Machi Koro / Metropolia (Masao Suganuma)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
-
- Posty: 2617
- Rejestracja: 12 maja 2009, 09:28
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 67 times
Re: Machi Koro
Za FB Fox Games:
W połowie października Fox Games wyda dodatek Metropolia: Remont (72 karty + 1 bonusowa). Cena ~29 PLN.
Pozdrawiam
W połowie października Fox Games wyda dodatek Metropolia: Remont (72 karty + 1 bonusowa). Cena ~29 PLN.
Pozdrawiam
Re: Machi Koro
Nie wiem czy w moim pudełku Remont brakuje instrukcji, czy jej po prostu nie ma. Strona foxgames też nie działa więc mam pytanie, o co chodzi z remontowaniem budynków (karty Firma Remontowa oraz Winnica)?
- Losiek
- Posty: 951
- Rejestracja: 31 sie 2010, 03:12
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 314 times
- Been thanked: 203 times
Re: Machi Koro
Pisałem dziś w tej sprawie do FoxGames i otrzymałem informację, że instrukcja - czy też link do niej - pojawi się tu na forum. Ponadto niebawem ruszy strona FoxGames. Lisy mają nieco za małe moce przeroboweevrard pisze:Nie wiem czy w moim pudełku Remont brakuje instrukcji, czy jej po prostu nie ma. Strona foxgames też nie działa więc mam pytanie, o co chodzi z remontowaniem budynków (karty Firma Remontowa oraz Winnica)?
Re: Machi Koro
Więc nie brakuje instukcji i co ważniejsze nie jestem ślepy. Dzięki za odpowiedź. Kilka dni można poczekać tym bardziej, że nowe budynki brzmią naprawde ciekawie. Oby w praktyce też tak dobrze działały.
- Losiek
- Posty: 951
- Rejestracja: 31 sie 2010, 03:12
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 314 times
- Been thanked: 203 times
Re: Machi Koro
Instrukcji w pudełku nie brakuje. Na odwrocie pudełka jest informacja o tym, że instrukcja jest na stronie FoxGames.pl, która to strona nie bardzo jeszcze działa.
Re: Machi Koro
Pierwszy raz o tym, że "lada chwila" strona się pojawi usłyszałem od Foxgames koło kwietnia, drugi raz w czerwcu, trzeci na koniec sierpnia. Więc był do tego "niebawem" specjalnie się nie przywiązywałLosiek pisze: Ponadto niebawem ruszy strona FoxGames.
- Losiek
- Posty: 951
- Rejestracja: 31 sie 2010, 03:12
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 314 times
- Been thanked: 203 times
Re: Machi Koro
Eee tam. Zależy jak zdefiniujemy "niebawem"mig pisze:Pierwszy raz o tym, że "lada chwila" strona się pojawi usłyszałem od Foxgames koło kwietnia, drugi raz w czerwcu, trzeci na koniec sierpnia. Więc był do tego "niebawem" specjalnie się nie przywiązywałLosiek pisze: Ponadto niebawem ruszy strona FoxGames.
Re: Machi Koro
Poniżej link do instrukcji Remontu.
http://foxgames.pl/wp-content/uploads/2 ... Remont.pdf
http://foxgames.pl/wp-content/uploads/2 ... Remont.pdf
Re: Machi Koro
O teraz wszystko jasne. Dzięki za linkJarek B. pisze:Poniżej link do instrukcji Remontu.
http://foxgames.pl/wp-content/uploads/2 ... Remont.pdf
- Losiek
- Posty: 951
- Rejestracja: 31 sie 2010, 03:12
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 314 times
- Been thanked: 203 times
Re: Machi Koro
DziękujęJarek B. pisze:Poniżej link do instrukcji Remontu.
http://foxgames.pl/wp-content/uploads/2 ... Remont.pdf
-
- Posty: 2617
- Rejestracja: 12 maja 2009, 09:28
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 67 times
Re: Machi Koro
Dlaczego rewersy kart oznakowaliście wielkim napisem Remont? To trochę psuje wersję gry, gdy na stole jest odkrytych 10 kart a reszta jest dobierana.Jarek B. pisze:Poniżej link do instrukcji Remontu.
