Tzolkin: Kalendarz Majów - pytania i wątpliwości
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Nie mam pojęcia dlaczego RunMan udzielił dwóch wzajemnie sprzecznych odpowiedzi.
Druga jego wypowiedź jest poprawna tzn:
"Nie, przyjmujemy że w grze dostępne są jedynie 3 pola i dopóki na co najmniej jednym z tych trzech pól, na co najmniej jednej z trzech akcji nie skończą się żetony kukurydzy, to 2 poziom rolnictwa nic nam nie daje"
Ujmując to inaczej:
Drugi poziom rolnictwa pozwala zebrać kukurydzę z pola z którego zabrano żeton kukurydzy.
Druga jego wypowiedź jest poprawna tzn:
"Nie, przyjmujemy że w grze dostępne są jedynie 3 pola i dopóki na co najmniej jednym z tych trzech pól, na co najmniej jednej z trzech akcji nie skończą się żetony kukurydzy, to 2 poziom rolnictwa nic nam nie daje"
Ujmując to inaczej:
Drugi poziom rolnictwa pozwala zebrać kukurydzę z pola z którego zabrano żeton kukurydzy.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- rastula
- Posty: 10023
- Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 1277 times
- Been thanked: 1310 times
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
szutek pisze:W FAQ jest wprost napisane ze 2 poziom rolnictwa pozwala takze brac kukurydze w sytuacji, gdy jest ona zaslonieta lasem (bez potrzeby wypalania).
QUUEESSTTIIOONN::If I acquired the second level of technology on the first technology (agriculture), can I collect corn on the wheel of Palenque both when the corn tiles are exhausted and also when the corn tiles are not available because covered with forest tiles?
AANNSSWWEERR::Yes, in both cases it is possible to exploit this technology.
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Jak dla mnie to co zacytował FortArt nie stoi w sprzeczności z tym co pisałem wcześniej i w obu przypadkach nie miałem racji.
No cóż, teraz przynajmniej będę już grał dobrze, dzięki
No cóż, teraz przynajmniej będę już grał dobrze, dzięki
-
- Posty: 3546
- Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 25 times
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Mam pytanie co do liczby neutralnych robotników.
W podstawce 6 przy 3 graczach i 12 przy dwóch.
Czy w dodatku liczba ta się zwiększa, tak jakby maksem było 5 osób( czyli 6 neutrali dla 4 , 12 dla 3 i 18 dla 2) ?
W podstawce 6 przy 3 graczach i 12 przy dwóch.
Czy w dodatku liczba ta się zwiększa, tak jakby maksem było 5 osób( czyli 6 neutrali dla 4 , 12 dla 3 i 18 dla 2) ?
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Instrukcja wspomina o rozłożeniu gry na 5 graczy. Domniemać można zatem, że na mniejszą liczbę wszystko pozostaje bez zmian.
- bogas
- Posty: 2806
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 361 times
- Been thanked: 639 times
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Tak jak pisał Czochrun, bez zmian. Chyba, że gracie z rozszerzeniem "szybkie akcje". Wówczas pionki 5 gracza też są używane jako neutralne.staszek pisze:Mam pytanie co do liczby neutralnych robotników.
W podstawce 6 przy 3 graczach i 12 przy dwóch.
Czy w dodatku liczba ta się zwiększa, tak jakby maksem było 5 osób( czyli 6 neutrali dla 4 , 12 dla 3 i 18 dla 2) ?
-
- Posty: 3546
- Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 25 times
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Tak naprawdę, to chodziło mi właśnie o ten dodatek.
Czyli nawet w 4 osoby grając z szybkimi akcjami, jeden pionek wstawiamy na jedno pole szybkich akcji a pozostałe 5 na koła zasobów ?
Czyli nawet w 4 osoby grając z szybkimi akcjami, jeden pionek wstawiamy na jedno pole szybkich akcji a pozostałe 5 na koła zasobów ?
