Sigismundus Augustus

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: WRS »

A właściwie jak powinno się rozgrywać pozbywanie kart żółtych za głosy i filetowych za poparcie w krajach ościennych?

Czy tak?
Gracze zagrywają swoje żetony na kraje wg kolejności.
Gracze, nadal w kolejności, zrzucają po jednej filetowej karcie w zamian za kolejny żeton w "swoim" kraju, aż wszyscy spasują.


Gracze wg kolejności zrzucają po jednej żółtej karcie w zamian za dodatkowe głosy, aż wszyscy spasują.
czy inaczej?
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Adam Kwapiński
Posty: 107
Rejestracja: 01 gru 2011, 10:59
Been thanked: 3 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: Adam Kwapiński »

Hmm... Wymienionych opcji nie zrozumiałem w pełni ale opiszę jak to wygląda po prostu.

Gracz posiadający inicjatywę (żeton Primus Inter Pares) odrzuca dowolną ilość kart polityki zagranicznej i dokłada na wybrany kraj ościenny taką samą liczbę żetonów swojego rodu. Jeśli położył przynajmniej jeden żeton przesuwa odpowiedni znacznik kraju ościennego o jedno pole w lewo (zamienia go z żetonem, który zajmował dane miejsce). Następnie do tego samego prawo ma kolejny gracz itd. I to w sumie tyle. Gracz musi odrzucić wszystkie karty jednocześnie - całość odbywa się w ciągu jednego "obrotu", w trakcie którego każdy z graczy podejmuje decyzję ile kart odrzuca.

W przypadku sejmu faza pozyskania dodatkowych głosów wygląda analogicznie.

Oznacza to że gracz, który jest w danej rundzie ostatni ma pełną informację jeśli chodzi o decyzję poprzednich graczy.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: WRS »

Dzięki, tak grałem ;)

Zajrzelibyście na profil gry na BGG. Sporo pytań się pojawiło...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Beorn
Posty: 2
Rejestracja: 27 wrz 2013, 22:21

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: Beorn »

Tak odświeżę temat, bo właścicielem własnego pudełka jestem do niedawna. ;)

1) Czy "odrzucić żetony rodu" znaczy, wyrzucić z gry, czy wrócić do siebie?

Wątpliwość zrodziła się w świetle uwagi w instrukcji o tym, że wszystkie żetony, poza dukatami, się kończą.
I symbolizowało by to, że rody nie mają jednak nieskończonej ilości wystarczająco ogarniętych do zagranicznych misji członków i wysłanie tam dwójki to już duża, znacząca decyzja. ;)

2) Również co do użytych głosów: wracają do banku?
Skończyć się mogą tylko w rzadkiej sytuacji gry w pięciu, gdy gracze odrzucą dużo kart polityki wewnętrznej za głosy?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: WRS »

Beorn pisze:Tak odświeżę temat, bo właścicielem własnego pudełka jestem do niedawna. ;)
No to pogratulować ciekawego zakupu. Oby był udany w Waszej grupie ;)
Beorn pisze:1) Czy "odrzucić żetony rodu" znaczy, wyrzucić z gry, czy wrócić do siebie?
W zasadzie poza przygotowaniem skróconego wariantu gry, gdy odrzucamy do pudełka 4 karty sejmów, to w całej instrukcji "odrzucić" oznacza, że gracz oddaje do banku.
Nie widzę tam innej sytuacji.
Beorn pisze:Wątpliwość zrodziła się w świetle uwagi w instrukcji o tym, że wszystkie żetony, poza dukatami, się kończą.
I symbolizowało by to, że rody nie mają jednak nieskończonej ilości wystarczająco ogarniętych do zagranicznych misji członków i wysłanie tam dwójki to już duża, znacząca decyzja. ;)
W czasie rozgrywek nigdy nie brakło nam tych 10 żetonów rodów. Jest za dużo do zrobienia, by się wypstrykać akcjami z użyciem tych żetonów...
Beorn pisze:2) Również co do użytych głosów: wracają do banku?
Skończyć się mogą tylko w rzadkiej sytuacji gry w pięciu, gdy gracze odrzucą dużo kart polityki wewnętrznej za głosy?
W zasadzie nie rozumiem, czemu głosy są ograniczone...
Nigdy nam nie brakło, ale w sumie jaki głębszy sens miałoby ograniczanie akurat tych żetonów...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Sienio
Posty: 390
Rejestracja: 04 sty 2010, 21:44
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: Sienio »

