Aeroplanes [M. Wallace]

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: jax »

też miałem przyjemność

gra nie ma targetu - ani dla casuali, ani dla geeków

wyraźnie zbyt długa jak na swoja ciężkość

rzut kostką na gracza rozpoczynającego całkowicie zbędny

gra nie przebije się w obliczu (co najmniej) kilkunastu mocnych pozycji zaczajonych na portfele po Essen 2012

oh well... [shrug]
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: TTR_1983 »

jest szansa na premierę przed Essen?
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 81 times
Been thanked: 12 times

Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: adikom5777 »

Fajnie by bylo, ale oficjalnie nikt nie chcial nic obiecywac.
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Posty: 866
Rejestracja: 17 sty 2006, 16:45
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: Lord Voldemort »

adikom5777 pisze:Fajnie by bylo, ale oficjalnie nikt nie chcial nic obiecywac.
Powinny byc zaraz po Essen...
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: TTR_1983 »

Jaki jest powód tak dużej obsuwy polskiej ed. Aeroplanów? Kiedy można się gry spodziewać i czy w ogóle będzie prowadzona przedsprzedaż?
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Posty: 866
Rejestracja: 17 sty 2006, 16:45
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: Lord Voldemort »

mulek18 pisze:Jaki jest powód tak dużej obsuwy polskiej ed. Aeroplanów?
Niemiecka drukarnia zada dodatkowych platnosci, na ktore nie chcemy i nie mozemy sie zgodzic (ich przyczyna nie wynika z naszej winy).
Gry sa juz wyprodukowane i pozostaja w "niemieckim areszcie".
Kiedy można się gry spodziewać
Jak rozwiazemy problem z niemiecka drukarnia. Dzisiaj dostali ultimatum, za tydzien wysylamy drony.
czy w ogóle będzie prowadzona przedsprzedaż?
Jako odpowiedzialni ludzie, bedziemy prowadzic przedsprzedaz dopiero wtedy, gdy wyjasni sie co z naszymi grami.
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: TTR_1983 »

no to ładnie się porobiło.
PS. Co to są drony ? :mrgreen:
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Posty: 866
Rejestracja: 17 sty 2006, 16:45
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: Lord Voldemort »

mulek18 pisze:no to ładnie się porobiło.
PS. Co to są drony ? :mrgreen:
Tu masz najlepszy opis i fotki:
http://www.diablospolacos.com/pages/pos ... s-1034.php
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Posty: 866
Rejestracja: 17 sty 2006, 16:45
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: Lord Voldemort »

Wyglada na to, ze Aeroplany wyjda, a raczej wyfruna, z aresztu na wolnosc ;-)
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: TTR_1983 »

Lord Voldemort pisze:Wyglada na to, ze Aeroplany wyjda, a raczej wyfruna, z aresztu na wolnosc ;-)

świetna wiadomość. a kiedy się to stanie?
Awatar użytkownika
Tyrek
Posty: 668
Rejestracja: 10 gru 2011, 13:47
Lokalizacja: Lubin
Has thanked: 72 times
Been thanked: 152 times

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: Tyrek »

Podbijam temat, jakieś widoki na Aeroplany w najbliższym czasie?
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Posty: 866
Rejestracja: 17 sty 2006, 16:45
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: Lord Voldemort »

Mysle, ze do konca tego tygodnia Aeroplany powinny byc w Polsce.
Dystrybutorem bedzie jak zwykle Rebel, ktory juz rozpoczal przedsprzedaz (profilaktycznie wpisujac informacje o dostepnosci w polowie grudnia).
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: TTR_1983 »

dostał ktoś już grę w swoje ręce? jak z jakością wydania?
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Posty: 866
Rejestracja: 17 sty 2006, 16:45
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: Lord Voldemort »

mulek18 pisze:dostał ktoś już grę w swoje ręce? jak z jakością wydania?
Przyjedz w sobote na Pionka i sam zobacz :)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: WRS »

Pytanie mam, właśnie po Pionkowej (niedzielnej) rozgrywce na autorskich zasadach ozy'ego ;).
na stronie 8 jest zapis:
"Jeśli którykolwiek Aeroplan gracza ma jeszcze wolne miejsca pasażerskie odwrócić go tyłem i połóż na tej karcie żetony „pustych nóg” odpowiadające ilości wolnych miejsc. Ułóż wszystkie żetony lotnisk z tej kart na jej tyle, aby móc wykorzystać je jako wolne miejsca w kolejnych etapach. Po wykorzystaniu wolnych miejsc w kolejnym etapie, żetony „pustych nóg” są odrzucane."

