Filary Ziemi - dodatek

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: bazik »

dokladnie to napisalem :-)

a sam dodatek - pewnie jest fajny jako rozszerzenie podstawki dla 3-4 graczy. udawanie ze jest dla 6ciu graczy to male oszustwo - za malo nowych jest pol dla budowniczych, ostatni budowniczy nie maja wogole nad czym myslec, ida na to co akurat wolne.

sprzedam, razem z podstawka za 170 jak ktos chce :-)

[wiem, nie ten dzial]
Awatar użytkownika
miras23
Posty: 577
Rejestracja: 25 sty 2005, 15:23
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 19 times
Been thanked: 12 times

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: miras23 »

bazik pisze: udawanie ze jest dla 6ciu graczy to male oszustwo - za malo nowych jest pol dla budowniczych, ostatni budowniczy nie maja wogole nad czym myslec, ida na to co akurat wolne.
a juz myslalem ze tylko ja mam takie zdanie :)
potwierdzam co mowi bazik. dla mnie kompletnie sie nie nadaje to rozszerzenie dla 6-ciu. te same wrazenia, ze kilku ostatnich budowniczych idzie juz bez wiekszej mysli na wolne dostepne pola.
natomiast uwazam, ze bedzie sie swietnie sprawdzac dla 4 graczy (dla mnie podstawka troszke podobnie jest za ciasna dla 4 jak rozszerzenie dla 6).
Ostatnio zmieniony 26 kwie 2008, 00:46 przez miras23, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: ragozd »

Gralem w 6, i gra sporo zyskuje na dodatku - ograniczona jest losowosc wyciagania budowniczych, wyprawy krzyzowe redukuja troche znaczenie rzemieslnikow (zwlaszcza w pierwszych etapach). Nie zauwazylem problemu bezuzytecznosci ostatnich budowniczych - wrecz przeciwnie - w podstawce pierwszy gracz czesto mial spora przewage nawet placac 7 - teraz to sie niweluje tym ze kladzie rowniez ostatniego.
Nie jestem zwolennikiem filarow, ale imho dodatek jest obowiazkowy, a dylemat jest raczej - sprzedac podstawke lub kupic dodatek - by miec wszystko albo nic
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: jax »

miras23 pisze:a juz myslalem ze tylko ja mam takie zdanie :)
potwierdzam co mowi bazik. dla mnie kompletnie sie nie nadaje to rozszerzenie dla 6-ciu. te same wrazenia, ze kilku ostatnich budowniczych idzie juz bez wiekszej mysli na wolne dostepne pola.
ja nie zauważyłem specjalnie tego syndromu i raczej nikt z 6 graczy (w tyle osób grałem) na to nie narzekał

ale i tak wolę rozgrywkę na 5 osób - fakt że jest wtedy lepszy wybór dla ostatnich budowniczych, ale przede wszystkim jest mniejszy downtime - dla mnie to chyba optymalny tryb dla tej gry
miras23 pisze:natomiast uwazam, ze bedzie sie swietnie sprawdzac dla 4 graczy (dla mnie podstawka troszke podobnie jest za ciasna dla 4 jak rozszerzenie dla 6).
jak dla mnie będzie zdecydowanie za luźno z dostawioną mapką i przy 4 graczach - będzie mniejsza interakcja i tak niemal pasjans powstanie
ragozd pisze:Nie jestem zwolennikiem filarow, ale imho dodatek jest obowiazkowy, a dylemat jest raczej - sprzedac podstawke lub kupic dodatek - by miec wszystko albo nic
Zgadzam się całkowicie. Wydawało mi się, że byłem już przekonany co do rozwiązania tego dylematu na korzyść: mieć wszystko. Ale teraz wcale nie jestem tego taki pewien - z dodatkiem, Filary Ziemi to już niezła gra, ale są dziesiatki ciekawych tytułów i niekoniecznie FZ musi gościć na stole wobec takiej konkurencji. Muszę jeszcze zagrać żeby się przekonać/spasować.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
deexer
Posty: 65
Rejestracja: 22 lut 2008, 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: deexer »

