Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry.
Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry.
Zakładam ten temat aby zaspokoić własną ciekawość. Stworzenie własnej dobrej gry to masa własnego wolnego czasu. Czasu na: wymyślenie założeń, stworzenie prototypu, znalezienie i namówienie do gry testerów, testy, poprawienie kolejnej wersji prototypu, szukanie wydawcy, nakładanie poprawek które chciałby wydawca, testowanie tych poprawek, negocjowanie umowy, angażowanie się w proces promocji. Po wydaniu istnieje też ryzyko, że gra spotka się z krytyką, z którą projektant będzie musiał się użerać i fizycznie i psychicznie. Często może się okazać, że pomimo najszczerszych chęci prototyp jest do kitu. Dobrze jak sam projektant to zauważy na którymś z etapów gry, gorzej gdy zweryfikuje to rzeczywistość – np. nieodpowiadające na maile wydawnictwa, albo odpowiadające, że projekt im się nie podoba. Wówczas u takiej osoby może narastać poczucie straconego czasu. Co powoduje ludźmi, że chce im się tworzyć gry? No nie jest to chyba przewidywany zarobek w granicach 2 % za grę? Czyżby chęć zdobycia prestiżu wśród znajomych i rodziny? Potrzeba samorealizacji i zapisania się chociażby w drobny sposób w historii świata? Zbytek wolnego czasu? Hobby? Co o tym sądzicie?
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Zapewne zaczyna się od hobby w większości przypadków. Ludzie robią wiele rzeczy, które nie przynoszą pieniędzy a "marnują" sporo czasu. Człowiek ma coś w sobie co go pcha do projektowania, bo jest to bardzo satysfakcjonujące zajęcie niezależnie od kalibru projektowanej rzeczy. Do tego grając w gry planszowe, dużo osób wpada na swoje pomysły - coś co mi by się podobało, w co sam chciałbym zagrać, czego jeszcze nie było - stąd już tylko krok do domowego klejenia prototypu, a jak już się coś stworzy i jest dobre, dlaczego nie spróbować coś z tym zrobić?
Tak sobie to wyobrażam, sam mam w szufladzie kilka prototypów i co jakiś czas mam ochotę zrobić z nimi coś więcej.
Tak sobie to wyobrażam, sam mam w szufladzie kilka prototypów i co jakiś czas mam ochotę zrobić z nimi coś więcej.
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Witam i pozdrawiam, gdyż jest to mój pierwszy post na forum:) Ja postanowiłem zaprojektować grę i wysłać ją na konkurs do Galakty z dwóch prostych powodów. Po pierwsze nigdy nie dawało mi spokoju, to że każdy mój projekt lądował w szafie, a po drugie wolę grać w stworzone przez siebie gry.
- Curiosity
- Administrator
- Posty: 8801
- Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 2707 times
- Been thanked: 2394 times
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
No to chyba nie grasz za wiele (póki co)? ;>Nalilou pisze:po drugie wolę grać w stworzone przez siebie gry.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
- Brylantino
- Posty: 1385
- Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
- Lokalizacja: Kraków
- Been thanked: 192 times
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Głównie hobby Zawsze miałem "ciekawe" pomysły co do różnych projektów gier PC itp. ale z racji całkowitego braku wiedzy w tym zakresie, nie byłem w stanie ich nawet zacząć, stąd od czasu, kiedy zacząłem się bawić planszówkami pomyślałem: kurcze... a dlaczego nie przelać tego na planszę? I tak się zaczęło. To naprawdę fajna zabawa, ale wymaga tony cierpliwości i ciągłego motywowania się do działania (co niestety nie zawsze się udaje).
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Trochę tych gier jest/było:) Wszystko lądowało w szafie lub w koszu po paru grach. Pisząc o swoich grach mam na mysli ich prototypy, którymi grałem tylko w gronie swoich znajomych.
