Wyobraź sobie (wizualizowanie zasad u mnie bardzo dobrze działaExee pisze:Czyli jak użyje żetonu powalone drewno podczas fazy pogody, to w dostępnych surowcach będzie dopiero w następnej rundzie po fazie akcji, dobrze rozumiem?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Wyobraź sobie (wizualizowanie zasad u mnie bardzo dobrze działaExee pisze:Czyli jak użyje żetonu powalone drewno podczas fazy pogody, to w dostępnych surowcach będzie dopiero w następnej rundzie po fazie akcji, dobrze rozumiem?
Zasady mówią jasno, że jeśli posiadasz drewno to MUSISZ je odrzucić do rozpatrzenia kości pogody (jedno drewno za każdą kość zimową i jedno drewno za każdy brakujący poziom dachu). Nie możesz wybrać rany zamiast zużywać drewna. A na koniec fazy akcji drewno z żetonu zamienia się w normalny znacznik drewna.Widzą zbliżające się chmury (rzut na pogodę) i postanawiają zużyć to drewno w celu ogrzania (tracisz je), lub są twardzielami i marzną (rana itp) - wtedy drewno pozostaje w Twoich zasobach.
Hm.. Wydaje mi się, że zasada osobistej determinacji dotyczy tego, że jeśli postać posiada już w swoich zasobach znaczniki determinacji to wtedy nie może jej przekazać komuś innemu. Natomiast tutaj chodzi mi o żeton odkrycia z pierwszego scenariusza 'medalik z portretem kobiety', i czy w tym przypadku nie jest tak, że po doprowadzeniu akcji do końca możemy żeton ten dać do przyszłych zasobów? I po fazie akcji żetony determinacji z niego może wziąć inna postać niż ta, która odnalazła ten żeton? Fabularnie: przekazujemy medalik z piękną kobietą koledze, żeby on zdobył determinację. Oczywiście później już determinacji nie może przekazać komuś innemu.Pynio pisze:Może ja spróbuję się zmierzyć z odpowiedziami na te pytania. Niekoniecznie na wszystkie poprawnie
1. W scenariuszu 1, znaczniki determinacji z żetonu odkrycia trafiają do przyszłych surowców i po fazie akcji są dostępne dla wszystkich graczy? Jeśli tak, to musi je wziąć jeden gracz czy można rozdzielić? Czy też tylko osoba która odkryje ten żeton pobiera te znaczniki?
Ja nigdy nie daję do puli w skrzynce. Od razu przydzielam poszczególnym bohaterom, ponieważ żetony są INDYWIDUALNE. Chyba w dodatku HMS Bigle jest postać, która ma umiejętność przekazywania ich, ale generalnie nie ma czegoś takiego. W instrukcji jest o tym wyraźnie napisane. Do zaplanowania poszczególnych akcji (np budowy) musisz mieć odłożone takie żetony W CZASIE planowania akcji. Generalnie używa się ich natychmiast i raz na turę.
Też tak mi się wydawałoPynio pisze:2. Żeton -1[ludzik]/znacznik mgły znajdujący się na kafelku/obszarze wyspy wymaga:
a) użycia dodatkowego pionka tylko do akcji eksploracji/zbierania surowców (instrukcja mówi, że przy akcjach wykonywanych na kafelku/obszarze)?
b) czy też do akcji budowy schronienia, dachu, palisady, przedmiotów jeśli nasz obóz znajduje się na kafelku z takim znacznikiem?
Według instrukcji: -1 ludzik na AKCJI - ta akcja kosztuje o 1 ludzika więcej, na kafelku (nawet wyróżnione): do podjęcia każdej akcji na takim kafelku, obszarze. Ja także budowałbym z dodatkowym człowieczkiem, tam stoi wszak Twój obóz. Tak samo przy mgle (tej z drugiego scenariusza)
W scenariuszu przy totemie nr 3 właśnie nie ma nic o ranach. Tylko przy ikonie księgi jest napisane, że jeżeli nie możemy dołożyć już nigdzie znacznika mgły to wtedy otrzymujemy rany.Pynio pisze:4. W scenariuszu 2, jeśli na nieodkrytym obszarze wyspy znajduje się żeton mgły to po eksploracji tego obszaru i dołożeniu kafelka wyspy żeton mgły przechodzi automatycznie na kafelek?
