Jaskinia

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
PozytywnaMysl
Posty: 9
Rejestracja: 25 gru 2012, 16:08

Re: Jaskinia

Post autor: PozytywnaMysl »

I jeszcze podziekowania dla Coen.... przykro mi, ze tak rodzine rozczarowalam....
Awatar użytkownika
Neiti
Posty: 38
Rejestracja: 20 lip 2012, 15:47
Has thanked: 1 time

Re: Jaskinia

Post autor: Neiti »

Pytanie w sprawie pola startowego - przemieszczanie się między jego "narożnikami" (wydzielonymi kwadratami) liczy się jako akcja, tak? Czy w takim razie przejście z narożnika do środka pola też wiąże się z kosztem? Czy muszę koniecznie znajdować się w na środku pola startowego (bezpośrednio na grafice obozu), żeby móc zapakować plecak czy mogę to też robić z "narożników"? :)
Pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Jaskinia

Post autor: WRS »

Tak. obóz to pole centralne.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Jaskinia

Post autor: misioooo »

Obóz jest na środku. Czyli aby przejść z jednego narożnika do drugiego zużywam 2PA? (jeden na wejście z rogu do obozu, drugi na wejście w "róg" z obozu)
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
Trampon
Posty: 359
Rejestracja: 26 mar 2012, 13:44
Lokalizacja: Warszawa Ursus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jaskinia

Post autor: Trampon »

Podbijam temat, bo chciałbym w weekend zagrać w Jaskinię z osobami które w tą grę nie grały i będę musiał tłumaczyć zasady. Z poprzedniej rozgrywki pamiętam że pojawiły wątpliwości:

1) Czy poruszanie się po planszy startowej:
(a) z bazy (pola centralnego) do narożnika
(b) z jednego narożnika do drugiego
(c) z kafla sąsiadującego z planszą startową na narożnik planszy startowej
zużywa punkty akcji (PA)?
Instrukcja, str 7: "Gracz ZAWSZE płaci koszt tylko i wyłącznie wchodząc na kafel". A narożniki planszy startowej określane są jako pola, nie jako kafle (pewnie dlatego że nie są kaflami...)
Zakładam więc że poruszanie się po planszy i wchodzenie na nią NIE zużywa PA, choć nie wiem czy taka była intencja autora gry.

2) Co się dzieje w sytuacji gdy na początku swojej tury nie mamy już zasobów zużywalnych, a znajdujemy się na kaflu sąsiadującym z planszą startową i na tą planszę chcemy wejść (oczywiście najpierw na narożnik który nie jest kaflem)? Odpowiedni fragment instrukcji (poniżej) odwołuje się do ruchu po kaflach. Czy mimo wszystko wejście na pole narożne kosztuje 5PA, czy też nic nie kosztuje (poruszamy się po planszy startowej a nie po kaflach?

Instrukcja, strona 10, podkreślenie moje:
"Jeśli gracz nie posiada w plecaku żetonów zasobów zużywalnych na początku swojej tury, wówczas porusza się o jeden kafel za 5PA. Nie może robić nic innego jak tylko poruszać się, do momentu, w którym dojdzie do bazy startowej lub do swojego obozu o ile w nim znajdują się żetony zasobów zużywalnych."

Ja bym obstawiał że nic nie kosztuje, tzn nawet jeśli nie masz już zasobów na początku swojej tury ale jesteś na kaflu z którego jest wyjście na powierzchnię - to idziesz do bazy (centralnego pola planszy startowej) za darmo, w tej samej kolejce ładujesz placek itd. Fabularnie można to wytłumaczyć tak że zasoby i czas (akcje) są zużywane w jaskini, pod ziemią (w grze - na kaflach) a nie na powierzchni. Nawet zmęczeni i głodni speleolodzy są w stanie poruszać się na powierzchni (w grze - wejść na narożne pole i potem na pole centralne) szybciej niż pod ziemią. Czy gracie podobnie, czy tez pola narożne traktujecie jak kafle i w efekcie płacicie PA za wejście na nie (i 5PA gdy wchodzicie bez zasobów)?
"W świecie kolekcjonerów nader często dochodzi do zbrodni. Kolekcjonerzy to szaleńcy albo fanatycy na granicy szaleństwa, zaślepieni żądzą posiadania zdolni są do najgorszych przestępstw".
E. Niziurski, Nowe Przygody Marka Piegusa.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Jaskinia

