Tzolk'in: Kalendarz Majów
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Instrukcja strona 10:
"Standardowo kalendarz zostaje na koniec rundy przestawiony o 1 dzień. Gracz, ktory zajal pole pierwszenstwa moze jednak zdecydowac o przestawieniu go o 2 dni.."
Z powyzszego wiec wprost wynika, ze przesuwa kalendarz o dwa pola nie ten, kto jest pierwszym graczem, lecz ten kto zajal pole pierwszenstwa w rundzie, w ktorej kalendarz jest przesuwany o jeden trybik.
Wejscie na sam szczyt swiatyni zdarza sie stosunkowo czesto. Nie widzialem jednak zeby komus udalo sie zrobic to dwa razy, choc czasami bylo blisko
"Standardowo kalendarz zostaje na koniec rundy przestawiony o 1 dzień. Gracz, ktory zajal pole pierwszenstwa moze jednak zdecydowac o przestawieniu go o 2 dni.."
Z powyzszego wiec wprost wynika, ze przesuwa kalendarz o dwa pola nie ten, kto jest pierwszym graczem, lecz ten kto zajal pole pierwszenstwa w rundzie, w ktorej kalendarz jest przesuwany o jeden trybik.
Wejscie na sam szczyt swiatyni zdarza sie stosunkowo czesto. Nie widzialem jednak zeby komus udalo sie zrobic to dwa razy, choc czasami bylo blisko
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Obecnie można zagrać w Tzolkina online na Board Game Arena i tam właśnie można przesunąć kalendarz o 2 stopnie tylko jak staniesz na Polu Pierwszeństwa. Dlatego to mnie tak zaciekawiło, bo wcześniej grałem źle.
Poza tym podczas jednej rozgrywki jeden koleś doszedł do szczytu świątyni i miał możliwosć przesunięcia kalendarza o dwa tryby 2 razy, co uczynił. Więc się zdarza
Poza tym podczas jednej rozgrywki jeden koleś doszedł do szczytu świątyni i miał możliwosć przesunięcia kalendarza o dwa tryby 2 razy, co uczynił. Więc się zdarza
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
witam...proszę was o radę/pomoc w tej grze...na razie rozegrałem klika partii, ale z obranych taktyk tylko jedna na razie się sprawdza...zbieranie czaszek.Wiem,że taktykę dobiera się do istniejącej rozgrywki ale jakoś przy próbie zbierania surowców na monumenty byłem daleko w tyle...czy ktoś mógłby coś podpowiedzieć albo wymienić się opinią dotyczącej strategii...bo jak na razie ja widzę jedną skuteczną i to odrzuca mnie od tej gry
Moja kolekcja http://boardgamegeek.com/collection/user/WolekMKB
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Strategii (głównych) jest kilka ale niektóre są o wiele trudniejsze do skutecznego przeprowadzenia niż inne. Najłatwiejszymi do przeprowadzenia opcjami sa właśnie gry "na czaszki" i "na świątynie". Jeśli chodzi o tę drugą opcję to można to robić na wiele sposobów i w tym cały urok tej gry;) Inne strategie nie są już takie łatwe do przeprowadzenia ale wygrana jest wówczas bardziej satysfakcjonująca:) Z porad - warto trzymać się obranej strategii i nie rozdrabniać się na inne w trakcie gry. Próbować grac pod ciekawy monument, który da nam punkty za obraną strategię. Warto wykorzystywać sytuacje taktyczne - czasami można zarobić sporo punktów dobrze wykorzystując budynki z drugiej ery. Bardzo dużo punktów otrzymujemy za świątynie o tym nie można zapominać i warto być na topie przynajmniej w jednej;) Dodatkowo można z nich uzyskać brakujące zasoby pod budowę planowanego monumentu itd., itp.
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Witam,
osobiście muszę stwierdzić, że mnie strategia na czaszki nie przekonuje, po ponad 30 partiach próbowałem parokrotnie, i za każdym razem źle się to dla mnie kończyło. Zazwyczaj najlepiej punktuje budowniczy, lub monumenty o ile dobrze przypasują. O świątyniach zapominać nie można, dają duże wsparcie surowców przy ich optymalnym wykorzystaniu. Cały urok tej gry polega jak dla mnie na mnogości opcji i dróg do zwycięstwa.
osobiście muszę stwierdzić, że mnie strategia na czaszki nie przekonuje, po ponad 30 partiach próbowałem parokrotnie, i za każdym razem źle się to dla mnie kończyło. Zazwyczaj najlepiej punktuje budowniczy, lub monumenty o ile dobrze przypasują. O świątyniach zapominać nie można, dają duże wsparcie surowców przy ich optymalnym wykorzystaniu. Cały urok tej gry polega jak dla mnie na mnogości opcji i dróg do zwycięstwa.
