Race to Berlin / Wyścig do Berlina (Krzysztof Dytczak)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Mały brzydki pędrak
Posty: 984
Rejestracja: 24 sty 2006, 19:37
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 11 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Mały brzydki pędrak »

Ano źle. Są dwie sytuacje w grze.

1. Jeśli atakujesz na obszar zawierający ikonę ze skrzynią, na którym znajduje się jednostka aliantów/sowietów, i uzyskałeś powodzenie w walce, to broniący się ignoruje odwrót w ww. obszaru. Jedyna konsekwencja jaka z tej walki będzie wynikać, to trwała utrata przez broniącego 1 kostki akcji.

2. Jeśli atakujesz na obszar zawierający ikonę ze skrzynią, na którym nie znajduje się żadna jednostka, to w przypadku wygranej możesz wykonać pościg na ww. obszar Niemcami. Jeśli do końca fazy akcji utrzymają się oni na zdobytej pozycji z ikona skrzyni, to Twój przeciwnik na trwałe utraci 5 kości akcji.
hancza123
Posty: 3685
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 62 times
Been thanked: 160 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: hancza123 »

cholera źle rozumiałem zasady. na szczęście nie wypaczyło to moich rozgrywek bo nie doszło do takich sytuacji

jak będziecie robić II edycję RtB to chyba trzeba by nieco przeredagować instrukcję. ona pozostawia trochę niejasności. jak ktoś jest prawnikiem to sobie poradzi i zagra bezbłędnie :) rzadko mi się zdarza 4 razy przeczytać jakąś instrukcję i wciąż coś knocić :)
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5370
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 310 times
Been thanked: 946 times
Kontakt:

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: raj »

WRS wrzucił dzisiaj link do przeredagowanych zasad.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
Mały brzydki pędrak
Posty: 984
Rejestracja: 24 sty 2006, 19:37
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 11 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Mały brzydki pędrak »

Prosiłem mailowo WRSa dwa dni temu o wstawienie tych plików na BGG.
Dziś późnym wieczorem ostatecznie sprawdzę ich poprawność.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1652
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 119 times
Been thanked: 164 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Highlander »

Przeczytałem zasady walki wrzucone na BGG (wersję 1.1), i doceniam pomysł, niemniej wydaje mi się że warto je dalej doprecyzować.