Post autor: WRS »

ad 1) a) i b) te ruchy są za darmo
c) za to trzeba płacić

ad 2) j.w., ale tym razem 5 PA

Ale jeśli Autor mnie poprawi, to przyjmę z pokorą i taką interpretację.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Jaskinia

Post autor: folko »

Trampon
Ad.1.
Kafel i pole startowe.
Zacznijmy od pola startowego, znajduje on się na planszy bazy, ta podzielona jest na kafle. Jeden z nich jest większy, połączony ze środkiem - to pole startowe. Pozostałe kafle (narysowane na planszy bazy) to takie od razu przypięte kafle. W związku z tym ruch między polem startowym a narożnikiem kosztuje PA.
Problemem jest tu nazewnictwo, kafel jest zwykły lub taki wirtualny na planszy bazy.

WRS
Zauważ, że w zadaniach jakie rozwiązywałeś liczyłeś ruch pomiędzy kaflami na planszy bazy.

Ad.2.
Jeśli nie masz zasobów zużywalnych musisz zapłacić 5PA. Nie ma to wyjątku, nie ważne jak blisko jesteś wejścia do jaskini, obozu.

Reszta pytań związana jest z narożnikami na planszy bazowej, a to już wyjaśniłem że narożniki uważamy za osobne kafle, więc płacimy za wejście na nie.

Mam nadzieję że wyjaśniłem wszystko. Pozdrawiam serdecznie.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Jaskinia

Post autor: WRS »

Racja, ale zadań już pewnie z rok albo dwa nie ma...
uciekło z pamięci :oops:
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Trampon
Posty: 359
Rejestracja: 26 mar 2012, 13:44
Lokalizacja: Warszawa Ursus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jaskinia

Post autor: Trampon »

folko pisze:(...)Mam nadzieję że wyjaśniłem wszystko. Pozdrawiam serdecznie.
Ok, dzięki za wyjaśnienia. Pozdrawiam.
"W świecie kolekcjonerów nader często dochodzi do zbrodni. Kolekcjonerzy to szaleńcy albo fanatycy na granicy szaleństwa, zaślepieni żądzą posiadania zdolni są do najgorszych przestępstw".
E. Niziurski, Nowe Przygody Marka Piegusa.
Awatar użytkownika
hrachubi
Posty: 397
Rejestracja: 17 sty 2013, 20:07
Lokalizacja: Pruszków
Has thanked: 54 times
Been thanked: 10 times

Re: Jaskinia

Post autor: hrachubi »

Pytania dwa mam:

1) taka sytuacja: Skończyło się żarcie w plecaku, ale mam jakiś zasoby w namiocie, którego jeszcze nie rozbiłem:
a) Czy kosztem 5 lub 2 PA mogę rozbić obóz i zrobić przepakowanie? (i dopiero płacić żarciem lub nie płacić wcale)
b) Nie ma zmiłuj się - wracasz do bazy z żarciem w namiocie przytroczonym do plecaka, płacąc całe 5 PA na kafel wędrówki.

2) Kafle z dodatku, do których nie mam instrukcji -
a) jest tam np. kafel: woda+"cud podziemi" - czy jest przymus że muszę nurkować i fotografować razem czy mogę np. tylko robić zdjęcia z pontonu, albo tylko nurkować?
b) np kafel zacisk II +woda: wejście na kafel kosztuje 2PA(zacisk) oraz +1PA gdy ponton lub +2PA gdy tlen
Awatar użytkownika
Trampon
Posty: 359
Rejestracja: 26 mar 2012, 13:44
Lokalizacja: Warszawa Ursus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jaskinia

Post autor: Trampon »

hrachubi pisze:Pytania dwa mam:

1) taka sytuacja: Skończyło się żarcie w plecaku, ale mam jakiś zasoby w namiocie, którego jeszcze nie rozbiłem:
a) Czy kosztem 5 lub 2 PA mogę rozbić obóz i zrobić przepakowanie? (i dopiero płacić żarciem lub nie płacić wcale)
b) Nie ma zmiłuj się - wracasz do bazy z żarciem w namiocie przytroczonym do plecaka, płacąc całe 5 PA na kafel wędrówki.(...)
Jako że grałem ostatnio w Jaskinię, spróbuję odpowiedzieć, niemniej zastrzegam że to są tylko moje przemyślenia:

