Five tribes - pytania o zasady
- zakwas
- Posty: 1777
- Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
- Lokalizacja: Zgierz
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 13 times
Re: Five tribes
Nie wiem czemu takim skrótem myśmlowym poleciałem. Oczywiście - ten, który zalicytował najwięcej, ergo jest pierwszy na torze licytacji. Czasem może być sytuacja, że nikt nic nie zalicytuje przy trzech graczach, ale wtedy na torze licytacji wszystko się samo ustawi przy spychaniu na zerach.
-
- Posty: 407
- Rejestracja: 11 lis 2015, 21:59
- Lokalizacja: Krakow
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 17 times
- Kontakt:
Re: Five tribes
Graliśmy wczoraj pierwszy raz i dwa pytania.
1. Jak przywołuje dzina to płacę koszt z płytki na planszy i wtedy dowolnego dzina mogę wziąć do siebie. Dopiero jak będę chciał wykorzystać jego moc place koszt narysowany na dzinie. I moge moc dzina który jest mój wykorzystać raz na turę i za każdym razem place wtedy koszt narysowany na dzinie. Tak jest?
2. Polska instrukcja mówi, że na koniec 1 punkt zwycięstwa za każdą złotą monetę. Mam to interpretować że monety o wartości 1 nie punktują a 10 monet o wartości 5 da 10 punktów zwycięstwa? Czy normalnie zliczam nominaly na monetach i ile mam kasy tyle PZ?
3. Jest gdzieś template punktacji do samodzielnego wydruku, jak się bloczki skończą?
Pozdrawiam
1. Jak przywołuje dzina to płacę koszt z płytki na planszy i wtedy dowolnego dzina mogę wziąć do siebie. Dopiero jak będę chciał wykorzystać jego moc place koszt narysowany na dzinie. I moge moc dzina który jest mój wykorzystać raz na turę i za każdym razem place wtedy koszt narysowany na dzinie. Tak jest?
2. Polska instrukcja mówi, że na koniec 1 punkt zwycięstwa za każdą złotą monetę. Mam to interpretować że monety o wartości 1 nie punktują a 10 monet o wartości 5 da 10 punktów zwycięstwa? Czy normalnie zliczam nominaly na monetach i ile mam kasy tyle PZ?
3. Jest gdzieś template punktacji do samodzielnego wydruku, jak się bloczki skończą?
Pozdrawiam
-
- Posty: 1987
- Rejestracja: 08 sty 2014, 19:18
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 87 times
- Been thanked: 29 times
Re: Five tribes
ad.1. Wszystko się zgadza.Coin22 pisze:Graliśmy wczoraj pierwszy raz i dwa pytania.
1. Jak przywołuje dzina to płacę koszt z płytki na planszy i wtedy dowolnego dzina mogę wziąć do siebie. Dopiero jak będę chciał wykorzystać jego moc place koszt narysowany na dzinie. I moge moc dzina który jest mój wykorzystać raz na turę i za każdym razem place wtedy koszt narysowany na dzinie. Tak jest?
2. Polska instrukcja mówi, że na koniec 1 punkt zwycięstwa za każdą złotą monetę. Mam to interpretować że monety o wartości 1 nie punktują a 10 monet o wartości 5 da 10 punktów zwycięstwa? Czy normalnie zliczam nominaly na monetach i ile mam kasy tyle PZ?
3. Jest gdzieś template punktacji do samodzielnego wydruku, jak się bloczki skończą?
Pozdrawiam
ad.2. Sumujesz wartość monet z awersu i to wpisujesz do zeszytu.
ad 3. Może na bgg jest, ale szybciej gra mi sie znudzi niz wypełnie cały zeszyt:D
- Chaaber
- Posty: 1055
- Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Re: Five tribes
Takie szybkie pytanko, bo jakieś nigdzie tego info nie upolowałem, a kilka gier już zagrane. Mogę kupić więcej niż jednego dżina jeśli mnie stać (czyli jeśli mam dość mędrców/niewolników).
Re: Five tribes
W swojej jednej turze nie, tak samo jak np nie mozna kilkukrotnie wydac 3/6 zlota na kupno kart. Ale jesli w kolejnej turze znow skonczysz na ginowych kartach to jak najbardziej kolejnego znow mozesz kupic
Re: Five tribes
Przeczytałem instrukcję i wertuję pomoce gracza. Wersje PL pomocy napotkałem dwie : rebela oraz napisaną przez gracza i wrzuconą na BGG. Znalazłem dosyć istotne różnice w tłumaczeniu działania niektórych Dżinów. Proszę o sprostowanie, które zasady są właściwe :
Dżin Echidna :
Wg Rebela : Podwój liczbę ZM, któr twoi budowniczowie zdobędą w tej turze.
