Amerigo (Stefan Feld)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
-
- Posty: 1926
- Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
- Lokalizacja: Reda
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 16 times
Re: Amerigo
Skoro gra się pojawiła w przedsprzedaży i to niejednym sklepie, to .....przysiadłem poważnie do instrukcji
(nie nie zamówiłem jeszcze - ale tylko dlatego że muszę sobie odpowiedzieć na pytanie czy z Essen tylko to :):))
Ale wracając do lektury instrukcji - streszczać nie będę, bo Veridiana zrobiła to już dawno temu) . Napisze tylko, że już wiem to jest/będzie genialna giera. Na pewno.
mnóstwo typowo feldowskich rozwiązań - i jest to Feld w najlepszym wydaniu. Mnóstwo decyzji do podjęcia, możliwość interakcji (bo i blokujemy sobie wstęp na wyspę budując swoje POSTy i walczymy o kafle premiowe), zredukowany do czynnik losowy (którym można sterować: czy to kupując za złoto dodatkowe AP czy też wybierając akcję specjalną) wszystko w 35 akcji na całą grę (ni mniej, ni więcej).
i jeszcze Piraci w roli szczurów z Notre Dame - tylko, że tu ich ilość rośnie przez całą grę
(aż się zdziwiłem, że są dwa żetony z zerami - to takie niefeldowskie - spodziewałem się, że pięć żetonów może dać w sumie 12 - czyli maksa na torze dział))
jestem napalony na maksa.
ps. a'propos instrukcji- jak rozumiecie przy żeglowaniu możliwość ruszenia się each of his ships. Jako ruch "oboma" czy "dowolnym"??
(by napisali one of albo both to byłoby łatwiej) - a może to chodzi, że w przypadku pływania mogę sobie podzielić AP między moje statki??
(nie nie zamówiłem jeszcze - ale tylko dlatego że muszę sobie odpowiedzieć na pytanie czy z Essen tylko to :):))
Ale wracając do lektury instrukcji - streszczać nie będę, bo Veridiana zrobiła to już dawno temu) . Napisze tylko, że już wiem to jest/będzie genialna giera. Na pewno.
mnóstwo typowo feldowskich rozwiązań - i jest to Feld w najlepszym wydaniu. Mnóstwo decyzji do podjęcia, możliwość interakcji (bo i blokujemy sobie wstęp na wyspę budując swoje POSTy i walczymy o kafle premiowe), zredukowany do czynnik losowy (którym można sterować: czy to kupując za złoto dodatkowe AP czy też wybierając akcję specjalną) wszystko w 35 akcji na całą grę (ni mniej, ni więcej).
i jeszcze Piraci w roli szczurów z Notre Dame - tylko, że tu ich ilość rośnie przez całą grę
(aż się zdziwiłem, że są dwa żetony z zerami - to takie niefeldowskie - spodziewałem się, że pięć żetonów może dać w sumie 12 - czyli maksa na torze dział))
jestem napalony na maksa.
ps. a'propos instrukcji- jak rozumiecie przy żeglowaniu możliwość ruszenia się each of his ships. Jako ruch "oboma" czy "dowolnym"??
(by napisali one of albo both to byłoby łatwiej) - a może to chodzi, że w przypadku pływania mogę sobie podzielić AP między moje statki??
-
- Posty: 1926
- Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
- Lokalizacja: Reda
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 16 times
Re: Amerigo
cyt. (w kontekście akcji żeglowania)
Each action point allows the player to move each of his
ships to an orthogonally adjacent water space.
I później już jest o konsekwencjach zatrzymania się na kotwicowisku czy ograniczeniach co do tego ile statków może być na jednym polu wewnątrz ramki i na ramce .
Edit: już znalazłem - w przykładzie:Example: With 4 AP available, the red player places his first ship
on a frame tile for free and can sail 4 spaces. He decides to move
only 3 spaces to land on an anchor space and establish a trading
post. He forfeits the remaining 1 AP for this ship. He also uses 4
AP to place and move his second ship elsewhere on the island area.
czyli ruszamy oboma statkami niezależnie - dla każdego mamy pełną pulę AP
Each action point allows the player to move each of his
ships to an orthogonally adjacent water space.
