Nations / Wojna Narodów (R. Håkansson, N. Håkansson, E. Rosén, R. Rosén)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
xelos80
Posty: 669
Rejestracja: 15 lis 2013, 17:33
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: xelos80 »

Bea pisze:
xelos80 pisze:
Bea pisze:Skoro gra kosztuje 200 zł i ludzie ją wciąż kupują, to może jest tyle warta, może tu płacimy za mechanikę a nie tylko papier i drewno? Jeśli gra się okaże niewarta swojej ceny, nie sprzeda się, to zostanie przeceniona i też będzie ją można kupić za stówkę.
Czyli mechanika kosztuje az 150 zł? Bo koszt grafiki i kart to nie jest wiecej niż 50.Czy jakby ta gra była dostępna powiedzmy za 100 zł jako print and play to czy ktoś by kupił samą mechanikę ? Raczej wątpię. Pewnie nawet 50 zł nikt by za taką opcję nie dała. Mowa ze kupuje się mechanikę jest mocno na wyrost jeśli nic więcej w tej cenie nie ma. Gry planszowe poza mechaniką mają wartość materialną i za to też się płaci. Kupuje się całość i jeśli 1 z elementów odstaje można być zawiedzionym szczególnie gdy się płaci 200 zł gdy za tą cene są gry wykonane duuuużo lepiej z też bardzo fajną mechaniką.
Mam tą grę i będę w nią grał ale wygląd i jakość (karty są cienkie) mogła by być lepsza. Wielkości pudełka w porównaniu do zawartości nie bedę komentować.
Jeśli nie płaci się tyle za mechanikę, to w takim razie co ludzie widzą w tej grze, skoro ją kupują za tak wielka kasę? Ilustracje jakie są, można obejrzeć w internecie, więc nie kupują kota w worku.
Po prostu większości osób wygląd nie przeszkadza, jest dla nich neutralny, dla mnie też, temu kupiłem. Dodatkowo mówimy tutaj też o geekach którzy sa w stanie zapłacić 400 zł za WOWa gdy gra tyle na pewno nie jest warta i to też mnie dotyczy bo nie uważam ze gra jest warta 200 zł.
Ja w mojej wypowiedzi mam na mysli to że na pewno nikt nie daje 200 zł tylko za mechanikę.
Powiedz mi czy kupiłabyś za 50 zł wersje PnP tej gry? to tylko 25% kosztów gry pudełkowej. Przecież to sa grosze za taką wspaniała mechanikę :)
Poza mechaniką kupujesz też to ze nie musisz sama drukować. Kartki będą grubsze niz papier do drukowania, a plansze na kartonie. Stwierdzanie ze kupuje się w grach głownie mechanikę jest mocno na wyrost. Ktoś wczesniej podał przykład Descenta i uważam ze jest bardzo adekwatny To jest przykład gry gdzie mechanika i komponenty sa super, mocno bym się zastanawiał czy kupić tą grę gdyby zamiast figurek miała żetony albo kartoniki w podstawkach. A na pewno bym nie kupił gdyby plansze były brzydkie.
Myslę ze x wing to też bardzo dobry przykład. Gdyby nie pomalowane plastikowe modele gra by się tak dobrze nie sprzedała, a mechanikę ma bardzo dobrą.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: Bea »

To oczywiste, że nikt nie będzie płacił za samą mechanikę, jak i za same piękne drewienka i planszę bez mechaniki. W taki razie nadal nie rozumiem fenomenu tej gry. Dlaczego ludzie ją kupują, skoro grafiki są tak beznadziejne.
Druga sprawa: na jakiej podstawie oceniasz ile gra "jest warta". Co mi się wydaje, że nie ma oficjalnego przelicznika wartości gry i jest to li i jedynie twoja subiektywna ocena, która kompletne nie wpływa na to jak się gra sprzedaje. Piszesz też, że sam kupiłeś tę grę, tym samym dałeś sprzedawcy do zrozumienia, że gra jest tyle warta. Chyba, że kupiłeś taniej, z drugiej ręki, to co innego.
xelos80
Posty: 669
Rejestracja: 15 lis 2013, 17:33
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: xelos80 »

jako geek jest dla mnie tyle warta chociaz zgadzam się z Cydem w sprawie wygladu. Mógłby być lepszy. Zwykły gracz widzac descenta droższego o 50 zł i Nations nawet sie nie zastanowi i weźmie Descenta.
Awatar użytkownika
CydPL
Posty: 340
Rejestracja: 17 kwie 2014, 14:34
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: CydPL »