- lacki2000
- Posty: 4091
- Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 299 times
- Been thanked: 176 times
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Powodów jest wiele, np.:
wymyślam coś czego jeszcze nie było i może się spodobać innym,
wymyślam coś co mi się podoba i może innym też,
wymyślam coś co może być lepsze od istniejących podobnych gier,
wymyśla się coś samoczynnie, wierci mi w głowie, że warto przetestować, temat nawet pasuje, ludziom się pewnie spodoba. No, stary, rób mnie!
Generalnie osobnicy z genem twórczości (artyści, rzemieślnicy, koła gospodyń wiejskich) czasem tworzą z samego popędu tworzenia.
wymyślam coś czego jeszcze nie było i może się spodobać innym,
wymyślam coś co mi się podoba i może innym też,
wymyślam coś co może być lepsze od istniejących podobnych gier,
wymyśla się coś samoczynnie, wierci mi w głowie, że warto przetestować, temat nawet pasuje, ludziom się pewnie spodoba. No, stary, rób mnie!
Generalnie osobnicy z genem twórczości (artyści, rzemieślnicy, koła gospodyń wiejskich) czasem tworzą z samego popędu tworzenia.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
- MichalStajszczak
- Posty: 9478
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Jeżeli nakład jest duży, to nawet te 2% może dać niezłą kwotę.Ouragan pisze: No nie jest to chyba przewidywany zarobek w granicach 2 % za grę?
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
O jakim nakładzie mówisz? 10 tys egzemplarzy? Takie nakłady osiągają jedynie na prawdę hity hitów. No zawsze można mieć nadzieję, że jest się wyjątkowym i to właśnie mój prototyp jest hitem hitów. Dlatego wydaje mi się, że chyba tylko wielcy optymiści jako na powód tworzenia wskażą zarobek.MichalStajszczak pisze:Jeżeli nakład jest duży, to nawet te 2% może dać niezłą kwotę.Ouragan pisze: No nie jest to chyba przewidywany zarobek w granicach 2 % za grę?
- rastula
- Posty: 10023
- Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 1277 times
- Been thanked: 1309 times
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
nie mierzmy wszystkiego miarą naszego karłowatego ryneczku...
ale fakt, zawodowych designerów nie ma aż tak wielu - częściej jest to dodatkowe zajęcie wynikające w hobby bądź zawodu ( matematyk, pedagog)
ale fakt, zawodowych designerów nie ma aż tak wielu - częściej jest to dodatkowe zajęcie wynikające w hobby bądź zawodu ( matematyk, pedagog)
- MichalStajszczak
- Posty: 9478
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Bez przesady. Nie wiem, czy grę Rancho można uznać za "hita hitów", a 10 tys. sprzedało się w trzy miesiące.Ouragan pisze:O jakim nakładzie mówisz? 10 tys egzemplarzy? Takie nakłady osiągają jedynie na prawdę hity hitów.
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
No tak gry dla dzieci to moze byc faktycznie inna inszość. Może z punktu finansowego jak tworzyć to właśnie gry dla dzieci?MichalStajszczak pisze:Bez przesady. Nie wiem, czy grę Rancho można uznać za "hita hitów", a 10 tys. sprzedało się w trzy miesiące.Ouragan pisze:O jakim nakładzie mówisz? 10 tys egzemplarzy? Takie nakłady osiągają jedynie na prawdę hity hitów.
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Autorze tematu, pytasz pasjonatów po co Tworzą swoje gry.
