Planszowa gra strategiczna

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
gennebis
Posty: 6
Rejestracja: 22 paź 2014, 14:39

Planszowa gra strategiczna

Post autor: gennebis »

Witam, cześć wszystkim ;)

Chciałbym przedstawić projekt mojej własnej strategicznej gry planszowej. Celem projektu nie jest wydanie gry, całość prac z wykonywania planszy, pionków, znaczników itp. chcę w przyszłości opublikować na swoim blogu tak aby inni mogli wykonać sobie grę w domu. Mam nadzieję, że chociaż kilka młodych dusz uda się odciągnąć od komputerów. W zasadzie nie widzę nic złego w długim przesiadywaniu przy komputerze (sam jestem programistą) dopóki nie jest to przeglądanie obrazków i „złotych myśli” ;) Mam dostęp do całej gamy maszyn stolarskich oraz frezarki cnc, ale w trakcie opisywania prac postaram się także udzielić wskazówek dla osób które nie posiadają takiego sprzętu.
Czy mam jakiekolwiek doświadczenie w tworzeniu typu gier? Powiedziałbym pośrednio, dlatego, że będąc programistą często tworzyłem mini gry strategiczne dla grona znajomych, zawsze działały i spisywały się dobrze, jednak planszówkę/bitewniak na koncie mam tylko jeden. Mechanika gier komputerowych nie odbiega za bardzo od planszówek istnieje tylko jedno ograniczenie – zamiast procesora używamy mózgu, dlatego gry stołowe muszą być nieco prostsze, tak aby gracze mogli w łatwy sposób ogarniać mechanikę.

Ale do rzeczy. Będzie to strategiczna gra planszowa dla 2 do 4 graczy, której akcja przenosi nas do świata zachowanego w konwencji fantasyfiction (połączenie fantasy i science fiction). Głównym założeniem gry jest prostota i choć gra będzie dość złożona to pojęcie zasad ograniczy się do poznania kilku podstawowych reguł. Tak przynajmniej chcę żeby było. Świat stoi na krawędzi katastrofy która ma pogrzebać wszelkie istnienie na planecie. Gracz wciela się w przywódcę jednej z frakcji która dąży do przetrwania w świecie zmierzającym ku zagładzie, którą jest epoka lodowcowa.

Jeśli chodzi o frakcje to są tak zaprojektowane aby każda z nich miała w sobie coś wyjątkowego i tak zastosowanie tej samej strategii rozgrywki dla różnych frakcji będzie albo niemożliwe albo nieopłacalne. Każda nacja posiada 4 budowle oraz 4 jednostki. Ponadto 3 jednostki posiadają 3 poziomy wyszkolenia: brąz, srebro oraz złoto. Krótko o jednostkach:
- Inżynier, jednostka tworząca nowe struktury oraz eksploatująca zasoby mapy, nie może atakować, zaatakowany ginie natychmiast
- Wojownik, podstawowa jednostka bojowa atakująca sąsiadujące pola
- Strzelec, w przeciwieństwie do wojowników strzelcy mogą atakować miejsca oddalone o 2 pola
- Jednostka specjalna, są to jednostki charakterystyczne dla danej frakcji
Budowle mamy w grze 4 rodzaje:
- Miasto, miejsce startowe wszystkich za wyjątkiem jednej frakcji, miasta mogą być budowane wyłącznie na fundamentach bądź ruinach miast innych graczy
- Obóz robotników, ta fajna konstrukcja pozwala na eksploatowanie sąsiadujących z nią pól
- Fort zapewniający premię do obrony przed atakującymi jednostkami
- Mur dodaje kary do atakujących przez niego jednostek
I to tyle. Jednostki specjalne opisane będą na kartach frakcji. Pozostałe jednostki zachowują się tak samo dla każdej frakcji. Na jednym polu mogą znajdować się maksymalnie 3 jednostki.

Na teren gry składa się mapa połączonych ze sobą grup sześciokątów nazywanych sekcjami. Sama mapa będzie mini makietą z wymiennymi elementami tak aby można było ją dowolnie przestawiać, modyfikować i dodawać nowe obszary. Wstępnie koszt wykonania makiety złożonej z 25 sekcji (około 120cm x 80cm) obliczyłem na 200 zł bez kosztów pracy, z tym że wybrałem materiały jak najlepszej jakości. Do podstawy będę używał płyty wiórowej, na której znajdą się sosnowe płytki. Jeśli ktoś użyje do tego styropianu na pewno zaoszczędzi sporo pieniędzy. Jeśli chodzi o pozostałe materiały to cel jest taki aby były ogólnodostępne i przede wszystkim tanie np. piasek kwarcowy, farba akrylowa, kora drzewna czy sztuczne rośliny akwariowe/z kwiaciarni.
Na mapce występują różne rodzaje obiektów. Podstawowym są surowce dzielone na trzy rodzaje: pospolite, rzadkie oraz unikalne. W zależności od typu, eksploatowane zapewniają różne premie do podstawowych zasobów. Inną ważną rzeczą występującą na mapie są ruiny, ale o nich wspomnę nieco później.
Gracz kolekcjonuje trzy zasoby. Nie będą to znaczniki ze względu na ilość potrzebną przy 4 graczach. W zamian za to w ich ręce trafią dwupoziomowe „zegarki” przedstawiające dziesiątki i jedności posiadanych surowców. Jeśli ktoś nie będzie miał możliwości wykonania takich zegarów będzie mógł wykorzystać zwykłe znaczniki, ale ich konstrukcja jest na tyle prosta że raczej z tym nie będzie problemu. Zasoby są następujące:
- Monety , wykorzystywane do werbowania nowych wojsk, szkolenia inżynierów oraz wykonywania niektórych akcji
- Żywnością zapłacimy co turę za nasze wojska gdyż głodująca armia schodzi z planszy, na chwilę obecną jest to najważniejszy zasób
- Materiałami zapłacimy za wznoszenie nowych budynków

