Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
@arturroq zwróć uwagę na dwie kwestie:
1) Nie masz napisane "na początku każdej Fazy Badań", tylko "przed wybraniem kart projektów" - karty projektów wybierasz na początku gry (od 0 do 10) i nie stanowi to Fazy Badań.
2) Punkt o postawieniu neutralnych miast i lasów poprzedza informację o startowej wartości Wskaźnika Terraformacji co sugeruje, że dotyczy to setupu gry.
3) Zasady nie wspominają o tym, że kolejne stawiane na planszy miasta neutralne w jakikolwiek sposób odpalałyby pewne zdolności gracza z kart (opisana jest tylko Republika Tharsis i jej wartość startowa produkcji megakredytów) co również sugeruje, że dotyczy ro wyłącznie rozstawienia początkowego.
4) Gdybym miał co pokolenie losować karty i odliczać te kilkanaście/kilkadziesiąt pól, to chyba umarłbym z nudów .
Ostatnio zmieniony 29 lis 2016, 08:54 przez warlock, łącznie zmieniany 2 razy.
Dawno temu czytałem wypowiedzi twórców, którzy mówili, że początkowe miasta i obszary zieleni służą temu, by zapobiegać tym samym strategiom i wykładania miast zawsze w tych samych miejscach.
A ten wirtualny przeciwnik, o którym mowa w instrukcji, robi coś jeszcze? Przeoczyłem coś? Czy jak zagrywam kartę zabierającą innemu graczowi zasoby, to tak naprawdę najwyżej po to, żeby móc powiedzieć siedząc w pustym pokoju: "A masz, wirtualny przeciwniku"?
1. Pytanie co do niebieskich kart z dwoma akcjami (czerwonymi strzalkami). Kazda taka akcje (strzalke) moge wykorzystac raz na pokolenie czy raz na pokolenie moge wykorzystac karte?
Np jest karta ktora pozwala klasc mikroby w jednej akcji a w drugiej zdjac 2 mikroby i podniesc temperature. Jesli mam juz na karcie jednego mikroba z poprzedniego pokolenia to moge w jednej akcji polozyc drugiego mikroba a w nastepnej akcji sciagnac oba i podniesc temperature?
Aha od razu moze przytocze tekst instrukcji PL oraz ENG: Wiele kart aktywnych (niebieskich) i kart korporacji pozwala graczom na wykonanie dodatkowych rodzajów akcji (akcje zaznaczono na kartach czerwonymi strzałkami). Z każdej akcji na karcie gracz może skorzystać tylko raz na pokolenie.
Many blue cards and corporations have actions, as indicated by a red arrow. Each such action card may be used once each generation.
Wg mnie angielska instrukcja wskazuje bardziej na karty niz na same akcje na kartach.
2. I drugie pytanie. W sumie to o co pytal GeQ, sa karty ktore pozwalaja polozyc teren brazowy. Na karcie jest napisane zeby umiescic kolo swojego obszaru. Co jesli nie mam jeszcze zadnego obszaru? Moge zagrac ta karte i polozyc brazowy teren gdziekolwiek czy nie moge zagrac tej karty az bede mial spelniony warunek sasiedztwa?
Jest kilka kart, które mówią "zabierz surowce przeciwnikowi" - i ten wirtualny przeciwnik jest własnie po to, żebyś mógł ukraść te surowce (czy to kostki zwierząt z kart za pomocą Drapieżników, czy np. jednostki megakredytów czy stali). To taki "permanentny" bank na potrzeby niektórych kart . Natomiast karty, które mówią "zniszcz/usuń" są bezużyteczne w grze solo .
Sebs pisze:1. Pytanie co do niebieskich kart z dwoma akcjami (czerwonymi strzalkami). Kazda taka akcje (strzalke) moge wykorzystac raz na pokolenie czy raz na pokolenie moge wykorzystac karte?
Np jest karta ktora pozwala klasc mikroby w jednej akcji a w drugiej zdjac 2 mikroby i podniesc temperature. Jesli mam juz na karcie jednego mikroba z poprzedniego pokolenia to moge w jednej akcji polozyc drugiego mikroba a w nastepnej akcji sciagnac oba i podniesc temperature?
