Tezeusz: Mroczna Orbita (Michał Oracz)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: jolietjake »

prz22 pisze:Mnie ciekawi jak prawdopodobne w tej grze będą nieświadomie popełniane super ruchy przez początkujących graczy.
Na zasadzie: a ruszę się tym, żeby sobie wziąć bonus - a tymczasem uruchamia się śmiertelną dla przeciwnika reakcję łańcuchową skombioną dodatkowymi ruchami, assualtami itp. itd.
Idąc dalej tym tropem: czy nie będzie takich sytuacji, że na skutek dwóch taktyk na równym poziomie zaawansowania realizowanych przez równorzędnych przeciwników dojdzie do takiej sytuacji, ze z losowych przyczyn utworzy się ni stąd ni zowąd duża przewaga jednego z graczy.
Raczej nie ma tego typu zaskoczeń, że zwykły ruch "nieoczekiwanie" uruchomi megakombos - i ty, i twój przeciwnik widzi co leży na planszy. I nic ni stąc ni zowąd nie utworzy ci się na planszy :wink: Naprawdę losowość jest mała i przy równych graczach wygra lepszy. Ewentualnie początkujący gracz może sam siebie wpakować w pułapkę przez fatalne możliwości poruszenia się, jakie akurat sobie stworzył - no ale to poprostu trzeba zagrać i zobaczyć jak to działa w praktyce, nie ma co oceniać gry przy pierwszej rozgrywce :wink:
TomB pisze:Coś czuję, że 1v1 może być cios za cios itd., ale już w więcej osób to już raczej bijatyka w barze. Co ci wpadnie w rękę, tym w łeb... kogokolwiek. Też dobrze, może być zabawnie.
Nie wiem, jak działa tryb wszyscy na wszystkich, bo nie grałem, ale w teamowym 2vs2, nie ma bezmyślnej naparzanki, chaosu czy losowości. Ten tryb działa równie świetnie!
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8733
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2643 times
Been thanked: 2330 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Curiosity »

Miałem zaczekać na pierwsze recenzje, ale w sklepie z "3" w nazwie wyszło mnie NIECAŁE 90zł (z rabatem październikowym i rabatem za lojalność), więc pomyślałem, że jakby gra nie wypaliła, to odsprzedam z małą stratą.

Jakby ktoś z Poznania chciał zamówić w tej cenie, to służę moim rabatem (5%).
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1529
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 201 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Furan »

W miarę dokładnie przejrzałem instrukcję i... albo będzie to coś niesłychanie wyczesanego, z konkretnym klimatem, NHex przeniesiona z 2 w 3 wymiar albo gniot i kit straszliwy. Czuć rękę M. Oracza, i po nazwisku na pudle wnoszę, że jednak ta pierwsza opcja.
Boli mnie tylko fakt, że wychodzi prawie równo z Galaktową Konfrontacją (biedny portfel jest mój). A zaraz jeszcze dodatki do Tzolkina i Ostatniej Woli (rany jaki biedny).
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Temporum
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: kwiatosz »

Rochwald pisze:Boli mnie tylko fakt, że wychodzi prawie równo z Galaktową Konfrontacją (biedny portfel jest mój). A zaraz jeszcze dodatki do Tzolkina i Ostatniej Woli (rany jaki biedny).
Przez kilka lat się oszukiwałem, że "na pewno nie będzie tyle fajnych rzeczy w okolicach Essen, kupię później" - w tym roku przestałem się oszukiwać i założyłem konto, na które miesięcznie przelewam coś niecoś na okołoessenowe premiery - portfel mnie po ręcach całował za to :mrgreen:
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1358
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 21 times
Been thanked: 272 times
Kontakt:

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Portal Games »

Najmocniej przepraszam za błąd dotyczący dystrybucji dodatków w latach 2009-2012. Po dokładnym sprawdzeniu sprawy, faktycznie dodatki te były dostępne w sklepie Rebel, który miał w tych latach wyłączność na prowadzenie przedsprzedaży gier Portalu. Z mojej perspektywy dodatki były więc dostępne tylko w przedsprzedaży Portalu, z Państwa perspektywy były dostępne w Rebelu - on fizycznie obsługiwał sprzedaż.

W jaki sposób te dodatki trafiły do innych sklepów nie wiem, zapewne Rebel przekazał ich część sklepom.

W latach 2007-2009 oraz począwszy od początku roku 2013 i kolejnych dodatki ponownie wracają tylko do sprzedaży w Portal Games. W tym roku dotyczyło to już Zombiaków (specjalne karty dokładane do ŚGP), Avalonu (karta Excalibur w ramach progu zamówień w Portalu), Dziedzictwa (karty pałaców).