http://foxgames.pl/wp-content/uploads/2 ... Remont.pdf
Pozdrawiam
Re: Machi Koro
Na rewersach znajdują się (nie)wielkie nazwy dodatków (nie tylko Remont, ale i Plus) ponieważ po wymieszaniu wszystkich kart bardzo uciążliwe byłoby dzielenie kart na poszczególne części: podstawkę, Plus i Remont. A zakładam, że wielu graczy będzie grać w różnych konfiguracjach: podstawka + Plus, podstawka + Remont, podstawka + Plus + Remont. Nie wyobrażam sobie dziele tych kart bez oznaczeń na rewersach.Banan2 pisze:Dlaczego rewersy kart oznakowaliście wielkim napisem Remont? To trochę psuje wersję gry, gdy na stole jest odkrytych 10 kart a reszta jest dobierana.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Re: Machi Koro
Wystarczyło w jakimś dolnym rogu na awersie dać odpowiedni znaczek.Jarek B. pisze:Na rewersach znajdują się (nie)wielkie nazwy dodatków (nie tylko Remont, ale i Plus) ponieważ po wymieszaniu wszystkich kart bardzo uciążliwe byłoby dzielenie kart na poszczególne części: podstawkę, Plus i Remont. A zakładam, że wielu graczy będzie grać w różnych konfiguracjach: podstawka + Plus, podstawka + Remont, podstawka + Plus + Remont. Nie wyobrażam sobie dziele tych kart bez oznaczeń na rewersach.Banan2 pisze:Dlaczego rewersy kart oznakowaliście wielkim napisem Remont? To trochę psuje wersję gry, gdy na stole jest odkrytych 10 kart a reszta jest dobierana.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
- BartP
- Administrator
- Posty: 4721
- Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 886 times
Re: Machi Koro
No właśnie, tego typu oznaczenia robi się na awersie. Chyba że tak to wygląda w normalnej edycji gry również i taki był zamysł autorów (projektanta i wydawcy). Ale jeśli to pomysł polskiego wydawcy, to raczej mało trafiony.
Sprzedam nic
Re: Machi Koro
Co do oznaczenia kart na rewersach. Ogólnie zgadzam się - oznaczenia programowo powinny być na awersie. Jednak w przypadku tej gry trzeba by było być mega zapaleńcem aby poprzez świadomość z którego dodatku najdzie zaraz karta móc mieć istotną przewagę w grze. Awers kart w Machi Koro jest i tak pełen informacji i kolejna tylko zapchała by kartę. Z drugiej strony oczywiście możliwe jest że umiejętnie wstawiony dyskretny znaczek miałby szansę zadziałać i rozwiązywałby sprawę. Osobiście jednak uważam że obecny stan nie czyni wiele złego. Ponadto co będzie jeżeli teraz podniesie się zbyt dużo głosów o zmianę i w kolejnych dodatkach wydawcy przeniosą oznaczenie?! Zgroza! Rażąca niekonsekwencja, mogąca zabić osoby z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi na tym punkcie (czy większość z nas ). Strzeżmy się.
Pytanie do karty "Biuro Projektowe". Co oznacza tutaj "przekręć na drugą stronę"? Tapuję jak przy remoncie, czy odwracam rewersem do góry? A jeżeli odwracam rewersem do góry to, jak rozumiem, oznacza to wykluczenie karty z gry (z racji braku instytucji cmentarza w grze).
Pytanie do karty "Biuro Projektowe". Co oznacza tutaj "przekręć na drugą stronę"? Tapuję jak przy remoncie, czy odwracam rewersem do góry? A jeżeli odwracam rewersem do góry to, jak rozumiem, oznacza to wykluczenie karty z gry (z racji braku instytucji cmentarza w grze).
-
- Posty: 2617
- Rejestracja: 12 maja 2009, 09:28
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 67 times
Re: Machi Koro
Niby nie czyni, ale szczęśliwy nie jest. Bardzo dobrze jest to rozwiązane w grach LCG. Pomimo dużej ilości informacji na każdej karcie jest malutki znaczek z jakiego dodatku pochodzi dana karta. Ja nie niestety mam ogromny uraz po polskiej wesji Nightfalla i stąd jakiekolwiek znaczki czy napisy na rewersie budzą we mnie conajmniej mieszane uczucia.syfon pisze:Co do oznaczenia kart na rewersach. Ogólnie zgadzam się - oznaczenia programowo powinny być na awersie. Jednak w przypadku tej gry trzeba by było być mega zapaleńcem aby poprzez świadomość z którego dodatku najdzie zaraz karta móc mieć istotną przewagę w grze. Awers kart w Machi Koro jest i tak pełen informacji i kolejna tylko zapchała by kartę. Z drugiej strony oczywiście możliwe jest że umiejętnie wstawiony dyskretny znaczek miałby szansę zadziałać i rozwiązywałby sprawę. Osobiście jednak uważam że obecny stan nie czyni wiele złego.
Pozdrawiam
Re: Machi Koro
Zastanawiam się nad tą Metropolią ale obawiam się trochę czy to nie będzie zbyt trywialna zabawa. Rzeczywiście warto nabyć?