Spytaj np.kogoś kto gra w domu na gitarze i próbuje komponować swoje utwory- nie zostanie gwiazdą,jego dzieło może się nie nadawać
do publikacji dla szerszego grona- ale co z tego, robi coś co sprawia mu przyjemność i daje satysfakcje-nawet gdyby miał grać tylko dla 5 znajomych,wkładał w to swoje pieniądze i nie miał szans na ich zwrot.Pasja to pasja-nie istotne czy się finansowo zwraca
Spytaj np.kogoś kto gra w domu na gitarze i próbuje komponować swoje utwory- nie zostanie gwiazdą,jego dzieło może się nie nadawać
do publikacji dla szerszego grona- ale co z tego, robi coś co sprawia mu przyjemność i daje satysfakcje-nawet gdyby miał grać tylko dla 5 znajomych,wkładał w to swoje pieniądze i nie miał szans na ich zwrot.Pasja to pasja-nie istotne czy się finansowo zwraca
Początkujący weteran
-
- Posty: 410
- Rejestracja: 16 paź 2008, 12:05
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Myślę, że to po prostu megalomania. Myślimy że jesteśmy tacy zajebiści, że jak
wydamy naszą grę to świat padnie do naszych stóp i będzie błagał byśmy nim
rządzili. Do tego 2% z miliona to lekko ponad miliard co daje nam czołową 10-tkę
wśród najbogatszych Polaków. Potem przestajemy być megalomanami, zamiast gier
robimy dzieci i przygoda się kończy. Przy najmniej na jakiś czas
wydamy naszą grę to świat padnie do naszych stóp i będzie błagał byśmy nim
rządzili. Do tego 2% z miliona to lekko ponad miliard co daje nam czołową 10-tkę
wśród najbogatszych Polaków. Potem przestajemy być megalomanami, zamiast gier
robimy dzieci i przygoda się kończy. Przy najmniej na jakiś czas
- lacki2000
- Posty: 4091
- Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 299 times
- Been thanked: 176 times
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Trochę się pogubiłem bo wychodzi 50tys. zł za grę. Chyba, że chodziło o biliona zamiast miliona...Dominusmaris pisze:Do tego 2% z miliona to lekko ponad miliard co daje nam czołową 10-tkę
wśród najbogatszych Polaków.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
- Brylantino
- Posty: 1385
- Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
- Lokalizacja: Kraków
- Been thanked: 192 times
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
A mi się wydaje, że chodziło o mocny sarkazmlacki2000 pisze:Trochę się pogubiłem bo wychodzi 50tys. zł za grę. Chyba, że chodziło o biliona zamiast miliona...Dominusmaris pisze:Do tego 2% z miliona to lekko ponad miliard co daje nam czołową 10-tkę
wśród najbogatszych Polaków.
- yosz
- Posty: 6359
- Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 194 times
- Been thanked: 490 times
- Kontakt:
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Samo wyszło
A tak serio to zawsze tak miałem, że angażując się w jakieś hobby robię coś dla innych: a to system ligowy dla graczy go, prelekcje w ramach grupy .net w Warszawie, recenzje zacząłem pisać i nagrywać z tego samego powodu. Z Magnum Sal to był zbieg okoliczności i szczęście, że spotkałem Filipposa z jego zacięciem i uporem. Parę protosów wpadło poza tym do szuflady. U mnie jest to chyba tworzenie dla samej radości tworzenia - a jak się uda coś wydać to jeszcze lepiej. Chociaż raczej projektuje się z myślą / marzeniem ze się uda wydać. Jeżeli ktoś to robi żeby zarobić kupę kasy to raczej daleko nie zajdzie
Teraz korci mnie pomysł na inny projekt związany z forum, ale najwcześniej się za to zabiorę latem - zobaczymy co z tego wyjdzie.
