Small World - pytania i wątpliwości
-
- Posty: 580
- Rejestracja: 07 lip 2013, 22:33
- Lokalizacja: Żyrardów
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 43 times
Small World
Witam.
Mam pytanie do posiadaczy tej gry właśnie co ją kupiłem ale nie rozumiem paru żeczy.
Pierwsza runda gracz wybiera rase+ceche układa, no dobra pobił kilka części mapy i co dalej ? zbiera żetony tak aby został jeden na jednej części mapy czy inny gracz teraz bierze rase+ceche i podbija a na końcu wszyscy zabieraja żetony tak aby zostało po jednym????
Niziołki- Nie działają na nie zdolności specjalne to znaczy innych ras takie jak czarnoksiężnika ?
Inne pytanie: Jesli w pierwszej rundzie wszystkie moje żetony są na planszy to jak w drugiej rundzie mam rozkładać żetony skoro są one na mapie ? biore je z mapy i rozkładam gdzie incziej .
Proszę o szybką pomoc
Mam pytanie do posiadaczy tej gry właśnie co ją kupiłem ale nie rozumiem paru żeczy.
Pierwsza runda gracz wybiera rase+ceche układa, no dobra pobił kilka części mapy i co dalej ? zbiera żetony tak aby został jeden na jednej części mapy czy inny gracz teraz bierze rase+ceche i podbija a na końcu wszyscy zabieraja żetony tak aby zostało po jednym????
Niziołki- Nie działają na nie zdolności specjalne to znaczy innych ras takie jak czarnoksiężnika ?
Inne pytanie: Jesli w pierwszej rundzie wszystkie moje żetony są na planszy to jak w drugiej rundzie mam rozkładać żetony skoro są one na mapie ? biore je z mapy i rozkładam gdzie incziej .
Proszę o szybką pomoc
Hala Madrid
Re: Small World
1. Jak kończysz podboje to zbierasz żetony(zostawiasz po jednym na polach) i robisz przegrupowanie. Czyli wszystkie umieszczasz na planszy tak, żeby bronić newralgiczne punkty. Czyli na koniec pierwszych podbojów na każdym podbitym polu zazwyczaj zostaje średnio 2-3 żetony.
2. Niziołki: zdanie o niedziałaniu zdolności specjalnych tyczy się obszarów, na których rozstawi się norki.
3. Na początku swojej rundy zbierasz swoje wszystkie żetony zostawiając po jednym(możesz też opuścić dany teren, czyli zabrać wszystkie żetony ale rzadko to się opłaca) na każdym obszarze i to jest twoja armia, którą możesz podbijać nowe tereny. Jeżeli nie masz czym atakować(czyli masz tyle zajętych terenów, że zostawiając tam po 1 żetonie prawie nie masz nic na ręce) to to jest zazwyczaj znak, że już zapewne powinieneś wymierać.
2. Niziołki: zdanie o niedziałaniu zdolności specjalnych tyczy się obszarów, na których rozstawi się norki.
3. Na początku swojej rundy zbierasz swoje wszystkie żetony zostawiając po jednym(możesz też opuścić dany teren, czyli zabrać wszystkie żetony ale rzadko to się opłaca) na każdym obszarze i to jest twoja armia, którą możesz podbijać nowe tereny. Jeżeli nie masz czym atakować(czyli masz tyle zajętych terenów, że zostawiając tam po 1 żetonie prawie nie masz nic na ręce) to to jest zazwyczaj znak, że już zapewne powinieneś wymierać.
-
- Posty: 580
- Rejestracja: 07 lip 2013, 22:33
- Lokalizacja: Żyrardów
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 43 times
-
- Posty: 580
- Rejestracja: 07 lip 2013, 22:33
- Lokalizacja: Żyrardów
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 43 times
Small World ( kierunek gry)
Witam znów mam pytanie do was:
Gdy gra się na dwóch graczy to jak się gra G1 potem G2 potem znów G1,G2 czy G1,G2,G2,G1
i jak się gra na 3+ to tak : G1,G2,G3,G2,G3,G1...
Proszę o odpowiedz szybką.
Gdy gra się na dwóch graczy to jak się gra G1 potem G2 potem znów G1,G2 czy G1,G2,G2,G1
i jak się gra na 3+ to tak : G1,G2,G3,G2,G3,G1...