Jako, że jestem wielkim fanem "Feelarów" ;) pozwolę sobie odświeżyć temat, bo właśnie skończyłem rozgrywkę w moim trzyosobowym gronie fanatyków tej właśnie gry ;) i mam mocno mieszane odczucia (i nie dlatego że nie wygrałem).
Na pierwszy rzut oka nie ma do czego się przyczepić: wydanie jest równie piękne jak podstawka, dodatkowa plansza i karty nie kontrastują, jest tak jak być powinno (poza lekko odbarwionymi klockami drewna - może to tylko mój egzemplarz?). Na stole robi się jednak mniej miejsca, co o ile dla fanów planszówek nie powinno stanowić problemu (bo albo się ma duży stół ale jest stale rozsunięty do gier :)), o tyle jeżeli idziemy do niegrających znajomych z małym stołem, może skończyć się grą na podłodze lub odpuszczeniem rozgrywki. Przy czym jest to moje subiektywne odczucie, bo z drugiej strony plansza + dodatek nie jest aż tak niestandardowa. Wizualnie jest bardzo ok.
Jeżeli chodzi o mechanikę i elementy rozszerzenia to bardzo dobrze komponują się z podstawką. Robi się trochę więcej miejsca na planszy (z uwagi na potencjalnych dodatkowych graczy), pojawiają się dwie nowe ciekawe lokacje/możliwości - praktycznie intuicyjnie wie się o co chodzi i jak wykorzystać nowe opcje. Ale nie to jest dla mnie najlepszą cześcią dodatku...
Kwint esencją dodatku są bowiem nowe karty wydarzeń i uporządkowanie ich w porównaniu do podstawej wersji (podział na karty trwałe i jednorazowe). Jest to element, który niewiele zmieniając w samej grze rozbudował jej element strategiczny i ładnie zmniejszył stopień losowości a nie replayability. Wielkie brawa... do tego dochodzą nowe karty wydarzeń, które nie dość, że odmładzają grę, to u fanów książki Folletta na pewno wywołają uśmiech zadowolenia, bo tego grze brakowało.
Czy dodatek sprawdza sie w trzyosobowym składzie? - sprawdza, czy lepiej niż sama podstawka? - tu już nie jestem taki do końca przekonany i stąd chyba te mieszane odczucia. Jest za dużo wolnych miejsc na planszy, a wyprawy krzyżowe łagodzą napięcie "na surowcach". Przy nieszczęśliwym rozdaniu (patrząc na wszystkie tury) można mieć wrażenie (zwłasza przy nieznajomości gry), że karty surowców i rzemieślników są źle zbalansowane - choć właśnie w takich sytuacjach doświadczeni gracze będą mogli rozwinąć skrzydła. Wracając jednak do liczby osób podejrzewam, że przy czterech/pięciu graczy plansza się zapełni i będzie ciekawie, jak w podstawce w trójkę właśnie.
Jeżeli mam wydać werdykt, to chyba pozostaje zgodzić się z poprzednikami:
- dla fanów tytułu - pozycja obowiązkowa;
- dla sympatyków - niekoniecznie (zwłaszcza jeżeli grają najwyżej w trzy osoby); za tą kasę lepiej mieć filary + inny tytuł;
- jeżeli komuś podstawka filarów nie podeszła niech nie liczy, że dodatek ją uratuje i zrobi miejsce na półce dla innych gier ;)
Przy czym uwzględniam tutaj czynnik, którego powyżej nie poruszyłem - cenę dodatku. Dla mnie jest to koszt utopiony, jednakże jeżeli wybór jest jeszcze przed Wami radzę mocno się zastanowić...
Trochę się rozpisałem...
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: melee »

deexer pisze:Jeżeli komuś podstawka filarów nie podeszła niech nie liczy, że dodatek ją uratuje i zrobi miejsce na półce dla innych gier ;)
Właśnie sprzedałem mój egzemplarz ;)
Awatar użytkownika
macike
Posty: 2308
Rejestracja: 07 cze 2007, 18:24
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: macike »