I później już jest o konsekwencjach zatrzymania się na kotwicowisku czy ograniczeniach co do tego ile statków może być na jednym polu wewnątrz ramki i na ramce .
Edit: już znalazłem - w przykładzie:Example: With 4 AP available, the red player places his first ship
on a frame tile for free and can sail 4 spaces. He decides to move
only 3 spaces to land on an anchor space and establish a trading
post. He forfeits the remaining 1 AP for this ship. He also uses 4
AP to place and move his second ship elsewhere on the island area.
czyli ruszamy oboma statkami niezależnie - dla każdego mamy pełną pulę AP
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3241
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Amerigo
dowolnym to by było raczej "any one of his ships" i też czekam na gręcezaras pisze: jak rozumiecie przy żeglowaniu możliwość ruszenia się each of his ships. Jako ruch "oboma" czy "dowolnym"??
(by napisali one of albo both to byłoby łatwiej)
- uyco
- Posty: 1056
- Rejestracja: 09 sty 2006, 13:00
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 148 times
- Been thanked: 25 times
Re: Amerigo
azzido pisze:Na youtube- kanał rahdo jest pokazana przykładowa rozgrywka. Polecam.
obejrzałem i zamówiłem. to będzie mój pierwszy Feld - ale po filmie już wiem, ze nie będę żałował.
- pan_satyros
- Posty: 6133
- Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
- Lokalizacja: Siemianowice
- Has thanked: 652 times
- Been thanked: 513 times
- Kontakt:
Re: Amerigo
http://www.youtube.com/watch?v=F1G2Or7K7hk
Obejrzałem i jestem coraz bliżej zakupu.
Sucharek w moim typie, zdecydowanie.
Obejrzałem i jestem coraz bliżej zakupu.
Sucharek w moim typie, zdecydowanie.
Censor emeritus podcastu ZnadPlanszy: Pełną parą
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
- pan_satyros
- Posty: 6133
- Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
- Lokalizacja: Siemianowice
- Has thanked: 652 times
- Been thanked: 513 times
- Kontakt:
Re: Amerigo
sucharek to określenie pozytywneVeridiana pisze:Suchar nie suchar, ale zachwycający
Mniej więcej tak bardzo, jak reakcja rahdo http://youtu.be/5dBd8vIufZU?t=9m13s
Censor emeritus podcastu ZnadPlanszy: Pełną parą
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
- BartP
- Administrator
- Posty: 4721
- Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 886 times
Re: Amerigo
Już bez przesady, nie jest to taki suchar jak Luna czy Rialto. W Amerigo statki pływają, odkrywają wyspy, planujemy infrastrukturę na tych wyspach, a później ją budujemy. Rozwijamy się, więc niektóre rzeczy idą nam lepiej, albo zbroimy się przeciwko piratom. Naprawdę dla mnie jest dość mocno tematycznie jak na euro.
Sprzedam nic
Re: Amerigo
Pełna zgoda, mnie odpycha bardzo duży AP i układanie klocków z Tetrisa, ale tematycznie jak na Felda to nawet nieźle.BartP pisze:Już bez przesady, nie jest to taki suchar jak Luna czy Rialto. W Amerigo statki pływają, odkrywają wyspy, planujemy infrastrukturę na tych wyspach, a później ją budujemy. Rozwijamy się, więc niektóre rzeczy idą nam lepiej, albo zbroimy się przeciwko piratom. Naprawdę dla mnie jest dość mocno tematycznie jak na euro.
