunąłem Wolf-Fang i Lizardy
8. Dodałem kilka nowych serwisów planszówkowych
9. Kolejność haseł w mini-słowniku zmieniona na alfabetyczną
10. Drobne poprawki stylistyczne, językowe
To tyle.
Aha - w wolnych chwilach sukcesywnie będę zamieniał 'videorecenzje' na 'wideorecenzje'
W temacie niedziałających linków piszcie do mnie na bieżąco.
Zastanawiam się, czy nie warto przy losowości wprowadzić terminu chaotyczności/nieprzewidywalności - 'losowych' posunięć innych graczy, których nie możemy przewidzieć i w związku z tym zapobiec.
Kluczowym dla mnie, pokrewnym aspektem jest kontrola - w jakim stopniu gra daje możliwości zapanowania nad i kontrowania losowości i poczynań innych graczy.
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek! Mogę przynieść
Przeglądając forum naszła mnie propozycja. Dużą popularność zyskała na forum opcja Spoiler. Jest używana do wszystkiego . Ale dobrze się sprawdza do prezentowania dużych ilości informacji w pakietach - tak by było przejrzyście. Można zastosować do poradnika, gdzie każda grupa gier to byłby oddzielny Spoiler. Czyli familijne, ekonomiczne, dla dzieci itd. W ten sposób przeglądający rozwijałby sobie tylko partię gier, którą jest zainteresowany, a reszta zwinięta ładnie by tworzyła spis treści. Do przemyślenia...
Gry rodzinne i na spotkania ze znajomymi – Najbardziej uniwersalny gatunek gier. Atrakcyjne wydanie, nieskomplikowane zasady i bardzo, bardzo duża grywalność sprawiają, że zwykle świetnie bawią się przy nich osoby w każdym wieku. Tury trwają krótko, rozgrywka jest dynamiczna, zwykle o dużej interakcji. Można sobie nawzajem trochę 'poprzeszkadzać', jest sporo śmiechu. Prezentowane poniżej tytuły świetnie nadają się też na wciąganie w planszówkowe hobby nowych osób.
Spoiler:
lekkie
- Osadnicy z Catanu (PL, 3-4 os, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - osadnicy przybyli na wyspę. Który z nich pierwszy zbuduje wioski, miasta, drogi? Który trafniej zainwestuje? Który lepiej będzie negocjował wymiany towarów? Pozycja obowiązkowa dla początkujących planszówkowiczów! Do tej pory, na całym świecie sprzedało się 15 milionów egzemplarzy gry.
- Dixit (PL, 3-6 os, recenzja, videorecenzja, videorecenzja) - wspaniała, niebanalna gra polegająca na odgadywaniu skojarzeń, które graczom nasunęły unikalne, bajkowo ilustrowane karty, rodem z 'Alicji w Krainie Czarów', 'Dziadka do orzechów' czy 'Małego Księcia'. Doskonały prezent, praktycznie w ciemno - Dixita pokocha każdy, nawet jeśli nigdy do tej pory planszówkami się nie interesował
- Cytadela (PL, 2-8 os, recenzja, recenzja ) - nieskomplikowana karciana gra o budowaniu miasta. Pełna intryg i złośliwości, ale też wzbudzająca salwy śmiechu i świetnie przyjmowana w każdym towarzystwie
- Mondo (PL, 2-4 os, recenzja, wideorecenzja) - ułóż swoją własną krainę z dostępnych żetonów terenu i zaludnij ją zwierzętami. Ale lepiej się spiesz, bo jest na to tylko 7 minut, a współgracze podbierają najlepsze żetony!
- 7 Cudów Świata (PL, 2-7 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) - lekka, szybka gra cywilizacyjna, hit targów Spiel 2010 w Essen. Wznoś słynne budowle starożytności i rozwijaj swoją cywilizację, handlując z sąsiadami.
- Wsiąść do Pociągu:Europa (PL, 3-5 os, instrukcja i video, recenzja wersji Ameryka) - budowanie połączeń kolejowych pomiędzy europejskimi miastami, za pomocą zestawów kart z wagonami różnego koloru. Będziesz budował krótkie linie, czy może zainwestujesz w realizację wysoko punktowanego połączenia transkontynetalnego?
