Pan Lodowego Ogrodu - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1293
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Nidhogg »

RedImp pisze: Wnioski: musiałbyś chcieć doprowadzić do swojej porażki przez wyeliminowanie cię z gry, aby coś takiego miało miejsce. Unikanie Kruczego Cienie, Ciągłe Czynienie, dokładanie znaczników wpływu otrzymanych początkiem tury do regionów gdzie są jednostki przeciwnika z atakiem, etc.

Prowadziliśmy nawet testy 3 graczy na jednego - próbowali go wyeliminować, lecz zaprowadziło ich to finalnie do konfliktu między nimi samymi. :twisted:
Widać testowaliście grę na 4 osoby z doświadczonymi testerami :).
Druga gra na dwie osoby Callo & Olaf, gracz grający Callo chciał zastosować taktykę (pomny na poprzednią grę, która była ich pierwszą, kiedy to Olaf wygrał zapełniając lodowy pałac) by po tym jak pojawią się jednostki być z kostkami tylko w jednym regionie gdzie będzie dominował i wygra zamykając 2 regiony. Niestety w 4 turze pojawiała się sytuacja że Callo nie ma nic na planszy poza zamkniętym regionem i komisyjnie został uznany za przegranego (teraz wiemy że jeszcze mógł powalczyć :) ).
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: janekbossko »

jak jest z wygraniem na punkty?
dzis gralem pierwszy raz na 4 osoby i dwie z nich przekroczyły poziom 50 punktów..nie podczas ostatniego punktowania (4) a podczas przedostatniego.
Wygrywa ten kto zrobi to pierwszy czy ten kto na koniec bedzie mial najwiecej?
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Cin »

janekbossko pisze:jak jest z wygraniem na punkty?
dzis gralem pierwszy raz na 4 osoby i dwie z nich przekroczyły poziom 50 punktów..nie podczas ostatniego punktowania (4) a podczas przedostatniego.
Wygrywa ten kto zrobi to pierwszy czy ten kto na koniec bedzie mial najwiecej?
Ten kto ma najwięcej.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: FortArt »

janekbossko pisze:jak jest z wygraniem na punkty?
dzis gralem pierwszy raz na 4 osoby i dwie z nich przekroczyły poziom 50 punktów..nie podczas ostatniego punktowania (4) a podczas przedostatniego.
Wygrywa ten kto zrobi to pierwszy czy ten kto na koniec bedzie mial najwiecej?
Jeśli którykolwiek z graczy osiągnie 50 punktów zwycięstwa lub zostanie
uruchomione ostatnie punktowanie regionów gra kończy się po zakończeniu
tury i wygrywa gracz posiadający najwięcej punktów zwycięstwa.

str 14
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1293
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: Nidhogg »

FortArt pisze:
janekbossko pisze:jak jest z wygraniem na punkty?
dzis gralem pierwszy raz na 4 osoby i dwie z nich przekroczyły poziom 50 punktów..nie podczas ostatniego punktowania (4) a podczas przedostatniego.
Wygrywa ten kto zrobi to pierwszy czy ten kto na koniec bedzie mial najwiecej?
Jeśli którykolwiek z graczy osiągnie 50 punktów zwycięstwa lub zostanie
uruchomione ostatnie punktowanie regionów gra kończy się po zakończeniu
tury i wygrywa gracz posiadający najwięcej punktów zwycięstwa.

str 14
Dalej nie rozwiązuje to pytania kto wygrywa jeśli w jednej turze więcej niż jeden gracz osiągnie 50 punktów.
1. Ten kto zrobił to pierwszy?
2. Liczy się punkty ponad 50 i wygrywa ten kto ma ich najwięcej?
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 381 times
Been thanked: 94 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: farmer »

Wg mnie opcja nr 2.
Brzmi bardziej sensownie :)
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: espresso »

