Widzę, że najwięcej watpliwości jest podczas wydawania rozkazów. Dlatego najpierw trochę wyjaśnień na ten temat. Ogólna zasada jest taka: każdy gracz może wydać jednej swojej jednostce TYLKO jeden rozkaz na turę. By rozkaz wszedł w życie, dana jednostka musi zdać test dowodzenia. Rozkaz musi być wydany w odpowiednim momencie tury, wszystko zależy od rozkazu. I żeby nie mówić ogólnikami oto opis wszystkich rozkazów z dokładnym wyjaśnieniem, kiedy można go wydać:
Baron Maximilian
1. Rozkaz specjalny: Dyscyplina jednostki wzrasta o 1.
Rozkaz ten jest wykonywany automatycznie. wszystkie aktywowane jednostki otrzymują bonus do dyscypliny na czas tej tury.
2. Motywacja: podczas walki w zwarciu atak jednostki wzrasta o 1.
Rozkaz ten można wydać zaraz po po zadeklarowaniu ataku, przed rzutem kostkami.
3. Dobić ich: jeżeli podczas ataku wypadł krytyczny sukces, wroga jednostka otrzymuje 2 obrażenia (musi zredukować swoją liczebność dwukrotnie).
Rozkaz ten można wydać tylko jeżeli podczas ataku wypadł krytyczny sukces. Jeżeli gracz chce go wydać musi to zrobić przed ewentualnym kontratakiem.
4. Unik: podczas wrogiego kontrataku jednostka kawalerii nie doznaje obrażeń.
Rozkaz ten można wydać zaraz po wykonaniu przez przeciwnika kontrataku, ale przed rzutem kostkami.
Lord Alexandrus
1. Rozkaz specjalny: gracz może powtórzyć rzut podczas celowania, musi jednak zaakceptować ten wynik.
Rozkaz ten można wydać każdej jednostce artylerii, która przed ostrzałem dokonuje celowania.
2. Forsowny marsz: jednostka piechoty lub kawalerii może przesunąć się o dodatkowe pole, po
tym rozkazie jednostka nie może atakować.
Rozkaz ten można wydać zaraz po ruchu danej jednostki, rozkaz nie może być wydany jezeli jednostka juz w tej turze atakowała.
3. Obrona: podczas wrogiego kontrataku obrona jednostki wzrasta 1.
Rozkaz może być wydany zaraz po tym jak wroga jednostka przechodzi do kontrataku, ale przezd rzutem kostkami.
4. Jałowy ruch: jednostka przed swoją aktywacją może przesunąć się o jedno pole do tyłu lub na boki.
Rozkaz może być wydany dokładnie - przed aktywacją
Vlad Kristofferson
1. Rozkaz specjalny: gracz może jeszcze raz rzucić kostkami, jeżeli wypadnie krytyczna porażka,
drugi rzut musi zaakceptować,
Rozkaz może zostać wydany zaraz po tym jak wypadnie krytyczna porażka.
2. Za królową!: jednostka będąca w zwarciu z wrogą jednostką może się poświęcić (należy ją
zdjąć z planszy) i skutecznie zaatakować sąsiednią wrogą jednostkę (należy zredukować jej
liczebność o jeden).
Rozkaz można wydać tuż przed atakiem. Jeżeli jednostka zda test dowodzenia, zamiast rozstrzygać atak, automatycznie zadajesz jedno obrażenie wrogiej jednostce, a twoja jednostka ginie. Wroga jednostka po tym rozkazie normalnie zdaje test dowodzenia, jak zawsze po otrzymaniu obrażeń w walce, nie może jednak przeprowadzić kontrataku.
3. Rozpoznanie: jeżeli jednostka ma w zasięgu wzroku wrogą jednostkę oddaloną o 2 do 3 heksów, to może sprawdzić jej rodzaj.
Rozkaz ten może zostać wydany przed lub po ruchu jednostki.
4. Przypływ sił: jednostka może zaatakować w zwarciu po wykonaniu pełnego ruchu.
Rozkaz może zsotać wydany zaraz po tym, jak jednostka zużyje wszystko dostepne punkty ruchu i znajduje się w strefie kontroli wrogiej jednostki.
Inkwizytor Dominic
1. Rozkaz specjalny: gracz może dwa razy aktywować tę samą jednostkę, jednak tylko raz może skorzystać ze specjalnych zdolności tej jednostki. Rozkaz nie działa na artylerię.
W odróżnieniu od pozostałych rozkazów specjalnych, ten rozkaz można wydac tylko raz turę. Nie wlicza sie on do limitu jednego rozkazu na turę. Czyli oprócz niego, gracz może wykonać dowoolny inny rozkaz.
