Terra Mystica - pytania i wątpliwości
- romeck
- Posty: 2875
- Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
- Lokalizacja: Warszawa / Łódź
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Re: Terra Mystica
Dzięki za odpowiedź.
A to szkoda. Wyobraziłem sobie sytuację, w której przeszkadzam przeciwnikowi przekształcając jakieś pole dokładnie w odwrotnym kierunku, niż on by sobie życzył. Zdobywałbym przy tym pezety za łopaty i jednocześnie np. ułatwiałbym sobie przekształcanie tego pola w późniejszym etapie (strategia długofalowa).
Ale to tylko pomysł, który urodził się podczas czytania Pravidel Hry.
A to szkoda. Wyobraziłem sobie sytuację, w której przeszkadzam przeciwnikowi przekształcając jakieś pole dokładnie w odwrotnym kierunku, niż on by sobie życzył. Zdobywałbym przy tym pezety za łopaty i jednocześnie np. ułatwiałbym sobie przekształcanie tego pola w późniejszym etapie (strategia długofalowa).
Ale to tylko pomysł, który urodził się podczas czytania Pravidel Hry.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
- romeck
- Posty: 2875
- Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
- Lokalizacja: Warszawa / Łódź
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Re: Terra Mystica
W instrukcji pada następujące zdanie (strona 15):
Budowa na polach przyległych do Miasta powiększa je, a nie tworzy kolejne.
Czy mam przez to rozumieć, że jeśli planuję stworzyć kolejne Miasto (a mam już 2), to muszę skorzystać z sąsiadowania pośredniego, czyli zacząć je stawiać po innej stronie rzeki, bez mostu?
Budowa na polach przyległych do Miasta powiększa je, a nie tworzy kolejne.
Czy mam przez to rozumieć, że jeśli planuję stworzyć kolejne Miasto (a mam już 2), to muszę skorzystać z sąsiadowania pośredniego, czyli zacząć je stawiać po innej stronie rzeki, bez mostu?
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
- Atamán
- Posty: 1348
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 565 times
- Been thanked: 284 times
Re: Terra Mystica
Dlaczego twierdzisz, że instrukcja nie określa tego jasno, skoro w podlinkowanym wątku jest nawet wklejony cytat z instrukcji z bardzo precyzyjnym zapisem?lhw pisze:Rzeczywiście, instrukcja nie określa tego jasno, jednak zgodnie z tym co piszą na BGG nie można: http://boardgamegeek.com/thread/1132151 ... ent-spaces. Zresztą moim zdaniem, takie przekształcanie dowolnych pól na planszy, wprowadzało by tylko niepotrzebny chaos i komplikacje do rozgrywki.
Ten zapis nie pozostawia żadnych wątpliwości: nie można terraformować dowolnych pól na planszy, trzeba mieć do nich dostęp pośredni lub bezpośredni.Even when transforming a Terrain space without building a
Dwelling, the transformed Terrain space needs to be directly or
indirectly adjacent to one of your Structures (see page 11).
- romeck
- Posty: 2875
- Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
- Lokalizacja: Warszawa / Łódź
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Re: Terra Mystica
Faktycznie jest ten zapis także w polskiej instrukcji (str. 10, trzeci akapit od końca).
Pytania porządkowe:
1. Użycie Robotnika to oddanie go zawsze do zasobów ogólnych?
2. Użycie Kapłana to oddanie go do rezerwy gracza lub odstawienie pod Tor Kultu? *
3. Użycie mocy do Zaklęcia lub Konwersji to zawsze przesunięcie odpowiedniej liczby znaczników z naczynia III do naczynia I (nie liczę tutaj Poświęcania Mocy)?
4. Użycie pieniędzy to oddanie ich zawsze do zasobów ogólnych?
* Nie rozumiem tego zapisu na stronie 13 instrukcji (pogrubiony początek punktu 5 - Wysłanie Kapłana Kultu):
Gracz może wysłać Kapłana do Kultu i pozostawić go na planszy jako Kapłana Kultu lub odłożyć go na planszę rasy.