Przykłady:
1. Atakujący wybiera obszar ze swoim bloczkiem logistyki, z którego wyprowadzi atak.
Czytelniej może "(...) obszar ze swoją jednostką i bloczkiem logistyki (...)" ? Nie wiem czy nie dodać też, że bloczek musi być aktywny (niezużyty?) oraz że jeśli jest okrążony, to musi się atakować w kierunku do bazy zaopatrzenia.
od 2. do 9.
Tutaj opis jest dalej zagmatwany a kolejność informacji niepoprawna. Np:
- najpierw się dodaje kostkę akcji do bloczka, a dopiero później odsłania zakryte bloczki?
- punkt 2 zawiera informacje z punktu 9 (o tym podwajaniu przez żetony specjalne).
- punkt 2 "ważny wyjątek" - w zasadach jest napisane że sam bloczek musi być większy, a nie wartość ataku po modyfikacjach - czy to nie się nie sprowadza to tego, że nie wolno atakować jeśli zmodyfikowana siła ataku jest przed rzutem kostkami mniejsza? to po co pisać w ogóle o bloczku?
- punkt 2 "to ograniczenie" - które ograniczenie - niejasne?
- punkt 5 dotyczy sytuacji gdy nie ma bloczka, a w szczegółach podaje sytuację gdy bloczek jest, tylko gracz nie ma akcji w puli
- punkt 7 powiela wcześniejsze informacje, ale pomija informację o Niemcach
- punkt 9 powinien być częścią punktu 7
ODWROT - Jeśli z powodzeniem zaatakowany został obszar z sojuszniczą bazą zaopatrzenia, to zamiast wykonywania odwrotu
gracz traci bezpowrotnie 1 kostkę akcji.
Po pierwsze to chyba jest wyjątek nr 3, który powinien być w punkcie 2. No i tutaj chyba trzeba opisać dwie sytuacje (gdy broniła się jednostka albo gdy broniło się czyste pole).
ZMIANA LINII FRONTU
Jeśli już przed walką jest jasne, czy atakującemu w razie sukcesu zabraknie bloczków frontu czy nie, to proponuję na samym początku procedury ataku dać adnotację że gracz atakujący sprawdza czy ma zapas bloczków do skontrolowania atakowanego obszaru (aby mieć świadomość czy pakuje się w karę 3 kostek akcji). Chyba że ktoś z doświadczonych widzi sens / korzyści wykonywania takiego ataku?
Jest dla mnie też niejasne, czy w takiej sytuacji obrońca musi wykonać odwrót, pozostawić puste własne pole i niszczyć ewentualne fortyfikacje (skoro front nie zostanie przesunięty i pościgu nie ma?)
POŚCIG
Tu chyba trzeba jasno napisać że:
- nie dotyczy to sytuacji gdy front się nie przesunął z braku bloczków?
- co jeśli obrońcy nie było (tzn. jednostek obrońcy)
- sytuacja wyjątkowa - atakowana była baza zaopatrzenia
ZAOPATRZENIE
Wszystkie Jednostki z aktywnym bloczkiem logistyki, mimo braku linii zaopatrzenia, pozostają w grze aż do wyczerpania
tego bloczka logistyki.
To jest dla mnie niejasna sekcja. Rozumiem że tu są dalej wypisane efekty walki i powinien to być punkt 7, sprawdzany po każdej walce która skończyła się przesunięciem linii frontu? Czy to nie działa w ten sposób?
"Na zakończenie procedury Walki, ze wszystkich obszarów na planszy które nie posiadają dostępu do zaopatrzenia ani nie posiadają aktywnego bloczka logistyki, usuwa się wszystkie jednostki i umocnienia i dla każdego z takich obszarów wykonuje się procedurę przyłączenia"


W ogólnych zasadach jest jeszcze:
Bloczki logistyki są zużyte, gdy leżą odwrócone liczbą do dołu (ponadto obok nich leżą kostki akcji – tyle co wartość bloczka)..
Przynajmniej proponuję usunąć nawiasy i połączyć to w jedno zdanie. Czy na pewno zużyty bloczek się obraca - to jest w zasadach? czy to się nie myli z niezużytymi?
W trakcie pierwszej akcji walki zakryty bloczek logistyki zostaje odkryty i położony na planszy.
To na końcu jest mylące - przecież on już musiał leżeć na planszy. Plus należy dopisać że chodzi o akcję gdzie został zadeklarowany do użycia.
Awatar użytkownika
Mały brzydki pędrak
Posty: 984
Rejestracja: 24 sty 2006, 19:37
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 11 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Mały brzydki pędrak »

Dziękuję za bardzo cenne uwagi.

Dwie kwestie spróbuję wyjaśnić:
Highlander pisze:W ogólnych zasadach jest jeszcze:
1. Bloczki logistyki są zużyte, gdy leżą odwrócone liczbą do dołu (ponadto obok nich leżą kostki akcji – tyle co wartość bloczka)..
Przynajmniej proponuję usunąć nawiasy i połączyć to w jedno zdanie. Czy na pewno zużyty bloczek się obraca - to jest w zasadach? czy to się nie myli z niezużytymi?