- pan_satyros
- Posty: 6133
- Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
- Lokalizacja: Siemianowice
- Has thanked: 652 times
- Been thanked: 513 times
- Kontakt:
Re: Amerigo
Ja tam wszędzie odkopie klimat, więc akurat suchość nigdy mi nie przeszkadzała. Ale owszem, komunikuję dla plastikowej gwardii - tutaj jest woda (dosłownie i w przenośni)
Censor emeritus podcastu ZnadPlanszy: Pełną parą
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
- rastula
- Posty: 10023
- Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 1277 times
- Been thanked: 1309 times
Re: Amerigo
lubię Felda (mam zamki, bora, rialto) , sucharkowość mi nie przeszkadza - ale ta gra jest tak okropnie brzydka, że niejeden prototyp bije ja na głowę... od planszówek oczekuje jednak również doznań organoleptycznych , nie tylko intelektualnych - no sell this time mr Feld....
ale jak ktoś bedzie miał w okolicy to chetnie zagram
ale jak ktoś bedzie miał w okolicy to chetnie zagram
Re: Amerigo
Przeczytałem jeszcze raz instrukcję, obejrzałem recenzję Richarda (te jego filmy są po prostu genialne).
Na minus zaliczyłbym:
- grafikę: moim zdaniem wyszła bardzo w stylu gier Alea, a nawet nieco gorzej. Gdyby chociaż wyglądała tak jak Macao...
- AP może tu rzeczywiście byc problemem i gra z ludźmi o różnej szybkości planowania będzie niezwykle męczyć
- możliwości specjalizacji sa dla mnie trochę słabo obecne - można próbować, ale jak zaniedbasz odkrywanie, wszystko się sypie (niby OK, w sumie gra o odkrywcy, miemniej jednak chciałoby się mieć więcej strategii do wyboru)
- jest tylko jedna technologia pozwalająca na negatywną interakcję - uważam, że powinno byc albo kilka słabszych albo żadnej
Na plus:
- wyjątkowo dobrze przyprawiony ten suchar - świetnie oddaje odkrywanie i kolonizację
- kosteczkowa wieża - od czasu koła produkcji w Ora et labora żaden gadżet planszówkowy tak mnie nie zachwycił
- idealna dawka złożoności (nie jest łatwo, ale jednocześnie nie dostaję oczopląsu jak w Bora, do którego musze być w idealnej formie)
- jest zarówno dalekosiężne planowanie, dawka hazardu, jak i wyścig
Po zsumowaniu za i przeciw, chyba rzeczywiście najbardziej atrakcyjna pozycja spośród tegorocznych czterech Feldów. Oprócz Amerigo, moją uwagę zwróciła także Brugia. No i mam zagwozdkę, bo nie wiem, którą wybrać. Niech cię Stefanie Feld! Powinni ci zakazać wydawania więcej niż jednej świetnej gry rocznie!
Na minus zaliczyłbym:
- grafikę: moim zdaniem wyszła bardzo w stylu gier Alea, a nawet nieco gorzej. Gdyby chociaż wyglądała tak jak Macao...
- AP może tu rzeczywiście byc problemem i gra z ludźmi o różnej szybkości planowania będzie niezwykle męczyć
- możliwości specjalizacji sa dla mnie trochę słabo obecne - można próbować, ale jak zaniedbasz odkrywanie, wszystko się sypie (niby OK, w sumie gra o odkrywcy, miemniej jednak chciałoby się mieć więcej strategii do wyboru)
- jest tylko jedna technologia pozwalająca na negatywną interakcję - uważam, że powinno byc albo kilka słabszych albo żadnej
Na plus:
- wyjątkowo dobrze przyprawiony ten suchar - świetnie oddaje odkrywanie i kolonizację
- kosteczkowa wieża - od czasu koła produkcji w Ora et labora żaden gadżet planszówkowy tak mnie nie zachwycił
- idealna dawka złożoności (nie jest łatwo, ale jednocześnie nie dostaję oczopląsu jak w Bora, do którego musze być w idealnej formie)
- jest zarówno dalekosiężne planowanie, dawka hazardu, jak i wyścig
Po zsumowaniu za i przeciw, chyba rzeczywiście najbardziej atrakcyjna pozycja spośród tegorocznych czterech Feldów. Oprócz Amerigo, moją uwagę zwróciła także Brugia. No i mam zagwozdkę, bo nie wiem, którą wybrać. Niech cię Stefanie Feld! Powinni ci zakazać wydawania więcej niż jednej świetnej gry rocznie!
