Osadnicy: Narodziny Imperium (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Bary »

Ayaram pisze: Widzę, że chyba jestem jedyną osobą którą cieszy takie podejście do tematu deck-buildingu. Jako fan karcianek z budową własnego decku - DB do gry ekonomicznej mi totalnie nie pasował i nie wyobrażam sobie siebie siedzącego nad kartami i rozmyślającego, jaką by tu wywalić kartę za nową kartę by uciułać jak najwięcej punktów. Dodawanie wciąż nowych kart do stosu to też nie wyjście. A tu będzie łatwo i będzie zapewniało jednak, że rozgrywki nie będą ciągle takie same. Mi pasuje.
Mnie z kolei takie podejście ogranicza znacząco kreatywność graczy. Porównując do innej gry, którą obydwoje darzymy sympatią - WP LCG. Wyobrażasz sobie że kupując np. Spadkobierców Numenoru masz w intsrukcji notkę, że musisz odrzucić wszystkie karty z Dwarrowdelf i CMP? Na pewno ułatwiłoby to testowanie dodatku, ale czy o to chodzi w żywej karciance? Dla mnie to lekka kastracja deck buildingu.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
vojtas
Posty: 1785
Rejestracja: 10 wrz 2013, 21:28
Has thanked: 23 times
Been thanked: 83 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: vojtas »

Bary pisze:
vojtas pisze:Jeśli nie gracie turniejowo, to nie bardzo widzę, w czym problem. Najważniejsze, by każdy gracz był świadomy, co wybiera.
Sęk w tym, że pewnie na turniejach będę chciał pograć.
Jeśli chcesz pograć turniejowo, to inna sprawa, choć ja jakoś nie mam z tym problemu. Może dlatego że nie traktuję gry personalnie. ;) Odnoszę wrażenie, że w Portalu poniewczasie zrozumiano, że testowanie wszystkich kombinacji kart (podstawka + nowe frakcje + pakiety) przerasta ich fizyczne możliwości. Ograniczenie do jednego pakietu znacząco ułatwia balansowanie gry. No ale jeśli nie gra się turniejowo, to nie widzę powodu do zmartwień, o ile oczywiście wydawca będzie dopieszczał balans w kolejnych pakietach/frakcjach.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 317 times
Been thanked: 347 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: tomb »

vojtas pisze:Odnoszę wrażenie, że w Portalu poniewczasie zrozumiano, że testowanie wszystkich kombinacji kart (podstawka + nowe frakcje + pakiety) przerasta ich fizyczne możliwości.
Pogdybam sobie, bo nie znamy Atlantydów, ale możliwe, że dodatkowym problemem jest zróżnicowanie wyników osiąganych z kartami dodatkowymi. Z tego, co piszecie, to KPP znacząco podnosi osiągane rezultaty, więc ewentualne mieszanie dodatków wysoko, normalnie i nisko punktujących jest w warunkach turniejowych niedopuszczalne.

Szkoda, że z ciekawego formatu wydawniczego wydawca stara się wyślizgnąć.

Mam nadzieję, że regulamin turniejów Osadników będzie rozpisany hiperprecyzyjnie, sprawiedliwie i logicznie. Regulamin Hexa, mimo sporej objętości, nie jest najlepszym z możliwych, ale na czym najlepiej się uczyć, jeśli nie na własnych błędach?
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
syfon
Posty: 209
Rejestracja: 30 wrz 2013, 20:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: syfon »

Tak sobie czytam i myślę że jeżeli Portal ograniczył się do jednego dodatku (zakładam że chodzi o dodatek imperialny) ze względów o których wspomniał vojtas, czyli niemożność zbalansowania wszystkich konfiguracji to zrobili to zupełnie niepotrzebnie imho.

Zakładając że składanie talii na turnieje odbywałoby się w dowolny sposób (zgodny z ogólnymi zasadami oczywiście) to może rzeczywiście pojawiły by się na turniejach widoczne przewagi w pewnych kombinacjach, możne jakieś talie czy gra na którąś z nacji była by powszechniejsza niż na innymi. Ale co z tego, jeżeli wraz z kolejnym nowym dodatkiem była by możliwość utworzenia czegoś nowego, co było by na nie kontrą.

