Sigismundus Augustus
-
- Posty: 116
- Rejestracja: 05 kwie 2010, 15:10
- Lokalizacja: Poznań
- Been thanked: 21 times
Sigismundus Augustus
Kilka pytań do autorów po pierwszej rozgrywce:
1.Jeśli gramy w niepełnym składzie to czy startowe pozycje nie wybranych rodów na torach poparcia pozostawiamy puste? a może całość przesuwamy maksymalnie do lewej?
2. W instrukcji jest napisane, że przegłosowane ustawy działają do końca gry. Większość wydaje się mieć jednorazowe działanie? Czy może są one "odpalane" każdorazowo po każdej turze?
3. Czy ilość zasobów (pieniędzy, głosów) posiadanych przez graczy jest jawna (oczywiście oprócz momentu głosowań)?
4. Co oznacza pojęcie "wartość Wielkiego Księstwa Moskiewskiego"?
miejsce znacznika na torze liczone od prawej strony? (np. jeśli chce skorzystać z bonusu, a znacznik jest drugi od prawej, to muszę mieć co najmniej 3 siły militarnej?)
1.Jeśli gramy w niepełnym składzie to czy startowe pozycje nie wybranych rodów na torach poparcia pozostawiamy puste? a może całość przesuwamy maksymalnie do lewej?
2. W instrukcji jest napisane, że przegłosowane ustawy działają do końca gry. Większość wydaje się mieć jednorazowe działanie? Czy może są one "odpalane" każdorazowo po każdej turze?
3. Czy ilość zasobów (pieniędzy, głosów) posiadanych przez graczy jest jawna (oczywiście oprócz momentu głosowań)?
4. Co oznacza pojęcie "wartość Wielkiego Księstwa Moskiewskiego"?
miejsce znacznika na torze liczone od prawej strony? (np. jeśli chce skorzystać z bonusu, a znacznik jest drugi od prawej, to muszę mieć co najmniej 3 siły militarnej?)
-
- Posty: 107
- Rejestracja: 01 gru 2011, 10:59
- Been thanked: 3 times
Re: Sigismundus Augustus
1. Żetony pozostają na pozycjach startowych. W trakcie samej rozgrywki żetony na większości torów przesunął się do lewej strony ale na początku powinny leżeć dokładnie na tych polach, które są oznaczone na karcie (w innym wypadku balans jeśli chodzi o posiadane głosy na pierwszym sejmie zostanie zachwiany). Pozostałe pola pozostają puste.
2. Ustawy działają do końca gry - chociaż prawdą jest, że wiele z nich ma działanie jednorazowe. Natomiast w przypadku niektórych (jak zawieszenie wyroków sądów kościelnych albo zniesienie taks wojewodzińskich) ich działanie jest stałe. Natomiast w żadnym wypadku nie należy wprowadzać efektów jednorazowych co rundę od wejścia ustawy.
3. Zasoby są jak najbardziej jawne - wyjątek stanowi moment głosowania.
4. Wartość W.K.M. to wyższa z wartości zapisana pod pozycją na torze (czyli punkty dla gracza z największą liczbą żetonów swojego rodu w przypadku punktacji danego Państwa).
2. Ustawy działają do końca gry - chociaż prawdą jest, że wiele z nich ma działanie jednorazowe. Natomiast w przypadku niektórych (jak zawieszenie wyroków sądów kościelnych albo zniesienie taks wojewodzińskich) ich działanie jest stałe. Natomiast w żadnym wypadku nie należy wprowadzać efektów jednorazowych co rundę od wejścia ustawy.
3. Zasoby są jak najbardziej jawne - wyjątek stanowi moment głosowania.
4. Wartość W.K.M. to wyższa z wartości zapisana pod pozycją na torze (czyli punkty dla gracza z największą liczbą żetonów swojego rodu w przypadku punktacji danego Państwa).
Re: Sigismundus Augustus
Pytania przeniesione z innego wątku, część już straciła ważność po powyższym poście Jak widzę po odpowiedziach, jeżeli zasady nie wspominają o czymś, to należy to tak zostawić, wnioskując ex silentio
Jako że gracze zaczęli ostro kombinować pojawiły się pierwsze wątpliwości co do zasad:
1.Czy w rozgrywce na mniejszą ilość niż pięciu graczy w set upie po ustawieniu znaczników rodów na torach poparcia sejmowego przesuwam je w lewo tak, by uzupełnić wolne miejsca?
2.Jak w kolejnych etapach działa ustawa sejmowa wprowadzająca incompatibilitas? Czy gracz może zdobyć więcej urzędów i odrzucić nadwyżkę? Czy legalną akcją jest zdobycie urzędu ziemskiego, pozyskanie nowej jednostki wojskowej, a następnie odrzucenie tego urzędu?