2. W trakcie pierwszej akcji walki zakryty bloczek logistyki zostaje odkryty i położony na planszy.
To na końcu jest mylące - przecież on już musiał leżeć na planszy. Plus należy dopisać że chodzi o akcję gdzie został zadeklarowany do użycia.
ad. 1
Trzeci akapit w części 4.1 w instrukcji o tym mówi.

ad. 2
Aktywy bloczek (bez kostek akcji) stoi na planszy i jego wartość widoczna jest tylko dla dysponującego nim.
Aktywny bloczek (choć w jedną kostką akcji) powinien leżeć na planszy w ten sposób aby jego wartość była widoczna dla obydwu graczy.
Zużyty bloczek, to taki którego wartość cyfry jest równa liczbie leżących koło niego kostek akcji. Wypełniony kostkami bloczek (np. wartość bloczka 4 i leżące przy nim 4 kostki) należy odwrócić cyfrą w stronę planszy, tak aby jego wartość stała się niewidoczna.

Pierwsza akcja walki ujawnia tylko wskazany bloczek atakującego i ewentualnie obrońcy (o ile wcześniej bloczek obrońcy nie był już używany).
Zatem przed walką bloczek logistyki mógł być zakryty.
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1652
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 119 times
Been thanked: 164 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Highlander »

Mały brzydki pędrak pisze: Dwie kwestie spróbuję wyjaśnić:
(...)
Pierwsza akcja walki ujawnia tylko wskazany bloczek atakującego i ewentualnie obrońcy (o ile wcześniej bloczek obrońcy nie był już używany).
Zatem przed walką bloczek logistyki mógł być zakryty.
Dziękuję za wyjaśnienie. Nie wiem czemu założyłem że logistyki wykładamy leżące-zakryte. Liczę że reszta też się wyjaśni.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5370
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 310 times
Been thanked: 946 times
Kontakt:

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: raj »

Highlander pisze:
1. Atakujący wybiera obszar ze swoim bloczkiem logistyki, z którego wyprowadzi atak.
Czytelniej może "(...) obszar ze swoją jednostką i bloczkiem logistyki (...)" ? Nie wiem czy nie dodać też, że bloczek musi być aktywny (niezużyty?) oraz że jeśli jest okrążony, to musi się atakować w kierunku do bazy zaopatrzenia.
Bloczek logistyki zawsze jest z jednostką. Nie można go wystawić na pole gdzie nie ma armii.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1652
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 119 times
Been thanked: 164 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Highlander »

rajgildia pisze: Bloczek logistyki zawsze jest z jednostką. Nie można go wystawić na pole gdzie nie ma armii.
Wiem o tym ograniczeniu. Celowo zasugerowałem nadmiarowy opis aby uniknąć nieporozumień:
- Po pierwsze potem jest hasło pościgu: "Bloczek logistyki po zakończeniu pościgu musi być na obszarze z jednostką, która wykonywała atak". To jest niejasne, bo przecież niby nie wskazujemy które jednostki ze stosu atakują a które nie? Po co to jest tak sformułowane?
- Po drugie w oryginalnej instrukcji w zasadach ruchu jest napisane że jedną z możliwości jest ruch samego bloczka logistyki, i dopiero potem w osobnym akapicie jest informacja że trzeba się ruszać z jednostki na jednostkę (można by to połączyć w jeden punkt od razu). Wychwyciłem to dopiero przy drugim czytaniu instrukcji.

Zaciekawiła mnie jeszcze jedna kwestia związana z ograniczeniem ataku na obszar, gdzie jest silniejszy bloczek logistyki. A co jeśli obrońca zadeklarował wsparcie silniejszym bloczkiem z obszaru obok? Atak jest kontynuowany? Jak interpretować tę sytuację - w instrukcji nie jest to napisane wprost, w omawianym skrócie - jest wprost że można atakować słabszym bloczkiem.
Awatar użytkownika
Mały brzydki pędrak
Posty: 984
Rejestracja: 24 sty 2006, 19:37
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 11 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Mały brzydki pędrak »

