Tzolk'in: Kalendarz Majów

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 16 times
Been thanked: 32 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: szutek »

Instrukcja strona 10:

"Standardowo kalendarz zostaje na koniec rundy przestawiony o 1 dzień. Gracz, ktory zajal pole pierwszenstwa moze jednak zdecydowac o przestawieniu go o 2 dni.."

Z powyzszego wiec wprost wynika, ze przesuwa kalendarz o dwa pola nie ten, kto jest pierwszym graczem, lecz ten kto zajal pole pierwszenstwa w rundzie, w ktorej kalendarz jest przesuwany o jeden trybik.

Wejscie na sam szczyt swiatyni zdarza sie stosunkowo czesto. Nie widzialem jednak zeby komus udalo sie zrobic to dwa razy, choc czasami bylo blisko :)
traxek
Posty: 104
Rejestracja: 16 sty 2010, 12:36
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: traxek »

Obecnie można zagrać w Tzolkina online na Board Game Arena i tam właśnie można przesunąć kalendarz o 2 stopnie tylko jak staniesz na Polu Pierwszeństwa. Dlatego to mnie tak zaciekawiło, bo wcześniej grałem źle.
Poza tym podczas jednej rozgrywki jeden koleś doszedł do szczytu świątyni i miał możliwosć przesunięcia kalendarza o dwa tryby 2 razy, co uczynił. Więc się zdarza :D
WolekMKB
Posty: 128
Rejestracja: 21 sie 2013, 13:10

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: WolekMKB »

witam...proszę was o radę/pomoc w tej grze...na razie rozegrałem klika partii, ale z obranych taktyk tylko jedna na razie się sprawdza...zbieranie czaszek.Wiem,że taktykę dobiera się do istniejącej rozgrywki ale jakoś przy próbie zbierania surowców na monumenty byłem daleko w tyle...czy ktoś mógłby coś podpowiedzieć albo wymienić się opinią dotyczącej strategii...bo jak na razie ja widzę jedną skuteczną i to odrzuca mnie od tej gry
alagor
Posty: 472
Rejestracja: 17 lis 2012, 11:25

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: alagor »

Strategii (głównych) jest kilka ale niektóre są o wiele trudniejsze do skutecznego przeprowadzenia niż inne. Najłatwiejszymi do przeprowadzenia opcjami sa właśnie gry "na czaszki" i "na świątynie". Jeśli chodzi o tę drugą opcję to można to robić na wiele sposobów i w tym cały urok tej gry;) Inne strategie nie są już takie łatwe do przeprowadzenia ale wygrana jest wówczas bardziej satysfakcjonująca:) Z porad - warto trzymać się obranej strategii i nie rozdrabniać się na inne w trakcie gry. Próbować grac pod ciekawy monument, który da nam punkty za obraną strategię. Warto wykorzystywać sytuacje taktyczne - czasami można zarobić sporo punktów dobrze wykorzystując budynki z drugiej ery. Bardzo dużo punktów otrzymujemy za świątynie o tym nie można zapominać i warto być na topie przynajmniej w jednej;) Dodatkowo można z nich uzyskać brakujące zasoby pod budowę planowanego monumentu itd., itp.;)
Przygod
Posty: 66
Rejestracja: 19 lis 2012, 19:53
Lokalizacja: Gdynia

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: Przygod »

Witam,
osobiście muszę stwierdzić, że mnie strategia na czaszki nie przekonuje, po ponad 30 partiach próbowałem parokrotnie, i za każdym razem źle się to dla mnie kończyło. Zazwyczaj najlepiej punktuje budowniczy, lub monumenty o ile dobrze przypasują. O świątyniach zapominać nie można, dają duże wsparcie surowców przy ich optymalnym wykorzystaniu. Cały urok tej gry polega jak dla mnie na mnogości opcji i dróg do zwycięstwa.
Awatar użytkownika
8janek8
Blokada konta
Posty: 900
Rejestracja: 08 mar 2010, 21:08
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 14 times
Been thanked: 28 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: 8janek8 »

Czy komuś udało się wygrać przeciwko tej strategii:
Spoiler:
Wczoraj kolejny raz nie było na nią mocnych, i mam coraz większe wrażenie, że gra może być pod tym względem popsuta.
Collection
Sprzedam
Kupię dodatki do: Runewars (Banners of War), Warhammer: Inwazja (Ukryte Królestwa), Battle Star Galactica (Świt), Revolution! (The Palace), Fresco, Scoville
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3415
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: Lothrain »

Nie jest popsuta. Współgracze muszą po prostu blokować tę strategię, czyli używać koła Tikal przynajmniej w tym stopniu, co chcący ją stosować. Raczej prędzej niż później nie wydoli na kukurydzy i będzie musiał szukać punktów gdzie indziej.
Awatar użytkownika
Karit
Posty: 1486
Rejestracja: 13 wrz 2012, 21:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: Karit »