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Dokładnie, zapomniałem wspomnieć o szybkich akcjach.bogas pisze:Tak jak pisał Czochrun, bez zmian. Chyba, że gracie z rozszerzeniem "szybkie akcje". Wówczas pionki 5 gracza też są używane jako neutralne.staszek pisze:Mam pytanie co do liczby neutralnych robotników.
W podstawce 6 przy 3 graczach i 12 przy dwóch.
Czy w dodatku liczba ta się zwiększa, tak jakby maksem było 5 osób( czyli 6 neutrali dla 4 , 12 dla 3 i 18 dla 2) ?
- W rozgrywce 2-osobowej użyjcie 18 neutralnych robotników i umieśćcie pierwszych dwóch na polach Szybkiej Akcji.
- W rozgrywce 3-osobowej użyjcie 12 neutralnych robotników i umieśćcie pierwszego na polu Szybkiej Akcji.
- W rozgrywce 4-osobowej użyjcie 6 neutralnych robotników i umieśćcie pierwszego na polu Szybkiej Akcji.
-
- Posty: 3546
- Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 25 times
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Tak swoją drogą, zastanawiam się czy zmiana ilości zajmowanych pól przez neutralnych robotników w grach 2-4 osobowych z wykorzystaniem szybkich akcji była podyktowana koniecznością modyfikacji reguł w stosunku do wersji pierwotnej bo coś nie do końca działało jak należy, czy też wynikła jakby przy okazji wprowadzenia do gry piątego gracza w celu zachowania podobnego zatłoczenia na kołach we wszystkich rodzajach rozgrywki. W wersji podstawowej kładło się odpowiednio 12 lub 6 robotników, z dodatkiem zaś jest to już 16, 11 lub dodatkowo 5 przy 4 graczach (reszta idzie na pole szybkiej akcji).
Jako że gram głównie w 2 osoby, jak dla mnie przy tych 16 neutralnych robotnikach robiło się trochę zbyt ciasno, szczególnie gdy na jakimś kole blokowana była znaczna część miejsc. Wydaje mi się że takie rozwiązanie zwiększa nieco losowość rozgrywki - mogę bowiem wylosować kafelki startowe dobre pod określoną strategię, a tu bardzo ograniczona ilość wolnych pól na pasującym mi kole czyni ją dużo trudniejszą niż normalnie. Tak samo mam wrażenie że rola pierwszego gracza staje się dużo bardziej istotna niż pierwotnie.
Tak dla ciekawości wprowadziłem małą modyfikację - blokuję pola tylko pięcioma robotnikami w każdym z nieużywanych kolorów, przez co mam wtedy zajęte 13 pól na kołach i 2 pola szybkiej akcji. Daje to taki sam efekt jak w wersji podstawowej - na kole zajęte jest dokładnie jedno pole więcej, w zamian za to otrzymuję dodatkowe pole na szybką akcję.
Jako że gram głównie w 2 osoby, jak dla mnie przy tych 16 neutralnych robotnikach robiło się trochę zbyt ciasno, szczególnie gdy na jakimś kole blokowana była znaczna część miejsc. Wydaje mi się że takie rozwiązanie zwiększa nieco losowość rozgrywki - mogę bowiem wylosować kafelki startowe dobre pod określoną strategię, a tu bardzo ograniczona ilość wolnych pól na pasującym mi kole czyni ją dużo trudniejszą niż normalnie. Tak samo mam wrażenie że rola pierwszego gracza staje się dużo bardziej istotna niż pierwotnie.
Tak dla ciekawości wprowadziłem małą modyfikację - blokuję pola tylko pięcioma robotnikami w każdym z nieużywanych kolorów, przez co mam wtedy zajęte 13 pól na kołach i 2 pola szybkiej akcji. Daje to taki sam efekt jak w wersji podstawowej - na kole zajęte jest dokładnie jedno pole więcej, w zamian za to otrzymuję dodatkowe pole na szybką akcję.