Proszę o odpowiedz szybką.
Hala Madrid
- Jan Madejski
- Posty: 736
- Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 61 times
Re: Small World ( kierunek gry)
Kolejność jest zgodna z ruchem wskazówek zegara, więc:
2 osoby: g1, g2, g1, g2, g1, g2 ...
3 osoby: g1, g2, g3, g1, g2, g3 ...
2 osoby: g1, g2, g1, g2, g1, g2 ...
3 osoby: g1, g2, g3, g1, g2, g3 ...
-
- Posty: 580
- Rejestracja: 07 lip 2013, 22:33
- Lokalizacja: Żyrardów
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 43 times
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3245
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 77 times
- Kontakt:
Re: Small World ( kierunek gry)
Skąd Wy wymyślacie te wąpliwości? Czy w instrukcji było cokolwiek, co mogłoby sugerować jakąkolwiek inną kolejność?
Re: Small World ( kierunek gry)
heheh dokładnie mi się nasunęło to samo pytanie Kreatywność ludzka nie zna granic. I dobrze! Stad mamy ciagle cos nowego w grachVeridiana pisze:Skąd Wy wymyślacie te wąpliwości? Czy w instrukcji było cokolwiek, co mogłoby sugerować jakąkolwiek inną kolejność?
- Jan Madejski
- Posty: 736
- Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 61 times
Re: Small World ( kierunek gry)
Hej, jak ktoś np. zaczyna przygodę z planszówkami i zna niewiele tytułów, to może zakładać, że w jednej grze są rozwiązania podobne do drugiej - nie każdy od razu rodzi się ze znajomością evergreenowych mechanik Zresztą chyba nawet w Osadnikach jest taka "zygzakowata" kolejność graczy.
Re: Small World ( kierunek gry)
Nie no - przeciez duzo jest gier, gdzie po zakonczeniu 'kolka' pierwszy gracz oddaje znacznik kolejnemu... stad tez to g1, g2, g3, g2, g3, g1, g3, g1, g2...
Pytanie troszke niejasno sformulowane, ale moim zdaniem wcale nie jakos mocno wydumane Inna sprawa, ze w instrukcji rzeczywiscie nie ma wzmianki o zmianie pierwszego gracza
Pytanie troszke niejasno sformulowane, ale moim zdaniem wcale nie jakos mocno wydumane Inna sprawa, ze w instrukcji rzeczywiscie nie ma wzmianki o zmianie pierwszego gracza
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
- Leviathan
- Posty: 2339
- Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 399 times
- Been thanked: 1101 times
- Kontakt:
Re: Small World ( kierunek gry)
Chociaż nic nie stoi na przeszkodzie, aby kolejność była inna:Jan Madejski pisze:Kolejność jest zgodna z ruchem wskazówek zegara, więc:
2 osoby: g1, g2, g1, g2, g1, g2 ...
3 osoby: g1, g2, g3, g1, g2, g3 ...
2 osoby: g2, g1, g2, g1, g2, g1 ...
3 osoby: g1, g3, g2, g1, g3, g2 ..
- AkitaInu
- Posty: 4086
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 28 times
Re: Small World
A ja mam pytanie o zdolność "biwakujące" - czy te 5 znaczników namiotów (czy co to tam jest) rozkładamy na początku a potem mozemy je przesuwać ? czy zostają na pierwszych pięciu polach?
- wis
- Posty: 1231
- Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 24 times
- Kontakt:
- wis
- Posty: 1231
- Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 24 times
- Kontakt:
Re: Small World
Hmmm...no to skoro już jestem wywołany do tablicy, to muszę doczytać. Z samych zasad: "Each turn you may break camp and settle in any new Region you occupy". Czyli co turę możesz zwinąć obóz i przesunąć go na teren zdobyty w tej turze. Przy okazji pojawiło się pytanie, dlaczego nie ma tam w tym zdaniu liczby mnogiej? Wychodzi na to, że co turę możesz przełożyć jeden obóz. Chyba grałem dotychczas po gliwicku...
