Robinson Crusoe: AotCI - zasady
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Ok, czyli ilość pionków zależy od położenia kafla z krzyżem względem naszego obozu. Ale pomocnik powinien być brązowy?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
W scenariuszu nr 2 Piętaszek z pieskiem zrobili udaną eksplorację świątyni... Pierwsza wylosowana karta z symbolem potwora każe odrzucić 2 żetony determinacji. Rozumiem, że w tym przypadku chodzi o żetony, które posiada Piętaszek? I jeśli ich nie ma dostaje 2 rany?:>
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3241
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Na pewno? Bo w instrukcji jest napisane:
"jeśli efekt wydarzenia, przygody, akcji zagrożenia itp. sprawia, że gracze muszą odrzucić określone zasoby albo otrzymują ranę itp., nie dotyczy to Piętaszka".
Jest gdzieś to zweryfikowane? Bo osobiście nie wiem, jak interpretować zapis "gracze muszą odrzucić". Czy to znaczy, że gdy gracze jako grupa muszą coś odrzucić i wtedy Pietaszek jest wyłączony spod tego działania, czy w opisanej przez kolege sytuacji też?
"jeśli efekt wydarzenia, przygody, akcji zagrożenia itp. sprawia, że gracze muszą odrzucić określone zasoby albo otrzymują ranę itp., nie dotyczy to Piętaszka".
Jest gdzieś to zweryfikowane? Bo osobiście nie wiem, jak interpretować zapis "gracze muszą odrzucić". Czy to znaczy, że gdy gracze jako grupa muszą coś odrzucić i wtedy Pietaszek jest wyłączony spod tego działania, czy w opisanej przez kolege sytuacji też?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Ale nie wiem czy w tej konkretnej sytuacji nie obowiązuje nas zasada niespełnionych wymagań...? Jeśli chodzi o wydarzenia, przygody itp. to na pewno nie musiałby odrzucać żetonów determinacji.
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
A ja zawsze mam problem z interpretacją pojęcia "gracze". Bo przecież Piętaszek nie jest graczem. To w takim razie czy wszystkie rzeczy traktujące o graczach nie powinny go dotyczyć?
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3241
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Robinson Crusoe: AotCI
To jest kwestia sporna i mam nadzieję, że Portal ujednolici w końcu stanowisko.
- YuZ
- Posty: 328
- Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 23 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Karta tajemnic nie jest ani kartą wydarzenia, ani przygody ani akcją zagrożenia i poza tym determinacja nie jest zasobem (jedzeniem, drewnem, skórą) więc cytowana powyżej zasada nie ma w tym przypadku zastosowania. Tak więc skoro Piętaszek może zyskiwać determinację, może także i ją tracić.Veridiana pisze:Na pewno? Bo w instrukcji jest napisane:
"jeśli efekt wydarzenia, przygody, akcji zagrożenia itp. sprawia, że gracze muszą odrzucić określone zasoby albo otrzymują ranę itp., nie dotyczy to Piętaszka".
Jest gdzieś to zweryfikowane? Bo osobiście nie wiem, jak interpretować zapis "gracze muszą odrzucić". Czy to znaczy, że gdy gracze jako grupa muszą coś odrzucić i wtedy Pietaszek jest wyłączony spod tego działania, czy w opisanej przez kolege sytuacji też?
- dragon77
- Posty: 219
- Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Dzisiaj zagraliśmy w 3 osoby w 2 scenariusz - było genialnie, bo emocji mnóstwo i ostatecznie niby wybudowaliśmy 5 krzyż w 9 rundzie, ale....niestety zapomnieliśmy o zasadzie, która mówi, że jeśli na polu obozu jest mgła to nie mamy zasobów w fazie produkcji - no jakoś ze 3 rundy byliśmy we mgle, ale produkcję robiliśmy - biorąc pod uwagę, że wszyscy ledwo przeżyliśmy (każdy mógł dostać już tylko 1 ranę żeby przeżyć) to grając poprawnie po prostu umarlibyśmy z głodu
No ale teraz kilka pytań i wnioski po rozgrywce :
- czy jeśli "skrót" leży na kafelku z mgłą to w fazie produkcji przynosi nam jakikolwiek zasób czy nie ?
