![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Carcassonne - pytania i wątpliwości
Re: Carcassonne
Witam. Podepne się po temat
Od niedawna mam tą gre . Nie do konca rozumiem zasady budowania .Otóż jezeli buduje np miasto, stawiam w jednej lini kafelek , to wiadomo,ze jak postawie w tej samej lini drugi,to nikt tam nie moze polozyc pionka.Jednak jak jest dostawiany do tego miasta 3 kafelek to ,czy przeciwnik moze postawic pionek, wedlug zasadu,ze nie styka sie bezposrednio bokiem z kafelkiem na ktorym stoi moj pionek,lecz dzieli nas pusty kafel? ( tak do tej pory gram). Czy tez nie moze , ani on , ani ja stawiac rycerza, poniewaz zamek uznaje sie za zajety ? Czy jedyna dopouszczalna forma ,,rywalizacji,, o teren( czy zamku , czy drogi ) jest sytaucja kiedy ktos zaczyna budowac swoj osobny obiekt i jakims sposobem ,polaczy sie on z obiektem przeciwnika? Dzieki za odpowiedz
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Carcassonne
Jeszcze zapytam o dodatek ,,rzeka II,,. Jak rozumiem sluży on jedynie do oddzielania ląk??( nie mam bowiem dodatkow ,typu karczma itp). Jesli przez rzeke przebiega droga to budujemy i punktujemy normalnie?? Czyli na zaznaczonej drodze stawiamy pionek i nikt inny, nie może juz postawić swojego?Czy może ten po drugiej stronie rzeki ma prawo postawić swoj pionek??
Re: Carcassonne
Jeśli droga przebiega przez rzekę (mostem) to liczy się normalnie, a nie jest podzielona.
Re: Carcassonne
![Obrazek](http://img850.imageshack.us/img850/3367/snapshot201303253.jpg)
Uploaded with ImageShack.us Czy dobrze rozumiem,ze taka sytuacja jak na zdjeciu jest prawidlowa. Mamy bowiem dwa kafle, na kazdym fragment zamku,ale teoretycznie sa to na razie dwa osobne zamki. Przy odpowiednim budowaniu albo sie polaczą i wowczas mamy 2 rycerzy w zamku,albo powstana 2 osobne zamki. Czy tez zle interpretuje instrukcje. Z góry dziekuje za odpowiedz.
Re: Carcassonne
Taka sytuacja jest jak najbardziej zgodna z regułami. Na podobnych zasadach mogą połączyć się niezależne drogi lub łąki.
- lacki2000
- Posty: 4091
- Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 299 times
- Been thanked: 177 times
Re: Carcassonne
Sytuacja nie jest do końca prawidłowa bo zielony wyraźnie jedną nogą staje na stole próbując w ten sposób przejąć kontrolę nad całą powierzchnią gry. A żółty jest wyraźnie pijany więc nawet sam siebie nie potrafi kontrolować a co dopiero miasto. (jak widać ta gra jest bardzo fabularna)wiola33 pisze:Czy dobrze rozumiem,ze taka sytuacja jak na zdjeciu jest prawidlowa. Mamy bowiem dwa kafle, na kazdym fragment zamku,ale teoretycznie sa to na razie dwa osobne zamki. Przy odpowiednim budowaniu albo sie polaczą i wowczas mamy 2 rycerzy w zamku,albo powstana 2 osobne zamki. Czy tez zle interpretuje instrukcje. Z góry dziekuje za odpowiedz.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne
Ha ha ha:) Nie ma kafla startowego, bo to tylko do zdjecia. A chłopaki jeszcze zaspane , (a nie pijane) bo ich rano z pudla wytargałam i kazalam stac na bacznośc:)
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
- lacki2000
- Posty: 4091
- Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 299 times
- Been thanked: 177 times
Re: Carcassonne
Aha czyli byli na kacu - to prawie to samowiola33 pisze:Ha ha ha:) Nie ma kafla startowego, bo to tylko do zdjecia. A chłopaki jeszcze zaspane , (a nie pijane) bo ich rano z pudla wytargałam i kazalam stac na bacznośc:)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
A żeby za bardzo nie offtopować to wątpię by w Carcassonne dało się grać w aktywnym wulkanie z wiadrem na głowie. Jeśli ktoś sprawdzał to niechaj rozwieje me wątpliwości.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
- charlie
- Posty: 1001
- Rejestracja: 14 wrz 2011, 13:05
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 54 times
Re: Carcassonne
1. Tak. Tzn jeśli przez "zamknięcie promem" masz na myśli dołożenie kafla z wodą i postawienie promu tak, żeby nie dotykał Twojej drogi, to kolejny gracz może dołożyć się do tego samego kafla, przestawić prom, połączyć się z wcześniej Twoją drogą i zdobyć za nią punkty. To jest właśnie całe piękno promówautoexec pisze:Witam,
Wracając jeszcze na chwilkę do promów, bo nie wiem czy dobrze to interpretuje...
