Osadnicy: Narodziny Imperium - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
deshitm
Posty: 25
Rejestracja: 02 sty 2015, 16:04
Been thanked: 4 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: deshitm »

Witam,
Mam pytanie dotyczące złota. W jaki sposób używacie go w grze?
1. Przy budowie lokacji - rozumiem że każdy surowiec który jest potrzebny do budowy może być zastąpiony posiadanym złotem? (to właściwie według mnie oczywistość)
2. Przy podpisywaniu umowy - czy jeśli chcemy/możemy, to w tym wypadku jadło możemy zastąpić złotem?
3. Przy aktywowaniu akcji w lokacji. Czy w tym wypadku też każdy SUROWIEC można zastąpić złotem? Np. aby użyć akcji w karcie Cech Murarzy czy można dać 1 robotnika i 2 złota?
W zasadach ogólnych jest napisane: "Reguły na kartach mają pierwszeństwo względem reguł ogólnych" i stąd moje wątpliwości.
Zapraszam na mój kanał:
@workerplacement
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: romeck »

3 x tak.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1348
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 565 times
Been thanked: 284 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Atamán »

Czy można korzystać z otwartej lokacji u gracza, który spasował?
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: tomb »

Gracz, który spasował "nie może być celem akcji innego gracza".
piterro88
Posty: 54
Rejestracja: 10 lut 2014, 19:13
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: piterro88 »

Witam.

Mam pytanie odnośnie działania sfinksa (podobne pytanie pojawiło się już wcześniej, ale nadal nie wiem kiedy dokładnie sfinks daje dodatkowy punkt a kiedy nie). Rozważam 3 następujące sytuacje:

1. Posiadam lokację z akcją, która daje 1 PZ za oddanie określonych dóbr. Na karcie jest napisane, że można aktywować ją dwa razy. Jeśli aktywuję ją dwa razy w jednej akcji to dostaję dodatkowy PZ za sfinksa, czy nie bo liczy się to jako 1PZ + 1PZ?

2. Posiadam lokację 'Aleja sfinksów' oraz sfinksa. Czy jak aktywuję ją dwukrotnie w jednej akcji oddając 4 złota to otrzymuję łącznie 6 PZ (4PZ za aktywowanie + 2PZ za sfinksa - bo zapunktował za każde 2 PZ)? Czy też dostaję po prostu 4PZ za aktywowanie akcji + 1 PZ za sfinksa (łącznie 5PZ) - bo zapunktował raz za minimum 2 zdobyte punkty?

3. Buduję lokację która daje punkty za budynki określonego koloru - przykładowo mam 3 takie budynki, to wówczas sfinks daje mi dodatkowy punkt?

Proszę, pomóżcie mi to zinterpretować, ponieważ w trakcie naszych rozgrywek, ten nieszczęsny sfinks często staje się obiektem dyskusji, w jakiej sytuacji ma dać dodatkowy punkt/-y, a w jakiej nie.
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Dexterus »

piterro88 pisze:Mam pytanie odnośnie działania sfinksa (podobne pytanie pojawiło się już wcześniej, ale nadal nie wiem kiedy dokładnie sfinks daje dodatkowy punkt a kiedy nie).
Pojawiło się nawet kilka postów wcześniej, padły tam wyczerpujące odpowiedzi i, naprawdę, od tego czasu nic się nie zmieniło w zasadach gry. Sfinks daje Ci bonus zawsze, gdy w wyniku swojej akcji zdobywasz dwa punkty (FAQ precyzuje, że Cecha ta działa też w Fazie Produkcji, czyli np. na kartę Gwardia Faraona). Na niektórych kartach zaś masz wyraźnie napisane, że "tę akcję możesz uruchomić dwukrotnie" (czy jakoś tak). I wszystko jasne.

1) Nie, ponieważ obie aktywacje to są dwie akcje, czyli dostajesz 1 + 1, bonus nie działa.

2) Tak, ponieważ uruchomiłeś na raz dwie akcje, obie dały Ci 2 punkty, czyli (2+1) + (2+1) = 6

3) Oczywiście, budowa także jest jedną z akcji (budowanie, plądrowanie, podpisywanie umów, odpalanie akcji, pas), więc bonusy z różnych budynków także podlegają "usfinksowieniu", o ile dają Ci przynajmniej dwa punkty.
Awatar użytkownika
Szamano
Posty: 126
Rejestracja: 07 lis 2011, 16:44
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Szamano »