WRS pisze:W zasadzie nie rozumiem, czemu głosy są ograniczone...
Nigdy nam nie brakło, ale w sumie jaki głębszy sens miałoby ograniczanie akurat tych żetonów...
Bo liczba posłów i senatorów w sejmie i senacie była ograniczona ;)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: WRS »

Ano fakt. ;)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: jax »

To pytanie chyba nie padło: założmy że ma być punktowany kraj, do którego żaden z graczy nie wstawił żadnego znacznika (rzadka sytuacja ale się dziś zdarzyła). A jednoczesnie w tym kraju jeden z graczy posiada znacznik na pieczęci.
Z instrukcji wyniika, że nikt nie punktuje w czasie punktacji tego kraju. Ale czy po punktacji spada - położony we wcześniejszej turze - znacznik gracza z pola pieczęci?
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2494
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 435 times
Been thanked: 126 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: Coen »

jax pisze:To pytanie chyba nie padło: założmy że ma być punktowany kraj, do którego żaden z graczy nie wstawił żadnego znacznika (rzadka sytuacja ale się dziś zdarzyła). A jednoczesnie w tym kraju jeden z graczy posiada znacznik na pieczęci.
Z instrukcji wyniika, że nikt nie punktuje w czasie punktacji tego kraju. Ale czy po punktacji spada - położony we wcześniejszej turze - znacznik gracza z pola pieczęci?
Wg mnie nie spada po punktacji. Znacznik na pieczęci nie liczy się do liczby znaczników danego gracza w grze o przewagi i pozostaje na pieczęci do momentu, aż inny gracz w tym kraju nie zdobędzie przewagi.
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Awatar użytkownika
Sienio
Posty: 390
Rejestracja: 04 sty 2010, 21:44
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: Sienio »

jax pisze:To pytanie chyba nie padło: założmy że ma być punktowany kraj, do którego żaden z graczy nie wstawił żadnego znacznika (rzadka sytuacja ale się dziś zdarzyła). A jednoczesnie w tym kraju jeden z graczy posiada znacznik na pieczęci.
Z instrukcji wyniika, że nikt nie punktuje w czasie punktacji tego kraju. Ale czy po punktacji spada - położony we wcześniejszej turze - znacznik gracza z pola pieczęci?


W takiej sytuacji znacznik rodu spada.
Zawsze po punktacji musi nastąpić zmiana na pieczęci (nawet wtedy, jeśli to oznacza brak żetonu rodu na pieczęci).
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2494
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 435 times
Been thanked: 126 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: Coen »

Sienio pisze:
jax pisze:To pytanie chyba nie padło: założmy że ma być punktowany kraj, do którego żaden z graczy nie wstawił żadnego znacznika (rzadka sytuacja ale się dziś zdarzyła). A jednoczesnie w tym kraju jeden z graczy posiada znacznik na pieczęci.
Z instrukcji wyniika, że nikt nie punktuje w czasie punktacji tego kraju. Ale czy po punktacji spada - położony we wcześniejszej turze - znacznik gracza z pola pieczęci?


