Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
patseb
Posty: 25
Rejestracja: 11 lis 2013, 21:10
Has thanked: 40 times
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne

Post autor: patseb »

Witam,

Właśnie rozpocząłem zabawę z podstawą Carcassonne.
Chciałbym się dowiedzieć czy element zaznaczony na czerwono można postawić w tym miejscu (zablokuje przyszłą rozbudowę miasta, ale nie koliduje z zasadą, że wszystko musi pasować.

Zdjęcie: http://i.imgur.com/t2MUDG6.jpg

Dziękuje z góry za odpowiedź.
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1401
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 456 times
Been thanked: 303 times

Re: Carcassonne

Post autor: kdsz »

Zagranie jest prawidłowe.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

patseb pisze:Chciałbym się dowiedzieć czy element zaznaczony na czerwono można postawić w tym miejscu (zablokuje przyszłą rozbudowę miasta, ale nie koliduje z zasadą, że wszystko musi pasować.
Tu i wszystko pasuje, i nie blokujesz jeszcze możliwości dopasowania kafelka!
Wg zdjęcia dopiero jeden (z trzech występujących w podstawce!) pasujący kafel został wyłożony.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
patseb
Posty: 25
Rejestracja: 11 lis 2013, 21:10
Has thanked: 40 times
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne

Post autor: patseb »

Dziękuję. Rzeczywiście nie blokuje dokończenia miasta.
Ostatnie pytanie, co z zaznaczonym kafelkiem w takim układzie (chodzi o to, że kawałek muru wchodzi w sam środek miasta): http://imgur.com/Gr9Rcbo
Wydaje mi się, że to poprawne zagranie, do kafelka A można dołożyć taki jak B.
Elisek
Posty: 105
Rejestracja: 25 paź 2013, 23:52

Re: Carcassonne

Post autor: Elisek »

Ja mam takie pytanie odnośnie zasad, bo dziweczyna nie wiem czy mnie robi w konia czy nie :)

W momencie gdy nie ma się na dłoni żadnych meeplów i żeton który dokładamy zamyka klasztor w którym mieliśmy mnicha to czy można zamknąc klasztor, a meepla z klasztoru położyć na tym nowym żetonie ?

Wydaje mi się, że nie, ale zdam sie na was.
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1293
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Carcassonne

Post autor: Nidhogg »

Elisek pisze:Ja mam takie pytanie odnośnie zasad, bo dziweczyna nie wiem czy mnie robi w konia czy nie :)

W momencie gdy nie ma się na dłoni żadnych meeplów i żeton który dokładamy zamyka klasztor w którym mieliśmy mnicha to czy można zamknąc klasztor, a meepla z klasztoru położyć na tym nowym żetonie ?

Wydaje mi się, że nie, ale zdam sie na was.

Nie można. Kolejność ruchu jest następująca:
1) losujemy kafelek, dokładamy go do mapy
2) stawiamy na min pionek (o ile chcemy/możemy)
3) sprawdzamy czy dołożenie kafelka spowodowało punktowanie, jeśli tak punktujemy i pionki wracają do właścicieli.

Instrukcja odnośnie pionków które punktowały:
Potym jak droga, miasto lub klasztor zostaną zakończone i podliczone (tylko one), pionki które stały na tych lokacjach wracają do właścicieli.
Pionki te mogą zostać użyte w dowolny sposób w następnych turach
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Carcassonne

Post autor: Svartisen »

Elisek pisze:Ja mam takie pytanie odnośnie zasad, bo dziweczyna nie wiem czy mnie robi w konia czy nie :)

W momencie gdy nie ma się na dłoni żadnych meeplów i żeton który dokładamy zamyka klasztor w którym mieliśmy mnicha to czy można zamknąc klasztor, a meepla z klasztoru położyć na tym nowym żetonie ?

Wydaje mi się, że nie, ale zdam sie na was.

Nie możesz. Podwładnych wykładamy przed punktowaniem (= musisz mieć coś w rezerwie). To częsty bład, który bierze się ze srótu. Procedurę: Mam meepla w rezerwie, kończę swoją drogę, dokładam któregoś z rezerwy na kafelek, punktuję, zbieram meeple ze skończonej struktury skrócono do: kładę kafelek kończący strukturę, punktuję, przestawiam meepla (robi za tego, którego wziąłbym z rezerwy) na inną. Sporo osób z którymi grałem nie załapało sensu tego skrótu i grali źle. Nie przypisywałbym dziewczynie świadomego robienia w konia.
Ashes to ashes, dice to dice...
sarkon
Posty: 86
Rejestracja: 17 wrz 2010, 15:47

Re: Carcassonne

Post autor: sarkon »

Witam serdecznie.

wróciłem do gry po dłuższej przerwie i pojawił się pewien dylemat.