- rozumiem, że można robić "zbieranie surowców" z obszarów, na których jest mgła, z tym, że potrzebny jest dodatkowy ludek, tak ?
- jeśli podczas polowania mamy obniżyć poziom broni np. o 3, a mamy poziom równy 1 to po 2 rany otrzymują WSZYSCY czy ten kto poszedł na polowanie ?
- na jednym kafelku mogą jednocześnie leżeć mgła i żeton "- 1 ludek" ? Niby oznacza to to samo, ale same znaczniki są różne - oznaczałoby to w sumie "- 2 ludki" ?
- scenariusz jest wygrany w momencie wybudowania 5 krzyża w fazie akcji ? Czy trzeba jeszcze przeżyć fazę pogody i nocy ?
No i teraz wniosek:
Przy pewnym układzie scenariusz jest praktycznie nie do zrobienia - my grając w 3 osoby wylosowaliśmy Odkrywcę (który za 3 żetony determinacji może wziąć dwa żetony odkryć i zostawić jeden). Ale po za tym na pierwszych dwóch eksplorowanych kafelkach były totemy i nie były to wzgórza, przez co każde następne wzgórza pojawiały się z mgłą (bo obydwa takie kafelki mają totemy). Żeby zbudować "święty dzwon", który usuwa 3 dowolne znaczniki mgły, to potrzebne są odkryte wzgórza - czyli to się nam zapętla. Jedyna szansa to Odkywca i wybieranie żetonu odkrycia z dwóch wylosowanych - no i my na szczęście Odkrywcę mieliśmy, ale "ozdobny dzwon" (usuwający 2 znaczniki mgły - no właśnie po to żeby odkryć teren ze wzgórzami) był jako 3 żeton od końca !!!!!!!! Więc przez to całą wyspę pokryła mgła i czekaliśmy tylko na wylosowanie właśnie przez Odkrywcę "ozdobnego dzwonu", żeby cokolwiek ruszyło do przodu - jak go znaleźliśmy to szybko "święty dzwon" i udało się wygrać (ale z tym dużym błędem dotyczącym produkcji na kafelku z mgłą).
No ale gdyby grać bez Odkrywcy i jednym z dwóch pierwszych eksplorowanych kafelków nie byłyby wzgórza to praktycznie jest pozamiatane.
No chyba, że nie widzimy jakichś innych możliwości...
Za tydzień we trójkę walczymy jeszcze raz
No ale teraz kilka pytań i wnioski po rozgrywce :
- czy jeśli "skrót" leży na kafelku z mgłą to w fazie produkcji przynosi nam jakikolwiek zasób czy nie ?
- rozumiem, że można robić "zbieranie surowców" z obszarów, na których jest mgła, z tym, że potrzebny jest dodatkowy ludek, tak ?
- jeśli podczas polowania mamy obniżyć poziom broni np. o 3, a mamy poziom równy 1 to po 2 rany otrzymują WSZYSCY czy ten kto poszedł na polowanie ?
- na jednym kafelku mogą jednocześnie leżeć mgła i żeton "- 1 ludek" ? Niby oznacza to to samo, ale same znaczniki są różne - oznaczałoby to w sumie "- 2 ludki" ?
- scenariusz jest wygrany w momencie wybudowania 5 krzyża w fazie akcji ? Czy trzeba jeszcze przeżyć fazę pogody i nocy ?
No i teraz wniosek:
Przy pewnym układzie scenariusz jest praktycznie nie do zrobienia - my grając w 3 osoby wylosowaliśmy Odkrywcę (który za 3 żetony determinacji może wziąć dwa żetony odkryć i zostawić jeden). Ale po za tym na pierwszych dwóch eksplorowanych kafelkach były totemy i nie były to wzgórza, przez co każde następne wzgórza pojawiały się z mgłą (bo obydwa takie kafelki mają totemy). Żeby zbudować "święty dzwon", który usuwa 3 dowolne znaczniki mgły, to potrzebne są odkryte wzgórza - czyli to się nam zapętla. Jedyna szansa to Odkywca i wybieranie żetonu odkrycia z dwóch wylosowanych - no i my na szczęście Odkrywcę mieliśmy, ale "ozdobny dzwon" (usuwający 2 znaczniki mgły - no właśnie po to żeby odkryć teren ze wzgórzami) był jako 3 żeton od końca !!!!!!!! Więc przez to całą wyspę pokryła mgła i czekaliśmy tylko na wylosowanie właśnie przez Odkrywcę "ozdobnego dzwonu", żeby cokolwiek ruszyło do przodu - jak go znaleźliśmy to szybko "święty dzwon" i udało się wygrać (ale z tym dużym błędem dotyczącym produkcji na kafelku z mgłą).
