Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
puciek
Posty: 2
Rejestracja: 05 gru 2014, 15:59

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: puciek »

Witam, choć pytanie już padało to jednak nie udało mi się wywnioskować jednoznaczej odpowiedzi.
Prośba o w miarę oficjalną wykładnię.

1. Zdolność Mobilność (M.). Czy jednostka z taką zdolnością może z niej korzystać wieloktotnie w trakcie tury gracza ?
Np. Rzucamy akcję ruch więc korzystająz z M. jednostka rusza się o dwa heksy. Następna akcja ruch i znowu porusza się o 2 heksy ?

2. Żeton Transport. Podobnie. Ta sama jednostka rozpoczyna ruch w kontakcie z żetonem transportu więc wykonuje ruch o 2 heksy,
na koniec ruchu pozostaje w kontakcie z żetonem transportu, więc znowu może wykonać ruch o 2 heksy ?

W sumie łącząc 1 i 2 można jednostką z M. wykonać ruch na 8 heksów w jednej turze.

Przed odpowiedzią jeszcze jeden ważny (może) fakt do rozważenia. W zagadkach dołączanych do wersji 3.0. jedno z zadań posiada rozwiązanie, z którego wynikało by że zarówno z mobilności jak i transportu jedna jednostka w jednej rundzie gracza może kożystać wielokrotnie, czyli w tym przypadku ruch obchodzący całą planszę do okoła o 8 heksów.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: jolietjake »

Jedna jednostka moze skorzystac z poruszania sie pochodzacego z jednego zrodla RAZ na ture i zawsze przemieszcza sie o odleglosc jednego pola (chyba ze masz specjalny modul Posterunku, ktory podwaja odleglosc ruchu).

Przykladowa sytuacja. Jednostka z wlasna zdolnoscia mobilnosci stoi obok modulu, ktory rowniez daje zdolnosc mobilnosci. Moze wiec skorzystac ze zdolnosci dawanej przez modul i sie odsunac (o jedno pole), a potem korzystajac z wlasnej zdolnosci jeszcze raz sie przesunac (o jedno pole). Jesli wroci np na pole poprzednie to wtedy NIE moze znow korzystac ze zdolnosci dawanej przez modul, z ktorego juz korzystala. Moze jednak skorzystac z mobilnosci dawanej przez inny modul, jesli by byla w jego zasiegu. Mozesz rowniez ja poruszyc kolejne razy, jesli masz jakies zetony natychmiastowe Ruchu na rece.

Mam nadzieje, ze rozjasnilem. W razie czego pytaj ;) Nie bede sie teraz posilkowal cytatami z instrukcji (bo rozumiem ze to byla ta "w miare oficjalna wykladnia" ;) ), ale tak wlasnie to dziala. Nie wiem gdzie, kto i jak mowil inaczej, ze nie bylo jednoznacznej odpowiedzi.
Joliet Jake na BGG
puciek
Posty: 2
Rejestracja: 05 gru 2014, 15:59

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: puciek »

puciek pisze:
jolietjake pisze:Jedna jednostka moze skorzystac z poruszania sie pochodzacego z jednego zrodla RAZ na ture i zawsze przemieszcza sie o odleglosc jednego pola (chyba ze masz specjalny modul Posterunku, ktory podwaja odleglosc ruchu).

Przykladowa sytuacja. Jednostka z wlasna zdolnoscia mobilnosci stoi obok modulu, ktory rowniez daje zdolnosc mobilnosci. Moze wiec skorzystac ze zdolnosci dawanej przez modul i sie odsunac (o jedno pole), a potem korzystajac z wlasnej zdolnosci jeszcze raz sie przesunac (o jedno pole). Jesli wroci np na pole poprzednie to wtedy NIE moze znow korzystac ze zdolnosci dawanej przez modul, z ktorego juz korzystala. Moze jednak skorzystac z mobilnosci dawanej przez inny modul, jesli by byla w jego zasiegu. Mozesz rowniez ja poruszyc kolejne razy, jesli masz jakies zetony natychmiastowe Ruchu na rece.
To co napisałeś chyba rozumiem ale prośba o odniesienie się do dwóch poniższych przykładów:
1. Zdolność Mobilność (M.). Czy jednostka z taką zdolnością może z niej korzystać wieloktotnie w trakcie tury gracza ?
Np. Początek tury: Rzucamy żeton akcji ruchu więc korzystająz z M. jednostka rusza się o dwa heksy (jeden z karty natychmiastowej + jeden z M.). Następny żeton akcji ruchu i znowu porusza się o 2 heksy ? Czy to jest ok ?

