Osadnicy: Narodziny Imperium - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
mortos
Posty: 30
Rejestracja: 08 maja 2009, 14:52
Has thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: mortos »

Opis Negocjatora w instrukcji dotyczy umowy z lokacją, czyli kartą wybudowaną a to jest oczywiste, że wybudowanej karty nie da się znowu wybudować.
EDIT: w sumie źle to opisałem, Dama-szpieg zawiązuje umowę z kartą frakcyjną przeciwnika.
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 16 times
Been thanked: 32 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: szutek »

zakwas pisze:Taka wątpliwośc mnie naszła do kart z dodatku, które dają PZ za przechowywane dobra na niej (maks. 3) - czy przy postawieniu takiej karty można wrzucić posiadane dobra i zgarnąć produkcję jak w przypadku innych produkcyjnych?
W nawiązaniu do powyzszego - czy mozna na powyzsze karty zamiast np. kamienia wrzucic monete ? Czuje ze raczej nie, ale ostatnio pojawila sie taka watpliwosc.
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Bary »

Nie można.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Pixa
Posty: 1992
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Pixa »

Nie mam kart na rece, ale mam jeszcze surowce i ludzika. Czy musze spasowac nie mogac wykonac zadnego ruchu czy moge czekac az przeciwnik wymieni np. 2 ludzikow na surowiec i dzieki zdolnosci jednej z kart Egiptu dostac ludzika i wymienic do na karte?
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Peter128 »

Jeśli nic nie da się zrobić, musisz spasować. Instrukcja "wykonuje Akcję lub pasuje" .
Rumcajs
Posty: 161
Rejestracja: 31 sie 2012, 09:24

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Rumcajs »

W instrukcji przy karcie Rzymu "Skład" jest napisane: "jeśli stracisz tę Lokację (np. zostanie splądrowana albo...)"
Czy to nie błąd? Są karty które pozwalają odrzucić lokację frakcyjną, lokacje Japończyków można plądrować ale to karta frakcyjna Rzymu jej plądrować nie można ..a może coś przeoczyłem?
Kal-El83
Posty: 1154
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 243 times
Been thanked: 137 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Kal-El83 »

1. Są karty pozwalające odrzucać budynki przeciwnika
2. Wulkan z dodatku też na to pozwala
3. Japonczycy moga podpisywac umowy z budynkami frakcyjnymi przeciwnika

To tyle z pamięci ;)
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Bary »

Azazelek pisze:1. Są karty pozwalające odrzucać budynki przeciwnika
2. Wulkan z dodatku też na to pozwala
3. Japonczycy moga podpisywac umowy z budynkami frakcyjnymi przeciwnika

To tyle z pamięci ;)
Koledze chodzi konkretnie o słowo plądrowanie. Na chwilę obecną można plądrować jedynie lokacje frakcyjne Japonii (nie kojarzę, żeby jakaś inna frakcja miała specjalną kartę, która to rozszerza). Wpis w instrukcji podaje plądrowanie jedynie jako przykład na usunięcie karty z gry (być może na użytek rozszerzeń).
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Kal-El83
Posty: 1154
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 243 times
Been thanked: 137 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Kal-El83 »

Ja tam widze pytanie o odrzucenie :P
Tak czy siak jedno wyjaśnienie nie neguje drugiego więc wsio gra :D

Edit: trzeba dodać iż odrzucenie nie równa sie plądrowanie i wszystko w temacie będzie jasne ;)
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Bary »

Rumcajs pisze:W instrukcji przy karcie Rzymu "Skład" jest napisane: "jeśli stracisz tę Lokację (np. zostanie splądrowana albo...)"
Czy to nie błąd? Są karty które pozwalają odrzucić lokację frakcyjną, lokacje Japończyków można plądrować ale to karta frakcyjna Rzymu jej plądrować nie można ..a może coś przeoczyłem?
@Azazelek: Autor pyta, czy to nie błąd skoro w instrukcji jest napisane o plądrowaniu karty Skład, a w rzeczywistości nie ma możliwości, by to plądrowanie wykonać. Oczywiście nasze odpowiedzi się nie wykluczają, jednakże nie napisałeś nic, o czym Rumcajs już by nie wiedział. :P
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Kal-El83
Posty: 1154
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 243 times
Been thanked: 137 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Kal-El83 »