Bardzo ważnym elementem gry o ile nie najważniejszym są pory roku. Do gry będzie trzeba wykonać kolejny zegar reprezentujący tury danych pór roku. Lato jest coraz krótsze, zimy coraz dłuższe. Niesie to za sobą dość poważne konsekwencje ekonomiczne – w zimie eksploatacja żywności jest niemożliwa, a gracze do opłacania wojsk używają zamagazynowanej żywności. Jeśli nie mogą zapłacić (lub nie chcą) usuwają ją z planszy. Jeżeli ktoś nie zamagazynuje odpowiedniej ilości żywności na zimę może utracić nawet całą armię.
Zimy są coraz dłuższe. Zegar zaprojektowałem tak aby miał wymienne tarcze więc będzie można dostosować długość rozgrywki. Gra trwa 3 lata, dla przykładu pierwsze lato tra 8 tur, zima 8, później lato 6 tur zima 10 i na koniec lato 4 tury a zima 12. Po tym czasie jeśli ktoś nie odniesie zwycięstwa podlicza się punkty. W trakcie lata obowiązują normalne zasady. Gra zaczyna się od lata.

Rozgrywka wygląda dość prosto. Gracze losują kolejność wykonywania tur między sobą albo ją ustalają w inny sposób. Otrzymują miasto które stawiają na fundamentach na mapie oraz rozmieszczają startowe jednostki. Na początku każdej tury gracze otrzymują jedną kartę akcji, jeśli posiadają ich więcej jak 3 muszą na koniec odrzucić nadmiar. Następnie osoba może wykonywać różne akcje na mapie ruch jednostek, atak, budowa, eksploatacja itd. Później następuje tura kolejnego gracza i całość jedzie od początku. Jeśli wszyscy gracze wykonają swoje tury, przestawiamy zegar pór roku o jedno pole.

Projektem tym chciałbym zająć się przez najbliższy rok. Celowo nie opisuję tutaj dokładnej mechaniki bo wymaga ona jeszcze wielu testów i symulacji, wszystko wyjdzie w praniu. Na dzień dzisiejszy tworzę już pierwsze sekcje mapy – ta się nie zmieni także spokojnie w trakcie jej robienia mogę testować mechanikę.
Fork
Posty: 29
Rejestracja: 06 maja 2008, 20:54
Lokalizacja: Wrocław

Re: Planszowa gra strategiczna

Post autor: Fork »

Lato jest coraz krótsze, zimy coraz dłuższe.
To mnie najbardziej zaintrygowało, brzmi dobrze.

Jeśli mechanika wciąż wymaga testów to jesteś pewien, że nie będziesz musiał zmienić planszy w połowie roboty? Trochę nie wiem, czy bardziej chodzi tu o zrobienie gry, a przy okazji efektownej oprawy graficznej, czy może zrobienie efektownej planszy, a przy okazji gry (chociaż oba podejścia są twórcze i ciekawe)?

Mimo wszystko trzymam kciuki za projekt :)
xilk
Posty: 912
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 103 times

Re: Planszowa gra strategiczna

Post autor: xilk »

Po przeczytaniu tego pomysłu jestem niezdecydowany. Ogólnie wygląda mi to bardziej na grę bitewną, niż planszową :roll:

Pomysł z porami roku i ich wpływem naprawdę urzeka, ale frakcje... No cóż, istotne będzie to, czym się będą różnić i jak to będzie wpływać na rozgrywkę. Ogólnie rzecz biorąc, to sugerowałbym, aby frakcje mogły ze sobą współpracować, a nie tylko napadać jeden na drugiego, aby była zarówno integracja pozytywna, jak też negatywna.

Skoro gra miałaby być też na punkty, a nie tylko "wyeliminuj pozostałych graczy", to może dla każdej frakcji zrobić listę możliwych celów do realizacji. Każda frakcja miałaby inne cele, a gracz wybierałby na początku gry 1 z pośród 5 lub 2 z 10, a jeśli spełni je podczas gry, to dostaje dodatkowe punkty. Czy te cele byłyby w formie kart, czy jakiegoś licznika, na którym by zaznaczano wybór, to już kwestia pomysłu. Same cele można też losować, zamiast wybierać ;)
gennebis
Posty: 6
Rejestracja: 22 paź 2014, 14:39

Re: Planszowa gra strategiczna

Post autor: gennebis »

Co do planszy to lubię dłubać w drewnie, projektować i wykonywać różne efektowne rzeczy, ale też chciałbym zrobić planszówkę dlatego skłaniam się do obu podejść jednocześnie ;) . Mapa jest tak zaprojektowana, że elementy można dowolnie wymieniać także problemu nie będzie.