Ashes to ashes, dice to dice...
- KubaP
- Posty: 5834
- Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 137 times
- Been thanked: 409 times
- sillue
- Posty: 468
- Rejestracja: 18 kwie 2012, 14:23
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Re: Amerigo
Amerigo jak na suchara mało chrupie
klimat się nawet broni,
dziwne, ale bardzo łatwo się tłumaczy,
nie wybacza błędów w rozlokowaniu portów, potem połowa punktów przychodzi z zasiedlania wysp...
tak więc pływasz, potem walka o zblokowanie reszty na dużych wyspach i szybciutko trzepiemy punkty, bo gra nabiera tempa w ostatnich dwóch rundach...
nie ciągnie się w nieskończoność, masz 35 akcji, ni mniej, ni więcej...
nie potwierdziło się marudzenie o wieży, że co wrzucisz to wyleci, zdarzyło się tak zaledwie chyba 2-3 razy na 35 rzutów...
a jak wypadną 3-4 typy akcji z jednego wrzutu, to gra jeszcze bardziej rozwija skrzydła...
póki co elementy są na styk na 4 graczy, ale już 3 mini dodatki czekają na wjazd do BGG-shopa,
ponadto wyspy z kafelków, inna kolejność żetonów, inna siła piratów,
potencjał na rozwinięcie na 5-6 graczy i ciut więcej negatywnej interakcji...
gdyby nie wysyp związany z Essen, to bym grę zajeździł, a tak spokojnie można się delektować...
9,5/10
klimat się nawet broni,
dziwne, ale bardzo łatwo się tłumaczy,
nie wybacza błędów w rozlokowaniu portów, potem połowa punktów przychodzi z zasiedlania wysp...
tak więc pływasz, potem walka o zblokowanie reszty na dużych wyspach i szybciutko trzepiemy punkty, bo gra nabiera tempa w ostatnich dwóch rundach...
nie ciągnie się w nieskończoność, masz 35 akcji, ni mniej, ni więcej...
nie potwierdziło się marudzenie o wieży, że co wrzucisz to wyleci, zdarzyło się tak zaledwie chyba 2-3 razy na 35 rzutów...
a jak wypadną 3-4 typy akcji z jednego wrzutu, to gra jeszcze bardziej rozwija skrzydła...
póki co elementy są na styk na 4 graczy, ale już 3 mini dodatki czekają na wjazd do BGG-shopa,
ponadto wyspy z kafelków, inna kolejność żetonów, inna siła piratów,
potencjał na rozwinięcie na 5-6 graczy i ciut więcej negatywnej interakcji...
gdyby nie wysyp związany z Essen, to bym grę zajeździł, a tak spokojnie można się delektować...
9,5/10
- KubaP
- Posty: 5834
- Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 137 times
- Been thanked: 409 times
Re: Amerigo
Praktycznie w pełni się zgadzam, oprócz tego, że żeton "piracki" to... za dużo negatywnej interakcjisillue pisze:Amerigo jak na suchara mało chrupie
klimat się nawet broni,
dziwne, ale bardzo łatwo się tłumaczy,
nie wybacza błędów w rozlokowaniu portów, potem połowa punktów przychodzi z zasiedlania wysp...
tak więc pływasz, potem walka o zblokowanie reszty na dużych wyspach i szybciutko trzepiemy punkty, bo gra nabiera tempa w ostatnich dwóch rundach...
nie ciągnie się w nieskończoność, masz 35 akcji, ni mniej, ni więcej...
nie potwierdziło się marudzenie o wieży, że co wrzucisz to wyleci, zdarzyło się tak zaledwie chyba 2-3 razy na 35 rzutów...
a jak wypadną 3-4 typy akcji z jednego wrzutu, to gra jeszcze bardziej rozwija skrzydła...
póki co elementy są na styk na 4 graczy, ale już 3 mini dodatki czekają na wjazd do BGG-shopa,
ponadto wyspy z kafelków, inna kolejność żetonów, inna siła piratów,
potencjał na rozwinięcie na 5-6 graczy i ciut więcej negatywnej interakcji...
gdyby nie wysyp związany z Essen, to bym grę zajeździł, a tak spokojnie można się delektować...