Gracze turniejowi i tak będą dążyć do optymalizacji więc nie ma sensu żeby starać się aby wszystko było idealnie zbalansowane bo nie będzie i nie ma co się tego bać. Ważne żeby podstawowy wariant gry był dobrze zbalansowany dla graczy "domowych" a turniejowi i tak znajdą dziurę w systemie, jakieś combo o którym nikt nie pomyślał i będą dzielić i rządzić póki ktoś nie wynajdzie na nich bata.

Wydźwięk ogólnie chciałbym przekazać taki że nie ma co się aż tak martwić bilansem, lepiej myślę byłoby puścić pierwszą falę turniejów, pozwolić na wolną amerykankę w składaniu talii i zobaczyć co z tego wyniknie. Zwłaszcza że wtedy właśnie odbędą się najlepsze testy na żywym organizmie. Imperialni są młodą grą i nie będzie niczym dziwnym jak kilka kart z podstawki czy pierwszych dodatków koniec końców zostanie zbanowana na turniejach. To chyba byłoby lepsze niż już na samym początku ograniczanie kreatywności graczy (zwłaszcza jak wyszedł póki co cały jeden dodatek).
Awatar użytkownika
kamron6
Posty: 1106
Rejestracja: 23 sty 2010, 20:57
Has thanked: 50 times
Been thanked: 66 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: kamron6 »

Portal chce dokonać niemożliwego, nie chce zbyt mocno wzmacniać ludzi grających wieloma dodatkami, nie chce psuć gry dziwnymi układami oraz chce mieć zbalansowane frakcje. W karciankach jest to przecież norma, Portal powinien obserwować grę i porównywać rankingi oraz które frakcje są wiodące, a następnie wzmacniać te słabsze, Portal za bardzo poszedł w stronę "zobaczy się" i chciał być pierwszą karcianką kolekcjonerską z turniejami z zachowaniem standardów planszówkowych. Ci którzy nie chcą deckbuildingu będą mieszać wszystko jak leci i tak, a zabieranie deckbuildngu z turniejów to coś dziwnego.
Zresztą jak w turniejach mają wyglądać talie neutralne? To będzie masa roboty, jeśli nie przyjmie się za standard wszystkich kart dotąd wydanych jako talii neutralnej (czy coś ominąłem i będą osobne dla graczy?). Jednak pewnie jak zauważą problem to się zastanowią.
Osoby z Wrocławia zapraszam do wrocławskiej grupy facebookowej zrzeszającej miłośników gier strategicznych i wojennych
Awatar użytkownika
Ayaram
Posty: 1577
Rejestracja: 12 lip 2014, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 207 times
Been thanked: 605 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Ayaram »

Bary pisze:Mnie z kolei takie podejście ogranicza znacząco kreatywność graczy. Porównując do innej gry, którą obydwoje darzymy sympatią - WP LCG. Wyobrażasz sobie że kupując np. Spadkobierców Numenoru masz w intsrukcji notkę, że musisz odrzucić wszystkie karty z Dwarrowdelf i CMP? Na pewno ułatwiłoby to testowanie dodatku, ale czy o to chodzi w żywej karciance? Dla mnie to lekka kastracja deck buildingu.
Nie wyobrażam sobie, ale w osadnikach już tak. To zupełnie dwie różne gry. W przypadku lotra gdzie gramy vs system, czy w przypadku zwykłych karcianek konfrontacyjnych dopieszczamy talie w celu pokonania scenariusza, kontrowania popularnych talii itd. I tak kombinuje mi się wybornie. W osadnikach jest mniej interakcji i to już będzie ślęczenie i kombinowanie by talia zamiast 100 dała mi 110 pkt. To już znacznie mniej mnie kręci.
syfon pisze:Ale co z tego, jeżeli wraz z kolejnym nowym dodatkiem była by możliwość utworzenia czegoś nowego, co było by na nie kontrą.
Co masz na myśli pisząc "kontra" w grze w której nie ma tak dużej negatywnej interakcji?
Awatar użytkownika
syfon
Posty: 209
Rejestracja: 30 wrz 2013, 20:15
Lokalizacja: Warszawa

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: syfon »