Nidhogg pisze:
FortArt pisze:
janekbossko pisze:jak jest z wygraniem na punkty?
dzis gralem pierwszy raz na 4 osoby i dwie z nich przekroczyły poziom 50 punktów..nie podczas ostatniego punktowania (4) a podczas przedostatniego.
Wygrywa ten kto zrobi to pierwszy czy ten kto na koniec bedzie mial najwiecej?
Jeśli którykolwiek z graczy osiągnie 50 punktów zwycięstwa lub zostanie
uruchomione ostatnie punktowanie regionów gra kończy się po zakończeniu
tury
i wygrywa gracz posiadający najwięcej punktów zwycięstwa.

str 14
Dalej nie rozwiązuje to pytania kto wygrywa jeśli w jednej turze więcej niż jeden gracz osiągnie 50 punktów.
1. Ten kto zrobił to pierwszy?
2. Liczy się punkty ponad 50 i wygrywa ten kto ma ich najwięcej?
Ten kto ma najwięcej punktów, po zakończeniu tury. Czyli nawet jak ktoś przekroczy 50pkt dzięki atakom, to dogrywamy daną turę do końca (przy punktowaniu regionów może się okazać, że inny gracz ma więcej punktów).

Inne pytanie, to co się dzieje, jeżeli w tej samej turze jeden gracz przekroczy 50pkt, a inny zrealizuje swój cel? IMO wygrywa ten, który zrealizuje cel, ponieważ instrukcja mówi, że punkty rozstrzygają remisy w realizacji celów specjalnych:
W przypadku realizacji celu przez dwóch lub więcej
graczy w tej samej turze rozstrzygnięcie remisu między graczami następuje przez
zdobyte punkty zwycięstwa.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5617
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 810 times
Been thanked: 1263 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: mat_eyo »

RedImp pisze:
zakwas pisze: Czy w regionie z Cierniem można przed wchłonięciem uroczyska pobrać Czynnik M? Bo jak tak, to przegięcie chyba... ;)
Nie można. Tak samo jest z przesuwaniem żetonu uroczyska przez Szczurzego Grajka. Jeśli przesuwasz żeton do regionu z Cierniem to nie masz już możliwości zabrania darmowego Czynnika M w tym regionie (bo nie ma już żetonu uroczyska).
Tego nadal nie rozumiem i wydaje mi się też trochę niesprawiedliwe. Mały przykład. Mam obszar A z aktywnym żetonem uroczyska i Szczurzym grajkiem i obszar B z Cierniem. W obu obszarach dominuję.
W pierwszej turze w fazie dominacji Szczurzy Grajek przesyła uroczysko do Ciernia. W obszarze A nie pobieramy(?) czynnika M bo nie ma już uroczyska, natomiast w obszarze B nie pobieramy(?) czynnika M, bo jest on odwrócony do góry nogami. Na koniec tury odwracamy żeton w obszarze B.
W drugiej turze w obszarze B Cierń wchłania uroczysko i znów nie pobieramy(?) czynnika M, bo uroczyska już nie ma? Wychodzi na to, że dwa razy (albo trzy, zależy od kolejności obszarów) dominujemy obszar z aktywnym uroczyskiem i ani razu nie dostajemy z niego czynnika M, trochę to bolesne.


Z punktowaniem liczyliśmy dalej po 50ciu, ale w instrukcji nie ma tego jasno nakazane. Przydałoby się potwierdzenie od wydawcy.


Pytanie odnośnie umiejętności czyniącego szpiega. Czy może on wybrać dwie różne z czterech podstawowych umiejętności (tych widocznych na planszy przy polu nr 6), czyli atak, obrona, szybkość i dominacja? Czy można przypisać mu np. Grabież albo zamianę kostek populacji od Fauna?