Postaram się to przedstawić na obrazku:


Obrazek

Dajmy na to że gramy z drugą osobą i jakiś tam progres zrobiliśmy. I dochodzi do następującej sytuacji:

A- wyciąga płytę z połówką zamku i kładzie tam chłopa.
B- dziwnym trafem ja wyciągam z worka płytkę z drogą i postanawiam postawić na tej płytce chłopa, po prawej stronie. Czyli po stronie gospodarstwa na którym leży chłop przeciwnika.

I teraz pytanie: czy taki ruch jest dozwolony?
Awatar użytkownika
splocki
Posty: 540
Rejestracja: 06 mar 2013, 09:01
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: splocki »

Nie, bo łąka należy już do gracza A.
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 577 times
Been thanked: 1030 times

Re: Carcassonne

Post autor: RUNner »

sarkon pisze:Witam serdecznie.

wróciłem do gry po dłuższej przerwie i pojawił się pewien dylemat.

Postaram się to przedstawić na obrazku:


Obrazek

Dajmy na to że gramy z drugą osobą i jakiś tam progres zrobiliśmy. I dochodzi do następującej sytuacji:

A- wyciąga płytę z połówką zamku i kładzie tam chłopa.
B- dziwnym trafem ja wyciągam z worka płytkę z drogą i postanawiam postawić na tej płytce chłopa, po prawej stronie. Czyli po stronie gospodarstwa na którym leży chłop przeciwnika.

I teraz pytanie: czy taki ruch jest dozwolony?
Jeśli dostawiasz kafel który połączy 2 gospodarstwa to nie możesz położyć na nim chłopa, jeśli inny gracz ma chłopa w jednym z tych dwóch gospodarstw. Zasada ta tyczy się też miast i dróg. Pisząc prościej, gdy dostawiasz kafel i pojawia się połączenie z miastem/drogą/farmą to sprawdzasz czy już ktoś zajmuje dany obiekt. Jeśli nie, to możesz położyć swojego pionka.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
sarkon
Posty: 86
Rejestracja: 17 wrz 2010, 15:47

Re: Carcassonne

Post autor: sarkon »

Dziękuję serdecznie za odpowiedź.

Jedno sprostowanie bo być może w tej kwestii też gram źle:

RUNner napisałeś:

Jeśli dostawiasz kafel który połączy 2 gospodarstwa to nie możesz położyć na nim chłopa, jeśli inny gracz ma chłopa w jednym z tych dwóch gospodarstw. Zasada ta tyczy się też miast i dróg.

A to nie jest tak, że w mieście mogę mieć rycerza i przeciwnik też może mieć rycerza o ile dzieli ich jeden kafel, na którym nikt nie stoi? I kto więcej ma rycerzy ten ,,ma" miasto?
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1401
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 456 times
Been thanked: 303 times

Re: Carcassonne

Post autor: kdsz »

Nie. Dwa pionki innych graczy na jednym mieście / jednej drodze / jednej łące to sytuacja możliwa tylko wówczas, gdy miasto / droga/ łąka połączą się w trakcie gry. Czyli możesz dołożyć swojego rycerza na kafelku miasta tylko wówczas, gdy kafelek nie jest połączony z miastem, gdzie przeciwnik ma pionek. Następnie możesz swoimi ruchami dążyć do tego, by miasta się połączyły i wówczas punktuje ten, który miał przewagę
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - Hrabia z Carcassonne

Post autor: WRS »

ktoś nieco zagubiony pisze:nadal nie rozumiem działania "meepla" ustawionego na katedrze. Do czego on służy? Można się za pomocą niego po prostu dostawić do czyjegoś klasztoru i z nim zapunktować bo i tak nie ma możliwości zdobycia przewagi gdyż dostawiamy zawsze jednego. Dobrze to interpretuję?
Należy zauważyć, że zajęty klasztor (przed dodatkiem "Hrabia") był bezpieczny, zawsze punktował.
Dzięki opcji "desantu" z miasta Carcassonne do punktującego klasztoru pojawia się kilka opcji:
- wyrównanie sił, posiadacz "mnicha" nie ucieka nam w punktacji,
- zdobycie klasztoru, gdy desantujemy dużego, podwójnego meepla z dodatku "Karczmy i katedry"
- zdobycie punktów, gdy przegrywamy rywalizację z kultystami

Warto podkreślić, że w grze dwuosobowej wspólne zdobycie punktów to jakby zerowanie. Ale w grze wieloosobowej, to ucieczka do przodu innym graczom. Te 9 pktów za klasztor to nie tak mało...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
pawlakki
Posty: 1
Rejestracja: 06 sty 2014, 14:29

Re: Carcassonne - Hrabia z Carcassonne

Post autor: pawlakki »

Dobrze że wkleiłeś to tutaj, jako początkujący użytkownik nie chciałem dostać medalu archeologa. Dziękuję za rozwianie moich wątpliwości i pozdrawiam.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - Hrabia z Carcassonne

Post autor: WRS »

pawlakki pisze:nie chciałem dostać medalu archeologa
Tą sposobą mię w ten medal wkręciłeś :P
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
marie ann
Posty: 15
Rejestracja: 26 mar 2014, 09:44

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: marie ann »

Jestem przeszczęśliwa, bo kupiłam niedrogo używany "Zamek", wersja niemieckojezyczna, ale okazała się zupełnie nowa :shock: :D Jak paczka doszła, patrzę, a tam połowa kafelków nie wypchnięta z ramek :)

Tylko instrukcja była w obcym mi języku, ale.... mam już polską wersję na kompie :mrgreen: Czy ktoś nadal potrzebuje? Mogę przesłać mailem, jak by co :)
rotmistrz
Posty: 2
Rejestracja: 22 kwie 2014, 23:00

Carcassone - podliczanie punktów

Post autor: rotmistrz »

Mam pytanie odnośnie podliczania punktów, bo do tej pory sądziłem, że znam zasady, ale po zakupie dodatku Opactwo gdzie nagle za zakończone miasto zaczęliśmy dostawać po 500 pkt coś zaczęło mi nie grać. Chodzi o sytuację kiedy mamy np. kilku własnych (!) podwładnych na dajmy na to mieście, a przeciwnik nie ma ani jednego. W instrukcji są same przykłady jak na jednym terenie są podwładni różnych graczy. Dotychczas grałem tak, że liczyliśmy razy ilość podwładnych, ale jak teraz gramy z 3 dodatkami + burmistrz no to nieraz miasto ma po paręset pkt. Czy wtedy takie miasto albo trakt liczy się razy ilość naszych podwładnych? Może żeby to lepiej zobrazować wkleję przykład.
Obrazek
http://zapodaj.net/73fe87677b47e.jpg.html

Czy to miasto, gdzie mam dwóch zielonych rycerzy ma 6 pkt czy 12?
Awatar użytkownika
zioombel
Posty: 1149
Rejestracja: 21 wrz 2010, 13:19
Lokalizacja: Wołomin
Has thanked: 202 times
Been thanked: 98 times

Carcassone - podliczanie punktów

Post autor: zioombel »

Za miasto dostajesz zawsze tyle samo pkt bez względu na to ile tam masz pionków. Jak miasto składa sie z 3 kafelków to dostajesz 6 pkt i koniec. Musisz tez pamietać, że nie można od tak odstawić kolejnego pionka do miasta w którym jest juz jakiś Twój lub przeciwnika pionek. Można kombinować, ze stawianiem obok i późniejszym łączenie miasta wtedy takie coś może mieć miejsce.
Ostatnio zmieniony 22 kwie 2014, 23:17 przez zioombel, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4491
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1450 times
Been thanked: 1104 times

Re: Carcassone - podliczanie punktów

Post autor: garg »

Punkty dostajesz za miasto, w którym masz przewagę, a nie za każdego meepla. Czyli tylko 6 punktów.
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
rotmistrz
Posty: 2
Rejestracja: 22 kwie 2014, 23:00

Re: Carcassone - podliczanie punktów

Post autor: rotmistrz »

Ok, dzięki wielkie za odpowiedzi. Że dostawiać pionków nie można to wiem, ale można zawsze tak ustawiać klocki, że dopiero potem się łączy. No to teraz wiem, że robiliśmy źle. O ile przy podstawce, kiedy miasta były malutkie, się jakoś nie zastanawialiśmy, to przy 3 dodatkach te paręset pkt było podejrzane.
edytakole
Posty: 3
Rejestracja: 10 sie 2014, 12:27

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: edytakole »

marie ann ja nadal potrzebuję instrukcji do carcassone zamek jak byś mogła to proszę o przesłanie na email
Awatar użytkownika
hutriel
Posty: 1221
Rejestracja: 11 maja 2012, 07:13
Lokalizacja: Legionowo
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: hutriel »

Gdyby ktoś jeszcze potrzebował instrukcji:

https://app.box.com/s/0otpk6c66naqw9nltl13
edytakole
Posty: 3
Rejestracja: 10 sie 2014, 12:27

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: edytakole »

Dziękuję hutriel
Mzmmm
Posty: 1
Rejestracja: 11 sie 2014, 22:54

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: Mzmmm »

Ja mam z kolei pytanie do mostów. Czy mosty dzielą gospodarstwa tak jak drogi?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: WRS »

Nie.
Mosty (a może wiadukty lepiej by oddawały istotę tych budowli) wiodą drogę ponad kafelkiem.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
ODPOWIEDZ