Robinson Crusoe: AotCI - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

Ale jak mieszkasz w naturalnym to masz też mniejszy dochód w fazie Produkcji, bo na każdym kafelku z naturalnym schronieniem jest tylko jedno źródło (drewno lub jedzenie)
Ruben$
Posty: 107
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:26
Has thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Ruben$ »

No tak, zapomniałem o tym :) No cóż - gra jest tak skonstruowana, że zawsze mamy pod górkę :)
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 114 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pynio »

Jedno krótkie pytanie.

Wylosowałem wydarzenie, które mówi: -1 dach ALBO -1 palisada. Mam 1 dach i 0 palisady. Czy mogę w tym wypadku zdecydować się na palisadę i zadać sobie 1 ranę?
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

Tak, możesz.
Awatar użytkownika
Losiek
Posty: 951
Rejestracja: 31 sie 2010, 03:12
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 314 times
Been thanked: 203 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Losiek »

jolietjake pisze: No i jak widać nie jest! @Losiek, kłaniam się nisko i zwracam honor! :wink:
Dziękuję bardzo! Kłaniam się jeszcze niżej i zapraszam na (niestety wirtualne) piwo/wino. A może realne?

Przepraszam, że nie odpisywałem, ale praca niestety zwyciężyła.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Pynio pisze:Jedno krótkie pytanie.

Wylosowałem wydarzenie, które mówi: -1 dach ALBO -1 palisada. Mam 1 dach i 0 palisady. Czy mogę w tym wypadku zdecydować się na palisadę i zadać sobie 1 ranę?
Przejrzyj któryś (chyba właśnie ten) wątek, bo nad tym była już chyba dłuższa instrukcja zakonczona odpowiedzią Portalu i znajdziesz tam rozwiązanie swojego problemu?
Losiek pisze: Dziękuję bardzo! Kłaniam się jeszcze niżej i zapraszam na (niestety wirtualne) piwo/wino. A może realne?
.
Jeśli przy okazji z Robinsonem - to zawsze :D
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1933
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 154 times
Been thanked: 176 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: tomuch »

W pierwszym scenariuszu szukam najpierw schronienia naturalnego, ale nie buduję nic... Dopiero jak zbuduję zwykłe schronienie, to leci dach... Przecież nie ma aż takiej potrzeby rozbudowywać obozu wcześniej. O ile mnie pamięć nie myli (nie mam przed sobą scenariusza) pogoda wchodzi dopiero od 6 rundy, a karty wydarzeń związane z dachem/palisadą mogą być, ale nie muszą...
Podsumowanie: nie widzę tu żadnej przeszkadzajki.
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
jurkow
Posty: 24
Rejestracja: 06 lut 2013, 19:19

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jurkow »

Witam!

Ostatnio grając w scenariusz nr.4 - "Wyspa Ognia" przytrafił mi sie ciekawy przypadek w grze/ paradoks. Jak wiadomo w scenariuszu tym jest zapis że przy eksploracji należy położyć znacznik "-1" przy polu eksploracji co oznacza że do końca gry trzeba będzie ustawiać o jeden pion więcej przy wszystkich akcjach eksploracji.

Przy jednej z eksploracji totemów trafiłem na skarb "Amulet ochronny" pozwalający mi usunąć każdy dowolny znacznik na planszy w dowolnym momencie gry. Oczywiście na pierwszy ogień do usunięcia poszedł ten nieułatwiający gry znacznik "-1" przy eksploracji :D przez co na pewno gra troszkę stała sie łatwiejsza (choć i tak była jak zwykle trudna, jak to przy Robinsonie :lol: )

Zastanawiam się czy dobrze zagrałem w tym przypadku :?: , czy instrukcje np. z kart skarbów mogą "podważyć" zasady scenariusza zmieniając je na korzyść gracza ? W starej instrukcji ani w FAQu nie doczytałem sie żadnej oficjalnej wykładni na ten temat. Jakie są wasze opinie???
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

Moim zdaniem (choć teraz to już się trochę boje pisać o zasadach w Robinsonie) to nie popełniłeś żadnego błędu. Znacznik to znacznik, zdjąłeś, jest ok. A że gra się łatwiej ... No cóż, zawsze w następnej grze możesz wylosować ten skarb, który każe Ci przerzucać sukces (Magiczna Czara?) i będzie trudniej. Taki klimat przygody na wyspie :)

A ja mam jeszcze pytanie, w tym nowym scenariuszu "Przyrodnik" to np. takie Wnyki są bez sensu, no nie? Bo jak się wybuduję Zagrodę, którą się opłaca budować, to trzeba położyć żeton "+1 jedzenia" na polu z Obozem. A dwa identyczne żetony nie mogą leżeć, prawda?
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Senthe »

