Osadnicy: Narodziny Imperium - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
rav
Posty: 60
Rejestracja: 14 sty 2014, 13:49

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: rav »

Z pewnością nie wyczytałes tam. Ale w tym "zbiegu okoliczności" jednak Ty nie byłeś pierwszym, który zaspojlerowal :)
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Dexterus »

yosz pisze:A to nie jest tak, że na koniec fazy produkcji wszystkie dobra są z takich kart zabierane (no poza kartami pod Bramą) i wędrują na naszą pomoc. Tak więc niszcząc taką kartę, nie mam tam żadnych dóbr.
Nope. Tak się dzieje w przypadku lokacji z Cechą "możesz przechowywać" (obojętne, czy produkcyjnych z cechą, czy "czystych z cechą). Na Kapliczce masz napisane "możesz odłożyć", czyli kładziesz permanentnie. Wyraźnie mówi o tym instrukcja w objaśnieniach kart, str. 11:
W fazie Czyszczenia nie należy usuwać Surowców leżących na karcie Lokacji - zostają one tam do końca gry
yosz pisze:Je przesuwa się znowu na kartę po spasowaniu, a jak się spasuje to nikt nie może Ci już zaszkodzić.
Nope again. Karty Kapliczka i Brama wyraźnie mówią "w dowolnym momencie swojej tury". Czyli tak samo jak żeton obrony. Ponieważ spasowanie kończy turę, jak i ogólnie Fazę Akcji gracza w danej rundzie, po nim już nie możesz nic zrobić.

Jeśli chcesz być drobiazgowy, to teoretycznie możesz odłożyć Surowce tuż przed spasowaniem; ale to wciąż jest przed, nie po. Schemat, który podajesz, tyczy się przechowywania dóbr na kartach / planszy frakcji, co rzeczywiście odbywa się w Fazie Czyszczenia :)
Dyso
Posty: 202
Rejestracja: 15 lut 2014, 21:21
Lokalizacja: Oława / Drzemlikowice
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Dyso »

rav pisze:Z pewnością nie wyczytałes tam. Ale w tym "zbiegu okoliczności" jednak Ty nie byłeś pierwszym, który zaspojlerowal :)
Dotarłem do tekstu źródłowego z 5 stycznia. Rzeczywiście zbieg okoliczności.
Spoiler:
Stowarzyszenie Planszoaktywni- Tak działamy z grami planszowymi w Oławie.
---
Profil osobisty na BGG
Awatar użytkownika
BIgBadWolf
Posty: 154
Rejestracja: 29 paź 2014, 23:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: BIgBadWolf »

moze to moje spostrzezenie ale uwazam ze 5 tur to jakos malo
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: yosz »

Dzięki za wyjaśnienia Dexterus :)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
maly74
Posty: 30
Rejestracja: 21 lis 2013, 19:00
Lokalizacja: Łódź
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: maly74 »

Przejmując Egiptem karty Brama i Kapliczka w 5 rundzie przejmuję również surowce dołączone do tych kart?
Czy na koniec gry mogę sobie dopisać punkty w ten sposób zdobyte?
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Dexterus »

maly74 pisze:Przejmując Egiptem karty Brama i Kapliczka w 5 rundzie przejmuję również surowce dołączone do tych kart?
Czy na koniec gry mogę sobie dopisać punkty w ten sposób zdobyte?
Przejmujesz karty z całym dobrodziejstwem inwentarza. Ale, zgodnie z tym, co pisaliśmy parę postów wyżej, i tak nie możesz ruszyć kart spod Bramy / Surowców z Kapliczki, więc nie robi Ci to różnicy.

Dalej, Świątynia Ra ma na karcie napisane "[przejmij] do końca rundy". Zaś instrukcja mówi, że "Po zakończeniu piątej rundy każdy gracz podlicza swój ostateczny wynik" (strona 7, podkreślenie własne). Ergo, przejęcie Bramy / Kapliczki w 5 rundzie nic Ci nie da, ponieważ na finalne punktowanie wracają one do właściciela.
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: zakwas »

Zacząłem testować tryb kampanii, jestem po trzech grach i trochę jestem zdezorientowany przez kilka rzeczy, zwłaszcza, że jednocześnie wrzuciłem sobie dodatek, z którym za wiele nie grałem.

Wcześniejsza wersja gry, zarówno solo jak i multi nie pozostawiała żadnych wątpliwości co do zasad, jednak "Każdy potrzebuje przyjaciela" dorzuca kilku pytań, jak chociażby: czy nadrukowane tarcze na kartach działają w przypadku tryby solo, gdy karta leży u wirtualnego gracza? W jaki sposób rozpatrzeć kartę Jeźdźcy Kenjiego (czy jakoś tak - karta pozwalająca na dobranie do 5 kart, zatrzymanie jednej i jednej oddanie wybranemu przeciwnikowi)? Pewnie im dalej w las, tym więcej pytań, choćby o otwartą produkcję u bota - czy ma zastosowanie?