3. Zarówno Vicecancellarius Regni Poloniae jak i przedstawiciel króla wykonują swoje czynności na początku fazy polityki zagranicznej. W jakiej kolejności?
4. Z opisu fazy przekupstwa w czasie sejmu nie da się jednoznacznie wywnioskować zakazu kupowania głosów od siebie. Brzmi może absurdalnie, ale jeden z graczy uratował się przed stratą głosów za pomocą tej argumentacji.
5. Czy jest jakaś kara za nieopłacenie wojska wysłanego z królem na pospolite ruszenie?
6.Ustawa o egzekucji dóbr, która nakazuje odrzucić połowę dukatów działa jednorazowo czy co turę?
7.Jak odczytać wartość Wielkiego Księstwa Moskiewskiego na torze polityki zagranicznej? Czy to jest pierwsza liczba pod tarczą?
8.Czy liczba dukatów i głosów graczy jest jawna (wyłączając sam moment głosowania lub licytacji, kiedy nieznana część jest w zakrytej dłoni)? Czy legalne jest proszenie graczy o podanie liczby swoich posiadanych głosów przed rozpoczęciem każdego z głosowań?
Na koniec chciałbym skomplementować zasady gry. Pomimo paru wątpliwości, o których mowa powyżej, sprawy zostały opisane bardzo klarownie, wiele pytań udało się rozwiązać od razu szybkim odniesieniem do spisanych zasad.
Jako że gracze zaczęli ostro kombinować pojawiły się pierwsze wątpliwości co do zasad:
1.
2.
3. Zarówno Vicecancellarius Regni Poloniae jak i przedstawiciel króla wykonują swoje czynności na początku fazy polityki zagranicznej. W jakiej kolejności?
4. Z opisu fazy przekupstwa w czasie sejmu nie da się jednoznacznie wywnioskować zakazu kupowania głosów od siebie. Brzmi może absurdalnie, ale jeden z graczy uratował się przed stratą głosów za pomocą tej argumentacji.
5. Czy jest jakaś kara za nieopłacenie wojska wysłanego z królem na pospolite ruszenie?
6.
7.
8.
Na koniec chciałbym skomplementować zasady gry. Pomimo paru wątpliwości, o których mowa powyżej, sprawy zostały opisane bardzo klarownie, wiele pytań udało się rozwiązać od razu szybkim odniesieniem do spisanych zasad.
-
- Posty: 107
- Rejestracja: 01 gru 2011, 10:59
- Been thanked: 3 times
Re: Sigismundus Augustus
3. W takim wypadku król i ogólnie karty przedstawicieli zawsze działają jako pierwsze. Pozostałe umięjętności itp. zgodnie z inicjatywą.
4. No nie da się... W sumie nasz błąd - taki kombinacji nie przewidzieliśmy. Chociaż nie powinny one burzyć gry jednak z duchem tego co zamierzyliśmy nie można kupować głosów od siebie.
5. Kary w znaczeniu dosłownym nie ma. Ale nieopłacenie wojska z pospolitego wiąże się z nieopłaceniem i odrzuceniem własnych jednostek (te zawsze opłacamy na końcu). Dlatego generalnie jest to mało opłacalne działanie, bo kończy się ostrą grabieżą w wykonaniu innych graczy (chociaż jak się uprzeć można się jakoś wybronić). Wyjątkiem oczywiście jest ostatnia runda - wtedy nie licząc kart osobistości dających punkty za jednostki czy siłę militarną wojsko spokojnie można wysłać z królem.
4. No nie da się... W sumie nasz błąd - taki kombinacji nie przewidzieliśmy. Chociaż nie powinny one burzyć gry jednak z duchem tego co zamierzyliśmy nie można kupować głosów od siebie.
5. Kary w znaczeniu dosłownym nie ma. Ale nieopłacenie wojska z pospolitego wiąże się z nieopłaceniem i odrzuceniem własnych jednostek (te zawsze opłacamy na końcu). Dlatego generalnie jest to mało opłacalne działanie, bo kończy się ostrą grabieżą w wykonaniu innych graczy (chociaż jak się uprzeć można się jakoś wybronić). Wyjątkiem oczywiście jest ostatnia runda - wtedy nie licząc kart osobistości dających punkty za jednostki czy siłę militarną wojsko spokojnie można wysłać z królem.
- Wothan
- Posty: 525
- Rejestracja: 02 lis 2009, 10:11
- Lokalizacja: Mazury
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 16 times
Re: Sigismundus Augustus
1. Czy przejmując osobistość (czy to poprzez przekupstwo czy porwanie) wraz z dukatami to dukaty te przechodzą na na własność gracza czy pozostają na tej osobistości?