No ale gdyby grać bez Odkrywcy i jednym z dwóch pierwszych eksplorowanych kafelków nie byłyby wzgórza to praktycznie jest pozamiatane.
No chyba, że nie widzimy jakichś innych możliwości...
Za tydzień we trójkę walczymy jeszcze raz
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Najpierw odpowiedzi
1. Szczerze mówiąc to nie wiem - brak surowców tyczy się kafelka. Żeton skrótu jest na innym kafelku. Jeśli i na tym kafelku jest mgła to nie otrzymacie z niego surowca. Jeśli nie ma mgły to ja bym chyba przydzielił sobie surowiec z tego skrótu.
2. Tak, potrzebny jest dodatkowy ludek.
3. Nie, ranę otrzymuję tylko ten kto poszedł na polowanie. Wszyscy otrzymują ranę, kiedy trzeba obniżyć poziom broni w wyniku wydarzenia.
4. Mogą. Mgła to mgła, a np. znacznik -1 dotyczy jakiegoś nieprzewidzianego wydarzenia, które dodatkowo utrudnia zbieranie zasobów z danego kafelka.
5. Wygrana automatyczna po wybudowaniu krzyża.
I moje spostrzeżenia co do wniosków.
Z Twojego opisu wynika, że znaczniki mgły kładliście wyłącznie na obszarach z kafelkami. Było już pisane nie raz, że znaczniki mgły można stawiać od wschodu (czyli najdalej od odkrywanych kafelków). Rzeczywiście mgła stawiana tylko na kafelkach znacząco podnosi poziom trudności. W następnej grze spróbujcie stawiać mgłę w sposób przedstawiony tutaj
1. Szczerze mówiąc to nie wiem - brak surowców tyczy się kafelka. Żeton skrótu jest na innym kafelku. Jeśli i na tym kafelku jest mgła to nie otrzymacie z niego surowca. Jeśli nie ma mgły to ja bym chyba przydzielił sobie surowiec z tego skrótu.
2. Tak, potrzebny jest dodatkowy ludek.
3. Nie, ranę otrzymuję tylko ten kto poszedł na polowanie. Wszyscy otrzymują ranę, kiedy trzeba obniżyć poziom broni w wyniku wydarzenia.
4. Mogą. Mgła to mgła, a np. znacznik -1 dotyczy jakiegoś nieprzewidzianego wydarzenia, które dodatkowo utrudnia zbieranie zasobów z danego kafelka.
5. Wygrana automatyczna po wybudowaniu krzyża.
I moje spostrzeżenia co do wniosków.
Z Twojego opisu wynika, że znaczniki mgły kładliście wyłącznie na obszarach z kafelkami. Było już pisane nie raz, że znaczniki mgły można stawiać od wschodu (czyli najdalej od odkrywanych kafelków). Rzeczywiście mgła stawiana tylko na kafelkach znacząco podnosi poziom trudności. W następnej grze spróbujcie stawiać mgłę w sposób przedstawiony tutaj
- dragon77
- Posty: 219
- Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Dzięki za odpowiedzi
Największa kicha z tym polowaniem, bo myślałem, że wszyscy rany dostajemy za obniżenie poziomu broni i w końcu się na nie nie zdecydowaliśmy... :/
Największa kicha z tym polowaniem, bo myślałem, że wszyscy rany dostajemy za obniżenie poziomu broni i w końcu się na nie nie zdecydowaliśmy... :/
No właśnie nie - czytałem o tym wcześniej i układaliśmy mgłę od wschodu (z powodu książki na kartach wydarzenia) no i po prostu na kafelkach z totemem (od 3 wzwyż). My szybko zrobiliśmy eksplorację i mieliśmy całą wyspę odkrytą Niestety jak pisałem niewiele to pomogło - gdybyśmy dobrze grali to przez tą mgłę byśmy umarli z głodu - no chyba, że polowanie, na które ostatecznie nie poszliśmyRuben$ pisze:
Z Twojego opisu wynika, że znaczniki mgły kładliście wyłącznie na obszarach z kafelkami. Było już pisane nie raz, że znaczniki mgły można stawiać od wschodu (czyli najdalej od odkrywanych kafelków). Rzeczywiście mgła stawiana tylko na kafelkach znacząco podnosi poziom trudności. W następnej grze spróbujcie stawiać mgłę w sposób przedstawiony tutaj
Re: Robinson Crusoe: AotCI
To rzeczywiście duży pech Nie ma co eksplorować od razu bo jak za dużo totemów wyjdzie od razu to jest kicha.