-
- Posty: 2617
- Rejestracja: 12 maja 2009, 09:28
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 67 times
Re: Machi Koro
Trywialna nie jest. Na pewno jest lekka i do wytłumaczenia w 2 minuty.Corsarius pisze:Zastanawiam się nad tą Metropolią ale obawiam się trochę czy to nie będzie zbyt trywialna zabawa. Rzeczywiście warto nabyć?
Pozdrawiam
- palladinus
- Posty: 1494
- Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
- Lokalizacja: Poznań
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: Machi Koro
Mnie osobiście gra rozczarowała. Gdyby nie wbudowany dodatek, to byłbym załamany. Żaden rozkład statystyczny tu praktycznie nie ma zastosowania. Trochę trąci tym, kto rzuci lepiej. Moja recenzja na blogu CiekaweGry:
Wokół japońskiego miasta – Zagrałem w „Metropolię” („Machi Koro”)
Wokół japońskiego miasta – Zagrałem w „Metropolię” („Machi Koro”)
Blog CiekaweGry - gry planszowe i nie tylko
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
Re: Machi Koro
Wlasnie przegladam sobie instrukcje do Remontu - bo zastanawiam sie czy dokupic ten dodatek. Porownanie wersji anglojezycznej z nasza rodzima prowadzi do kilku ciekawych obserwacji. Mowie tu np. o tlumaczeniu nazwy karty Loan Office jako Parlament, Demolition Company jako Biuro projektowe, czy Tech Startup jako Centrala IT, Soda Bottling Factory jako Fabryka napojow... Rozumiem humor sytuacyjny w przpyadku Parlamentu ale zwiazek miedzy trescia karty a jej nazwa, hmm, zostal troche rozmyty - dlaczego bowiem dostajemy najpierw pieniadze, ktore potem musimy oddawac (juz Kasa pożyczkowa lub w ostatecznosci Lombard bylyby lepsze)? Najgorzej wg mnie jest w przypadku Biura projektowego bo przeciez chodzi to o Firmę rozbiórkową (zbudowany budynek po tej akcji staje sie budynkiem do zbudowania . Tech startup tez przeciez mozna bylo przetlumaczyc z dbaloscia o tekst karty jako Nowa Firma Technologiczna.
Zeby nie bylo, ze tylko narzekam - cena dodatku jest bardzo ok - to tak jak jakby pakiet danych A:NR kupic za 18 zl
Pytanie do grajacych w Metropolie (PLUS) bo podstawe chyba kazdy sobie odpuszcza - jak sie gra z Remontem? Do mnie osobiscie przemawia wariant a la Dominion z 15 kartami losowo wybieranymi z puli (5 blue, 5 green, 2 red, 3 purple) - z zachowaniem synergii miedzy kartami w puli - zamiast tradycyjnego 10(+1). Przy takim setupie, zakup dodatku jak najbardziej ma sens - tym bardziej ze dodaje mase negatywnej interakcji. Z drugiej jednak strony, przy standardowym trybie rozgrywki (M+) czas na tego chwilera moze sie zrobic zbyt dlugi..
Zeby nie bylo, ze tylko narzekam - cena dodatku jest bardzo ok - to tak jak jakby pakiet danych A:NR kupic za 18 zl
Pytanie do grajacych w Metropolie (PLUS) bo podstawe chyba kazdy sobie odpuszcza - jak sie gra z Remontem? Do mnie osobiscie przemawia wariant a la Dominion z 15 kartami losowo wybieranymi z puli (5 blue, 5 green, 2 red, 3 purple) - z zachowaniem synergii miedzy kartami w puli - zamiast tradycyjnego 10(+1). Przy takim setupie, zakup dodatku jak najbardziej ma sens - tym bardziej ze dodaje mase negatywnej interakcji. Z drugiej jednak strony, przy standardowym trybie rozgrywki (M+) czas na tego chwilera moze sie zrobic zbyt dlugi..
Re: Machi Koro
Pytanie: czy polska "Metropolia plus", mająca rzekomo dodatek, jest grywalna w 5 osób, czy nadal działa na 4?
- vincentblack
- Posty: 286
- Rejestracja: 17 lut 2014, 17:52
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Machi Koro
Metropolia w polskim wydaniu ma dodatek Metropolia Plus ale nie ma dodatkowych kart tzw. "nieruchomości specjalnych" dla 5 gracza (których wybudowanie stanowi warunek zwycięstwa), więc grywalna na 5 osób nie jest. Chyba że by sobie te 7 kart czymś zastąpić (np. dorobić - ich się nie tasuje, leżą przed graczem przez całą grę). Inna sprawa, czy wtedy gra by dobrze działała (downtime, szybko zmieniająca się pula kart utrudniająca planowanie kolejnych ruchów).dezwior pisze:Pytanie: czy polska "Metropolia plus", mająca rzekomo dodatek, jest grywalna w 5 osób, czy nadal działa na 4?