Trudno nam pojąć dlaczego nagle to oburza użytkowników, podczas gdy działamy tak od bardzo dawna, a co więcej działa tak cały planszówkowy świat sprzedając gry w serwisie Kickstarter i dając dodatkowe bonusy, karty, frakcje osobom tam kupującym. NIe mniej mimo oburzenia kilku użytkowników, nadal będziemy tworzyć unikalne przedmioty dla naszych fanów, a poziom zamówień na Tezeusza i Wyprawę HMS Beagle potwierdza, iż mimo że w sklepach internetowych można Tezeusza kupić taniej, są osoby, które cenią sobie zamawianie w wydawnictwie i kolekcjonowanie dodatków.

Jeszcze raz najmocniej przepraszam za wprowadzenie w błąd w sprawie bonusów w latach 2009-2012, uprzejmię proszę moderatorów o przeniesienie rozmowy o sensowności dodawania dodatków do osobnego wątku.
z poszanowaniem
Ignacy Trzewiczek


[edit: literówka]
Ostatnio zmieniony 05 paź 2013, 08:47 przez Portal Games, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1358
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 21 times
Been thanked: 272 times
Kontakt:

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Portal Games »

10 dodatkowych kart tworzących dodatek w ramach przedsprzedaży to karty Wspólne, nie przynależące do żadnej frakcji. Jeśli gracze chcą użyć karty Wspólnej dla urozmaicenia rozgrywki i zupełnej zmiany dotychczasowych strategii, tasują talię kart Wspólnych, losują jedną lub dwie z nich i kładą w dowolnym (dowolnych) z trzech sektorów uniwersalnych (nie należących do nikogo).

Karty te pozwalają np. zapuścić się w zniszczone korytarze i dzięki temu zainstalować jakąś kartę oczekującą kosztem zdrowia, uciec kapsułą ratunkową i tym samym zakończyć automatycznie grę, korzystać z wind i przenosić się do dowolnych sektorów i tak dalej. Inne z kart Wspólnych stanowią dodatkowe zagrożenia w stacji, np. wyrwy w korytarzach albo ogień i dym przesłaniający widok spowolnią nasze jednostki podczas ruchu, a nielubiący nikogo crittersi "skosztują" każdego, kto natknie się na nich w korytarzach.

Jako że jest to dodatek do i tak skomplikowanej gry, najlepiej nie używać ich na początku, bo gra, taka jaka jest w pudle, wystarczy na bardzo długo. Ten mini-dodatek stworzony został z myślą o graczach, którzy poznają już grę na wylot i zechcą sobie po prostu ją urozmaicić i dodatkowo odświeżyć.


Co do Pandory: Pandora jest frakcją całkowicie inną od pozostałych czterech, jest bardziej darmowym DODATKIEM zawartym w pudełku podstawowym niż zwykłą piątą frakcją i nie jest tak uniwersalna jak pozostałe frakcje. Najlepiej wypróbować ją (podobnie jak 10 kart Wspólnych, jeśli ktoś się na nie zdecydował) dopiero po bardzo dobrym zapoznaniu się z grą i podstawowymi frakcjami.

Pandora sugerowana jest do gry na 3 graczy, ale działa oczywiście także w grach na 2, 4 i 5 graczy. Natomiast nie używa się jej w grze 2vs2 (Pandora zupełnie nie działa w sojuszu i jak można zauwazyć w instrukcji nie posiada nawet swojego żetonu sojuszu).
Kolejarz
Posty: 588
Rejestracja: 12 gru 2011, 21:01

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Kolejarz »

Portal Games pisze:Trudno nam pojąć dlaczego nagle to oburza użytkowników, podczas gdy działamy tak od bardzo dawna, a co więcej działa tak cały planszówkowy świat sprzedając gry w serwisie Kickstarter i dając dodatkowe bonusy, karty, frakcje osobom tam kupującym. NIe mniej mimo oburzenia kilku użytkowników, nadal będziemy tworzyć unikalne przedmioty dla naszych fanów, a poziom zamówień na Tezeusza i Wyprawę HMS Beagle potwierdza, iż mimo że w sklepach internetowych można Tezeusza kupić taniej, są osoby, które cenią sobie zamawianie w wydawnictwie i kolekcjonowanie dodatków.
Nie było tu za dużo oburzenia, a tylko wyrażenie zdania na temat takich dodatków. Wcześniej wielu zainteresowanych miało szansę łatwego zdobycia bonusów (ostatnia duża premiera Portalu to przecież Robinson).
Ja nie oczekuję, że ktoś zaraz zmieni politykę swojego wydawnictwa, ani nie potrzebuję żadnych wyjaśnień - jeśli coś się opłaca, to jest to zrozumiałe, poza tym mi osobiście nie chodzi konkretnie o Portal, a właśnie cały planszówkowy świat. Lepiej do takich dyskusji nadaje się ten drugi wątek, gdzie zresztą zamieściłem kilka postów ze swoim zdaniem na ten temat oraz ewentualnymi propozycjami.
Skoro jednak czytam, że jest to forma podziękowania najbardziej zagorzałym fanom, to zwyczajnie zastanawiam się, czy jeszcze to działa w ten sposób. Kickstarter w przypadku gier planszowych to już nie jest wspieranie jakiegoś projektu. Działają tam wydawnictwa z doświadczeniem i to one zbierają największe sumy, o nich jest najgłośniej, a mimo kilku udanych kampanii ciągle zaczynają kolejne. Czy to źle? Chyba nie, ale trudno tu mówić o crowdfundingu. To forma preordera, a ludzie nie wpłacają swoich pieniędzy ze względu na chęć wsparcia, tylko dla niedostępnych gdzie indziej bonusów z dodatkową zawartością dla gry. Nie oznacza to jeszcze bycia fanem i tak samo jest w przypadku przedsprzedaży Portalu.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1737
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Leser »