2. Żeton Transport lub podwajanie ruchu dla posterunku. Podobnie. Ta sama jednostka (po dwóch akcjach ruch z punktu 1 więc nadal w tej samej turze) rozpoczyna ruch w kontakcie z żetonem "podwajania ruchu" lub transportu więc wykonuje ruch o 2 heksy, na koniec ruchu pozostaje w kontakcie z innym żetonem (np. transport przejęty skooperem), więc znowu może wykonać ruch o 2 heksy ? Teraz następuje koniec tury. Czy to jest ok ?
jolietjake pisze: Mam nadzieje, ze rozjasnilem. W razie czego pytaj ;) Nie bede sie teraz posilkowal cytatami z instrukcji (bo rozumiem ze to byla ta "w miare oficjalna wykladnia" ;) ), ale tak wlasnie to dziala. Nie wiem gdzie, kto i jak mowil inaczej, ze nie bylo jednoznacznej odpowiedzi.
Dopytuję dokładnie bo nie wiem czy oglądałeś zagadki (heksogłówki) dołączone do zestawu 3.0. Tam zagadka nr 44 opiera się chyba właśnie na kombinowaniu punktów 1 i 2 i ruchu pojedynczej jednostki o 8 czy dziesięć heksów.
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: jolietjake »

Hej,
No przecież na obie wątpliwości odpisałem w poprzednim poście, wiec nie wiem do czego się jeszcze odnieść? Każdej zdolności można użyć raz na turę i tyle. Zdolność mobilności nie sprawia, że "kazdy ruch to ruch o +1 pole", wiec ani nie musisz robić drugiego ruchu (wynikającego ze zdolnosci jednostki) zaraz po użyciu żetonu natychmiastowego Ruch, ani nie możesz zrobić czwartego ruchu, tylko dlatego, że użyłeś drugiego żetonu natychmiastowego Ruch. Więc odpowiadając na Twój przykład numer 1: Nie, to nie jest ok.

Co do przykładu numer 2: Na marginesie - zacznijmy od tego, że posterunkowy moduł podwajania ruchu (centrum rozpoznania) nie ma strzałek, więc działa na całą plansze i niewazne czy obok niego zaczynasz ruch, czy nie - zawsze możesz (lecz nie musisz) z niego korzystać.
Po drugie - transport nie daje Ci ruchu o dwa hexy sam z siebie (taką opcje masz tylko, jeśli na planszy będzie centrum rozpoznania). Więc tak jak mówiłem już we wcześniejszym poście - jak zaczynasz turę stojąc przy transporterze to możesz ruszyć się o jedno pole. Potem możesz ruszyć się o jeszcze jedno jeśli użyjesz żetonu natychmiastowego lub jesli Twoja jednostka ma zdolnosc mobilności. Jeśli stoisz na polu oddalonym o 1 od transportera to owszem, mozesz za pomocą żetonu natychmiastowego poruszyć się do modułu, po czym zyskujesz nagle zdolnosc poruszenia się jeszcze raz o 1 pole i możesz z niej skorzystać jeszcze przed końcem tury.

Hexogłówek jeszcze nie ruszałem, zaraz zobaczę.
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: jolietjake »

Hexogłówka nr 44
Spoiler:
Inna sprawa, że tą hexogłówkę można rozwiązać nie używając ani jednego z 5 żetonów, więc autorzy trochę dziwnie ją zaprojektowali... ;)
Joliet Jake na BGG
puciek2
Posty: 305
Rejestracja: 05 gru 2014, 14:38

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: puciek2 »

Ok, dzięki już zrozumiałem. Sorry że trochę opornie, ale dopiero zaczynam przygodę z NH.