- Carcassone (PL, 2-4 os, recenzja, videorecenzja) - budowa zamku i odkrywanie jego okolic, za pomocą odsłanianych płytek terenu. Sam zbuduj mapę okolic zamku Carcassonne!
- Fauna (PL, 2-6 os, recenzja, videorecenzja) - zgadnij, ile waży zimorodek? Albo jakiej długości ogon ma kangur? Fauna to gra rodzinna w odgadywanie i szacowanie wymiarów i rejonów bytowania zwierząt, która niepostrzeżenie nauczy grających wielu ciekawostek ze świata przyrody
- Kolejka (PL, 2-5 os, videorecenzja, Jak powstawała Kolejka?) - gra planszowa wydana przez IPN. Przypomnij sobie, jak to było stać w Polsce Ludowej za papierem toaletowym, organizowac komitet kolejkowy, polować na kolorowy telewizor... Przypomnij sobie i pokaż swoim dzieciom!
średnie
- Stone Age (PL, 2-4 os, videorecenzja, recenzja) - pokieruj rozwojem plemienia, zbieraj zasoby, gromadź żywność, rozmnażaj się i rozwijaj cywilizacyjnie. Bacznie obserwuj konkurentów i podkupuj potrzebne im wysoko punktowane karty rozwoju
- K2 (PL, 1-5 os, recenzja, videorecenzja) - nikt nigdy nie zdobył zimą legendarnego himalajskiego szczytu K2. Niesprzyjająca pogoda, brak tlenu, ryzykowne decyzje, wyścig z innymi wspinaczami - z tym wszystkim będziesz musiał sobie poradzić.
- Dominion (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) - hitowa gra planszówkowych targów Essen'08. Gracze budują własne, autorskie talie kart akcji, a potem za ich pomocą kupują punkty zwycięstwa. Czy Twoja talia okaże się skuteczniejsza? Czy umieścisz w niej jakies nieprzyjemne niespodzianki dla przeciwników? Proste, przejrzyste, emocjonujące!
- Samurai (PL, 2-4 os, recenzja, videorecenzja, instrukcja ) - elegancka gra o kontroli nad Japonią w erze szogunów - wbrew pozorom nie jest to gra wojenna!
- Na Chwałę Rzymu (PL, 2-5 os, recenzja, recenzja, wideorecenzja) - przepięknie wydana polska edycja Glory to Rome. Z polecenia cesarza Nerona odbuduj Rzym po pożarze, ale nie zapomnij też uszczknąć 'na boku' czegoś dla siebie...
- Neuroshima Hex (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) - najbardziej znana i najlepsza polska gra, teraz w nowej szacie graficznej. Poprowadź jedną z czterech różnych armii do zwycięstwa. Postapokaliptyczny świat, pełna napięcia, szybka rozgrywka. Świetna gra do dynamicznych rozgrywek z kolegami
- Smallworld (PL, 2-5 os, recenzja, recenzja, recenzja) - obejmij kontrolę nad jedną z niesamowitych ras w bajkowym świecie fantasy! W jednej rozgrywce przyjdzie Ci prowadzić Dyplomatyczne Krasnoludy, w innej Heroiczne Niziołki... Kombinacji cech ras jest mnóstwo, ale władcami Smallworldu może zostać tylko jedna!
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Puerto Rico (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - rozbudowywanie własnych posiadłości na wyspie Puerto Rico. W co zainwestować? W Tytoń, kawę, indygo, a może w najtańszą kukurydzę? W którym momencie sprzedać wyprodukowane towary?
- Agricola (PL, 1-5 os, recenzja, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - aktualnie zajmująca 1 miejsce w rankingu najlepszych gier świata, Agricola przedstawia w interesujący sposób dolę XVII-wiecznej rodziny chłopskiej. Obsiewanie pól, sadzenie warzyw, hodowla, żniwa, rozbudowa domostwa - wszystko to budzi w Agricoli zaskakująco wiele emocji
- Cywilizacja: Poprzez Wieki (PL, 2-4 os, recenzja, samouczek) - planszówka inspirowana kultową komputerową grą 'Civilization'. Teraz możesz udowodnić wyższość zbudowanego przez siebie społeczeństwa nad cywilizacjami innych graczy w jeden wieczór! (dostępna jest również licencjonowana planszowa wersja Sid Meier's Civilization w wersji PL)
- Eclipse (PL, 2-6 os, recenzja, recenzja, wideorecenzja) - kosmiczna gra 4X (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate). Rozwijaj swoje technologie, buduj flotę wojenną, dbaj o gospodarkę.