Jeśli tak to po odkryciu totemu nr 3 na tym kafelku otrzymujemy ranę czy nie?
Kładziemy mgłę, oczywiście. Nie mam scenariusza pod ręką, ale jak jest tam, że masz otrzymać ranę to ją otrzymujesz.
A jeśli odnajdziemy np stara strzelbę (po rozpatrzeniu karty skarbu z żetonu odkrycia od razu), która tymczasowo zwiększa broń to wówczas możemy jej użyć jeszce w tej akcji (np. jeśli dociągniemy jakąś kartę przygody nakazującą walczyć z bestią w tej akcji)?Pynio pisze:5. Jeśli żeton odkrycia pokazuje aby dociągnąć kartę skarbu to dociągamy ją od razu i umieszczamy w obszarze przyszłych surowców po wykonaniu akcji do końca, czy dociągamy kartę skarbu dopiero po fazie akcji i przemieszczeniu żetonów odkryć do obszaru dostępnych surowców?
My dociągamy ją natychmiast (ciekawość), rozpatrujemy treść po powrocie(w stylu +3 do poziomu dachu lub broni)
No tak ,ale są też karty skarbów lub przedmioty które dają coś tymczasowo i można korzystać wielokrotnie. To wtedy może skorzystać z nich tylko jeden gracz w trakcie jednej rundy?Pynio pisze:8 W FAQ jest napisane, że z przedmiotów oraz kart skarbów mogą korzystać wszyscy gracze, ale nie każdy w tym samym czasie. Czy to oznacza, że z danego przedmiotu może skorzystać tylko jeden gracz w czasie jednej rundy? Np. jeśli posiadamy kartę skarbu 'szabla' to w czasie jednej rundy może ją wykorzystać tylko jeden gracz? Jeśli tak to czy to tyczy się przedmiotów startowych np. pistolet?
Czy szabla czasem na stałe nie dodaje siły w tabeli broni? To tak jak wotworzenie noża czy włóczni powiększa na stałe poziom broni i nikt się nie zastanawia kto ma w tej chwili nóż.
Wykonując jakąś akcje np; eksplorujesz wyspę, znajdujesz skarb i zdobywasz te 3 znaczniki determinacji to od razu i są one tylko twoje i tylko ty z nich korzystasz. Analogicznie na podaną eksploracje idzie dwóch graczy po jednym pionku i wtedy w fazie planowania trzeba wybrać kto eksploruje, a kto mu pomagapiterro88 pisze:
Hm.. Wydaje mi się, że zasada osobistej determinacji dotyczy tego, że jeśli postać posiada już w swoich zasobach znaczniki determinacji to wtedy nie może jej przekazać komuś innemu. Natomiast tutaj chodzi mi o żeton odkrycia z pierwszego scenariusza 'medalik z portretem kobiety', i czy w tym przypadku nie jest tak, że po doprowadzeniu akcji do końca możemy żeton ten dać do przyszłych zasobów? I po fazie akcji żetony determinacji z niego może wziąć inna postać niż ta, która odnalazła ten żeton? Fabularnie: przekazujemy medalik z piękną kobietą koledze, żeby on zdobył determinację. Oczywiście później już determinacji nie może przekazać komuś innemu.
Instrukcja Gra roku str 15 cytuje:piterro88 pisze: Też tak mi się wydawałoNurtował mnie tylko ten zapis "akcje podejmowane NA TYM KAFELKU", gdyż technicznie na kafelku/obszarze podejmuje się tylko akcje zbierania surowców i eksploracji. Aczkolwiek fabularnie ma sens wersja, że akcje budowy też się w to wlicza jeśli nasz obóz jest na tym kafelku.
Jeszcze chcę się upewnić: żeton -1[ludzik] położony na kafelku wyspy pozostaje tam do końca gry i nie jest usuwany?