Portal Games pisze:faktycznie dodatki te były dostępne w sklepie Rebel, który miał w tych latach wyłączność na prowadzenie przedsprzedaży gier Portalu.
Rany gościa, czy Wy choć raz nie możecie powiedzieć całej prawdy?? Kupiłem Duela w Planszomanii. Skąd mam dodatkowe karty??

EDIT: napisałem nie doczytawszy - szczerze się kajam!
Ostatnio zmieniony 06 paź 2013, 04:16 przez Leser, łącznie zmieniany 1 raz.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Kolejarz
Posty: 588
Rejestracja: 12 gru 2011, 21:01

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Kolejarz »

Jest wyjaśnione (przypuszczenie) trochę niżej:
Portal Games pisze:W jaki sposób te dodatki trafiły do innych sklepów nie wiem, zapewne Rebel przekazał ich część sklepom.
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1529
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 201 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Furan »

kwiatosz pisze: Przez kilka lat się oszukiwałem, że "na pewno nie będzie tyle fajnych rzeczy w okolicach Essen, kupię później" - w tym roku przestałem się oszukiwać i założyłem konto, na które miesięcznie przelewam coś niecoś na okołoessenowe premiery - portfel mnie po ręcach całował za to :mrgreen:
Rozumiałbym gdyby wziąć dodatkowe pół etatu na poczet przyszłorocznego Essen. A tak to tylko oszukiwanie samego siebie. :twisted: Z drugiej strony, przecież miesiąc można nie jeść i przeżyć, prawda? :)
Żeby nie było pełnego offtopa - wydaje mi się że mamy jedną wspólną cechę NH, Witchcrafta i Tezeusza - silny czynnik przestrzenny - olbrzymie znaczenie ma nie tylko to CO jest, ale i gdzie (a nawet w którym kierunku). Taki np. Chvatil wypuszcza tytuły totalnie pozbawione tego elementu (Cywilizacja, Pupile).
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Temporum
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Senthe »

Rochwald pisze:wydaje mi się że mamy jedną wspólną cechę NH, Witchcrafta i Tezeusza - silny czynnik przestrzenny - olbrzymie znaczenie ma nie tylko to CO jest, ale i gdzie (a nawet w którym kierunku). Taki np. Chvatil wypuszcza tytuły totalnie pozbawione tego elementu (Cywilizacja, Pupile).
Fajne spostrzeżenie. To chyba tak naprawdę jedna z najbardziej wyjątkowych cech gier MOracza.
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
bamboklat
Posty: 89
Rejestracja: 11 paź 2012, 17:54

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: bamboklat »

Czy wymuszenie (jeśli dobrze rozumiem) liczby pól o które porusza się jednostka, ma jakiś sens nie wiem -- balansujący rozgrywkę, czy cokolwiek -- czy to tylko na siłę wrzucony generator downtime-u jak w tzolkinie?
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 547 times
Been thanked: 281 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Atamán »

Rochwald pisze:Żeby nie było pełnego offtopa - wydaje mi się że mamy jedną wspólną cechę NH, Witchcrafta i Tezeusza - silny czynnik przestrzenny - olbrzymie znaczenie ma nie tylko to CO jest, ale i gdzie (a nawet w którym kierunku). Taki np. Chvatil wypuszcza tytuły totalnie pozbawione tego elementu (Cywilizacja, Pupile).
Coś w tym jest. Ja bardzo lubię ten aspekt przestrzenny w grach planszowych, gdy ma znaczenie które pole na planszy ze sobą sąsiadują albo ma znaczenie kierunek. Lubię z tego powodu wszelkie Area Control, lubię gry logiczne. Bez tego aspektu przestrzennego plansza w grach jest sprowadzana do miejsca na przechowywanie żetonów/kart (jak jest w Pupilach Podziemi właśnie).
bamboklat pisze:Czy wymuszenie (jeśli dobrze rozumiem) liczby pól o które porusza się jednostka, ma jakiś sens nie wiem -- balansujący rozgrywkę, czy cokolwiek -- czy to tylko na siłę wrzucony generator downtime-u jak w tzolkinie?
Wydaje mi się, że zasady poruszania się jednostek pomiędzy sektorami stanowią sedno tej gry. Bez niego gracze mogliby co turę instalować sobie nowe karty albo co turę odpalali by korytarz, by zadawać obrażenia przeciwnikowi i właściwie nie dałoby się temu przeszkodzić. Ograniczenie ruchu jest sednem interakcji w Tezeuszu - to dzięki tej zasadzie gracze są w stanie przeszkadzać sobie w osiąganiu swoich celów.


