Jestem wielkim fanem mechanizmu występującego w tej grze polegającego na wymienianiu cudzych kultur na "swoje" - taki trochę
Reef Encounter
Po drugiej partii utwierdzam się w przekonaniu, że gra nie jest o przewagach, tylko o niszczeniu innych kultur.
1) Gdy mamy przewagę w kulturze (mamy więcej kostek), chcemy aby dana kultura była na każdym polu i więcej nie chcemy z nią nic robić - bo nie warto i nie trzeba
2) Gdy jesteśmy na drugim miejscu chcemy, albo aby kultura ta dominowała wszędzie i dokładamy kostki- w tej skrajnej sytuacji gdy tak jest dwaj gracze zyskują 0 a pozostali tracą, albo możemy jeszcze próbować przejąć daną kulturę, ale jak właściciel się uprze to jest to niewykonalne.
3) Gdy nie jesteśmy właścicielami danej kultury to albo chcemy ją przejąć (niewykonalne), albo zniszczyć(niewykonalne, chyba że przez nieuwagę jednego z graczy) lub osłabić (asymilacja), albo stworzyć własną i rozprzestrzenić - najlepsza opcja (rewolucja).
Zarzuty podczas rozgrywki mogły wyniknąć z zamienienia w "typowych" grach punktów 1) i 2). Gracz który kontroluje jakiś kolor dąży do zwiększenia jego obecności w obszarach, co w tej grze jest błędem.
Jeżeli gra miałaby zachować swoją najciekawszą mechanikę konieczne jest wprowadzenie jakiegoś sposobu nagradzania graczy za rewolucje i asymilacje. np punkty za zabite kostki kultur
Uwagi techniczne:
- Najlepszym możliwym rozpoczęciem wydaje się asymilacja drugiej kostki - a przez to eliminacja jednego z kolorów z gry.
- Kolonizacja nowej planety (dokładanie dysków) jest opłacalna wyłącznie gdy jesteśmy w stanie zapełnić powstałą populację kulturą którą mamy na 2 miejscu, we wszystkich innych sytuacjach jest to pomaganie innym graczom.
- Nie wiem czy konieczna jest zasada ograniczająca liczbę kultur na planetach do 2x koloniści.
- Czy zmieniając w akcji rewolucji ograniczenie o konieczności wprowadzenia nowego koloru na dowolny kolor nie spowodujemy sytuacji, że kiedyś będę chciał się ustabilizować swoją kulturą?
- Widział bym jakąś wersję przyśpieszonego startu w miarę sprawiedliwą dla wszystkich graczy- np. 3 obszary, po 2 kostki na każdym i stabilność 3. Obecnie 4 gracz prawie nigdy nie wygra, gdyż nie ma dostępu do własnej kultury.