Instrukcja Gra roku str; 18 Żetony odkryć:piterro88 pisze: A jeśli odnajdziemy np stara strzelbę (po rozpatrzeniu karty skarbu z żetonu odkrycia od razu), która tymczasowo zwiększa broń to wówczas możemy jej użyć jeszce w tej akcji (np. jeśli dociągniemy jakąś kartę przygody nakazującą walczyć z bestią w tej akcji)?
Tutaj trochę nie rozumiem. Podaj konkretny przykładpiterro88 pisze: No tak ,ale są też karty skarbów lub przedmioty które dają coś tymczasowo i można korzystać wielokrotnie. To wtedy może skorzystać z nich tylko jeden gracz w trakcie jednej rundy?
Pozwolę się nie zgodzić. "Medalik" podobnie jak "Rum" są przede wszystkim Żetonami Odkryć. Zgodnie z opisem w instrukcji na str. 18 (prawa kolumna u góry). Żetony Odkryć są własnością gracza do zakończenia jego Akcji (i w ogóle Fazy Akcji). Potem znajdują się na polu Dostępnych Surowców i mogą być użyte jednorazowo w dowolnym momencie przez dowolnego gracza.ixi24 pisze: Wykonując jakąś akcje np; eksplorujesz wyspę, znajdujesz skarb i zdobywasz te 3 znaczniki determinacji to od razu i są one tylko twoje i tylko ty z nich korzystasz. Analogicznie na podaną eksploracje idzie dwóch graczy po jednym pionku i wtedy w fazie planowania trzeba wybrać kto eksploruje, a kto mu pomaga
Chodzi o sytuację np: posiadamy jakiś przedmiot bądź kartę skarbu zwiększającą tymczasowo poziom broni. W danej rundzie jeden gracz idzie na polowanie i korzysta z tego przedmiotu. Drugi gracz idzie na inną akcję i dociąga kartę nakazującą walkę z bestią. Czy w tej sytuacji drugi gracz może również skorzystać z tego samego przedmiotu co gracz pierwszy korzystał przy polowaniu?ixi24 pisze:Tutaj trochę nie rozumiem. Podaj konkretny przykładpiterro88 pisze: No tak ,ale są też karty skarbów lub przedmioty które dają coś tymczasowo i można korzystać wielokrotnie. To wtedy może skorzystać z nich tylko jeden gracz w trakcie jednej rundy?
Ta interpretacja medalika tez bardziej do mnie przemawiaDarkSide pisze: Pozwolę się nie zgodzić. "Medalik" podobnie jak "Rum" są przede wszystkim Żetonami Odkryć. Zgodnie z opisem w instrukcji na str. 18 (prawa kolumna u góry). Żetony Odkryć są własnością gracza do zakończenia jego Akcji (i w ogóle Fazy Akcji). Potem znajdują się na polu Dostępnych Surowców i mogą być użyte jednorazowo w dowolnym momencie przez dowolnego gracza.
Opis żetonu "Rum": otrzymujecie 3 żetony Determinacji, które trafiają do Obszaru Dostępnych Surowców. Każdy gracz może z nich skorzystać.
Osobną kwestią jest to czy można rozdzielić, czy nie, bo nadal ten opis nie rozwiewa tych wątpliwości.
Przykładowo: "Jadalne kłącza" pozwalają uzdrowić 2 osoby o +1, a nie tylko jedną osobę o +2.
1. Nie, instrukcja wyraźnie mówi, że jakiekolwiek leczenie poza zdolnością Kucharza zachodzi w fazie Nocy lub w wyniku Akcji Odpoczynku.1. Np. Wyrzuciłem ranę na kości. Czy można podjąć w dowolnym momencie leczenie z przedmiotu flaszka rumu?
4. Bez karty Bestii - patrz: karta pozostaje na górze stosu aż do początku następnej rundy coś tam coś tam.4. Dzięki wydarzeniu, trzeba było położyć kartę bestii na talii wydarzeń. Następna karta kazała przetasować talię. Tasowanie z kartą bestii czy bez?