Rumcajs pisze: Czy to nie błąd? Są karty które pozwalają odrzucić lokację frakcyjną, lokacje Japończyków można plądrować ale to karta frakcyjna Rzymu jej plądrować nie można ..a może coś przeoczyłem?
I tu kluczowe jest to co dodałem w edicie :)
Odrzucić nie równa się plądrować :P :twisted:
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Bary »

Azazelek pisze:
Rumcajs pisze: Czy to nie błąd? Są karty które pozwalają odrzucić lokację frakcyjną, lokacje Japończyków można plądrować ale to karta frakcyjna Rzymu jej plądrować nie można ..a może coś przeoczyłem?
I tu kluczowe jest to co dodałem w edicie :)
Odrzucić nie równa się plądrować :P :twisted:
No właśnie mnie się wydaje, że ta uwaga w edicie nie jest potrzeba, gdyż Rumcajs zna różnicę między usunięciem, a splądrowaniem karty ("Są karty które pozwalają odrzucić lokację frakcyjną"). Wie, że kartę Skład można usunąć np. Garnizonem. Nie wie natomiast jak można ją splądrować, co sugeruje instrukcja.
Heh, ale dyskusja nam się tutaj rozwinęła. ;)
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Yavi »

Wydaje mi się, że to uproszczenie w instrukcji, albo grunt pod przyszłe mechaniki/karty, które pozwolą plądrować inne niż japońskie lokacje frakcyjne. Równie dobrze może to być jednak błąd, co raczej nie jest zbyt istotne, bo niewiele zmienia.
Kal-El83
Posty: 1154
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 243 times
Been thanked: 137 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Kal-El83 »

No dobra, moze i masz racje :P :twisted:
Tak to jest jak sie czyta na szybkiego w pracy :P :roll:
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: tomb »

Japonia - karta Szlak handlowy umożliwia podpisanie umowy z kartą frakcyjną przeciwnika:

1. Czy można korzystać z tej karty, jeśli nie posiadamy w talii własnych kart frakcyjnych (nie mamy czym zaznaczyć podpisanej umowy)?
2. Przejęcie Szlaku handlowego przez Egipt kartą Świątynia Ra: czyją kartą Egipcjanin zaznacza podpisanie umowy - własną, czy japońską?
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Bary »

tomb pisze:Japonia - karta Szlak handlowy umożliwia podpisanie umowy z kartą frakcyjną przeciwnika:

1. Czy można korzystać z tej karty, jeśli nie posiadamy w talii własnych kart frakcyjnych (nie mamy czym zaznaczyć podpisanej umowy)?
2. Przejęcie Szlaku handlowego przez Egipt kartą Świątynia Ra: czyją kartą Egipcjanin zaznacza podpisanie umowy - własną, czy japońską?
1. Nie można.
2. Z tego co pamiętam, to na karcie jest jednoznaczne info, że używasz japońskiej karty.

Generalnie szkoda kart frakcyjnych Japonii na takie figle. ;)
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: tomb »

Ha, zgadzam się z wszystkimi trzema zdaniami. Interpretacjami i wnioskiem.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
morte8807
Posty: 33
Rejestracja: 14 sty 2012, 13:00

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: morte8807 »

Bary pisze:Pozwolę sobie dodać jeszcze dwa punkty:
4. Karty dające 1pz za akcję nie dają bonusu ze Sfinksa, nawet jeżeli aktywujemy daną kartę dwukrotnie w jednej turze.
5. Karty dające 2pz za akcję (np Aleja Sfinksów) dają nam bonus ze Sfinksa. Jeżeli aktywujemy taką kartę dwukrotnie podczas naszej tury dostajemy w sumie aż 6 punktów (Sfinks aktywuje się dwukrotnie).
AD 4.
A czy dwukrotne wywołanie akcji w tej samej turze nie sumuje punktów? W sensie - aktywuję ją od razu dwa razy, dostaję 2 pkt, Sfinks odpala się?