Wg BGG : Podwaja ilość zdobywanych monet z Budowniczych.
Jest dosyć spora różnica, czy w tej turze czy zawsze. Która wersja właściwa ?
Dżin Nekir :
Rebel :Za każdym razem, gdy zabijasz Zabójcą 1 lub więcej Ludzi, pobierz 1 ZM. Pobierz 2 ZM, jeśli zabija twój przeciwnik.
BGG : Za każdym razem gdy zabijasz ludzika otrzymujesz 1 monetę za neutralnego, 2 monety za ludzika gracza.
No te wersje różnią się diametralnie. Która właściwa ?
Reszta w miarę podobnie brzmi
Dżin Echidna :
Wg Rebela : Podwój liczbę ZM, któr twoi budowniczowie zdobędą w tej turze.
Wg BGG : Podwaja ilość zdobywanych monet z Budowniczych.
Jest dosyć spora różnica, czy w tej turze czy zawsze. Która wersja właściwa ?
Dżin Nekir :
Rebel :Za każdym razem, gdy zabijasz Zabójcą 1 lub więcej Ludzi, pobierz 1 ZM. Pobierz 2 ZM, jeśli zabija twój przeciwnik.
BGG : Za każdym razem gdy zabijasz ludzika otrzymujesz 1 monetę za neutralnego, 2 monety za ludzika gracza.
No te wersje różnią się diametralnie. Która właściwa ?
Reszta w miarę podobnie brzmi
- zakwas
- Posty: 1777
- Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
- Lokalizacja: Zgierz
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 13 times
- rastula
- Posty: 10023
- Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 1276 times
- Been thanked: 1311 times
Re: Five tribes
Czyli że jest dżin, ktory działa tylko w jednej turze? i to na dodatek właściwie nie działa, bo w "tej turze" nie da się równocześnie wziąć dżina i monet.zakwas pisze:Obie oczywiście w wersji Rebela.
Działanie dżinów jest ciągłe [edit: oczywiście jeśli zapłacisz za aktywację w niektórych przypadkach), więc monety będą podwajane za każdym razem. Wersja rebel.jest tu dość niezręczna.
Co do drugiego dżina to działanie jest zawsze wg. tej samej zasady, dotyczy to też innych "podobnych" dżinow...
Ty coś zrobisz dostajesz 1 punkt
Zrobi coś rywal dostajesz 2 punkty.
Ostatnio zmieniony 02 lut 2016, 09:20 przez rastula, łącznie zmieniany 1 raz.
- warlock
- Posty: 4829
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1144 times
- Been thanked: 2179 times
Re: Five tribes
"EchidnaLubel pisze: Dżin Echidna :
Wg Rebela : Podwój liczbę ZM, któr twoi budowniczowie zdobędą w tej turze.
Wg BGG : Podwaja ilość zdobywanych monet z Budowniczych.
Jest dosyć spora różnica, czy w tej turze czy zawsze. Która wersja właściwa ?
Double the amount of GCs your Builders get this turn."
Zdolność tego Dżinna jest przecież aktywna - jeśli "zapłacisz" 2 Starszych albo Starszego + Fakira, to odpalasz jego zdolność i podwajasz ilość monet, jakie zdobywasz w tej turze dzięki Budowniczym - czyli w turze, w której go aktywowałeś. Dla mnie wszystko jest tu jasne . Jeśli go nie aktywujesz, to ta zdolność nie działa w ogóle (przypominam - jest aktywna, a nie pasywna).
"NekirLubel pisze: Dżin Nekir :
Rebel :Za każdym razem, gdy zabijasz Zabójcą 1 lub więcej Ludzi, pobierz 1 ZM. Pobierz 2 ZM, jeśli zabija twój przeciwnik.
BGG : Za każdym razem gdy zabijasz ludzika otrzymujesz 1 monetę za neutralnego, 2 monety za ludzika gracza.
No te wersje różnią się diametralnie. Która właściwa ?
Each time Assassins kill Meeple(s), collect 1 GC if you did the Killing; 2 GCs if an opponent did"
- Za każdym razem kiedy rywal używa zabójców do zabicia JAKIEGOKOLWIEK Meepla (lub 2 meepli, jeśli ma innego Dżinna, który ma moc "podwójnego zabójstwa"), dostajesz 2 złote monety z banku.
- Za każdym razem kiedy to Ty używasz zabójców do zabicia JAKIEGOKOLWIEK Meepla (lub 2 meepli, jeśli masz innego Dżinna, który ma moc "podwójnego zabójstwa"), dostajesz 1 złotą monetę banku.