Ayaram pisze:
syfon pisze:Ale co z tego, jeżeli wraz z kolejnym nowym dodatkiem była by możliwość utworzenia czegoś nowego, co było by na nie kontrą.
Co masz na myśli pisząc "kontra" w grze w której nie ma tak dużej negatywnej interakcji?
Racja, też się nad tym zastanawiałem pisząc poprzedniego posta, że tej interakcji może być za mało. Wyedy jest ryzyko że w danym zestawie dostępnych kart jest jedno konkretne złożenie które jest najsilniejsze.
Mimo to nadal wolałbym zobaczyć turnieje w otwartym formacie i dopiero potem ewentualnie myśleć o ograniczeniach.
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Bary »

Ayaram pisze:
Bary pisze:Mnie z kolei takie podejście ogranicza znacząco kreatywność graczy. Porównując do innej gry, którą obydwoje darzymy sympatią - WP LCG. Wyobrażasz sobie że kupując np. Spadkobierców Numenoru masz w intsrukcji notkę, że musisz odrzucić wszystkie karty z Dwarrowdelf i CMP? Na pewno ułatwiłoby to testowanie dodatku, ale czy o to chodzi w żywej karciance? Dla mnie to lekka kastracja deck buildingu.
Nie wyobrażam sobie, ale w osadnikach już tak. To zupełnie dwie różne gry. W przypadku lotra gdzie gramy vs system, czy w przypadku zwykłych karcianek konfrontacyjnych dopieszczamy talie w celu pokonania scenariusza, kontrowania popularnych talii itd. I tak kombinuje mi się wybornie. W osadnikach jest mniej interakcji i to już będzie ślęczenie i kombinowanie by talia zamiast 100 dała mi 110 pkt. To już znacznie mniej mnie kręci.
Ciebie nie kręci, a ja z kolei lubię podbijać swoje rekordy. :) Nie rozumiem natomiast, co złego byłoby w tym, żeby pozwolić graczowi wyszukać najsilniejsze decki bez zbędnych ograniczeń. Że ciężko to wszystko przetestować? Tak czy siak testerzy wszystkiego nie wyłapią (wystarczy wspomnieć o pętli w wykonaniu Japończyków). Jeśli natomiast da się graczom swobodę, to uda się sprawnie znaleźć i zablokować w erracie do zasad wiele więcej mankamentów. Może więc chodzi o to, że jeśli ktoś ma więcej dodatków i odpowiednio je miesza to uzyskuje przewagę? Ale to chyba zjawisko pozytywne dla Portal-u bo będzie parcie, żeby kupować rozszerzenia. ;) Rozumiem, że wydawnictwo obawia się nieprzewidzianych konsekwencji zmieszania kilku dodatków, ale takie ograniczenia w turniejach to trochę wylewanie dziecka z kąpielą.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
vojtas
Posty: 1785
Rejestracja: 10 wrz 2013, 21:28
Has thanked: 23 times
Been thanked: 83 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: vojtas »

@ Bary

Możesz napisać do Trzewika e-maila, jestem pewien, że przeczyta zanim skasuje. ;)
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Bary »

vojtas pisze:@ Bary

Możesz napisać do Trzewika e-maila, jestem pewien, że przeczyta zanim skasuje. ;)
Spoko, myślałem raczej o wydaniu konkurencji wprowadzającej w życie nasze pomysły z forum.
Czas więc ruszyć na wspieram.to z nowym tytułem: Sadownicy: Narodziny Republiki. :P
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Kal-El83
Posty: 1154
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 243 times
Been thanked: 137 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Kal-El83 »

Bary pisze: Sadownicy: Narodziny Republiki. :P
Sadownicy: Poczęcie Republiki ...
Co by całkowicie odciąć sie od ONI ;)
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
vojtas
Posty: 1785
Rejestracja: 10 wrz 2013, 21:28
Has thanked: 23 times
Been thanked: 83 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: vojtas »

Dla wszystkich, którzy się zastanawiali, jak wygląda składana planszetka Atlantydów:
https://youtu.be/W6ugHAnQuKg?t=122