2. Czy graczem posiadającym inicjatywę jest gracz posiadający żeton "primus inter pares"?
2. Czy graczem posiadającym inicjatywę jest gracz posiadający żeton "primus inter pares"?
-
- Posty: 107
- Rejestracja: 01 gru 2011, 10:59
- Been thanked: 3 times
Re: Sigismundus Augustus
Ad.1 Dukaty nadal pozostają na osobistości jako "zabezpieczenie" w razie ewentualnego przekupstwa.
Ad.2 Dokładnie. Primus Inter Pares to żeton pierwszego gracza (czyli tego, który posiada inicjatywę).
Ad.2 Dokładnie. Primus Inter Pares to żeton pierwszego gracza (czyli tego, który posiada inicjatywę).
-
- Posty: 1042
- Rejestracja: 25 maja 2012, 11:27
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Sigismundus Augustus
Pytań parę od moich współgraczy (ja sam nie wiedziałem jak na nie odpowiedzieć )
1. Ktoś w poprzedniej turze przetrwonił całe złoto i zapomniał o opłaceniu wojska. Czy w następnej rundzie:
a) Może ta osoba atakować?
b) Czy ta osoba może być atakowana (oczywiście zakładamy, że nie użyje Fundacji Kościoła)
c) Jeżeli ta osoba może atakować lub może być atakowana, to jaki to ma sens? Nie ma ta osoba piechurów, husarów czy artylerii. Czy w tym przypadku z automatu wygrywa strona, która ma wojsko?
2. Na karty osobistości leżą pieniądze. Można je wziąć (np. do opłacenia wojska)? Czy jest to, że tak powiem "dochód" tej osobistości i pieniądze na niej leżą tylko jako zabezpieczenie przed przekupieniem.
3. Wybór urzędu senackiego w fazie dochodu daje coś poza dochodem? Współgracze stwierdzili, że trochę bez sensu, że np. Mareschalus curiae czy Cancellarius Regni Poloniae na stale dostaje się głosy lub można dodać żetony do dwóch krajów ościennych. Tłumaczyłem, że nie widzę wzmiankę instrukcji dlaczego miałoby być inaczej, a urzędy senackie graczom można ograniczać zabijając senatora.
4. Kolega miał z osobistości Mikołaja Gomółkę, Santiego Gucci i Jana Kochanowskiego. Zatem za Gomółkę dostawał 9 punktów, za Gucciego 9, a Kochanowskiego gdy był pierwszy na torze poparcia królewskiego 12. Czyli 30 punktów. Jakby sytuacja się utrzymywała przez 4 tury, to mógłby 2 razy przekroczyć tor punktacji. Co wtedy, jak to zaznaczyć? Wiem, że to sytuacja sporadyczna, bo nie dopuszczaliśmy by za Kochanowskiego dostawał 12 punktów (ale jako, że graliśmy na trzech osób, to i tak jako trzeci dostawał 6 punktów).
5. Jak skończą się karty polityki zagranicznej, to rozumiem, że faza polityki zagranicznej może być pominięta?
1. Ktoś w poprzedniej turze przetrwonił całe złoto i zapomniał o opłaceniu wojska. Czy w następnej rundzie:
a) Może ta osoba atakować?
b) Czy ta osoba może być atakowana (oczywiście zakładamy, że nie użyje Fundacji Kościoła)
c) Jeżeli ta osoba może atakować lub może być atakowana, to jaki to ma sens? Nie ma ta osoba piechurów, husarów czy artylerii. Czy w tym przypadku z automatu wygrywa strona, która ma wojsko?
2. Na karty osobistości leżą pieniądze. Można je wziąć (np. do opłacenia wojska)? Czy jest to, że tak powiem "dochód" tej osobistości i pieniądze na niej leżą tylko jako zabezpieczenie przed przekupieniem.
3. Wybór urzędu senackiego w fazie dochodu daje coś poza dochodem? Współgracze stwierdzili, że trochę bez sensu, że np. Mareschalus curiae czy Cancellarius Regni Poloniae na stale dostaje się głosy lub można dodać żetony do dwóch krajów ościennych. Tłumaczyłem, że nie widzę wzmiankę instrukcji dlaczego miałoby być inaczej, a urzędy senackie graczom można ograniczać zabijając senatora.
4. Kolega miał z osobistości Mikołaja Gomółkę, Santiego Gucci i Jana Kochanowskiego. Zatem za Gomółkę dostawał 9 punktów, za Gucciego 9, a Kochanowskiego gdy był pierwszy na torze poparcia królewskiego 12. Czyli 30 punktów. Jakby sytuacja się utrzymywała przez 4 tury, to mógłby 2 razy przekroczyć tor punktacji. Co wtedy, jak to zaznaczyć? Wiem, że to sytuacja sporadyczna, bo nie dopuszczaliśmy by za Kochanowskiego dostawał 12 punktów (ale jako, że graliśmy na trzech osób, to i tak jako trzeci dostawał 6 punktów).