Czy karta "Piekarz: cecha -, bonus za zbudowanie: 1 doświadczenia za każdą zbudowaną lokacje czerwoną w twoim imperium + karta" Czy ta karta nie powinna mieć jakiś max? ;p Grałem w Klondike z kumplem i zbudowałem ją na końcu grając japończykami i zdobyłem 16 doświadczenia, chyba że ją źle interpretuje?
Ostatnio zmieniony 10 paź 2016, 12:38 przez Szamano, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
YuZ
Posty: 328
Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 8 times
Been thanked: 23 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: YuZ »

Po pierwsze nie "doświadczenia" a "zwycięstwa", po drugie nie, nie powinna i nie ma ma maxa. Karty typu jak Piekarz, Forteca itp. trzyma się na ręce i buduje pod koniec gry dla zmaksymalizowania efektu.
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Dexterus »

YuZ pisze:Karty typu jak Piekarz, Forteca itp. trzyma się na ręce i buduje pod koniec gry dla zmaksymalizowania efektu.
...albo na początku, kiedy desperacko potrzeba karty, a siakieś tam 2, 3 PeZety zawsze się przydadzą ;)
Awatar użytkownika
YuZ
Posty: 328
Rejestracja: 09 gru 2009, 20:39
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 8 times
Been thanked: 23 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: YuZ »

Dexterus pisze:
YuZ pisze:Karty typu jak Piekarz, Forteca itp. trzyma się na ręce i buduje pod koniec gry dla zmaksymalizowania efektu.
...albo na początku, kiedy desperacko potrzeba karty, a siakieś tam 2, 3 PeZety zawsze się przydadzą ;)
Za szybkie zbudowanie budynku z bonusem za czerwone budynki u Japończyków, za brązowe lub czarne dla Barbarzyńców, za szare dla Egipcjan i Rzymian to faktycznie desperacja. Ja wolę stracić przychód jednej karty na początku dla większego zysku pod koniec gry. ;)
mati102
Posty: 12
Rejestracja: 19 gru 2014, 13:20
Kontakt:

Osadnicy: Narodziny Imperium - zliczanie punktów za gwiazdki

Post autor: mati102 »

Witam. Osadnicy: Narodziny Imperium. Dzięki temu forum kupiłem grę. Gra się świetnie, jednak mam pytania:
1. Niebieskie gwiazdki dodajemy od razu jak się wybuduje dany budynek? czy na sam koniec gry?
2. Czy jest frakcja, która ma zdolność spenetrowania przeciwnika 1 mieczem? wydaje mi się, że na jakimś filmiku widziałem, że ktoś recenzował grę i mówił, że Rzymianie, albo Barbarzyńcy posiadają taką możliwość?


Po dwóch rozgrywkach wydaje mi się, że najlepiej grać Egipcjanami - nie przepadają im złote monety. Według mnie jest to najlepsze... może się mylę?
pozdrawiam
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium - zliczanie punktów za gwia

Post autor: Dexterus »

Pierwsze primo, zachęcam, by takie pytanka umieszczać w jednym wątku poświęconym danej grze.
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 42&t=31111
Rozumiem, gdyby była to jakaś wyjątkowo rzadka pozycja, której thread jest zakopany gdzieś głęboko w czeluściach internetu, ale wątek Osadników znajduje się raptem parę pozycji niżej. Trudno go przegapić :> A możesz sobie wyobrazić, jak przejrzyście i "user-friendly" wyglądałoby to podforum, gdyby każdy zakładał nowe wątki ze swoimi pytaniami ^^'

Od razu już odpowiem na Twoje pytania, a najwyżej ten post powędruje do stosownego threada. Ad rem:

1) "Niebieskie gwiazdki", czyli mówiąc wprost Punkty Zwycięstwa z akcji lub produkcji zdobywasz od razu. Twój budynek Produkuje 1PZ? Doliczasz w fazie Produkcji. Twój budynek ma cechę dającą Ci xPZ za każdym razem, gdy coś zrobisz? Doliczasz natychmiast, jak to zrobisz. Odpalasz akcję dającą Ci 3 PZ? Doliczasz natychmiast. Do tego na sam koniec gry dodajesz punkty za posiadane lokacje, po jednym za każdą zwykłą, po 2 za każdą frakcyjną.

Masz to opisane na stronie 3 instrukcji.