Highlander pisze:Zaciekawiła mnie jeszcze jedna kwestia związana z ograniczeniem ataku na obszar, gdzie jest silniejszy bloczek logistyki. A co jeśli obrońca zadeklarował wsparcie silniejszym bloczkiem z obszaru obok? Atak jest kontynuowany? Jak interpretować tę sytuację - w instrukcji nie jest to napisane wprost, w omawianym skrócie - jest wprost że można atakować słabszym bloczkiem.
Gdy broniący korzysta ze wsparcia bloczka z sąsiedniego obszaru, sam decyduje o jego użyciu. W takim wypadku ograniczenie nie obowiązuje. Zasada dotycząca wyższej cyfry ma na celu zapobieżenie szczególnie przez Niemców "wbijania" kostek akcji bloczkom Aliantów/Sowietów.

Co się zaś tyczy wartości cyfry i ewentualnego jej mnożenia przez wyłożenie 2 kostek (Alianci i Sowieci), lub dodatkowo użycia żetonów specjalnych (Logistyka lub Wsparcie), to odnosi się to wyłącznie do odkrytych bloczków aktywnych. W skrócie zasad słusznie wskazano, że wartość cyfry obrony powinna być równa bądź niższa od wartości cyfry ataku (zwykłej lub podwojonej). Żetony specjalne jako dodatkowe pkt siły również liczmy do ww. wartości cyfry (czyli całą sumę). W instrukcji, mimo wielokrotnego sprawdzania, zabrakło informacji o "sumie".
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1652
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 119 times
Been thanked: 164 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Highlander »

Mały brzydki pędrak pisze: Co się zaś tyczy wartości cyfry i ewentualnego jej mnożenia przez wyłożenie 2 kostek (Alianci i Sowieci), lub dodatkowo użycia żetonów specjalnych (Logistyka lub Wsparcie), to odnosi się to wyłącznie do odkrytych bloczków aktywnych. W skrócie zasad słusznie wskazano, że wartość cyfry obrony powinna być równa bądź niższa od wartości cyfry ataku (zwykłej lub podwojonej). Żetony specjalne jako dodatkowe pkt siły również liczmy do ww. wartości cyfry (czyli całą sumę). W instrukcji, mimo wielokrotnego sprawdzania, zabrakło informacji o "sumie".
OK. Czyli uwzględniamy "szturm x2" oraz logistykę i wsparcie u atakującego. A czy u obrońcy porównujemy to do "gołego" bloczka, czy dodatkowo uwzględniamy umocnienia, teren i rzekę (wydaje się to logiczne skoro są to znane czynniki)?
Tak czy siak chyba lepiej zmienić tekst z punktu 2 lub 3 - atakujący musi od razu zadeklarować czy używa 2 kostek (teraz punkt 3 daje mu wybór) i czy daje wsparcie lub logistykę, które niby są dopiero w punkcie 9-tym), bo jak inaczej ocenić czy w ogóle wolno mu zaatakować?
Oczywiście nie dotyczy to sytuacji gdzie bloczek logistyki obrońcy jest na polu obok, wtedy jak rozumiem obrońca musi pierwszy zadeklarować czy wspiera atakowany obszar bloczkiem (i którym jeśli ma kilka), a potem atakujący w ramach reakcji może się wzmocnić wsparciem lub logistyką?
Przyznacie że nie jest to prosta procedura - w sumie z punktu widzenia obrońcy posiadanie bloczków na polach obok atakowane wprowadza element niepewności dla atakującego.
Mały brzydki pędrak pisze:Zasada dotycząca wyższej cyfry ma na celu zapobieżenie szczególnie przez Niemców "wbijania" kostek akcji bloczkom Aliantów/Sowietów.
Jaką Niemcy mieliby korzyść z takich działań? Tracą 2 kostki na jedną aliancką, plus jeszcze mogą stracić poziom wytrzymałości, a możliwość obrony ich pola może się szybciej wyczerpać przed końcem fazy akcji. Chyba że chodzi o samobójcze wybicie 6APzSS?
Awatar użytkownika
Mały brzydki pędrak
Posty: 984
Rejestracja: 24 sty 2006, 19:37
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 11 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Mały brzydki pędrak »