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Przeczytałem właśnie instrukcje i mam jedno pytanie - o czym przypominają lub co powodują znaki nad torami świątyń , 6=2, 2=6, 4=4?
Moja kolekcja gier planszowych.
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Pierwsza cyfra to punktowanie w połowie roku a druga na konie roku w danej świątyni.
- aaxxee
- Posty: 233
- Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
- Lokalizacja: Ciechocinek
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 19 times
- Kontakt:
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Takie pytanko dla formalności. W swoim ruchu mogę wystawić wszystkie swoje pionki naraz czy robię to na przemian z przeciwnikiem tzn jeden mój , jeden przeciwnika następnie znów ja i następnie przeciwnik? Inst. mówi że mogę wszystkich naraz ale chcę się upewnić.
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
tak, wszystkie naraz wystawiasz
(wszystkie które chcesz wystawić, bo nie musisz wysyłać wszystkich Ci dostępnych)
(wszystkie które chcesz wystawić, bo nie musisz wysyłać wszystkich Ci dostępnych)
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Jedno pytanie, które pojawiło się podczas wczorajszej rozgrywki:
1 poziom rozwoju technologii Teologia.
wg instrukcji: "Kiedy decydujesz się na powrót robotnika z
Chichen Itza, możesz wykonać akcję z pola
bezpośrednio za polem, które zajmował
Twój robotnik. Nie musisz za to płacić, a
robotnik wykonuje tylko tę jedną akcję zamiast
akcji w ramach reguł standardowych"
"za polem" oznacza pole kolejne (więcej punktowane) czy wcześniejsze (mniej punktowane) ?
imo 1 opcja, ale była opinia, że skoro jest wspomniane że nie trzeba płacić, to jest to tak jak normalna akcja wcześniejsza za którą trzeba zapłacić 1 kukurydzę, a tu jest za darmo.
1 poziom rozwoju technologii Teologia.
wg instrukcji: "Kiedy decydujesz się na powrót robotnika z
Chichen Itza, możesz wykonać akcję z pola
bezpośrednio za polem, które zajmował
Twój robotnik. Nie musisz za to płacić, a
robotnik wykonuje tylko tę jedną akcję zamiast
akcji w ramach reguł standardowych"
"za polem" oznacza pole kolejne (więcej punktowane) czy wcześniejsze (mniej punktowane) ?
imo 1 opcja, ale była opinia, że skoro jest wspomniane że nie trzeba płacić, to jest to tak jak normalna akcja wcześniejsza za którą trzeba zapłacić 1 kukurydzę, a tu jest za darmo.
- sqb1978
- Posty: 2623
- Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 142 times
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
"Za" ewidentnie oznacza pole następne, a nie poprzednie
Sprzedam: Mr Jack Pocket, Blokus, Strife, Forgotten Circles EN + naklejki
Blog LotR LCG: Ranjufuls.pl, wątek na forum
Blog LotR LCG: Ranjufuls.pl, wątek na forum
- Paskudnik
- Posty: 1431
- Rejestracja: 06 cze 2014, 16:49
- Lokalizacja: Ergsun-Tuek
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 3 times
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
To oznacza, że możesz, zabierając z koła Chicken Pizza robotnika stojącego np. na polu 7, wykonać:
- • akcję #7 (normalnie, czyli za darmo)
• akcję #8 (również za darmo, dzięki rozwojowi na poziomie 1+ technologii Teologia)
• akcję #6, płacąc 1 kosz kukurydzy
• akcję #5, płacąc 2 kosze kukurydzy
itd.