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Small World
Nie jestem specjalistą od gramatyki angielskiej, ale po mojemu nijak nie wychodzi. Tam jest "camp", a nie "a camp". Jak nie ma przedimka to znaczy że mówisz o czymś w ogólności, nie o jednym egzemplarzu. Czyli to zdanie opisuje własność przynależną każdemu obozowi.wis pisze:Hmmm...no to skoro już jestem wywołany do tablicy, to muszę doczytać. Z samych zasad: "Each turn you may break camp and settle in any new Region you occupy". Czyli co turę możesz zwinąć obóz i przesunąć go na teren zdobyty w tej turze. Przy okazji pojawiło się pytanie, dlaczego nie ma tam w tym zdaniu liczby mnogiej? Wychodzi na to, że co turę możesz przełożyć jeden obóz. Chyba grałem dotychczas po gliwicku...
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3245
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 77 times
- Kontakt:
Re: Small World
Zdecydowanie, nie ma mowy o tylko jednym obozie. Co turę w fazie przegrupowania można wszystkie obozy poprzenosić.
Re: Small World
Witam,
Mam takie zagmatwane pytanie które zrodziło się w mej głowie
Sytuacja wygląda następująco:
- na planszy posiadam wymierające ghule (które oczywiście nadal sobie mogą podbijać itp.)
- rasą aktywną są amazonki
wg. instrukcji jeśli wymrę amazonkami muszę usunąć z planszy ghule.
I teraz pojawia się taki problem, ze co w przypadku, gdy amazonki zostaną wszystkie podbite, a na każdym polu leżała jedna, czyli wszystkie trafiły do pudełka.
W takim wypadku jestem zmuszony zakupić nową Rasę, ale czy Amazonki które zginęły poprzez zniszczenie są uznawane za rasę wymierającą ? Bo w instrukcji ten aspekt nie jest jasno i klarownie opisany.
Ja rozumiem to tak, że:
Rasa Wymierająca - rasa która nadal jest na planszy i powoli dochodzi do końca swych dni
Rasa wybita - z logicznego punktu omija proces wymierania, bo jest odrazu usuwana z kart historii.
Bardzo prosiłbym o pomoc
Mam takie zagmatwane pytanie które zrodziło się w mej głowie
Sytuacja wygląda następująco:
- na planszy posiadam wymierające ghule (które oczywiście nadal sobie mogą podbijać itp.)
- rasą aktywną są amazonki
wg. instrukcji jeśli wymrę amazonkami muszę usunąć z planszy ghule.
I teraz pojawia się taki problem, ze co w przypadku, gdy amazonki zostaną wszystkie podbite, a na każdym polu leżała jedna, czyli wszystkie trafiły do pudełka.
W takim wypadku jestem zmuszony zakupić nową Rasę, ale czy Amazonki które zginęły poprzez zniszczenie są uznawane za rasę wymierającą ? Bo w instrukcji ten aspekt nie jest jasno i klarownie opisany.
Ja rozumiem to tak, że:
Rasa Wymierająca - rasa która nadal jest na planszy i powoli dochodzi do końca swych dni
Rasa wybita - z logicznego punktu omija proces wymierania, bo jest odrazu usuwana z kart historii.
Bardzo prosiłbym o pomoc
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3245
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 77 times
- Kontakt:
Re: Small World
Po mojemu, rasa wymierająca to taka, którą w pewnym momencie odwróciłeś na wyblakłą stronę. jeśli tego nie było - nie było wymierania.
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Small World
Po pierwsze wybrałeś fatalny przykład - amazonki nigdy nie mogą zostać podbite do zera, wszak masz 4 dodatkowe, które schodzą z planszy po podboju.Elisek pisze: I teraz pojawia się taki problem, ze co w przypadku, gdy amazonki zostaną wszystkie podbite, a na każdym polu leżała jedna, czyli wszystkie trafiły do pudełka.
W takim wypadku jestem zmuszony zakupić nową Rasę, ale czy Amazonki które zginęły poprzez zniszczenie są uznawane za rasę wymierającą ? Bo w instrukcji ten aspekt nie jest jasno i klarownie opisany.
Twoja wątpliwość została rozwiana w FAQ, jest na BGG.
W Twoim przypadkuAll active units destroyed
If all your active units are destroyed in one turn
you may:
1) Score points only with the in-decline race.
or 2) Go into decline and score 0 for that turn.