- Boże Igrzysko (PL, 3-4 os, recenzja, videorecenzja, recenzja) - jeden z najlepszych autorów gier planszowych, Martin Wallace, zafascynowany książką Normana Daviesa 'Boże Igrzysko', stworzył grę opisująca czasy świetności i upadku szlacheckiej Rzeczypospolitej. Czy prywata magnaterii weźmie górę nad interesy Ojczyzny? Czy wojny z sąsiadami spustoszą polskie ziemie?
- Caylus (ENG/PL, 2-5 osób, recenzja, recenzja, videorecenzja) - jedna z najlepszych 'mózgożernych' gier świata. Wspólnie budujecie zamek we Francji, ale tylko jeden z budowniczych zdobędzie łaskę króla.
Gry nawiązujące tematem do kultury masowej – to zwykle doskonały prezent dla miłośników danego tematu. Charakteryzują je eleganckie wydania, sporo miłych dla oka rekwizytów (karty, figurki), a przede wszystkim wyczuwalny klimat oryginalnej powieści, filmu czy gry komputerowej.
Spoiler:
Amerykańskie wydawnictwo Fantasy Flight Games specjalizuje sie w produkcji gier z wykorzystaniem licencji popularnych seriali, filmów czy gier komputerowych.
W ich ofercie dostępne są m.in. gry planszowe, karciane i kolekcjonerskie
osadzone w:
- Mitologii Cthulhu
- tolkienowskim Śródziemiu
- Starym Świecie, znanym z systemu RPG Warhammer i Warhammer 40.000
- świecie Conana Barbarzyńcy, z książek R.E.Howarda
- świecie Westeros, znamym z tzw. 'Sagi Lodu i Ognia' George'a RR Martina, zapoczątkowanej powieścią "Gra o Tron"
- uniwersum Gwiezdnych Wojen (Star Wars)
- uniwersum serialu Battlestar Galactica
- uniwersum filmu 'Łowca androidów' (Blade Runner)
oraz planszowe wersje komputerowych hitów:
- Starcraft
- Civilization
- Gears of War
- Doom
Wiele z tych gier znajduje się (lub wkrótce będzie) w ofercie polskiego wydawnictwa Galakta, oczywiście w rodzimej wersji językowej.
Na rynku są również produkcje innych wydawnictw, nawiązujące do gier komputerowych: Age of Empires III, Railroad Tycoon, Władcy Podziemi (na motywach gier komputerowych serii Dungeon Keeper, PL) czy Kupcy i Korsarze (podobne do komputerowego "Pirates!", PL), Mage Knight (podobne do komputerowej serii Heroes of Might&Magic), Resident Evil Deck Building Game
Dostępne są również planszówki osadzone w światach systemu RPG Advanced Dungeons&Dragons.
Gier doczekały się też powieści Kena Folleta(Filary Ziemi i Świat bez końca - obie w wersji PL) oraz Terry'ego Pratchetta (Discworld: Ankh-Morpork, PL)
a także popularne stwory obecne w kulturze masowej, jak wampiry i zombie, Dracula (PL), Nightfall (PL), Zombiaki i Zombiaki 2:Atak na Moskwę, Last Night on Earth
Gry ekonomiczne - znajdziesz w nich prawdziwe mechanizmy rynkowe (np. podaż/popyt) i wszystkie właściwe biznesowi dylematy: kupić? Sprzedać? W co zainwestować? W odróżnieniu od Monopoly, powszechnie, lecz niesłusznie uważanej za grę ekonomiczną, losowość jest w nich bardzo ograniczona. Kluczowe są decyzje gracza – trafne, lub nie. Wiele w grach ekonomicznych kalkulowania (a jakże!), dają jednak sporo satysfakcji z... zarabiania pieniędzy oczywiście!
Spoiler:
lekkie
- Osadnicy z Catanu (PL, 3-4 os, recenzja, videorecenzja, recenzja) - osadnicy przybyli na wyspę. Który z nich pierwszy zbuduje wioski, miasta, drogi? Który trafniej zainwestuje? Który lepiej będzie negocjował wymiany towarów? Pozycja obowiązkowa dla początkujących planszówkowiczów! Do tej pory, na całym świecie sprzedało się 15 milionów egzemplarzy gry.