deexer pisze:Jako, że jestem wielkim fanem "Feelarów" ;) pozwolę sobie odświeżyć temat, bo właśnie skończyłem rozgrywkę w moim trzyosobowym gronie fanatyków tej właśnie gry ;) i mam mocno mieszane odczucia (i nie dlatego że nie wygrałem).
A graliście w 6 osób?
IMHO porażka. Jeśli ktoś szuka pozycji dla 6 osób (o mniejszej liczbie nie wspominam, bo się nabywa Caylusa), to lepiej rozejrzeć się za czymś innym.

PS
Nie czytałem wcześniejszych postów w wątku i może coś powieliłem. Dopisałem się, aby ktoś zastanawiający się nad kupnem miał dodatkowy głos do wzięcia pod uwagę. ;)
Si vis pacem, para bellum.
Gratislavia - wrocławski festiwal gier planszowych
ko73
Posty: 128
Rejestracja: 22 kwie 2008, 09:21
Lokalizacja: Brzeg

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: ko73 »

Gra może nie jest najwyższych lotów, ale mi się podoba (lekka i przyjemna :) ).
Dodatek uważam, że jest fajny, a graliśmy w 5 osób. Każdy ma swój gust.
Jeśli wersja podstawowa komuś się nie podoba, to nie powinien się nastawiać, że dodatek dużo zmieni.
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: Browarion »

Macike, przecież Ty po prostu chronicznie nie cierpisz Filarów, więc co tam pisać o grze na 6-ciu. :P
Ja sobie dodatek bardzo chwalę, zdecydowanie dodał wiele ciekawych nowości do gry - i dzięki niej zyskała.
8)
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: jax »

Ostatnio mialem okazje zagrac w 4 osoby z dodatkiem i to jest chyba najlepsza konfiguracja. Wydaje sie ze w 5 tez bedzie ok. Natomiast 6 osob z dodatkiem trwa zdecydowanie zbyt dlugo i nie jest warte poswieconego czasu.

Co do wartosci dodatku, to na pewno poprawia gre. Dla niektorych mozliwe ze nie wystarczajaco, ale wg mnie zdecydowanie poprawia. Osobiscie jednak znow Filary zaczynaja mnie nuzyc, nawet z dodatkiem.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Al
Posty: 560
Rejestracja: 01 mar 2006, 14:22
Lokalizacja: Wodzisław Śl. ( Gorzyce )

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: Al »

Jax , zagraj raz w miesiącu tak jak my, a zawsze będzie wydawać się świeży. ;-)

Gier u Ciebie i u mnie "milijon" więc nie jest tak, że trzeba ciosać w Filarki non stop.

Jeśli już tu piszę to dołączę do grona wielkich zwolenników "Filarówzdodatkiem". Dochodzi sporo nowych możliwości i w zasadzie dzięki niemu zawsze można w inny sposób zdobyć punkty i pieniądze, no a "Inspiracja z Saint Denis" to wielce mocarna karta.

Z moich doświadczeń wynika, że dobrze daje radę również w 5 osób.
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: Browarion »

Zgadzam się z oboma przedmówcami - czyli dodatek najwięcej dodał do gry na 4 i 5. W tym układzie gra sie najlepiej :)

I jax, no nie mów, że Ty tal grę za grą masterujesz :P
Dla mnie każda gra to jest max kilka rozgrywek i potem odstawka na jakiś czas (Przez Pustynię musiało odstać ponad pół roku by znów pokazać swój pazur). I tak być powinno... chyba że do jakichś mistrzostw się przygotowujesz :)
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: jax »

Browarion pisze:I jax, no nie mów, że Ty tak grę za grą masterujesz :P
Zdecydowanie nie :) aczkolwiek zdarzaja sie paradoksy, ze w gre ktora oceniam srednio/nie moge sobie wyrobic do konca zdania (vide Filary) zagram wiecej razy niz w gre ktora jednoznacznie lubie. No bo trzeba przeciez wyrobic sobie zdanie :wink:
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: BloodyBaron »

