Robinson Crusoe: AotCI - zasady
Re: Robinson Crusoe: AotCI
No tak, zapomniałem o tym No cóż - gra jest tak skonstruowana, że zawsze mamy pod górkę
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Jedno krótkie pytanie.
Wylosowałem wydarzenie, które mówi: -1 dach ALBO -1 palisada. Mam 1 dach i 0 palisady. Czy mogę w tym wypadku zdecydować się na palisadę i zadać sobie 1 ranę?
Wylosowałem wydarzenie, które mówi: -1 dach ALBO -1 palisada. Mam 1 dach i 0 palisady. Czy mogę w tym wypadku zdecydować się na palisadę i zadać sobie 1 ranę?
- Losiek
- Posty: 951
- Rejestracja: 31 sie 2010, 03:12
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 314 times
- Been thanked: 203 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Dziękuję bardzo! Kłaniam się jeszcze niżej i zapraszam na (niestety wirtualne) piwo/wino. A może realne?jolietjake pisze: No i jak widać nie jest! @Losiek, kłaniam się nisko i zwracam honor!
Przepraszam, że nie odpisywałem, ale praca niestety zwyciężyła.
- jolietjake
- Posty: 849
- Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
- Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
- Been thanked: 1 time
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Przejrzyj któryś (chyba właśnie ten) wątek, bo nad tym była już chyba dłuższa instrukcja zakonczona odpowiedzią Portalu i znajdziesz tam rozwiązanie swojego problemu?Pynio pisze:Jedno krótkie pytanie.
Wylosowałem wydarzenie, które mówi: -1 dach ALBO -1 palisada. Mam 1 dach i 0 palisady. Czy mogę w tym wypadku zdecydować się na palisadę i zadać sobie 1 ranę?
Jeśli przy okazji z Robinsonem - to zawszeLosiek pisze: Dziękuję bardzo! Kłaniam się jeszcze niżej i zapraszam na (niestety wirtualne) piwo/wino. A może realne?
.
Joliet Jake na BGG
- tomuch
- Posty: 1933
- Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
- Lokalizacja: zza winkla
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 176 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
W pierwszym scenariuszu szukam najpierw schronienia naturalnego, ale nie buduję nic... Dopiero jak zbuduję zwykłe schronienie, to leci dach... Przecież nie ma aż takiej potrzeby rozbudowywać obozu wcześniej. O ile mnie pamięć nie myli (nie mam przed sobą scenariusza) pogoda wchodzi dopiero od 6 rundy, a karty wydarzeń związane z dachem/palisadą mogą być, ale nie muszą...
Podsumowanie: nie widzę tu żadnej przeszkadzajki.
Podsumowanie: nie widzę tu żadnej przeszkadzajki.
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Witam!
Ostatnio grając w scenariusz nr.4 - "Wyspa Ognia" przytrafił mi sie ciekawy przypadek w grze/ paradoks. Jak wiadomo w scenariuszu tym jest zapis że przy eksploracji należy położyć znacznik "-1" przy polu eksploracji co oznacza że do końca gry trzeba będzie ustawiać o jeden pion więcej przy wszystkich akcjach eksploracji.
Przy jednej z eksploracji totemów trafiłem na skarb "Amulet ochronny" pozwalający mi usunąć każdy dowolny znacznik na planszy w dowolnym momencie gry. Oczywiście na pierwszy ogień do usunięcia poszedł ten nieułatwiający gry znacznik "-1" przy eksploracji przez co na pewno gra troszkę stała sie łatwiejsza (choć i tak była jak zwykle trudna, jak to przy Robinsonie )
Zastanawiam się czy dobrze zagrałem w tym przypadku , czy instrukcje np. z kart skarbów mogą "podważyć" zasady scenariusza zmieniając je na korzyść gracza ? W starej instrukcji ani w FAQu nie doczytałem sie żadnej oficjalnej wykładni na ten temat. Jakie są wasze opinie???
Ostatnio grając w scenariusz nr.4 - "Wyspa Ognia" przytrafił mi sie ciekawy przypadek w grze/ paradoks. Jak wiadomo w scenariuszu tym jest zapis że przy eksploracji należy położyć znacznik "-1" przy polu eksploracji co oznacza że do końca gry trzeba będzie ustawiać o jeden pion więcej przy wszystkich akcjach eksploracji.