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Serio? Zawsze mi się wydawało, że rany z powodu różnicy poziomu broni i siły zwierza otrzymuje tylko polujący, ale gdy trzeba potem obniżyć broń, a się nie da to rany otrzymują wszyscy tak jak to jest z niespełnionymi wymogami...Ruben$ pisze:Najpierw odpowiedzi
3. Nie, ranę otrzymuję tylko ten kto poszedł na polowanie. Wszyscy otrzymują ranę, kiedy trzeba obniżyć poziom broni w wyniku wydarzenia.
Może mi pokazać z którego fragmentu instrukcji wnioskujesz że tak nie jest?
- Portal Games
- Posty: 1363
- Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 303 times
- Kontakt:
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Jeśli konkretny gracz walczy z Besią (np. podczas Polowania) - rany otrzymuje tylko ten gracz.Bea pisze:Serio? Zawsze mi się wydawało, że rany z powodu różnicy poziomu broni i siły zwierza otrzymuje tylko polujący, ale gdy trzeba potem obniżyć broń, a się nie da to rany otrzymują wszyscy tak jak to jest z niespełnionymi wymogami...Ruben$ pisze:Najpierw odpowiedzi
3. Nie, ranę otrzymuję tylko ten kto poszedł na polowanie. Wszyscy otrzymują ranę, kiedy trzeba obniżyć poziom broni w wyniku wydarzenia.
Może mi pokazać z którego fragmentu instrukcji wnioskujesz że tak nie jest?
Jeśli w innych przypadkach należy obniżyć poziom broni, a nie można - rany otrzymują wszyscy.
- Portal Games
- Posty: 1363
- Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 303 times
- Kontakt:
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Normalnie ciągniesz karty Tajemnic aż trafisz na skarb.Malash pisze:Nadal mam sporo pytań i wątpliwości nie wyjaśnionych w instrukcji i FAQ oraz dosłownie kilka, co do których chciałbym się tylko upewnić. Oto lista 22 pytań:
1. Niektóre karty wydarzeń czy tajemnic (np.”Dzikus”) mają napis „Pociągnij 1 Kartę Tajemnic i rozpatrz [skarb]”.
Robimy to na normalnych zasadach kart tajemnic (dociągamy dopóki nie trafi się 1 skarb), czy też ciągniemy tylko 1 kartę i jeśli jest to skarb – zachowujemy go?
Nie dotyczy to godzenia się i może być wykonane w tej samej turze.Malash pisze:2. Wydarzenie „Kłótnia”: „w tej rundzie żadna Akcja nie może być wykonywana przez [pionki] dwóch różnych graczy”
- Czy dotyczy to również godzenia się na tej karcie? Można się pogodzić od razu czy dopiero w następnej turze?
- Czy piętaszek jest tu traktowany jako gracz i nie może z nikim współpracować w tej turze?
Można traktować Piętaszka jako gracza na potrzeby tej karty.
Skoro pojawia się wybór, to decyzja należy do graczy czy wybiorą Dach czy Palisadę.Malash pisze:3. Niektóre karty, np. karta przygody budowy „Pośpiech/Co nagle to po diable”, mają karę
„-1 [dach] lub [palisada]” Czy nie mając palisady, ale posiadając dach możemy wybrać uszkodzenie palisady i otrzymać wszyscy po 1 ranie, czy też zasada „jeśli masz to musisz zapłacić” każe nam wybrać dach?