Mam pytanie co do żywienia oraz przydzielania punktów ujemnych
W instrukcji napisano:
Gracz musi wyżywić tylu robotników, ilu jest w stanie. Jeśli gracz nie może wyżywić wszystkich swoich robotników, traci 3 punkty zwycięstwa za każdego niewyżywionego robotnika.
Co jednak jeśli pionek gracza znajduje się na "0" pkt zwycięstwa? Przeważnie w instrukcjach umieszcza się informację czy gracz może zejść poniżej tego poziomu czy nie.
Nie było by to dla mnie tak ważne, gdyby nie fakt, że w sytuacji żywienia w pierwszej fazie, a nawet i w drugiej, gracz może zwyczajnie olać żywienie i przeznaczy kukurydzę np. na rozmieszczenie większej liczby robotników. Sokoro pkt. i tak mu się nie odejmą to po co ma tracić kukurydze jak może ją wykorzystać.
Subiektywnie mówiąc - moje opinie o grach są w 100% obiektywne

Moja kolekcja
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2494
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 436 times
Been thanked: 126 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: Coen »

Punkty mogą być ujemne.
Była dyskusja o tym na bgg:
http://boardgamegeek.com/thread/871544/ ... my-workers

I podobno w wersji instrukcji online jest:
Page 13 (of the online rules) under "Feed The Workers":
"Victory points can go negative".
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 16 times
Been thanked: 32 times

Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: szutek »

W oficjalnym FAQ jest mowa o tym ze punkty mogą być ujemne.
Awatar użytkownika
MartusMarcin
Posty: 113
Rejestracja: 31 sie 2013, 17:30
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: MartusMarcin »

Czy po rozwinieciu 2 poziomow w jednej dziedzinie na raz place koszt pola na ktorym stane czy rowniez koazt pola przez ktore przeszedlem?
Awatar użytkownika
Majek10
Posty: 782
Rejestracja: 15 wrz 2012, 11:29
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: Majek10 »

MartusMarcin pisze:Czy po rozwinieciu 2 poziomow w jednej dziedzinie na raz place koszt pola na ktorym stane czy rowniez koazt pola przez ktore przeszedlem?
Za każdy poziom płacisz osobno. Za pierwszy poziom 1 surowiec, za 2 dwa, za 3 trzy, za 4 jeden.
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 16 times
Been thanked: 32 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: szutek »

I ten i ten, czyli odpowiednio albo 3 surowce przy awansie z 0 poziomu na 2 albo 5 surowcow przy awansie z 1 poziomu na 3.
Awatar użytkownika
MartusMarcin
Posty: 113
Rejestracja: 31 sie 2013, 17:30
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: MartusMarcin »

Bardzo dziękuję za odpowiedzi.
Mam jeszcze wątpliwości odnośnie znacznika gracza rozpoczynającego. Robotnika na tym polu możemy umieścić tylko wtedy kiedy zdecyduje wysłać innych robotników do pracy i umieścić ich na kołach (bądź wysłać tylko jednego na pole gracza rozpoczynającego)? W sytuacji gdy podczas swojego ruchu zdejmuje robotników z koła nie mogę wtedy wysłać innego na pole gracza rozpoczynającego, dobrze rozumiem?
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: FortArt »

Myśl o tym jak o takim małym kole.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
MartusMarcin
Posty: 113
Rejestracja: 31 sie 2013, 17:30
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: MartusMarcin »

Ok, to teraz wszystko jasne. Dzięki :)
Awatar użytkownika
MartusMarcin
Posty: 113
Rejestracja: 31 sie 2013, 17:30
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: MartusMarcin »

Po kolejnej partii mamy jeszcze kilka pytań :)

1. Czy po zakończeniu punktowania na koniec drugiej epoki, a przed punktowaniem końcowym możemy jeszcze wykonać ruch swoimi robotnikami tj. na przykład zdjąć ich i zyskać surowce ?

2. Czy mogę w swojej turze wysłać robotnika tylko na pole pierwszeństwa (chcę się tylko upewnić) ?

3. Najważniejsze- Jak poprawnie odczytywać tabelę kosztu wysłania robotników
Np. Mamy na kole 1 robotnika z poprzedniej tury, a chcemy wysłać w nowej turze dodatkowych 2 robotników
-czy za ich wystawienie płacimy 1 kosz kukurydzy (tak jak za 2 robotników) czy dopłacam 2 kosze za każdego ponieważ razem z tym jednym na kole jest ich 3.
W skrócie co oznaczają cyfry w nawiasach?
alagor
Posty: 472
Rejestracja: 17 lis 2012, 11:25

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: alagor »

1. Nie. W przypadku remisu można przekręcić zegar i sprawdzić czy w wyniku tego działania któryś z Majów "spadnie" z koła co może zadecydować o wygranej (w przypadku remisu wygrywa gracz, który ma większa ilość "robotników" na kołach).

2. Tak.

3. Cyfry w nawiasach oznaczają o ile więcej kukurydzy musisz zapłacić w stosunku do poprzedniej liczby Majów wysyłanych do pracy;)
czarzak
Posty: 6
Rejestracja: 16 gru 2013, 21:46

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: czarzak »

Cześć wszystkim

Jak dokładnie interpretujcie pójście na Pole Pierwszeństwa? Co dzieje się kiedy? Z instrukcji wynika, że - "Stawiając robotnika na Polu Pierwszeństwa gracz zyskuje kilka korzyści. Trzy z nich dotyczą fazy przestawienia, ale pierwsza z nich ma miejsce już po zakończeniu tury gracza."