Przy jednej z eksploracji totemów trafiłem na skarb "Amulet ochronny" pozwalający mi usunąć każdy dowolny znacznik na planszy w dowolnym momencie gry. Oczywiście na pierwszy ogień do usunięcia poszedł ten nieułatwiający gry znacznik "-1" przy eksploracji przez co na pewno gra troszkę stała sie łatwiejsza (choć i tak była jak zwykle trudna, jak to przy Robinsonie )
Zastanawiam się czy dobrze zagrałem w tym przypadku , czy instrukcje np. z kart skarbów mogą "podważyć" zasady scenariusza zmieniając je na korzyść gracza ? W starej instrukcji ani w FAQu nie doczytałem sie żadnej oficjalnej wykładni na ten temat. Jakie są wasze opinie???
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Moim zdaniem (choć teraz to już się trochę boje pisać o zasadach w Robinsonie) to nie popełniłeś żadnego błędu. Znacznik to znacznik, zdjąłeś, jest ok. A że gra się łatwiej ... No cóż, zawsze w następnej grze możesz wylosować ten skarb, który każe Ci przerzucać sukces (Magiczna Czara?) i będzie trudniej. Taki klimat przygody na wyspie
A ja mam jeszcze pytanie, w tym nowym scenariuszu "Przyrodnik" to np. takie Wnyki są bez sensu, no nie? Bo jak się wybuduję Zagrodę, którą się opłaca budować, to trzeba położyć żeton "+1 jedzenia" na polu z Obozem. A dwa identyczne żetony nie mogą leżeć, prawda?
A ja mam jeszcze pytanie, w tym nowym scenariuszu "Przyrodnik" to np. takie Wnyki są bez sensu, no nie? Bo jak się wybuduję Zagrodę, którą się opłaca budować, to trzeba położyć żeton "+1 jedzenia" na polu z Obozem. A dwa identyczne żetony nie mogą leżeć, prawda?
-
- Posty: 1719
- Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Pytanie jurkowa: No nie wiem, tak na moje to dotyczy tylko znaczników, które leżą na planszy rozumianej jako "przestrzeń z kafelkami", ale też już sama nie wiem...
Pytanie Petera: Masz rację.
Pytanie Petera: Masz rację.
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
- jolietjake
- Posty: 849
- Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
- Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
- Been thanked: 1 time
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Nieno, nie o samą mapę chodzi, bo jednak chyba więcej znaczników pojawia się poza nią. Niemniej jednak "-1" z 4. scenariusza wydaje mi się nadrzędny, bo po prostu przypomina, że w tej grze eksploracja jest trudniejsza niż normalnie, a nie jest to jakaś przypadkowa przecwiność losu, przed która amulet może chronić. A skoro jest napisane "znacznik" to czarne i białe kostki też można tym usuwać, tak swoją drogą?
Joliet Jake na BGG
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
A mnie się wydaje, że w tego typu grach tekst na kartach ma pierwszeństwo przed wszystkimi innymi zasadami. Po prostu bohaterowi się udało, że znalazł amuletjolietjake pisze: Niemniej jednak "-1" z 4. scenariusza wydaje mi się nadrzędny,
Ostatnio zmieniony 22 cze 2013, 20:46 przez Bea, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Dzięki za Wasze opinie Cały czas chce myśleć że mimo wszystko dobrze postąpiłem Przy tak wymagającej grze w końcu też się graczom jakieś ułatwienia należą Ale dobrze by było poznać oficjalną wykładnie Portalu...
- sorfal
- Posty: 245
- Rejestracja: 23 paź 2012, 15:39
- Lokalizacja: Toruń
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 2 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Jak w praktyce wygląda "rozstrzyganie konfliktów między graczami" przez pierwszego gracza?
W ogóle "instytucja" pierwszego gracza jest dla mnie w tej grze trochę dziwna
W ogóle "instytucja" pierwszego gracza jest dla mnie w tej grze trochę dziwna
Łowca anegdot
- jolietjake
- Posty: 849
- Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
- Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
- Been thanked: 1 time
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Rozstrzyganie konfliktów przez pierwszego gracza. Jeśli gracze stworzyli już przedmiot Nóż to pierwszy gracz może go użyć, żeby zabić gracza powodującego konflikty.
A tak na poważnie, żeby spamu nie robić : Rozumiem, że jak przy decyzji grupowej nie ma demokratycznej większości, to decyduje pierwszy gracz.
A tak na poważnie, żeby spamu nie robić : Rozumiem, że jak przy decyzji grupowej nie ma demokratycznej większości, to decyduje pierwszy gracz.
Joliet Jake na BGG
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Tak to mniej więcej wygląda. Jak są dwie różne propozycje to 1 gracz decyduje co robimy. Tak to działa w towarzystwie , w którym gram. Bierze odpowiedzialność na klatęjolietjake pisze: Rozumiem, że jak przy decyzji grupowej nie ma demokratycznej większości, to decyduje pierwszy gracz.