Przygotowanie gry, kroki 7-10. Czy dobrze rozumiem, że żetony obszarów umieszczamy na ślepo, tak samo jak i figurkę Ciernia? Trochę to dziwne i powiem, że we wczorajszej pierwszej grze graliśmy tak, że w punkcie 7 losowaliśmy i rozkładaliśmy żetony już odkryte, później zadecydowałem w którym polu opłaca mi się ustawić Ciernia. Nie rozumiem po co w punkcie 7 gracze losują obszary zgodnie z inicjatywą skoro i tak układają je na planszy na ślepo.


Co w sytuacji, kiedy w regionie jest wyłącznie jedna kostka wpływu, Vuko i gracz kontrolujący tę kostkę ma jeden znacznik Vuko? Uznaje się, że nie dominuje on regionu, prawda?


Obszary rozpatrujemy w kolejności. Fajnie, tylko w jakiej? :D Rosnącej czy malejącej?

espresso pisze:Inne pytanie, to co się dzieje, jeżeli w tej samej turze jeden gracz przekroczy 50pkt, a inny zrealizuje swój cel? IMO wygrywa ten, który zrealizuje cel, ponieważ instrukcja mówi, że punkty rozstrzygają remisy w realizacji celów specjalnych:
Instrukcja, strona 14, Punkty zwycięstwa:
"UWAGA: W pierwszej kolejności o wygranej decyduje realizacja celów graczy, a wygrana przez punkty zwycięstwa jest możliwa, jeśli żaden z graczy nie zrealizował celu."
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: espresso »

mat_eyo pisze:Instrukcja, strona 14, Punkty zwycięstwa:
"UWAGA: W pierwszej kolejności o wygranej decyduje realizacja celów graczy, a wygrana przez punkty zwycięstwa jest możliwa, jeśli żaden z graczy nie zrealizował celu."
Czyli dobrze mi się kojarzyło ;)

Z uroczyskami graliśmy tak jak opisałeś, van Dyken nie dostaje czynnika M w obu przypadkach.
mat_eyo pisze:Pytanie odnośnie umiejętności czyniącego szpiega. Czy może on wybrać dwie różne z czterech podstawowych umiejętności (tych widocznych na planszy przy polu nr 6), czyli atak, obrona, szybkość i dominacja? Czy można przypisać mu np. Grabież albo zamianę kostek populacji od Fauna?
Szpieg musi położyć żeton zdolności na swojej planszy gracza, więc wynika z tego, że tylko podstawowe (fabularnie też tylko taka interpretacja pasuje).
mat_eyo pisze:Przygotowanie gry, kroki 7-10. Czy dobrze rozumiem, że żetony obszarów umieszczamy na ślepo, tak samo jak i figurkę Ciernia? Trochę to dziwne i powiem, że we wczorajszej pierwszej grze graliśmy tak, że w punkcie 7 losowaliśmy i rozkładaliśmy żetony już odkryte, później zadecydowałem w którym polu opłaca mi się ustawić Ciernia. Nie rozumiem po co w punkcie 7 gracze losują obszary zgodnie z inicjatywą skoro i tak układają je na planszy na ślepo.
Też mi się wydaje, że można po prostu te znaczniki wylosować (choć w grze na 2-3 osoby ta zasada ma większe znaczenia, bo w konsekwencji gracze wybierają obszary, które będą wyłączone z gry).
mat_eyo pisze:Co w sytuacji, kiedy w regionie jest wyłącznie jedna kostka wpływu, Vuko i gracz kontrolujący tę kostkę ma jeden znacznik Vuko? Uznaje się, że nie dominuje on regionu, prawda?
Prawda, bo ma 0 wpływu w tym przypadku. IMO traktujemy takiego gracza jak nieobecnego w regionie, więc nie dostaje też zasobów.
mat_eyo pisze:Obszary rozpatrujemy w kolejności. Fajnie, tylko w jakiej? :D Rosnącej czy malejącej?
Rosnącej.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5617
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 810 times
Been thanked: 1263 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: mat_eyo »

