Teraz trochę o walce
Generalnie bitwy przebiegają w podobny sposób jak w "Wojnie o Pierścień", aczkolwiek wprowadziłem trochę swoich zmian jak i zaadoptowałem trochę mechanik z "Bitwy Pięciu Armii":
> Gracze ustalają siłę armii, czyli za każdą jednostkę w ich armii rzucają jedną zwykłą kością bitwy (maksymalnie 5 kośćmi).
> Następnie gracz atakujący deklaruje, czy chce zagrać kartę jednostki, po czym robi to gracz broniący się. Obaj gracze zagrywają karty jednostek jednocześnie (jeśli obaj zadeklarowali chęć zagrania karty jednostki).
> Następnie za każdą jednostkę, której karta została zagrana, każdy z graczy zamienia jedną zwykłą kość bitwy na czarną (lub inny dowolny kolor) kość bitwy.
> Nastepnie gracze sprawdzają czy na swojej zagranej karcie jednostki nie ma przypadkiem symbolu odpowiadającego symbolowi znajdującemu na karcie jednostki przeciwnika, jeśli tak zachodzi jedna z poniższych zależności (znak większości oznacza kto ma przewagę w starciu, następstwa opisane są poniżej):
Włócznicy
> Kawaleria, Łucznicy
Piechota z mieczami
> Włócznicy, Łucznicy
Piechota z dwuręcznymi mieczami
> Włócznicy, Piechota z mieczami, Łucznicy
Kawaleria
> Piechota z mieczami, Piechota z dwuręcznymi mieczami, Łucznicy
Trolle
> Wszyscy pozostali
Włócznicy vs Kawaleria
Przed rzutami bitwy, za każdą jednostkę włóczników w twojej armii, zamień jedną czarną kość bitwy przeciwnika na zwykłą kość bitwy.
Piechota z mieczami vs Włócznicy
Przed rzutami bitwy, za każdą jednostkę piechoty z mieczami w twojej armii, zamień jedną czarną kość bitwy przeciwnika na zwykłą kość bitwy.
Piechota z dwuręcznymi mieczami vs Włócznicy, Piechota z mieczami
Podczas rzutu bitwy i przerzutu dowódców, twój przeciwnik zyskuje modyfikator rzutu -1 na tylu swoich czarnych kościach, ile jest jednostek piechoty z dwuręcznymi mieczami w twojej armii.
Kawaleria vs Piechota z mieczami, Piechota z dwuręcznymi mieczami
Przed rzutami bitwy, za każdą jednostkę kawalerii w twojej armii, zamień jedną czarną kość bitwy przeciwnika na zwykłą kość bitwy.
Trolle vs Kawaleria
Podczas rzutu bitwy i przerzutu dowódców, twój przeciwnik zyskuje modyfikator rzutu -1 na tylu swoich czarnych kościach, ile jest jednostek trolli w twojej armii.
Trolle vs Dowolna piechota
Przed rzutami bitwy, za każdą jednostkę trolli w twojej armii, zamień jedną czarną kość bitwy przeciwnika na zwykłą kość bitwy.
Trolle, Kawaleria vs Łucznicy
Kiedy twój przeciwnik usuwa straty, musi wyeliminować dodatkowo jedną jednostkę łuczników za każdą jedną usuniętą ranę zadaną jego armii.
Dowolna Piechota vs Łucznicy
Kiedy twój przeciwnik usuwa straty, musi wyeliminować dodatkowo jedną jednostkę łuczników za każde dwie usunięte rany zadane jego armii.
> Natępnie następują rzuty bitwy. Gracze trafiają przy wyniku 5+ (różne modyfikatory pojawiające się w grze mogą tą granicę przesuwać w jedną lub w drugą stronę). Jeśli uzykają trafienie, zadają "ranę" armii przeciwnika (oznacza się to poprzez położenie znaczników ran koło armii). Dodatkowo, jeśli gracze trafią przynajmniej na jednej czarnej kości bitwy, oprócz wspomnianego trafienia, odpalają również zdolność specjalną jednostki, która opisana jest na karcie jednostki (jednostki obu poziomów mają wspólną zdolność specjalną, ale jednostki II poziomu zyskują modyfikator rzutu +1 podczas rzutu bitwy i przerzutu dowódców).
Uwaga: Kiedy gracz zagra kartę jednostki łuczników, jeszcze przed rzutami bitwy rzuca on swoimi czarnymi kośćmi bitwy, natomiast przeciwnik natychmiast wprowadza efekty tego rzutu w życie (usuwa straty). Łucznicy I poziomu trafiają przy wyniku rzutu kośćmi równym "6". Łucznicy II poziomu trafiają przy wyniku 5+. Następnie przechodzi się do rzutów bitwy.
> Nastepnie następują przerzuty dowódców, czyli po prostu gracze mogą ponownie rzucić tyloma kośćmi, na których nie uzyskali trafienia, ile wynoszą zdolności przywódcze ich armii (za każdego dowódcę w ich armii zyskują 1 punk zdolności przywódczych + tyle punktów zdolności przywódczych ile znajduje się na kartach Postaci będących w ich rmii).
> Następnie rozpatruje się straty. Gracze muszą usunąć tyle jednostek, żeby zmniejszyć ilość posiadanych ran do zera lub minimum 1 rany. Każda usunięta jednostka I poziomu niweluje jedną ranę, natomiast jednotka II poziomu, dwie rany.
Może się zdarzyć, że w armii gracza zostanie jedna rana (dzieje się tak zazwyczaj gdy po usunięciu jednostek pozostały mu już tylko jednostki II poziomu). W takim wypadku, jeśli gracz zdecyduje się kontynuować bitwę w następnej rundzie, rana ta przechodzi do nastepnej rundy, jeśli zdecyduje się zakończyć bitwę, wtedy rana zostaje anulowana.
> Następnie albo gracze decydują się kontynuować bitwę i rozpoczyna się następna runda bitwy, albo następuje koniec bitwy, jeśli albo atakujący przerywie atak, albo broniący się wykona odwrót.
Każda zagrana w bitwie karta jednostki lub Postaci danego gracza pozostaje na stole dopóki zagra on kartę "Przegrupowanie", która pozwala na zebranie wzystkich zagranych kart jednostek i Postaci ze stołu (dzięki czemu będzie można ich ewentualnie ponownie użyć w kolejnej rzundzie bitwy, jeśli do niej dojdzie).