Cywilizacja: Poprzez wieki (1. i 2. edycja)

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: mst »

1. Tak, wzięcie cudu to jedna (lub więcej) akcja cywilna, a jego budowa to również (zupełnie inna ;-)) akcja cywilna.

2. Tak, nie musisz w tej samej turze wziąć cudu i od razu zacząć go budować.
Warto pamiętać, że każdy wybudowany cud zwiększa o 1 liczbę akcji cywilnych, które trzeba wydać na wzięcie kolejnego oraz, że w budowie mozna mieć na raz tylko 1 cud.

3. Tak i tak. Nawet jeśli masz odpowiednią ilość surowca do budowy cudu nie musisz go budować (innymi słowy to kiedy i czy będziesz budował wzięty cud zależy od Ciebie :-)).
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
gafik
Posty: 3651
Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
Has thanked: 55 times
Been thanked: 119 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: gafik »

mst idealnie to opisał, a ja pozwolę sobie uzupełnić:

1. Każdy etap cudu zużywa 1 akcję cywilną.
2. Mając 1 akcje cywilną można wziąć cud pod warunkiem, że to jest nasz pierwszy cud i bierzemy go z "pierwszego" pola. W innym wypadku wzięcie cudu kosztuje więcej akcji.
3. Wziętego cudu można nie budować do końca gry, ale dopóki go nie wybudujemy nie możemy wziąć kolejnego.
Tolis
Posty: 1079
Rejestracja: 05 maja 2010, 09:02
Been thanked: 6 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: Tolis »

No to ja tez jeszcze uszczegolowie kwestie cudow - jest ograniczony czas do kiedy mozna budowac cuda, nie wazne tez czy zaczelismy jego budowe cz nie, sa zasady odrzucania nie zbudowanych cudow:
- cuda z ery A spadaja, jak sie skonczy Era I
- cuda z ery I spadaja, jak sie skonczy Era II
- cuda z ery II spadaja, jak sie skonczy Era III
- cud z III ery - Biblioteka Narodowa (CZ dodatek) spada gdy sie skonczy III era.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3039
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 578 times
Been thanked: 239 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: DarkSide »

Dziękuję za tak wyczerpujące informacje. To mam jeszcze małe pytanko tak by się upewnić.
Gdy zagrane jest wydarzenie "Rozwój osadnictwa" która brzmi: "Każda cywilizacja zwiększa swoją populację o 1."
To czy oznacza to pobranie przesunięcie robotnika z puli banku do wolnych robotników ZA DARMO, czy za stawkę żywieniową wg. kursu jaki aktualnie jest u danego gracza (z ewentualnym uwzględnieniem bonusa od lidera)?

Zauważyłem, że niektóre karty wydarzeń mają wzmiankę "ZA DARMO" np.: wydarzenie "Rozwój religii" a w przypadku "Rozwoju osadnictwa" takiej wzmianki nie ma.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
Sandman
Posty: 1406
Rejestracja: 11 lut 2009, 11:23
Lokalizacja: Wrocław

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: Sandman »

Za darmo.
Planszowa przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
Uzależniony od TtA :]
Visca el Barca!!!
plastus82
Posty: 30
Rejestracja: 12 sty 2012, 18:00

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: plastus82 »

Witam
Czy nie wydaje się wam że karta Michał Anioł jest zbyt mocną kartą (zbugowaną wręcz). Mam za sobą 3 partię i za każdym razem wygrywa osoba która wzięła Michała Anioła. To że wygrywa to jeszcze mało powiedziane, odsadza innych w punktacji nieprawdopodobnie (wczoraj pod koniec 2 ery było 180 punktów dla Michała a 80 dla kolejnego gracza, więc przepaść olbrzymia).

Graliśmy chyba dobrze +1 dla buziek na świątyniach teatrach i cudach, pod koniec 2 ery miałem produkcję 18-19 kultury. Co o tym myślicie? Macie podobne spostrzeżenia?
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: macike »

plastus82 pisze:Michał Anioł
A nie jest tak, że w pewnym momencie wygrana z użyciem MA zaczyna się robić sztuką samą w sobie?
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: Nataniel »

No ale jak masz w I i II epoce swiatynki, to nie masz wojska albo nauki, wiec w III epoce giniesz marnie.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: ragozd »

plastus82 pisze:Witam
Czy nie wydaje się wam że karta Michał Anioł jest zbyt mocną kartą (zbugowaną wręcz). Mam za sobą 3 partię i za każdym razem wygrywa osoba która wzięła Michała Anioła.
Mam za sobą ok 500 partii - nie brałbym Anioła nawet za darmo ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: macike »

ragozd pisze:Mam za sobą ok 500 partii - nie brałbym Anioła nawet za darmo ;)
Pamiętam jakąś partię... zostawała mi jedna akcja, z którą nie wiedziałem co zrobić. Mogłem wydać na jakieś karty z I epoki... był MA.
Skoro i tak planowałem wzięcie cudu, to wziąłem żeby generował VPki chociażby przez 2-3 rundy. Jakoś tak interesujący liderzy z II epoki zostali rozchwyceni nim do mnie dotarli i MA skończył śmiercią naturalną. Nawet wygrałem tamtą partię, ale AFAIR MA był tylko miłym dodatkiem do HG i GW oraz darmowej świątyni, a nie zaplanowanym elementem strategii.

