evenstar pisze:Jakbyście porównali tę gre do nowej Ery/Rftg/Gtr? Mam wszystkie trzy, z czego najbardziej podoba mi się Nowa Era (za ogromną ilość decyzji do podjęcia i możliwość kombienia) i zastanawiam się czy warto kupić Innowacje?
Innowacje zawsze warto kupic
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
NE/Rftg/Gtr i Innowacje to są rózne gry.
Porównanie
Talia 95(prawie wszystkie różne)/114(ponad 80 różnych)/144(40 różnych)/105(wszystkie różne) - wszystkie gry mają duża około 100 kartową talię. Innowacjach jest najwięcej różnych kart.
Tempo gry dośc dobre - w swojej rundzie każdy gracz podejmuje 2 akcje. Są 4 mozliwe opcje dla kazdej akcji, 3 z nich są bardzo szybkie: pociagniecie karty, wystawienie karty, zdominowanie Wieku (odpowiednik wzięcia punktu zwycięstwa). Poza tym jest aktywacja jednej ze swoich kart, która prowadzi do rozmaitych i przedziwnych efektów które czasami pozytywnie lub negatywnie działają na innych graczy. Ponieważ mozna mieć to 5 aktywnych kart naraz wyborów zazwyczaj w grze jest sporo wyborów do wykonania.
Co do kombinowania, wyraźnie widać że Innowacja to kolejna gra autor GTR. Efekty Dogmatów kombują sie z efektami innych kart. A ponieważ w rundzie są 2 akcje w kazdej z nich można aktywować kartę to mozliwości do zrobienia komba nawet w jednej turze jest sporo. Dodatki: Echa, a tym bardziej Figury, jeszcze bardziej rozszerzaja mozliwości.
Każdy efekt w grze jest oparty na jednej z 6 ikon. Pierwszy wiek zawiera tylko 4 ikony. Kolejne są wprowadzone w wieku 4 i 7. To ile gracz ma widocznych ikon na wystawionych kartach decyduje o jego pozycji. Efekt rozsunicia koloru pozwaja zliczać ikony z kart przykrytych innymi kartami danego koloru.
W Innowacjach natomiast nie ma:
-Komponentów poza kartami. (I planszami graczy - które służą jako ściągi).
-"wieloosobowego samotnika" (W każdym aktywowanym efekcie koorperacyjnym potencjalnie mogą uczestniczyć wszyscy gracze którzy mają przynajmniej tyle samo ikony na której opiera sie efekt)
-poczucia bezpieczeństwa. ( Jesli przeciwnik ma jakiejs ikony wystawionej wiecej moze atakowac efektami opartymi na tej ikonie. I bardzo trudne jest utrzymanie przewagi na wszystkich możliwych ikonach, czyli prawie zawsze jakies atak jest możliwy. )
- sytuacji beznadziejnych. (Jest wiele sposobów na zwycięstwo i z prawie każdej sytuacji jest możliwość wygranej).
Podsumowując.
Dużo więcej interakcji ( pozytywnej i negatywnej) niż w NE i RFTG.
Dominacje (wieki i domeny) działaja na zasadzie "Kto pierwszy ten lepszy" - daje to wiele pomniejszych celów pośrednich w grze.
Ogromna różnorodność kart.
Budowanie pozycji poprzez wystawianie kart i rozsuwanie kolorów.
p.s. Juz wkrótce kolejna gra Chudyka: Impulse. Także z dużą interakcją, eksploracja, i kombinacjami, tym razem w kosmosie.