Arkham Horror - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
krwck
Posty: 66
Rejestracja: 12 sty 2008, 19:46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Arkham Horror

Post autor: krwck »

Argun pisze:1) Czy wchodzac na lokacje z brama gdzie jest potwor, najpierw przenosze sie do innego swiata czy najpierw walcze z potworem.
Najpierw przenosisz się do świata zewnętrznego - brama działa natychmiast, jeśli wpadasz na lokację z bramą, wciąga Cię ona od razu. Wychodzi na to, że i tu musiałem sobie odświeżyć pamięć instrukcją. Jest tam wyraźnie napisane, że brama wciąga Cię w fazie spotkań w Arkham. Czyli jeśli kończysz ruch na lokacji z bramą i potworem, najpierw działa zasada konieczności uniknięcia lub walczenia z potworem, dopiero w następnej fazie - fazie spotkań w Arkham, zostajesz wciągnięty do innego świata. Ech, przypomniało mi się właśnie wertowanie instrukcji w każdej fazie gry co najmniej pięć razy... ;)
2) Bedac w innym swiecie ciagne karte. W/g karty po wykonaniu np jakiegos checku przenosze sie do Arkham. Czy po przeniesieniu sie z innego swiata spowrotem do miasta moge zamykac brame, czy musze wejsc do innego swiata jeszcze raz?
Jest tak, że zamknąć bramę możesz tylko w fazie swojego spotkania w Arkham, zamiast losowania karty spotkania. Nie wpadasz z powrotem w bramę - od tego właśnie są znaczniki eksploracji, które kładziesz pod swoim bohaterem po wyjściu ze świata zewnętrznego - dopóki jesteś na tym znaczniku, brama Cię nie wciągnie, z kolei jeśli opuścisz tą lokację bez zamykania bramy, pozostaje ona otwarta a znacznik eksploracji przepada. Więc jak wejdziesz tam znowu, to znowu zostaniesz wciągnięty :) Możesz sobie stać na lokacji z bramą ile tylko kolejek chcesz. Dopóki się stamtąd nie ruszysz, możesz ją próbować zamknąć w każdej kolejnej fazie spotkań w Arkham.
3) Wchodzac do bramy na lokacji nie bylo stwora. Wychodzac z niej napotykam juz potwora. Czy musze walczyc/uciekac czy odrazu moge zamykac brame ?
Z potworami walczysz jeśli próbujesz opuścić lokację na której się one znajdują. Więc nie musisz walczyć, dopóki nie będziesz się chciał z tej lokacji wydostać. Doczytałem właśnie w polskiej instrukcji, że też kiedy kończysz ruch na lokacji z potworem, musisz go unikać, albo z nim walczyć. A ruch z innych światów jest ruchem, więc... musisz walczyć.

Edit:
Eeee. Jak odpowiadałem na te trzy Twoje pytania, to czwartego jeszcze nie było... Tak czy inaczej nie zdarzyło mi się jeszcze walczyć z Wielkimi Przedwiecznymi :)
krwck, czyt. karwacki :)
kolekcja
Awatar użytkownika
Klos
Posty: 1065
Rejestracja: 29 wrz 2007, 22:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: Klos »

Wiec i ja pomoge :-)
Argun pisze:4) Walka z przedwiecznym, graja 4 osoby. Rzuty graczy koncza sie np 7 sukcesami wiec przedwieczny dostaje 1 rane i 3 sukcesy zostaja. Czy przechodza one na nastepna runde atakow poszukiwaczy czy przepadaja?
Walka z Przedwiecznym jest jedynym przykladem walki, gdzie sukcesy niewykorzystane na rany nie przepadaja, tylko sumuja sie z sukcesami kolejnych graczy. Czyli w Twoim przykladzie wystarczy ze kolejny gracz wyrzuci jeszcze jeden sukces i Przedwieczny otrzyma kolejna rane. A kolejne sukcesy ida na kolejne rany. Latwiej wam bedzie grac, gdy potraktujecie to w ten sposob:
Aby pokonac przedwiecznego potrzebujecie poziom Doom Track x ilosc graczy = ilosc sukcesow ktore musicie wylosowac W SUMIE.
Awatar użytkownika
zara2stra
Posty: 384
Rejestracja: 02 mar 2008, 20:38
Lokalizacja: Lubliniec/Pawonków
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: zara2stra »

Cytuj:
3) Wchodzac do bramy na lokacji nie bylo stwora. Wychodzac z niej napotykam juz potwora. Czy musze walczyc/uciekac czy odrazu moge zamykac brame ?
[...] Doczytałem właśnie w polskiej instrukcji, że też kiedy kończysz ruch na lokacji z potworem, musisz go unikać, albo z nim walczyć. A ruch z innych światów jest ruchem, więc... musisz walczyć.
Hmm - niezupełnie. Na 99% jestem pewny, że gdzieś w instrukcji jest klauzula, że w turze kiedy postać wraca z innego świata nie musi ani walczyć, ani unikać potworów znajdujących się w tej samej lokalizacji co brama, za to w następnej już tak. Niestety nie mam teraz możliwości sprawdzić w instrukcji, więc nie jestem w stanie podać konkretnej strony.
Awatar użytkownika
krwck
Posty: 66
Rejestracja: 12 sty 2008, 19:46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Arkham Horror

Post autor: krwck »

zara2stra pisze:Hmm - niezupełnie. Na 99% jestem pewny, że gdzieś w instrukcji jest klauzula, że w turze kiedy postać wraca z innego świata nie musi ani walczyć, ani unikać potworów znajdujących się w tej samej lokalizacji co brama, za to w następnej już tak. Niestety nie mam teraz możliwości sprawdzić w instrukcji, więc nie jestem w stanie podać konkretnej strony.
Prawda. Na stronie 18 - "Monsters guarding gates". Czyli jednak dobrze pamiętałem - tak to właśnie z Arkhamem jest. Przez chwilę się nie gra, niby wszystko się pamięta, ale zawsze jest jakieś "ale". Po sprawdzeniu zasad okazuje się, że to "ale" jest faktycznie niepoprawne. A później znowu okazuje się, że "ale" jest w porządku, bo to był właśnie wyjątek/klauzula czy jak to tam nazwać :)
krwck, czyt. karwacki :)
kolekcja
Argun
Posty: 19
Rejestracja: 14 sty 2006, 14:03

Re: Arkham Horror

Post autor: Argun »

Jeszcze wroce do moich pytan.

W pytanku 2) chodzilo mi o to, ze jestem w innym swiecie i tam ciagne karte ktora przenosi mnie do arkham ODRAZU (bez koniecznosci zwiedzenia drugiej polowki innego swiata). Czy takie przeniesienie liczone jest jako normalna eksploracja innego swiata?

A w pyt 4) chodzi mi o to, czy po zakonczeniu CALEJ rundy atakow (wszyscy gracze juz zaatakowali) jakis pojedynczy sukces przechodzi do nastepnej rundy. Bo to, ze sukcesy wszystkich graczy sie sumuja w jednej i tej samej rundzie to wiem :)
Awatar użytkownika
zara2stra
Posty: 384
Rejestracja: 02 mar 2008, 20:38
Lokalizacja: Lubliniec/Pawonków
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: zara2stra »

Co do nr 2 - tak. powrót do Arkham w ten sposób również się liczy, więc w kolejnej fazie spotkań będziesz mógł próbować zamykać bramę.

Co do nr 4 - jak wyżej. Sukcesy przenoszą się na kolejne rundy walki.
Awatar użytkownika
krwck
Posty: 66
Rejestracja: 12 sty 2008, 19:46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Arkham Horror

Post autor: krwck »

Argun pisze:W pytanku 2) chodzilo mi o to, ze jestem w innym swiecie i tam ciagne karte ktora przenosi mnie do arkham ODRAZU (bez koniecznosci zwiedzenia drugiej polowki innego swiata). Czy takie przeniesienie liczone jest jako normalna eksploracja innego swiata?
Tak jak to opisałem tak gram do tej pory - nie doszukałem się niczego specjalnego dotyczącego konkretnie tego typu szybszego wyeksplorowania innego świata. W naszych grach traktujemy to jako zwykły powrót, z tym, że jeśli spowodowała to karta, to nie jest to ruch, więc nie trzeba walczyć z potworem czekającym przy bramie, a z jej zamykaniem trzeba czekać do następnej fazy przygody w Arkham. W instrukcji jest tylko napisane, że aby zamknąć bramę, trzeba wyeksplorować inny świat do którego ona prowadzi. A więc jest on wyeksplorowany, tylko trwa to krócej. Dodatkowo, gdyby od razu po powrocie investigator wpadał znowu w tą samą bramę, nie miałoby to sensu klimatycznego/fabularnego - nie wiem jak to nazwać, ale z punktu widzenia łańcuchu przyczynowo skutkowego ta gra w sumie zawsze działała u mnie świetnie. Jak nie można czegoś znaleźć w instrukcji albo coś jest niejasne, trzeba to sobie zwizualizować :) Nie wyobrażam sobie, że wracając z innego świata bramą którą do niego wszedłem, muszę znowu do niej wpaść i przeżywać koszmar po raz kolejny :)
krwck, czyt. karwacki :)
kolekcja
Awatar użytkownika
Klos
Posty: 1065
Rejestracja: 29 wrz 2007, 22:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: Klos »

Argun pisze:W pytanku 2) chodzilo mi o to, ze jestem w innym swiecie i tam ciagne karte ktora przenosi mnie do arkham ODRAZU (bez koniecznosci zwiedzenia drugiej polowki innego swiata). Czy takie przeniesienie liczone jest jako normalna eksploracja innego swiata?
Zeby nie bylo watpliwosci, to sprawa zostala wyjasniona dokladnie w FAQ 1.2 oficjalnym. Wszystkie formy powrotu do Arkham (czy to przez karte, czy to przez czar, czy przez pelne zbadanie innego swiata) daja graczowi znacznik eksploracji.

Q: Do I receive an “explored” marker if I enter the first area of an Other World, cast “Find Gate,” and return to Arkham?
A: Yes. In general, whenever you “return to Arkham,” you reappear at a gate that leads to the Other World you were in and gain an “explored” marker.
Awatar użytkownika
assurbanipal
Posty: 250
Rejestracja: 09 sie 2007, 04:59
Lokalizacja: Bielsko - Biała
Has thanked: 1 time

Re: Arkham Horror - 4 pytania

Post autor: assurbanipal »

Witam!
Aby nie zakładać nowego tematu to i ja pozwolę sobie dołączyć w tym miejscu z jednym pytaniem, mianowicie do czego służą znaczniki aktywności (activity markers)? Czy należy je jakoś łączyć z kartami mitów, które mają zapisane w tekście "Activity at" - np. z kartą "The Black Man", gdzie jest napisane "Activity at: French Hill"? I co oznaczają na nich cyfry 1, 2 i 3?

ps. czy otwiera się wam strona BGG? Ja od dwóch dni nie mogę się z nią połączyć :?
Grzech
Posty: 594
Rejestracja: 20 maja 2005, 13:55
Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Re: Arkham Horror - 4 pytania

Post autor: Grzech »

assurbanipal pisze:Witam!
Aby nie zakładać nowego tematu to i ja pozwolę sobie dołączyć w tym miejscu z jednym pytaniem, mianowicie do czego służą znaczniki aktywności (activity markers)? Czy należy je jakoś łączyć z kartami mitów, które mają zapisane w tekście "Activity at" - np. z kartą "The Black Man", gdzie jest napisane "Activity at: French Hill"? I co oznaczają na nich cyfry 1, 2 i 3?
Dokładnie jest tak jak opisałeś i jakoś jeszcze nie widziałem żeby ktoś ich używał :P

Może to ma znaczenie gdy gra się w 8 osób i prowadzący rozgrywkę zmienia się co turę. Ja jednak preferuję gre w 4-5 os. z jedną osobą dodatkowo prowadzącą mity.
Awatar użytkownika
assurbanipal
Posty: 250
Rejestracja: 09 sie 2007, 04:59
Lokalizacja: Bielsko - Biała
Has thanked: 1 time

Re: Arkham Horror - 4 pytania

Post autor: assurbanipal »

Grzech pisze:(...) jakoś jeszcze nie widziałem żeby ktoś ich używał :P
No właśnie w instrukcji nie ma słowa o tym co z tymi markerami należy robić (albo ślepy jestem). Jak na razie po głowie chodzi mi tylko to, że można nimi oznaczać na planszy miejsca aktywności kart mitów, żeby można się było szybko zorientować, że się weszło na taki teren :?:
Grzech pisze:Ja jednak preferuję gre w 4-5 os. z jedną osobą dodatkowo prowadzącą mity.

Ja jak na razie grałem dwa razy na dwie osoby i raz na trzy, oraz raz na dwie osoby, ale każda prowadziła wówczas dwóch badaczy. I muszę przyznać, że w składzie dwu i trzy osobowym (każdy grał jednym badaczem) grało się najlepiej. Przy kontrolowaniu dwóch badaczy gra traciła trochę na klimacie. Dzisiaj mam zamiar wypróbować wariant jednoosobowy (z soundtrackiem z American McGee's Alice w tle - dla zrobienia odpowiedniego klimatu i szklaneczką whiskey w ręce - dla odwagi :wink:).
Awatar użytkownika
krwck
Posty: 66
Rejestracja: 12 sty 2008, 19:46
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Arkham Horror - 4 pytania

Post autor: krwck »

Grzech pisze:Dokładnie jest tak jak opisałeś i jakoś jeszcze nie widziałem żeby ktoś ich używał :P
Nie mam jak w tej chwili tego sprawdzić, ale może któraś z kart spotkań w Arkham albo w innych światach, albo może tym bardziej któraś z kart mitów odwołują się jakoś do tych znaczników w swoim tekście?

Edit:
W oficjalnym FAQ ze strony FFG jest tak o tych znacznikach napisane:
Q: What do activity markers do? Are they just referenced
by cards that I haven’t seen yet?
A: Activity markers are just reminders of activity that is
occurring in an area. They are most often used to mark
where a Rumor is active, but may be used for other activi-
ties that occur from the Mythos cards as well.
Czyli służą po prostu do oznaczenia zdarzeń w jakiejś lokacji, miejsca aktywności Rumora i mogą też być użyte do oznaczenia każdego innego zdarzenia z kart mitów.
krwck, czyt. karwacki :)
kolekcja
herkules_minus
Posty: 3
Rejestracja: 08 maja 2008, 15:52
Lokalizacja: Zabrze

Re: Arkham Horror

Post autor: herkules_minus »

Mam kilka pytań odnośnie zasad:
1. Po przejściu przez zaświaty, powrocie do Arkham i zamknięciu bramy, trzeba od razu pieczętować bramę? Jeśli ruszę się z tego miejsca i wrócę zanim otworzy się nowa brama w tym miejscu mogę pieczętować ?
2. Czy po zamknięciu bramy przeze mnie może zapieczętować ją inny gracz, który nie przechodził przez zaświaty? Jeśli może, muszę stać w tym miejscu dopóki się nie pojawi?

dzięki za pomoc
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: zephyr »

1 Tak, trzeba od razu
2 Nie, nikt ci nie pomoże

A dokładniej - jeśli nie masz znacznika eksploracji brama wciąga cię do innego świata. Po przejściu przez ten świat wychodzisz z którejś z bram do niego prowadzących i otrzymujesz znacznik eksploracji - nie wciąga cie i możesz zamykać. Jeśli opuścisz lokację tracisz znacznik, ale dopóki się stamtąd nie ruszasz możesz próbować zamykać bramę jak długo chcesz. Nikt inny nie pomoże zamknąć bramy, bo jak tylko wejdzie na lokację brama go wciągnie.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
herkules_minus
Posty: 3
Rejestracja: 08 maja 2008, 15:52
Lokalizacja: Zabrze

Re: Arkham Horror

Post autor: herkules_minus »

dzięki za odpowiedź na pierwsze pytanie, w drugim pytałem czy przy pieczętowaniu może pomóc mi ktoś inny?
Awatar użytkownika
Keil
Posty: 55
Rejestracja: 09 sie 2005, 14:16
Lokalizacja: KIELCE

Re: Arkham Horror

Post autor: Keil »

Nikt Ci nie może pomóc,musisz to zrobić sam....
General Keil Castus
Uesugi Kenshin
Posty: 133
Rejestracja: 11 sty 2008, 10:02
Lokalizacja: Bieruń Stary

Re: Arkham Horror

Post autor: Uesugi Kenshin »

Odświeżę temacik bo nasunęło mi się kilka pytań odnośnie zasad.

1. Jak dokładnie działa Patrol Wagon..czy w czasie ruchu nim mogę mijać bezkarnie potwory czy muszę ich unikać??

2.Jeśli mam ustawione powiedzmy 3 speed i czytam jakieś tomiszcze za 2 punkty ruchu to ten pozostały punkt pozwala mi jechać radiowozem do dowolnej lokacji??

3. Na niektórych kartach mitów w dziale nagłówków pisze ze na ulicy takiej i takiej pojawiają się dwa potwory...i teraz tak:
- czy jeśli mam już limit potworów na planszy to wędrują one na skraj miasta??
- a jeśli na planszy jest miejsce to czy zostają na niej na "stałe"??

Z góry dzięki za odpowiedzi.
akakus
Posty: 27
Rejestracja: 08 kwie 2008, 11:56

Re: Arkham Horror

Post autor: akakus »

Ad.1. Tak, mozesz. IMHO mozesz nawet przeniesc sie do Dunwich / Kingsport.
Ad.2. Nie mozesz. Na karcie jest napisane, ze wykonujesz przemieszczenie do dowolnej lokacji zamiast normalnego ruchu - zamiast nie dostajesz punktow akcji, nie mozesz uzyc tomiszcza.
Ad.3. Zostaja na stale na planszy/ida na Skraj jak nie ma miejsca.

Pozdrawiam
Uesugi Kenshin
Posty: 133
Rejestracja: 11 sty 2008, 10:02
Lokalizacja: Bieruń Stary

Re: Arkham Horror

Post autor: Uesugi Kenshin »

akakus pisze:Ad.1. Tak, mozesz. IMHO mozesz nawet przeniesc sie do Dunwich / Kingsport.
A muszę mieć te dodatki, cz po wzięciu karty Deputy of Arkham same się pojawiają? :lol: :lol: :lol:

Dzięki za pomoc!
akakus
Posty: 27
Rejestracja: 08 kwie 2008, 11:56

Re: Arkham Horror

Post autor: akakus »

Tak :), otwiera sie brama i wciaga badaczy do miasteczek obok.
Uesugi Kenshin
Posty: 133
Rejestracja: 11 sty 2008, 10:02
Lokalizacja: Bieruń Stary

Re: Arkham Horror

Post autor: Uesugi Kenshin »

Jeszcze jedno pytanie:
1. Czego dotyczy tekst znajdujący się w środkowej kolumnie karty Predwiecznego...co w stylu when XXX stirs in her slumber... powtarza się to na niektórych kartach przedwiecznych i dotyczy wzrostu wytrzymałości potworów, czasem dodatkowego doom tokena itp..

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Klos
Posty: 1065
Rejestracja: 29 wrz 2007, 22:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: Klos »

Zazwyczaj jest to opis stalego wplywu Przedwiecznego na gre.
Uesugi Kenshin
Posty: 133
Rejestracja: 11 sty 2008, 10:02
Lokalizacja: Bieruń Stary

Re: Arkham Horror

Post autor: Uesugi Kenshin »

Tak też myślałem. Dzięki za pomoc.
Awatar użytkownika
Keil
Posty: 55
Rejestracja: 09 sie 2005, 14:16
Lokalizacja: KIELCE

Re: Arkham Horror

Post autor: Keil »

A ja mam pytanie odnośnie tzw."wskazówek".
Ostatni jak graliśmy wynikło małe zakłopotanie ... przykład:
walka końcowa z przedwiecznym rzucam 3 kośćmi ( 3 sukcesy ) i teraz pytanko czy mogę wydać wskazówki ( mam ich 6 ) na dodatkowe rzuty ?
General Keil Castus
Uesugi Kenshin
Posty: 133
Rejestracja: 11 sty 2008, 10:02
Lokalizacja: Bieruń Stary

Re: Arkham Horror

Post autor: Uesugi Kenshin »

myślę że można, ja tak podbijam często liczbę sukcesów w lokacjach gdy coś tam badacz czyta i itp.
ODPOWIEDZ