1.
jeśli mamy długą drogę z karczmą (punkty x2) którą uda nam się zamknąć promem- to następny gracz który dołączy się do klocka z promem z wolnej strony automatycznie podłącza się do zamkniętej przed chwilą trasy (otwierając ją promem)- czy tak? jeśli tak się składa, że gracz ma klocek z końcem drogi to w jednym ruchu od razu kasuje punkty za całą trasę (która notabene została przed chwilą 'rozliczona')?
grałem tak wczoraj i przy końcu takiej trasy uzbierało się kilka klocków z promami i co chwila ktoś się dołączał i kasował tą samą trasę po 20 parę punktów- trochę to było przegięte....
2.
Mam jeszcze jedną wątpliwość: załóżmy że mamy drogę z jednej strony otwartą a z drugiej dołączonym promem i na drodze stoi budowniczy, to dołączając się do klocka z promem i przestawiając prom w taki sposób że dołączony klocek powiększa drogę z budowniczym to zyskujemy następny ruch prawda?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2. Na logikę tak i tak właśnie bym zagrała, ale nie miałam takiego problemu, u nas budowniczy na drogach zdarza się bardzo rzadko.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Carcassonne
Dzięki Dora,
Hehe no właśnie nie mam jeszcze określonej jakiejś 'optymalnej-lub-chociaż-zawsze-wygrywającej' strategii na carcassonne, ale generalnie dużo łatwiej stracić budowniczego (w sensie że zostanie zablokowanym) jak się go postawi w mieście niż w na drodze (drogę bez porównania łatwiej zamknąć). Jeżeli połączysz ten fakt z tym że długa droga+karczma + promy dają suma sumarum więcej punktów niż duże miasto z katedrą to budowniczy na Twoich drogach może stać się częstym gościem![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hehe no właśnie nie mam jeszcze określonej jakiejś 'optymalnej-lub-chociaż-zawsze-wygrywającej' strategii na carcassonne, ale generalnie dużo łatwiej stracić budowniczego (w sensie że zostanie zablokowanym) jak się go postawi w mieście niż w na drodze (drogę bez porównania łatwiej zamknąć). Jeżeli połączysz ten fakt z tym że długa droga+karczma + promy dają suma sumarum więcej punktów niż duże miasto z katedrą to budowniczy na Twoich drogach może stać się częstym gościem
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Carcassonne
A tak w ogóle to chętni bym podyskutował o strategii w Carcassonne,
załóżmy zestaw: podstawa+kupcy i budowniczowie+karczmy i katedry+złoto+promy (moim zdaniem najlepszy zestaw z bigboxa 4 (a takowy mam)) - taki dobór dodatków wydaje mi się dosyć zbalansowany i w miarę nie losowy
gra: 1 vs 1
rozegrałem ze 20 gier w Carcassone w tym 10 w tym zestawie i moje przemyślenia są następujące:
1. budować małe miasta i szybko je zamykać
-to daje stosunkowo dużo punktow i nie blokuje ludzików
2. nie budować dużych miast
- budowanie dużych miast powoduje że inwestujemy klocki w 'projekty' o które będzie walka - lepiej budować dla siebie niż nie wiadomo dla kogo czy w projekt wspólny
- dodatkowo blokuje nam ludziki, o duże miasta jest często walka czyli angażujemy ludziki, jeśli projekt gdzie mamy dużego ludzika
i budowniczego zostanie zablokowany to mamy przegraną grę (no chyba że przeciwnik też umoczył w tym projekcie swoją brygadę)
3. przejmować/dołączać się do dużych struktury przeciwnika kiedy przeciwnik nie ma w nim za dużych sił
- wiadomo jest duża kasa do zgarnięcia- dobrze jest ją zgarnąć w sytuacji kiedy projekt jest bliski ukończenia
- jeśli przeciwnik ma duże miasto i ma w nim budowniczego (lub dużo ludzików) to przejąć takie miasto jest trudno lepiej wtedy... punkt 4
4. blokować duże struktury gdzie przeciwnik zgromadził duże siły
- budujemy teren dookoła brakujących klocków wymuszając konkretny (oczywiście mało prawdopodobny) kształt klocków zamykających
5. budujemy planszę w taki sposób, żeby mieć porozpoczynane różne struktury
- chodzi o to żeby każdy klocek który wylosujemy nam pasował, tzn mamy i zaczęte miasta, i zaczęte drogi, nie chcemy sytuacji że losujemy klocek i nie mamy co z nim zrobić
6. nie budować klasztorów
- no niestety klasztory są z tymi dodatkami zupełnie niezbalansowane, za łatwo zablokować sobie ludzika , może gdyby klasztory były za 18p a nie za 9p to opłacało by się to dużo częściej.