5. Jak skończą się karty polityki zagranicznej, to rozumiem, że faza polityki zagranicznej może być pominięta?
-
- Posty: 107
- Rejestracja: 01 gru 2011, 10:59
- Been thanked: 3 times
Re: Sigismundus Augustus
Nie wiem czy wszystko zrozumiałem ale postaram się odpowiedzieć.
Ad.1 Nie ma znaczenia co się stało w poprzedniej rundzie. Gracz, który z jakiegoś powodu nie ma wojska:
a) może atakować - tylko nic mu to nie da;
b) może być atakowany
c)Wygrywa osoba, która ma wojsko
Ad.2 Pieniądze na karcie osobistości nie mogą być już używane. Leżą tam jako uposażenie naszej osobistości - czyli zabezpieczenie przed przekupstwem.
Ad.3 Dodatkowy dochód dobieramy tylko z jednego, wybranego z posiadanych urzędów. Pozostałe bonusy się kumulują i wchodzą w życie w odpowiednich fazach. Jedno z drugim nie ma wiele wspólnego.
Ad.4 Osobistości ze złotą wstęgą dają punkty na koniec gry - nie co rundę.
Ad.5 W jakim sensie skończą się? Jeżeli talia kart się kończy należy przetasować te odrzucone i stworzyć nową talię. Dodatkowo faza polityki zagranicznej nie może być pominięta, bo podczas niej przedstawiciel królewski wybiera punktujące państwo ościenne.
Ad.1 Nie ma znaczenia co się stało w poprzedniej rundzie. Gracz, który z jakiegoś powodu nie ma wojska:
a) może atakować - tylko nic mu to nie da;
b) może być atakowany
c)Wygrywa osoba, która ma wojsko
Ad.2 Pieniądze na karcie osobistości nie mogą być już używane. Leżą tam jako uposażenie naszej osobistości - czyli zabezpieczenie przed przekupstwem.
Ad.3 Dodatkowy dochód dobieramy tylko z jednego, wybranego z posiadanych urzędów. Pozostałe bonusy się kumulują i wchodzą w życie w odpowiednich fazach. Jedno z drugim nie ma wiele wspólnego.
Ad.4 Osobistości ze złotą wstęgą dają punkty na koniec gry - nie co rundę.
Ad.5 W jakim sensie skończą się? Jeżeli talia kart się kończy należy przetasować te odrzucone i stworzyć nową talię. Dodatkowo faza polityki zagranicznej nie może być pominięta, bo podczas niej przedstawiciel królewski wybiera punktujące państwo ościenne.
-
- Posty: 1042
- Rejestracja: 25 maja 2012, 11:27
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Sigismundus Augustus
Aha, skoro mnie te odpowiedzi z 4 i 5 pytania zaskoczyły, to wynika, że nie doczytaliśmy dobrze instrukcji
Do pytania pierwszego opisałem sytuacje poprzedniej rundy, aby dopowiedzieć jak stracił wojsko
W takim razie mam dodatkowe pytanie odnośnie walki:
Mam artylerię, husarię i piechura, zaś przeciwnik ma artylerię i husarię. Co się dzieje w fazie walki piechoty? Rzucamy obaj, czy tylko ja?
edit: jeszcze jedno na myśl się rzuciło. Jest możliwość odwrócenia kraju ościennego na stronę niepunktującą? Skoro jest pięć "Misji dyplomatycznych" oraz jeszcze namiestnik obraca, to teoretycznie w ciągu dwóch lub trzech tur wszystkie kraje mogą być punktujące (tak, wiem, że kolejny raz widziwiam i daję przykład do którego mało kto będzie chciał doprowadzić). Zatem jak będą wszystkie kraje punktowane, to przedstawiciel królewski ogranicza się tylko do rozstrzygania remisów?
Do pytania pierwszego opisałem sytuacje poprzedniej rundy, aby dopowiedzieć jak stracił wojsko
W takim razie mam dodatkowe pytanie odnośnie walki:
Mam artylerię, husarię i piechura, zaś przeciwnik ma artylerię i husarię. Co się dzieje w fazie walki piechoty? Rzucamy obaj, czy tylko ja?
edit: jeszcze jedno na myśl się rzuciło. Jest możliwość odwrócenia kraju ościennego na stronę niepunktującą? Skoro jest pięć "Misji dyplomatycznych" oraz jeszcze namiestnik obraca, to teoretycznie w ciągu dwóch lub trzech tur wszystkie kraje mogą być punktujące (tak, wiem, że kolejny raz widziwiam i daję przykład do którego mało kto będzie chciał doprowadzić). Zatem jak będą wszystkie kraje punktowane, to przedstawiciel królewski ogranicza się tylko do rozstrzygania remisów?