A tak serio to zawsze tak miałem, że angażując się w jakieś hobby robię coś dla innych: a to system ligowy dla graczy go, prelekcje w ramach grupy .net w Warszawie, recenzje zacząłem pisać i nagrywać z tego samego powodu. Z Magnum Sal to był zbieg okoliczności i szczęście, że spotkałem Filipposa z jego zacięciem i uporem. Parę protosów wpadło poza tym do szuflady. U mnie jest to chyba tworzenie dla samej radości tworzenia - a jak się uda coś wydać to jeszcze lepiej. Chociaż raczej projektuje się z myślą / marzeniem ze się uda wydać. Jeżeli ktoś to robi żeby zarobić kupę kasy to raczej daleko nie zajdzie
Teraz korci mnie pomysł na inny projekt związany z forum, ale najwcześniej się za to zabiorę latem - zobaczymy co z tego wyjdzie.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 417 times
- Kontakt:
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Część ludzi ma potrzebę tworzenia, a z osobowością twórczą ciężko wygrać Niektórzy to realizują coś pisząc, inni obmyślając gry (a po kilku piwach do tej drugiej grupy wpada pewnie większość planszomaniaków). Więc to z przymusu jest robione, a nie z chęci
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
- Curiosity
- Administrator
- Posty: 8801
- Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 2707 times
- Been thanked: 2394 times
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Nie dość, że odpowiedź na temat, to jeszcze "przypadkiem" się pochwaliłeśyosz pisze:Samo wyszło
A tak serio to zawsze tak miałem, że angażując się w jakieś hobby robię coś dla innych: a to system ligowy dla graczy go, prelekcje w ramach grupy .net w Warszawie, recenzje zacząłem pisać i nagrywać z tego samego powodu. Z Magnum Sal to był zbieg okoliczności i szczęście, że spotkałem Filipposa z jego zacięciem i uporem. Parę protosów wpadło poza tym do szuflady. U mnie jest to chyba tworzenie dla samej radości tworzenia - a jak się uda coś wydać to jeszcze lepiej. Chociaż raczej projektuje się z myślą / marzeniem ze się uda wydać. Jeżeli ktoś to robi żeby zarobić kupę kasy to raczej daleko nie zajdzie
Teraz korci mnie pomysł na inny projekt związany z forum, ale najwcześniej się za to zabiorę latem - zobaczymy co z tego wyjdzie.
Mistrz ;D
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
-
- Posty: 68
- Rejestracja: 21 sty 2013, 10:21
- Lokalizacja: Siemianowice Śl.
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Ja pierwsze gry zacząłem robić bodaj na początku lat 90-tych. Powód był w zasadzie banalny - nie było takich gier. Pamiętam że często były to próby przenoszenia gier z C64 na planszę. Osobnym typem gier jakie masowo robiłem to gry przygodowe w zeszytach. Nie wiem jak taki typ gry nazwać, ale polegało to na tym, że każda kartka miała swój numer, jakąś ilustrację, opis i możliwe wyjścia z odnośnikiem do następnej strony.
A co moim zdaniem pcha do robienia gier? Chęć tworzenia czegoś, co innym się może spodobać i co spotka się z wyrazami podziwu. W gruncie rzeczy chodzi więc o zwykłą próżność. Pomijam tu oczywiście profesjonalistów, którzy robią to dla zarobku.
A co moim zdaniem pcha do robienia gier? Chęć tworzenia czegoś, co innym się może spodobać i co spotka się z wyrazami podziwu. W gruncie rzeczy chodzi więc o zwykłą próżność. Pomijam tu oczywiście profesjonalistów, którzy robią to dla zarobku.
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Ale samych osób które czy to amatorsko czy bardziej profesjonalnie coś tam projektują jak widać po ilości wejść na ten temat nie ma zbyt wiele. Ciekawe jaki jest to odsetek wśród graczy gier planszowych...
- MichalStajszczak
- Posty: 9478
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Gry paragrafowe - w Polsce najbardziej znaną grą tego typu był Dreszczfidelpatcha pisze:Osobnym typem gier jakie masowo robiłem to gry przygodowe w zeszytach. Nie wiem jak taki typ gry nazwać, ale polegało to na tym, że każda kartka miała swój numer, jakąś ilustrację, opis i możliwe wyjścia z odnośnikiem do następnej strony.
