jest to mój pierwszy post na forum, szukałem na forum odpowiedniego działu by się przywitać, lecz z jego braku rozpocznę tutaj - jeśli taki istnieje, to przepraszam, zajrzę tam jak najszybciej.
Postanowiłem zarejestrować się tutaj, gdyż od dłuższego czasu widzę, że wśród moich znajomych gry planszowe stają się powoli passe, a mi z kolei przypominają się czasy, kiedy były one głównym źródłem rozrywki. Osobiście bardzo je lubię, ale powoli kurczy się grono zainteresowanych do wspólnej gry, a szkoda. Opiszę tu jeden z moich projektów gier planszowych. Oprócz tego napisałem też kilka gier karcianych (ze standardową talią), ale one także nie wykroczyły poza strefę beta, poza tym nie jestem pewny, czy nie powstały już podobne gry.
Ten projekt gry przyszedł mi do głowy w okolicach roku 2000, dokładniej podczas gry w pierwszą, dwuwymiarową odsłonę cyklu Grand Theft Auto. Założenia są proste - plansza staje się "sandboxem", mamy swobodę poruszania się w celu wykonywania misji, grę wygrywa gracz z najwyższym wynikiem.
Informacje ogólne
Gra z racji wielkości planszy, przeznaczona jest dla większej liczby graczy. Podczas gry gracz ma za zadanie przemieszczanie się na mapie w celu przyjmowania zleceń. Ich wykonywanie odbywa się za pomocą rzutu kostką. Gra w małym stopniu będzie czerpać z RPG, gdyż każdy bohater będzie posiadał kilka statystyk, możliwych do rozwoju w trakcie rozgrywki, które wpłyną na skuteczność wykonywania misji. Każdy z graczy posiada punkt startowy, który jest jednocześnie "kryjówką", gdzie można zregenerować poziom zdrowia, a także przeczekać pogoń policyjną. Rozgrywka opiera się na systemie turowym, istnieje także możliwość tymczasowej eliminacji innych graczy.
Do testów beta posłużyła mi plansza składająca się z fragmentu mapy Grand Theft Auto, z nałożoną siatką, niestety zginęła dawno temu. Z racji wielkości planszy, musiałaby ona być składana co najmniej na 4 części - podobnie jak Monopoly. Przy odpowiedniej liczbie misji, w grze może uczestniczyć nawet 8-10 graczy.
Przewidywane akcesoria do gry
Plansza, 3 rodzaje pionków (postać pieszo, postać na motorze, postać w samochodzie), blokady policyjne, karty misji, 3 kostki do gry, notatnik w celu notowania zmian w statystykach i wyniku
Cele i możliwości gry
Celem gry jest uzyskanie najwyższego wyniku. Punkty zdobywamy wykonując misje, za niektóre z nich możemy otrzymać także bonus w postaci motocykla, lub samochodu. Gra toczy się do wyczerpania misji dostępnych dla graczy. Istnieją 3 poziomy misji - łatwe, średnie (można je przyjąć tylko po 3 pomyślnie wykonanych "łatwych" misjach) i trudne (można je przyjąć tylko po co najmniej 3 "łatwych" i 3 "średnich" misjach). W przypadku niewykonania przez gracza misji - istnieje możliwość wylosowania jej ponownie przez tego samego lub innego gracza. Wspomniane wyżej motocykl lub samochód, dają nam bonusy do poruszania się - tura piesza, to rzut tylko jedną kostką, na motocyklu - dwiema, a samochodem - trzema. Bonus tracimy, gdy trafiamy do szpitala. Do szpitala trafiamy wówczas gdy stracimy wszystkie punkty zdrowia - jeśli jesteśmy w tym czasie na misji, to zostaje ona niezaliczona. W grze możemy wyeliminować czasowo jednego z pozostałych graczy, poprzez zbliżenie się do niego i rzucenie kością - jeśli jednak mamy pecha, okaże się, że sami możemy zostać wyeliminowani. Po nieudanej misji, może się zdarzyć, że będzie ścigać nas policja - wówczas musimy trzymać się z dala od głównych ulic i jak najszybciej udać się do kryjówki, by przeczekać pościg. Jeśli zostaniemy złapani - gra kończy się dla nas natychmiast. Każda inna porażka redukuje odpowiednio nasz wynik.
Mechanika
Gracze poruszają się po ulicach, lub chodnikach - w grze będą istnieć obszary, po których nie można się przemieszczać w danej chwili (na przykład będąc pieszo nie można zakończyć tury stojąc na ulicy, albo nie można wjechać samochodem w wąską uliczkę). Wskazanie aktualnego celu, a także miejsca gracza na mapie i określanie jego poruszania się wyznacza nałożona na miasto siatka, oznaczona z boku osiami X oraz Y. Z racji, że gra ma symulować prawdziwe poruszanie się, można skracać sobie drogę chodząc "na ukos". Przyjmowanie misji - na wzór Grand Theft Auto - odbywa się w budkach telefonicznych (co współcześnie jest nieco archaicznym pomysłem, ale kilkanaście lat temu, jeszcze całkiem aktualnym). Losujemy kartę misji, po czym rozpoczynamy jej wykonanie - zawsze będzie się to wiązać z koniecznością poruszania się, a na miejscu, z wylosowaniem powodzenia misji. Powodzenie misji ustalamy rzucając kością do gry - im wyższa liczba oczek, tym lepiej dla nas. Możemy także odrzucić misję i jechać do innej budki telefonicznej, by wylosować powtórnie. Rozwijając swoje umiejętności w trakcie gry będziemy mogli wykonać misję "niższym kosztem", to znaczy wyrzucając mniejszą liczbę oczek niż poprzednio.