Fakt, ile razy w partii z Radkiem przychodzi mi do głowy wzięcie MA, to biję się po łapach. ;)
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: ragozd »

Bo jak robisz to samemu to mniej boli ;) Jedyną zaletą Anioła jest właśnie branie cudu o 1 taniej ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
gerrard434
Posty: 5
Rejestracja: 23 sty 2013, 17:58

Cywilizacja poprzez wieki-problem z zasadami

Post autor: gerrard434 »

Cywilizacja poprzez wieki-problem z zasadami
nie potrafie sobie poradzic i prosze pomozcie jak rozegrac 1 rozgrywke
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5614
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 803 times
Been thanked: 1254 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja poprzez wieki-problem z zasadami

Post autor: mat_eyo »

Instrukcja jest bardzo dobrze napisania, dużo czytelnych przykładów. Na forum nikt Ci raczej lepiej tego nie opisze. Lepiej poszukaj kogoś, kto nauczy Cię grać na żywo.
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 331 times
Been thanked: 76 times

Re: Cywilizacja poprzez wieki-problem z zasadami

Post autor: asiok »

Dla ułatwienia - tu masz świetny przewodnik Veridiany:

http://www.gamesfanatic.pl/2012/01/11/c ... cie-w-pdf/
Awatar użytkownika
rzaba
Posty: 445
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:18
Lokalizacja: Limerick, Irlandia
Has thanked: 37 times
Been thanked: 2 times

Re: Cywilizacja poprzez wieki-problem z zasadami

Post autor: rzaba »

a jak juz kupisz gre i przeczytasz instrukcje to napisz co jest dla Ciebie niejasne i pomożemy wtedy
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5614
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 803 times
Been thanked: 1254 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: mat_eyo »

Wczoraj po dłuuugiej przerwie grałem z żoną. Przegrałem, bo nie zdążyłem wypowiedzieć wojny, ale chcę się upewnić, że przynajmniej plan miałem dobry ;)

Przed samym pytaniem przedstawię sytuację na planszy. Miałem 4 jednostki militarne - 1 czołg (5 "mieczyków") i dwa działa (3) oraz taktykę dającą (10) za dwóch strzelców i kawalerię. W ty momencie mój oddział dodawał mi 5+6+10=21 siły. Po tym dołożyłem jeden samolot (5), więc siła militarna tego oddziału podskoczyła do 36, tak? Poprzednie 21+5+10 za dubel taktyki? Jeśli podczas wojny poświęcę wszystkie te cztery jednostki, to siła podskoczy dwukrotnie? Czyli 72?
Jak wyglądałaby siła mojego oddziału, gdybym do tych czterech jednostek miał Napoleona jako lidera?
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: Nataniel »

Zgadza się. Napoleon dawałby jeszcze +20.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5614
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 803 times
Been thanked: 1254 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: mat_eyo »

Również przy poświęceniu podczas wojny? Czyli w powyższym przykładzie byłoby to 56 siły, a przy poświęceniu wszystkich jednostek 112? Masakra... Za późno zobaczyłem, że żona ma Gandhiego za lidera i nie zdążyłem zagrać wojny o kulturę :D
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: Nataniel »

Tak :)
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5614
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 803 times
Been thanked: 1254 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: mat_eyo »

Dzięki za odpowiedzi.
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: GrzeL »

mat_eyo pisze:Również przy poświęceniu podczas wojny? Czyli w powyższym przykładzie byłoby to 56 siły, a przy poświęceniu wszystkich jednostek 112? Masakra... Za późno zobaczyłem, że żona ma Gandhiego za lidera i nie zdążyłem zagrać wojny o kulturę :D
Bonus dawany przez Napoleona dodawany jest do siły cywilizacji, a nie do taktyki, więc nie jest on powtórnie doliczany przy poświęcaniu jednostek.

Więc 56 i 92.
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: Tony23 »

Kilka pytań po wczorajszej pierwszej gierce w rozgrywkę pełną (kilka pewnie banalnych ale wolę sie upewnić):

1) Zagrywając czerwoną akrtę technologii z ręki (np. Kawalerię) zużywamy akcję cywilną ? ale już do rekrutacji, akcję militarną (czerwone znaczniki) ? Zagrywając kartę taktyki z ręki (kartę militarną) zużywamy akcję militarną (czerwone znaczniki) ?

2) Po walce np o terytorium czy agresji i poświęceniu jednostek- żółte znaczniki wracają do banku, a nie wolnych robotników?