Frakcje będą zróżnicowane pod względem strategii gry. Przykładowo jedna z nich szablonowo posiada miasto oraz może stawiać budynki i eksploatować surowce. Dla przykładu inna nie może tego robić nie posiada miasta a raczej coś na wzrór miasta "mobilnego" i może degradować teren aby pozyskiwać surowce (ale nie może ich pozyskać w normalny sposób). Kolejna frakcja także nie posiada stojącego miasta tylko mobilne, a jej jednostki plądrują tereny innych graczy aby pozyskać surowce. Kluczem będzie splądrowanie takiej ilości aby przetrwać zimę oraz ulokować miasto tak aby można je łatwo obronić (miasto tej frakcji jest żywą istotą w zimie zapadającą w letarg). Brzmi skomplikowanie ale w praktyce ogranicza się to do kilku zasad dostępnych tylko dla danej frakcji.

W grze będzie istnieć dyplomacja oparta o wpływ. Nie wspomniałem o tym w pierwszym poście bo tam jest tylko zarys. Frakcje nie mogą się atakować nawzajem do póki nie zostanie wypowiedziana wojna. Jeśli komuś będzie zależeć na utrzymaniu pokoju będzie mógł się zabezpieczyć w taki sposób aby wypowiedzenie wojny było albo nieopłacalne albo wręcz niemożliwe (ale kosztem np. ekonomii).

Jest dużo do opisania, a mało czasu żeby przedstawić to w przystępnej formie na forum, dlatego rzucam tylko takimi ogólnikami. Jest też dużo pomysłów np. zdarzenia losowe (zima/lato trwa dłużej, plaga zżerająca uprawy, trzęsienie ziemi itp.), "eksploracja" ruin, i w cholerę więcej, ale najpierw zrobię bazę tak żeby gra nie była zbyt skomplikowana a później o ile zasad nie będzie jakaś zatrważająca ilość dodawał stopniowo kolejne pomysły.

Wspomniano, że to raczej bitewniak. Ciężko powiedzieć. Czy gra Eclipse czy Twillight Imperium to bitewniaki?

Pomysł z zimą mam nadzieję zaskoczy bo podpytałem znajomych też mówili, że całkiem ciekawe rozwiązanie. Nie jest to oczywiście mój pomysł pochodzi pośrednio z gry komputerowej oraz częściowo Gry o Tron.
xilk
Posty: 912
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 103 times

Re: Planszowa gra strategiczna

Post autor: xilk »

gennebis pisze:Wspomniano, że to raczej bitewniak. Ciężko powiedzieć. Czy gra Eclipse czy Twillight Imperium to bitewniaki?
Opisałeś część taką "bitewną", stąd moje stwierdzenie, że to bardziej bitewniak :P Mam tylko nadzieję, że rozgrywka będzie "znośna", tzn. nie będzie trwała np. 3-4 godziny ;)
gennebis
Posty: 6
Rejestracja: 22 paź 2014, 14:39

Re: Planszowa gra strategiczna

Post autor: gennebis »

Z tym może być problem. Całość przygotowuję pod długie rozgrywki (stąd np. nie ma żetonów zasobów tylko liczniki), sam też lubię długie rozgrywki ale jak wspomniałem wcześniej wszystko będzie skalowalne jak choćby obręcze zegarka tur lata i zimy. Kończy się zegar kończy się gra. Ale szybka rozgrywka nie będzie zbyt sensu, z drugiej strony widziałem rozgrywkę chyba Twillight Imperium 14h ale to nawet dla mnie przesada. Postaram się średnią długość gry zmieścić w 2 h.
gennebis
Posty: 6
Rejestracja: 22 paź 2014, 14:39

Re: Planszowa gra strategiczna

Post autor: gennebis »

Pierwsze próby zrobione. Tak mniej więcej wygląda podstawka z pvc będzie jeszcze malowana i modelowana https://picasaweb.google.com/lh/photo/w ... directlink .

Jeśli ktoś szuka dobrego materiału na prototyp planszówki polecam właśnie pvc spienione. Cena za metr kwadratowy płyty grubości 1mm to 17 zł w hurtowni, można obrabiać ją nawet nożem jest sztywna i w marę twarda. Żetony i elementy okrągłe można wycinać cyrklem z ostrzem. Są dostępne różne grubości i twardości płyt im płyta twardsza i grubsza wiadomo tym droższa ale do prototypów myślę że 1 do 3mm wystarcza. Do tego wodoodporna.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Planszowa gra strategiczna

Post autor: Rocy7 »

Obawiam sie, ze gra typu "zrob to sam" nawet z instrukcja wykonania nie bedzie zbyt popularna.

Sam robilem kilka gier print and play kolejna czeka na wykonane, ale jakos determinacji mi brak.
ODPOWIEDZ