Bo Filary to dobra gra. Zwłaszcza z dodatkiem.
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
Vidocq
Posty: 121
Rejestracja: 12 wrz 2007, 13:07
Lokalizacja: Warszawa Wilanów/Ursynów

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: Vidocq »

Właśnie sobie nabyłem Filary i Dodatek :P
Jutro będę rozdziewiczać i mam nadzieję, że podejdzie moim znajomym. Przyjaciel "of mine" lubi czasem pokminić tak jak ja, ale moja żona i jego żona i inni znajomi wolą chyba tytuły o średnim skomplikowaniu. dlatego zdecydowałem się na FZ z dodatkiem.
BTW: W instrukcji podstawki na stronie 2 przy kartach rzemieślników jest napisane: "...z liczbami znajdującymi się na tylniej stronie kart."
Może się czepiam, ale jak na mój gust to tęga bieda. Myślę że ktoś kto pisze/tłumaczy instrukcję powinien wykazać się podstawowymi zasadami ortografii języka polskiego. Ewentualnie pomoc korektora?? Galakta to chyba na tyle poważne wydawnictwo, żeby ich było stać na korektę?? ;P
To tyle mojego.
Pozdrawiam
Nec Hercules contra plures
Moja skromna kolekcja
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: jax »

Vidocq pisze:Może się czepiam, ale jak na mój gust to tęga bieda. Myślę że ktoś kto pisze/tłumaczy instrukcję powinien wykazać się podstawowymi zasadami ortografii języka polskiego. Ewentualnie pomoc korektora?? Galakta to chyba na tyle poważne wydawnictwo, żeby ich było stać na korektę?? ;P
To tyle mojego.
To teraz czekamy na wrażenia z rozgrywek :wink:
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
kruck
Posty: 239
Rejestracja: 29 sie 2005, 01:52
Lokalizacja: Lochy
Has thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: kruck »

Bez przesady, jeden mały błąd to jeszcze nie powód, żeby mieszać wydawnictwo z błotem i wzywać korektę pod ścianę. Widziało się gorsze rzeczy. Co do samego dodatku, to mogli by go, faktycznie, taniej wypuścić... Choć z drugiej strony, jeśli kto polubił grę, to i tak dodatek kupi. Podstawkę posiadam, Filary się mnie podobają nawet, choć nie skowyczę nad genialnością. Wciąż mnie kusi, żeby expansion kupić, ale z drugiej strony można mieć zupełnie nową grę... Ech, osiołkowi w żłoby dano.

BTW
mst pisze:Nie jest - kolekcjoner nie sprzedaje gier, których nie lubi lub na które nie ma czasu
Damn. Jestem kolekcjonerem.
Awatar użytkownika
Vidocq
Posty: 121
Rejestracja: 12 wrz 2007, 13:07
Lokalizacja: Warszawa Wilanów/Ursynów

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: Vidocq »

Witam,
Zgodnie z zapowiedzią, przycieliśmy w weekend w FZ. Raz były to czyste FZ a drugi FZ z dodatkiem.
Jak dla mnie gierka bardzo sympatyczna, a element losowy... cóż w życiu wszystko się może zdarzyć i trzeba sobie z tym radzić. Myślę, że gry pozbawione losowości to takie sztucznie stworzone środowisko. Przecież w życiu nawet najlepszy plan może wziąć w łeb przez jakąś losową sytuacje.
Wracając do dodatku - myślę, że nie zmienia jakoś radykalnie rozgrywki, ale chyba nie można się tego spodziewać po jakimkolwiek dodatku?? Natomiast sympatycznie zwiększa możliwości kombinowania, i to na duży plus tej pozycji. Nie bardzo mogłem znaleźć w instrukcji opisów niektórych nowych rzemieślników (między innymi ŻEBRAKA), nie wiem czy to moja wina, czy niewielkie niedopatrzenie wydawcy. Na szczęście mamy BGG :) Ogólnie wydanie zarówno podstawki jak i dodatku, oprócz uwagi wskazanej wczesniej w wątku bardzo mnie pozytywnie zaskoczyło. W skali ocen BGG dałbym FZ i dodatkowi 7-8. myslę, że bliżej 8. Moim współgraczom bardzo się podobało, a mam mózga, który lubi strasznie wszystko wyliczać. Mimo to był bardzo zadowolony.
Ufff to tyle moich wypocin.
Ide spać bo do roboty nie wstanę :P
pozdrawiam
Nec Hercules contra plures
Moja skromna kolekcja
Awatar użytkownika
pawel1454
Posty: 231
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:11
Lokalizacja: Biała Podlaska