Stworzenie przedmiotu wymaga odwrócenia jego karty na drugą stroną, a skoro jej nie ma na planszy, to nie da się tego wykonać, więc można wybierać tylko z tych jeszcze dostępnych na planszy.Malash pisze:4. Jedna z kart Przygody Eksploracji(zniszczona chatka) pozwala stworzyć od razu jeden z przedmiotów: lina, nóż, lek i cośtam. Kilka tur wcześniej jakieś wydarzenie kazało nam usunąć 3 pomysły z planszy. Był wśród nich nóż. Możemy go otrzymać z efektu karty czy do dyspozycji mamy tylko przedmioty, które leżą na planszy?
Jeśli gracz ma rozpatrzeć Noc poza Obozem, to przenoszenie obozu niczego nie zmienia.Malash pisze:5. Ktoś w wyniku przygody spędza noc poza obozem.
W nocy - po rozpatrzeniu jedzenia, ale przed sprawdzeniem "spania pod gołym niebem" - gracze mogą przenieść swoje schronienie na kafel na którym nieszczęśnik utknął. Czy wtedy nadal śpi pod gołym niebem, czy też zyskał schronienie? Czy jego zasoby trafiają do zasobów drużyny od razy(bo drużyna go "znalazła"), czy jednak nadal dopiero na początku następnej tury gry?
Dotyczy to tylko Przedmiotów (karta nie wspomina nic o Przedmiotach Startowych czy Skarbach) i tylko tych, które gracze mają wytworzone w momencie rozpatrywania tej karty.Malash pisze:6. Karta Wydarzenia „Kataklizm/Naprawa Narzędzi”:
„Połóżcie wszystkie Przedmioty na polu Bieżących Surowców. Są one niedostępne w tej rundzie...”
Dotyczy to na pewno przedmiotów wytworzonych z pomysłów.
Czy dotyczy to również przedmiotów startowych?
Czy dotyczy to skarbów z talii tajemnic?
Czy dotyczy to przedmiotów które w tej turze wytworzymy?
Nie, karta nie mówi o Przedmiotach Startowych czy Skarbach.Malash pisze:7. Negatywny efekt tej samej karty: „Odrzućcie 1 Przedmiot oraz anulujcie jego Efekt Dodatkowy (o ile to możliwe)” Czy można odrzucić przedmiot startowy lub skarb z talii tajemnic?
Tak, jeśli jakaś Postać nie bierze udziału w grze, to jej Przedmiot jest w puli, z której się losuje.Malash pisze:8. Do losowania 5 przedmiotów na początku gry używamy również przedmiotów „klasowych” postaci, które nie biorą udziału w danej partii, prawda?
Zgodnie z tym, co jest napisane na karcie - Koc/Piec chroni przed chmurą deszczową.Malash pisze:9. Skoro (nawiązując do udzielonej komuś odpowiedzi, nt. kocy/pieca) koce/piec chronią nas przed zimową chmurą zarówno jako przed zimnem, jak również ich wkładem w sumę opadów, to:
Czy jeśli pogoda w tej kolejce to 1 deszczowa chmura to możemy się przed nią uchronić (jej wkładem w sumę opadów) za pomocą owego pieca?
Będąc poza Obozem można korzystać tylko z tego, co ewentualnie zdobyło się podczas akcji, więc Suchary zostały w Obozie, a Kucharz może zrobić sobie jedzenie dla siebie (poza Obozem) lub dostępne dla wszystkich (w Obozie).Malash pisze:10. Przedmiot startowy „Suchary” – czy można je odpalić gdy spędza się noc poza obozem?
Czy kucharz może wytworzyć dla siebie jedzenie gdy spędza noc poza obozem?
A czy może je wytworzyć dla innej postaci, która spędza noc poza obozem?
Nie można. Raz na walkę.Malash pisze:11. Skarb z Talii Tajemnic „Szabla pirata”:
Czy można ją odpalać wielokrotnie by ranić się np. 3 razy i dostać +9 do poziomu broni w czasie jednego starcia?
Można zdjąć tylko znacznik, czyli plastikową kosteczkę.Malash pisze:12. Talia tajemnic „Amulet ochronny”:
Za jego pomocą można zdjąć z planszy dowolny znacznik. Czy dotyczy to również znaczników związanych ze scenariuszami,
np [-1 pionek] przy eksploracji, który występuje w scenariuszu 4tym?