Tryb kampanii, nie do końca też precyzuje jak wykonywać zadania. Jeżeli mam coś zapłacić - czy mogę odkładać te dobra na pole "płatności" na karcie kampanii, żeby uzbierać na koniec całą sumę? Jak traktować odbudowane karty po wydarzeniu "Trzęsienie Ziemi"?

Jak sobie radzicie z tymi i innymi podobnymi nowymi rzeczami?
Terfh
Posty: 5
Rejestracja: 28 sty 2015, 11:27

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Terfh »

Hej,

Mam pytanie odnośnie żetonu obrony. Jeżeli gramy w 2 osoby (np.) i jako pierwszy kładę żeton obrony, to mój przeciwnik czeka na kolejkę i defacto nie ma jeszce zetonu obrony, więc żadna z jego lokacji nie jest broniona. Jeżeli dochodzi do jego rundy, może położyć swój żeton obron (co jest bez sensu w tym momencie) i może splądrować którąś z moich lokacji (ale ja już mam żeton obrony). W drugiej rundzie sytuacja się odwraca.

Nie wiem czy dobrze to rozumiem, bo tak czy siak żeton obrony odrzuca się w fazie czyszczenia więc nie przechodzi na kolejną rundę.
Jak dla mnie w każdej rundzie gracz powinien mieć szansę obrony jakiejś swojej lokacji, a z tego wynika że jeden gracz będzie podatny na atak bo nie mógł wcześniej wystawić obrony.

Dobrze to rozumiem?

Dla mnie dobrym rozwiązaniem byłoby przejście do fazy akcji i pozwolenie jednocześnie wystawić obronę w swojej frakcji każdemu z graczy.

Co sądzicie?
Dyso
Posty: 202
Rejestracja: 15 lut 2014, 21:21
Lokalizacja: Oława / Drzemlikowice
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Dyso »

Gracz, który zaczyna turę ma przewagę w plądrowaniu i może splądrować każdą kartę zwykłą przeciwnika za 2 miecze oraz może położyć żeton obrony na jednej ze swoich lokacji. Następnie drugi gracz w swojej kolejce może położyć żeton obrony na jednej ze swoich pozostałych lokacji zwykłych. Pierwszy gracz jest zmieniany co turę, więc jest to sprawiedliwe.

Żeton obrony = przeciwnik musi wydać dodatkowy miecz by splądrować nam budynek zwykły na którym leży ów żeton.

Lokacje zwykłe powinno traktować się jako "przejściowe", ponieważ głównie wykorzystujemy je do budowania budynków frakcyjnych. Trzeba liczyć się również z faktem, że w każdej chwili mogą zostać splądrowane przez przeciwnika przy odpowiedniej ilości mieczy. Pamiętaj, że gracz zyskuje fundament i jedno drewno gdy jest plądrowany więc nie jest do końca poszkodowany.
Stowarzyszenie Planszoaktywni- Tak działamy z grami planszowymi w Oławie.
---
Profil osobisty na BGG
repi_1
Posty: 84
Rejestracja: 25 lis 2014, 11:16

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: repi_1 »

Tak naprawdę sprawiedliwość jest przy 2 i 4 graczach, gdyż każdy z nich będzie miał odpowiednio możliwość plądrowania w pierwszym ruchu 2 razy lub 1 raz.
Wynika to z tego że w pierwszej rundzie żadna frakcja nie dostanie 2 mieczyków w fazie produkcji. Przy 3 graczach jeden z graczy będzie miał jedną szansę więcej od pozostałych na splądrowanie zanim przeciwnicy położą swoje żetony obrony na lokacjach.
Terfh
Posty: 5
Rejestracja: 28 sty 2015, 11:27

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Terfh »

Faktycznie tak to wygląda na chwilę obecną.
Natomiast uważam że gubi to trochę rozgrywkę. O wiele fajniej grało by się jakby w każdej rundzie każdy miał możliwość obrony. Po to właśnie otrzymujemy znacznik obrony. A czasami to wygląda tak że biorę znacznik w fazie produkcji i służy jedynie do oddanie go w fazie produkcji. Zawsze ostatni gracz nie będzie miał sensu wystawiać żetonu obrony bo jest to nieuzasadnione - nic mu ten żeton nie da, niezależnie czy gramy w 2, 3, 4. Wydaje mi się że lepszym pomysłem było by wstawienie dodatkowej fazy plądrowania po fazie akcji, wówczas faza akcji jak i żeton obrony (czy inne formy obrony jak samuraje np.) miała by większy sens.