Jak dla mnie spoko, wszystko jest idealnie płaskie i dobrze do siebie pasuje. Przy drugiej rozgrywce pewnie nikt już tego nie będzie zauważać. ;)
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: jax »

vojtas pisze:Dla wszystkich, którzy się zastanawiali, jak wygląda składana planszetka Atlantydów:
https://youtu.be/W6ugHAnQuKg?t=122
Samo wideo też świetne. Doskonała prezentacja Atlantydów - merytorycznie, koncepcyjnie, sympatycznie no i ultra-wyraźny angielski ;)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
artur407
Posty: 104
Rejestracja: 08 mar 2015, 19:47
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: artur407 »

Czy jest już znana dokladniejsza data polskiej wersji Atlantydów?
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Bary »

Ostatnio była mowa o październiku.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1980
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 192 times
Been thanked: 877 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Neoptolemos »

Grając Rzymianami złapałem pętlę. Co robię źle?

Mam 3 administracje, nowe Miasto i architekta. Karty w talii Rzymian się skończyły, ale mam jeszcze jakaś na ręku. Zagrywam, odrzucam architekta, dostaje robotnika za nowe Miasto. Za 2 robotników (jednego miałem wczesniej) dobieram kartę - architekta, bo nie mam innych kart w talii ani odrzuconych. Buduje go, odrzucam budynek rzymski i od razu go dobieram za produkcję architekta, dobieram robotnika za nowe miasto - i wracam do punktu wyjscia: mam robotnika, rzymska kartę na ręku i potencjał nieskończonych wymian - w międzyczasie zarabiając za administracje.

Gdzie leży błąd?
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4061
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: AkitaInu »

Odrzuconych kart juz nie mozesz dobierać :)

_____________________________
Wysłane z telefonu, przepraszam za błędy ;)
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1980
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 192 times
Been thanked: 877 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Neoptolemos »

Instrukcja twierdzi, że przy braku kart należy potasowac odrzucone (s. 10). To kiedy należy je tasować, a kiedy nie?
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Kal-El83
Posty: 1154
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 243 times
Been thanked: 137 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Kal-El83 »

Odkad odkryto jakas petle dla japanczykow (nie sledze strategii podawanych przez innych) po skonczeniu sie kart w talii frakcyjnej nie przetasowujemy odrzuconych kart. Taka byla decyzja autora gry IT.
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Yavi »

Azazelek pisze:Odkad odkryto jakas petle dla japanczykow (nie sledze strategii podawanych przez innych) po skonczeniu sie kart w talii frakcyjnej nie przetasowujemy odrzuconych kart. Taka byla decyzja autora gry IT.
Potwierdzam ;). Japonia miała combo, które pozwalało jej punktować w nieskończoność, po jego wykryciu Portal wydał erratę.
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1980
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 192 times
Been thanked: 877 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Neoptolemos »

No to w takim razie Rzym tez ma pętlę :) czyli zasady są zmienione, to i strategie trzeba zmienić ;) dzięki!
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
TTR_1983
Posty: 3950
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 89 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: TTR_1983 »

ta zmiana dotyczy tylko Japończyków, czy wszystkich frakcji?
Awatar użytkownika
Mag
Posty: 54
Rejestracja: 22 lis 2010, 21:45
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Mag »

Wszystkich frakcji. Gdy skończy się talia frakcji, nie tworzymy nowego stosu.


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk
"
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: schizofretka »

Imperial Settlers: Nachbarschaftshilfe (why can't we be friends) jest pierwszym zdaniem, które jest pytaniem, odpowiedzią na to pytanie i związanym z nią wołaniem o pomoc :lol:


Sent from my awesome mobile I want to brag about. May contain trace elements of tpos.
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: costi »

Yavi pisze:
Azazelek pisze:Odkad odkryto jakas petle dla japanczykow (nie sledze strategii podawanych przez innych) po skonczeniu sie kart w talii frakcyjnej nie przetasowujemy odrzuconych kart. Taka byla decyzja autora gry IT.
Potwierdzam ;). Japonia miała combo, które pozwalało jej punktować w nieskończoność, po jego wykryciu Portal wydał erratę.
W instrukcji do mojego świeżo nabytego egzemplarza jest napisane, że talii frakcyjnej się nie przetasowuje. Nowa wersja z uwzględnioną erratą?
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
ODPOWIEDZ