(a w temacie bonusowych kart - z opisu brzmią ciekawie i gdybym miał grę kupować - ale nie jestem jeszcze do tej decyzji przekonany - to chciałbym takie karty mieć i nie podoba mi się to, że nie wiem jak będzie z ich dostępnością po tej całej akcji przedsprzedażowej, więc całą akcję z tymi kartami - jako potencjalny klient - oceniam negatywnie i podobne zdanie mam o bonusach w kikcstarterze)
Awatar użytkownika
prz22
Posty: 339
Rejestracja: 17 wrz 2012, 23:12
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: prz22 »

Patrząc na zdjęcia kart z BGG jestem w stanie uwierzyć, że każda karta może być decydująca o zwycięstwie..;)

Nie mogę się doczekać;)
Coraz mocniej wkręcam się w świat gier planszowych, ale od zawsze i na zawsze największą pasją pozostanie muzyka;)
Awatar użytkownika
Wassago
Posty: 918
Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Wassago »

Jakie wymiary maja karty do Tezeusza?
Awatar użytkownika
Rafal_Kruczek
Posty: 1092
Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
Lokalizacja: Legnica
Has thanked: 84 times
Been thanked: 31 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Rafal_Kruczek »

Portal Games pisze:10 dodatkowych kart tworzących dodatek w ramach przedsprzedaży to karty Wspólne, nie przynależące do żadnej frakcji. Jeśli gracze chcą użyć karty Wspólnej dla urozmaicenia rozgrywki i zupełnej zmiany dotychczasowych strategii, tasują talię kart Wspólnych, losują jedną lub dwie z nich i kładą w dowolnym (dowolnych) z trzech sektorów uniwersalnych (nie należących do nikogo).

Karty te pozwalają np. zapuścić się w zniszczone korytarze i dzięki temu zainstalować jakąś kartę oczekującą kosztem zdrowia, uciec kapsułą ratunkową i tym samym zakończyć automatycznie grę, korzystać z wind i przenosić się do dowolnych sektorów i tak dalej. Inne z kart Wspólnych stanowią dodatkowe zagrożenia w stacji, np. wyrwy w korytarzach albo ogień i dym przesłaniający widok spowolnią nasze jednostki podczas ruchu, a nielubiący nikogo crittersi "skosztują" każdego, kto natknie się na nich w korytarzach.

Jako że jest to dodatek do i tak skomplikowanej gry, najlepiej nie używać ich na początku, bo gra, taka jaka jest w pudle, wystarczy na bardzo długo. Ten mini-dodatek stworzony został z myślą o graczach, którzy poznają już grę na wylot i zechcą sobie po prostu ją urozmaicić i dodatkowo odświeżyć.


Co do Pandory: Pandora jest frakcją całkowicie inną od pozostałych czterech, jest bardziej darmowym DODATKIEM zawartym w pudełku podstawowym niż zwykłą piątą frakcją i nie jest tak uniwersalna jak pozostałe frakcje. Najlepiej wypróbować ją (podobnie jak 10 kart Wspólnych, jeśli ktoś się na nie zdecydował) dopiero po bardzo dobrym zapoznaniu się z grą i podstawowymi frakcjami.

Pandora sugerowana jest do gry na 3 graczy, ale działa oczywiście także w grach na 2, 4 i 5 graczy. Natomiast nie używa się jej w grze 2vs2 (Pandora zupełnie nie działa w sojuszu i jak można zauwazyć w instrukcji nie posiada nawet swojego żetonu sojuszu).
Dzięki za informacje.
Wygląda na to że Tezeusz ma ogromne mozliwosci rozwoju poprzez różne dodatki:
- Dodające nowe frakcje ( lokacja + karty)
- dodające alternatywne talie do istniejących frakcji ( podobnie jak W Chaos W Starym Świecie)
- Dodające dodatkowe karty frakcji do wyboru (wiekszy wybór talii 15 kart)
- Karty wspólne.
- frakcje bezkartowe.
- nowe sektory wspólne
Oczywiscie pełne rozeznanie 4 różnych frakcji z taliami 25 kart może zając trochę czasu - na przykład w przypadku CiTOW zabrało to mi ponad 20 partii. W Tezeuszu nie ma zróżnicowania jednostek ( w podstawowych frakcjach) i kart rozwoju więc sprawdzenie wszystkich możliwości "w boju" może być trochę szybsze.
Wszystko wskazuje ze gra Pandorą może być zupełnie inna, w zalezności od tego przeciw komu się gra.
Czyli są szanse na bogatą w możliwości grę nawet bez (mini-) dodatków.
Awatar użytkownika
Rafal_Kruczek
Posty: 1092
Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
Lokalizacja: Legnica
Has thanked: 84 times
Been thanked: 31 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Rafal_Kruczek »

