Potrzebuję waszej pomocy. Albo bardziej ogólnie, ideowego wsparcia. Ale od początku... Na dzień dzisiejszy reprezentuję firmę Mofables, która na łamach dość dużego projektu ma zamiar stworzyć grę planszową, która korzystać będzie w pełni z technologii AR (Augemented Reality). Tutaj pojawia się ciekawy problem, bo kwestia AR nie jest całkowicie obca analogowej rozrywce, ale jak dotychczas w znacznej mierze dotyczy ona jedynie usprawnień wizualnych - ot, poprzez smartfona czy tablet możemy rzucić okiem na karty i planszę, która dzięki AR budzi się do swojego trójwymiarowego życia. Kwintesencją projektu nie jest skupienie się na 'graficznym doprawieniu' rozgrywki, ale na stworzeniu gry, dla której rozszerzona rzeczywistość będzie aktualnym elementem rozgrywki, czy to na płaszczyźnie mechaniki, czy też dzięki kontroli gry za pomocą cyfrowego interfejsu.
Tutaj pojawia się pytanie do was, mili czytelnicy i fani planszówek - gdybyście dostali do rąk możliwość grania z tabletem / smartfonem jako integralnym elementem gry, to do czego miałby służyć? Czy były tylko formą kontroli punktów, pilnowania zasad i ogólną pomocą w aktualnej rozgrywce? Czy może znajdą się zastosowania działające w grze, jak na przykład plansza z zakrytymi polami, które dla każdego gracz losowo się odkrywają poprzez wizję AR. A może piony, które na danym polu posiadają wybór poszczególnych interakcji z polem. Może pionki to postaci, które zbierają ekwipunek, doświadczenie, pilnują punktów życia, a tablet czy inne urządzenie mobilne nie tylko ułatwia cały proces kontrolny, ale pozwala na implementację dużo bardziej złożonych efektów poszczególnych kart i wydarzeń?
Gorąco proszę wszystkich zainteresowanych tematem o wrzucanie pomysłów! Jak Rozszerzona Rzeczywistość może ulepszyć gry planszowe, to po pierwsze... Oraz jak można by ją zaimplementować tak, by była elementarnym elementem rozgrywki.
By pomóc w tym temacie, poniżej lista rzeczy (*niepełna!*), które oferuje AR na dzień dzisiejszy:
- Generowanie trójwymiarowej przestrzeni z dwuwymiarowej planszy.
- Kontrola przynależności pionów do poszczególnych informacji (statystyk, koloru pionu, przynależności gracza etc.)
- Interfejs generowany na ekranie. Po wejściu pionek - postawieniu karty - aktywacji pola na planszy, na ekranie urządzenia może pojawić się dowolne menu / UI z różnymi opcjami interakcji z powyższymi.
- Interkacja piona z dowolnym elementem planszy.
- Generowanie odmiennych efektów i wydarzeń z jednego markera (karty, pola na planszy etc.)
- Cyfrowa kontrola poprawności rozrywki.
- Wykrywanie pozycji elementów na planszy.
- Rozróżnianie siatki planszy i dzielenia jej na cyfrowe, oddzielne pola.
I dużo więcej!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Z góry gorąco dziękuję za wsparcie i zainteresowanie. Wszelkie komentarze będą mile widziane.