- Fasolki/Bohnanza (PL, 3-6 os, recenzja) - uprawiaj różne odmiany fasoli, negocjuj wymiany z innymi graczami, decyduj czy zainwestujesz w odmiany rzadkie, czy te popularne...
średnie
- Acquire (ENG/PL, 3-6 os, recenzja) - walka rekinów finansowych o korzystne przejęcia sieci hoteli. Spekulacja, fuzje, spektakularne upadki, na których - o dziwo - da się nieźle zarobić
- Wysokie Napięcie (PL, 2-6 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) - walka koncernów energetycznych o osiągnięcie jak najrozleglejszej sieci. Znakomita symulacja rynku surowców energetycznych i dynamiczne licytacje
- Modern Art (PL, 3-5 os, recenzja, recenzja) - uważana za jedną z najlepszych gier licytacyjnych. Gracze obracają obrazami pięciu obiecujących artystów. W czasie aukcji prowadzonych na różnych zasadach, decydują o ich cenie i popularności. Bardzo proste zasady, mnóstwo emocji, sporo kalkulacji.
- Chicago Express (PL, 2-6 os, recenzja) - przemyślna gra ekonomiczna, wymagająca zmysłu inwestorskiego. Gracze wchodzą w posiadanie akcji towarzystw kolejowych, rywalizujących o prymat połączenia wschodniego wybrzeża USA z Chicago. Która spółka radzi sobie najlepiej? W którą inwestować? Z kim wspólnie działać, a komu rzucać kłody pod nogi?
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Pret-a-Porter (PL, 2-4 os, recenzja, videorecenzja) - zarządzanie domem mody. Zainwestujesz w nowoczesny design, w PR, czy może w bardziej wykwalifikowanych pracowników? Tylko musisz się spieszyć - pokaz w Paryżu już za chwilę, a koszty utrzymania firmy szybko rosną...
- Automobile (PL, 3-5 os, recenzja, recenzja) - zarządzanie amerykańskim koncernem samochodowym w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku. Wypuszczaj na rynek nowe modele pojazdów, konkuruj ceną i reklamą z rywalami, szacuj popyt na samochody poszczególnych klas.
- Brass/Age of Industry (ENG, 2-4 os, recenzja, videoporadnik AoI) - rywalizacja przemysłowców w XIX-wiecznej Wielkiej Brytanii - gra o dużej głębi, znakomicie oddająca realia tamtego okresu. AoI to lekko zmodernizowany Brass.
- Imperial (ENG/PL, 3-6 os, recenzja) - niebanalny, bardzo udany mariaż gry ekonomicznej i strategicznej. Wcielamy się w inwestorów, kontrolujących europejskie mocarstwa w XIX wieku. Celem jest nie podbój sam w sobie, ale osiągnięcie jak największego zysku. Na rynku obecna jest też wersja Imperial 2030, ze współczesną sytuacją polityczną.
- Puerto Rico (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - rozbudowywanie własnych posiadłości na wyspie Puerto Rico. W co zainwestować? W Tytoń, kawę, indygo, a może w najtańszą kukurydzę?
- Steam/Age of Steam (PL, 3/2-6 os, recenzja, recenzja)- znakomite, różniące się tylko niuansami gry kolejowe, w których zarabiamy na transporcie towarów pomiędzy miastami, a zarobione pieniądze inwestujemy w budowę kolejnych połączeń
Gry imprezowe – można się przy nich bardzo dobrze bawić praktycznie wszędzie, przy każdej okazji i z towarzystwem w każdym wieku - z założenia są to gry lekkie. Zasady są banalne, udział może brać nawet kilkanaście osób, a wszystko trwa najczęściej nie dłużej niż 30 minut, wypełnionych śmiechem. Gry imprezowe mają w rzeczywistości charakter bardziej 'zabawy', niż 'gry', i tak też należy je traktować.