Highlander pisze:OK. Czyli uwzględniamy "szturm x2" oraz logistykę i wsparcie u atakującego. A czy u obrońcy porównujemy to do "gołego" bloczka, czy dodatkowo uwzględniamy umocnienia, teren i rzekę (wydaje się to logiczne skoro są to znane czynniki)?
Tylko samą cyfrę na bloczku. Atak ma być w grze uprzywilejowany w stosunku do obrony.
Highlander pisze:Tak czy siak chyba lepiej zmienić tekst z punktu 2 lub 3 - atakujący musi od razu zadeklarować czy używa 2 kostek (teraz punkt 3 daje mu wybór) i czy daje wsparcie lub logistykę, które niby są dopiero w punkcie 9-tym), bo jak inaczej ocenić czy w ogóle wolno mu zaatakować?
Oczywiście nie dotyczy to sytuacji gdzie bloczek logistyki obrońcy jest na polu obok, wtedy jak rozumiem obrońca musi pierwszy zadeklarować czy wspiera atakowany obszar bloczkiem (i którym jeśli ma kilka), a potem atakujący w ramach reakcji może się wzmocnić wsparciem lub logistyką?
Przyznacie że nie jest to prosta procedura - w sumie z punktu widzenia obrońcy posiadanie bloczków na polach obok atakowane wprowadza element niepewności dla atakującego.
Hm wg mnie jest ok w pkt 2 i 3. A to czy wolno zaatakować wynika z deklaracji gracza (w pewnej sytuacji musi ostatecznie uzbierać określoną sumę).
Procedura walki zawiera:
- wskazanie obszaru, z którego atak jest prowadzony
- wskazanie obszaru atakowanego
- deklarację atakującego użycia 1 lub 2 kostek (Alianci lub Sowieci), lub tylko 2 kostek (Niemcy - ich siła pozostaje zawsze na poziomie cyfry na bloczku)
- jeśli na obszarze bronicy posiada odsłonięty aktywny bloczek to musi go użyć (dołożyć kostkę) <--- tylko w tej sytuacji bierzemy pod uwagę procedurę porównania cyfr na bloczkach atakującego i obrońcy, jeśli nie posiada bloczka (ale ma wsparcie z sąsiedniego obszaru) to może zdecydować czy używa czy też nie
- jeśli bloczki lub jeden z bloczków nie były odsłonięte to należy teraz tego dokonać
- decyzja użycia Wsparcia (+1 lub +2) lub Logistyki (x2 o ile atakujący wyłożył 1 kostkę)
- rzuty kośćmi K6
- użycie żetonów Rezerwy
- konsekwencje walki (w przypadku przegranej ewentualne użycie żetonu Kontratak)

Broniący nigdy jako pierwszy nie decyduje czy wspiera obronę na sąsiednim obszarze. Niezależnie od tego czy aktywne bloczki są w pozycji pionowej czy poziomej, zawsze jako pierwszy decyzję użycia 1 lub 2 kości akcji podejmuje jaki pierwszy atakujący. Atut obrońcy polega na szacunku - czy przy zaangażowaniu przez atakującego określonych środków warto jest podejmować obronę w oparciu o zasoby bloczka logistyki obrońcy (po prostu czasem podwojona siła ataku jest tak potężna, że nie warto jest zużywać na nią własnych zasobów). Kluczowym pozostaje żeton Logistyki, który umożliwia atakującemu niejako naprawienie błędu z poprzedniego kroku i dodanie wirtualnej kostki akcji. W skrócie chodzi o to aby dając 1 kostkę akcji, zachęcić obrońce do użycia wsparcia, a następnie podwoić siłę natarcia Logistyką i/lub ewentualnie Wsparciem.
Mały brzydki pędrak pisze:Jaką Niemcy mieliby korzyść z takich działań? Tracą 2 kostki na jedną aliancką, plus jeszcze mogą stracić poziom wytrzymałości, a możliwość obrony ich pola może się szybciej wyczerpać przed końcem fazy akcji. Chyba że chodzi o samobójcze wybicie 6APzSS?
Jak najbardziej ma to sens szczególnie w etapach 2 i 3. Atak przez Niemców nieujawnionym bloczkiem o wartości 2 na np. Sowiecki bloczek o wartości 5, skazany jest zazwyczaj na niepowodzenie, ale właśnie "wbija" kostkę silnemu przeciwnikowi. O straty wytrzymałości jednostek niemieckich nie ma się co martwić.
Utrata choć jednej kości przy bloczku z cyfrą 4 lub 5 jest dużo bardziej bolesna niż użycie 2 kości dla bloczka z cyfrą 2 lub 3.