?
Pytania porządkowe:
1. Użycie Robotnika to oddanie go zawsze do zasobów ogólnych?
2. Użycie Kapłana to oddanie go do rezerwy gracza lub odstawienie pod Tor Kultu? *
3. Użycie mocy do Zaklęcia lub Konwersji to zawsze przesunięcie odpowiedniej liczby znaczników z naczynia III do naczynia I (nie liczę tutaj Poświęcania Mocy)?
4. Użycie pieniędzy to oddanie ich zawsze do zasobów ogólnych?
* Nie rozumiem tego zapisu na stronie 13 instrukcji (pogrubiony początek punktu 5 - Wysłanie Kapłana Kultu):
Gracz może wysłać Kapłana do Kultu i pozostawić go na planszy jako Kapłana Kultu lub odłożyć go na planszę rasy.
?
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
- Wolf
- Posty: 1517
- Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
- Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 194 times
Re: Terra Mystica
4x TAK
Co do kapłana to można go wysłać na tor Kultu na 2 sposoby:
1.) postawić go na planszy kultów (na miejscach: 3, 2, 2, 2) i otrzymać odpowiednią ilość przesunięć
2.) odłożyć go do rezerwy i uzyskać 1 przesunięcie
Jeżeli zostawisz go na na planszy kultów to zyskujesz więcej, ale on nie wraca do rezerwy, a ilość kapłanów jest ograniczona, więc może dojść do sytuacji, że np. masz przychód X kapłanów, a nie masz ich tylu fizycznie w rezerwie, wtedy dostajesz tylko tylu ilu zostało w rezerwie. Generalnie na początku nie musisz się o to martwić. Druga sprawa to jak wszystkie miejsca w kulcie są zajęte, a chcesz dalej przesunąć się na tym kulcie to pozostaje sposób 2.) czyli przesunięcie o 1 i powrót kapłana do rezerwy.
Co do kapłana to można go wysłać na tor Kultu na 2 sposoby:
1.) postawić go na planszy kultów (na miejscach: 3, 2, 2, 2) i otrzymać odpowiednią ilość przesunięć
2.) odłożyć go do rezerwy i uzyskać 1 przesunięcie
Jeżeli zostawisz go na na planszy kultów to zyskujesz więcej, ale on nie wraca do rezerwy, a ilość kapłanów jest ograniczona, więc może dojść do sytuacji, że np. masz przychód X kapłanów, a nie masz ich tylu fizycznie w rezerwie, wtedy dostajesz tylko tylu ilu zostało w rezerwie. Generalnie na początku nie musisz się o to martwić. Druga sprawa to jak wszystkie miejsca w kulcie są zajęte, a chcesz dalej przesunąć się na tym kulcie to pozostaje sposób 2.) czyli przesunięcie o 1 i powrót kapłana do rezerwy.