-
- Posty: 107
- Rejestracja: 01 gru 2011, 10:59
- Been thanked: 3 times
Re: Sigismundus Augustus
No tak to bywa z instrukcjami. Dla twórców zawsze wydają się oczywiste. Dla pewności sprawdziłem i te informacje faktycznie w instrukcji są.
Co do walki to jeżeli gracz nie ma danego rodzaju jednostek nie rzuca w danej fazie. Czyli w fazie piechoty w podanym przykładzie tylko Ty byś rzucał - chyba, że wcześniej ze względu na straty zdecydujesz się poświęcić piechotę. Z tego co pamiętam przykład w instrukcji przy walce dobraliśmy specjalnie tak aby wyjaśniał taką sytuację.
Co do krajów ościennych - można odwrócić je tylko na stronę punktującą. Nie ma możliwości powrotu do niepunktującej strony innego niż po rozegraniu punktacji danego kraju. Czyli po każdej rundzie żeton kraju, który punktował odwraca się na stronę niepunktującą. Sytuacja, w której przedstawiciel króla nie będzie miał nic do powiedzenia (w kwestii punktacji - nadal rozstrzyga remisy) ma miejsce w ostatniej rundzie (wszystkie kraje punktują) oraz w przypadku, w którym do gry wejdą w ciągu jednej rundy wszystkie karty misji dyplomatycznych (5 sztuk) - wtedy jest zmuszony wybrać ostatnie państw. Ale sytuacja zarówno statystycznie jak i co ważniejsze strategicznie nie powinna wystąpić.
Co do walki to jeżeli gracz nie ma danego rodzaju jednostek nie rzuca w danej fazie. Czyli w fazie piechoty w podanym przykładzie tylko Ty byś rzucał - chyba, że wcześniej ze względu na straty zdecydujesz się poświęcić piechotę. Z tego co pamiętam przykład w instrukcji przy walce dobraliśmy specjalnie tak aby wyjaśniał taką sytuację.
Co do krajów ościennych - można odwrócić je tylko na stronę punktującą. Nie ma możliwości powrotu do niepunktującej strony innego niż po rozegraniu punktacji danego kraju. Czyli po każdej rundzie żeton kraju, który punktował odwraca się na stronę niepunktującą. Sytuacja, w której przedstawiciel króla nie będzie miał nic do powiedzenia (w kwestii punktacji - nadal rozstrzyga remisy) ma miejsce w ostatniej rundzie (wszystkie kraje punktują) oraz w przypadku, w którym do gry wejdą w ciągu jednej rundy wszystkie karty misji dyplomatycznych (5 sztuk) - wtedy jest zmuszony wybrać ostatnie państw. Ale sytuacja zarówno statystycznie jak i co ważniejsze strategicznie nie powinna wystąpić.
-
- Posty: 1042
- Rejestracja: 25 maja 2012, 11:27
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Sigismundus Augustus
Czyli nasze błędy wynikały z nieznajomości instrukcji Dziękuję bardzo, przed następną rozgrywką przeczytam raz jeszcze (tym razem uważniej), by żadnych wątpliwości nie było. Jeszcze raz dziękuję.
- Wothan
- Posty: 525
- Rejestracja: 02 lis 2009, 10:11
- Lokalizacja: Mazury
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 16 times
Re: Sigismundus Augustus
Pytanko:
Czy na pospolite ruszenie muszą być wysłane także wojska graczy, którzy zdeklarowali się na wysłanie wojska na żądanie królewskie, ale nie wygrali w tym żądaniu?
Czy na pospolite ruszenie muszą być wysłane także wojska graczy, którzy zdeklarowali się na wysłanie wojska na żądanie królewskie, ale nie wygrali w tym żądaniu?
Re: Sigismundus Augustus
instrukcja pisze:Tak jak w poprzednich głosowaniach, wszelkie zasoby użyte na żądanie królewskie zostają odrzucone. Wyjątkiem jest wojsko – żetony wojska nie są odrzucane, a jedynie odwracane na nieaktywną (szarą) stronę. Oznacza to, że gracz nie będzie mógł korzystać z tej części swojej armii w przyszłej rundzie, nadal jednak będzie musiał ją utrzymywać (patrz: Utrzymanie wojska).
Re: Sigismundus Augustus
No tak, ale "wszelkie zasoby zostają odrzucone", a nie zasoby niektórych graczy zostają odrzucone.