Tak. Nie ma tu znaczenia, na jaki kafel się przenosimy.Malash pisze:13. Mamy obóz na kaflu z naturalnym schronieniem. Wybudowaliśmy poziom dachu. Przenosimy się w nocy na inny kafel, który również posiada naturalne schronienie. Czy dach się niszczy?
Jeśli Postać otrzymała Rany, które ją zabiły, to nie można jej już uleczyć. Trzeba było go leczyć przed Akcją.Malash pisze:14. Czy skoro umiejętności postaci można używać w każdym momencie, to:
Czy Kucharz może uleczyć Żołnierza, który walczy z gorylem i jego życie w walce schodzi do zera? Po odkryciu karty bestii jest czas na odpalenie np. „Furii” Żołnierza, czy przedmiotów. Czy więc kucharz może nagle wyczarować miskę zupe z drugiego końca wyspy żołnierzowi i uratować dzień?
Tak.Malash pisze:15. Czy wytworzony od początku scenariusza 4ego nóż daje nam na starcie poziom broni 1?
Z wyjątkiem kafla z samym Wulkanem, możemy kłaść pył na dowolnym obszarze lub kafelku.Malash pisze:16. Czy pył wulkaniczny można kłaść na:
- polu samego wulkanu?
- zniszczonych kafelkach wyspy, na których nie ma jeszcze pyłu?
- nieodkrytych jeszcze obszarach wyspy?
(Na karcie scenariusza napisane jest, że należy kostki pyłu "położyć na dowolnych kafelkach/obszarach")
Jest to wyraźnie napisane na karcie scenariusza - skóry traktujemy jak drewno przy budowie Schronienia, Dachu i Palisady.Malash pisze:17. Skóry w 4-tym scenariuszu traktujemy jako drewno:
a) tylko i wyłącznie przy budowie Schronienia, Dachu i Palisady,
b) przy każdej budowie wykorzystującej drewno?
(wg scenariusza odp. A, ale wolałbym wiedzieć czy nie jest to niedomówienie)
Odkrywanie kafelków i eksloracja świątyń - w dowolnej kolejności, ale szalupę trzeba zbudować na koniec.Malash pisze:18. Czy przedmiot „Szalupa” w scenariuszu 4 musi zostać stworzona dopiero PO dokonaniu eksploracji kafli i świątyń, czy można ją zbudować np. w 4tej turze a grę ukończyć poprzez eksplorację ostatniej świątyni?
Nie, gracze nie mają żadnej korzyści z tego kafelka - ani żetonu odkryć, ani odkrytego terenu.Malash pisze:19. Czy odkrycie kafla Miasta Kanibali, w 5-tym scenariuszu daje znalezisko i odkrywa teraz wzgórz?
Jeśli nie, to czy teren wzgórz staje się dostępny gdy zbudujemy z kafli terenu połączenie między naszym obozem a kaflem miasta kanibali?
W tym wypadku nie ma wyboru - należy postępować zgodnie z podaną kolejnością.Malash pisze:20. W efekcie Ataku kanibali w scenariuszu piątym mamy do wyboru 3 opcje:
- przenieść obóz/schronienie na sąsiedni kafel
- stracić schronienie
- otrzymać po 2 rany
Czy jeśli nie mamy schronienia możemy wybrać opcję „strać schronienie i otrzymać po 1 ranie za niespełnienie wymagań, czy jest to opcja niedostępna, ponieważ istnieją możliwości „przenieś obóz” albo „otrzymaj dwie rany”?
(Rozwiązanie tej sytuacji nawiązuje do mojego pytania nr 3 – czy posiadając inną dostępną opcję możemy wybrać niedostępną i otrzymać rany za niespełnienie wymagań)
Cecha Pijaczyny działa, kiedy to on wykonuje Akcję 2 pionkami, a nie kiedy jest wsparciem.Malash pisze:21. Czy kiedy "Pijaczyna" wysyła swoje dwa pionki na jedną akcję, ale tylko jako wsparcie dla innego gracza (gdy są jakieś utrudnienia, typu eksploracja w 4-tym scenariuszu) to:
a) gracz wspierany przez pijaczynę ma pociągnąć kartę przygody niezależnie od tego czy ją wyrzucił na kostce,
b) sam pijaczyna musi to zrobić mimo że jest tylko wsparciem w wykonywaniu akcji,
c) ta karna cecha w ogóle nie działa?