Wyglądało by to tak

1. Faza wypatrywania
2. Faza produkcji
3. Faza akcji (w niej akcje ale bez plądrowania)
4. Faza ataku (plądrowania)
5. Faza czyszczenia

Oczywiście faza akcji nadal zawierała by spasowanie, wówczas w fazie ataku taka osoba była by chroniona przed atakami przeciwników, ale zawsze moglibyśmy splądrować karę z ręki (lub nie).

Co sądzicie?
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: zakwas »

Myślę, że za bardzo kombinujecie. ;)

Moim zdaniem, pierwszy dodatek z otwartą produkcją równoważy sytuację, bo wyścig może być nie po plądrowanie, tylko po tańsze surowce (w zależności co się komu bardziej opłaca, oczywiście).
wirusman
Posty: 1981
Rejestracja: 08 sty 2014, 19:18
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 88 times
Been thanked: 28 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: wirusman »

Wystarczy dac możliwość położenia żetonu przez wszystkich graczy na początku tury.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5617
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 809 times
Been thanked: 1263 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: mat_eyo »

Terfh pisze:Oczywiście faza akcji nadal zawierała by spasowanie, wówczas w fazie ataku taka osoba była by chroniona przed atakami przeciwników, ale zawsze moglibyśmy splądrować karę z ręki (lub nie).

Co sądzicie?
Że to niepotrzebna próba naprawiania czegoś, co nie jest zepsute. Z resztą kiedy byś przechodził do fazy plądrowania? Po fazie akcji? Tylko, że ta kończy się kiedy wszyscy spasują. Czyli w fazie plądrowania, będzie można tylko plądrować z ręki, co jest bez sensu, bo z ręki plądrujesz najczęściej po to, żeby zyskać surowce do przeprowadzania akcji.

To co proponujesz, to całkowite wykluczenie ataków na gracz i sprawienie, że żetony obrony będą bezużyteczne.
repi_1
Posty: 84
Rejestracja: 25 lis 2014, 11:16

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: repi_1 »

Po pierwsze plądrowanie często wykonuje się właśnie na kartach z ręki, ponieważ 2 miecze można zamienić na 4 surowce.
Po drugie jest wiele głosów proszących "splądruj mnie bo nie wiem co mam odrzucić, a tak nie będę musiał wybierać a i drewno wpadnie"
Po trzecie co z barbarzyńcami, przecież oni świetnie plądrują własne lokacje (niezwykle przydatna akcja według mnie)

Myślę, że plądrowanie nie jest zepsute, więc nie ma sensu go naprawiać.
Dyso
Posty: 202
Rejestracja: 15 lut 2014, 21:21
Lokalizacja: Oława / Drzemlikowice
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Dyso »

Plądrowanie nie jest zepsute. Jeśli nie masz zbudowanych ciekawych kart do splądrowania (nie dają dobrych surowców przeciwnikowi lub Tobie bardzo nie pomagają) to przeciwnik nie zrobi plądrowania na początku tury tylko poczeka aż zbudujesz coś bardziej wartościowego (wtedy możesz położyć znacznik obrony) lub splądruje sobie karty z ręki by tańszym kosztem dostać surowce. Gra jest zbalansowana pod tym względem. Trzeba się pogodzić z faktem, że np. lokacja zwykła, która punktuje za każdy szary budynek może zostać splądrowana przez przeciwnika.
Stowarzyszenie Planszoaktywni- Tak działamy z grami planszowymi w Oławie.
---
Profil osobisty na BGG
Terfh
Posty: 5
Rejestracja: 28 sty 2015, 11:27

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Terfh »

@mat_eyo a jak rozumiesz spasowanie? Bo z tego co napisałeś wynika że możesz zrobić 2 akcje w akcji i spasować. A wyraźnie napisane jest w instrukcji że spasownie broni przed atakami innych. W takiej sytuacji byłbyś chroniony cały czas. Wystarczy że nie robisz jakieś akcji (bo nie chcesz, albo jest bezużyteczna i mówisz pas). Ja natomiast spasowanie rozumiem jako niemożliwość zrobienia żadnej akcji w akcji - wtedy mówisz pas, albo nie chce robić żadnej akcji w akcji i wówczas jestem kryty przed atakami - bo mówię pas.

Jeżeli wykonasz wszystkie akcji w akcji nie możesz powiedzieć pas - jaki to ma sens?