You may not take a new combo this turn
możesz sobie grać wymarłymi ghulami i 4 amazonkami
albo
ogłosić wymarcie amazonek, zgarnąć ghule z planszy i mieć 0 pkt za tę rundę.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- kudlacz135
- Posty: 645
- Rejestracja: 15 sie 2013, 21:39
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Small World
Ograłem podstawkę do SW w wersji PL, a wraz z nią miałem okazję kupić też dodatek Realms i do tego dodatku mam parę pytań, a raczej do rzeczy które pewnie bardziej związane są z Underground. Przejrzałem polskie i angielskie akapity, tutejsze tematy i przeczytałem rebelowe tłumaczenie instrukcji z Underground. Po pierwsze, chodzi o drewniane beleczki, które odgradzają morza. One tworzą rzeki, które wtedy można przekraczać jak w Underground za koszt 1 żetonu, czy tworzą te obszary nieprzekraczalnymi gdy gracze się dogadają, że można przepływać morza by dostać się na inny teren wymyślony przez nas lub scenariusz z instrukcji do Realms? Po drugie, Góry i Czarne Góry to odpowiedniki zależne od światów, jeśli mają znak zakazu wjazdu, to nie można na nie wjechać, to jest jasne. Wulkany też doczytałem, że dotyczą rasy ogników/płomyków (zwał jak zwał) z Underground. Ale czym są szczyty, czemu służą, że są wyróżnione od gór?
EDIT:
Mając odrobinę więcej czasu jeszcze raz przejrzałem instrukcję I odpowiedziałem sobie na w/w pytania. Jeśli jednak ktoś miałby jak ja problem z czytaniem ze zrozumieniem na szybko, odpowiadam Szczyty to jak dodatkowy znacznik/żeton, a co za tym idzie, zwiększa trudność podbicia regionu, beleczki natomiast służą jedynie oddzieleniu większych wodnych terenów znajdujących się na płytkach. Natomiast tworzą wtedy to co gracze sami uznają za stosowne, jednocześnie zgadzając się na przekraczalność terenu (rzeki) lub nie (morza i jeziora). Jeśli jednak bym się mylił, poprawcie mnie.
EDIT:
Mając odrobinę więcej czasu jeszcze raz przejrzałem instrukcję I odpowiedziałem sobie na w/w pytania. Jeśli jednak ktoś miałby jak ja problem z czytaniem ze zrozumieniem na szybko, odpowiadam Szczyty to jak dodatkowy znacznik/żeton, a co za tym idzie, zwiększa trudność podbicia regionu, beleczki natomiast służą jedynie oddzieleniu większych wodnych terenów znajdujących się na płytkach. Natomiast tworzą wtedy to co gracze sami uznają za stosowne, jednocześnie zgadzając się na przekraczalność terenu (rzeki) lub nie (morza i jeziora). Jeśli jednak bym się mylił, poprawcie mnie.
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 29 gru 2013, 20:43
Re: Small World
Witam, mam wątpliwość odnośnie cechy "handlujące" w grze. Moim zdaniem, dodatkowy punkt zwycięstwa powinien być pobierany wyłącznie za pola zajęte przez rasę, która jest zespolona z tą cechą, mój brat twierdzi, że za każde pole zajmowane przez gracza, czyli również za pola, na których są jego rasy wymierające. Jak uważacie?
Re: Small World
Cecha dotyczy tylko rasy, z którą jest połączona. W tym wypadku aktywnej rasy.hubert.lemmy pisze:Witam, mam wątpliwość odnośnie cechy "handlujące" w grze. Moim zdaniem, dodatkowy punkt zwycięstwa powinien być pobierany wyłącznie za pola zajęte przez rasę, która jest zespolona z tą cechą, mój brat twierdzi, że za każde pole zajmowane przez gracza, czyli również za pola, na których są jego rasy wymierające. Jak uważacie?
Re: Small World
Czy Smok po postawieniu po raz pierwszy przemieszcza się tylko na pola z nim sąsiadujące, czy można go przemieszczać niezależnie z dowolną pojedynczą jednostką aktywnej rasy?
Z pozdrowieniami
1% dla psów ratowniczych
1% dla psów ratowniczych
- lacki2000
- Posty: 4121
- Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 338 times
- Been thanked: 191 times
Re: Small World
niezależnie
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::