Tak, jest to wyjątek.Malash pisze:22. Czy cecha byczka „Na początku gry +1 [palisada]” jest wyjątkiem od reguł posiadania palisady tylko w wypadku posiadania schronienia.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Scenariusz 3 "Jenny...", efekt książeczki - sztorm czyli palisada -1, póki nie mamy palisady dostajemy rany, ale czy możemy wybudować palisadę przed wybudowaniem schronienia ? i czy jak w żetonie odkryc wylosujemy "+1 palisada" to mimo braku schronienia można podnieść poziom ?
- YuZ
- Posty: 328
- Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 23 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Nie można. Aby podnieść poziom palisady trzeba mieć wybudowane schronienie lub posiadać obóz na kaflu z naturalnym schronieniem.Lubel pisze:Scenariusz 3 "Jenny...", efekt książeczki - sztorm czyli palisada -1, póki nie mamy palisady dostajemy rany, ale czy możemy wybudować palisadę przed wybudowaniem schronienia ? i czy jak w żetonie odkryc wylosujemy "+1 palisada" to mimo braku schronienia można podnieść poziom ?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
czyli grałem z małym błędem, bo żetonem miałem palisade na poziomie 1. No nic na szczęście i tak nie udało mi się wygrać, więc na pewno nie zaważyło to znacząco na wynikYuZ pisze:Nie można. Aby podnieść poziom palisady trzeba mieć wybudowane schronienie lub posiadać obóz na kaflu z naturalnym schronieniem.Lubel pisze:Scenariusz 3 "Jenny...", efekt książeczki - sztorm czyli palisada -1, póki nie mamy palisady dostajemy rany, ale czy możemy wybudować palisadę przed wybudowaniem schronienia ? i czy jak w żetonie odkryc wylosujemy "+1 palisada" to mimo braku schronienia można podnieść poziom ?
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Czy jest więcej takich wyjątków? Np jeśli wyciągniemy jakąś kartę, żeton lub skarb który daje możliwość podniesienia palisady?Wydawnictwo Portal pisze:Tak, jest to wyjątek.Malash pisze:22. Czy cecha byczka „Na początku gry +1 [palisada]” jest wyjątkiem od reguł posiadania palisady tylko w wypadku posiadania schronienia.
- dragon77
- Posty: 219
- Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
A czy możemy zatrzymać żeton "+1 palisada" do momentu zbudowania/znalezienia schronienia i wtedy go użyć podnosząc palisadę o 1 ?YuZ pisze:Nie można. Aby podnieść poziom palisady trzeba mieć wybudowane schronienie lub posiadać obóz na kaflu z naturalnym schronieniem.Lubel pisze:Scenariusz 3 "Jenny...", efekt książeczki - sztorm czyli palisada -1, póki nie mamy palisady dostajemy rany, ale czy możemy wybudować palisadę przed wybudowaniem schronienia ? i czy jak w żetonie odkryc wylosujemy "+1 palisada" to mimo braku schronienia można podnieść poziom ?
- YuZ
- Posty: 328
- Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 23 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Oczywiście. Jedynie żeton z jedzeniem trzeba odrzucić po fazie nocy (jedzenie gnije).dragon77 pisze:A czy możemy zatrzymać żeton "+1 palisada" do momentu zbudowania/znalezienia schronienia i wtedy go użyć podnosząc palisadę o 1 ?
- dragon77
- Posty: 219
- Rejestracja: 08 wrz 2005, 12:20
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Mam jeszcze pytanie dotyczące skarbów :
1) po eksploracji losuję żeton odkrycia ze skarbem - kiedy mogę ten skarb wziąć ? Od razu czy po zakończeniu fazy akcji ? Czy jeśli od razu to czy odkryty skarb trafia do przyszłych surowców czy jest dostępny natychmiast ?
2) Idę eksplorować świątynię w 2 scenariuszu (totem nr 1) - wyciągam jedną bestię i trzy skarby, ale w kolejności skarb 1, skarb 2, skarb 3 i bestia - czy (nawiązując do 1 pytania) mogę wykorzystać te skarby w walce z bestią ? (no jeśli się da oczywiście)
3) Jeśli chodzi o dobieranie skarbów po za fazą akcji to rozumiem, że odkrywam je od razu i natychmiast mogę je wykorzystać, tak ?