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Niestety nie dla wszystkich. Ja już mam rodzinę, dzieci, ale potrzeba projektowania gier wcale mi nie mija. Czasami naprawdę wolałbym zająć się czymś innym, zwłaszcza, że w moim środowisku gry planszowe uważane są za hobby dość infantylne, nie mówiąc już o ich wymyślaniu. Teraz też pracuję nad całkowicie niszowym projektem i właściwie robię to w tajemnicy. Kiedy jednak w głowę wejdzie jakiś pomysł nie potrafię przestać o nim myśleć. Oczywiście robię to bez żadnej nadziei na publikację, myślę, że nawet gdyby ktoś chciał coś wydać, to byłoby fajnie, ale jako autor nie miałbym chęci uczestniczyć w całej tej promocji. Kiedyś gdy w "Fantastyce"były organizowane konkursy literackie bodajże Maciej Parowski, zapewne w złudnej nadziei obronienia się przed zalewem grafomańskich tekstów, napisał do młodych twórców:" Jeśli nie musisz pisać to nie pisz". Otóż właśnie chodzi o to, że niektórzy muszą.Dominusmaris pisze: robimy dzieci i przygoda się kończy. Przy najmniej na jakiś czas
- Jan Madejski
- Posty: 736
- Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 61 times
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
O właśnie Potrzeba samorealizacji (wg Maslowa) albo tworzenia (wg Max-Neefa czy Murraya) należą do fundamentalnych potrzeb człowieka - chociaż niekoniecznie priorytetowych. Niektórzy mają tę potrzebę słabszą, inni silniejszą - jeśli u kogoś z dużą potrzebą tworzenia, zainteresowania i umiejętności podążą akurat w kierunku gier, to efekt jest łatwy do przewidzeniakwiatosz pisze:Część ludzi ma potrzebę tworzenia, a z osobowością twórczą ciężko wygrać Niektórzy to realizują coś pisząc, inni obmyślając gry (a po kilku piwach do tej drugiej grupy wpada pewnie większość planszomaniaków). Więc to z przymusu jest robione, a nie z chęci
Osobiście uwielbiam tworzyć różne rzeczy, a wśród nich gry planszowe - od wczesnego dzieciństwa bardziej interesowało mnie robienie sobie "zabawek", niż bawienie się nimi. Od niedawna próbuję też znaleźć wydawców dla niektórych projektów, bo jak się ma trzydziechę na karku, to dobrze jest: 1) pochwalić się znajomym, że coś mojego mogą znaleźć w sklepie i wszystkie wycinanki i testy nie były tylko "śmiesznym hobby", 2) dostać gratyfikację finansową, która chociaż pokryje koszty materiałów wykorzystanych na prototypy (oczywiście, nowe prototypy, a nie te już wykonane ).
Inna sprawa, że poza tworzeniem gier bardzo lubię też testować prototypy - niekoniecznie tylko swoje. Wyszukiwanie luk, destrukcyjnych strategii, znajdowanie łat na nie oraz optymalizowanie przejrzystości projektu i płynności gry są równie przyjemne, jak granie w wydaną grę. Tak więc czas poświęcony na testowanie i deweloperkę nie jest dla mnie w żadnym wypadku zmarnowany, niezależnie od sukcesów wydawniczych, bo to rozrywka jak każda inna.
- poooq
- Posty: 1242
- Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
- Lokalizacja: Warszawa Wesoła
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 61 times
Re: Powody dla których ludzie zwani projektantami tworzą gry
Mam całe pudło rozmaitych elementów z wcześniejszych, niedziałających prototypów i nie mam serca się ich pozbyć, więc cierpliwie składam je w nowe układy, które niestety też nie działają jak bym sobie tego życzył. Drugi powód jest taki że lubię robić prototypy i mam wdzięczną pomoc do zmieniania je w śmieci, co samo w sobie też jest dobrą zabawą. Trzeci to chyba obsesyjna potrzeba wymyślania rozmaitych historyjek i bajek co można połączyć z dwiema poprzednimi.
Całe szczęście że dzieci wychodzą mi lepiej niż gry.Dominusmaris pisze:robimy dzieci i przygoda się kończy. Przy najmniej na jakiś czas
Po co piać, gdy można grać?
Odkrycie roku 2019: nie każdego interesuje moje zdanie.
Odkrycie roku 2019: nie każdego interesuje moje zdanie.