Spoiler:
- Dixit (PL, 3-6 os, recenzja, videorecenzja, videorecenzja) - wspaniała, niebanalna gra polegająca na odgadywaniu skojarzeń, które graczom nasunęły unikalne, bajkowo ilustrowane karty, rodem z 'Alicji w Krainie Czarów', 'Dziadka do orzechów' czy 'Małego Księcia'. Doskonały prezent, praktycznie w ciemno - Dixita pokocha każdy, nawet jeśli nigdy do tej pory planszówkami się nie interesował
- Dobble (PL, 2-8 os, recenzja, videorecenzja) - szalona, superszybka gra na spostrzegawczość.
- Palce w Pralce (PL, 4-12 os, recenzja, recenzja) - wygibasy palcami w rytm słynnego klaskanego/wystukiwanego motywu z 'We will rock You' zespołu Queen. Tempo coraz szybsze, a palce coraz bardziej się wyginają... Ta zabawa wciągnie każdego!
- The Resistance: Agenci Molocha (PL, 5-10 os, recenzja, videorecenzja) - znakomita gra podobna trochę do popularnej 'Mafii'. Odkryjcie kto w waszej grupie jest złym agentem, bo inaczej nie wykonacie misji!
- Munchkin (PL, 3-8 os, recenzja, oficjalna strona wersji PL) - Grałeś kiedyś w gry fabularne (RPG)? Pamiętasz ten nieustanny pościg za punktami doświadczenia i skarbami, bez dbania o klimat rozgrywki? W parodiującym taką sesję Munchkinie, znajdziesz to wszystko.
- Jungle Speed/Prawo Dżungli (PL, 2 i więcej, recenzja, recenzja) - okaż się szybszy i zwinniejszy od przeciwników w walce o totem.
- Pitchcar (PL, bez ograniczeń, videorecenzja, oficjalna polska strona Pitchcar Mini) - tradycyjna gra w kapsle w nowym, atrakcyjnym wydaniu
- Villa Paletti (PL, 2-4 os, videorecenzja) - gra podobna w swoich założeniach do Jengi. Gracze konstruują budowlę opartą na filarach, które wyciągać trzeba z niższych pięter.
Gry dwuosobowe – wiele gier posiada warianty dwuosobowej rozgrywki, lecz nie zawsze jest ona równie interesująca, co rozgrywka wieloosobowa. Dlatego w tej kategorii proponujemy tytuły specjalnie dedykowane do pojedynków 'jeden na jednego', lub gry wieloosobowe, które naprawdę dobrze się w tym wariancie sprawdzają. Warto wybierać je wspólnie z naszym potencjalnym współgraczem. W tej kategorii znajdziemy najróżniejsze tytuły: od króciutkich, nieco abstrakcyjnych karcianek, po ambitne, mózgożerne strategie.
Spoiler:
lekkie
- Zaginione Miasta (PL, recenzja, videorecenzja, instrukcja) - który z archeologów odkryje szybciej ruiny miast zaginionych cywilizacji? Gra bardzo lubiana przez kobiety.
- Władca Pierścieni:Konfrontacja (ENG/PL, recenzja, instrukcja) - Poprowadź Drużynę Pierścienia w pełnej napięcia wyprawie do Mordoru. Wydają Ci się słabsi od sług Ciemności? Wykorzystaj swój spryt i ich unikalne umiejętności
- Famiglia (PL, recenzja) - umiejętnie twórz własną mafijną rodzinę. Wymieniaj płotki na grube ryby, zyskując coraz więcej punktów.
średnie
- Neuroshima Hex (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) - najbardziej znana i najlepsza polska gra, teraz w nowej szacie graficznej. Poprowadź jedną z czterech różnych armii do zwycięstwa. Postapokaliptyczny świat, pełna napięcia, szybka rozgrywka. Świetna gra do dynamicznych rozgrywek z kolegami
- Hawana (PL, 2-4, recenzja, videorecenzja, recenzja) - Zbieraj materiały budowlane, zatrudniaj robotników, buduj unikalne obiekty w stolicy Kuby, ale nie zapomnij tez nasłać na swojego przeciwnika poborcy podatkowego, albo nawet złodzieja
- Mr Jack/Mr Jack in New York (ENG/PL, recenzja wersji 'New York', videorecenzja) - gra logiczno-detektywistyczna. Teraz już Kuba Rozpruwacz się nie wymknie - wiadomo, że osławionym przestępcą jest jedna z osmiu postaci. Potrafisz przechytrzyć Kubę i odkryć jego tożsamość?