W takiej sytuacji znacznik rodu spada.
Zawsze po punktacji musi nastąpić zmiana na pieczęci (nawet wtedy, jeśli to oznacza brak żetonu rodu na pieczęci).
No to wydawało mi się inaczej :/ ale rozumiem, że dotyczy to jedynie krajów punktowanych, inne znaczniki na pieczęciach są "bezpieczne"?
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Awatar użytkownika
Sienio
Posty: 390
Rejestracja: 04 sty 2010, 21:44
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: Sienio »

Coen pisze:
Sienio pisze:
jax pisze:To pytanie chyba nie padło: założmy że ma być punktowany kraj, do którego żaden z graczy nie wstawił żadnego znacznika (rzadka sytuacja ale się dziś zdarzyła). A jednoczesnie w tym kraju jeden z graczy posiada znacznik na pieczęci.
Z instrukcji wyniika, że nikt nie punktuje w czasie punktacji tego kraju. Ale czy po punktacji spada - położony we wcześniejszej turze - znacznik gracza z pola pieczęci?


W takiej sytuacji znacznik rodu spada.
Zawsze po punktacji musi nastąpić zmiana na pieczęci (nawet wtedy, jeśli to oznacza brak żetonu rodu na pieczęci).
No to wydawało mi się inaczej :/ ale rozumiem, że dotyczy to jedynie krajów punktowanych, inne znaczniki na pieczęciach są "bezpieczne"?
Tak! Tylko w przypadku punktujących krajów następuje zmiana na pieczęci.
Awatar użytkownika
Bart Henry
Posty: 976
Rejestracja: 15 sie 2013, 19:59
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 134 times
Been thanked: 688 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: Bart Henry »

Na wstępie nieco pomarudzę. Nie spotkałem się jeszcze z tak słabo napisaną instrukcją. Brakuje nieco konsekwencji, a w pewnych kwestiach aż bije po oczach ta lakoniczność. Byłem zasypywany pytaniami odnośnie różnych scenariuszy, na które często nie potrafiłem znaleźć odpowiedzi. Na szczęście, ten wątek rozwiał nieco wątpliwości, ale to nie tak powinno wyglądać, panowie. Wprowadzające w błąd określenie 'inicjatywy' jasno pokazuje, że instrukcja nie była testowana na postronnych osobach. Szkoda, że odbiór tak fajnej gry psuje i utrudnia właśnie przeciętna instrukcja. Zamysł widać że był dobry, ale wykonanie słabe. Tak, jak dwukrotnie obszerniejsze instrukcje innych gier czytało się niczym dobrą powieść, tak instrukcja SA kosztowała mnie sporo nerwów.

1.
WRS pisze:
Beorn pisze:1) Czy "odrzucić żetony rodu" znaczy, wyrzucić z gry, czy wrócić do siebie?
W zasadzie poza przygotowaniem skróconego wariantu gry, gdy odrzucamy do pudełka 4 karty sejmów, to w całej instrukcji "odrzucić" oznacza, że gracz oddaje do banku.
Nie widzę tam innej sytuacji.
Beorn pisze:Wątpliwość zrodziła się w świetle uwagi w instrukcji o tym, że wszystkie żetony, poza dukatami, się kończą.
I symbolizowało by to, że rody nie mają jednak nieskończonej ilości wystarczająco ogarniętych do zagranicznych misji członków i wysłanie tam dwójki to już duża, znacząca decyzja. ;)
W czasie rozgrywek nigdy nie brakło nam tych 10 żetonów rodów. Jest za dużo do zrobienia, by się wypstrykać akcjami z użyciem tych żetonów...
Ale zaraz, zaraz... W sensie, że mam 10 znaczników rodu na CAŁĄ GRĘ? To nie działa tak, że jak odrzucam znacznik rodu, to wraca on do puli znaczników możliwych do wykorzystania? Po testowej grze takie rozwiązanie wydaje się być abstrakcyjne, tym bardziej, że liczba żetonów jest taka sama, niezależnie od wybranego wariantu gry (tj. gra normalna i krótka).

2. Pytanie odnośnie osobistości. Kiedy możemy dawać dukaty na karty osobistości? Tylko i wyłącznie przy poborze kart osobistości? Jest możliwość "dokładania" monet? Rozumiem, że jak przejmujemy osobistość od innego gracza, to też nie możemy do puli zebranych na niej dukatów dodać własnych monet?