Do tej pory ciągle tak grałem, ale ostatnio właśnie zacząłem się nad tym zastanawiać, jak to jest rozpatrywane.
Przykład:
Mam:
2x Sfinks
1x Nadworny Rzeźbiarz (wydaj kamyk na pkt, możesz aktywować dwa razy)
1x Aleja Sfinksów

Sposoby aktywacji:
1) aktywuję Nadwornego Rzeźbiarza raz, dostaję punkt, Sfinksy się nie odpalają
2) aktywuję Nadwornego Rzeźbiarza dwa razy, dostaję dwa punkty z tej akcji, co aktywuje Sfinksy. Mam 2 + 2 = 4 pkty
3) aktywuję Aleję Sfinksów raz, dostaję 2 punkty, Sfinksy się odpalają co daje nam 2 + 2 =4 pkty
4) aktywuję Aleję Sfinksów dwa razy, dostaję 4 punkty, Sfinksy się odpalają co daje nam 4 + 2 =6 pkty

Chciałem w tej kwestii napisać do Trzewiczka, bo nie mam pewności co do tego czy każda aktywacja (nawet w tej samej turze) jest rozpatrywana oddzielnie.

Nawet jeśli się mylę, to wychodzi na to, że posiadając Sfinksy, Aleję Sfinksów zawsze opłaca się odpalić w dwóch różnych turach, bo wtedy daje nam to więcej punktów ;).
Rozważając z układem kart jak w powyższym przykładzie:
1) odpalenie w jednej turze: 2 + 2 (Sfinksy) = 4. Odpalenie w kolejnej: 2 + 2 (Sfinksy) = 4. Razem 8 punktów.
2) aktywacja dwukrotnie w jednej: 4 + 2 (Sfinksy) = 6.

Am I right ;)?
Kal-El83
Posty: 1154
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 243 times
Been thanked: 137 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Kal-El83 »

Jeżeli odpalasz dwa razy w jednej turze to też dostajesz 8 pkt.

Jeżeli odpalana akcja daje Tobie 1pkt i odpalasz ją dwa razy w turze (w sumie 2 pkt) to sfinks nie zadziała.
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Bary »

morte8807 pisze:
Bary pisze:Pozwolę sobie dodać jeszcze dwa punkty:
4. Karty dające 1pz za akcję nie dają bonusu ze Sfinksa, nawet jeżeli aktywujemy daną kartę dwukrotnie w jednej turze.
5. Karty dające 2pz za akcję (np Aleja Sfinksów) dają nam bonus ze Sfinksa. Jeżeli aktywujemy taką kartę dwukrotnie podczas naszej tury dostajemy w sumie aż 6 punktów (Sfinks aktywuje się dwukrotnie).
AD 4.
A czy dwukrotne wywołanie akcji w tej samej turze nie sumuje punktów? W sensie - aktywuję ją od razu dwa razy, dostaję 2 pkt, Sfinks odpala się?

Do tej pory ciągle tak grałem, ale ostatnio właśnie zacząłem się nad tym zastanawiać, jak to jest rozpatrywane.
Przykład:
Mam:
2x Sfinks
1x Nadworny Rzeźbiarz (wydaj kamyk na pkt, możesz aktywować dwa razy)
1x Aleja Sfinksów

Sposoby aktywacji:
1) aktywuję Nadwornego Rzeźbiarza raz, dostaję punkt, Sfinksy się nie odpalają
2) aktywuję Nadwornego Rzeźbiarza dwa razy, dostaję dwa punkty z tej akcji, co aktywuje Sfinksy. Mam 2 + 2 = 4 pkty
3) aktywuję Aleję Sfinksów raz, dostaję 2 punkty, Sfinksy się odpalają co daje nam 2 + 2 =4 pkty
4) aktywuję Aleję Sfinksów dwa razy, dostaję 4 punkty, Sfinksy się odpalają co daje nam 4 + 2 =6 pkty

Chciałem w tej kwestii napisać do Trzewiczka, bo nie mam pewności co do tego czy każda aktywacja (nawet w tej samej turze) jest rozpatrywana oddzielnie.