Aha od razu moze przytocze tekst instrukcji PL oraz ENG: Wiele kart aktywnych (niebieskich) i kart korporacji pozwala graczom na wykonanie dodatkowych rodzajów akcji (akcje zaznaczono na kartach czerwonymi strzałkami). Z każdej akcji na karcie gracz może skorzystać tylko raz na pokolenie.
Many blue cards and corporations have actions, as indicated by a red arrow. Each such action card may be used once each generation.
Wg mnie angielska instrukcja wskazuje bardziej na karty niz na same akcje na kartach.
Zgadza się, karty akcji (z czerwoną strzałką) można użyć raz na pokolenie.
Sebs pisze:2. I drugie pytanie. W sumie to o co pytal GeQ, sa karty ktore pozwalaja polozyc teren brazowy. Na karcie jest napisane zeby umiescic kolo swojego obszaru. Co jesli nie mam jeszcze zadnego obszaru? Moge zagrac ta karte i polozyc brazowy teren gdziekolwiek czy nie moge zagrac tej karty az bede mial spelniony warunek sasiedztwa?
Tu jest mały problem. Na BGG autor gry dodał erratę, wedle której jeśli nie jesteś w stanie położyć kafelka w wyniku zagrania karty to nie możesz tej karty zagrać w ogóle. Teraz pytanie, czy wymóg na tej karcie traktujemy twardo, czy miękko (jak w przypadku lasów). Trzeba by pewnie poszukać i ewentualnie zapytać na BGG odnośnie tej konkretnej karty.
warlock pisze:@arturroq zwróć uwagę na dwie kwestie:
1) Nie masz napisane "na początku każdej Fazy Badań", tylko "przed wybraniem kart projektów" - karty projektów wybierasz na początku gry (od 0 do 10) i nie stanowi to Fazy Badań.
2) Punkt o postawieniu neutralnych miast i lasów poprzedza informację o startowej wartości Wskaźnika Terraformacji co sugeruje, że dotyczy to setupu gry.
3) Zasady nie wspominają o tym, że kolejne stawiane na planszy miasta neutralne w jakikolwiek sposób odpalałyby pewne zdolności gracza z kart (opisana jest tylko Republika Tharsis i jej wartość startowa produkcji megakredytów) co również sugeruje, że dotyczy ro wyłącznie rozstawienia początkowego.
4) Gdybym miał co pokolenie losować karty i odliczać te kilkanaście/kilkadziesiąt pól, to chyba umarłbym z nudów .
Czyli nie wiesz na 100%. Czy ktoś może pytał autorów? Bez zajmowania obszarów przez wirtualnego przeciwnika wariant solo wydaje mi się za prosty :/
Wysłane z mojego HTC Desire 820 przy użyciu Tapatalka
Ale czego nie wiem na 100%? Napisałem Ci przecież, że karty projektów wybierasz na początku gry (później nazywa się to Fazą Badań, a o tym wariant solo nie mówi) i własnie wtedy stawiasz neutralne miasta. Raz. Instrukcja nie mówi Ci przecież "za każdym razem, zanim kupisz karty, dołóż miasta i lasy na planszę tak jak podczas setupu".
warlock pisze:Ale czego nie wiem na 100%? Napisałem Ci przecież, że karty projektów wybierasz na początku gry (później nazywa się to Fazą Badań, a o tym wariant solo nie mówi) i własnie wtedy stawiasz neutralne miasta. Raz. Instrukcja nie mówi Ci przecież "za każdym razem, zanim kupisz karty, dołóż miasta i lasy na planszę tak jak podczas setupu".
Karty projektów wybiera się w każdym pokoleniu. Cały Twój wywód opiera się na interpretacji kontekstu a nie konkretnych i jednoznacznych zapisach w instrukcji. Instrukcja terraformacji jest kiepska dlatego mam wątpliwości.
Wysłane z mojego HTC Desire 820 przy użyciu Tapatalka
warlock pisze:Ale czego nie wiem na 100%? Napisałem Ci przecież, że karty projektów wybierasz na początku gry (później nazywa się to Fazą Badań, a o tym wariant solo nie mówi) i własnie wtedy stawiasz neutralne miasta. Raz. Instrukcja nie mówi Ci przecież "za każdym razem, zanim kupisz karty, dołóż miasta i lasy na planszę tak jak podczas setupu".