Bea pisze:W taki razie nadal nie rozumiem fenomenu tej gry. Dlaczego ludzie ją kupują, skoro grafiki są tak beznadziejne.
Dziwi Cię to? Gra, całymi garściami czerpie ze znanego i docenionego hitu - TTA.
Mechanika i pewne rozwiązania są bardzo podobne, setting łudząco podobny, miejsca, wydarzenia... jest tego cała masa.

W dodatku od dłuższego czasu jest problem z dostępnością "Through the Ages" (ktoś wie od jak dawna?).
A tu wychodzi takie Nations, które wygląda jak "Bieda Cywilizacja poprzez wieki", ale sama gra przez wielu uważana jest za lepszą, więc wiele osób decyduje się na nią nawet zamiast TTA, o które aktualnie ciężko. Myślę więc, że swój sukces (edit - niejako go też dziedziczy) zawdzięcza w dużej mierze brakowi dostępności TTA.
Ostatnio zmieniony 11 paź 2014, 16:31 przez CydPL, łącznie zmieniany 2 razy.
xelos80
Posty: 669
Rejestracja: 15 lis 2013, 17:33
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: xelos80 »

Off topic. Jest szansa ze w następnym roku wyjdzie TTA 2 edycja. Ciekawe czy poprawią grafikę i będzie ładniejsza czy tylko będą poprawiać mechanikę.
Awatar użytkownika
gafik
Posty: 3651
Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
Has thanked: 55 times
Been thanked: 119 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: gafik »

Gdyby poprawili mechanikę, to by ją zepsuli.
xelos80
Posty: 669
Rejestracja: 15 lis 2013, 17:33
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: xelos80 »

Mam na myśli jakieś niedociągnięcia w mechanice a nie całość.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: yosz »

Jak ktoś ma ochotę na wygranie Wojny Narodów to zapraszam tutaj: http://marcinkrupinski.znadplanszy.pl/2 ... y-konkurs/ :)

A co do tta: to ma być zarówno nowa grafika jak i drobne zmiany w mechanice (niektóre karty mają być zmienione - przynajmniej tyle wiem)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: Bea »

Czy ktoś by mi nie podesłał skanu kartki z zeszytu do podliczania punktów na koniec gry?
Awatar użytkownika
Pastorkris
Posty: 901
Rejestracja: 10 lis 2009, 07:30
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: Pastorkris »

Czy jest gdzieś dostępna lista kart wraz z opisem działania w języku polskim/angielskim? Mam niemieckie wydanie gry i trochę się męczę... ;)
dizzit
Posty: 296
Rejestracja: 09 maja 2011, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 21 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: dizzit »

Czy jak teraz kupuje się grę w sklepie to dalej dostaniemy 5 dodatkowych kart, czy może już po ptokach i w takiej wersji to tylko na rynku wtórnym ?
Awatar użytkownika
uyco
Posty: 1056
Rejestracja: 09 sty 2006, 13:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 148 times
Been thanked: 25 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: uyco »

przyznaję, ze nie czytałem całego wątku i być moze takie pytanie padło... czy można osobno kupić dodatkowe karty z polskiej edycji, żeby "doposażyć" wydanie angielskie?
'STAY OUT OF MY TERRITORY.'

kupię sprzedam
Awatar użytkownika
for2players
Posty: 859
Rejestracja: 06 sie 2013, 17:43
Lokalizacja: Bydgoszcz
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: for2players »

Trochę odświeżymy temat i przypomnimy o tym tytule.
W końcu się udało! Pograliśmy trochę we dwoję w Wojnę Narodów i uważamy, że w takim gronie jest to tytuł dla osób, które lubią agresywne rozgrywki. O ile istnieje coś takiego w grach euro ;-) Oczywiście pozycja ta jest lepsza z większą liczbą osób, ale w dwójkę też można bardzo dobrze się bawić.