- 8janek8
- Blokada konta
- Posty: 900
- Rejestracja: 08 mar 2010, 21:08
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 28 times
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Czy komuś udało się wygrać przeciwko tej strategii:
Wczoraj kolejny raz nie było na nią mocnych, i mam coraz większe wrażenie, że gra może być pod tym względem popsuta.
Spoiler:
Collection
Sprzedam
Kupię dodatki do: Runewars (Banners of War), Warhammer: Inwazja (Ukryte Królestwa), Battle Star Galactica (Świt), Revolution! (The Palace), Fresco, Scoville
Sprzedam
Kupię dodatki do: Runewars (Banners of War), Warhammer: Inwazja (Ukryte Królestwa), Battle Star Galactica (Świt), Revolution! (The Palace), Fresco, Scoville
- Lothrain
- Posty: 3415
- Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 300 times
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Nie jest popsuta. Współgracze muszą po prostu blokować tę strategię, czyli używać koła Tikal przynajmniej w tym stopniu, co chcący ją stosować. Raczej prędzej niż później nie wydoli na kukurydzy i będzie musiał szukać punktów gdzie indziej.
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Mam pytanie co do żywienia oraz przydzielania punktów ujemnych
W instrukcji napisano:
Nie było by to dla mnie tak ważne, gdyby nie fakt, że w sytuacji żywienia w pierwszej fazie, a nawet i w drugiej, gracz może zwyczajnie olać żywienie i przeznaczy kukurydzę np. na rozmieszczenie większej liczby robotników. Sokoro pkt. i tak mu się nie odejmą to po co ma tracić kukurydze jak może ją wykorzystać.
W instrukcji napisano:
Co jednak jeśli pionek gracza znajduje się na "0" pkt zwycięstwa? Przeważnie w instrukcjach umieszcza się informację czy gracz może zejść poniżej tego poziomu czy nie.Gracz musi wyżywić tylu robotników, ilu jest w stanie. Jeśli gracz nie może wyżywić wszystkich swoich robotników, traci 3 punkty zwycięstwa za każdego niewyżywionego robotnika.
Nie było by to dla mnie tak ważne, gdyby nie fakt, że w sytuacji żywienia w pierwszej fazie, a nawet i w drugiej, gracz może zwyczajnie olać żywienie i przeznaczy kukurydzę np. na rozmieszczenie większej liczby robotników. Sokoro pkt. i tak mu się nie odejmą to po co ma tracić kukurydze jak może ją wykorzystać.
- Coen
- Posty: 2494
- Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
- Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
- Has thanked: 436 times
- Been thanked: 126 times
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Punkty mogą być ujemne.
Była dyskusja o tym na bgg:
http://boardgamegeek.com/thread/871544/ ... my-workers
I podobno w wersji instrukcji online jest:
Page 13 (of the online rules) under "Feed The Workers":
"Victory points can go negative".
Była dyskusja o tym na bgg:
http://boardgamegeek.com/thread/871544/ ... my-workers
I podobno w wersji instrukcji online jest:
Page 13 (of the online rules) under "Feed The Workers":
"Victory points can go negative".
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
- MartusMarcin
- Posty: 113
- Rejestracja: 31 sie 2013, 17:30
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 2 times
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Czy po rozwinieciu 2 poziomow w jednej dziedzinie na raz place koszt pola na ktorym stane czy rowniez koazt pola przez ktore przeszedlem?
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Za każdy poziom płacisz osobno. Za pierwszy poziom 1 surowiec, za 2 dwa, za 3 trzy, za 4 jeden.MartusMarcin pisze:Czy po rozwinieciu 2 poziomow w jednej dziedzinie na raz place koszt pola na ktorym stane czy rowniez koazt pola przez ktore przeszedlem?
- MartusMarcin
- Posty: 113
- Rejestracja: 31 sie 2013, 17:30
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 2 times
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Bardzo dziękuję za odpowiedzi.
Mam jeszcze wątpliwości odnośnie znacznika gracza rozpoczynającego. Robotnika na tym polu możemy umieścić tylko wtedy kiedy zdecyduje wysłać innych robotników do pracy i umieścić ich na kołach (bądź wysłać tylko jednego na pole gracza rozpoczynającego)? W sytuacji gdy podczas swojego ruchu zdejmuje robotników z koła nie mogę wtedy wysłać innego na pole gracza rozpoczynającego, dobrze rozumiem?