No to jest akurat kompletna nieprawda - edytuj tego posta bo tylko mieszasz . Niektóre zdolności są aktywne, niektóre są pasywne - wersja Rebela jest jak najbardziej poprawna. Na niektórych kartach Dżinnów masz przecież wyszczególniony koszt aktywacji.rastula pisze:Działanie dżinów jest ciągłe, więc monety będą podwajane za każdym razem. Wersja rebel.jest tu dość niezręczna.
Ostatnio zmieniony 03 lut 2016, 13:15 przez warlock, łącznie zmieniany 1 raz.
- zakwas
- Posty: 1777
- Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
- Lokalizacja: Zgierz
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 13 times
Re: Five tribes
Jak już zostało zauważone, należy opłacić koszt na karcie - dżinn działa w turze w której go opłacimy.rastula pisze:Czyli że jest dżin, ktory działa tylko w jednej turze? i to na dodatek właściwie nie działa, bo w "tej turze" nie da się równocześnie wziąć dżina i monet.zakwas pisze:Obie oczywiście w wersji Rebela.
Re: Five tribes
Czy kończąc na płytce Dżina, mogę kupić Dżina i od razu zapłacić za jego działanie w tej turze (aktywować go jeśli to Dżin wymagający zapłaty za działanie) ?
Re: Five tribes
tak.Lubel pisze:Czy kończąc na płytce Dżina, mogę kupić Dżina i od razu zapłacić za jego działanie w tej turze (aktywować go jeśli to Dżin wymagający zapłaty za działanie) ?
- kraken
- Posty: 92
- Rejestracja: 05 wrz 2011, 11:43
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: Five tribes
Jeśli było to pytanie to proszę ignorujcie je. Jeśli zostaną już wylosowane wszystkie przedmioty rzemieślników ( z dodatku) to czy tworzę nowy stos z odrzuconych ?
imię: ŁUKASZ
MOJA KOLEKCJA:
http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
KUPIĘ W ROZSĄDNEJ CENIE:
http://boardgamegeek.com/wishlist/ziomaki
MOJA KOLEKCJA:
http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
KUPIĘ W ROZSĄDNEJ CENIE:
http://boardgamegeek.com/wishlist/ziomaki
- Jiloo
- Posty: 2501
- Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 577 times
- Been thanked: 494 times
- Kontakt:
Re: Five tribes
Nie wiem czy było, ale nie tworzy się nowego stosu.kraken pisze:Jeśli było to pytanie to proszę ignorujcie je. Jeśli zostaną już wylosowane wszystkie przedmioty rzemieślników ( z dodatku) to czy tworzę nowy stos z odrzuconych ?
U nas nigdy nie udało się wyczerpać stosu. Ale rzadko gramy na więcej osób, najczęściej we dwójkę.
Re: Five tribes
Oj.
Zdecydowanie TWORZY się nowy stos z odrzuconych elementów.
Nawet jeśli nie ma tego w instrukcji, jest na bgg wytłumaczone przez samego BC:
https://boardgamegeek.com/thread/140564 ... -come-back
Zdecydowanie TWORZY się nowy stos z odrzuconych elementów.
Nawet jeśli nie ma tego w instrukcji, jest na bgg wytłumaczone przez samego BC:
https://boardgamegeek.com/thread/140564 ... -come-back
są ludzie którzy nie chcą połknąć bakcyla planszówek
takim trzeba wpychać go do gardła
takim trzeba wpychać go do gardła
- Jiloo
- Posty: 2501
- Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 577 times
- Been thanked: 494 times
- Kontakt:
Re: Five tribes
Mój bląd.
Nie wiem dlaczego pisząc o tym, że się nie kończą miałem na myśli przedmioty z rynku, a nie magiczne przedmioty z dodatku.
Przepraszam za zamieszanie.
Nie wiem dlaczego pisząc o tym, że się nie kończą miałem na myśli przedmioty z rynku, a nie magiczne przedmioty z dodatku.
Przepraszam za zamieszanie.
- Marx
- Posty: 2443
- Rejestracja: 24 sty 2016, 10:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 66 times
- Been thanked: 23 times
Re: Five tribes
Pytanie o punktację końcówą i przeliczanie pozostałych towarów na ręce na punkty zwycięstwa. Czyli należy towary przeliczyć na punkty wg. tego samo wzoru co dla monet?
- kraken
- Posty: 92
- Rejestracja: 05 wrz 2011, 11:43
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: Five tribes
Dzięki !wc pisze:Oj.
Zdecydowanie TWORZY się nowy stos z odrzuconych elementów.
Nawet jeśli nie ma tego w instrukcji, jest na bgg wytłumaczone przez samego BC:
https://boardgamegeek.com/thread/140564 ... -come-back
imię: ŁUKASZ
MOJA KOLEKCJA:
http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
KUPIĘ W ROZSĄDNEJ CENIE:
http://boardgamegeek.com/wishlist/ziomaki
MOJA KOLEKCJA:
http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
KUPIĘ W ROZSĄDNEJ CENIE:
http://boardgamegeek.com/wishlist/ziomaki
- przemyslow
- Posty: 16
- Rejestracja: 11 mar 2016, 06:19
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Five tribes
Marx pisze:Pytanie o punktację końcówą i przeliczanie pozostałych towarów na ręce na punkty zwycięstwa. Czyli należy towary przeliczyć na punkty wg. tego samo wzoru co dla monet?
Miałem ten sam problem podczas pierwszej gry, tak samo jak problem z punktowaniem za monety - "1 PZ za każdą złotą monetę, którą posiadasz" - bez jej wartości? Jest to trochę nielogicznie, mogę rozmieniać sobie piątki na jedynki i ciągnąć punkty do góry.
Rozwiązaliśmy ten problem tak - za monety punktowaliśmy według ich wartości - czyli pięć punktów za piątkę, jeden za jedynkę. Za towary robiliśmy to jednak tak, że jeden towar wart był jeden punkt - żeby premiować tych, którzy jednak dobrze "wyczuli" moment i sprzedali je przed zakończeniem gry - żeby nie było tak, że zbieranie kart przez całą grę przynosi potem takie same korzyści jak ich rozważne wymienianie.
Też chętnie dowiem się, jak to powinno być rozwiązane.
Re: Five tribes
Według instrukcji pl:Marx pisze:Pytanie o punktację końcówą i przeliczanie pozostałych towarów na ręce na punkty zwycięstwa. Czyli należy towary przeliczyć na punkty wg. tego samo wzoru co dla monet?
Punkty zwycięstwa na koniec gry są przyznawane:
- Suma PZ za każdą serię Towarów (bez niewolników/fakirów), którą posiadasz, a w której każdy towar jest inny.
Tak więc, towary liczymy według tego samego wzoru co podczas, sprzedaży towarów w czasie gry.
Re: Five tribes
Chodzi o to, że w czasie gr gdy masz mało kasy, możesz opchnąć trochę towaru i mieć na waciki, ale jak dobrze dysponujesz kasą i masz jej w bród, to zbierasz sobie towarki, a na koniec przygarniesz ciutek bezcennych punktów.
-
- Posty: 1196
- Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
- Lokalizacja: Kołobrzeg
- Has thanked: 330 times
- Been thanked: 186 times
Re: Five tribes
Ja mam małe pytanie. Dżina możemy uruchomić przed wykonaniem ruchu ?? Jest jeden taki co pozwala ustaić trzy ludki na pustym polu. Nigdzie nie ma wzmianki kiedy można aktywować dżina. My dziś zagraliśmy pierwsze partie (dwuosobowe) i graliśmy że najpierw dokładamy później ruch (wydaje się to logiczne ... )
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
- Chaaber
- Posty: 1055
- Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Re: Five tribes
Dobrze graliście, gracz decyduje kiedy aktywuje dżina. Mogą być przydatne zarówno po jak i przed ruchem, także jak kto woli i potrzebuje.
-
- Posty: 1196
- Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
- Lokalizacja: Kołobrzeg
- Has thanked: 330 times
- Been thanked: 186 times
Re: Five tribes
Dziękuję serdecznie za odpowiedź
Jeszcze jedno pytanie. Czy jeżeli jeden gracz ma możliwy ruch (dzięki dżinowi który umożliwia dokładanie mepli na puste pole) a drugi gracz nie ma ruchu to czy możliwa jest kontynuacja gry ??
Czy też jak jeden z graczy ma możliwy (legalny) ruch, to rozgrywana jest następna runda ??
My zagraliśmy tak, że jeżeli jeden z graczy miał możliwy rch (dzięki dżinowi) to rozgrywka toczyła się dalej. Takim sposobem ugrałem 275 pkt (nie wiem czy duzo, ale u nas rekord chawiry
Jeszcze jedno pytanie. Czy jeżeli jeden gracz ma możliwy ruch (dzięki dżinowi który umożliwia dokładanie mepli na puste pole) a drugi gracz nie ma ruchu to czy możliwa jest kontynuacja gry ??
Czy też jak jeden z graczy ma możliwy (legalny) ruch, to rozgrywana jest następna runda ??
My zagraliśmy tak, że jeżeli jeden z graczy miał możliwy rch (dzięki dżinowi) to rozgrywka toczyła się dalej. Takim sposobem ugrałem 275 pkt (nie wiem czy duzo, ale u nas rekord chawiry
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)