Zainteresowani mogą oczywiście przeczytać naszą recenzję: http://www.for2players.pl/2015/04/wojna ... ry-od.html
Znajdź nas na: NASZA STRONA, FACEBOOK
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: tomb »

Szczerze powiedziawszy dziwi mnie, że po raz n-ty czytam niepochlebną opinię na temat relacji cena-jakość wydania polskiej edycji Nations.

Gra jest droga, ale myślę, że cena jest tutaj usprawiedliwiona - moim zdaniem w pudle jest cała masa elementów, w tym niemal 300 niepowtarzalnych wzorów kart. Druk jest świetny, plansze na wypasie (no, może plansze graczy mogłyby być grube) oraz mnóstwo drewnianych znaczników i grubych tekturowych żetonów.

A do tego - i to też jest w cenie - mamy sporą regrywalność! Trzystopniowe talie, w każdej rozgrywce używamy tylko części kart - to starczy na długo i za to płacimy. Kurczę, wydaje mi się, że naprawdę warto, chyba że kupuje to ktoś, komu po 10-ciu partiach nudzi się taka kobyła i już potrzebuje dodatków. Ale taki ktoś to chyba z żadnego zakupu nie jest zadowolony!

Przeliczanie każdej złotówki jest często niesprawiedliwe, zwłaszcza dla tytułów, które kurzą się na półkach. Więcej grać - mniej przeliczać!
Kosma
Posty: 349
Rejestracja: 01 gru 2013, 12:40
Lokalizacja: Festung Breslau
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: Kosma »

"300 niepowtarzalnych wzorów kart" zapomniałeś dodać paskudnych :lol:
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: tomb »

Kosma pisze:"300 niepowtarzalnych wzorów kart" zapomniałeś dodać paskudnych :lol:
E tam, liczy się mechanika. Mnie nie przeszkadzają, choć "ładne" o nich nie powiem.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
for2players
Posty: 859
Rejestracja: 06 sie 2013, 17:43
Lokalizacja: Bydgoszcz
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: for2players »

szczerze... nam ta cena nie przeszkadza, bo to tak samo jak marudzić o cenach gier wojennych (przecież w nich są same żetony, a płaci się 200zł!). Wiadomo też, że na cenę wpływa nakład, czas włożony w stworzenie tytułu itp. itd.

Niemniej wydaje nam się, że mogłoby być trochę lepiej. Przecież jedyne zastrzeżenie w tekście jest do grubości plansz. Dla porównania weźmy na przykład Fields of Arle: plansze grube, masa drewna, cena podobna... ale pięknych kart tam nie ma.

Generalnie stosunek jakość-cena to temat rzeka i pojęcie względne :-) No i Polacy lubią marudzić ;-)
Znajdź nas na: NASZA STRONA, FACEBOOK
WolekMKB
Posty: 128
Rejestracja: 21 sie 2013, 13:10

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: WolekMKB »

Mam obie i obie moim zdaniem świetnie się sprawdzają w swoich kategoriach. Odniosę się tylko do wersji kościanej.
Nie oczekujcie budowy imperium i rozwoju cywilizacji, a raczej zarządzaniem tym co uda nam się wylosować na kościach lub otrzymać dodatkowo w trakcie zakupu kafelek (kości, żetony) celem zdobycia jak największej ilości PZ.Tury są naprzemiennie jak w dużej grze i ogólnie jeśli chodzi o grę toczy się ona w podobny sposób.
Jedynie fazy żywienia i wojny różnią się od siebie, tym, że tu jak mamy to coś dostajemy, tzn. PZ, a nie że musimy coś spełnić i kogoś czeka kara.
Wykonanie jest bardzo dobre, kości są świetne i nie ma problemów z wadami lub brakami. Fajny jest mechanizm budowania cudów, zamiast inżynierów są kamienie i to mi się bardziej podoba niż w dużej grze, bo je możemy mieć z kości i nikt nam ich nie podprowadzi.
Interakcji nie ma żadnej, może poza podebraniem jakiegoś kafelka, ale duża gra też jej w cale nie miała, prócz wywołania wojny.
Podsumowując lubię tą grę za to,że trwa ca. 20 minut/2 graczy i nikt nie siedzi nad nią nie wiadomo ile.
Efekt jeszcze jednej partyjki jest tu bardzo mocno odczuwalny. Jedynym jak dla mnie drobnym niuansem to brak personalizacji nacji - dziwnie do brzmi :D. Chodzi o to, że wszyscy mają to samo i nie ma możliwości grać na stornie B, bo jej po prostu nie ma, a może byłoby bardziej interesująco, gdyby np. Egipt miał 1 kość żółtą, Persja 1 kość czerowną itp.
Chyba,że procuent sprawdzał taki wariant i średnio się sprawdzał.Ogólni polecam jak ktoś lubi gry kościane - ja bardzo lubie.
Mnie gra się podoba i zabieram ją z sobą na wakacje.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: tomb »