Wtedy proponowana faza ataku miała by sens i nie wchodziły by w gr tylko karty z ręki.

PS. plądrowanie nie jest zepsute - zgadzam się. Uważam że można było by je rozegrać inaczej.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5617
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 809 times
Been thanked: 1263 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: mat_eyo »

Nie rozumiemy się. Faza akcji ogólna, dla wszystkich graczy kończy się kiedy ostatni gracz spasuje. Wtedy przechodzimy do fazy czyszczenia. W to miejsce Ty chcesz włożyć fazę Plądrowania. Wszyscy już spasowali, więc nikogo nie można plądrować. Chyba, że założysz, że w nowej fazie można plądrować każdego, tylko co z graczem, który spasował właśnie w obawie przed byciem splądrowanym?
Jak dla mnie bez sensu, jeśli naprawdę chcesz zmienić sytuację z tarczami, to graj tak, że w fazie produkcji po otrzymaniu tarczy można ją od razu położyć na jakąś lokację. Kiedy pierwszy gracz będzie rozgrywał swoją pierwszą akcję każdy będzie miał już tarczę ułożoną. Jest to dużo sensowniejsze od rozwiązania, które proponujesz.

Jeszcze raz jednak napiszę, że dla mnie cały system plądrowania i tarcz działa dobrze i nie wymaga poprawek. No może poza kartą Budowniczy Rydwanów, ale to już zupełnie inna kwestia ;)
Awatar użytkownika
dustptb
Posty: 133
Rejestracja: 26 lut 2012, 20:37

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: dustptb »

Dyso pisze:Plądrowanie nie jest zepsute. Jeśli nie masz zbudowanych ciekawych kart do splądrowania (nie dają dobrych surowców przeciwnikowi lub Tobie bardzo nie pomagają) to przeciwnik nie zrobi plądrowania na początku tury tylko poczeka aż zbudujesz coś bardziej wartościowego (wtedy możesz położyć znacznik obrony) lub splądruje sobie karty z ręki by tańszym kosztem dostać surowce. Gra jest zbalansowana pod tym względem. Trzeba się pogodzić z faktem, że np. lokacja zwykła, która punktuje za każdy szary budynek może zostać splądrowana przez przeciwnika.
Dokładnie tak. Tak też wygląda sytuacja w naszych rozgrywkach. Poza tym żeton obrony jest jeden, a kart zwykle kilka w tym wartościowych kart można mieć więcej niż jedną.
mrozy16
Posty: 295
Rejestracja: 10 paź 2014, 19:01
Has thanked: 12 times
Been thanked: 8 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: mrozy16 »

Witam,
Czy złoto może zostać wykorzystane jako dowolny surowiec również do wykonania akcji, czy tylko do budowy?
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: zakwas »

mrozy16 pisze:Witam,
Czy złoto może zostać wykorzystane jako dowolny surowiec również do wykonania akcji, czy tylko do budowy?
Może.
mrozy16
Posty: 295
Rejestracja: 10 paź 2014, 19:01
Has thanked: 12 times
Been thanked: 8 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: mrozy16 »

A zamiast jabłuszka do podpisania umowy też?
Kal-El83
Posty: 1154
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 243 times
Been thanked: 137 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Kal-El83 »

mrozy16 pisze:A zamiast jabłuszka do podpisania umowy też?
Złoto zastępuje kamień/jadlo/drewno --> cel wykorzystania jest dowolny
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Terfh
Posty: 5
Rejestracja: 28 sty 2015, 11:27

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Terfh »

Mam pytanie:

Czy mogę wybudować tylko jedną lokację i podpisać jedną umowę w rundzie oraz raz plądrować?

Cytat z instrukcji:
"Liczba, typ ani kolejność akcji, jakie gracz może wykonać w fazie Akcji, nie są
w żaden sposób ograniczone. Należy tylko pamiętać, że nie można wykonać
więcej niż jedną akcję na raz."

Liczba : --> rozumiem jako to że mogę wykonać 3 akcje np (plądrowanie, budowanie, akcja w akcji)
Typ: --> mogę wybrać jakie chce akcji np. wybieram tylko budowanie
Kolejność: --> wiadomo wykonuję np. plądrowanie a potem budowę lub odwrotnie.

Dalej wynika że nie mogę budować ile razy chce w rundzie, tak samo plądrować, podpisywać umów. Jedynie akcja w lokacji może być jakimś wyjątkiem jeżęli karta tak mówi (można wielokrotnie wykonać)

Znowu na blogu autora można wyczytać "Zakazom stop!"

Jak odnieść się do np. turniejów które mogą być organizowane itp.?

Dzięki
ODPOWIEDZ