Tymczasem w wersji angolskiej ów akapit ma brzmienie:
"If any of your aeroplane cards have unused capacity flip them facedown and place excess passenger tiles on the card to indicate much capacity remains. Place any used airport tiles on the back of the flipped cards you use in later eras."

Wyczuwam tu jakąś niespójność.
Wersja angolska mówi o możliwości wykorzystania lotnisk (się zastanawiam, czy nie ma błędu used zamiast unused!?).
A wersja polska o traktowaniu lotnisk jako pustych miejsc w samolocie...

To jak to w końcu jest?
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Tyrek
Posty: 668
Rejestracja: 10 gru 2011, 13:47
Lokalizacja: Lubin
Has thanked: 72 times
Been thanked: 152 times

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: Tyrek »

Jak się prezentują wrażenia po grach w Aeroplany? Warto się tytułem zainteresować, czy raczej odpuścić?
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: ozy »

WRS pisze:Pytanie mam:
Wersja US jest jak najbardziej OK. W polskiej jest bład, słowa wyróżnione nie powinny znaleźć się w tym zdaniu:

Ułóż wszystkie żetony lotnisk z tej kart na jej tyle, aby móc wykorzystać je jako wolne miejsca w kolejnych etapach.

Dzięki za zwrócenie uwagi, przygotujemy erratę.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: WRS »

Graliśmy na niecałkiem poprawnych zasadach.

Estetyka planszy jest specyficzna. Mnie nie bardzo się podobała, chociaż zwykle mi to nie wadzi. Jednak po wyjaśnieniach ozy'ego uznaję za zasadną stylizację na ówczesne grafiki. Czyli ma budować klimat.

W grze są zawarte pewne śmiesznostki.
Próbując ustanowić nową linię (czyli zbudować lotnisko w nowym mieście) możemy mieć problemy techniczne z samolotami (rzut kośćmi na powodzenie).
No i gdy się nie uda, to tracimy... lotnisko :) a nie samolot.
Podobnie z żetonem specjalnym produkcji masowej. Sens jest taki, że masowa produkcja pozwala nam obsłużyć więcej połączeń, a w efekcie dostajemy dodatkowe... lotnisko ;) a nie samolot.

To drobiazgi, ale pokazują że jakieś kompromisy były, aby klimat i mechanikę pogodzić.

Kapitalne są karty samolotów. Gratka dla miłośników lotnictwa!

Rzut kostką na pierwszego gracza może być osłabiający w grze na 5 osób, bo może oznaczać, że czekam 8(!) kolejek na swój ruch. Ale można przywyknąć... Daje taki mały dreszczyk emocji, czy uda się wredny plan - dwie akcje pod rząd...

Jest sporo interakcji:
- zajęcie/zabudowanie lotniska wyklucza gracza z danej linii;
- podebranie pasażerów z poczekalni też może zirytować, zwłaszcza, że w turze wykonujemy tylko jeden przelot (ew. drugi za nocne loty)
- wykupienie cennego samolotu (jak elektrowni w WN) też może zaboleć
- no i możliwość przyspieszenia zakończenia etapu

Nasza rozgrywka była niezbyt płynna, bo i przepisy sprawdzaliśmy, i próbowaliśmy móżdżyć. A to raczej waga średnia. Plany można jakieś ogólne szykować, a i tak reaguje się na bieżąco, po działaniach współgraczy.

Kostki nie wadzą. Można je przekupić kasą, można wesprzeć się żetonami specjalnymi. Na ileś tam rzutów porażka kompletna była w jakichś 15% (szacuję, bo nie liczyłem). Czyli dość rzadko. Oczywiście czasem boli jak trzeba dopłacić, ale walka jest o PZ, a nie na kasę...