- jeśli chcesz się kurczowo trzymać instrukcji to raczej opcja (b) czyli nie ma przebacz. Na str. 10 masz jednoznacznie (tak mi się wydaje) napisane (podkreślenie moje): "Jeśli gracz nie posiada w plecaku żetonów zasobów zużywalnych na początku swojej tury, wówczas porusza się o jeden kafel za 5PA. Nie może robić nic innego jak tylko poruszać się, do momentu w którym dojdzie do bazy startowej lub do swojego obozu o ile w nim znajdują się żetony zasobów zużywalnych" i dalej, na str 11: "Dopóki obóz znajduje się w plecaku gracza, ekipa speleologów NIE MOŻE korzystać ze spakowanego w nim ekwipunku.". Nie ma tu żadnych wyjątków - masz się czołgać do wyjścia.

Niemniej jednak w sytuacji którą opisałeś to rozwiązanie kłóci się z elementarnym zdrowym rozsądkiem. Goście mają zapakowane gdzieś głęboko w sakwach jedzenie (czy żołądkową gorzką czy cokolwiek innego co jest symbolizowane przez zasoby zużywalne) i zamiast się zmobilizować i dobrać się do tych zasobów - czołgają się na powierzchnię tylko po to aby po dotarciu tam zobaczyć że "o żesz k..., mieliśmy jeszcze tyle kanapek!!!".

Z drugiej strony - musi być jakaś kara za to że w poprzedniej kolejce, zamiast zużyć 2PA na rozstawienie obozu, gracz wykorzystał te PA np. na eksplorację kafla z cudem podziemnego świata albo kafla z wodą, potencjalnie zabierając punkty zwycięstwa z tego kafla innemu graczowi. Gdyby umożliwić mu w następnej turze kosztem jedynie 2PA rozłożenie obozu i skonsumowanie zasobów odnawialnych (niezgodnie z instrukcją, bo w trakcie tury) to gracz nie poniósłby żadnych konsekwencji.

Stąd też salomonowym wyjściem jest moim zdaniem rozłożenie obozu kosztem na samym początku tury gracza za - wyjątkowo - 5PA - połączone z obowiązkowym zużyciem (odrzuceniem) 1 zasobu odnawialnego, już po przepakowaniu zasobów między obozem a plecakiem. Powtórzę jednak że to jest niezgodne z instrukcją - taka zasada domowa, do ustalenia/potwierdzenia przed grą z nieznajomymi.
"W świecie kolekcjonerów nader często dochodzi do zbrodni. Kolekcjonerzy to szaleńcy albo fanatycy na granicy szaleństwa, zaślepieni żądzą posiadania zdolni są do najgorszych przestępstw".
E. Niziurski, Nowe Przygody Marka Piegusa.
Awatar użytkownika
hrachubi
Posty: 397
Rejestracja: 17 sty 2013, 20:07
Lokalizacja: Pruszków
Has thanked: 54 times
Been thanked: 10 times

Re: Jaskinia

Post autor: hrachubi »

Mam podobne przemyślenia ze skłonnością ku temu, że najbardziej słuszne (wg zasad) jest czołganie się do bazy :)
veiner
Posty: 2
Rejestracja: 06 mar 2015, 23:29

Re: Jaskinia

Post autor: veiner »

Witam wszystkich. Dzisiaj zagralem pierwsza parti z małżonką. Dopiero zaczynamy przygodę z grami planszowymi. Wcześniej graliśmy tylko w Monopoly. Jaskinia jest naszą pierwszą grą planszową z prawdziwego zdarzenia. Muszę przyznać, że gra nam się naprawdę podoba.

Mam tylko pytanie: jeśli dobrze rozumiem, to przy czołganiu nie można odkrywać nowych kafelków? Można czołgac się po zasoby tylko po juz odkrytej ścieżce?
100ch
Posty: 44
Rejestracja: 26 maja 2011, 14:41
Lokalizacja: Kraków

Re: Jaskinia

Post autor: 100ch »

Zgadza się, nie możesz odkrywać nowych kafli. Pełzniesz do bazy po już odkryte trasie. Ignorujesz inne koszty wejścia na kafle (woda, przyciski) Nie możesz oczywiście zbierać żadnych żetonów (fotografie, woda z nurkowania, przeciski).
veiner
Posty: 2
Rejestracja: 06 mar 2015, 23:29

Re: Jaskinia

Post autor: veiner »

Dziękuję za odpowiedź.
ODPOWIEDZ