- romeck
- Posty: 2875
- Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
- Lokalizacja: Warszawa / Łódź
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Re: Terra Mystica
Dzięki!Wolf pisze:4x TAK
Dzięki, ale to wszystko co skrupulatnie wyłożyłeś było dla mnie jasne z instrukcji. Nie rozumiem natomiast tego kawałeczka zacytowanego przeze mnie i podkreślonego. Przypuszczam, że to jakaś nieścisłość i szukam potwierdzenia.Wolf pisze: Co do kapłana to można go wysłać na tor Kultu na 2 sposoby:
1.) postawić go na planszy kultów (na miejscach: 3, 2, 2, 2) i otrzymać odpowiednią ilość przesunięć
2.) odłożyć go do rezerwy i uzyskać 1 przesunięcie
Jeżeli zostawisz go na na planszy kultów to zyskujesz więcej, ale on nie wraca do rezerwy, a ilość kapłanów jest ograniczona, więc może dojść do sytuacji, że np. masz przychód X kapłanów, a nie masz ich tylu fizycznie w rezerwie, wtedy dostajesz tylko tylu ilu zostało w rezerwie. Generalnie na początku nie musisz się o to martwić. Druga sprawa to jak wszystkie miejsca w kulcie są zajęte, a chcesz dalej przesunąć się na tym kulcie to pozostaje sposób 2.) czyli przesunięcie o 1 i powrót kapłana do rezerwy.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Re: Terra Mystica
Masz rację, moja pomyłka, zasugerowałem się tekstem w akapicie "Budowa Osad" na stronie 9, a tam jest wymaganie o sąsiadowaniu w przypadku budowania osad na przekształconym terenie a nie przy samym przekształcaniu. Stronę dalej przypadek rzeczywiście jest precyzyjnie wyjaśniony i nie pozostawia wątpliwości. I całe szczęście bo średnio wyobrażam sobie możliwość przeprowadzania takich akcji na drugim końcu planszy, tuż przed nosem przeciwnika. Przy tak ograniczonych zasobach jakimi dysponuje się w czasie gry, blokowanie rozwoju w ten sposób mogło by zbyt ograniczać rozbudowę a może nawet i zepsuć całą grę, szczególnie w większym gronie.Atamán pisze:Dlaczego twierdzisz, że instrukcja nie określa tego jasno, skoro w podlinkowanym wątku jest nawet wklejony cytat z instrukcji z bardzo precyzyjnym zapisem?
- Wolf
- Posty: 1517
- Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
- Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 194 times
Re: Terra Mystica
Rzeczywiście, nie zauważyłem tego. Cytowany tekst to po prostu błąd / nieścisłość w polskiej wersji instrukcji.romeck pisze:Dzięki, ale to wszystko co skrupulatnie wyłożyłeś było dla mnie jasne z instrukcji. Nie rozumiem natomiast tego kawałeczka zacytowanego przeze mnie i podkreślonego. Przypuszczam, że to jakaś nieścisłość i szukam potwierdzenia.
- romeck
- Posty: 2875
- Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
- Lokalizacja: Warszawa / Łódź
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Re: Terra Mystica
No to OK, dzięki piękne.Wolf pisze:Rzeczywiście, nie zauważyłem tego. Cytowany tekst to po prostu błąd / nieścisłość w polskiej wersji instrukcji.romeck pisze:Dzięki, ale to wszystko co skrupulatnie wyłożyłeś było dla mnie jasne z instrukcji. Nie rozumiem natomiast tego kawałeczka zacytowanego przeze mnie i podkreślonego. Przypuszczam, że to jakaś nieścisłość i szukam potwierdzenia.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
-
- Posty: 137
- Rejestracja: 01 maja 2014, 11:02
- Has thanked: 1 time
Re: Terra Mystica
Kiedy kładzie się złoto na żetonach bonusów? (w instrukcji jest że na niewybranych podczas pierwszego wybierania, ale czy potem jakoś też?)
Gry, które mogę wziąć ze sobą:
http://boardgamegeek.com/collection/user/Adalbertus123
szachy, scrabble
http://boardgamegeek.com/collection/user/Adalbertus123
szachy, scrabble
- Edwardo
- Posty: 573
- Rejestracja: 13 wrz 2010, 11:48
- Lokalizacja: Wroclove
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 19 times
Re: Terra Mystica
Po każdej rundzie na niewybranych kafelkach bonusowych kładziesz kasę.
Jestem Stanley i jestem planszoholikiem www.planszoholik.pl
- romeck
- Posty: 2875
- Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
- Lokalizacja: Warszawa / Łódź
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Re: Terra Mystica
Instrukcja mówi o tym, żeby przy losowaniu kafelków punktacji (rund) na początku gry nie dopuścić do tego, aby w 5. lub 6. rundzie wypadł kafel z łopatą po lewej stronie (strona 6 instrukcji*). Czy jest to wskazanie ogólne (jeśli tak, to jak je uzasadnić?) czy tylko dotyczy pierwszej rozgrywki?