Gracz nie może wykorzystać swojej armii, bo każdy gracz ma swoją własną, stąd zapewne liczba pojedyncza - ten fragment nie ogranicza wysyłania wojska, tylko mówi o szarej stronie żetonów.
Gracz nie może wykorzystać swojej armii, bo każdy gracz ma swoją własną, stąd zapewne liczba pojedyncza - ten fragment nie ogranicza wysyłania wojska, tylko mówi o szarej stronie żetonów.
Re: Sigismundus Augustus
Tak, muszą.Wothan pisze:Pytanko:
Czy na pospolite ruszenie muszą być wysłane także wojska graczy, którzy zdeklarowali się na wysłanie wojska na żądanie królewskie, ale nie wygrali w tym żądaniu?
Fluor dobrze odpowiada.
Re: Sigismundus Augustus
Kilka niejasności które pojawiły się w naszej rozgrywce:
1. Czy zakaz użycia akcji Wakanse w odniesieniu do tego samego urzędu odnosi się tylko różnych graczy czy również tego samego gracza (tzn czy może on dla zwiekszenia szans w głosowaniu dwukrotnie użyć akcji Wakanse do połozenia znacznika na tym samym urzędzie)?
2. Kiedy dostaje się korzyść z posiadania wiekszości znaczników w polu określonego państwa? W fazie punktacji (oczywiscie poza Szwecją która daje korzyść w fazie utrzymania)?
3. Czy korzyść z urzędu (lub posiadania znacznika na pieczeci Szwecji) w postaci niepłacenia kosztu utrzymania jednostki dotyczy a) tylko typu jednostki która jest narysowana, b) tej któa jest narysowana i tańszych (a więc jeśli jest symbol husarii to mozna użyć również do zmniejszenia kosztu piechoty jeśli nie ma się akurat husarii), c) dowolnej jednostki - również droższej niż narysowana
4. Czy zasada incompabilitas po przegłosowaniu obowiazuje do końca gry, czy tylko jednorazowo? Jesli do końca gry to czy gracz który ma już 2 urzędy może licytować kolejne i po wygraniu licytacji wybrać którzy odrzuca czy jest tu jakiś inny system?
5. Czy po porwaniu osobistości nadal na karcie osobistości pozostaje poprzednia suma pieniędzy, czy też dodaje się +1?
1. Czy zakaz użycia akcji Wakanse w odniesieniu do tego samego urzędu odnosi się tylko różnych graczy czy również tego samego gracza (tzn czy może on dla zwiekszenia szans w głosowaniu dwukrotnie użyć akcji Wakanse do połozenia znacznika na tym samym urzędzie)?
2. Kiedy dostaje się korzyść z posiadania wiekszości znaczników w polu określonego państwa? W fazie punktacji (oczywiscie poza Szwecją która daje korzyść w fazie utrzymania)?
3. Czy korzyść z urzędu (lub posiadania znacznika na pieczeci Szwecji) w postaci niepłacenia kosztu utrzymania jednostki dotyczy a) tylko typu jednostki która jest narysowana, b) tej któa jest narysowana i tańszych (a więc jeśli jest symbol husarii to mozna użyć również do zmniejszenia kosztu piechoty jeśli nie ma się akurat husarii), c) dowolnej jednostki - również droższej niż narysowana
4. Czy zasada incompabilitas po przegłosowaniu obowiazuje do końca gry, czy tylko jednorazowo? Jesli do końca gry to czy gracz który ma już 2 urzędy może licytować kolejne i po wygraniu licytacji wybrać którzy odrzuca czy jest tu jakiś inny system?
5. Czy po porwaniu osobistości nadal na karcie osobistości pozostaje poprzednia suma pieniędzy, czy też dodaje się +1?
Re: Sigismundus Augustus
1. Żaden gracz nie może położyć znacznika rodu na karcie urzędu, na której taki znacznik już się znajduje. Na karcie urzędu może znajdować się tylko jeden znacznik rodu.
2. Państwa ościenne rozliczane są w fazie punktacji (wtedy otrzymuje się punkty zwycięstwa), natomiast bonusy otrzymuje się w konkretnych fazach: w Szwecji w fazie utrzymania wojska, w Imperium Habsburskim, w W.K. Litewskim oraz w Chanacie Krymskim - w fazie dobierania kart, w Turcji w fazie dochodu, a w W.K. Moskiewskim w fazie punktacji.
3. Korzyść z urzędu dotyczy tylko tego typu jednostki, który jest narysowany.
4. Ta zasada jest jednorazowa, później, w kolejnych rundach gry, można mieć więcej niż dwa urzędy.
5. Po porwaniu zostaje ta sama liczba dukatów.
2. Państwa ościenne rozliczane są w fazie punktacji (wtedy otrzymuje się punkty zwycięstwa), natomiast bonusy otrzymuje się w konkretnych fazach: w Szwecji w fazie utrzymania wojska, w Imperium Habsburskim, w W.K. Litewskim oraz w Chanacie Krymskim - w fazie dobierania kart, w Turcji w fazie dochodu, a w W.K. Moskiewskim w fazie punktacji.