Nawet jeśli się mylę, to wychodzi na to, że posiadając Sfinksy, Aleję Sfinksów zawsze opłaca się odpalić w dwóch różnych turach, bo wtedy daje nam to więcej punktów ;).
Rozważając z układem kart jak w powyższym przykładzie:
1) odpalenie w jednej turze: 2 + 2 (Sfinksy) = 4. Odpalenie w kolejnej: 2 + 2 (Sfinksy) = 4. Razem 8 punktów.
2) aktywacja dwukrotnie w jednej: 4 + 2 (Sfinksy) = 6.

Am I right ;)?
Unfortunately, not. :P Z tego co pamiętam, Trzewik już wyjaśniał tę kwestię. Każda aktywacja jest rozpatrywana oddzielnie (nawet, jak jest to aktywacja podwójna). W zacytowanych przez Ciebie podpunktach na górze wpisu są podane prawidłowe przebiegi. Nanosząc na Twój przykład:
1. Zgadza się
2. Błąd, jego akcja wykonana dwa razy nie sumuje się więc nie dostajesz bonusu.
3. Zgadza się
4. Błąd, dostajesz 8 (2 x (2+2))
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
morte8807
Posty: 33
Rejestracja: 14 sty 2012, 13:00

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: morte8807 »

No to trochę namieszałem wyżej :D

Dzięki za sprostowanie i rozjaśnienie sytuacji :)
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: GrzeL »

Atamán pisze:
morte8807 pisze:Taak Dama Szpieg jest kapitalna. Jak dodasz do niej jeszcze Negocjatora i ze skradzionej umowy zbudujesz sobie takiego np Sfinksa albo Oazę to gra zaczyna nabierać rumieńców ;)
Wow! Nie wpadłem pomysł na taką kombinację. To jest w ogóle legalne? :D
Nie jest to legalne, niby nic tego w dotychczasowych zasadach nie zabrania, ale moje wątpliwości rozwiał pracownik Portalu:
Dama szpieg a Negocjator: Nie można zbudować lokacji Frakcyjnej przeciwnika.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1347
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 565 times
Been thanked: 284 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Atamán »

Ok, a czy wyjaśniła się sprawa plądrowania lokacji przejętej przez Świątynię Ra? Wiem, że ileś stron temu padło takie pytanie, ale nie było jednoznacznej odpowiedzi.

Czy taka lokacja może być splądrowana? Jeśli tak, to:
1. Kto może to zrobić? Czy oryginalny właściciel może tego dokonać (za 2 żetony plądrowania)?
2. Kto dostaje drewno?
3. Czy w tej turze, w której doszło do splądrowania, lokacja może zostać użyta jako fundament? Przez którego gracza?
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: Kasper »

P: Świątyni Ra. Jest napisane, że gracz grający Egiptem traktuje przechwycona lokację jakby była jego/na jego stole? Jeśli zatem jest to zwykła lokacja to czy gracz od którego ją przechwycono może ją splądrować?
O: Według forum BGG przejętą lokację można splądrować. Jeśli budynek taki zostanie splądrowany przez innego gracza, Egipt dostaje 1 drewno i ściąga swój znacznik ze zniszczonego budynku. Właściciel w kolejnej rundzie odzyskuje swoją lokację czyli w tym przypadku fundament.
Jeśli zaś Egipt splądruje tą (obecnie własną lokację) używając innej lokacji, która pozwala na plądrowanie swoich lokacji to otrzymuje drewno natomiast właściciel w kolejnej rundzie odzyskuje swoją lokację czyli w tym przypadku fundament.
Należy przy tym pamiętać że gracz nie może odrzucić przejętej Lokacji, aby wybudować inną swoją Lokację.
Awatar użytkownika
morte8807
Posty: 33
Rejestracja: 14 sty 2012, 13:00

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium

Post autor: morte8807 »

GrzeL pisze:
Dama szpieg a Negocjator: Nie można zbudować lokacji Frakcyjnej przeciwnika.
A co w takim przypadku:
Gram Rzymem na Japonię. Mam Rzymską Ambasadę, a przeciwnik Świątynie Buddy. Odpalam Rzymską Amabasadę i za cel obieram właśnie Świątynię. Dobieram dwie Japońskie, jedną zatrzymuję na ręku, drugą oddaję. Czy też tej karty nie mogę zbudować?
ODPOWIEDZ