2. Odzyskiwanie sił: jednostka, której wydano ten rozkaz, musi poświęcić całą aktywację i zwiększyć swoją liczebność o 1 (należy przekręcić bloczek o 90 stopni w prawo).
Rozkaz można wydać w dowlnym momencie swojej tury jednostce, która jeszcze nie była aktywowana w tej turze.
3. Pościg: jeżeli w wyniku ataku w zwarciu jednostka wroga się wycofa, to gracz może przesunąć swoją jednostkę na opuszczany właśnie heks i ponownie ją zaatakować.
Rozkaz może zostać wydany zaraz po tym, jak wroga jednostka się wycofa.
4. Odwrót: jednostka po wykonaniu ataku w zwarciu może się wycofać.
Rozkaz można wydać zaraz po rozstrzygnięciu ataku w zwarciu. dzięki niemu przeciwnik nie będzie mógł wykonać kontrataku.
Kardynał Rafael
1. Rozkaz specjalny: jeżeli w strefie kontroli jednostki znajduje się wroga jednostka, gracz może sprawdzić jej rodzaj.
Rozkaz może być wydany dowolnej aktywowanej w tej turze jednostce.
2. Szał bitewny: jednostka piechoty może podczas tej aktywacji wykonać dwa ataki w zwarciu, jednostka może zaatakować tę samą jednostkę dwa razy lub dwie różne.
Rozkaz mozna wykonać zaraz po aktywaowaniu jednostki piechoty.
3. Unik: podczas wrogiego kontrataku jednostka kawalerii nie otrzymuje obrażeń.
Rozkaz mozna wydać zaraz po tym jak wroga jednostka przechodzi do kontrataku, jednak przed rzutem kostkami.
4. Paraliż: jeżeli w strefie kontroli znajduje się wroga jednostka, to ta jednostka w najbliższej turze przeciwnika nie może być aktywowana, dodatkowym warunkiem powodzenia rozkazu jest niezdanie testu dowodzenia przez wrogą jednostkę.
Rozkaz może zostać wydany na końcu lub na poczatku aktywacji danej jednostki.
Siostra Anastasia
1. Rozkaz specjalny: gracz może przerzucić wynik rzutu kostkami podczas ataku dystansowego, gracz musi zaakceptować wynik drugiego rzutu.
Rozkaz może być wydany zaraz po nieudanym ataku dystansowym.
2. Póki śmierć: jeżeli jednostka ma zostać wyeliminowana podczas kontrataku, to może wykonać jeszcze jeden atak w zwarciu,
Rozkaz może zostać wydany zaraz po tym jak przeciwnik wykonał udany kontratak, po rzucie kostkami oczywiście.
3. Wycelowanie: podczas ataku wartość Ataku dystansowego jednostki wzrasta o 1.
Rozkaz może zostać wydany zaraz po deklarcji ataku dystansowego, ale przed rzutem ostkami.
4. strach: jeżeli jednostka posiada w swojej strefie kontroli wrogą jednostkę, może ją zmusic do odwrotu, dodatkowym warunkiem powodzenia rozkazu jest niezdanie testu dowodzenia przez wrogą jednostkę.
Rozkaz może zostać wydany na poczatku lub na końcu aktywacji danej jednostki.
Jeszcze na zakończenie kilka uwag odnośnie rozkazów:
1. Rozkazy można wydawać tylko w podczas swojej tury, czyli przykladowo, rozkaz specjalny Barona Maximiliana nie działa w turze przeciwnika.
2. Jeden rozkaz na turę oznacza, że nie ma znaczenia czy rozkaz wszedł w życie czy nie. Wazne, że zsotał wydany.
3. Rozkazy specjalne mogą wbyć wydawane wszystkim aktywowanym jednostkom, dowolna ilość razy na turę. Wyjątkiem jest Inkwizytor Dominic.
----------------------------------------------------
Teraz odpowiedzi na watpliwości, przy czym pomijam pytania odnośnie rozkazów.
Pytania od siriasa:
7a. Nie wiem jak w drukowanej (jeszcze nie doszła), ale w tej na bgg, jak dla mnie jest nieścisłość: raz można strzelać, gdy po jednej ze stron nie ma blokady (rysunek 1. od lewej przypadki 3 i 4 licząc od lewej), a w innym jednostka po lewej od linii blokuje strzał (najbardziej po prawej). Dlaczego tak jest?
Najbardziej po prawej, tutaj ograniczeniem jest brzeg planszy po prawej stronie, a po lewej wzgórze.