7. Nie można, w tej grze nic nie można robić w fazie wykonywania Akcji, co można było zrobić przed7. Czy można użyć zdolności cieśli - oszczędna konstrukcja, kiedy wykonaliśmy już rzut kośćmi i znamy efekt? Czy też trzeba użyć tej zdolność przed? W instrukcji napisano że zdolności można używać w każdej chwili, ale również napisane jest aby wszystko mieć już zaplanowane przed fazą akcji.
Najpierw rzucić, potem obliczyć połowę.10. Pojawia się ikona księgi, czyli w fazie produkcji dostaję wszystkiego o połowę mniej (zaokrąglając w dół). Mam wnyki, więc na kaflu ze źródłem pożywienia i drewna dostaję tylko 1 znacznik pożywienia. Ale mam też wytworzony Wilczy Dół. Rzucam brązową kość rany i wypada znacznik rany: czy dostaję 2 znaczniki jedzenia, jak każe karta Przedmiotu, czy jeden, bo oba znaczniki również dotknięte zostają wydarzeniem (księga)?
Ja bym nawet uściślił, że w samym opisie "Flaszki rumu" stoi, iż można jej używać tylko w Fazie Nocy. Można nią leczyć również Piętaszka.Peter128 pisze:1. Nie, instrukcja wyraźnie mówi, że jakiekolwiek leczenie poza zdolnością Kucharza zachodzi w fazie Nocy lub w wyniku Akcji Odpoczynku.1. Np. Wyrzuciłem ranę na kości. Czy można podjąć w dowolnym momencie leczenie z przedmiotu flaszka rumu?
Jeśli chodzi o kafelek terenu to tam robisz w zasadzie tylko Zbieractwo, zatem tak akcja zbierania wymaga o jeden żeton więcej. Generalnie tam gdzie jakieś wydarzenie, czy karta nakazuje dołożyć żeton dodatkowego pionka to wykonanie danej akcji kosztuje jeden pionek więcej.5. Jak interpretować żeton dodatkowego pionka na kafelku. Czy wszystkie akcje wymagają dodatkowego pionka?
Instrukcja nie zabrania korzystania z kilku przedmiotów o ile w samym opisie tak nie stoi.8. Karta Tajemnic Hełm i szabla: Wykorzystuję szablę podczas walki z bestią i otrzymuję w ten sposób ranę, czy mogę użyć hełmu aby zniwelować tę ranę?
Nie. Nóż jest niezbędny do otrzymania dzidy, a nie do jej istnienia. To nie jest łańcuch technologiczny.12. Jeśli tracę nóż, to w końcu tracę dzidę (która jest niejako efektem wynalezienia noża), czy nie?
Można jeszcze budować schronienie.DarkSide pisze:Jeśli chodzi o kafelek terenu to tam robisz w zasadzie tylko Zbieractwo, zatem tak akcja zbierania wymaga o jeden żeton więcej. Generalnie tam gdzie jakieś wydarzenie, czy karta nakazuje dołożyć żeton dodatkowego pionka to wykonanie danej akcji kosztuje jeden pionek więcej.5. Jak interpretować żeton dodatkowego pionka na kafelku. Czy wszystkie akcje wymagają dodatkowego pionka?
Niby racja. Ale w takim razie można by korzystać z hamaku i łóżka łącznie (jak w pytaniu nr 3). Jak spać w hamaku i w łóżku równocześnie?DarkSide pisze:Instrukcja nie zabrania korzystania z kilku przedmiotów o ile w samym opisie tak nie stoi.8. Karta Tajemnic Hełm i szabla: Wykorzystuję szablę podczas walki z bestią i otrzymuję w ten sposób ranę, czy mogę użyć hełmu aby zniwelować tę ranę?
Tylko, nic nie ciągniesz dodatkowo.akahoshi pisze: Scenariusz King Kong:
13) czy specjalna akcja polowania za pomocą której łapiemy małpę to tylko przypisanie dwóch pionów, posiadanie trzech pułapek, obniżenie poziomu broni o 5 i otrzymanie ewentualnych ran czy też dodatkowo ciągniemy kartę z talii polowania i walczymy z bestią?