Trafiłem dziś na info o dodatku Nations: Dynasties.
Nieźle się zapowiada: 12 nowych plansz w wariancie B, nowe karty postępu, karty cudów natury oraz karty dynamizujące tor stabilizacji. Nie będzie pudełka, żeby nie podrażać kosztów.

Ciekawe, czy Rebel będzie kontynuował serię?

Dzisiaj pyknęliśmy partyjkę - gramy ciągle na podstawowych kartach i na stronach A plansz gracza, więc dodatek nie jest jeszcze potrzebny, ale dobrze wiedzieć, że autorzy ciągle dbają o już i tak olbrzymie zróżnicowanie partii.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: jax »

tomb pisze:Trafiłem dziś na info o dodatku Nations: Dynasties.
Świetny news.
Must-buy Essen 2015.
Trochę nie wynika z zarysu zasad jak te karty Dynastii mają funkcjonować, ale nowe narody, Turmoile, Natural Wonders i nowe karty rozwoju dodają - wydaje się - nieskończoną regrywalność.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: tomb »

Pod tym linkiem jest trochę informacji:
- gramy na stronach B plansz,
- każdy dostaje dwie karty dynastii odpowiadające wybranej przez nas frakcji (bo to już ani narody, ani cywilizacje),
- w trakcie gry jako akcję będzie można pobrać kartę zamieszek i wedle wyboru wziąć 2 złota lub zamienić cechę specjalną z naszej planszy na nową, pokazaną na karcie dynastii właśnie (ewent. wymienić 1. kartę dynastii na drugą),
- będzie można odkrywać cuda natury, czyli położyć kupioną kartę w miejsce budowania cudu i odczekać kilka następnych kolejek (nic w nich nie robiąc), aż do sfinalizowania odkrycia.

Z podanych przykładowych tekstów na kartach wynika, że będzie można grać Polską.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
sillue
Posty: 468
Rejestracja: 18 kwie 2012, 14:23
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: sillue »

jax pisze:
tomb pisze:Trafiłem dziś na info o dodatku Nations: Dynasties.
Świetny news.
Must-buy Essen 2015.
Trochę nie wynika z zarysu zasad jak te karty Dynastii mają funkcjonować, ale nowe narody, Turmoile, Natural Wonders i nowe karty rozwoju dodają - wydaje się - nieskończoną regrywalność.
na BGG info, że na Essen się nie wyrobią prawdopodobnie...
Awatar użytkownika
Pastorkris
Posty: 901
Rejestracja: 10 lis 2009, 07:30
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: Pastorkris »

Mam małe pytanko:
Czy stabilizacja (czy jak się to po polsku nazywa) chroni również przed negatywnymi efektami kart wydarzeń? Takie zdanie znalazło się w instrukcji, ale można to interpretować dwojako:
a) chroni przed negatywnymi efektami kart (np masz najmniej siły militarnej - masz stracić 10 zboża, ale posiadanie stabilizacji na poziomie 8 obniża stratę do dwóch)
b) chroni przed negatywnymi efektami kart PONIEWAŻ nie masz jej najmniej w porównaniu do innych graczy ;)
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: tomb »

Twój punkt a dotyczy negatywnych skutków wykupionej karty wojny, a punkt b dotyczy karty wydarzenia.

Stabilizacja amortyzuje negatywne skutki przegranej wojny (ale nie chroni przed stratą punktu) oraz często ma znaczenie przy rozpatrywaniu wydarzeń (wtedy porównujemy się z przeciwnikami).
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Pastorkris
Posty: 901
Rejestracja: 10 lis 2009, 07:30
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nations (Wojna Narodów)

Post autor: Pastorkris »

Czyli reasumując: wysoka stabilizacja nie chroni przed negatywnymi efektami kart wydarzeń?
ODPOWIEDZ