2) Per se żadna frakcja nie ma takiej zdolności; stałą zasadą jest, że aby splądrować czyjąś lokację, musisz wydać dwa "mieczyki". Poszczególne frakcje mają jednak budynki, które pozwalają odpalić akcję i obejść tę regułę. U Egipcjan znajdziesz konstruktora rydwanów, który pozwala Ci splądrować lokację tylko za jeden mieczyk. Z kolei Rzymianie i Japończycy mają budynki, które pozwalają całkiem usunąć lokację z gry (choć nie jest to plądrowaniem, więc służy raczej do "wykolejania" kombosów przeciwnika niż zdobywania surowców). Jeśli dobrze pamiętam, jedynie Barbarzyńcy nie mają takiej karty...no ale oni są niezłymi łobuzami sami z siebie ;)

3) Zdania są podzielone; niektórzy twierdzą, że Egipt jest przegięty, inni że to Japończycy są imba. Wg mnie frakcje są dość dobrze zbalansowane, a takie wrażenia (i ostatecznie wynik) zależą od losu, własnych umiejętności oraz tego, na co pozwoli Ci przeciwnik. Na przykład wiele osób uważa, że najsłabszą frakcją są Rzymianie. Fajno, tylko że akurat to właśnie nimi udało mi się wykręcić najwyższy wynik w mojej karierze 1vs1. Więc kto tu ma rację? ^^

Generalnie cechy specjalne poszczególnych frakcji oddają, których dóbr mają one nadprodukcję i których potrzebują najbardziej do nabijania punktów. Najsłabsi mogliby się wydawać Rzymianie, którzy składują mieczyki - wydaje się meh. Ale z drugiej strony oni jako jedyni mają lokację, która pozwala składować wszystkie surowce (nie mówię o sytuacjach z dodatku, który tu sporo zmienia i dość mi się to nie podoba)! I to, przy potędze ich produkcji, może być naprawdę moooocne. Więc, znowu: wszystko rozbija się o los :)
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium - zliczanie punktów za gwia

Post autor: romeck »

Dexterus pisze: 1) "Niebieskie gwiazdki", czyli mówiąc wprost Punkty Zwycięstwa z akcji lub produkcji zdobywasz od razu. Twój budynek Produkuje 1PZ? Doliczasz w fazie Produkcji. Twój budynek ma cechę dającą Ci xPZ za każdym razem, gdy coś zrobisz? Doliczasz natychmiast, jak to zrobisz. Odpalasz akcję dającą Ci 3 PZ? Doliczasz natychmiast. Do tego na sam koniec gry dodajesz punkty za posiadane lokacje, po jednym za każdą zwykłą, po 2 za każdą frakcyjną.
Człowiek pyta o gwiazdki za lokacje, a nie za akcje, cechy cze produkcję. Te punkty zwycięstwa dostaje się na koniec gry za zbudowane lokacje. Te, które przetrwają do końca gry oczywiście. I tu faktycznie - 1PZ za każdą zwykłą, 2PZ za każdą frakcyjną.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
annajak
Posty: 100
Rejestracja: 03 sty 2014, 02:09

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium - zliczanie punktów za gwia

Post autor: annajak »

Dexterus pisze:Pierwsze primo, zachęcam, by takie pytanka umieszczać w jednym wątku poświęconym danej grze.
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 42&t=31111
Rozumiem, gdyby była to jakaś wyjątkowo rzadka pozycja, której thread jest zakopany gdzieś głęboko w czeluściach internetu, ale wątek Osadników znajduje się raptem parę pozycji niżej. Trudno go przegapić :> A możesz sobie wyobrazić, jak przejrzyście i "user-friendly" wyglądałoby to podforum, gdyby każdy zakładał nowe wątki ze swoimi pytaniami ^^'
Zgadzam się z powyższym, ale może zamiast zwracać uwagę nowemu użytkownikowi, warto wrócić do tematu i zrobić z tym porządek, bo mati102 zrobił zgodnie z instrukcja na forum, czyli:
"Zasady - pytania i wątpliwości
Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!"

Była na ten temat dyskusja, ale chyba doprowadziła donikąd http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... =6&t=20205.
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium - zliczanie punktów za gwia

Post autor: Dexterus »

romeck pisze:Człowiek pyta o gwiazdki za lokacje, a nie za akcje, cechy cze produkcję. Te punkty zwycięstwa dostaje się na koniec gry za zbudowane lokacje. Te, które przetrwają do końca gry oczywiście. I tu faktycznie - 1PZ za każdą zwykłą, 2PZ za każdą frakcyjną.
Eeee...a co ja napisałem?
Do tego na sam koniec gry dodajesz punkty za posiadane lokacje, po jednym za każdą zwykłą, po 2 za każdą frakcyjną.
Opisałem cały schemat punktacji w obrębie gry, co by uniknąć nieporozumień. I przy okazji zawarłem odpowiedź na oryginalne pytanie

Seriously, doiwaniasz się dla sportu czy masz potrzebę nabijania sobie postów?
annajak pisze: Zgadzam się z powyższym, ale może zamiast zwracać uwagę nowemu użytkownikowi, warto wrócić do tematu i zrobić z tym porządek, bo mati102 zrobił zgodnie z instrukcja na forum (...) Była na ten temat dyskusja, ale chyba doprowadziła donikąd.
Ciężko jedną stronę i kilka(naście ?) postów nazwać dyskusją ;> Choć jestem świadom argumentów przeciwników takiego rozwiązania, części nawet trudno nie przyznać racji.