- sorfal
- Posty: 245
- Rejestracja: 23 paź 2012, 15:39
- Lokalizacja: Toruń
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 2 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
jolietjake pisze: Rozumiem, że jak przy decyzji grupowej nie ma demokratycznej większości, to decyduje pierwszy gracz.
Tam też myślałem Ok, dzięki.Lubel pisze:Tak to mniej więcej wygląda. Jak są dwie różne propozycje to 1 gracz decyduje co robimy. Tak to działa w towarzystwie , w którym gram. Bierze odpowiedzialność na klatę
Łowca anegdot
- DarkSide
- Posty: 3039
- Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 239 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Instrukcja z dodruku:
str. 14 (prawa kolumna)
Opis żetonu wpływającego na rozpatrywanie akcji "Drewno +1"
str. 14 (prawa kolumna)
Opis żetonu wpływającego na rozpatrywanie akcji "Drewno +1"
Czy nie powinno być odwrotnie: muszą wykorzystać 4 drewna, a nie 3?Przykład: w grze 3-osobowej będą chcieli zbudować Schronienie i użyć do tego drewna - muszą wykorzystać 3 drewna, a nie 4
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
- DarkSide
- Posty: 3039
- Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 239 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
W czasie ostatniej gry wynikły pewne sytuacje, co do których miałem pewne wątpliwości jak je zinterpretować:
1. W fazie wydarzeń pociągnięta została Kart Przygody (wcześniej wtasowana) "Niespodziewana wizyta". Czyli w fazie pogody mam rzucić czerwoną kostką. Jeśli w tej samej rundzie przed Fazą Akcji wykorzystam Barometr i rzucę wszystkimi trzema kościami pogody to czy potem w Fazie Pogody jeszcze raz rzucam czerwoną? Wydaje mi się że tak.
2. Jeżeli na Akcji danego typu (np. Eksploracji) leży żółty żeton "przerzutu Sukcesu" to leży tak długo aż Eksploracji nie podejmie jeden pion? Dopóki Eksploracji będą wykonywane za pomocą takiej liczby pionów które gwarantują sukces bez rzutów kośćmi to żeton jest "nieaktywny" i cierpliwie sobie leży?
3. W danej rundzie w wyniku akcji wytwarzania przedmiotu (pociągnięcie karty) został dołączony żeton "Ludzik -1" do najbliższej akcji. Najbliższą Akcją było wytwarzanie kolejnego przedmiotu jednym pionem (a więc wymagającego rzutu kośćmi). Zgodnie z opisem działania żetonu "Ludzik -1" wynika że Akcji w ogóle nie będzie, bo do rzutów kością potrzeba by teraz 2 pionów. Czy zatem uznajemy próbę wytworzenia tego przedmiotu za niebyłą (po prostu pion w tej rundzie jest bezwartościowy)? Czy obarczone jest to jakimiś karami?
1. W fazie wydarzeń pociągnięta została Kart Przygody (wcześniej wtasowana) "Niespodziewana wizyta". Czyli w fazie pogody mam rzucić czerwoną kostką. Jeśli w tej samej rundzie przed Fazą Akcji wykorzystam Barometr i rzucę wszystkimi trzema kościami pogody to czy potem w Fazie Pogody jeszcze raz rzucam czerwoną? Wydaje mi się że tak.
2. Jeżeli na Akcji danego typu (np. Eksploracji) leży żółty żeton "przerzutu Sukcesu" to leży tak długo aż Eksploracji nie podejmie jeden pion? Dopóki Eksploracji będą wykonywane za pomocą takiej liczby pionów które gwarantują sukces bez rzutów kośćmi to żeton jest "nieaktywny" i cierpliwie sobie leży?
3. W danej rundzie w wyniku akcji wytwarzania przedmiotu (pociągnięcie karty) został dołączony żeton "Ludzik -1" do najbliższej akcji. Najbliższą Akcją było wytwarzanie kolejnego przedmiotu jednym pionem (a więc wymagającego rzutu kośćmi). Zgodnie z opisem działania żetonu "Ludzik -1" wynika że Akcji w ogóle nie będzie, bo do rzutów kością potrzeba by teraz 2 pionów. Czy zatem uznajemy próbę wytworzenia tego przedmiotu za niebyłą (po prostu pion w tej rundzie jest bezwartościowy)? Czy obarczone jest to jakimiś karami?
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Widzę to tak:
1: Zgodnie z założeniem opisanym w instrukcji "jednego żetonu" potraktowałbym to jako zasadę "jednej kości" Zgodiłbym się z drugim rzutem jeśli barometr byłby użyty PRZED fazą WYDARZEŃ. Natomiast PRZED fazą AKCJI barometr załatwiłby problem czerwonej kości.