espresso pisze:
mat_eyo pisze:Przygotowanie gry, kroki 7-10. Czy dobrze rozumiem, że żetony obszarów umieszczamy na ślepo, tak samo jak i figurkę Ciernia? Trochę to dziwne i powiem, że we wczorajszej pierwszej grze graliśmy tak, że w punkcie 7 losowaliśmy i rozkładaliśmy żetony już odkryte, później zadecydowałem w którym polu opłaca mi się ustawić Ciernia. Nie rozumiem po co w punkcie 7 gracze losują obszary zgodnie z inicjatywą skoro i tak układają je na planszy na ślepo.
Też mi się wydaje, że można po prostu te znaczniki wylosować (choć w grze na 2-3 osoby ta zasada ma większe znaczenia, bo w konsekwencji gracze wybierają obszary, które będą wyłączone z gry).

Sęk w tym, że gracze niczego nie wybierają, bo żetony w obszarach kładziemy nadal na ślepo, odwracamy je dopiero w kroku 10 przygotowania do gry. Dlatego wydaje mi się to bez sensu, po co losować je zgodnie z inicjatywą? Lepiej niech jeden gracz robiący setup wylosuje na ślepo i ułoży na planszy.

Za pozostałe odpowiedzi dziękuję, ale prosiłbym jeszcze RedImp o potwierdzenie ;)
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: espresso »

mat_eyo pisze:
espresso pisze:
mat_eyo pisze:Przygotowanie gry, kroki 7-10. Czy dobrze rozumiem, że żetony obszarów umieszczamy na ślepo, tak samo jak i figurkę Ciernia? Trochę to dziwne i powiem, że we wczorajszej pierwszej grze graliśmy tak, że w punkcie 7 losowaliśmy i rozkładaliśmy żetony już odkryte, później zadecydowałem w którym polu opłaca mi się ustawić Ciernia. Nie rozumiem po co w punkcie 7 gracze losują obszary zgodnie z inicjatywą skoro i tak układają je na planszy na ślepo.
Też mi się wydaje, że można po prostu te znaczniki wylosować (choć w grze na 2-3 osoby ta zasada ma większe znaczenia, bo w konsekwencji gracze wybierają obszary, które będą wyłączone z gry).

Sęk w tym, że gracze niczego nie wybierają, bo żetony w obszarach kładziemy nadal na ślepo, odwracamy je dopiero w kroku 10 przygotowania do gry. Dlatego wydaje mi się to bez sensu, po co losować je zgodnie z inicjatywą? Lepiej niech jeden gracz robiący setup wylosuje na ślepo i ułoży na planszy.
W grze na 2 osoby gra się na 6 regionach, a przy 3 - na 7. Gracze układając kolejno żetony (losowe), wybierają jakie regiony będą w grze - nie wiemy co na nich będzie, ale wybieramy sam kształt mapy.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5617
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 810 times
Been thanked: 1263 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: mat_eyo »

No tak, ale co to za wybór? Gdybym wiedział jaki żeton kładę to mógłbym coś z tym zrobić, ułożył obok siebie interesujące mnie żetony itd. Układając na ślepo kształt mapy nie ma większego znaczenia. Tak samo układnie Ciernia na ślepo, IMO żetony regionów powinny być już wtedy odwrócone. Wiem, że będę musiał stale dominować region z Cierniem, więc wybieram taki, gdzie zgarnę przy okazji największe bonusy. Albo odwrotnie, stawiam w najmniej ciekawym regionie licząc, że łatwiej mi tam będzie o dominację. Kiedy stawiam Ciernia z regionami na ślepo, to wybór sprowadza się do ustawienia go w miarę na środku, żeby wszędzie miał blisko :(
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: espresso »