Pytanie jurkowa: No nie wiem, tak na moje to dotyczy tylko znaczników, które leżą na planszy rozumianej jako "przestrzeń z kafelkami", ale też już sama nie wiem... :)

Pytanie Petera: Masz rację.
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Nieno, nie o samą mapę chodzi, bo jednak chyba więcej znaczników pojawia się poza nią. Niemniej jednak "-1" z 4. scenariusza wydaje mi się nadrzędny, bo po prostu przypomina, że w tej grze eksploracja jest trudniejsza niż normalnie, a nie jest to jakaś przypadkowa przecwiność losu, przed która amulet może chronić. A skoro jest napisane "znacznik" to czarne i białe kostki też można tym usuwać, tak swoją drogą?
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Bea »

jolietjake pisze: Niemniej jednak "-1" z 4. scenariusza wydaje mi się nadrzędny,
A mnie się wydaje, że w tego typu grach tekst na kartach ma pierwszeństwo przed wszystkimi innymi zasadami. Po prostu bohaterowi się udało, że znalazł amulet :)
Ostatnio zmieniony 22 cze 2013, 20:46 przez Bea, łącznie zmieniany 1 raz.
jurkow
Posty: 24
Rejestracja: 06 lut 2013, 19:19

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jurkow »

Dzięki za Wasze opinie :-) Cały czas chce myśleć że mimo wszystko dobrze postąpiłem :wink: Przy tak wymagającej grze w końcu też się graczom jakieś ułatwienia należą ;-) Ale dobrze by było poznać oficjalną wykładnie Portalu...
Awatar użytkownika
sorfal
Posty: 245
Rejestracja: 23 paź 2012, 15:39
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: sorfal »

Jak w praktyce wygląda "rozstrzyganie konfliktów między graczami" przez pierwszego gracza?
W ogóle "instytucja" pierwszego gracza jest dla mnie w tej grze trochę dziwna ;)
Łowca anegdot
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: jolietjake »

Rozstrzyganie konfliktów przez pierwszego gracza. Jeśli gracze stworzyli już przedmiot Nóż to pierwszy gracz może go użyć, żeby zabić gracza powodującego konflikty.

A tak na poważnie, żeby spamu nie robić :wink: : Rozumiem, że jak przy decyzji grupowej nie ma demokratycznej większości, to decyduje pierwszy gracz.
Joliet Jake na BGG
Lubel
Posty: 628
Rejestracja: 17 gru 2011, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Lubel »

jolietjake pisze: Rozumiem, że jak przy decyzji grupowej nie ma demokratycznej większości, to decyduje pierwszy gracz.
Tak to mniej więcej wygląda. Jak są dwie różne propozycje to 1 gracz decyduje co robimy. Tak to działa w towarzystwie , w którym gram. Bierze odpowiedzialność na klatę :)
Awatar użytkownika
sorfal
Posty: 245
Rejestracja: 23 paź 2012, 15:39
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: sorfal »

jolietjake pisze: Rozumiem, że jak przy decyzji grupowej nie ma demokratycznej większości, to decyduje pierwszy gracz.
Lubel pisze:Tak to mniej więcej wygląda. Jak są dwie różne propozycje to 1 gracz decyduje co robimy. Tak to działa w towarzystwie , w którym gram. Bierze odpowiedzialność na klatę
Tam też myślałem :) Ok, dzięki.
Łowca anegdot
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3039
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 578 times
Been thanked: 239 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide »

Instrukcja z dodruku:

str. 14 (prawa kolumna)
Opis żetonu wpływającego na rozpatrywanie akcji "Drewno +1"
Przykład: w grze 3-osobowej będą chcieli zbudować Schronienie i użyć do tego drewna - muszą wykorzystać 3 drewna, a nie 4
Czy nie powinno być odwrotnie: muszą wykorzystać 4 drewna, a nie 3?
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Peter128 »

Powinno być odwrotnie, czyli tak jak mówisz.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3039
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 578 times
Been thanked: 239 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide »

W czasie ostatniej gry wynikły pewne sytuacje, co do których miałem pewne wątpliwości jak je zinterpretować:

1. W fazie wydarzeń pociągnięta została Kart Przygody (wcześniej wtasowana) "Niespodziewana wizyta". Czyli w fazie pogody mam rzucić czerwoną kostką. Jeśli w tej samej rundzie przed Fazą Akcji wykorzystam Barometr i rzucę wszystkimi trzema kościami pogody to czy potem w Fazie Pogody jeszcze raz rzucam czerwoną? Wydaje mi się że tak.

2. Jeżeli na Akcji danego typu (np. Eksploracji) leży żółty żeton "przerzutu Sukcesu" to leży tak długo aż Eksploracji nie podejmie jeden pion? Dopóki Eksploracji będą wykonywane za pomocą takiej liczby pionów które gwarantują sukces bez rzutów kośćmi to żeton jest "nieaktywny" i cierpliwie sobie leży?