Aha i jeszcze jedno - gdzieś to kiedyś czytałem, ale nie mogę już tego znaleźć
Czy możliwa jest taka sytuacja w fazie akcji - przykładowo 2 scenariusz i chcę zbudować krzyż (2 drewna):
- mam Cieślę i 1 żeton determinacji
- mam 1 drewno
Pierwszym ludkiem idę robić zagrożenie, z którego na 100% dostanę żeton determinacji - czyli po tej akcji będę miał je dwa
Drugim ludkiem idę zbudować krzyż, którego koszt wynosi 2 drewna, a ja mam tylko 1 drewno - No ale Cieśla za 2 żetony determinacji może wybudować cokolwiek płacąc o 1 drewno mniej czyli tenże krzyż może zrobić za właśnie 1 drewno.
Sytuacja, że będę mógł zrobić krzyż z 1 drewna jest w 100% pewna, ale z drugiej strony planując fazę akcji Cieśla nie ma wymaganych do tej umiejętności 2 żetonów determinacji. Czy więc można tak zrobić czy nie ?
1) po eksploracji losuję żeton odkrycia ze skarbem - kiedy mogę ten skarb wziąć ? Od razu czy po zakończeniu fazy akcji ? Czy jeśli od razu to czy odkryty skarb trafia do przyszłych surowców czy jest dostępny natychmiast ?
2) Idę eksplorować świątynię w 2 scenariuszu (totem nr 1) - wyciągam jedną bestię i trzy skarby, ale w kolejności skarb 1, skarb 2, skarb 3 i bestia - czy (nawiązując do 1 pytania) mogę wykorzystać te skarby w walce z bestią ? (no jeśli się da oczywiście)
3) Jeśli chodzi o dobieranie skarbów po za fazą akcji to rozumiem, że odkrywam je od razu i natychmiast mogę je wykorzystać, tak ?
Aha i jeszcze jedno - gdzieś to kiedyś czytałem, ale nie mogę już tego znaleźć
Czy możliwa jest taka sytuacja w fazie akcji - przykładowo 2 scenariusz i chcę zbudować krzyż (2 drewna):
- mam Cieślę i 1 żeton determinacji
- mam 1 drewno
Pierwszym ludkiem idę robić zagrożenie, z którego na 100% dostanę żeton determinacji - czyli po tej akcji będę miał je dwa
Drugim ludkiem idę zbudować krzyż, którego koszt wynosi 2 drewna, a ja mam tylko 1 drewno - No ale Cieśla za 2 żetony determinacji może wybudować cokolwiek płacąc o 1 drewno mniej czyli tenże krzyż może zrobić za właśnie 1 drewno.
Sytuacja, że będę mógł zrobić krzyż z 1 drewna jest w 100% pewna, ale z drugiej strony planując fazę akcji Cieśla nie ma wymaganych do tej umiejętności 2 żetonów determinacji. Czy więc można tak zrobić czy nie ?
-
- Posty: 1042
- Rejestracja: 25 maja 2012, 11:27
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Robinson Crusoe: AotCI
po pierwsze: aby wykonać akcję, musisz już posiadać coś w fazie planowania. Po drugie: Żeton determinacji, który uzyskał cieśla jest jako przyszłe zasoby.Czy możliwa jest taka sytuacja w fazie akcji - przykładowo 2 scenariusz i chcę zbudować krzyż (2 drewna):
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
A mnie się wydaje, że żetony determinacji są dostępne od zaraz. Jedynie nie można ich użyć do przerzucenia wyniku kostki podczas tego samego rzutu co się je dostało.powermilk pisze:po pierwsze: aby wykonać akcję, musisz już posiadać coś w fazie planowania. Po drugie: Żeton determinacji, który uzyskał cieśla jest jako przyszłe zasoby.Czy możliwa jest taka sytuacja w fazie akcji - przykładowo 2 scenariusz i chcę zbudować krzyż (2 drewna):
Ale fakt, jest zasada, że podczas fazy planowania trzeba mieć wszystkie dostępne surowce. No ale jak się zamierza skorzystać z umiejętności cieśli, to się chyba planuje o 1 mniej.