Karty projektów wybiera się w każdym pokoleniu. Cały Twój wywód opiera się na interpretacji kontekstu a nie konkretnych i jednoznacznych zapisach w instrukcji. Instrukcja terraformacji jest kiepska dlatego mam wątpliwości.
Wysłane z mojego HTC Desire 820 przy użyciu Tapatalka
Skoro jako jedyny ze wszystkich osób tutaj masz takie wątpliwości, to nie zaśmiecaj już dłużej tego wątku, tylko
a) przenieś się do wątku z zasadami
b) zapytaj na bgg, tam dostaniesz odpowiedź u źródła
Btw jeśli instrukcja do Terraformacji jest kiepska, to pewnie instrukcja do dowolnej gry od FFG by Cię zabiła po kilku akapitach
no to po drugiej partii pojawiły się kolejne małe wątpliwości :/
1. Jeśli moja karta pozwala mi położyć dwa kafelki z oceanami, ale w zasobach został już tylko jeden ocean, rozumiem, że nie mogę zagrać tej karty ponieważ wymaga ona dostawienia terenu - zgodnie z wykreśleniem zapisu o wyjątkach w erracie?
2. Czy tereny Tharsis Tholus, Ascraeus Mons, Pavonis Mons, Arsia Mons - oznaczone pogrubiona czcionką - to jakieś tereny specjalne? czy mogę wybudować tam teren zielony lub miasto? na jednym z tych terenów na pewno trzeba wybudować kafel z wulkanem, ale rozumiem, że dla innych standardowych kafli te tereny też są dostępne? Jeśli tak się złoży, że wszystkie byłyby zajęte przed zagraniem wulkanu - po prostu nie można już zagrać tej karty - rozumiem.
Ad. 1
Ja gram tak, że można zagrać tę kartę - stawiasz ostatni ocean na planszę i finito.
Ad. 2
Możesz tam wystawiać co chcesz, oprócz oceanów, rzecz jasna.
GeQ pisze:no to po drugiej partii pojawiły się kolejne małe wątpliwości :/
1. Jeśli moja karta pozwala mi położyć dwa kafelki z oceanami, ale w zasobach został już tylko jeden ocean, rozumiem, że nie mogę zagrać tej karty ponieważ wymaga ona dostawienia terenu - zgodnie z wykreśleniem zapisu o wyjątkach w erracie?
2. Czy tereny Tharsis Tholus, Ascraeus Mons, Pavonis Mons, Arsia Mons - oznaczone pogrubiona czcionką - to jakieś tereny specjalne? czy mogę wybudować tam teren zielony lub miasto? na jednym z tych terenów na pewno trzeba wybudować kafel z wulkanem, ale rozumiem, że dla innych standardowych kafli te tereny też są dostępne? Jeśli tak się złoży, że wszystkie byłyby zajęte przed zagraniem wulkanu - po prostu nie można już zagrać tej karty - rozumiem.
1. Możesz ją zagrać. Zwróć uwagę, że errata wymazuje ostatni wyjątek, pierwszy oznaczony literką "a" wciąż obowiązuje. A w nim napisano, że można zagrać kartę, gdy jakiś wskaźnik globalny został już osiągnięty (w tym oceany).
2. Możesz na nich stawiać co chcesz, ale jeśli wszystkie będą zajęte, to nie będziesz mógł już zagrać wymagającej ich karty.
Yavi pisze:
1. Możesz ją zagrać. Zwróć uwagę, że errata wymazuje ostatni wyjątek, pierwszy oznaczony literką "a" wciąż obowiązuje. A w nim napisano, że można zagrać kartę, gdy jakiś wskaźnik globalny został już osiągnięty (w tym oceany).