* Widzę, że w wersji online tego zapisu nie ma (!?).
* Widzę, że w wersji online tego zapisu nie ma (!?).
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
- Wolf
- Posty: 1517
- Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
- Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 194 times
Re: Terra Mystica
To zostało dodane w erracie.
Zmiana została wprowadzona, żeby nie wykorzystywać do przesady strategii na kopanie, w sensie zgromadzenia dużej ilości robotników i nabijania punktów z: kopania, kopania, kopania i jeszcze raz kopania w końcowych rundach, a coś takiego może mieć miejsce jeżeli ten kafelek jest w 5/6 rundzie, dotyczy to w szczególności niziołków, którzy mają także swój rasowy bonus za kopanie.The reason for this update is the danger of an exploit of the transforming bonus as our tests are showing.
- BartP
- Administrator
- Posty: 4721
- Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 886 times
Re: Terra Mystica
Dotyczy to balansu ras. Jedna z nich łatwo zdobywa dużo łopat (i punkty za nie) i bez tego fixu istniała wygrywająca strategia, umożliwiająca w ostatnich rundach chapać dziesiątki punktów na zdobytych łopatach. Wciąż są głosy, że trzeba nawet w 4. rundzie zakazać tego kefelka.
Sprzedam nic
Re: Terra Mystica
Witam
Chciałem się upewnić czy dobrze rozumiem działanie jednej płytki bonusowej.
Chodzi mi o płytkę, gdzie otrzymujemy w Fazie I 3 moce, a w fazie II mamy żeglugę +1. Czy to oznacza, że w fazie Ii automatycznie przesuwamy poziom żeglugi o jedno miejsce? Czy podczas wykonywania akcji żeglugi przesuwamy o jeden poziom dalej?
A drugie pytanie dotyczy mocy. Co się robi, jeżeli w wyniku Fazy I otrzymujemy więcej mocy niż możemy wykorzystać (mamy już wszystkie znaczniki na III polu). Czy ona przepada, czy możemy ją wykorzystać (w wyniku konwersji) i przesuwać dalej z poziomu I do drugiego.
Chciałem się upewnić czy dobrze rozumiem działanie jednej płytki bonusowej.
Chodzi mi o płytkę, gdzie otrzymujemy w Fazie I 3 moce, a w fazie II mamy żeglugę +1. Czy to oznacza, że w fazie Ii automatycznie przesuwamy poziom żeglugi o jedno miejsce? Czy podczas wykonywania akcji żeglugi przesuwamy o jeden poziom dalej?
A drugie pytanie dotyczy mocy. Co się robi, jeżeli w wyniku Fazy I otrzymujemy więcej mocy niż możemy wykorzystać (mamy już wszystkie znaczniki na III polu). Czy ona przepada, czy możemy ją wykorzystać (w wyniku konwersji) i przesuwać dalej z poziomu I do drugiego.
- BartP
- Administrator
- Posty: 4721
- Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 886 times
Re: Terra Mystica
Żegluga +1 w fazie II oznacza, że możesz po prostu terraformować i budować budynki tymczasowo o jedno pole dalej niż wskazuje Twój normalny poziom żeglugi. Nic fizycznie nie zmieniasz, to jest tymczasowe.
Jeśli dostajesz za dużo mocy, to Ci przepada.
Jeśli dostajesz za dużo mocy, to Ci przepada.
Sprzedam nic
Re: Terra Mystica
Takie małe pytanko odnośnie kopania tuneli i lotu na dywanie.