Przykładowo: będąc na poziomie umiejętności "0", pomyślne ukończenie misji gwarantuje wyrzucenie 4 lub więcej oczek, podczas gdy na poziomie "1" wystarczy już tylko 3 lub więcej. I tak dalej. Dokładnie opisałem go poniżej w statystykach.
Poziom powodzenia misji oznacza się od 1 do 6 (i może się zmieniać, w zależności od rozwoju naszych umiejętności). Przykładowo na poziomie 0 - wyrzucenie 6 to powodzenie misji i brak utraty zdrowia, wyrzucenie 4 to powodzenie, ale i utrata punktów zdrowia, wyrzucenie 1 wiąże się z niepowodzeniem i wizytą w szpitalu.
Atak innego gracza - w tym celu musimy się do niego zbliżyć na odległość max 1 kratki, wówczas losujemy wynik naszego starcia. Działanie podobne jak w przypadku misji.
Policja - czasem po nieudanej misji może nas zacząć gonić policja. Wówczas gracz musi trzymać się z dala od głównych ulic. Jeśli gracz spędzi 3 kolejki na głównej ulicy - zostaje złapany. Aby uniknąć policji, należy poruszać się bocznymi, wąskimi uliczkami i dotrzeć do kryjówki, gdzie po spędzeniu tury, policja przestaje go ścigać. Podczas akcji policji, ustawiane są także blokady policyjne, które utrudniają poruszanie się pojazdami, także innym graczom niebędącymi poszukiwanymi.
Statystyki
W grze będziemy mieli kilka statystyk dla każdego gracza. Dzielą się na rozwijalne i nierozwijalne.
Nierozwijalne: Zdrowie, wynik (powiększamy go, lecz możemy także stracić pukty, w grze nie planowałem mnożnika punktów)
Rozwijalne: Um. posługiwania się bronią, kondycja, prowadzenie pojazdów, siła fizyczna
Każda z umiejętności jest rozwijana jako "nagroda" za pomyślne przejście 3 misji na każdym z poziomów trudności misji (łatwy, średni, trudny), a więc mamy 3 stopnie zaawansowania w każdej dziedzinie. Jak nietrudno policzyć, musielibyśmy wykonać 36 misji, by być mistrzem w każdej dziedzinie, dlatego gracz powinien się skupiać na przyjmowaniu misji, które rozwiną jego pożądaną umiejętność. Każda z umiejętności wpływa bezpośrednio na gracza. Przykładowo:
Kondycja poziom 0 - brak bonusu do poruszania się pieszo (przechodzimy tyle pól ile oczek wyrzuciliśmy)
Kondycja poziom 1 - bonus +1 do poruszania się
Kondycja poziom 2 - bonus +2 do poruszania się
Kondycja poziom 3 - bonus +3 do poruszania się
Rozwój kondycji następuje podczas misji, w których naszym celem jest pogoń piesza za ofiarą, którą ścigamy. Podobnie jest z innymi atrybutami.
Um. posługiwania się bronią - wyższy próg powodzenia w misji gdzie musimy strzelać lub podczas ataku na innego gracza, kondycja - bonus do poruszania się pieszo, prowadzenie pojazdów - bonusy do poruszania się pojazdami, siła fizyczna - mniejsze obrażenia
Poziom zdrowia to 100 pkt, w zależności od odniesionych obrażeń zmniejsza się odpowiednio. Przebywanie w kryjówce regeneruje je o 30 pkt na turę. Im wyższy poziom siły fizycznej, tym mniejsze odnosimy obrażenia. Możemy podejmować misje z niepełnym stanem zdrowia, lecz ryzykujemy jego całkowitą utratą - a co za tym idzie - utratą punktów.
Punkty
Za każdą misję otrzymujemy określoną liczbę punktów, która zawsze jest większa od liczby którą stracimy w przypadku niepowodzenia - wszystko po to, by opłacało się je wykonywać powtórnie. Punkty możemy także stracić przez wizytę w szpitalu, dlatego też gracze nie otrzymują punktów za tymczasową eliminację przeciwnika, bo pozbawiają ich innych graczy.
Co się stanie, gdy zostanie tylko jedna misja do wykonania, a graczy jest kilku ? To proste
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oczywiście wszystkie podane powyżej wartości są robocze - służą temu by pokazać logikę gry. Na pewno kilka rzeczy można przemyśleć jeszcze raz.
----------------------------------------------
To by było na tyle. Miałem inne pomysły, które chciałem wrzucić, ale co za dużo to niezdrowo, a poza tym sporo już pozapominałem
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)