Mam jeszcze wątpliwości odnośnie znacznika gracza rozpoczynającego. Robotnika na tym polu możemy umieścić tylko wtedy kiedy zdecyduje wysłać innych robotników do pracy i umieścić ich na kołach (bądź wysłać tylko jednego na pole gracza rozpoczynającego)? W sytuacji gdy podczas swojego ruchu zdejmuje robotników z koła nie mogę wtedy wysłać innego na pole gracza rozpoczynającego, dobrze rozumiem?
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Myśl o tym jak o takim małym kole.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- MartusMarcin
- Posty: 113
- Rejestracja: 31 sie 2013, 17:30
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 2 times
- MartusMarcin
- Posty: 113
- Rejestracja: 31 sie 2013, 17:30
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 2 times
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Po kolejnej partii mamy jeszcze kilka pytań
1. Czy po zakończeniu punktowania na koniec drugiej epoki, a przed punktowaniem końcowym możemy jeszcze wykonać ruch swoimi robotnikami tj. na przykład zdjąć ich i zyskać surowce ?
2. Czy mogę w swojej turze wysłać robotnika tylko na pole pierwszeństwa (chcę się tylko upewnić) ?
3. Najważniejsze- Jak poprawnie odczytywać tabelę kosztu wysłania robotników
Np. Mamy na kole 1 robotnika z poprzedniej tury, a chcemy wysłać w nowej turze dodatkowych 2 robotników
-czy za ich wystawienie płacimy 1 kosz kukurydzy (tak jak za 2 robotników) czy dopłacam 2 kosze za każdego ponieważ razem z tym jednym na kole jest ich 3.
W skrócie co oznaczają cyfry w nawiasach?
1. Czy po zakończeniu punktowania na koniec drugiej epoki, a przed punktowaniem końcowym możemy jeszcze wykonać ruch swoimi robotnikami tj. na przykład zdjąć ich i zyskać surowce ?
2. Czy mogę w swojej turze wysłać robotnika tylko na pole pierwszeństwa (chcę się tylko upewnić) ?
3. Najważniejsze- Jak poprawnie odczytywać tabelę kosztu wysłania robotników
Np. Mamy na kole 1 robotnika z poprzedniej tury, a chcemy wysłać w nowej turze dodatkowych 2 robotników
-czy za ich wystawienie płacimy 1 kosz kukurydzy (tak jak za 2 robotników) czy dopłacam 2 kosze za każdego ponieważ razem z tym jednym na kole jest ich 3.
W skrócie co oznaczają cyfry w nawiasach?
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
1. Nie. W przypadku remisu można przekręcić zegar i sprawdzić czy w wyniku tego działania któryś z Majów "spadnie" z koła co może zadecydować o wygranej (w przypadku remisu wygrywa gracz, który ma większa ilość "robotników" na kołach).
2. Tak.
3. Cyfry w nawiasach oznaczają o ile więcej kukurydzy musisz zapłacić w stosunku do poprzedniej liczby Majów wysyłanych do pracy;)
2. Tak.
3. Cyfry w nawiasach oznaczają o ile więcej kukurydzy musisz zapłacić w stosunku do poprzedniej liczby Majów wysyłanych do pracy;)
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Cześć wszystkim
Jak dokładnie interpretujcie pójście na Pole Pierwszeństwa? Co dzieje się kiedy? Z instrukcji wynika, że - "Stawiając robotnika na Polu Pierwszeństwa gracz zyskuje kilka korzyści. Trzy z nich dotyczą fazy przestawienia, ale pierwsza z nich ma miejsce już po zakończeniu tury gracza."
I dalej Jeśli gracz zajmujący Pole Pierwszeństwa posiada aktualnie znacznik Pierwszego Gracza...
Pytanie: Kiedy następuje przekazanie znacznika? Natychmiastowo w turze tego gracza, czy na koniec rundy? Jeżeli na koniec rundy (bo na koniec tury tego gracza gracz zbiera kukurydzę z kalendarza i to jest moim zdaniem ta jedna korzyść), to czy może zajść również taka sytuacja, że gracz rozgrywa dwie swoje tury pod rząd, jako pierwszy w poprzedniej rundzie i jako pierwszy w następnej?
Jak dokładnie interpretujcie pójście na Pole Pierwszeństwa? Co dzieje się kiedy? Z instrukcji wynika, że - "Stawiając robotnika na Polu Pierwszeństwa gracz zyskuje kilka korzyści. Trzy z nich dotyczą fazy przestawienia, ale pierwsza z nich ma miejsce już po zakończeniu tury gracza."