1.Normalnie płacę dodatkowo, robotnikami lub kapłanem, przekształcam teren łopatami, zgodnie z zasadami i buduję osadę? Co z nadwyżką łopat? Mogę w ten sam sposób przekształcić drugi teren, też dodatkowo płacąc, robotnikami lub kapłanem, jeżeli chcę go znowu dalej od siebie przekształcić? I co wtedy z tym dodatkowym terenem, mogę w następnej akcji postawić na nim osadę, jeżeli już jest przekształcony na mój preferowany teren, ale znowu muszę dodatkowo płacić? Czy można w ten sposób częściowo przekształcać teren, za każdym razem płacąc dodatkowe koszta? Czy raz zapłacony koszt budowy tunelu, jest uważany że ten tunel tam jest, i już jest traktowany jako sąsiedztwo moje? Chyba wiecie mniej więcej o co mi chodzi. Czy po prostu w akcji z kopaniem tuneli, lub lotem na dywanie, musi mnie być stać na zmianę terenu i jednorazowe wybudowanie osady i nijak to ma się do innych akcji w fazie II, znaczy każda akcja jest traktowana osobno, a wykorzystanie akurat tych umiejętności musi być taką zwykłą, prostą akcją, kończącą się wybudowaniem osady i może być wykorzystane tylko raz w danej akcji, znaczy że jeżeli mam nadwyżkę łopat to mogę wykorzystać je zgodnie ze zwykłymi zasadami wszystkich ras, czyli przekształcaniem terenu sąsiadującego, a nie mogę drugi raz wykorzystać znowu tych umiejętności? Znaczyło by to też że nie mogę dzięki tej umiejętności częściowo przekształcić terenu?
I pytanie odnośnie łopat.
2.W instrukcji jest napisane że nie trzeba przekształcać terenu od razu do preferowanego. Mając dwie łopaty nie mogę przekształcić dwóch terenów o jeden poziom, tylko pierwszy zaczęty do preferowanego, a jak jakaś łopata została, to jakiś drugi wtedy , ale już mogę do jakiegoś pośredniego? A Niziołki mogą tak zrobić z trzema terenami? Ale tylko na tym pierwszym mogę postawić osadę? Mogę w jednej akcji kupić tylko jedną łopatę za robotników, żeby częściowo przekształcić teren? A w następnej akcji znowu za robotników kupić łopatę i dalej ten teren przekształcić, i czy muszę ten, czy wtedy skoro to jest inna akcja, to mogę się zabrać za dowolny teren? Czy muszę kupić jednorazowo tyle łopat za robotników aby od razu przekształcić teren do preferowanego?
3.I gdzieś czytałem że można przekształcać jeden teren poprzez wykorzystanie więcej niż trzech łopat. Jednak instrukcja mówi, że przy przekształcaniu terenu możemy poprzestać na dowolnym terenie pośrednim, czyli jak rozumiem nie możemy przekształcić terenu żeby oddalić go od naszego preferowanego, bo wtedy nie byłby pośredni, czyli każdy teren jest oddalony od naszego preferowanego, o maksymalnie trzy łopaty?
1.Normalnie płacę dodatkowo, robotnikami lub kapłanem, przekształcam teren łopatami, zgodnie z zasadami i buduję osadę? Co z nadwyżką łopat? Mogę w ten sam sposób przekształcić drugi teren, też dodatkowo płacąc, robotnikami lub kapłanem, jeżeli chcę go znowu dalej od siebie przekształcić? I co wtedy z tym dodatkowym terenem, mogę w następnej akcji postawić na nim osadę, jeżeli już jest przekształcony na mój preferowany teren, ale znowu muszę dodatkowo płacić? Czy można w ten sposób częściowo przekształcać teren, za każdym razem płacąc dodatkowe koszta? Czy raz zapłacony koszt budowy tunelu, jest uważany że ten tunel tam jest, i już jest traktowany jako sąsiedztwo moje? Chyba wiecie mniej więcej o co mi chodzi. Czy po prostu w akcji z kopaniem tuneli, lub lotem na dywanie, musi mnie być stać na zmianę terenu i jednorazowe wybudowanie osady i nijak to ma się do innych akcji w fazie II, znaczy każda akcja jest traktowana osobno, a wykorzystanie akurat tych umiejętności musi być taką zwykłą, prostą akcją, kończącą się wybudowaniem osady i może być wykorzystane tylko raz w danej akcji, znaczy że jeżeli mam nadwyżkę łopat to mogę wykorzystać je zgodnie ze zwykłymi zasadami wszystkich ras, czyli przekształcaniem terenu sąsiadującego, a nie mogę drugi raz wykorzystać znowu tych umiejętności? Znaczyło by to też że nie mogę dzięki tej umiejętności częściowo przekształcić terenu?