Na razie tylko raz grałam na mniej niż 4 graczy, więc trudno mi ocenić. Wybór faktycznie wydaje się mieć marginalne znaczenie, ale w rozgrywce van Dykena z Freihoff jeden region był bardzo na uboczu, nie trafiło się na nim uroczysko. W rezultacie Ferihoff szybko postawiła w nim wieżę i nie było po co tam więcej zaglądać - faktyczna rozgrywka ograniczyła się do 5 regionów. Ciekawie może też wypaść gra na mapie w kształcie obwarzanka ;) Grając Callo, przy odpowiednim układzie mapy, możesz zupełnie odciąć jakiś region (będzie dostępny tylko przez Żarłoczną Górę).
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 381 times
Been thanked: 94 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: farmer »

Hmm...
co do żetonów regionów, to my (uznaliśmy to za oczywiste) spoglądamy na wylosowany żeton obszaru.
Żetony kładziemy zakryte na planszy.
Czyli, wiesz, gdzie i jakie żetony położyłeś. Inni wiedzą, jakie żetony oni położyli.

Van Dyken układa Ciernia w miarę świadomie (wie, gdzie położył mocne/słabe żetony).

Potem żetony odkrywamy i jedziemy dalej...

W grze bez Van Dykena układanie zakrytych żetonów traci na ważności, ale nadal jakieś znaczenie ma (to, jaki żeton sąsiaduje z jakim - masz na to jakiś wpływ wykładając swoje żetony).

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5617
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 810 times
Been thanked: 1263 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: mat_eyo »

To już bardziej sensowne, czekam na potwierdzenie od wydawnictwa.
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 381 times
Been thanked: 94 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: farmer »

Kontynuując pytanie o warunki zwycięstwa (wiem już, że cel jest ważniejszy niż punkty)...
... co dzieje się, kiedy ktoś osiągnie 50 punktów/wykona cel,
a przed końcem rundy Martwy Śnieg dojdzie do końca toru?
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5617
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 810 times
Been thanked: 1263 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: mat_eyo »

farmer pisze:Kontynuując pytanie o warunki zwycięstwa (wiem już, że cel jest ważniejszy niż punkty)...
... co dzieje się, kiedy ktoś osiągnie 50 punktów/wykona cel,
a przed końcem rundy Martwy Śnieg dojdzie do końca toru?
To akurat proste. Instrukcja, strona 14, Martwy Śnieg:
"Kiedy znacznik Martwego Śniegu osiągnie limit na torze następuje natychmiastowy koniec gry."

I później, strona 16, Koniec Gry:
"Gra może zakończyć się na trzy możliwe sposoby: Martwy Śnieg LUB Indywidualny cel gracza LUB Punkty zwycięstwa."

Z tego wnioskowałbym, że Martwy Śnieg > Indywidualny Cel > Punkty.
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 381 times
Been thanked: 94 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: farmer »

Ok,
sensowne :).

Dzięki!
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Awatar użytkownika
RedImp
Posty: 603
Rejestracja: 03 maja 2012, 20:53
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: RedImp »

Wieczorkiem udzielimy odpowiedzi :oops:
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5617
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 810 times
Been thanked: 1263 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: mat_eyo »

Ok, czekam i trzymam za słowo. Wieczorem będę tłumaczył grę żonie, wolałbym już bez wątpliwości ;)
white_wolv
Posty: 17
Rejestracja: 30 lip 2014, 12:59

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: white_wolv »

No to ja pierwszy (?) zadam to pytanie :

Czy poprawiona instrukcja/filmiki z rozgrywkami/FAQ Online to kwestia dni czy raczej kilku tygodni ?

Pytam bo nie wiem czy czekać z pierwszymi powaznymi rozgrywkami gdzie bede musial tlumaczyc wszystkim gre - jedno z powyzszych na pewno pomogloby nie skopac czegos juz przy pierwszym zagraniu.
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: zakwas »

farmer pisze:Hmm...
co do żetonów regionów, to my (uznaliśmy to za oczywiste) spoglądamy na wylosowany żeton obszaru.
Żetony kładziemy zakryte na planszy.
Czyli, wiesz, gdzie i jakie żetony położyłeś. Inni wiedzą, jakie żetony oni położyli.