3. Wcześniejsza wypowiedź autora chyba rozwiała me wątpliwości, ale mimo wszystko zadam to pytanie. Czy po otrzymaniu osobistości z akcji, jej właściwości/bonusy działają od razu? Takie kombo potrafi być zabójcze.

4. Pytanie o interpretację pewnego rodzaju zapisu. Jan Łaski - stając na polu Poselstwo możesz dołożyć 2 żetony na wybrane pole kraju ościennego.
a) wybieramy jeden kraj, dokładamy 2 żetony zamiast jednego
b) wybieramy kraj, dokładamy żeton z Poselstwa; wybieramy drugi, dowolny kraj i dokładamy 2 żetony z efektu karty Jana Łaskiego.

Ta druga opcja jest raczej zbyt mocna, ale muszę zapytać, bo właśnie tak zagraliśmy. Chwila nieuwagi i już interpretacje efektów kart są naginane przez graczy...
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: GrzeL »

Bart Henry pisze:Na wstępie nieco pomarudzę. Nie spotkałem się jeszcze z tak słabo napisaną instrukcją. Brakuje nieco konsekwencji, a w pewnych kwestiach aż bije po oczach ta lakoniczność. Byłem zasypywany pytaniami odnośnie różnych scenariuszy, na które często nie potrafiłem znaleźć odpowiedzi. Na szczęście, ten wątek rozwiał nieco wątpliwości, ale to nie tak powinno wyglądać, panowie. Wprowadzające w błąd określenie 'inicjatywy' jasno pokazuje, że instrukcja nie była testowana na postronnych osobach. Szkoda, że odbiór tak fajnej gry psuje i utrudnia właśnie przeciętna instrukcja. Zamysł widać że był dobry, ale wykonanie słabe. Tak, jak dwukrotnie obszerniejsze instrukcje innych gier czytało się niczym dobrą powieść, tak instrukcja SA kosztowała mnie sporo nerwów.

1.
WRS pisze:
Beorn pisze:1) Czy "odrzucić żetony rodu" znaczy, wyrzucić z gry, czy wrócić do siebie?
W zasadzie poza przygotowaniem skróconego wariantu gry, gdy odrzucamy do pudełka 4 karty sejmów, to w całej instrukcji "odrzucić" oznacza, że gracz oddaje do banku.
Nie widzę tam innej sytuacji.
Beorn pisze:Wątpliwość zrodziła się w świetle uwagi w instrukcji o tym, że wszystkie żetony, poza dukatami, się kończą.
I symbolizowało by to, że rody nie mają jednak nieskończonej ilości wystarczająco ogarniętych do zagranicznych misji członków i wysłanie tam dwójki to już duża, znacząca decyzja. ;)
W czasie rozgrywek nigdy nie brakło nam tych 10 żetonów rodów. Jest za dużo do zrobienia, by się wypstrykać akcjami z użyciem tych żetonów...
Ale zaraz, zaraz... W sensie, że mam 10 znaczników rodu na CAŁĄ GRĘ? To nie działa tak, że jak odrzucam znacznik rodu, to wraca on do puli znaczników możliwych do wykorzystania? Po testowej grze takie rozwiązanie wydaje się być abstrakcyjne, tym bardziej, że liczba żetonów jest taka sama, niezależnie od wybranego wariantu gry (tj. gra normalna i krótka).

2. Pytanie odnośnie osobistości. Kiedy możemy dawać dukaty na karty osobistości? Tylko i wyłącznie przy poborze kart osobistości? Jest możliwość "dokładania" monet? Rozumiem, że jak przejmujemy osobistość od innego gracza, to też nie możemy do puli zebranych na niej dukatów dodać własnych monet?