Pasażerowie wychodzą losowo, co oznacza potrzebę rozbudowy naszej infrastruktury, by móc zrealizować wiele lotów. W początkowej erze trzeba łapać samoloty z podwójnym lotniskiem, później ważne są żetony masowej produkcji. Dzięki temu można być wszędzie.

Kasy mamy w sam raz, by roztropnie nią gospodarzyć. Czasem gra nieco obniża emocje, gdy gracze bez kasy i lotnisk ciułają grosiki, a jeden prowadzi aktywne działania. Ale bardzo możliwe, że to efekt poznawania gry i w kolejnych będę objaśniał graczom znaczenie płynności finansowej oraz roztropnego budowania lotnisk.

Zasady są dość oczywiste (zwłaszcza, jeśli przymknąć oko na wspomniane śmiesznostki ;) ).

Weterani ciężkich tytułów Wallace'a chyba nie polubią tej gry. Jest zbyt inna. Zaawansowani gracze rodzinni oraz ci, którzy lubią nowe gry powinni dać szansę i sprawdzić, czy zastosowane rozwiązania mechaniczne (i klimat) trafiają w gust.

Ja chętnie jeszcze zagram w gronie luźniejszym (na Pionku ekipa była z najwyższej półki), bo to i pośmiać się można, gdy ktoś rozwali lotnisko i podziwiać stare maszyny i powalczyć o PZ.

Nie oceniam, bo ta jedna partia (i nowatorskie reguły) nie dają mi jeszcze pełnego obrazu.
Gdy zagram, dopiero wtedy rozważę zakup, bo i Steam, i Automobile czekają na dopełnienie kolekcji ;)
Chociaż jak dla mnie najwięcej klimatu czuję w Automobilach.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: ozy »

WRS pisze:Kapitalne są karty samolotów. Gratka dla miłośników lotnictwa!
Dla zainteresowanych tymi perełkami prowadzimy na FB prezentację poszczególnych modeli. Jest już 7 odcinków:

Airco DH.4 http://www.facebook.com/notes/diablos-p ... 6119761457
Blériot-SPAD S.56 http://www.facebook.com/notes/diablos-p ... 7646404971
Friedrichshafen FF39 / FF49 / FF59 http://www.facebook.com/notes/diablos-p ... 9613042441
Vimy Commercial http://www.facebook.com/notes/diablos-p ... 5856340150
Breguet 14 http://www.facebook.com/notes/diablos-p ... 6942873708
Westland Limousine http://www.facebook.com/notes/diablos-p ... 3206056415
de Havilland DH.34 http://www.facebook.com/notes/diablos-p ... 7102703692

Na razie prezentowane samoloty to przeróbki konstrukcji z I Wojny Światowej albo krótkoseryjne projekty cywilne. Czyste początki - wożą mniej pasażerów niż typowy dzisiejszy samochód, latają wolniej niż on jeździ i nie wszyscy na pokładzie mają miejsce w zamkniętej kabinie. Potem, w dobie rozkwitu międzywojnia, pojawią się ambitne konstrukcje cywilne, niektóre wręcz groteskowe. U schyłku epoki prawie każda konstrukcja będzie kojarzyła się z II Wojną Światową, bo najlepsze konstrukcje cywilne zostaną przyjęte przez armie do ról bombowych i transportowych. Gra opowiada ciekawą historię, a dynamiczny rozwój linii lotniczych w dwudziestoleciu pięknie widać na planszy, gdy porówna się początek i koniec rozgrywki.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: WRS »

Celne uzupełnienie.
Jeśli ktoś jeszcze nie oglądał, warto zajrzeć na http://aeroplany.eu/ gdzie są wszystkie karty samolotów.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: WRS »

ozy pisze:
WRS pisze:Pytanie mam:
Wersja US jest jak najbardziej OK. W polskiej jest bład, słowa wyróżnione nie powinny znaleźć się w tym zdaniu:

Ułóż wszystkie żetony lotnisk z tej kart na jej tyle, aby móc wykorzystać je jako wolne miejsca w kolejnych etapach.