3. W danej rundzie w wyniku akcji wytwarzania przedmiotu (pociągnięcie karty) został dołączony żeton "Ludzik -1" do najbliższej akcji. Najbliższą Akcją było wytwarzanie kolejnego przedmiotu jednym pionem (a więc wymagającego rzutu kośćmi). Zgodnie z opisem działania żetonu "Ludzik -1" wynika że Akcji w ogóle nie będzie, bo do rzutów kością potrzeba by teraz 2 pionów. Czy zatem uznajemy próbę wytworzenia tego przedmiotu za niebyłą (po prostu pion w tej rundzie jest bezwartościowy)? Czy obarczone jest to jakimiś karami?
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 114 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Pynio »

Widzę to tak:

1: Zgodnie z założeniem opisanym w instrukcji "jednego żetonu" potraktowałbym to jako zasadę "jednej kości" ;) Zgodiłbym się z drugim rzutem jeśli barometr byłby użyty PRZED fazą WYDARZEŃ. Natomiast PRZED fazą AKCJI barometr załatwiłby problem czerwonej kości.

2: Żeton przerzut sukcesu dotyczy tylko tej kości. Coś co jest wytwarzane na 100% nie podlega tej regule, zatem żeton leży dopóki akcja nie będzie wymagała rzutu kością.

3: Jak stoi w instrukcji kości rozpatrywane są równolegle jednak w regułach polecają: Kość Sukcesu, Kość Rany i Kość Przygody. Wytworzyłbym obecny przedmiot i położył -1 robotnika. Dotyczyć on będzie NASTĘPNEJ budowy jaka zaistnieje w grze.
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: Jan Madejski »

1. W tym przypadku chyba jest pole do różnych interpretacji :) Ale generalnie Pynio ma rację - nie wykonujesz dodatkowego rzutu, o ile na karcie "Niespodziewanej wizyty" nie ma informacji, by w fazie pogody rzucić dodatkową czerwoną kością niezależnie od pogody, lub nie preferujesz hardkorowego grania, w którym czynnik fabularny nadpisuje zasady ;)

2. Zgadza się.

3. Żeton "Ludzik -1" zadziała dopiero od następnej rundy.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3039
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 578 times
Been thanked: 239 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide »

Pynio pisze: 3: Jak stoi w instrukcji kości rozpatrywane są równolegle jednak w regułach polecają: Kość Sukcesu, Kość Rany i Kość Przygody. Wytworzyłbym obecny przedmiot i położył -1 robotnika. Dotyczyć on będzie NASTĘPNEJ budowy jaka zaistnieje w grze.
Chyba niezbyt precyzyjnie wyjaśniłem sytuację. Wiem o co Ci chodzi i to jest jasne jak słoń. Mi chodzi o inną sytuację:

- Postawione są pojedyncze piony na dwóch różnych Pomysłach Przedmiotów.
- Po rzutach kostką dla przedmiotu pierwszego wynikła konieczność pociągnięcia karty przygody której skutkiem jest żeton "ludzik -1" który kładę na Akcji dotyczącej drugiego przedmiotu.
- Całe moje pytanie nr 3 dotyczy właśnie akcji związanej z drugim przedmiotem, po rozpatrywaniu już kości dla pierwszego przedmiotu.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: espresso »

3. Również uważam, że żeton zadziała od następnej rundy i drugi przedmiot możesz wytworzyć normalnie. Gdzieś tam wcześniej była przytoczona zasada, że wszystkie akcje są wykonywane równocześnie (rozbitkowie rozchodzą się po wyspie do swoich zadań) i ich efekty są "dostępne" dopiero w kolejnej fazie (kiedy wrócą do obozu).
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3039
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 578 times
Been thanked: 239 times

Re: Robinson Crusoe: AotCI

Post autor: DarkSide »

Jan Madejski pisze: 3. Żeton "Ludzik -1" zadziała dopiero od następnej rundy.
Instrukcja z dodruku str. 15 lewa kolumna:
"Kiedy żeton ten (chodzi o "Ludzik -1") znajduje się na polach poszczególnych Akcji, oznacza to, że do wykonania najbliższej Akcji danego typu (bez względu na to czy będzie ona rozpatrywana w bieżącej rundzie, czy dopiero w jednej z kolejnych), trzeba przypisać jeden pionek więcej niż wynika to z zasad standardowych"

(Pogrubienie czcionki zachowane z instrukcji)

Ale nawet jeśli rozpatrujemy ten żeton w następnej rundzie to i tak nie jest to odpowiedź na moje pytanie ;)
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
ODPOWIEDZ