- Claustrophobia (ENG/PL, recenzja, videorecenzja, recenzja) - Czy odważysz się wyruszyć na czele grupy śmiałków, aby stawić czoła Demonowi w mrocznych podziemiach? Proste zasady, znakomite wykonanie, szybki czas rozgrywki, klimatyczne scenariusze.
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania
- Caylus (ENG/PL, 2-5 osób, recenzja, recenzja, videorecenzja) - jedna z najlepszych 'mózgożernych' gier świata. Wspólnie budujecie zamek we Francji, ale tylko jeden z budowniczych zdobędzie łaskę króla.
- Race for the Galaxy (ENG/PL, 2-4 os, recenzja, recenzja) - szybka, lecz wymagająca gra karciana. Zbuduj kosmiczną cywilizację, która okaże się najskuteczniejsza w zdobywaniu punktów zwycięstwa. Wykaż się elastycznością, odkrywaj bogactwo istniejących w grze strategii.
- Zimna Wojna 1945-1989 (PL, recenzja, recenzja) - polska edycja światowego hitu - Twilight Struggle. Buduj strefę wpływów USA lub ZSRR, wykorzystaj w odpowiednim momencie Fidela Castro, Lecha Wałęsę, stwórz bloki wojskowe... Ale pamiętaj - nie przeciągaj struny, bo grozi to wojną atomową! Doskonała gra dla pasjonatów historii najnowszej.
- Warhammer: Inwazja (PL lub ENG,2 os, recenzja, videorecenzja, pierwsze wrażenia) - w świecie Warhammera Orkowie, Krasnoludy, mieszkańcy Imperium i bestie Chaosu toczą nieustanną, brutalną wojnę. Karciana gra kolekcjonerska, która jednak nieźle sprawdza się w samym tylko zestawie podstawowym.
Gry kooperacyjne - nie zawsze musisz rywalizować ze współgraczami. W grach kooperacyjnych wspólnie stawiacie czoła przeciwnościom losu i ratujecie świat przed zagrożeniem. Przeciwnikiem może być sama gra (np układ kart) lub jeden ze współgraczy odgrywający 'Tego Złego', któremu pozostali razem się przeciwstawiają. Gry kooperacyjne mocno integrują graczy, sprawiają, że wspólnie planują własne działania.
Spoiler:
lekkie
- Pandemic (PL, 1-4 os, recenzja, recenzja) - gracze walczą z ogólnoświatową epidemią. Czas upływa, choroby błyskawicznie przenosza się z miejsca na miejsce - czy szczupły zespół miedzynarodowych specjalistów wygra nierówną walkę z mikrobami?
średnie
- Ghost Stories (PL, 1-4 os, recenzja, recenzja, recenzja) - azjatyccy mnisi starają się ochronić wioskę, przed hordami duchów. Czy poradzą sobie z kolejną reinkarnacją okrutnego Wu Fenga i jego legionem z piekła rodem?
- Dracula (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) - Łowcy ścigają Draculę po całej Europie. Gdzie ukrywa się wampiryczny hrabia? Widziano go w Madrycie, potem w Paryżu... Gdzie jest teraz? Lecz uważajcie: jeśli spotkacie Draculę nie w dzień lecz w nocy, z łowców staniecie się zwierzyną!
ambitniejsze tytuły warte zainteresowania:
- Horror w Arkham (PL, 1-8 os, recenzja, recenzja) - gra przygodowa nawiązująca do literatury H.P.Lovecrafta, w której gracze usiłują powstrzymać przyjście Wielkich Przedwiecznych
- Battlestar:Galactica (PL, 3-6 os, polska instrukcja, pierwsze wrażenia) - gra kooperacyjna, oparta na motywach znanego serialu s-f. Współdziałacie by ochronić flotę statków cywilnych. Ale czy aby na pewno wszyscy macie ten sam cel? Ktoś jest Cylonem i szkodzi ludzkim wysiłkom. Kto?
No to powiem tak:
z jednej strony wpłynęłoby to teoretycznie na czytelność całości, z drugiej - ukryje wiele tytułów przed oczami przeglądających. A to trochę o to chodzi, żeby komus wpadł w oko taki tytuł jak np Zimna Wojna, K2, Boże Igrzysko, by zobaczył jak różnorodna jest tematyka planszówek. Po ewentualnej zmianie nie zobaczy, jeśli nie kliknie w zawierające je spoilery.