Dzięki za zwrócenie uwagi, przygotujemy erratę.
Jakbyście to zrobili w formie gotowej do druku, to można by sobie na papierze naklejkowym druknąć i wkleić do instrukcji...

---
Aha! Dla pewności...
W danym etapie używamy wyłącznie aeroplanów z tego etapu? Nie wykładamy nowych, aż skończy się ów etap?
str. 4
Kiedy wziąłeś już kartę aeroplanu i umieściłeś na niej lotniska, wyłóż kolejną kartę z talii (aż do wyczerpania wszystkich aeroplanów dostępnych w danym etapie)
Czy może jednak nowe aeroplany są dostępne? Pytam, bo na Pionku jakoś to inaczej graliśmy...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
jerrymagu
Posty: 460
Rejestracja: 27 gru 2010, 20:28

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: jerrymagu »

rzeczywiście nie jest to gra z gatunku cięższych, ale target jest
my pogrywamy w gronie rodzinnym gdzie dla niektórych jest ona pewnego rodzaju wyzwaniem planszówkowym.
Nadal chcą w nią grać i to jest wyznacznik że jest okay i myślę że może się ona stać ambitniejszą pozycją dla niedzielnych graczy którzy ze mną do Automobile usiąść nie chcieli :)
Czarne serce mam i czarną w żyłach krew!
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: WRS »

Bardzo cenna opinia.
Ja obawiam się, że dla geeków zbyt losowa, a dla zwykłych przekombinowana.

Zobaczy się w praniu ;)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Posty: 866
Rejestracja: 17 sty 2006, 16:45
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: Lord Voldemort »

WRS pisze: Aha! Dla pewności...
W danym etapie używamy wyłącznie aeroplanów z tego etapu? Nie wykładamy nowych, aż skończy się ów etap?
str. 4
Kiedy wziąłeś już kartę aeroplanu i umieściłeś na niej lotniska, wyłóż kolejną kartę z talii (aż do wyczerpania wszystkich aeroplanów dostępnych w danym etapie)
Czy może jednak nowe aeroplany są dostępne? Pytam, bo na Pionku jakoś to inaczej graliśmy...
Sa dwie wersje tej zasady.
1) oryginalna by Martin
W danym etapie uzywamy tylko kart aeroplanow z tego etapu lub wczesniejszego (w pierwszym sa oznaczone zoltym tlem). Czyli w 1szym jest dostepnych max 15 kart aeroplanow.
Tzn. Po zakupie karty przez kogos, zostaje 11 kart aeroplanow i dokladamy karte nr 13. Robimy tak jednak, az do dolozenia karty nr 15.

2) zmieniona by Mayfair Games
Nie przejmujemy sie przypisaniem aeroplanow do danego etapu. Czyli zawsze wykladamy nowy aeroplan po zakupieniu przez kogos poprzedniego (az do zakonczenia talii aeroplanow).

W polskiej instrukcji zdecydowalismy sie na wariant Martinowy, jest to celowy zabieg, a nie blad w tlumaczeniu ;-)
W naszych testach wyszlo, ze nieprzestrzeganie ograniczen z danej ery niegatywnie odbija sie w trzecim etapie (zbyt szybko koncza sie fajne dostepne aeroplany).

Nie wiem jak graliscie na Pionku z Ozym, trzeba bylo zagrac pierwszego dnia ze mna :)

Pozdrawiam,
V.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Aeroplanes [M. Wallace]

Post autor: WRS »

Dzięki za rozwianie wątpliwości. Wariant Martinowy będę realizował.
Lord Voldemort pisze: Nie wiem jak graliscie na Pionku z Ozym, trzeba bylo zagrac pierwszego dnia ze mna :)
No nie wiem...
Wrażenia po pierwszej grze - zwłaszcza na duże imprezie - mogą być mylące.
Dzięki świadomości, że ozy namieszał, czułem - i chyba to dobre przeczucie jest! - że gra jest lepsza niż w danym momencie.
I dałem grze szansę i widzę, że opinie na jej temat są chyba krzywdzące.
To - chyba, bo trza nieco pograć jeszcze - dobra gra jest.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
ODPOWIEDZ