3. Korzyść z urzędu dotyczy tylko tego typu jednostki, który jest narysowany.
4. Ta zasada jest jednorazowa, później, w kolejnych rundach gry, można mieć więcej niż dwa urzędy.
5. Po porwaniu zostaje ta sama liczba dukatów.
Re: Sigismundus Augustus
Też mam kilka pytań:
1. Czemu na początku są do wyboru senatorowie 9-13 i 15, a nie 10-15?
2. Dobrze rozumiem, że gracz może odrzucając karty polityki zagranicznej dodać żetony rodu na dowolny ale tylko jeden kraj, a potem za klienta na polu poselstwo, też dowolny ale niekoniecznie ten na który dokładano wcześniej?
3. Żetony rodu pozostają na polach państw ościennych do czasu punktowania danego kraju (nawet kilka tur)?
4. Czemu Sigismundus tak bardzo różni się od prototypu? Przez brak opisów postaci, rodów, państw i wydarzeń gra jednak traci walor edukacyjny. Sam chętnie bym poczytał i odświeżył sobie wiadomości historyczne.
1. Czemu na początku są do wyboru senatorowie 9-13 i 15, a nie 10-15?
2. Dobrze rozumiem, że gracz może odrzucając karty polityki zagranicznej dodać żetony rodu na dowolny ale tylko jeden kraj, a potem za klienta na polu poselstwo, też dowolny ale niekoniecznie ten na który dokładano wcześniej?
3. Żetony rodu pozostają na polach państw ościennych do czasu punktowania danego kraju (nawet kilka tur)?
4. Czemu Sigismundus tak bardzo różni się od prototypu? Przez brak opisów postaci, rodów, państw i wydarzeń gra jednak traci walor edukacyjny. Sam chętnie bym poczytał i odświeżył sobie wiadomości historyczne.
Re: Sigismundus Augustus
Witam!
Po przeczytaniu instrukcji mam dwa pytania:
1. Odnośnie inicjatywy. Czy dobrze rozumiem, że wartość inicjatywy wydrukowana na kartach rodów obowiązuje do końca rozgrywki - jest stała, a przechodnia jest tylko pozycja pierwszego gracza(reszta zagrywa w kolejności inicjatywy z kart rodów)?
2. W instrukcji na str. 7, przy opisie pola nr 8 - agitacja sejmowa jako korzyść jest określone przesunięcie się na torze poparcia senackiego. Czy to błąd w druku?
Po przeczytaniu instrukcji mam dwa pytania:
1. Odnośnie inicjatywy. Czy dobrze rozumiem, że wartość inicjatywy wydrukowana na kartach rodów obowiązuje do końca rozgrywki - jest stała, a przechodnia jest tylko pozycja pierwszego gracza(reszta zagrywa w kolejności inicjatywy z kart rodów)?
2. W instrukcji na str. 7, przy opisie pola nr 8 - agitacja sejmowa jako korzyść jest określone przesunięcie się na torze poparcia senackiego. Czy to błąd w druku?
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
Re: Sigismundus Augustus
1. Inicjatywa wydrukowana na kartach służy tylko i wyłącznie do określenia gracza startowego. Potem znacznik przechodzi co rundę do gracza po lewej stronie. W czasie gry gracz posiadający inicjatywę, to gracz ze znacznikiem pierwszeństwa.
2. Raczej błąd. Powinno być na torze poparcia poselskiego, jak jest na karcie pomocy.
2. Raczej błąd. Powinno być na torze poparcia poselskiego, jak jest na karcie pomocy.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Sigismundus Augustus
1. Nadal nie jestem pewien czy poprawnie rozumiem pojęcie Inicjatywy.
Graczem rozpoczynającym działania w danej fazie gry jest ten, który ma żeton Primus inter Pares.
a - Następni są gracze w kolejności zasiadania?
b - Czy może wg numerów na kartach rodów? (co możnaby zrozumieć jako "zerowanie" numeru rodu z żetonem PiP )
c - Czy może jednak jest jakiś wyliczalny parametr Inicjatywa?
Jakoś nie mogę znaleźć w instrukcji klarownego przedstawienia tego istotnego zagadnienia.
2. Jaki jest sens/efekt zagrania karty Primus inter Pares (w fazie akcji specjalnych)?
Czy tylko/aż przejęcia pierwszeństwa w fazie Akcji?