Może przed stworzeniem ankiety byłbym skłonny do tej zmiany, ale z ankiety wynika, że na 29 osób wypowiadających się w temacie intuicyjności i przejrzystości poradnika, 29 osób (czyli 100% głosujących) uznało go za intuicyjny i przejrzysty. Czyli chyba żadna zmiana nie jest w tym aspekcie potrzebna.
Jedne z linków w 3 części nie działa: "blog Kapustki " jest już chyba usunięty z sieci.
Przy okazji, jeżeli autor poradnika uzna bloga którego prowadzę za wartościowy, proponuje dołączyć go do listy blogów w III części poradnika. Pozostawiam to ocenie autora.
Dzięki za info! Przejrzę w ciągu kilku dni te linki.
Jedna rzecz: moim zamiarem nie jest segregowanie serwisów/blogów planszówkowych na wartościowe (podlinkowane w poradniku) i mniej wartościowe (poza poradnikiem). Z założenia chciałbym, aby w poradniku znalazły się linki do WSZYSTKICH blogów/serwisów, no ale poinformowanie mnie o nowym miejscu w sieci to już leży przede wszystkim w interesie autora
Zakończyłem ankietę w poradniku. Planowałem czekać do 200 oddanych głosów (pewnie ok 50-70 osób), ale dynamika przyrostu znacznie spadła , zamknę więc ankietę po zebraniu 155 głosów (od 27 do 53 osób, zgodnie z odpowiedziami). Ograniczenia techniczne forum nie pozwoliły na przygotowanie bardziej złożonej ankiety. Przyjąłem, że jedna osoba zaznaczała tylko jedną opcję przy każdym z czterech pytań.
Wyniki:
1. Poradnik dla początkujących:
a. przeczytałam/łem cały - 28
b. przeczytałam/łem tylko interesujące mnie fragmenty - 19
c. pobieżnie przejrzałam/łem - nie chciało mi się go czytać - 6
Spośród 53 osób, aż 52,8% głosujących (28 osób) przeczytało poradnik w całości, 35,8 % wybrało interesujące fragmenty (19 osób), natomiast tylko 11,4% (6 osób) przejrzało poradnik bardzo pobieżnie (będąc jednoczesnie na tyle miłymi, by wziać udział w ankiecie - wielkie dzięki ). Pewnie ten odsetek nieczytających jest zdecydowanie większy, i jeśli się komuś nie chciało czytać, to raczej nie zajmował się też ankietą. Tym niemniej bardzo cieszy mnie fakt, że aż 28 osób przeczytało go w całości, a kolejne osoby znalazły w nim coś interesującego dla siebie. Widać wyraźnie, że warto było tworzyć to monumentalne dzieło , i że wielkośc poradnika niekoniecznie jest jego wadą, a może wręcz odwrotnie - jest zaletą. Przynajmniej dla kogoś, kto poszukuje wszelkich informacji o tym hobby.
2. Poradnik dla początkujących:
a. jest przejrzysty, intuicyjny - 37
b. jest nieprzejrzysty, trudno odnaleźć w nim potrzebne informacje - 0.
Kolejna bardzo miła informacja zwrotna od czytelników: z 37 osób, które zagłosowały w tej kategorii, 100% (czyli - hm - 37) uznało poradnik za intuicyjny i przejrzysty. Teraz widze, że trochę zabrakło jakiejś odpowiedzi pośredniej, ale myślę sobie, że coś albo jest intuicyjne i przejrzyste, albo nie. Skoro tutaj jednomyslność była tak duża, to widać odnajdywanie informacji w poradniku i przyswajanie sobie jego treści nie jest problemem. Cieszy mnie to, bo oznacza, że praca włozona w uczynienie go przyjaznym dla czytelnika nie poszła na marne (w tym miejscu raz jeszcze wielkie dzięki dla wszystkich, którzy przekazywali mi - i wciąż przekazują - swoje uwagi, spostrzeżenia)
3. Poradnik dla początkujących
a. sprawił, że kupiłam/łem rekomendowaną w Poradniku grę - 23
b. odesłał mnie do linków, dzięki którym znalazłam/łem fajną grę (nierekomendowaną) - 12
c. nie pomógł mi w zakupie gry - 3
Tutaj z kolei spośród 38 głosujących, aż 23 (60,5%) kierowało się w swoim wyborze zakupowym rekomendacją zawartą w poradniku. To oznacza, że czytelnicy darzą poradnik zaufaniem, no i że liczba propozycji jest na tyle duża, by ponad połowa czytelników znalazła wśród nich coś dla siebie. Kolejnych 12 osób (31,5%) dzięki zawartym w nim informacjom/linkom odnalazło interesującą dla nich grę. To też - jak myślę - świadczy o dobrej konstrukcji poradnika i przydatności zawartych w nim odnośników do samodzielnych poszukiwań. Dla pozostałych 3 osób (8%) poradnik nie okazał się pomocny.