Przy okazji mam jeszcze jedno pytanie w związku z hexogłowkami.

Zadanie nr. 48.

Moja wątpliwość jest taka:
Czy w grach wieloosobowych sztaby są zdejmowane od razu w segmencie inicjatywy, w którym są zerowane ?
Nie czeka się do końca bitwy ? To inaczej niż w grze 2-osobowej. Wydaje się to niezbyt uzasadnione bo tak samo jak w grze dwuosobowej te eliminowane jednostki mogą w dalszym segmencie inicjatywy eliminować inne sztaby.
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: GrzeL »

puciek2 pisze:Ok, dzięki już zrozumiałem. Sorry że trochę opornie, ale dopiero zaczynam przygodę z NH.

Przy okazji mam jeszcze jedno pytanie w związku z hexogłowkami.

Zadanie nr. 48.

Moja wątpliwość jest taka:
Czy w grach wieloosobowych sztaby są zdejmowane od razu w segmencie inicjatywy, w którym są zerowane ?
Nie czeka się do końca bitwy ? To inaczej niż w grze 2-osobowej. Wydaje się to niezbyt uzasadnione bo tak samo jak w grze dwuosobowej te eliminowane jednostki mogą w dalszym segmencie inicjatywy eliminować inne sztaby.
Nie.
Czeka.

Jest to wprost napisane w instrukcji, więc nie wiem skąd wątpliwości.
Zniszczony Sztab: jeśli Sztab któregoś z graczy zostanie zniszczony, wtedy po zakończaniu Bitwy Sztab i wszystkie żetony tego gracza są normalnie zdejmowane z planszy, a gracz odpada z gry, która jest kontynuowana.
puciek2
Posty: 305
Rejestracja: 05 gru 2014, 14:38

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: puciek2 »

GrzeL pisze: ...

Nie.
Czeka.

Jest to wprost napisane w instrukcji, więc nie wiem skąd wątpliwości.
Zniszczony Sztab: jeśli Sztab któregoś z graczy zostanie zniszczony, wtedy po zakończaniu Bitwy Sztab i wszystkie żetony tego gracza są normalnie zdejmowane z planszy, a gracz odpada z gry, która jest kontynuowana.

Już ok. Tak też myślałem. Trochę źle zerknąłem na tą zagadkę.
Awatar użytkownika
Hwi
Posty: 20
Rejestracja: 10 gru 2014, 11:40
Lokalizacja: Warszawa

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: Hwi »

Chciałabym rozjaśnić sobie sprawę Skopera. Czy w tej sytuacji:

Obrazek

a) Mutacja działa na Komandosa, ponieważ jest podłączony do Skopera, który styka się z Mutacją
b) Mutacja działa na Komandosa, Likwidatora i Pancerz Wspomagany, ponieważ Skoper przekazuje wszystkim swoim jednostkom moduł Mutacji, niezależnie od położenia na planszy
c) Mutacja działa wyłącznie na Pancerz Wspomagany, ponieważ jest połączony z Mutacją

Czy prawda tkwi jeszcze gdzie indziej?

Witam wszystkich :)
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: jolietjake »

Odpowiedz c). Skoper laczyc sie ma z modulami, a nie jednostkami, ktore maja dostac bonus. No i kierunki wykorzystywanego wrogiego modulu normalnie obowiazuja. Nawiasem mowiac, pamietaj, ze Twoja jednostka strzelajaca w modul wroga (mimo dzialania skopera) nadal go niszczy (skoper nie przejmuje modulu jako Twoja jednostke)
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
Hwi
Posty: 20
Rejestracja: 10 gru 2014, 11:40
Lokalizacja: Warszawa

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: Hwi »

Wielkie dzięki! Bardzo lubię Posterunek, ale ta kwestia była dla mnie nie do końca jasna, a teraz to się wydaje wręcz banalne :) Żeby nie kłócić się z resztą (bo zwykle gramy w 4 osoby), to po prostu go odrzucałam. Teraz ich zniszczę :D
puciek2
Posty: 305
Rejestracja: 05 gru 2014, 14:38

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: puciek2 »

Otrzymałem niedawno na turnieju żeton wspólny Baza Transportowa, który jest traktowany w turze gracza jako jego własna jednostka transportu (daje przyległym jednostkom mobilność).