Nie gram w gry, których nie lubię a lubię tylko te gry, w które już grałem :P
- detrytusek
- Posty: 7340
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 1116 times
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
- Wrócę do tego. To co piszesz jest rozsądne tylko nie jarzę tego zapisu o braku płacenia. Przecież nie mogę normalnie wykorzystać pola przyszłego za dopłatą to po co pisać, że dzięki temu usprawnieniu robię to za darmo.Paskudnik pisze:To oznacza, że możesz, zabierając z koła Chicken Pizza robotnika stojącego np. na polu 7, wykonać:
- • akcję #7 (normalnie, czyli za darmo)
• akcję #8 (również za darmo, dzięki rozwojowi na poziomie 1+ technologii Teologia)
• akcję #6, płacąc 1 kosz kukurydzy
• akcję #5, płacąc 2 kosze kukurydzy
itd.
- Tylko się upewnię. Instrukcja strona 16 opis znaczków świątyń. Rozumiem, że się kolorki podyndoliły komuś?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
- detrytusek
- Posty: 7340
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 1116 times
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Anyone?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
- detrytusek
- Posty: 7340
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 1116 times
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
niezbyt bo moja pierwsza wątpliwość dalej nie tkniętaGeQ pisze:Zapewne się podyndoliłydetrytusek pisze:Anyone?
Zadowolony?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
-
- Posty: 283
- Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
- Lokalizacja: Tczew
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Co do pierwszego wątku. Mówi się, że kolejne pole związane z technologią jest za darmo ponieważ równie dobrze mogłoby być dostępne za kukurydzę prawda. A tutaj jest jednak za darmodetrytusek pisze:- Wrócę do tego. To co piszesz jest rozsądne tylko nie jarzę tego zapisu o braku płacenia. Przecież nie mogę normalnie wykorzystać pola przyszłego za dopłatą to po co pisać, że dzięki temu usprawnieniu robię to za darmo.Paskudnik pisze:To oznacza, że możesz, zabierając z koła Chicken Pizza robotnika stojącego np. na polu 7, wykonać:
- • akcję #7 (normalnie, czyli za darmo)
• akcję #8 (również za darmo, dzięki rozwojowi na poziomie 1+ technologii Teologia)
• akcję #6, płacąc 1 kosz kukurydzy
• akcję #5, płacąc 2 kosze kukurydzy
itd.
- Tylko się upewnię. Instrukcja strona 16 opis znaczków świątyń. Rozumiem, że się kolorki podyndoliły komuś?
Mariusz Gekon - Angryboardgamer
- detrytusek
- Posty: 7340
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 1116 times
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
No właśnie się nie mówi...chyba, że jest gdzieś o tym w instrukcji, a ja nie widzę. Jeśli się jednak nie mówi to mogłoby być za i 5 kukurydz albo za zdechłego kota . Tak samo się o tym nie mówi. Zastanawia mnie tylko to po co ktoś pisze, że za darmo jak nigdzie nie ma przesłanek by podejrzewać, że jest za coś.GeQ pisze:
Co do pierwszego wątku. Mówi się, że kolejne pole związane z technologią jest za darmo ponieważ równie dobrze mogłoby być dostępne za kukurydzę prawda. A tutaj jest jednak za darmo
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera
Wątek sprzedażowy
-
- Posty: 283
- Rejestracja: 13 lis 2015, 11:41
- Lokalizacja: Tczew
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Tzolkin: Kalendarz Majów
Ot, czepialstwo i tyledetrytusek pisze:No właśnie się nie mówi...chyba, że jest gdzieś o tym w instrukcji, a ja nie widzę. Jeśli się jednak nie mówi to mogłoby być za i 5 kukurydz albo za zdechłego kota . Tak samo się o tym nie mówi. Zastanawia mnie tylko to po co ktoś pisze, że za darmo jak nigdzie nie ma przesłanek by podejrzewać, że jest za coś.GeQ pisze:
Co do pierwszego wątku. Mówi się, że kolejne pole związane z technologią jest za darmo ponieważ równie dobrze mogłoby być dostępne za kukurydzę prawda. A tutaj jest jednak za darmo
Mariusz Gekon - Angryboardgamer