W grze należy starać się rozpoznać walką możliwie dużą liczbę bloczków przeciwnika, tak aby nie mógł (dzięki zasadzie porównywania wartości cyfr) dokonywać takich heroicznych, samobójczych ataków, obliczonych na spowolnienie/wyczerpania ofensywy przed jej rzeczywistym celem. Z kolei broniąc się Niemcami należy możliwie dużo tworzyć odwodów (czyli ustawić część jednostek poza linią frontu, tak aby stojące na nich bloczki logistyki były bezpieczne od bezpośrednich uderzeń na nie). Strategii na rozgrywki jest przynajmniej kilka. Zupełnie inaczej powinno grać się na froncie wschodnim (wojna manewrowa, oddawanie pozycji, ewentualne ataki niemieckie) niż na zachodnim (walka do upadłego na umocnieniach, w przypadku ich przełamania o ile to możliwe ataki przecinające linie zaopatrzenia).
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1198
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 6 times
Been thanked: 29 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: veljarek »

1. Ten wątek powinien być w Zasadach
2. Czy postawie z tego jakiś ostateczny dokument, który zastąpi instrukcje ?
Wydawało mi sie ze zrozumiałem instrukcje, myliłem sie :(
Grałem raz i uwazam ze gra jest fajna, ale widze coraz wiecej błędów które popełniłem podczas rozgrywki :(
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
Highlander
Posty: 1652
Rejestracja: 15 gru 2013, 00:09
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 119 times
Been thanked: 164 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Highlander »

Czy ktoś wie jak to jest w końcu z odwrotem i pościgiem jeśli nie ma dostępnych bloczków frontu (pytałem o to wcześniej)? Obrońca musi uciekać czy nie? Traci fortyfikacje czy nie traci?
hancza123
Posty: 3685
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 62 times
Been thanked: 160 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: hancza123 »

ja tą grę polubiłem od pierwszego wejrzenia ale straciłem nadzieję że ogarnę jej zasady i wszystkie niuanse tak idealnie na 100%. zaakceptowałem to że ogarniam tylko na 95%. grunt aby mój partner i ja abyśmy grali według tych samych zasad, nawet nieco heretycznych :D
Awatar użytkownika
Mały brzydki pędrak
Posty: 984
Rejestracja: 24 sty 2006, 19:37
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 11 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Mały brzydki pędrak »

veljarek pisze:Czy postawie z tego jakiś ostateczny dokument, który zastąpi instrukcje ?
Zapewne tak. Skrót WRSa dość dobrze porządkuje zasady.
Dzięki uwagom Highlandera postaram się jeszcze dodać kilka opisów.
Czy ten zabieg mi się uda to już inna sprawa.
Awatar użytkownika
Mały brzydki pędrak
Posty: 984
Rejestracja: 24 sty 2006, 19:37
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 11 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Mały brzydki pędrak »

Highlander pisze:Czy ktoś wie jak to jest w końcu z odwrotem i pościgiem jeśli nie ma dostępnych bloczków frontu (pytałem o to wcześniej)? Obrońca musi uciekać czy nie? Traci fortyfikacje czy nie traci?
Gdy z powodzeniem zaatakowałeś Aliantami/Sowietami, ale brakuje bloczków linii frontu, to obrońca ponosi stratę 1 pkt wytrzymałości, jednak nie wykonuje odwrotu z obszaru który zajmował. Front nie ulega przesunięciu. Umocnienia z wartością 3 na żetonie nie ulegają uszkodzeniu, a te z wartością 2 i 1 także pozostają na planszy.