3. Wcześniejsza wypowiedź autora chyba rozwiała me wątpliwości, ale mimo wszystko zadam to pytanie. Czy po otrzymaniu osobistości z akcji, jej właściwości/bonusy działają od razu? Takie kombo potrafi być zabójcze.

4. Pytanie o interpretację pewnego rodzaju zapisu. Jan Łaski - stając na polu Poselstwo możesz dołożyć 2 żetony na wybrane pole kraju ościennego.
a) wybieramy jeden kraj, dokładamy 2 żetony zamiast jednego
b) wybieramy kraj, dokładamy żeton z Poselstwa; wybieramy drugi, dowolny kraj i dokładamy 2 żetony z efektu karty Jana Łaskiego.

Ta druga opcja jest raczej zbyt mocna, ale muszę zapytać, bo właśnie tak zagraliśmy. Chwila nieuwagi i już interpretacje efektów kart są naginane przez graczy...
Ad 1
Znaczniki rodu wracają do gracza, ograniczenie ilości dotyczy jednoczesnego wykorzystania żetonów.

Ad 2
Nie można dokładać dukatów do osobistości. Wyjątek: podczas przekupstwa dokłada się jeden dukat z banku.
Poza momentem brania nowej osobistości nie można dokładać do nich dukatów. Wyjątek: podczas przekupstwa dokłada się jeden dukat z banku.

Ad 3
Tak, poza postaciami punktującymi na koniec gry.

Ad 4
Odp. a.
Ostatnio zmieniony 03 mar 2014, 00:00 przez GrzeL, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Bart Henry
Posty: 976
Rejestracja: 15 sie 2013, 19:59
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 134 times
Been thanked: 688 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: Bart Henry »

GrzeL pisze: Ad 2
Nie można dokładać dukatów do osobistości. Wyjątek: podczas przekupstwa dokłada się jeden dukat z banku.
Czyli przy "nabyciu" osobistości nie mogę dawać na niego żadnych dukatów w celu zabezpieczenia przed przekupstwem? Dopiero przy przekupstwach gromadzi się na osobistościach pewna suma monet? Dobrze rozumiem, że na początku mam osobistość bez jakiegokolwiek dukata, bardzo podatną na przekupstwo?

Dzięki za odpowiedzi.
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2494
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 435 times
Been thanked: 126 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: Coen »

Bart Henry pisze:
GrzeL pisze: Ad 2
Nie można dokładać dukatów do osobistości. Wyjątek: podczas przekupstwa dokłada się jeden dukat z banku.
Czyli przy "nabyciu" osobistości nie mogę dawać na niego żadnych dukatów w celu zabezpieczenia przed przekupstwem? Dopiero przy przekupstwach gromadzi się na osobistościach pewna suma monet? Dobrze rozumiem, że na początku mam osobistość bez jakiegokolwiek dukata, bardzo podatną na przekupstwo?

Dzięki za odpowiedzi.
Przecież instrukcja dokładnie mówi jak to się odbywa:
"2. Mecenat – gracz może wziąć jedną z odkrytych kart osobistości
lub przekupić osobistość znajdującą się u innego
gracza. W pierwszym przypadku gracz może położyć dowolną
liczbę posiadanych dukatów na dobraną właśnie
osobistość
. Aby przekupić osobistość, gracz musi odrzucić
o 1 dukat więcej niż liczba dukatów znajdujących się na karcie
przekupywanej osobistości. Gracz przejmuje osobistość
wraz ze znajdującymi się na niej dukatami i dokłada na nią
dodatkowy dukat z banku."
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: GrzeL »

Coen pisze:
Bart Henry pisze:
GrzeL pisze: Ad 2
Nie można dokładać dukatów do osobistości. Wyjątek: podczas przekupstwa dokłada się jeden dukat z banku.
Czyli przy "nabyciu" osobistości nie mogę dawać na niego żadnych dukatów w celu zabezpieczenia przed przekupstwem? Dopiero przy przekupstwach gromadzi się na osobistościach pewna suma monet? Dobrze rozumiem, że na początku mam osobistość bez jakiegokolwiek dukata, bardzo podatną na przekupstwo?