I dalej Jeśli gracz zajmujący Pole Pierwszeństwa posiada aktualnie znacznik Pierwszego Gracza...
Pytanie: Kiedy następuje przekazanie znacznika? Natychmiastowo w turze tego gracza, czy na koniec rundy? Jeżeli na koniec rundy (bo na koniec tury tego gracza gracz zbiera kukurydzę z kalendarza i to jest moim zdaniem ta jedna korzyść), to czy może zajść również taka sytuacja, że gracz rozgrywa dwie swoje tury pod rząd, jako pierwszy w poprzedniej rundzie i jako pierwszy w następnej?
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Gdybyś zacytował dokładnie to tam jest nie kropka, a dwukropek.czarzak pisze:Cześć wszystkim
Jak dokładnie interpretujcie pójście na Pole Pierwszeństwa? Co dzieje się kiedy? Z instrukcji wynika, że - "Stawiając robotnika na Polu Pierwszeństwa gracz zyskuje kilka korzyści. Trzy z nich dotyczą fazy przestawienia, ale pierwsza z nich ma miejsce już po zakończeniu tury gracza."
"Trzy z nich dotyczą fazy przestawienia kalendarza, ale pierwsza z nich ma miejsce już po zakończeniu tury gracza:
Zbiory kukurydzy
(...)
Natomiast w fazie przestawienia kalendarza gracz otrzymuje następujące korzyści:
Powrót robotnika
(...)
Znacznik pierwszego gracza zmienia właściciela
(...)
Przestawienie kalendarza
(...)"
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
-
- Posty: 19
- Rejestracja: 21 lut 2012, 09:05
- Lokalizacja: Piotrków Tryb.
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Witam,
mam taka wątpliwość: poziom rolnictwa 2, jestem w Palenque, zbieram kukurydzę z ugoru (brak żetonów). Czy dostanę o jedną więcej (z poziomu 1)?
mam taka wątpliwość: poziom rolnictwa 2, jestem w Palenque, zbieram kukurydzę z ugoru (brak żetonów). Czy dostanę o jedną więcej (z poziomu 1)?
- rastula
- Posty: 10023
- Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 1277 times
- Been thanked: 1309 times
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
szutek pisze:Jezeli pytasz czy technologie się kumulują to tak, majac rozwiniete rolnictwo na poziomie 2 korzystasz tez z poziomu 1.
z małą uwagą co do toru produkcji surowców...
Note: You get the extra resource only when you acquire a resource of that same type.
tak więc mając technologię na drugim poziomie i produkując kamień NIE dostajemy ekstra drewna ( ekstra drewno dostajemy wtedy, gdy produkujemy drewno ) - piszę, bo takie pytanie też się pojawiło
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
MartusMarcin pisze:Po kolejnej partii mamy jeszcze kilka pytań
3. Najważniejsze- Jak poprawnie odczytywać tabelę kosztu wysłania robotników
Np. Mamy na kole 1 robotnika z poprzedniej tury, a chcemy wysłać w nowej turze dodatkowych 2 robotników
-czy za ich wystawienie płacimy 1 kosz kukurydzy (tak jak za 2 robotników) czy dopłacam 2 kosze za każdego ponieważ razem z tym jednym na kole jest ich 3.
W skrócie co oznaczają cyfry w nawiasach?
Nie zgodzę się - cyfry w nawiasie to koszt wysłania dodatkowego robotnika w danej turze np. jeśli mamy już trzech - wystawionych w tej turze - za których np. już zapłaciliśmy i decydujemy się jeszcze wystawić jednego to kosztuje nas dodatkowo 3 kosze kukurydzy.alagor pisze:3. Cyfry w nawiasach oznaczają o ile więcej kukurydzy musisz zapłacić w stosunku do poprzedniej liczby Majów wysyłanych do pracy;)
Instrukcja mówi wyraźnie, że płaci się za robotników wystawionych w każdej turze niezależnie, tzn. przy liczeniu opłaty nie bierzesz pod uwagę wystawionych wcześniej robotników
Str. 6 instrukcji Gracz musi także wziąć pod uwagę ilu robotników wysyła w jednej turze.
Z pozdrowieniami
1% dla psów ratowniczych
1% dla psów ratowniczych
Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów
Dokładnie to miałem na myśli Może nieprecyzyjnie się wyraziłem.Merigold pisze:
Nie zgodzę się - cyfry w nawiasie to koszt wysłania dodatkowego robotnika w danej turze np. jeśli mamy już trzech - wystawionych w tej turze - za których np. już zapłaciliśmy i decydujemy się jeszcze wystawić jednego to kosztuje nas dodatkowo 3 kosze kukurydzy.