W przypadku sytuacji odwrotnej, gdy atakują z powodzeniem Niemcy, front także nie podlega przesunięciu, a stosuje się zasadę kary w postaci 3 kostek dla gracza broniącego.
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2415
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1344 times
Been thanked: 819 times
Kontakt:

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: vinnichi »

Witam, odgrzebując temat, jak obecnie wygląda kwestia instrukcji? Czy jest jeden aktualny plik?

Jak gra się przyjęła u Was? Wraca na stół? :-)
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
Awatar użytkownika
Flank3r
Posty: 64
Rejestracja: 09 gru 2018, 16:41
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 30 times
Been thanked: 31 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Flank3r »

Czy coś wiadomo o nowych odsłonach na tej samej mechanice? W 2018 był artykuł na GF o prototypach skupiających się na Kampanii Wrześniowej i D-Day.
Szkoda żeby taki fajny przystępny system popadł w zapomnienie :(
Co do samej gry żałuję, że nie mam okazji częściej w nią grać. Koledzy się wykruszyli a żona niechętnie patrzy na gry wojenne.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5370
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 310 times
Been thanked: 946 times
Kontakt:

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: raj »

Normandię ma wydać francuskie wydawnictwo, niestety covid wszystko skomplikował.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
Mały brzydki pędrak
Posty: 984
Rejestracja: 24 sty 2006, 19:37
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 11 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Mały brzydki pędrak »

Miał być dwupak czyli Kampania i Normandia w jednym pudle. Chciałem przemycić w ten sposób wątek polski.
Przy czym wiodącą grą była Kampania wrześniowa (po prostu ciekawsza z punktu widzenia gracza, bo manewrowa, w przeciwieństwie do Normandii, gdzie mamy starcie czołowe w trudnym terenie). Niestety zaliczyłem kolejne niepowodzenie na mojej żmudnej drodze planszówkowej. "Beaches of Normandy" miała ukazać się pod koniec br.
Zapewne trzeba uzbroić się z cierpliwość i oczekiwać jej w 2023. W sprawie Kampanii nie zapadły jeszcze decyzje. Race to Berlin zarezerwowany jest w cyklu wydawniczym na przyszłość przez tego samego wydawcę. Rozwojowo na zmodyfikowanym silniku "berlinowym" mam pomysł na jeszcze sześć tytułów (Fall Grun 1938, Operacja Stosser 1944, Plan Marita 1941, Jom Kipur 1973, Operacja Husky 1943 i Korea 1950-53), ale to tylko marzenia. Nastawiam się na długą i krętą drogę, pełną niepowodzeń i wtykania szpil :)
Awatar użytkownika
Flank3r
Posty: 64
Rejestracja: 09 gru 2018, 16:41
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 30 times
Been thanked: 31 times

Re: Race to Berlin (Wyścig do Berlina)

Post autor: Flank3r »

Wiadomo jak się mają sprawy z wydaniem Beaches of Normandy?
No i czy coś wiadomo więcej o Kampanii Wrześniowej i wznowieniu Race to Berlin?
Awatar użytkownika
Mały brzydki pędrak
Posty: 984
Rejestracja: 24 sty 2006, 19:37
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 11 times

Re: Race to Berlin / Wyścig do Berlina (Krzysztof Dytczak)

Post autor: Mały brzydki pędrak »

Na zachodzie bez zmian. Bez wieści.
ODPOWIEDZ