I pytanie odnośnie łopat.
2.W instrukcji jest napisane że nie trzeba przekształcać terenu od razu do preferowanego. Mając dwie łopaty nie mogę przekształcić dwóch terenów o jeden poziom, tylko pierwszy zaczęty do preferowanego, a jak jakaś łopata została, to jakiś drugi wtedy , ale już mogę do jakiegoś pośredniego? A Niziołki mogą tak zrobić z trzema terenami? Ale tylko na tym pierwszym mogę postawić osadę? Mogę w jednej akcji kupić tylko jedną łopatę za robotników, żeby częściowo przekształcić teren? A w następnej akcji znowu za robotników kupić łopatę i dalej ten teren przekształcić, i czy muszę ten, czy wtedy skoro to jest inna akcja, to mogę się zabrać za dowolny teren? Czy muszę kupić jednorazowo tyle łopat za robotników aby od razu przekształcić teren do preferowanego?
3.I gdzieś czytałem że można przekształcać jeden teren poprzez wykorzystanie więcej niż trzech łopat. Jednak instrukcja mówi, że przy przekształcaniu terenu możemy poprzestać na dowolnym terenie pośrednim, czyli jak rozumiem nie możemy przekształcić terenu żeby oddalić go od naszego preferowanego, bo wtedy nie byłby pośredni, czyli każdy teren jest oddalony od naszego preferowanego, o maksymalnie trzy łopaty?
- BartP
- Administrator
- Posty: 4721
- Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 886 times
Re: Terra Mystica
Ad 1. Pozwolę komuś innemu opisać te rasy, bo ich nie znam/nie pamiętam na tyle dokładnie.
Ad 2. Możesz drugą pozostałą łopatą przekształcić drugi teren do pośredniego stanu. Tak, niziołki mogą nawet 3 tereny przekształcić, ale 2 muszą wtedy być do preferowanego terenu. I tak, tylko na pierwszym stawiasz osadę. Możesz częściowo przekształcać teren w swojej akcji, ale możesz też całościowo. W następnej akcji (w kolejnej turze) możesz zostawić rozgrzebany teren i zabrać się za inny. Grunt, żeby dwóch nie rozgrzebywać w tej samej akcji ;]. Nie, nie musisz kupować tyle, by natychmiast przekształcić teren, ale najpewniej będziesz tak najczęściej robił.
Ad 3. Można oddalić się od swojego preferowanego terenu, tzn. iść w przeciwnym kierunku na "kole", niż nakazuje intuicja.
Ad 2. Możesz drugą pozostałą łopatą przekształcić drugi teren do pośredniego stanu. Tak, niziołki mogą nawet 3 tereny przekształcić, ale 2 muszą wtedy być do preferowanego terenu. I tak, tylko na pierwszym stawiasz osadę. Możesz częściowo przekształcać teren w swojej akcji, ale możesz też całościowo. W następnej akcji (w kolejnej turze) możesz zostawić rozgrzebany teren i zabrać się za inny. Grunt, żeby dwóch nie rozgrzebywać w tej samej akcji ;]. Nie, nie musisz kupować tyle, by natychmiast przekształcić teren, ale najpewniej będziesz tak najczęściej robił.
Ad 3. Można oddalić się od swojego preferowanego terenu, tzn. iść w przeciwnym kierunku na "kole", niż nakazuje intuicja.
Sprzedam nic
- Wolf
- Posty: 1517
- Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
- Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 194 times
Re: Terra Mystica
TakGottfryd pisze:Normalnie płacę dodatkowo, robotnikami lub kapłanem, przekształcam teren łopatami, zgodnie z zasadami i buduję osadę?