Van Dyken układa Ciernia w miarę świadomie (wie, gdzie położył mocne/słabe żetony).

Potem żetony odkrywamy i jedziemy dalej...

W grze bez Van Dykena układanie zakrytych żetonów traci na ważności, ale nadal jakieś znaczenie ma (to, jaki żeton sąsiaduje z jakim - masz na to jakiś wpływ wykładając swoje żetony).

pozdr,
farm
Dokładnie tak grałem również, wydało mi się to oczywiste. :)
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: FortArt »

mat_eyo pisze:
RedImp pisze:
zakwas pisze: Czy w regionie z Cierniem można przed wchłonięciem uroczyska pobrać Czynnik M? Bo jak tak, to przegięcie chyba... ;)
Nie można. Tak samo jest z przesuwaniem żetonu uroczyska przez Szczurzego Grajka. Jeśli przesuwasz żeton do regionu z Cierniem to nie masz już możliwości zabrania darmowego Czynnika M w tym regionie (bo nie ma już żetonu uroczyska).
Tego nadal nie rozumiem i wydaje mi się też trochę niesprawiedliwe. Mały przykład. Mam obszar A z aktywnym żetonem uroczyska i Szczurzym grajkiem i obszar B z Cierniem. W obu obszarach dominuję.
W pierwszej turze w fazie dominacji Szczurzy Grajek przesyła uroczysko do Ciernia. W obszarze A nie pobieramy(?) czynnika M bo nie ma już uroczyska, natomiast w obszarze B nie pobieramy(?) czynnika M, bo jest on odwrócony do góry nogami. Na koniec tury odwracamy żeton w obszarze B.
W drugiej turze w obszarze B Cierń wchłania uroczysko i znów nie pobieramy(?) czynnika M, bo uroczyska już nie ma? Wychodzi na to, że dwa razy (albo trzy, zależy od kolejności obszarów) dominujemy obszar z aktywnym uroczyskiem i ani razu nie dostajemy z niego czynnika M, trochę to bolesne.
Czarny jak najbardziej może pobierać czynnik M z uroczysk. Wystarczy, że zdominuje niecierniowy region nie używając Szczurzego Grajka. To jego wybór co woli - cel czy magię.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5617
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 810 times
Been thanked: 1263 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: mat_eyo »

Ok, ale w tym momencie może się zdarzyć tak, że 3 razy dominujesz region z uroczyskiem i nie otrzymasz ani razu czynnika M. Dziwne to trochę. Kiedy Fjollsfinn porywa kostkę do LO nie ma żadnej kary. Kiedy Freihoff buduje Czerwoną Wieżę nie ma żadnej karry. Kiedy Calo zamyka region to giną jej jednostki poza faunem, ale to akurat można zrozumieć, skoro odcina region innym i jeszcze dostaje z niego punkty. Natomiast kiedy van Dyken wchłania uroczysko to ma minus, bo nie dostaje czynnika M. We wszystkich innych sytuacjach kiedy dominujesz region żeby przybliżyć się do celu czerpiesz z niego "przy okazji" wszystkie korzyści. Tylko jeden van Dyken jest tu pokrzywdzony.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Pan Lodowego Ogrodu

Post autor: FortArt »

Ale Czarnemu wystarczy dominacja 5x, Czerwony i Niebieski potrzebują 6. Coś za coś.
Faun tak naprawdę ginie, a nawet gorzej bo gdyby zginął można by go odbudować, a tak klops. Klimatyczne, ale ewidentnie zaburza balans.

Edit: A jednak masz rację, van Dyken może mieć bardzo duży problem z bramkiem magii, specjalnie wtedy gdy uroczyska wypadły w regionach dających 0 czynnika M.
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2014, 00:20 przez FortArt, łącznie zmieniany 1 raz.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
ODPOWIEDZ