Dzięki za odpowiedzi.
Przecież instrukcja dokładnie mówi jak to się odbywa:
"2. Mecenat – gracz może wziąć jedną z odkrytych kart osobistości
lub przekupić osobistość znajdującą się u innego
gracza. W pierwszym przypadku gracz może położyć dowolną
liczbę posiadanych dukatów na dobraną właśnie
osobistość
. Aby przekupić osobistość, gracz musi odrzucić
o 1 dukat więcej niż liczba dukatów znajdujących się na karcie
przekupywanej osobistości. Gracz przejmuje osobistość
wraz ze znajdującymi się na niej dukatami i dokłada na nią
dodatkowy dukat z banku."
Zostałem źle zrozumiany, pytanie brzmiało czy można kiedyś poza poborem dokładać dukaty do osobistości więc napisałem, że nie.
Awatar użytkownika
Bart Henry
Posty: 976
Rejestracja: 15 sie 2013, 19:59
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 134 times
Been thanked: 688 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: Bart Henry »

Coen pisze:
Bart Henry pisze:
GrzeL pisze: Ad 2
Nie można dokładać dukatów do osobistości. Wyjątek: podczas przekupstwa dokłada się jeden dukat z banku.
Czyli przy "nabyciu" osobistości nie mogę dawać na niego żadnych dukatów w celu zabezpieczenia przed przekupstwem? Dopiero przy przekupstwach gromadzi się na osobistościach pewna suma monet? Dobrze rozumiem, że na początku mam osobistość bez jakiegokolwiek dukata, bardzo podatną na przekupstwo?

Dzięki za odpowiedzi.
Przecież instrukcja dokładnie mówi jak to się odbywa:
"2. Mecenat – gracz może wziąć jedną z odkrytych kart osobistości
lub przekupić osobistość znajdującą się u innego
gracza. W pierwszym przypadku gracz może położyć dowolną
liczbę posiadanych dukatów na dobraną właśnie
osobistość
. Aby przekupić osobistość, gracz musi odrzucić
o 1 dukat więcej niż liczba dukatów znajdujących się na karcie
przekupywanej osobistości. Gracz przejmuje osobistość
wraz ze znajdującymi się na niej dukatami i dokłada na nią
dodatkowy dukat z banku."
Nie miałem pod ręką instrukcji, więc pytałem na podstawie interpretacji wypowiedzi GrzeLa. Zdziwiłem się, bo wychodziłoby na to, że sam sobie wymyśliłem dodawanie dukatów na osobistości. ;)

Raz jeszcze dzięki rozwianie niejasności.
okon
Posty: 508
Rejestracja: 28 kwie 2013, 15:32
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: okon »

Mam pytanie w przypaku akcji z pola poselstwo można dokładać żetony na państwa np nie aktywowane ?
i czy możemy klaść żetony na różne pola krajów ( w jednej turze ) czy jeżeli wybierzemy już jedno w fazie polityki zagranicznej to możemy za pomocą poselstwa dokładać tylko na to jedno ?
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: GrzeL »

okon pisze:Mam pytanie w przypaku akcji z pola poselstwo można dokładać żetony na państwa np nie aktywowane ?
i czy możemy klaść żetony na różne pola krajów ( w jednej turze ) czy jeżeli wybierzemy już jedno w fazie polityki zagranicznej to możemy za pomocą poselstwa dokładać tylko na to jedno ?
Akcją poselstwo można dołożyć swój znacznik do dowolnego (poza zablokowanym) wybranego państwa, nie ma znaczenia, gdzie dokładaliśmy znaczniki w fazie polityki zagranicznej lub w poprzedniej akcji poselstwa.
okon
Posty: 508
Rejestracja: 28 kwie 2013, 15:32
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: okon »