Portal Games pisze:Najmocniej przepraszam za błąd dotyczący dystrybucji dodatków w latach 2009-2012. Po dokładnym sprawdzeniu sprawy, faktycznie dodatki te były dostępne w sklepie Rebel, który miał w tych latach wyłączność na prowadzenie przedsprzedaży gier Portalu. Z mojej perspektywy dodatki były więc dostępne tylko w przedsprzedaży Portalu, z Państwa perspektywy były dostępne w Rebelu - on fizycznie obsługiwał sprzedaż.
[...]
Trudno nam pojąć dlaczego nagle to oburza użytkowników,
Są tacy ludzie którzy zawodowo zajmuja się wymyślaniem powodów dla których ludzie coś robią lub cos czują (psycholodzy ,socjolodzy itp.). Jedną z ich teorii jest http://en.wikipedia.org/wiki/Negativity_bias - czyli o sliniejszym wplywie bodżców negatywnych niż pozytywnych.
Bardziej potoczna wersja wytłumaczenia to "A kto daje i zabiera, ten się w piekle poniewiera" :)
Jesli moje wypowiedzi, zostały odebrane jako oburzenie to przepraszam za nieporozumienie. Chciałem wyrazić tylko lekkie rozczarowanie zmianą polityki, z nutką ciekawości do do zawartości gry od znanego i powracającego autora. Pomimo dość dobrze prowadzonej kampanii informacyjnej (tzw. hype :) ) wzbudzenie mocnych uczuć w rodzaju oburzenia byłoby dość dużym osiągnięciem marketingowym.
Prześledziłem wypowiedzi innych uczestników i wydawały mi się dość stonowane( w porównaniu na przykład z niedawna burzą po odwołaniu polskiego wydania Rftg:AA.
podczas gdy działamy tak od bardzo dawna, a co więcej działa tak cały planszówkowy świat sprzedając gry w serwisie Kickstarter i dając dodatkowe bonusy, karty, frakcje osobom tam kupującym.
Tutaj chciałbym naprostować pewne troche mylny pogląd który kształtuje się w publicznej świadomości. Kickstarter to "platforma" finansowa dla wydawców (nie ma chyba jeszcze ustalonej polskiej terminologii polskiego na to), a nie sklep internetowy. Na Kickstarterze nie "kupuje się" w takim znaczeniu jak w sklepie internetowym (wg prawnej definicji z obowiązujących polskich ustaw i innych regulacji np. EU) , ale za "wsparcie" projektu otrzymuje się obietnicę co do terminu i zawartości "nagrody". "Wspierający" ponosi ryzyko wpłacając pieniadze na długo przed otrzymaniem produktu i za to są mu oferowane nagrody i bonusy ,ale róznie z tymi bonusami bywało. Najbardziej pasującym do dyskusji przypadkiem jest chyba Eminent Domain w ktorym "wspierajacy" protestowali że mini-dodatek który miał być "kickstarter-exclusive" był dostepny w całym pierwszym nakładzie gry (podobno nie opłacałoby sie wyjmowac kart z dodatku tylko z cżesci pudełek pierwszego nakładu) - efekt jest taki że "no good deed goes unpunished" i słychać było kilku niezadowolonych "wspierających" ,zamiast wielu zadowolonych kupujacych pierwszy nakład z "bonusem". Przypadki niedotrzymania terminu są bardzo częste, i zdarzyło sie w jakims projekcie że wydawca sprzedał gre do dystrybutorów zeby uzyskać płynność, zamin wysłać gry wspierającym (przez co mogli oni kupić grę w sklepie wcześniej zamin dostali "nagrode").
Nie cały świat wydaje gry przez Kickstarter. Do tej pory traktowałem Portal jako już ugruntowanego, doświaczonego wydawce który "młode lata" i gry "oszczędnie" wydane (vide Machina - typowy poziom dużej cżęsci kickstarterowych gier) ma już za sobą, gdzie gry są developowane przez profesjonalistów i do wydania nie potrzebuje posiłkowania się finansowaniem crowd-funding. Porównując z zagranicą (przy zachowaniu skali rynku) Rio Grande Games, może FGG (Ale oni sa jakies 6-7 lat do przodu z rozwojem). Duże firmy mające własne finansowanie z Kickstartera korzystają rzadko (wersja designerska Ogre - nieznana była głębokość rynku na reedycję), lub "exploitują" system (wzorem Queen Games) dla taniej reklamy lub sprzedaży wiązanej i "wietrzenia magazynów".
Są oczywiscie na kickstarterze wyjątki, gdzie nawet całkiem duze firmy - na przykład projety gier z figurkami - ale to inna dziedzina tam są ogromne koszty stałe produkcyjne związne z przygotowaniem modeli itp. ( a propos Neuroshima Tactics na zachodzie miała się chyba kickstarterować?).
Podsumowując jest podstawowa róznica między Kickstarterem a normalnym wydawaniem. Przy projekcie kickstarerowym "wspierajacy:" sa zachecani oryginalnoscią, innowacyjnoscia projektu, bonusami lub ceną atrakcyjnieszą w stosunku do póniejszej ceny detalicznej, żeby zapewnic powstanie projektu - ewentualny autor projektu MUSI czymś zachecić żeby zrównoważyć ryzyko.
W normalnym wydawaniu "mini-dodatki" to tylko opcjonalna część kampanii marketingowej. Nowi gracze kupując w okolicy premiery grę uznanego autora/wydawnictwa, profesjonalnie zdewelopowaną i przetestowana, maja pewność że grę dostaną i solidne przypuszczenie, że gra bedzie im sie podobać( popartę zapowiedziami i recenzjami). Ryzyko kupujacego jest bardzo małe - może się zdarzyć, że dobrze obiecujaca gra sie po prostu nie spodoba, czasami pierwsze wydania maja potniecia edytorskie itp. Głowna część ryzyka jest po stronie wydawcy, który w momencie premiery poniósł już znaczacy koszt developingu i wydruku, wiec od strategii marketingu, zalezy jak szybko gra sie sprzeda i zwróci.