7. budować przewagę w surowcach
- jest jakiś taki mechanizm że trudniej kogoś gonić w surowcach niż samemu je zebrać po raz pierwszy (coś na zasadzie "przeciwnik ma 3 beczki to po co mam zamykać zamek z dwoma beczkami, i tak będe w tyle i tak więc postawie ten klocek gdzie indziej")
8. nie stracić płynności w ludzikach
- sytuacja kiedy nie mamy ludzików i nie możemy zdobyć tzw 'szybkich czterech' nie może się wydarzyć.
9. Utrzymywać przewagę w ludzikach
-posiadanie więcej ludzików niż przeciwnik daje mega dużą przewagę, jeśli mamy przewagę np 2 ludzików (np 5 do 3 wolnych) to najlepiej sprowokować walkę o dużą strukturę żeby przeciwnik był zmuszony inwestować swoją armię i doprowadzić do sytuacji 3 do 1 wolnych ludzików
10. blokować ludziki przeciwnika, najlepiej dużego i budowniczego
- to też oczywiste, jeśli np zablokujemy przeciwnikowi dużego to możemy dużo agresywniej grać (bez porównania łatwiej przejmować/lub bronić własne struktury)
11. nie dać sobie zablokować ludzika w szczególności budowniczego i dużego![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- umieszczać kluczowych ludzików w strukturach łatwych do zamknięcia i trudnych do zablokowania
zapraszam do dyskusji
załóżmy zestaw: podstawa+kupcy i budowniczowie+karczmy i katedry+złoto+promy (moim zdaniem najlepszy zestaw z bigboxa 4 (a takowy mam)) - taki dobór dodatków wydaje mi się dosyć zbalansowany i w miarę nie losowy
gra: 1 vs 1
rozegrałem ze 20 gier w Carcassone w tym 10 w tym zestawie i moje przemyślenia są następujące:
1. budować małe miasta i szybko je zamykać
-to daje stosunkowo dużo punktow i nie blokuje ludzików
2. nie budować dużych miast
- budowanie dużych miast powoduje że inwestujemy klocki w 'projekty' o które będzie walka - lepiej budować dla siebie niż nie wiadomo dla kogo czy w projekt wspólny
- dodatkowo blokuje nam ludziki, o duże miasta jest często walka czyli angażujemy ludziki, jeśli projekt gdzie mamy dużego ludzika
i budowniczego zostanie zablokowany to mamy przegraną grę (no chyba że przeciwnik też umoczył w tym projekcie swoją brygadę)
3. przejmować/dołączać się do dużych struktury przeciwnika kiedy przeciwnik nie ma w nim za dużych sił
- wiadomo jest duża kasa do zgarnięcia- dobrze jest ją zgarnąć w sytuacji kiedy projekt jest bliski ukończenia
- jeśli przeciwnik ma duże miasto i ma w nim budowniczego (lub dużo ludzików) to przejąć takie miasto jest trudno lepiej wtedy... punkt 4
4. blokować duże struktury gdzie przeciwnik zgromadził duże siły
- budujemy teren dookoła brakujących klocków wymuszając konkretny (oczywiście mało prawdopodobny) kształt klocków zamykających
5. budujemy planszę w taki sposób, żeby mieć porozpoczynane różne struktury
- chodzi o to żeby każdy klocek który wylosujemy nam pasował, tzn mamy i zaczęte miasta, i zaczęte drogi, nie chcemy sytuacji że losujemy klocek i nie mamy co z nim zrobić
6. nie budować klasztorów
- no niestety klasztory są z tymi dodatkami zupełnie niezbalansowane, za łatwo zablokować sobie ludzika , może gdyby klasztory były za 18p a nie za 9p to opłacało by się to dużo częściej.