4. Poradnik dla początkujących:
a. miał rację - zakup rekomendowany był udany - 26
b. mylił się - zakup rekomendowany był nieudany - 1
No i na koniec bardzo fajna statystyka, świadcząca o właściwym, starannym doborze tytułów zawartych w poradniku. Spośród 27 osób, które zakupiły rekomendowaną w poradniku grę (widać pewną niespójność z poprzednim pytaniem - tam grę rekomendowaną kupiły tylko 23 osoby. Może te dodatkowe 4 osoby to ci, którzy zadeklarowali się jako korzystający z odnośników?), aż 26 (czyli 96,3%) było zadowolonych z zakupu. Tylko jedna osoba (3,7%) 'przejechała się' na rekomendacji poradnikowej. W moim osobistym przekonaniu, rekomendowane gry powinny spodobać się ok 90% względnie świadomych kupujących ('względnie świadomych" oznacza takich, którzy wiedzą czego szukają, i nie kupują np Osadników z Catanu do grania dwuosobowego, albo Bożego Igrzyska do zabawy z 8-letnim dzieciakiem). Odpowiedź na to pytanie przerasta nawet moje oczekiwania, ale też nie traktuję jej jako idealnie odzwierciedlającej rzeczywistość.
No właśnie, generalnie mam świadomość, że w tej ankiecie wzięli udział głównie ci czytelnicy, którzy byli zadowoleni z treści zawartych w poradniku i jego kształcie na tyle, by wrócić i oddać swój głos. Znaczna część niezadowolonych mogła już nie mieć ochoty na wypełnianie ankiety. Nie uważam więc wyniku tego 'badania' za aksjomat i prawde objawioną, ale z pewnością można jakieś wnioski co do jego funkcjonalności i zapotrzebowania sobie wyciagnąć. Na pewno dobrze wiedzieć, że poradnik chyba bardziej się podoba, niż nie podoba.
Ankieta była obecna przez ponad 6 miesięcy i zebrała 155 głosów (od 53 do 27 głosujących, jak wynika z odpowiedzi), co jakimś wybitnym rezultatem nie jest. Przy ponad 77 tys. odsłon do tej pory (mniej więcej ok 10-15 tys. od momentu umieszczenia ankiety), te 155 głosów również o czymś swiadczy. Może właśnie o tym, że wiele osób - przerażonych jego objętością - szybko tę stronę opuszcza... Z drugiej strony - nie wiem, czy to na pewno wpływ poradnika, ale wiele osób zadających pytania w dziale "Co kupić? Pytania i rady" stosuje się do zaleceń zawartych w poradniku odnośnie zadawania pytań właśnie, podając od razu w pierwszym poście w co grali, co się podobało - co nie, dla jakiej grupy szukają gry, pokazują też pewne swoje propozycje ze wstępnych poszukiwań itp.
Tak czy inaczej - warto nad nim dalej pracować, choćby dla tych kilkudziesięciu osób, które z niego skorzystały
Bardzo fajny poradnik
Ale skoro już jesteśmy w temacie, chciałam zapytać, czy nie ma takiego poradnika w którym odpowiadałoby się na serię pytań (np czy jesteś graczem początkującym czy zaawansowanym, w ile osób planujesz grać, czy ma to być gra strategiczna czy ekonomiczna na przykład itp ) a potem dostawało kilka propozycji gier, które do nas najbardziej pasują?