Mam dwa pytania w związku z nim.
1. Jest napisane że niszczy go bomba (taka co niszczy własne jednostki). Rozumiem że w innych armiach takie jednostki (co niszczą własne) też mogą go zniszczyć. A co z armiami, które nie posiadają takich jednostek ? Nie mogą go zniszczyć ?

2. Czy taki żeton może odpychać wrogie jednostki ?
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: GrzeL »

puciek2 pisze:Otrzymałem niedawno na turnieju żeton wspólny Baza Transportowa, który jest traktowany w turze gracza jako jego własna jednostka transportu (daje przyległym jednostkom mobilność).

Mam dwa pytania w związku z nim.
1. Jest napisane że niszczy go bomba (taka co niszczy własne jednostki). Rozumiem że w innych armiach takie jednostki (co niszczą własne) też mogą go zniszczyć. A co z armiami, które nie posiadają takich jednostek ? Nie mogą go zniszczyć ?

2. Czy taki żeton może odpychać wrogie jednostki ?
Ad 1
Nie mogą.

Ad 2
Może.
puciek2
Posty: 305
Rejestracja: 05 gru 2014, 14:38

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: puciek2 »

GrzeL pisze:
puciek2 pisze:Otrzymałem niedawno na turnieju żeton wspólny Baza Transportowa, który jest traktowany w turze gracza jako jego własna jednostka transportu (daje przyległym jednostkom mobilność).

Mam dwa pytania w związku z nim.
1. Jest napisane że niszczy go bomba (taka co niszczy własne jednostki). Rozumiem że w innych armiach takie jednostki (co niszczą własne) też mogą go zniszczyć. A co z armiami, które nie posiadają takich jednostek ? Nie mogą go zniszczyć ?

2. Czy taki żeton może odpychać wrogie jednostki ?
Ad 1
Nie mogą.
...

A czy to nie wpływa na balans gry ?
Np. W walce Posterunek - Moloch gdzie moloch będzie grał w głębokiej defensywie i zbunkruje się za takim żetonem,
który może odpychać, blokuje dostęp do sztabu i nie można go usunąć ?
Awatar użytkownika
jolietjake
Posty: 849
Rejestracja: 21 lip 2012, 11:28
Lokalizacja: Warszawa / Sosnowiec
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: jolietjake »

To sobie Posterunek go przesunie z łatwością. ;)
Joliet Jake na BGG
Awatar użytkownika
Trampon
Posty: 359
Rejestracja: 26 mar 2012, 13:44
Lokalizacja: Warszawa Ursus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: Trampon »

Pytanie dotyczące medyka

Jednostka (lub Sztab) z podłączonym medykiem jest atakowana przez Uniwersalnego Żołnierza Hegemonii. To ten gostek który - cytując opis z instrukcji, wykonuje jednocześnie cios i strzał.
I teraz cytat z instrukcji (NH 2.5) odnośnie medyka, podkreślenie moje:
"Jeśli własna połączona jednostka otrzymuje jakiekolwiek rany (czyli ginie lub - jeśli posiada cechę Wytrzymałość - traci 1 lub więcej punktów Wytrzymałości od jednego strzału lub ciosu, Snajpera, Bomby albo też ginie od Granatu), wtedy ginie Medyk, a tamte rany są anulowane".

Czy w takim przypadku medyk przejmie na siebie oba ataki, czy też przejmie rany z jednego ataku (strzału lub ciosu, piszę "rany" bo któryś może być wzmocniony) a ranę/rany z drugiego ataku dostanie docelowa jednostka?