I clue problemu to porównanie dwóch strategii dystrybucji mini-dodatku jako narzedzia marketingowago.

Oto mój obraz ( oparty częsciowo na domysłach i zawodnej pamieci, oraz skrzywiony na pokazanie tezy).

Strategia 1.
- zaoferować grę w SCD na własnej stronie
- dać dodatki "growe" (posiadłości/akcje wspólne) i pozagrowe(naklejki na zetony,drewniane pudełko/mata do gry) jako opcje do zamówienia z włąsnej strony
- w dystrybutora zaoferować grę w noramlnym trybie bez bonusów.
- zareklamować akcję na stronach dla hardcorowych graczy na przykład Gamesfatatic.pl
- wesprzeć to akcje zapowiedziami w języku angielskim (na BGG) z możliwością zakupu wersji angielskiej
- zaoferować odbiór przedsprzedaży na targach w Essen.
- niesprzedany nakład mini-dodatku zaoferować na własnej stronie - spis towarów tekstem (z obrazkami) z możliwością zamówienia poprzez napisanie e-maila (cena (?) pln + 12 pln za przesyłkę)
-? wrzucić dodatek do bggstore

Strategia 2.
- zaoferować dodatek (np. The New Era: Spiel 2011 Pack) do zakupu gry na stronie dużego sklepu internetowego z duza ilością klientów i aktywną i popularną listą "zamów przed premierą". Strona produktu umozliwia komnentowanie przez użytkowników i linkowanie recenzji.
- dla dystrybutora( a takze po premierze) zaoferować grę w normalnym trybie bez bonusów.
- zareklamować akcję na stronach dla hardcorowych graczy na przykład Gamesfatatic.pl
- wesprzeć to akcje zapowiedziami w języku angielskim (na BGG) z możliwością zakupu wersji angielskiej
- zaoferować odbiór przedsprzedaży na targach w Essen
- niesprzedany nakład mini-dodatku zaoferować na własnej stronie - spis towarów tekstem (z obrazkami) z mozliwoscioa zamowienia poprzez napisanie e-maila (cena 5 pln + 12 pln za przesyłkę)
- wrzucić dodatek do bggstore (5 usd + przesyłka - niedawno wprowadzona nie wiem ile)

Wygłada na to że marketingowo strategia 2 daje większa mozliwość dotarcia do polskich graczy.
Z drugiej strony przy grach mogacych liczyć na solidną sprzedaż wersji angielskiej (Legacy, HMS Beagle, a pewnie także Tezeusz) jest mozliwe że bezpośrednia sprzedaż za granicę może być korzystna ,a skoro trzeba zorganizować przedsprzedaż na zagranice, to czemu zarazem nie zarobić na polskim rynku?