7. budować przewagę w surowcach
- jest jakiś taki mechanizm że trudniej kogoś gonić w surowcach niż samemu je zebrać po raz pierwszy (coś na zasadzie "przeciwnik ma 3 beczki to po co mam zamykać zamek z dwoma beczkami, i tak będe w tyle i tak więc postawie ten klocek gdzie indziej")
8. nie stracić płynności w ludzikach
- sytuacja kiedy nie mamy ludzików i nie możemy zdobyć tzw 'szybkich czterech' nie może się wydarzyć.
9. Utrzymywać przewagę w ludzikach
-posiadanie więcej ludzików niż przeciwnik daje mega dużą przewagę, jeśli mamy przewagę np 2 ludzików (np 5 do 3 wolnych) to najlepiej sprowokować walkę o dużą strukturę żeby przeciwnik był zmuszony inwestować swoją armię i doprowadzić do sytuacji 3 do 1 wolnych ludzików
10. blokować ludziki przeciwnika, najlepiej dużego i budowniczego
- to też oczywiste, jeśli np zablokujemy przeciwnikowi dużego to możemy dużo agresywniej grać (bez porównania łatwiej przejmować/lub bronić własne struktury)
11. nie dać sobie zablokować ludzika w szczególności budowniczego i dużego
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- umieszczać kluczowych ludzików w strukturach łatwych do zamknięcia i trudnych do zablokowania
zapraszam do dyskusji
Re: Carcassonne
Cześć, to mój pierwszy post na tym forum ;]
Mam kilka wątpliwości co do niektórych sytuacji. W niektórych dodatkach instrukcja nie jest zbyt szczegółowa, więc proszę o wasze opinie co do rozwiązania poniższych sytuacji:
Po pierwsze, czy można dołożyć płytkę z opactwem pod koniec gry, gdy już wyczerpały się zwykłe płytki?
Po drugie, czy można w jednym ruchu, zakańczając miasto lub drogę z wozem, przesunąć wóz na inną budowlę i jeszcze dostawić na płytce poddanego lub inną figurkę, np. Budowniczego, Świnię, Stodołę, Księżniczkę itp.?
Po trzecie, czy można po zamknięciu miasta z wozem przemieścić wóz do miasta przechodzącego przez właśnie zamknięte mostem?
Po czwarte, czy zliczając punkty za miasto za pomocą depesz liczy się za każdą płytkę po 1 pkt, tak jak na koniec gry, czy raczej po 2 pkt, jak za zamknięte miasto? I tak samo, jeśli jest w mieście katedra (lub przy drodze karczma), czy miasto jest warte 0 pkt przy depeszach, czy też liczymy punkty normalnie?
I jeszcze po piąte, czy można dostawić wróżkę na płytkę z rycerzem, zakańczając dane miasto i od razu biorąc 3 punkty za tą właśnie wróżkę?
Mam kilka wątpliwości co do niektórych sytuacji. W niektórych dodatkach instrukcja nie jest zbyt szczegółowa, więc proszę o wasze opinie co do rozwiązania poniższych sytuacji:
Po pierwsze, czy można dołożyć płytkę z opactwem pod koniec gry, gdy już wyczerpały się zwykłe płytki?
Po drugie, czy można w jednym ruchu, zakańczając miasto lub drogę z wozem, przesunąć wóz na inną budowlę i jeszcze dostawić na płytce poddanego lub inną figurkę, np. Budowniczego, Świnię, Stodołę, Księżniczkę itp.?
Po trzecie, czy można po zamknięciu miasta z wozem przemieścić wóz do miasta przechodzącego przez właśnie zamknięte mostem?
Po czwarte, czy zliczając punkty za miasto za pomocą depesz liczy się za każdą płytkę po 1 pkt, tak jak na koniec gry, czy raczej po 2 pkt, jak za zamknięte miasto? I tak samo, jeśli jest w mieście katedra (lub przy drodze karczma), czy miasto jest warte 0 pkt przy depeszach, czy też liczymy punkty normalnie?
I jeszcze po piąte, czy można dostawić wróżkę na płytkę z rycerzem, zakańczając dane miasto i od razu biorąc 3 punkty za tą właśnie wróżkę?
CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw
Witam, razem z moja koleżanką zaczęłyśmy grać w podstawową wersję Carcassonne. (Dopiero zaczynamy, ale instrukcje dokładnie przestudiowałyśmy
) Na początku grałyśmy z wiekszą ilością graczy, a potem tylko we dwie. Ja, jako pierwsza położyłam na samym początku gospodarza ( chłopa) na wolnym polu. Po dalszej grze okazało się, że praktycznie cała plansza pól jest zajęta przeze mnie, a koleżanka nie może postawić swojego pionka jako chłopa, bo w każdym wypadku, prędzej czy później to gospodartwo będzie w zasięgu mojego pionka.