Wyciągnięcia.akahoshi pisze:14) żeton znaleziska "przedmiot zgubiony przez filmowców" (sprawdz co posiada pierwszy w kolejności żywy filmowiec) - otrzymujemy to co posiada pierwszy żywy filmowiec w momencie wyciągnięcia żetonu czy w momencie jego użycia?
Odrzucana z rozgrywki.akahoshi pisze:18) Jeśli polowanie się nie uda, to karta bestii jest odkładana na wierzch talii polowania, pod spód, a może całkiem odrzucana?
Jeśli już dołożyłeś drewno do stosu, to masztu de facto nie masz, więc nie za bardzo możesz go stracić.akahoshi pisze:19) Jeśli tracę cegły - palisada minus 1 (jeśli to możliwe), bo tyle dały nam cegły, tracę tamę - żarcie minus 2 (jeśli to możliwe), bo tyle dała nam tama. Czy jeśli tracę maszt z pierwszego scenariusza - to tracę drewno ze stosu?
Otrzymuje.akahoshi pisze: 2. Czy jeśli Piętaszek z psem odkrył kolejną wioskę kanibali, czyli wyeksplorował kafelek z totemem - czy otrzymuje obrażenie? Na karcie scenariusza napisano "Gracz, który wyeksplorował, otrzymuje...", a jak wiemy Piętaszek graczem nie jest.
Nie wiem, co rozumiesz przez połączone. Możesz skorzystać z dwóch pól i odpocząć jednym pionkiem w hamaku, a drugim w łóżku, jeśli trzeba, ale łączyć bonusów z pól nie można.akahoshi pisze:3. Czy Łóżko (akcja odpoczynku pozwala uleczyć 2 rany i otrzymać żeton determinacji, zamiast uleczenia tylko jednej rany) może zostać połączone z Hamakiem (oprócz leczenia rany gracz otrzymuje żeton determinacji)?
Żetony odkrycia wracają wraz z eksplorującym graczem do obozu i mogą być użyte przez wszystkich graczy, moim zdaniem także Piętaszka. Jedynym wyjątkiem byłoby spędzanie nocy poza obozem - jeśli wówczas chce się skorzystać ze znalezionego przed chwilą przedmiotu, to ma go tylko osoba, która nie wróciła do obozu,więc reszta obejdzie się smakiem.akahoshi pisze:6. Czy "zasoby" (chodzi o determinacje i punkty życia, dlatego w cudzysłowie) uzyskane z żetonów odkryć można dzielić na wszystkie postacie, w grze (w tym i Piętaszka), czy w całości tylko dla jednego gracza?
Jeśli odkrywasz kafelek na nowo, to nie powinno być na nim żadnych znaczników.akahoshi pisze:11. Pojawiło się wydarzenie aby odwrócić sąsiedni kafelek wyspy aby stał się on niedostępny na którym znajdywał się znacznik "zakrywający źródło". Instrukcja wskazuje aby odrzucić taki znacznik. Następnie wykonujemy akcję zagrożenia i odzyskujemy kafelek i wraca on do gry. Pytanie czy wraca ze znacznikiem który zakrywał źródło czy też nie?
Dokładnie rozumiem to co napisałem. Przedmiot łóżko uzyskujemy z kart pomysłów, natomiast hamak z kart tajemnic. Oba przedmioty są do wykorzystania w fazie odpoczynku.Lothrain pisze:Nie wiem, co rozumiesz przez połączone. Możesz skorzystać z dwóch pól i odpocząć jednym pionkiem w hamaku, a drugim w łóżku, jeśli trzeba, ale łączyć bonusów z pól nie możnaakahoshi pisze: 3. Czy Łóżko (akcja odpoczynku pozwala uleczyć 2 rany i otrzymać żeton determinacji, zamiast uleczenia tylko jednej rany) może zostać połączone z Hamakiem (oprócz leczenia rany gracz otrzymuje żeton determinacji)?