Nie znam liczb (sprzedaży kosztów itp.) i innych kulisów (czemu Rebel nie ma bonusów), potrzebnych do oceny tych strategii, więc ocenię z punku widzenia potencjalnego klienta (jak już pisałem) strategia przedsprzedaży 2 zadziałała na mnie, a strategia 1 nie. Ponadto paradoksalnie przy chęci kupna dodatku bgg store wychodzi porównywanie cenowo, i zachowując wszelkie proporcje (chodzi to o sytuacje w których sprzedaż jest dziłalnoscia poboczną) wyglada jak strona z drugiej dekady XXI wieku podczas gdy http://portalgames.pl/pl/zakupy/ jest jak z lat 90-tych - niektóre oferty sprzedazy gier z forum wyglądają lepiej. ( Tak, to miała być złośliwa szpila - ma trafić w czuły punkt i zaboleć :evil: )
Nie mniej mimo oburzenia kilku użytkowników, nadal będziemy tworzyć unikalne przedmioty dla naszych fanów,
Ogromnie cieszy mnie taka postawa. I popieram tworzenie gier "z miłością" z jedną mam nadzieją konstruktywna uwagą
Niech bonusy będą pod warunkiem, że nie ucierpi na tym poziom edytorski i grywalność podstawki.
Na przykład genialnie było dostać dodatek do Le Havre razem z podstawką - ale lepiej żeby przy okazji nie było błędów na Luksusowych Liniowcach; fajnie mieć dodatkowe rezydencje do Dziewictwa, ale lepiej gdyby ktoś w tym czasie przejrzał ponownie karty Patronów (podałem najświeższe przypadki) itp.

Co do dystrybucji mini-dodatków to najwygodniej było, gdy można było je kupić w Empiku dostając przy okazji coś do poczytania :). RIP ŚGP [`]
Ostatnio zmieniony 10 paź 2013, 08:53 przez Rafal_Kruczek, łącznie zmieniany 2 razy.
Cierń
Posty: 600
Rejestracja: 15 gru 2008, 11:53
Lokalizacja: Gliwice/Sośnica
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Cierń »

Nie cytując całego powyższego postu parę luźnych uwag -
1. Wydawca chce sprzedać swoją grę bezpośrednio bez płacenia pośrednikom (strategia nr 2 odpada) - ceną z różnych przyczyn nie może walczyć o klienta - zostają ekskluzywne ekskluzywne dodatki... Czy to się sprawdza wie tylko Portal - na pewno przedsprzedaż wśród zagraniczniaków robi furorę... http://boardgamegeek.com/blog/679/board ... ll-stories.
2. Nie widzę automatycznego przełożenia - gra z mini-dodatkiem=więcej błędów w wydaniu. Pewnie szansę na to rosną przy dużo większej ilości tekstu, ale tak duże dodatki to rzadkość (LH musiało się ukazać z Le Grand Hameau bo tylko takie wersje są obecnie drukowane). Jestem pewien, że żaden wydawca nie zakłada - przyoszczędzimy na korekcie ale za to wydamy parę kart więcej... Błędy i mini dodatki to raczej zupełnie różne zjawiska, które zapewne będą się dalej pojawiać, choć z mojego punktu widzenia oba zupełnie zbytecznie :).
3. Strona Portalu - jak gdzieś nie widzę bezpośredniego linka odnoszącego się do jej zawartości nawet nie zaglądam, ciężko mi tam cokolwiek znaleźć, wygląd dla mnie jest drugorzędny choć nie powiem - urodą nie grzeszy...

Żeby nie było totalnego OT - testowałem raz Tezeusza - dla mnie to zaawansowana Neuroshima Hex - bardzo taktyczna, z potencjałem na mocne główkowanie, możliwy AP przy lubiących liczyć graczach... Klimatu jak na abstrakcyjna mechanikę sporo, na pewno chętnie zagram, niestety małżonka nie przepada za tematyką więc na liście zakupów się nie znajdzie...
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8733
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2643 times
Been thanked: 2330 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Curiosity »

TL; dr
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: donmakaron »

Curiosity pisze:TL; dr
Głos rozsądku w całej sprawie.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: rattkin »

A teraz wracając do tematu - kupić już można - ktoś pokusi się o pogranie i recenzję?
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: kwiatosz »

rattkin pisze:A teraz wracając do tematu - kupić już można - ktoś pokusi się o pogranie i recenzję?
Raczej wątpię, wiadomo że gry są do kupowania, a nie do grania :mrgreen:
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Rafal_Kruczek
Posty: 1092
Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
Lokalizacja: Legnica
Has thanked: 84 times
Been thanked: 31 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: Rafal_Kruczek »