Re: Machi Koro
[/quote]
Z dorobionymi kartami da się grać na 5 osób, downtime nie jest zbyt duży, a zmieniająca się pula karta szybciej to plus, jeśli zwiększy się ilość pozycji na rynku na 12 (ewentualnie trochę więcej, ale tego już nie testowałem zbyt czesto). Trzeba też dać Kuterowi Łowca Tuńczyków ograniczenie, że jeden na osobę, bo inaczej osoba, którą go kupi więcej ma przewagę zbyt znaczną. No i nie polecam wtedy mieć karty wydawnictwa w grze również, bo też niszczy balans na 5 osób zbyt mocno (choć prawdę powiedziawszy karty wydawnictwa zawsze usuwam z rozgrywki, nawet na 3 i 4 osoby ). Jeśli da się te drobne zmiany, gra na 5 osób jest tak samo radosna jak 3 i 4 osobowa.
Plus i remont na zwyczajnych zasadach robią się zbyt długie, sam fakt, że ilość budynków jest tak dużą, sprawia, że kupienie odpowiedniej kombinacji wydłuża czas, a czekanie na odpowiednie karty na rynku zmniejsza trochę przyjemność rozgrywki. Może miałem też pecha w ułożeniu kart, ale remont od tego czasu kurzy się na półce. Jednak wariant, który zaproponowałeś mógłby poprawić tę wadę.
vincentblack pisze:Metropolia w polskim wydaniu ma dodatek Metropolia Plus ale nie ma dodatkowych kart tzw. "nieruchomości specjalnych" dla 5 gracza (których wybudowanie stanowi warunek zwycięstwa), więc grywalna na 5 osób nie jest. Chyba że by sobie te 7 kart czymś zastąpić (np. dorobić - ich się nie tasuje, leżą przed graczem przez całą grę). Inna sprawa, czy wtedy gra by dobrze działała (downtime, szybko zmieniająca się pula kart utrudniająca planowanie kolejnych ruchów).dezwior pisze:Pytanie: czy polska "Metropolia plus", mająca rzekomo dodatek, jest grywalna w 5 osób, czy nadal działa na 4?
Z dorobionymi kartami da się grać na 5 osób, downtime nie jest zbyt duży, a zmieniająca się pula karta szybciej to plus, jeśli zwiększy się ilość pozycji na rynku na 12 (ewentualnie trochę więcej, ale tego już nie testowałem zbyt czesto). Trzeba też dać Kuterowi Łowca Tuńczyków ograniczenie, że jeden na osobę, bo inaczej osoba, którą go kupi więcej ma przewagę zbyt znaczną. No i nie polecam wtedy mieć karty wydawnictwa w grze również, bo też niszczy balans na 5 osób zbyt mocno (choć prawdę powiedziawszy karty wydawnictwa zawsze usuwam z rozgrywki, nawet na 3 i 4 osoby ). Jeśli da się te drobne zmiany, gra na 5 osób jest tak samo radosna jak 3 i 4 osobowa.
.norkbes pisze:
Pytanie do grajacych w Metropolie (PLUS) bo podstawe chyba kazdy sobie odpuszcza - jak sie gra z Remontem? Do mnie osobiscie przemawia wariant a la Dominion z 15 kartami losowo wybieranymi z puli (5 blue, 5 green, 2 red, 3 purple) - z zachowaniem synergii miedzy kartami w puli - zamiast tradycyjnego 10(+1). Przy takim setupie, zakup dodatku jak najbardziej ma sens - tym bardziej ze dodaje mase negatywnej interakcji. Z drugiej jednak strony, przy standardowym trybie rozgrywki (M+) czas na tego chwilera moze sie zrobic zbyt dlugi..
Plus i remont na zwyczajnych zasadach robią się zbyt długie, sam fakt, że ilość budynków jest tak dużą, sprawia, że kupienie odpowiedniej kombinacji wydłuża czas, a czekanie na odpowiednie karty na rynku zmniejsza trochę przyjemność rozgrywki. Może miałem też pecha w ułożeniu kart, ale remont od tego czasu kurzy się na półce. Jednak wariant, który zaproponowałeś mógłby poprawić tę wadę.
- Blacksad
- Posty: 284
- Rejestracja: 14 lut 2014, 01:02
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 9 times
Re: Machi Koro
Trochę odkopuję temat, ktoś miał okazję zagrać w wersję Machi Koro Legacy? Jakie wrażenia?