8a. Co jak się przesunie pomiędzy strzałami?
Wtedy znaczniki celowania są usuwane z planszy, a bonus do celowania znika.
23. Na lewym rysunku ostrzału jest pokazane, że nie można strzelać z lasu do lasu, ale na prawym z pagórka na pagórek już można. Proszę o wyjaśnienie, czemu tak jest (z zasad to nie wynika)? Las blokuje linię wzroku. Jednostka w lesie nie widzi jednostki znajdującej się w drugim lesie. Pagórki natomiast zrównują wysokość wrogich jednostek i obie się "widzą".
24. Czy artyleria może strzelać gdy jest w strefie kontroli przeciwnika?
Nie, ostrzał artyleryjski jest formą ataku dystansowego.
25. Bractwo miecza: szarża jest wykonywana przez 3 pola? [przy piechocie to wygląda trochę dziwnie]
Na tym polega unikalność tej jednostki.
26. Bractwo miecza: czy można szarżować przez strumień? [piechota powinna się na takim polu zatrzymać]
Nie, nie może, podczas szarży należy pamiętać o obostrzeniach terenu. Czyli, nie można szarzować, np. przez las.
27. Zakon skorpiona: "Podczas ataku dystansowego nie wykonuje celowania" - to w końcu ta jednostka wykonuje "atak dystansowy", czy "ostrzał artyleryjski"? Przede wszystkim chodzi tu o:
a) możliwość strzelania będąc w strefie kontroli (pytanie 24)
b) zadawanie obrażeń tylko jednej jednostce/wszystkim na heksie
Zakon skorpiona jest jednostką artylerii i podlega jej ograniczeniom (tylko jedna aktywacja artylerii na turę). natomiast jeżeli chodzi o atak, to strzela jak każda inna jednostka z atakiem dystansowym. Czyli zadaje tylko obrażenia jednej jednotce na heksie.
28. Jak się ma bonus z szarży do rozkazu pościgu? (Przestaje obowiązywać w drugim ataku? Zależnie od terenu na który dokonano pościgu?)
Jeżeli po szarży, wydajesz rozkaz pościg, to tracisz bonus z szarży - bo już się zakończyła.
29. Jak się ma bonus z szarży do "szału bitewnego"?
Jak wyżej
30. Czy szarżę można wykonać jako wyjście ze strefy kontroli?
Tak, pod warunkiem, że zdasz test dowodzenia.
31. Dobrze rozumiem, że zdolność inkwizytora uniemożliwia ponowne skorzystanie jedynie ze zdolności niepasywnych takich jak: szarża, podwójny strzał, atak po całym ruchu (wszystkie dobrze?)? Natomiast co ze zdolnością Lwów Vesanii (jak dla mnie wygląda na pasywną)?
Nie ma znaczenia, czy pasywna czy aktywna. Nie możesz korzystać z ich specjalnych zdolności, możesz wykonać dodatkowy ruch i/lub atak.
32. Czy typ każdej jednostki ostrzelanej ("ostrzał dystansowy" lub "ostrzał artyleryjski") jest ujawniany, czy tylko przeciwnik podaje obronę jednostki?
Tak, przeciwnik musi wiedzieć w co strzelał
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Po ujawnieniu jednostek na heksie, sa one ponownie umieszczane na planszy, tak by przeciwnik widział tylko buta, konia lub armatę
33. Jeśli typy jednostek atakowanych są ujawniane podczas "ostrzału artyleryjskiego", to czy wskazywane jest która jest która na planszy?
Nie, przeciwnik otrzymuje tylko informacje o typie jednostek.
34. Jeśli mam oddział, to czy mogę w tajemnicy przed przeciwnikiem przemieszać jednostki, czy cały czas pozycja danego bloczka na planszy jest jawna?
Możesz przemieszać. jednostki są ujawnianie tylko podczas ataku lub w wyniku niektórych rozkazów. Tak samo nie masz obowiązku podawać, która jednostka z heksa wykonuje atak dystansowy. Wystarczy, że pokażesz jej kartę. Dobrze to działa przy snajperze. Przeciwnik otrzymuje tylko informacje, że na danym heksie znajduje się snajper, ale nie wie, która z 3 znajdujących się tam jednostek to snajper.
35. Szarża: czy jednostka atakowana musi być na heksie zgodnym z ruchem o 3 pola "prosto" (tak jak w przykładzie w instrukcji), czy też na dowolnym sąsiednim po wykonaniu takiego ruchu.
Dokładnie jak w przykładzie.