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: pawel1454 »

Odkopuję, ponieważ mam pytanie.
Żebrak pozwala dobrać jeden żeton surowca z rynku, a ceglarz przetwarza piasek w kamień. Czy pozyskane w ten sposób surowce:
a) można wykorzystać w tej samej rundzie przez innych rzemieślników, podobnie jak w przypadku ślusarza?
b) można wykorzystać dopiero w następnej rundzie?
Dotychczas grałem wykorzystując pierwszy z wyżej przedstawionych wariantów, ale myślę, że lepiej się upewnić.
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: Tycjan »

pawel1454 pisze:Żebrak pozwala dobrać jeden żeton surowca z rynku, a ceglarz przetwarza piasek w kamień. Czy pozyskane w ten sposób surowce:
a) można wykorzystać w tej samej rundzie przez innych rzemieślników, podobnie jak w przypadku ślusarza?
b) można wykorzystać dopiero w następnej rundzie?
Akcja "Budowanie katedry", kiedy rzemieślnicy (tutaj ceglarz) wykorzystują swoje umiejętności to jest "koniec rundy" (w instrukcji przy żebraku) dlatego surowce pozyskane dzięki nim można wykorzystać w tej samej rundzie.

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: Perpetka »

Zostawiłam instrukcję wraz z grą u znajomych, ale jeśli jest tam napisane "koniec rundy", to bynajmniej nie znaczy to "14. [czy któraś tam] akcja".
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: Tycjan »

Perpetka pisze:Zostawiłam instrukcję wraz z grą u znajomych, ale jeśli jest tam napisane "koniec rundy", to bynajmniej nie znaczy to "14. [czy któraś tam] akcja".
Dlatego napisałem o "końcu rundy" dla Żebraka bo przy akcja 13: Punkty zwycięstwa za rzemieślników" jest właśnie napisane: "Pod koniec rundy wszyscy gracze budują katedrę". Czyli to jest ten moment i można tu wykorzystać właśnie Żebraka.

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: Perpetka »

To dlaczego przy Żebraku jest napisane "na koniec rundy", a przy innych rzemieślnikach nie? Ale generalnie chyba jednak masz rację, bo odszukałam zasady źródłowe (niemieckie ze Spielboxa) i tam ani słowa o końcu rundy nie ma: http://www.spielbox-magazin.de/pdf/handwerker_de.pdf. "Koniec rundy" urodził się w tłumaczeniu angielskim (http://www.spielbox-magazin.de/pdf/handwerker_en.pdf) i się najwyraźniej rozlazł po dalszych tłumaczeniach.
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: Tycjan »

Można to też chyba wywnioskować z tego, że skoro akcja 13 to akcja, w której rzemieślnicy wykorzystują swoje umiejętności, a Żebrak jest nowym rzemieślnikiem (dziwne bo cechów żebraczych to chyba nie było ;) to też musi "działać" w tej akcji.

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Filary Ziemi - dodatek

Post autor: BloodyBaron »

u nas też była debata nad żebrakiem - graliśmy tak, że żebrak działa po zakończeniu rundy, a więc już po tym, jak inni rzemieślnicy produkują punkty. W sumie to kwestia nie jest aż tak ważna, pod warunkiem, że wszyscy z góry rozumieją i zgadzają się na jedną określoną interpretację zasad.
_________
Moje gry
ODPOWIEDZ