pytanie do korporacji United Nations Mars Initiative i jej cechy specjalnej - Jeśli w tym pokoleniu podniosłeś swój Współczynnik terraformacji za 3 MK możesz go podnieść o jeden poziom. Rozumiem, że cecha ta działa tylko raz na pokolenie - w jednym pokoleniu nie można jej odpalać za każdym razem gdy podniesiemy WT. Utwierdźcie mnie w przekonaniu
GeQ pisze:pytanie do korporacji United Nations Mars Initiative i jej cechy specjalnej - Jeśli w tym pokoleniu podniosłeś swój Współczynnik terraformacji za 3 MK możesz go podnieść o jeden poziom. Rozumiem, że cecha ta działa tylko raz na pokolenie - w jednym pokoleniu nie można jej odpalać za każdym razem gdy podniesiemy WT. Utwierdźcie mnie w przekonaniu
Tak, jeśli jest tam strzałka czerwona (a chyba jest), to odpalasz raz na pokolenie
GeQ pisze:pytanie do korporacji United Nations Mars Initiative i jej cechy specjalnej - Jeśli w tym pokoleniu podniosłeś swój Współczynnik terraformacji za 3 MK możesz go podnieść o jeden poziom. Rozumiem, że cecha ta działa tylko raz na pokolenie - w jednym pokoleniu nie można jej odpalać za każdym razem gdy podniesiemy WT. Utwierdźcie mnie w przekonaniu
Tak, jeśli jest tam strzałka czerwona (a chyba jest), to odpalasz raz na pokolenie
Szybkie pytanie: w wariancie "Era Korporacyjna" i w wariancie jednoosobowym jest adnotacja, że gramy bez dodatkowych poziomów produkcyjnych i jest odesłanie: w EK do s. 7, "Przygotowanie do gry - Gracze", a w wariancie solo do zasad rozgrywki podstawowej. Tymczasem w "Graczach" mowa o umieszczeniu kostek na pierwszych polach produkcji. Dopiero w "Warunkach początkowych" mowa o otrzymaniu "początkowych poziomów produkcji" z korporacji. Nie widzę nigdzie nic o "dodatkowych poziomach produkcji". Domyślam się, że chodzi o ewentualne podnoszenie niektórych poziomów produkcji przez korporacje. Czyli, że ani w Erze Korporacyjnej, ani w wariancie solo nie mam korzystać z tych udogodnień. Ale czy się dobrze domyślam? I skąd to wiecie?
Pan_K pisze:Szybkie pytanie: w wariancie "Era Korporacyjna" i w wariancie jednoosobowym jest adnotacja, że gramy bez dodatkowych poziomów produkcyjnych i jest odesłanie: w EK do s. 7, "Przygotowanie do gry - Gracze", a w wariancie solo do zasad rozgrywki podstawowej. Tymczasem w "Graczach" mowa o umieszczeniu kostek na pierwszych polach produkcji. Dopiero w "Warunkach początkowych" mowa o otrzymaniu "początkowych poziomów produkcji" z korporacji. Nie widzę nigdzie nic o "dodatkowych poziomach produkcji". Domyślam się, że chodzi o ewentualne podnoszenie niektórych poziomów produkcji przez korporacje. Czyli, że ani w Erze Korporacyjnej, ani w wariancie solo nie mam korzystać z tych udogodnień. Ale czy się dobrze domyślam? I skąd to wiecie?
Nie mam instrukcji przed nosem, ale chodzi o to, że zaczynasz grę z wszystkimi poziomami technologii na 0. Czyli nie na 1. A potem dodajesz normalnie bonusy z wybranej / wylosowanej karty korporacji.
Pan_K pisze:Szybkie pytanie: w wariancie "Era Korporacyjna" i w wariancie jednoosobowym jest adnotacja, że gramy bez dodatkowych poziomów produkcyjnych i jest odesłanie: w EK do s. 7, "Przygotowanie do gry - Gracze", a w wariancie solo do zasad rozgrywki podstawowej. Tymczasem w "Graczach" mowa o umieszczeniu kostek na pierwszych polach produkcji. Dopiero w "Warunkach początkowych" mowa o otrzymaniu "początkowych poziomów produkcji" z korporacji. Nie widzę nigdzie nic o "dodatkowych poziomach produkcji". Domyślam się, że chodzi o ewentualne podnoszenie niektórych poziomów produkcji przez korporacje. Czyli, że ani w Erze Korporacyjnej, ani w wariancie solo nie mam korzystać z tych udogodnień. Ale czy się dobrze domyślam? I skąd to wiecie?
Nie mam instrukcji przed nosem, ale chodzi o to, że zaczynasz grę z wszystkimi poziomami technologii na 0. Czyli nie na 1. A potem dodajesz normalnie bonusy z wybranej / wylosowanej karty korporacji.
Cały czas tak gram. Nie widziałem w instrukcji, że można na 1. Muszę się jeszcze raz przyjrzeć. Dzięki.