Wg mnie:
Spoiler:
"W świecie kolekcjonerów nader często dochodzi do zbrodni. Kolekcjonerzy to szaleńcy albo fanatycy na granicy szaleństwa, zaślepieni żądzą posiadania zdolni są do najgorszych przestępstw".
E. Niziurski, Nowe Przygody Marka Piegusa.
vlysses
Posty: 47
Rejestracja: 20 lis 2013, 13:18
Lokalizacja: Warszawa - Praga
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: vlysses »

Medyk przejmie rany tylko z jednego rodzaju ataku. Drugi "wejdzie" normalnie.
W zasadach jest tak, a nie inaczej, bo to jest chyba jedyna taka sytuacja, w której jedna jednostka ma różne rodzaje ataków w jednym kierunku.

Btw. Ja się uczyłem zasad właśnie na androidowej wersji, ale jak już się parę razy przekonałem - tym nie należy się sugerować. Są błędy ;)
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Odp: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: Geko »

Hmm, a co w sytuacji gdyby przed takim gosciem (co jednoczescie ma jedno uderzenie i jeden strzal w tym samym kierunku) stoja dwaj wrogowie w linii prostej, o wytrzymalosci 1. Wtedy pierwszego zabije uderzeniem a drugiego strzalem? Moim zdaniem zabije tylko pierwszego oboma atakami. Jesli mam racje to analogicznie ppdchodzilbym do medyka, tj. dalbym.mu oba obrazenia.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: BartP »

No właśnie, czy ktoś może potwierdzić odpowiedź vlyssesa? Nie jestem specjalistą od Neuroshimy Hex, nawet nie wiem, czy taka sytuacja miała u mnie miejsce, ale zdecydowanie grałbym, że Medyk bierze na siebie oba obrażenia, bo są one zadane niejako równocześnie przez to samo źródło.
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Odp: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: Geko »

A moze najpierw jest strzal?
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: tomb »

W instrukcji 3.0 Uniwersalny Żołnierz "wykonuje jednocześnie cios i strzał", czyli ma jeden atak. A Medyk "pochłania wszystkie obrażenia zadane tylko przez jeden atak jednego wroga".
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Odp: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: Geko »

Tej wersji bede sie trzymal :smile:
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
vlysses
Posty: 47
Rejestracja: 20 lis 2013, 13:18
Lokalizacja: Warszawa - Praga
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: vlysses »

Ja się nie upieram. To jest moja (i nie tylko) interpretacja - co więcej chyba nawet kiedyś próbowałem się kłócić, że są jednocześnie, ale większość twierdziła, że to są dwa oddzielne ataki ;)
Należałoby zapytać kogoś kompetentnego (MOracz?) :)
Awatar użytkownika
Trampon
Posty: 359
Rejestracja: 26 mar 2012, 13:44
Lokalizacja: Warszawa Ursus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: Trampon »

No to rzeczy-wiście w instrukcji do 3.0 temat został doprecyzowany. Ale chyba warto przed grą upewnić się że wszyscy przyjmą tą interpretację, zwłaszcza jeśli grają ludzie ze znajomością instrukcji do 2.5
"W świecie kolekcjonerów nader często dochodzi do zbrodni. Kolekcjonerzy to szaleńcy albo fanatycy na granicy szaleństwa, zaślepieni żądzą posiadania zdolni są do najgorszych przestępstw".
E. Niziurski, Nowe Przygody Marka Piegusa.
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Neuroshima Hex - pytanie o zasady

Post autor: GrzeL »

Obecnie jedynymi oficjalnymi zasadami są te zawarte w instrukcji 3.0.

Co do pytania to w instrukcji jest wprost zawarta odpowiedź.
Medyk pochłania wszystkie obrażenia zadane tylko przez jeden atak jednego wroga (atak z jednej ścianki w jednym segmencie Inicjatywy).
ODPOWIEDZ