9,5/10
- veljarek
- Posty: 1189
- Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
- Lokalizacja: Warszawa - Ochota
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 23 times
Re: Amerigo
A ja słyzałem, że Amerigo to taka lekka gierka niepodobna do Felda.
Prośba o umiejscowienie ciężkości tej gry
Prośba o umiejscowienie ciężkości tej gry
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
- KubaP
- Posty: 5834
- Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 137 times
- Been thanked: 409 times
Re: Amerigo
Ciężkość Zamków Burgundii (czyli średnia-średnia).veljarek pisze:A ja słyzałem, że Amerigo to taka lekka gierka niepodobna do Felda.
Prośba o umiejscowienie ciężkości tej gry
- veljarek
- Posty: 1189
- Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
- Lokalizacja: Warszawa - Ochota
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 23 times
Re: Amerigo
W sumie i tak kupiłemKubaP pisze:Ciężkość Zamków Burgundii (czyli średnia-średnia).veljarek pisze:A ja słyzałem, że Amerigo to taka lekka gierka niepodobna do Felda.
Prośba o umiejscowienie ciężkości tej gry
Czeka na pierwszą rozgrywkę
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
- palladinus
- Posty: 1494
- Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
- Lokalizacja: Poznań
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: Amerigo
Na BGG pojawiają się głosy o problemie, który i my dostrzegliśmy już po pierwszej rozgrywce na targach. Gra jest za długa o co najmniej jedną turę, gdyż pod koniec większość akcji jest niewykonywalna. Cytuję opinie z którą się zgadzam: "Really feels like a design flaw to me. Shocking to say!" Dlatego też opinie, że jest to najlepsza gra Felda, jest moim zdaniem nietrafiona. Już można zobaczyć, że mimo awansowania w rankingu, średnia systematycznie spada.
Blog CiekaweGry - gry planszowe i nie tylko
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
- KubaP
- Posty: 5834
- Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 137 times
- Been thanked: 409 times
Re: Amerigo
Jest to jedna z najlepszych gier Felda. Na BGG pojawiają się głosy o braku problemów i tym, że wszystkie akcje mają swój sens i rację bytu w każdej turze. Cytuję opinię, z którą się zgadzam "Really seems to be the best Feld's game to me". Dlatego też opinie, ze jest to zła gra, są moim zdaniem nietrafione. Już można zobaczyć, że mimo iż średnia spada, to gra wciąż awansuje w rankingu!
- palladinus
- Posty: 1494
- Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
- Lokalizacja: Poznań
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: Amerigo
Nie twierdzę, że jest to zła gra, ale słaba jak na Felda. Nazwisko zobowiązuje, a sam fakt pojawienia się opinii o problemach z gameplay'em świadczy, że chyba jednak nie została przetestowana do końca. Może postanowił pójść w stronę lżejszych tytułów, ale nie wyszło mu to na dobre.
Jaki sens ma akcja pływania, skoro wszystkie porty są już zajęte albo kupowania budynków, jeśli się ich nie zbuduje? Tego problemu nie było w poprzednich jego tytułach.
Zresztą Queen Games ma problemy z wydaniem megahitu, choć nie przeszkadza im to w windowaniu cen.
Jaki sens ma akcja pływania, skoro wszystkie porty są już zajęte albo kupowania budynków, jeśli się ich nie zbuduje? Tego problemu nie było w poprzednich jego tytułach.
Zresztą Queen Games ma problemy z wydaniem megahitu, choć nie przeszkadza im to w windowaniu cen.
Blog CiekaweGry - gry planszowe i nie tylko
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry