Twilight Struggle( Zimna Wojna) - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Verdzi
Posty: 4
Rejestracja: 10 gru 2013, 15:56

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Verdzi »

Witam,

mam pytanie, na które nawet twórcy gry nie potrafili mi odpowiedzieć.
DEFCON spada przy przewrocie w państwie strategicznym, nie spada za to przy zmianie sojuszu (kto to gra w ogóle ;P).
Jak jest jednak z kartami wojennymi? (np. indyjsko-pakistańska czy koreańska).
Na zdrowy rozsądek skoro przewrót obniża DEFCON, to wojna też powinna! Tym bardziej!
Według autorów gry w takiej sytuacji defcon nie obniża się.
Dla mnie to dziwne... W każdym razie jest to też plus, bo jeśli DEFCON byłby na poziomie 3, to USA może zagrać radziecką kartę wojenną najpierw jako przewrót, co skutkuje obniżeniem Defconu o 2 poziomy i ... porażką ZSRR.
Jak wy to robicie?

Druga sprawa - w grze "Labirynt" mamy ograniczoną możliwość wykonywania operacji i niektórzy moi znajomi przełożyli to na Zimną Wojnę -> jeśli wykonam przewrót kartą wartości 4, to potem mogę zrobić max. 1 przewrót w tej turze kartą o wartości max. 1 (wymagane działania militarne znajdą się wtedy na "5").
Nigdzie w instrukcji nie ma nic o tym, a byłoby to olbrzymie utrudnienie (ograniczona ilość przewrotów w turze w Afryce).

Pozdrawiam i czekam na odp.
prezestomek
Posty: 432
Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: prezestomek »

Verdzi pisze:W każdym razie jest to też plus, bo jeśli DEFCON byłby na poziomie 3, to USA może zagrać radziecką kartę wojenną najpierw jako przewrót, co skutkuje obniżeniem Defconu o 2 poziomy i ... porażką ZSRR.
WTF bo w ogóle nie rozumiem? jak coś (idąc twoim tokiem myślenia) to porażką USA się by to skończyło.. bo USA jako strona aktywna spowodowała obniżenie defconu na 1.
jeśli chodzi o zmianę sojuszy to widać ze nie poznałeś zabójczej mocy tego zagrania ;]
Awatar użytkownika
godpuppet
Posty: 592
Rejestracja: 30 gru 2008, 12:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: godpuppet »

jak to twórcy nie umieli odpowiedzieć na to pytanie? przecież Ci odpowiedzieli, że karty wojny nie obniżają DEFCONU :)

na kartach i w instrukcji jest jasno napisane, Przewroty obniżają, karty wojen nie - koniec tematu.

Jeśli potrzebujesz wytłumaczenia tematycznego - cóż, wszyscy wiedza jak kochają się np. obie Koree czy Izrael i państwa arabskie, więc wojna między nimi nie powoduje wzrostu napięcia między potęgami. Jeśli natomiast jedna z potęg wywołuje jakiś konflikt w dowolnym miejscu globu, druga musi zareagować i napięcie rośnie.

Co do ograniczeń operacji militarnych- w Zimnej Wojnie nie ma ograniczeń. Ta gra nie ma nic wspólnego z Labiryntem, nie mieszajmy dwóch różnych systemów walutowych :D
All work and no play makes Jack a dull boy!
Verdzi
Posty: 4
Rejestracja: 10 gru 2013, 15:56

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Verdzi »

Dzięki Panowie za odpowiedź ;)
WTF bo w ogóle nie rozumiem? jak coś (idąc twoim tokiem myślenia) to porażką USA się by to skończyło.. bo USA jako strona aktywna spowodowała obniżenie defconu na 1.
jeśli chodzi o zmianę sojuszy to widać ze nie poznałeś zabójczej mocy tego zagrania ;]
@Prezestomek - jeśli zagrywam kartę przeciwnika na punkty, to automatycznie uruchamiam jego wydarzenie. Jednocześnie mam prawo wyboru czy najpierw rozważamy wydarzenie przeciwnika, czy najpierw wykorzystuję punkty operacyjne.
Zakładając, że karty wojenne obniżałyby DEFCON (który byłby na poziomie 3) sytuacja wyglądałaby następująco:
1) USA zagrywa kartę np. Wojna Koreańska jako punkty i decyduje się najpierw wykorzystać punkty?
2) USA robi przewrót w państwie strategicznym - DEFCON spada z 3 na 2
3) Uruchamia się wydarzenie dla ZSRR - wojna obniża DEFCON z 2 na 1 - koniec gry - wina ZSRR, bo to on staje się w tym momencie graczem aktywnym.
W każdym razie te dywagacje nie mają sensu, jeśli karty gier wojennych nie obniżają DEFCONu ;)
cóż, wszyscy wiedza jak kochają się np. obie Koree czy Izrael i państwa arabskie, więc wojna między nimi nie powoduje wzrostu napięcia między potęgami.
@godpuppet - z perspektywy historii nie mogę się tu zgodzić - przykładowo wojna koreańska angażowała w konflikt oba mocarstwa, co powodowało wzrost napięcia. W przypadku wojny irańsko-irańskiej oba mocarstwa również miały swój (mniejszy) wkład. Dlatego to wydaje mi się trochę takie ... dziwne. W każdy razie dzięki za odpowiedź i trzeba będzie się przestawić ;)
Awatar użytkownika
godpuppet
Posty: 592
Rejestracja: 30 gru 2008, 12:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: godpuppet »

moje wyjaśnienie tematyczne było trochę naciągane, fakt :)

wyjaśnijmy jeszcze jedną rzecz.
Aktywnym graczem jest gracz, który zagrywa kartę. Nie jest istotne, czy jest to karta ZSRR, USA, czy neutralna. Także obniżenie DEFCONU do 1 spowoduje przegraną gracza, który ZAGRAŁ kartę, a nie "właściciela" wydarzenia, które do tego doprowadziło.
All work and no play makes Jack a dull boy!
Verdzi
Posty: 4
Rejestracja: 10 gru 2013, 15:56

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Verdzi »

Z tym już ciężko się zgodzić.
Dlaczego?
Jeśli zagrywam kartę neutralną/przeciwnika jako punkty to karta uruchamia się tak, jak gdyby to przeciwnik ją rzucił.
W przypadku np. Igrzysk Olimpijskich (USA gra na punkty - wydarzenie uruchamiane jest przez ZSRR) ma to niebagatelne znaczenie, gdyż to ZSRR a nie USA jest graczem aktywnym - bo ZSRR organizuje olimpiadę (skoro USA zagrało na punkty).
Idąc tym tropem - skoro USA zagrywa kartę ZSRR na punkty i uruchamia się wydarzenie ZSRR - to właśnie ruscy będą w tym momencie graczem aktywnym w przypadku tej karty (USA może zagrać przed lub po ZSRR - jak woli).
Ja tak to rozumiem ;)
prezestomek
Posty: 432
Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: prezestomek »

Uważam że nie ma co drążyć tematu i prowadzić czczej rozmowy - karty wojenne nie obniżają DEFCONu i z tym czy się podoba czy nie trzeba się pogodzić. Natomiast dyskusja czy powinny obniżać czy nie w/w poziom oraz wolne przemyślenia to na pewno nie w dziale 'zasad' :mrgreen: sprawa wyjaśniona - nie obniżają poziomu. Teraz prowadzisz dyskusję co by było gdyby obniżały a że instrukcja mówi inaczej to nie ma co gdybać ;]
Awatar użytkownika
godpuppet
Posty: 592
Rejestracja: 30 gru 2008, 12:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: godpuppet »

Verdzi - możesz się nie zgadzać i grać po swojemu, ale wtedy grasz w inną grę. Zasady są takie, a nie inne.

Taka konstrukcja zasad wpływa na sposób grania i daje pewne możliwości strategiczne. Moim zdaniem dzięki temu jest ciekawsza.

To tylko gra, a nie odwzorowanie rzeczywistości jeden do jednego. Moim zdaniem za bardzo kombinujesz i tracisz czas, który można wykorzystać na granie ;)
All work and no play makes Jack a dull boy!
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Yavi »

Verdzi pisze:Z tym już ciężko się zgodzić.
Dlaczego?
Jeśli zagrywam kartę neutralną/przeciwnika jako punkty to karta uruchamia się tak, jak gdyby to przeciwnik ją rzucił.
W przypadku np. Igrzysk Olimpijskich (USA gra na punkty - wydarzenie uruchamiane jest przez ZSRR) ma to niebagatelne znaczenie, gdyż to ZSRR a nie USA jest graczem aktywnym - bo ZSRR organizuje olimpiadę (skoro USA zagrało na punkty).
Idąc tym tropem - skoro USA zagrywa kartę ZSRR na punkty i uruchamia się wydarzenie ZSRR - to właśnie ruscy będą w tym momencie graczem aktywnym w przypadku tej karty (USA może zagrać przed lub po ZSRR - jak woli).
Ja tak to rozumiem ;)
Było to wyjaśniane gdzieś na początku tematu - graczem aktywnym jest gracz ten, którego jest runda i to on przegrywa w razie wybuchu wojny atomowej.
W takim przypadku zagrywając kartę ZSRR dla punktów i tak przegrasz, nawet jeśli wydarzenie odnosi się do ZSRR.
Verdzi
Posty: 4
Rejestracja: 10 gru 2013, 15:56

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Verdzi »

W takim razie wielkie dzięki raz jeszcze Panowie ;)
Przyznam po prostu, że ktoś kiedyś pokazał mi tą grę, a jest to raczej osoba, która ma olbrzymią wiedzę ... hmmm... teoretyczną i praktyczną w tej tematyce - stąd moje zdziwienie na temat kart wojennych i braku ich wpływu na defcon - inaczej zostałem po prostu nauczony, a w instrukcji wprost nigdzie nie wskazano takiej relacji (na logikę z kolei - jak już pisałem - można by sądzić, że taka relacja zachodzi).
No nic, pozostaje zaprosić znajomych na piwo i pół dnia poprawnej gry ;)

Pozdrawiam!
Salvadore21

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Salvadore21 »

Pytania:

czy jeśli jest gramy przewrót kartą przeciwnika, to czy przeciwnik zagrywa WYDARZENIE czy TYLKO gram Przewrót lub Zmianę Sojuszu, a przeciwnik nie dostaje profitu z karty zagranej?
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Indar »

Jest to zwyczajne wykorzystanie PO - w tym przypadku na przewrót/zmianę sojuszu - wydarzenie przeciwnika jak najbardziej "wchodzi".
prezestomek
Posty: 432
Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: prezestomek »

Dodać można że w tej sytuacji ty decydujesz co ma być pierwsze grane tzn. wpierw wydarzenie przeciwnika lub PO na twoje potrzeby.
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Pynio »

Salvadore21 pisze:Pytania:

czy jeśli jest gramy przewrót kartą przeciwnika, to czy przeciwnik zagrywa WYDARZENIE czy TYLKO gram Przewrót lub Zmianę Sojuszu, a przeciwnik nie dostaje profitu z karty zagranej?
Skąd takie przypuszczenie?

W ogóle w tym temacie pojawiają się dziwne pytania. Uważam, że Zimna jest jedną z tych gier, które mimo, troszkę skomplikowanie napisanej instrukcji mają genialnie proste zasady. To jest jej niesamowitym atutem, nie skupiasz się na wertowaniu instrukcji tylko na grze.

Przeciwnik zagrywa swoje wydarzenie, Ty jako zagrywający (aktywny) wybierasz na co przeznaczasz PO (punkty operacyjne z karty): na przewrót lub zmianę sojuszy(u). Wybierasz czy pierwsze jest wydarzenie czy pierwsze zagrywasz PO z karty w dowolnej formie...
Salvadore21

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Salvadore21 »

oczywiście się z Tobą zgodzę, ale tak to jest być samoukiem. Nauczyłem się źle grać, a potem musiałem zerknąć w instrukcję i bezpośrednio nie jest to napisane, tylko za pomocą analogii, więc wolałem zapytać.

Teraz jeszcze pytanie a'propos karty "niedźwiedź w potrzasku" i "bagno"
Pytanie następujące -
Gramy kartę w swojej turze, koniec
tura przeciwnika: wyrzuca kartę do kart odrzuconych o wartości min 2 (proste), rzuca kostką 4 (co się dzieje) albo 5 (co się dzieje). Jest zagrywana dalej jakaś karta, albo wydarzenie z karty odrzuconej?
tura gracza nr 1 - gra swoje - proste.
Tura przeciwnika
(co się dzieje)

Pytanie samouka:D

i jeszcze jedno, jakie strategie gry przyjmujecie grając poszczególnymi stronami?
Awatar użytkownika
godpuppet
Posty: 592
Rejestracja: 30 gru 2008, 12:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: godpuppet »

gracz w "Bagnie" lub "Potrzasku" w swojej rundzie wyrzuca odpowiednią kartę (wydarzenia na karcie wyrzucanej nie zachodzą) i rzuca kością.
przy 1-4 - następną swoją rundę gra normalnie
przy 5-6 - w następnej swojej rundzie musi odrzucić kolejną kartę i ponownie rzucić kością.
i tak dalej.

jeśli "zabagniony" nie ma już kart o wartości min 2, musi zagrać kulminacje, jakie posiada na ręku i opuszczać rundy aż do następnej tury. A w niej - po fazie headline - wyrzuca i turla od początku.


co do strategii - nie oczekuj prostej odpowiedzi, to zbyt skomplikowane i zbyt zależne od tego jakie karty masz w danym momencie na ręku i jakie są jeszcze w grze. ;)

Poszukaj ewentualnie na BGG i na stronach dotyczących TS - były w tym wątku kilkukrotnie polecane.
All work and no play makes Jack a dull boy!
zmazmazik
Posty: 20
Rejestracja: 26 lis 2013, 23:04

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: zmazmazik »

Hey.

Mam takie małe pytanie.

W instrukcji nigdzie nie spotkałem informacji i troche mnie to nurtuje.
1) Czy Zmiana sojuszu wpływa na poziom Defconu?
2) Czy karta "konflikt zbrojny"/ "wojna arabsko izraelska" wpływa na obniżenie Defcon?
prezestomek
Posty: 432
Rejestracja: 20 mar 2012, 18:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: prezestomek »

zmazmazik pisze:Hey.

Mam takie małe pytanie.

W instrukcji nigdzie nie spotkałem informacji i troche mnie to nurtuje.
1) Czy Zmiana sojuszu wpływa na poziom Defconu?
2) Czy karta "konflikt zbrojny"/ "wojna arabsko izraelska" wpływa na obniżenie Defcon?
1. nie
2. nie
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Trolliszcze »

Pytanie: czy nieudany przewrót (w państwie strategicznym) także powoduje obniżenie statusu DEFCON?
EDIT: Jest to dla mnie niejasne, bo zasada w instrukcji mówi, że każdy przewrót w państwie strategicznym powoduje obniżenie statusu DEFCON. Jeśli jednak test na przewrót nie powiódł się, to czy do przewrotu w ogóle doszło?
Kosma
Posty: 349
Rejestracja: 01 gru 2013, 12:40
Lokalizacja: Festung Breslau
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Odp: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Kosma »

Tak,obniża się. Przewrót się nie powiódł.
Awatar użytkownika
godpuppet
Posty: 592
Rejestracja: 30 gru 2008, 12:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: godpuppet »

każdy przewrót w państwie strategicznym, zarówno udany jak i nieudany, obniża DEFCON. czasem robi się przewrót, który nie ma szans powodzenia, tylko po to, żeby właśnie DEFCON obniżyć.
Tematycznie: przewrót był nieudany, ale do starć doszło, napięcie w regionie wzrosło, DEFCON spada ;)
All work and no play makes Jack a dull boy!
Indar
Posty: 1057
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Indar »

Obniża.
6.3.2 - Aby określić wynik przewrotu... Z tego wynika że nie tylko udany rzut jest przewrotem, ale cała akcja. Udana czy nie.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Trolliszcze »

Dzięki!
BezKituTej
Posty: 2
Rejestracja: 23 sty 2014, 18:45

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: BezKituTej »

Chodzi o kartę z Schyłku Wojny tj. "Gry Wojenne"

Niby wszystko jasne, ale wole się upewnić...

Po zagraniu tej karty, jeżeli DEFCON wynosi 2 dodajemy przeciwnikowi 6 PZ i kończymy grę nie podliczając punktów na końcu tylko zwycięża ten co ma obecnie więcej PZ, tak?
Kosma
Posty: 349
Rejestracja: 01 gru 2013, 12:40
Lokalizacja: Festung Breslau
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Zimna Wojna - kilka pytań.

Post autor: Kosma »

Tak.
ODPOWIEDZ