I dalej Jeśli gracz zajmujący Pole Pierwszeństwa posiada aktualnie znacznik Pierwszego Gracza...

Pytanie: Kiedy następuje przekazanie znacznika? Natychmiastowo w turze tego gracza, czy na koniec rundy? Jeżeli na koniec rundy (bo na koniec tury tego gracza gracz zbiera kukurydzę z kalendarza i to jest moim zdaniem ta jedna korzyść), to czy może zajść również taka sytuacja, że gracz rozgrywa dwie swoje tury pod rząd, jako pierwszy w poprzedniej rundzie i jako pierwszy w następnej?
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: FortArt »

czarzak pisze:Cześć wszystkim

Jak dokładnie interpretujcie pójście na Pole Pierwszeństwa? Co dzieje się kiedy? Z instrukcji wynika, że - "Stawiając robotnika na Polu Pierwszeństwa gracz zyskuje kilka korzyści. Trzy z nich dotyczą fazy przestawienia, ale pierwsza z nich ma miejsce już po zakończeniu tury gracza."
Gdybyś zacytował dokładnie to tam jest nie kropka, a dwukropek.
"Trzy z nich dotyczą fazy przestawienia kalendarza, ale pierwsza z nich ma miejsce już po zakończeniu tury gracza:
Zbiory kukurydzy
(...)

Natomiast w fazie przestawienia kalendarza gracz otrzymuje następujące korzyści:
Powrót robotnika
(...)
Znacznik pierwszego gracza zmienia właściciela
(...)
Przestawienie kalendarza
(...)"
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
joanna1974
Posty: 19
Rejestracja: 21 lut 2012, 09:05
Lokalizacja: Piotrków Tryb.

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: joanna1974 »

Witam,

mam taka wątpliwość: poziom rolnictwa 2, jestem w Palenque, zbieram kukurydzę z ugoru (brak żetonów). Czy dostanę o jedną więcej (z poziomu 1)?
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 16 times
Been thanked: 32 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: szutek »

Jezeli pytasz czy technologie się kumulują to tak, majac rozwiniete rolnictwo na poziomie 2 korzystasz tez z poziomu 1.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: rastula »

szutek pisze:Jezeli pytasz czy technologie się kumulują to tak, majac rozwiniete rolnictwo na poziomie 2 korzystasz tez z poziomu 1.

z małą uwagą co do toru produkcji surowców...
Note: You get the extra resource only when you acquire a resource of that same type.

tak więc mając technologię na drugim poziomie i produkując kamień NIE dostajemy ekstra drewna ( ekstra drewno dostajemy wtedy, gdy produkujemy drewno ) - piszę, bo takie pytanie też się pojawiło
Merigold
Posty: 81
Rejestracja: 02 sty 2014, 13:40

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: Merigold »

MartusMarcin pisze:Po kolejnej partii mamy jeszcze kilka pytań :)

3. Najważniejsze- Jak poprawnie odczytywać tabelę kosztu wysłania robotników
Np. Mamy na kole 1 robotnika z poprzedniej tury, a chcemy wysłać w nowej turze dodatkowych 2 robotników
-czy za ich wystawienie płacimy 1 kosz kukurydzy (tak jak za 2 robotników) czy dopłacam 2 kosze za każdego ponieważ razem z tym jednym na kole jest ich 3.
W skrócie co oznaczają cyfry w nawiasach?
alagor pisze:3. Cyfry w nawiasach oznaczają o ile więcej kukurydzy musisz zapłacić w stosunku do poprzedniej liczby Majów wysyłanych do pracy;)
Nie zgodzę się - cyfry w nawiasie to koszt wysłania dodatkowego robotnika w danej turze np. jeśli mamy już trzech - wystawionych w tej turze - za których np. już zapłaciliśmy i decydujemy się jeszcze wystawić jednego to kosztuje nas dodatkowo 3 kosze kukurydzy.

Instrukcja mówi wyraźnie, że płaci się za robotników wystawionych w każdej turze niezależnie, tzn. przy liczeniu opłaty nie bierzesz pod uwagę wystawionych wcześniej robotników
Str. 6 instrukcji Gracz musi także wziąć pod uwagę ilu robotników wysyła w jednej turze.
Z pozdrowieniami
1% dla psów ratowniczych
alagor
Posty: 472
Rejestracja: 17 lis 2012, 11:25

Re: Tzolk'in: Kalendarz Majów

Post autor: alagor »

Merigold pisze:
Nie zgodzę się - cyfry w nawiasie to koszt wysłania dodatkowego robotnika w danej turze np. jeśli mamy już trzech - wystawionych w tej turze - za których np. już zapłaciliśmy i decydujemy się jeszcze wystawić jednego to kosztuje nas dodatkowo 3 kosze kukurydzy.
Dokładnie to miałem na myśli :wink: Może nieprecyzyjnie się wyraziłem.
ODPOWIEDZ