36. Jałowy ruch: pozwala na wyjście ze strefy kontroli bez testu, czy też i tak musi być test?
Wystraczy, ż zdasz test podczas wykonywania rozkazu.
37. Ostrzelanie Ogniem: test przeprowadzam dla każdej jednostki osobno, czy dla całego oddziału?
Dla każdej jednostki osobno.
38. Czy zasieki są jedynym jedynym przypadkiem, gdy wejście na heks uniemożliwia atak? [las i strumień powodują tylko zatrzymanie, tak?]
Tak
39. Fort i bunkier: tutaj sformułowanie z instrukcji jest trochę niejasne ("Podczas obrony, jednostki są zmuszone do odwrotu tylko wtedy, gdy podczas ataku przeciwnik wyrzucił krytyczny sukces.") - czy to oznacza, że po krytycznym sukcesie można testować dowodzenie w celu pozostaniu na tego typu polu?
Dokładnie tak
40. Typ scenariusza obrona: zajęcie fortu sprawdza się na początku czy na końcu swojej tury?
Na początku swojej tury.
41. Typ scenariusza obrona: wolę się upewnić - jako turę liczymy ruch obu graczy?
Tak.
42. Czy zrobienie okopu na bunkrze lub forcie jest legalne? (nie jest zabronione w instrukcji, ale dziwnie wygląda)
Nie, jest niewykonalne
43. Scenariusze za liniami wroga: dotarcie 3 jednostkami jest sprawdzane na początku czy na końcu tury gracza przebijającego się?
Na koniec tury gracza przebijającego się.
44. Scenariusze za liniami wroga: dobrze rozumiem, że jeżeli np. pojedyncza jednostka dojdzie do pola ze strzałką to pozostaje na polu bitwy?
Nie, jednostka, taka przebiła się przez linię wroga i ruszyła dalej
Teraz pytania od miga:
A) linia wzroku - zgodnie z rysunkiem w instrukcji oddział w lesie jest w polu widzenia, oddział będący w lesie widzi oddział stojący poza lasem, ale oddział stojący w lesie nie widzi drugiego oddziału stojącego w lesie (rysunek 1, czwarta piechota nie widzi trzeciej kawalerii).
Wyjaśniłem juz wyżej.
B) wg opisu lasu w instrukcji po wejściu do lasu trzeba sie zatrzymać. Tymczasem oznaczenie na karcie pomocy sugeruje, ze nie trzeba sie zatrzymać tylko ruch kosztuje dodatkowy punkt ruchu. Które jest poprawne? A jesli trzeba sie zatrzymać to czy dotyczy to rownież oddziału zaczynajacego ruch w lesie i idącego na kolejne pole lasu?
Gdy wchodzisz do lasu, musisz sie zatrzymać, to samo gdy jesteś już w lesie.
C) bonus do celowania za wcześniejsze nieskuteczne celowanie - kiedy te znacznik są zdejmowane poza przypadkiem skutecznego wycelowania? Po ruchu artylerii? Przy braku celowania w kolejnej turze (bo artyleria nie została w ogóle aktywowana)? Po opuszczeniu przez oddział heksu będącego pod ostrzałem?
Po ruchu artylerii.
D) aktywacją i ruch oddziału. Czy po aktywacji oddział musi do końca ruchu przemieszczać sie razem, czy tez mozna "zostawić" po drodze jednostkę? Np. Aktywuje oddział dwóch piechot i jedna poruszam sie o jedno pole a drugim o dwa? Albo kazdym w innym kierunku?
Tak, możesz, ale tylko jedna jednostka, będzie mogła zaatakować.
E) rozdzielenie oddziału. Jak rozdzieli oddzial - czy mozna wg przykładu z pkt E, czy tylko osobno aktywujac poszczególne jednostki z danego oddziału?
Odpowiedx wyżej.
H) kiedy robi sie testy dowodzenia: tylko we wprost wskazanych przypadkach (uniknięcie wycofania, opuszczenie strefy kontroli, użycie zdolności dowódcy) czy tez moze za kazdym razem kiedy chce aktywować jednostkę? (Gdzies taką interpretacje czytałem).
Tylko ww wprost wskazanych przypadkach.
I) czy krytyczna porażka moze byc zdolnością specjalną siostry Anastasii przerzucona lub inna zdolnością zmodyfikowana, czy zawsze jest ostateczna?
Możę być przerzucona ze zdolności Anastasii i tak jest ostateczna.
J) czy mozna ponieść dobrowolna stratę zamiast wycofywania sie gdy jest możliwość wycofania sie?
Nie, musisz się wycofać.
Mam nadzieję, że to trochę rozwieje wątpliwości.
Miłego grania
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)