ok dzięki tak właśnie gramy ale zawsze jak rodzi sie watpliwość to wole spytac. Jeszcze jedno do póki dany kraj nie zostanie aktywowany to znacznik na pieczęci z niego nie spada . Dokładnie na nieaktywowane pola ma jedynie za cel przesunięcie danego kraju na torze polityki zagranicznej . Jeżeli mamy na jakimś kraju ościennym znacznik na pieczęci to do póki do póty nikt go nie aktywuje czerpiemy z niego korzyść ?
I jeszcze jedno pytanie czy jeśli umieścimy na polu kraju ościennego kartę tajny pakt tym samym je blokując to jeżeli na pieczęci jest nasz znacznik to dalej czerpiemy z niego korzyść ?
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: GrzeL »

okon pisze:ok dzięki tak właśnie gramy ale zawsze jak rodzi sie watpliwość to wole spytac. Jeszcze jedno do póki dany kraj nie zostanie aktywowany to znacznik na pieczęci z niego nie spada . Dokładnie na nieaktywowane pola ma jedynie za cel przesunięcie danego kraju na torze polityki zagranicznej . Jeżeli mamy na jakimś kraju ościennym znacznik na pieczęci to do póki do póty nikt go nie aktywuje czerpiemy z niego korzyść ?
I jeszcze jedno pytanie czy jeśli umieścimy na polu kraju ościennego kartę tajny pakt tym samym je blokując to jeżeli na pieczęci jest nasz znacznik to dalej czerpiemy z niego korzyść ?
Tak. Należy pamiętać, że znaczniki zostają na polu danego kraju do punktowania, nie spadają na koniec tury.
Tak.
okon
Posty: 508
Rejestracja: 28 kwie 2013, 15:32
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: okon »

ostatnia wąpliwość

Jeżeli pole polityki zagranicznej zostanie zablokowane kartą a ma znacznik na pieczęci to inny gracz może je aktywować i mimo wszystko znacznik spadnie ( dopiero w fazie punktowania )
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: GrzeL »

okon pisze:ostatnia wąpliwość

Jeżeli pole polityki zagranicznej zostanie zablokowane kartą a ma znacznik na pieczęci to inny gracz może je aktywować i mimo wszystko znacznik spadnie ( dopiero w fazie punktowania )
Tak, można aktywować zablokowany kraj.
Awatar użytkownika
Coval
Posty: 72
Rejestracja: 20 maja 2009, 19:41
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 6 times
Been thanked: 21 times

Re: Sigismundus Augustus

Post autor: Coval »

Witam

Mam 4 pytania których wcześniej nie widziałem:
1. Jakie jest początkowe ustawienie urządów dla 3 i 4 graczy bo super tabelka pokonała 4 w miarę doświadczonych graczy.
Dla 5 to
1 2 3
4 5 6
7 8 9
10 11 12
13 14 15
Gdyby była możliwa odpowiedź w tym sam formacie byłbym wdzięczny.
2. Kiedy dokładnie wraca wojsko po pospolitym ruszeniu? A dokładnie czy jeżeli mamy drugie pospolite ruszenie z rzędu, to czy mogę użyć już jednostek którymi głosowałem wcześniej.
3. Czy osobistością wziętą w fazie sejmu można natychmiast "zabrać" innemu graczowi w tej samej rundzie? Kładąc kolejnego klienta na pole osobistości i oczywiście za niego płacąc i od razu dokładając sztukę złota więcej na osobistość.
4. Na początku wybieramy totalnie dowolne urzędy np. 15

I jeszcze uwaga do autorów. W ostatniej fazie wojsko i kilka pul na planszy traci sens, z braku korzyści. Gdyby na koniec gry były punkty za miejsca zajmowane na odpowiednich torach, a za nieopłacone wojsko traciłoby się punkty równe odsyłanym jednostkom, do ostatnie rundy byłaby walka o każde pole na planszy.

Bardzo fajna gra z fatalną niejasną nieczytelną instrukcją.
I've had worst!
ODPOWIEDZ