Cierń pisze:Nie cytując całego powyższego postu parę luźnych uwag -
1. Wydawca chce sprzedać swoją grę bezpośrednio bez płacenia pośrednikom (strategia nr 2 odpada) - ceną z różnych przyczyn nie może walczyć o klienta - zostają ekskluzywne ekskluzywne dodatki... Czy to się sprawdza wie tylko Portal - na pewno przedsprzedaż wśród zagraniczniaków robi furorę... http://boardgamegeek.com/blog/679/board ... ll-stories.
2. Nie widzę automatycznego przełożenia - gra z mini-dodatkiem=więcej błędów w wydaniu. Pewnie szansę na to rosną przy dużo większej ilości tekstu, ale tak duże dodatki to rzadkość (LH musiało się ukazać z Le Grand Hameau bo tylko takie wersje są obecnie drukowane). Jestem pewien, że żaden wydawca nie zakłada - przyoszczędzimy na korekcie ale za to wydamy parę kart więcej... Błędy i mini dodatki to raczej zupełnie różne zjawiska, które zapewne będą się dalej pojawiać, choć z mojego punktu widzenia oba zupełnie zbytecznie :).
3. Strona Portalu - jak gdzieś nie widzę bezpośredniego linka odnoszącego się do jej zawartości nawet nie zaglądam, ciężko mi tam cokolwiek znaleźć, wygląd dla mnie jest drugorzędny choć nie powiem - urodą nie grzeszy...

Żeby nie było totalnego OT - testowałem raz Tezeusza - dla mnie to zaawansowana Neuroshima Hex - bardzo taktyczna, z potencjałem na mocne główkowanie, możliwy AP przy lubiących liczyć graczach... Klimatu jak na abstrakcyjna mechanikę sporo, na pewno chętnie zagram, niestety małżonka nie przepada za tematyką więc na liście zakupów się nie znajdzie...
1. Typowa "propaganda sukcesu" i "klęska urodzaju". :). Mozna tam wyczytać, że dostali prawie 300 zamówień podczas jednego weekendu? Osobiscie obsłuzone przez Trzewika. Przez e-mail... Może jednak było lepiej było, jak takimi zamówieniami zajmowali się specjaliści? I przy okazji bonusowy mini-dodatek miałby szerszą dystrybucje? :wink:

2. Oczywiście nie mówię ze ktoś specjalnie robi błędy. Ale im kto więcej ma na głowie, tym większa szansa, że jakiś chochlik zadziała i błąd do gry się wkradnie. Ale z drugiej strony jest ewidentne, że w przypadku Le Havre korektor lub/i tłumacz nie grali w grę lub grali w grę niepoprawnie - karty i instrukcja nie były skonfrontowane z oryginałem ( a były ponad 2 lata od pierwszych zapowiedzi do druku na przygotowanie tłumaczenia!). A w Dziedzictwie jest ewidentne że 1 z kart Patronów jest niezbalansowana z innymi - (po wykrycia po jednej grze!) - w dalszym ciągu nie wiadomo - złe testy czy błąd drukarski i czy będzie errata?. Jak widać polscy wydawcy oszczędzają na korekcie i nie przestrzegają jednej z podstawowych zasad robienia korekty "nikt nie jest sędzia we własnej sprawie" - po autorze/tłumaczu ostateczną korektę powinna zrobić jeszcze inna w miarę kompetentna osoba.

Oczywiście Tezeusz ma szanse przełamać zła passe...

3. Jakość "sklepiku" Portalu ... szkoda słow. Pewnie nie generuje wystaczajaco duzo przychodów żeby ktoś sie nim zajał...
Curiosity pisze:TL; dr
Niezrozumiały ten skrót.
To forum a nie gra w http://www.boardgamegeek.com/boardgame/136238/rofl
:)
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 572 times
Been thanked: 1028 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: RUNner »

Miałem już w koszyku Tezeusza, ale po dwukrotnym przeczytaniu instrukcji, postanowiłem zawiesić zakup. Poczekam aż zostanie wydany, przetestowany i sprawdzony. Na razie mam pewne obawy, ale poczekam aż na forum zacznie się dyskusja na temat samej rozgrywki. Wszystko wygląda bardzo klimatycznie, ale czy mechanika "zatrybi"? Na to pytanie w tej chwili nie można udzielić odpowiedzi.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Tezeusz - nowa gra Michała Oracza od Portalu

Post autor: rastula »

RUNner pisze:Miałem już w koszyku Tezeusza, ale po dwukrotnym przeczytaniu instrukcji, postanowiłem zawiesić zakup. Poczekam aż zostanie wydany, przetestowany i sprawdzony. Na razie mam pewne obawy, ale poczekam aż na forum zacznie się dyskusja na temat samej rozgrywki. Wszystko wygląda bardzo klimatycznie, ale czy mechanika "zatrybi"? Na to pytanie w tej chwili nie można udzielić odpowiedzi.

mam podobnie...
ODPOWIEDZ