3) Podobnie jest w przypadku efektów niektórych kart agresjii, gdzie niszczę przeciwnikowi np dwa budynki, żółte znaczniki wracają do banku? Czy w tym wypadku surowce też są usuwane czy gracz zostawia je na budynkach i może wykorzystać?

4) Czy można zagrać kartę taktyki, nie mając jeszcze skompletowanej armii? "wziąć taktykę na przyszłość" ? jeśli tak to rozumiem, że np po poświęceniu jednostek w wyniku jakiejś akcji militarnej, karta taktyki zostaje w grze (oczywiście trzeba dostosować siłe militarną cywilizacji) i może być użyta później?

5) w Akcjach militarnych można poświęcać tylko jednostki czy np taktykę również ? jeśli tak to karta po wykorzystaniu zostaje odrzucona?

6) Jak rozumieć kartę wydarzeń III:
Każda cywilizacja otrzymuje PunktyKultury w zależności od przyrostu nauki w stosunku do innych cywilizacji:
3 graczy- 14-7-0 PK

w sytuacji gdy przyrost kultury graczy powiedzmy wynosi:
A 9
B 7
C 2

7) Czysto techniczne- trzymacie karty w koszulkach (jakich) ? nie slizgają się po planszach za bardzo? Czy jakos podklejaliście/laminowaliście plansze graczy, bo są dość lichej jakości
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: Nataniel »

Tony23 pisze:Kilka pytań po wczorajszej pierwszej gierce w rozgrywkę pełną (kilka pewnie banalnych ale wolę sie upewnić):
1) Zagrywając czerwoną akrtę technologii z ręki (np. Kawalerię) zużywamy akcję cywilną ? ale już do rekrutacji, akcję militarną (czerwone znaczniki) ? Zagrywając kartę taktyki z ręki (kartę militarną) zużywamy akcję militarną (czerwone znaczniki) ?
Tak
Tony23 pisze:2) Po walce np o terytorium czy agresji i poświęceniu jednostek- żółte znaczniki wracają do banku, a nie wolnych robotników?
Tak
Tony23 pisze:3) Podobnie jest w przypadku efektów niektórych kart agresjii, gdzie niszczę przeciwnikowi np dwa budynki, żółte znaczniki wracają do banku? Czy w tym wypadku surowce też są usuwane czy gracz zostawia je na budynkach i może wykorzystać?
Zniszczony budynek powoduje, że robotnik wraca do puli wolnych, nie do banku. Surowce zostają.
Tony23 pisze:4) Czy można zagrać kartę taktyki, nie mając jeszcze skompletowanej armii? "wziąć taktykę na przyszłość" ? jeśli tak to rozumiem, że np po poświęceniu jednostek w wyniku jakiejś akcji militarnej, karta taktyki zostaje w grze (oczywiście trzeba dostosować siłe militarną cywilizacji) i może być użyta później?
Tak.
Tony23 pisze:5) w Akcjach militarnych można poświęcać tylko jednostki czy np taktykę również ? jeśli tak to karta po wykorzystaniu zostaje odrzucona?
Jeżeli poświęcasz jednostki w ilości takiej jak wskazuje taktyka, to wlicza się jej wartość (NIE odrzuca się jej).
Tony23 pisze:6) Jak rozumieć kartę wydarzeń III:
Każda cywilizacja otrzymuje PunktyKultury w zależności od przyrostu nauki w stosunku do innych cywilizacji:
3 graczy- 14-7-0 PK

w sytuacji gdy przyrost kultury graczy powiedzmy wynosi:
A 9
B 7
C 2
Przyrost kultury nie ma związku z przyrostem nauki. Gdyby przyrost nauki wynosił jak w przykładzie (9/7/2), to gracze otrzymaliby odpowiednio 14/7/0 punktów kultury.
Tony23 pisze:7) Czysto techniczne- trzymacie karty w koszulkach (jakich) ? nie slizgają się po planszach za bardzo? Czy jakos podklejaliście/laminowaliście plansze graczy, bo są dość lichej jakości
Mam zagrane na swoim egzemplarzu masę partii i nie mam żadnych koszulek. W czasie gry jem czipsy, gram na konwentach, itp. Ale ja generalnie nie czuję potrzeby koszulkowania czegokolwiek poza rzeczami o wartości kolekcjonerskiej.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: Tony23 »

Thx za szybka odp

w pyt 6 w przykładzie miał być oczywiście przyrost nauki a nie kultury.
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Cywilizacja: Poprzez wieki [Through the Ages]

Post autor: Tony23 »

Co oznacza "za kazdym razem gdy zagrywasz kartę technologii otrzymujesz pkt" ?

Zagrac tzn wylozyc ze swojej reki na stol?

Czy jak w trakcie gry kotzystam z bonusu ze specjalnej technologii to tez jest zagranie karty technologii?
ODPOWIEDZ