2: Żeton przerzut sukcesu dotyczy tylko tej kości. Coś co jest wytwarzane na 100% nie podlega tej regule, zatem żeton leży dopóki akcja nie będzie wymagała rzutu kością.
3: Jak stoi w instrukcji kości rozpatrywane są równolegle jednak w regułach polecają: Kość Sukcesu, Kość Rany i Kość Przygody. Wytworzyłbym obecny przedmiot i położył -1 robotnika. Dotyczyć on będzie NASTĘPNEJ budowy jaka zaistnieje w grze.
1: Zgodnie z założeniem opisanym w instrukcji "jednego żetonu" potraktowałbym to jako zasadę "jednej kości" Zgodiłbym się z drugim rzutem jeśli barometr byłby użyty PRZED fazą WYDARZEŃ. Natomiast PRZED fazą AKCJI barometr załatwiłby problem czerwonej kości.
2: Żeton przerzut sukcesu dotyczy tylko tej kości. Coś co jest wytwarzane na 100% nie podlega tej regule, zatem żeton leży dopóki akcja nie będzie wymagała rzutu kością.
3: Jak stoi w instrukcji kości rozpatrywane są równolegle jednak w regułach polecają: Kość Sukcesu, Kość Rany i Kość Przygody. Wytworzyłbym obecny przedmiot i położył -1 robotnika. Dotyczyć on będzie NASTĘPNEJ budowy jaka zaistnieje w grze.
- Jan Madejski
- Posty: 736
- Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 61 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
1. W tym przypadku chyba jest pole do różnych interpretacji Ale generalnie Pynio ma rację - nie wykonujesz dodatkowego rzutu, o ile na karcie "Niespodziewanej wizyty" nie ma informacji, by w fazie pogody rzucić dodatkową czerwoną kością niezależnie od pogody, lub nie preferujesz hardkorowego grania, w którym czynnik fabularny nadpisuje zasady
2. Zgadza się.
3. Żeton "Ludzik -1" zadziała dopiero od następnej rundy.
2. Zgadza się.
3. Żeton "Ludzik -1" zadziała dopiero od następnej rundy.
- DarkSide
- Posty: 3039
- Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 239 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Chyba niezbyt precyzyjnie wyjaśniłem sytuację. Wiem o co Ci chodzi i to jest jasne jak słoń. Mi chodzi o inną sytuację:Pynio pisze: 3: Jak stoi w instrukcji kości rozpatrywane są równolegle jednak w regułach polecają: Kość Sukcesu, Kość Rany i Kość Przygody. Wytworzyłbym obecny przedmiot i położył -1 robotnika. Dotyczyć on będzie NASTĘPNEJ budowy jaka zaistnieje w grze.
- Postawione są pojedyncze piony na dwóch różnych Pomysłach Przedmiotów.
- Po rzutach kostką dla przedmiotu pierwszego wynikła konieczność pociągnięcia karty przygody której skutkiem jest żeton "ludzik -1" który kładę na Akcji dotyczącej drugiego przedmiotu.
- Całe moje pytanie nr 3 dotyczy właśnie akcji związanej z drugim przedmiotem, po rozpatrywaniu już kości dla pierwszego przedmiotu.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
- espresso
- Posty: 1559
- Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
- Lokalizacja: poznań
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 103 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
3. Również uważam, że żeton zadziała od następnej rundy i drugi przedmiot możesz wytworzyć normalnie. Gdzieś tam wcześniej była przytoczona zasada, że wszystkie akcje są wykonywane równocześnie (rozbitkowie rozchodzą się po wyspie do swoich zadań) i ich efekty są "dostępne" dopiero w kolejnej fazie (kiedy wrócą do obozu).
- DarkSide
- Posty: 3039
- Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 239 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Instrukcja z dodruku str. 15 lewa kolumna:Jan Madejski pisze: 3. Żeton "Ludzik -1" zadziała dopiero od następnej rundy.
"Kiedy żeton ten (chodzi o "Ludzik -1") znajduje się na polach poszczególnych Akcji, oznacza to, że do wykonania najbliższej Akcji danego typu (bez względu na to czy będzie ona rozpatrywana w bieżącej rundzie, czy dopiero w jednej z kolejnych), trzeba przypisać jeden pionek więcej niż wynika to z zasad standardowych"
(Pogrubienie czcionki zachowane z instrukcji)
Ale nawet jeśli rozpatrujemy ten żeton w następnej rundzie to i tak nie jest to odpowiedź na moje pytanie
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%