Zamieściłam sytuacje i bardzo proszę o pomoc w zinterpretowaniu i zrozumieniu jej![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Z góry dziękujemy za pomoc![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Link do zdj : https://www.facebook.com/media/set/?set ... 291&type=3
lub
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 1029_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 1029_n.jpg
Opis sytuacji wg mnie :
Kolory na planszy oznaczają obszary gospodarstw przed dołożeniem dwóch płytek (w ciągu dwóch tur). Płytki te, oznaczone są numerem 1 i 2. Po dołożeniu płytki nr 1 obszar niebieski jakby "zlewa" się z czerwonym ? Czy to oznacza, że gracze w jakiś sposób mają ten teren podzielić między sobą ? Jeszcze trudniejsza wg mnie sytuacja pojawia się kiedy dokładamy płytkę z nr 2. Wtedy dochodzi gracz zielony i jego gospodarstwo. Jak mam rozwiązać tę sytuację ? W instrukcji pojawiają się niejasności, a powiedziane jest że tylko drogi, miasta i krawędź planszy mogą ograniczać gospodarstwa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Zamieściłam sytuacje i bardzo proszę o pomoc w zinterpretowaniu i zrozumieniu jej
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Z góry dziękujemy za pomoc
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Link do zdj : https://www.facebook.com/media/set/?set ... 291&type=3
lub
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 1029_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 1029_n.jpg
Opis sytuacji wg mnie :
Kolory na planszy oznaczają obszary gospodarstw przed dołożeniem dwóch płytek (w ciągu dwóch tur). Płytki te, oznaczone są numerem 1 i 2. Po dołożeniu płytki nr 1 obszar niebieski jakby "zlewa" się z czerwonym ? Czy to oznacza, że gracze w jakiś sposób mają ten teren podzielić między sobą ? Jeszcze trudniejsza wg mnie sytuacja pojawia się kiedy dokładamy płytkę z nr 2. Wtedy dochodzi gracz zielony i jego gospodarstwo. Jak mam rozwiązać tę sytuację ? W instrukcji pojawiają się niejasności, a powiedziane jest że tylko drogi, miasta i krawędź planszy mogą ograniczać gospodarstwa.
- Cin
- Posty: 822
- Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
- Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 31 times
Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw
Nie do końca rozumiem pytanie. Pola, które się połączyły, tworzą jedno pole. Należy ono do gracza, który ma tam więcej pionków. W Waszym przypadku po dołożeniu kafli 1 i 2 na nowym dużym polu jest remis pomiędzy graczami czerwonym, niebieskim i zielonym, więc każdy z nich będzie dostawał punkty za to pole. Cała sztuka teraz w tym, jak dołożyć do tego pola swojego drugiego pionka i przejąć kontrolę samotnie.
edit: pola=gospodarstwa
edit: pola=gospodarstwa
Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw
Wydaje mi się, że rozumiem. Ale jeszcze dla pewności zapytam, bo dopiero zaczynam swoją przygodę z Carcassonne
: Jeśli na osobnej, nie połączonej z dużym gospodarstwem płytce położę ludzika (nie wiem jak one się profesjonalnie nazywają), dajmy na to niebieskiego, a na planszy takowy ma już swoje gospodarstwo, ale dzieli je z ludzikiem czerwonym i zielonym,a te dwa gospodarstwa gracza niebieskiego się połączą, wtedy on dostanie punkty za całe gospodarstwo ? A gracz zielony i czerwony obejdą się smakiem ?
Ale trochę dziwne jest, że gracz, który ma małe gospodarstwo, połączy się z drugim graczem - posiadaczem wielkiego pola i dostanie tyle samo punktów.
Bardzo dziękuję za odpowiedź
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Bardzo dziękuję za odpowiedź
Re: CARCASSONNE- problem z rozliczaniem gospodarstw
Na tym zdjeciu zaznaczone jest jakoby klasztor oddzielal laki. Sam klasztor nie odddziela ląk, bo za nim na kafelku jest łąka, więc to jest jedno i to samo gospodarstwo . Koleżanka może postawić pionek dopóki nie jest w zasięgu Twojego gospodarstwa. Moze sie z nim sprytnie połaczyc w pózniejszym okresie. Kolega w poscie powyżej ładnie Ci to opisał .