Nadwyżkę możesz wykorzystać normalnie kopiąc według standardowych zasad (bez latania i tuneli).Gottfryd pisze:Co z nadwyżką łopat?
Nie możesz. Tuneli / latania możesz użyć raz na akcję, więc nie możesz. Będziesz mógł to zrobić w kolejnej akcji.Gottfryd pisze:Mogę w ten sam sposób przekształcić drugi teren, też dodatkowo płacąc, robotnikami lub kapłanem, jeżeli chcę go znowu dalej od siebie przekształcić?
Tak, za każdym razem musisz płacić. Możesz przekształcać częściowo.Gottfryd pisze:I co wtedy z tym dodatkowym terenem, mogę w następnej akcji postawić na nim osadę, jeżeli już jest przekształcony na mój preferowany teren, ale znowu muszę dodatkowo płacić? Czy można w ten sposób częściowo przekształcać teren, za każdym razem płacąc dodatkowe koszta?
Tuneli w żaden sposób nie zaznaczasz, więc to nie jest istotne, że w jednej akcji sobie wykopałeś tunel i przekształciłeś teren. W kolenje możesz ponownie w to samo miejsce wykopać tunel i przekształcić. Dopiero jak wybudujesz osadę to jest to część twojej sieci budynków.Gottfryd pisze:Czy raz zapłacony koszt budowy tunelu, jest uważany że ten tunel tam jest, i już jest traktowany jako sąsiedztwo moje?
Mając 2 łopaty przeważnie używa się ich do przekształcenia 2 terenów o 1 do swojgo bazowego terenu. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, więc możesz przekształcić jeden do bazowego i drugi o jeden. Czyli w skrócie: TAK.Gottfryd pisze:Mając dwie łopaty nie mogę przekształcić dwóch terenów o jeden poziom, tylko pierwszy zaczęty do preferowanego, a jak jakaś łopata została, to jakiś drugi wtedy , ale już mogę do jakiegoś pośredniego?
Tak.Gottfryd pisze:A Niziołki mogą tak zrobić z trzema terenami? Ale tylko na tym pierwszym mogę postawić osadę?
Tak.Gottfryd pisze:Mogę w jednej akcji kupić tylko jedną łopatę za robotników, żeby częściowo przekształcić teren?
Tak.Gottfryd pisze:A w następnej akcji znowu za robotników kupić łopatę i dalej ten teren przekształcić
Dowolny.Gottfryd pisze:czy muszę ten, czy wtedy skoro to jest inna akcja, to mogę się zabrać za dowolny teren?
Nie musisz.Gottfryd pisze:Czy muszę kupić jednorazowo tyle łopat za robotników aby od razu przekształcić teren do preferowanego?
Możesz.Gottfryd pisze:I gdzieś czytałem że można przekształcać jeden teren poprzez wykorzystanie więcej niż trzech łopat.
Nie musisz kopać "wydajnie", możesz kopać dłuższą drogą. Przy czym jedyne wykorzystanie tej zasady to nabijanie punktów z kopania za płytkę rundy.Gottfryd pisze:Jednak instrukcja mówi, że przy przekształcaniu terenu możemy poprzestać na dowolnym terenie pośrednim, czyli jak rozumiem nie możemy przekształcić terenu żeby oddalić go od naszego preferowanego, bo wtedy nie byłby pośredni, czyli każdy teren jest oddalony od naszego preferowanego, o maksymalnie trzy łopaty?
Re: Terra Mystica
Ale w takim razie grając Krasnoludami i mając wybudowaną Twierdzę, no i oczywiście przekształcanie na najwyższym poziomie, mogę bawić się w częściowe przekształcanie na odległość i za każdych dwóch robotników dostaję 4PZ. I nie jestem ograniczony do żadnej 4 rundy gry. Mogę to robić nawet w 5 i 6.