Bo przecież na początku kolejnej rundy żeton musi zostać przekazany w lewo. Co oznacza zwykle zajęcie ostatniej pozycji w kolejnym etapie (jeśli w 1. pytaniu poprawna jest interpretacja a).
Czy może jednak ta karta/akcja daje poważniejsze skutki?
Graczem rozpoczynającym działania w danej fazie gry jest ten, który ma żeton Primus inter Pares.
a - Następni są gracze w kolejności zasiadania?
b - Czy może wg numerów na kartach rodów? (co możnaby zrozumieć jako "zerowanie" numeru rodu z żetonem PiP )
c - Czy może jednak jest jakiś wyliczalny parametr Inicjatywa?
Jakoś nie mogę znaleźć w instrukcji klarownego przedstawienia tego istotnego zagadnienia.
2. Jaki jest sens/efekt zagrania karty Primus inter Pares (w fazie akcji specjalnych)?
Czy tylko/aż przejęcia pierwszeństwa w fazie Akcji?
Bo przecież na początku kolejnej rundy żeton musi zostać przekazany w lewo. Co oznacza zwykle zajęcie ostatniej pozycji w kolejnym etapie (jeśli w 1. pytaniu poprawna jest interpretacja a).
Czy może jednak ta karta/akcja daje poważniejsze skutki?
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
Re: Sigismundus Augustus
Inicjatywe ma gracz, ktory posiada zeton Primus inter Pares.
Inicjatywa wydrukowana na kartach pozwala ustalic gracza rozpoczynajacego rozgrywke, wiecej do niczego jest niepotrzebna.
Zagranie tej karty w fazie akcji specjalnych powoduje to, ze zabierasz zeton i do konca tej tury czyli min. w fazie akcji wykonujesz ruchy pierwszy. Na poczatku nastepnej tury przekazujesz zeton w lewo.
Inicjatywa wydrukowana na kartach pozwala ustalic gracza rozpoczynajacego rozgrywke, wiecej do niczego jest niepotrzebna.
Zagranie tej karty w fazie akcji specjalnych powoduje to, ze zabierasz zeton i do konca tej tury czyli min. w fazie akcji wykonujesz ruchy pierwszy. Na poczatku nastepnej tury przekazujesz zeton w lewo.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Sigismundus Augustus
Pewnie tak trzeba to interpretować, ale dla mnie niejasne są określenia:adikom5777 pisze:Inicjatywa wydrukowana na kartach pozwala ustalic gracza rozpoczynajacego rozgrywke, wiecej do niczego jest niepotrzebna.
akcje specjalne
"W tej fazie każdy z graczy (w kolejności inicjatywy) może wykonać jedną akcję specjalną."
dobieranie kart
"każdy gracz zgodnie z inicjatywą dociąga jedną kartę polityki z dowolnej z trzech talii."
polityka zagraniczna
"W tej fazie każdy gracz może zgodnie z inicjatywą dołożyć swoje żetony rodu na jeden z krajów ościennych."
przedstawiciel szlachty
"W kolejności inicjatywy, gracze stawiają po jednym kliencie na wybranym polu planszy i wykonują akcję związaną z danym obszarem."
sejm
"Aby zyskać dodatkowe głosy, gracze mogą zgodnie z inicjatywą odrzucić wybraną liczbę kart polityki wewnętrznej, otrzymując 1 głos za każdą odrzuconą kartę."
Jak dla mnie to ta inicjatywa jeszcze się w grze pojawia.
I stąd moje oczekiwanie na głos P.T. Autora.
- Coen
- Posty: 2494
- Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
- Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
- Has thanked: 436 times
- Been thanked: 126 times
Re: Sigismundus Augustus
To ja jeszcze dwa proste pytania:
1. Upewniam się. Czy grając akcję Wakanse wybieram zupełnie dowolny (ale wolny) urząd, czyli np. w pierwszej rundzie może być to urząd oznaczony liczbą 1?
2. Faza akcji kończy się w momencie, w którym żaden z graczy nie ma już klientów. Hipotetyczne rozmyślanie a co w sytuacji kiedy np. mając ostatniego klienta mamy już zajęte wszystkie akcje, a nie mamy dukatów na dołożenie klienta na pole, na którym znajdują się inni klienci?
1. Upewniam się. Czy grając akcję Wakanse wybieram zupełnie dowolny (ale wolny) urząd, czyli np. w pierwszej rundzie może być to urząd oznaczony liczbą 1?
2. Faza akcji kończy się w momencie, w którym żaden z graczy nie ma już klientów. Hipotetyczne rozmyślanie a co w sytuacji kiedy np. mając ostatniego klienta mamy już zajęte wszystkie akcje, a nie mamy dukatów na dołożenie klienta na pole, na którym znajdują się inni klienci?
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