Zaś zwracać uwagę chyba wolno. Oczywiście w granicach przyzwoitości i uprzejmości! A chyba nie nazwiesz mojej wypowiedzi jakimś brutalnym opier***em, tylko uprzejmym zwróceniem uwagi. Opierdol najczęściej nie zaczyna się od słów "zachęcam" ;)

W każdym razie, EOT z mojej strony.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium - zliczanie punktów za gwia

Post autor: romeck »

Dexterus pisze: Seriously, doiwaniasz się dla sportu czy masz potrzebę nabijania sobie postów?
"Seriously" to pytanie jest konkretne, a Twoja odpowiedź nie bardzo. Nikt nie pytał o cały schemat punktacji.

Ale do pouczania jesteś "pierwszy primo". I kto tu się "doiwania"?
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium - zliczanie punktów za gwia

Post autor: Dexterus »

romeck pisze:Whatever
Przypominasz mi, dlaczego warto unikać forów oraz że w "naszych internetach" czasem g...uzik warto pomagać.

To tyle ode mnie w "temacie", narka.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium - zliczanie punktów za gwia

Post autor: romeck »

Dexterus pisze:
romeck pisze:Whatever
Przypominasz mi, dlaczego warto unikać forów oraz że w "naszych internetach" czasem g...uzik warto pomagać.

To tyle ode mnie w "temacie", narka.
Nie strój focha jak baba. 8) Pomaganie jest łatwe, naprawdę.

Peace.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
feta_rulezz
Posty: 2
Rejestracja: 10 sty 2015, 05:17

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: feta_rulezz »

Mam pytanie odnośnie Japończyków:
1. Czy można usunąć kartę Kapliczka lub Brama Japończyków za pomocą karty Inżynierowie Rzymian?
2. Jeżeli tak to co się dzieje z surowcami bedącymi w Kapliczce lub kartami będącymi w Bramie?
3. Jak bedzie spladrowania karta frakcyjna japonczykow to otrzymuja drewno i lokacja zamieniana jest w fundament?
4. Czy mozna ustawiac samurajow na zwyklych lokacjach?
pchelasso
Posty: 42
Rejestracja: 09 paź 2012, 16:38

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: pchelasso »

ad.1 Tak
ad.2 Przepadają
ad.3 Karta jest wtedy odrzucana (nie staje się fundamentem, ani nie otrzymuje się drewna).
ad.4 Nie można

Polecam doczytać instrukcje, szczególnie stronę 11. Pozdrawiam.
feta_rulezz
Posty: 2
Rejestracja: 10 sty 2015, 05:17

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: feta_rulezz »

dzięki wielkie
Dyso
Posty: 202
Rejestracja: 15 lut 2014, 21:21
Lokalizacja: Oława / Drzemlikowice
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Dyso »

Wynik- nieskończoność(?)
Jeśli dobrze grałem to sytuacja może popsuć niektórym rozgrywkę, dlatego wrzucam to w spojler.
Spoiler:
Stowarzyszenie Planszoaktywni- Tak działamy z grami planszowymi w Oławie.
---
Profil osobisty na BGG
rav
Posty: 60
Rejestracja: 14 sty 2014, 13:49

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: rav »

Dyso, zgadza się, inni też czytują BGG :) Portal się jeszcze nie odniósł do tego, ale z tego co mi wiadomo opracowują korektę dla tej pętli. Idąc tym tropem można znaleźć jeszcze inne pętle w grze
Dyso
Posty: 202
Rejestracja: 15 lut 2014, 21:21
Lokalizacja: Oława / Drzemlikowice
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Dyso »

Nie wyczytałem tego na BGG :P Wyszło z doświadczenia :D
Stowarzyszenie Planszoaktywni- Tak działamy z grami planszowymi w Oławie.
---
Profil osobisty na BGG
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: yosz »

feta_rulezz pisze:Mam pytanie odnośnie Japończyków:

2. Jeżeli tak to co się dzieje z surowcami bedącymi w Kapliczce lub kartami będącymi w Bramie?
A to nie jest tak, że na koniec fazy produkcji wszystkie dobra są z takich kart zabierane (no poza kartami pod Bramą) i wędrują na naszą pomoc. Tak więc niszcząc taką kartę, nie mam tam żadnych dóbr. Je przesuwa się znowu na kartę po spasowaniu, a jak się spasuje to nikt nie może Ci już zaszkodzić.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
ODPOWIEDZ